اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1400-08-23-حجت الاسلام میرهاشم-دوران امامت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام

شریعتی: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ» «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». قصد، قصد زیارت است اما مانده اول دلم کجا برود حال و روز مرا هر آن کس دید گفت باید به کربلا برود نجف و کربلا، دلم لرزید مشهد و کاظمین، خوب آمد یازده بار استخاره زدم تا بفهمد به سامرا برود دل من با تو سامرایی شد تا به دیدار مجتبی برود دل به غم هر چه مبتلا می‌شد پیش تو سُرّ مَن رَءا می‌شد سلام می‌کنیم به امام نازنینمان، به بن رضا، امام عسکری علیه السلام، و سلام می‌کنیم به فرزندشان که همه ما چشم به راه آمدنشان هستیم.

معرفی برنامه

سلام خدمت تک تک عزیزانم. خانم ها و آقایان خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز. عید میلاد با سعادت امام عسکری را خدمت تک تک شما عزیزان تبریک و شادباش می گویم. با احترام و با افتخار خدمت شما هستیم و در محضر حاج آقای میرهاشم عزیزمان. سلام علیکم و رحمه الله. خیلی خیلی خوش آمدید. عید شما هم مبارک باشد. حجت الاسلام میرهاشم حسینی: سلام علیکم و رحمه الله. عرض ادب خدمت حضرت عالی، عرض تبریک خدمت شما، و عرض ادب و سلام علیکم داریم خدمت بینندگان عزیز، سروران عزیز، که توفیق خدمت و نوکری در خدمتشان را ان شاءالله داشته باشیم. روز میلاد است و ایام عید است و ان شاءالله به برکت امام عسکری همه حاجت روا بشوند. این شروع جلسه یک دفعه به ذهنم رسید که پیوسته وظیفه است که یاد آقا امام زمان بکنیم. به ذهنم رسید که یادی از همسر گرامی آقا امام عسکری و مادر امام زمان که به نوعی همه ما مدیون ایشان هستیم. حضرت نرجس خاتون خیلی از برکاتی که وجود دارد به برکت وجود مقدس حضرت نرجس خاتون و زحمات ایشان بوده است. اگر اجازه دهید شروع برنامه یک صلواتی هدیه بدهیم به روح مبارک حضرت نرجس خاتون بکنیم که ان شاءالله رزق و روزی همه عزیزان بیشتر بشود.

شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». حالتان چطور است؟
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: الحمدالله.
شریعتی: ان شاءالله در جوار شما و دوستان عزیزمان، مخاطبان جان، زیارت نجف و کربلا و سامرا و کاظمین و مشهد و همه این بهشت های بی نظیر بشود. امروز از امام عسکری خواهیم شنید و فضای برنامه را منور و متبرک می کنیم. چقدر خوب است عیدی امروز ما آمدن فرزندشان باشد ان شاءالله. خدمت شما هستیم و با دل و جان بحث شما را خواهیم شنید.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: آقا نجم الدین بزرگوار در فکر بودم که بحث آقا امام عسکری را از بحث نسب ایشان، ویژگی های ایشان، ولادت و شهادت ایشان، را بحث بکنیم. بحث عبادات ایشان، خلاصه شاید 7-8 نکته است که درباره ی وجود مبارک امام عسکری می شود بحث را مطرح کرد. کرامات ایشان، آگاهی های از غیب، داستان های نابی که درباره وجود مبارک ایشان نقل می شود. ولی اگر اجازه دهید امروز و بینندگان عزیز و سروران عزیز هم اجازه بفرمایند، به توفیق الهی از یک زاویه دیگری بحث آقا امام عسکری را اشاره بکنیم، پدر آقا امام زمان را به مقدار وسعمان بتوانیم یک گوشه ای از دریای بیکران وجودی ایشان را یک اشاره ای بکنیم. خیلی هم عجیب بوده است. الان محضر عالی صحبت می کردیم. در این سن کوتاه اصلاً کارهای بسیار بزرگ و عجیبی حضرت انجام دادند. خودش یک کرامات خارق العاده است. نمی شود در این سن جوانی این همه خارق العاده آن هم در خفقان. همین الان حضرت عالی یک مطلبی فرمودید.
شریعتی: بله. گفتم در این عصر امام عسکری که خیلی عصر عجیب و غریبی بود از دور که نگاه می کنی کارهایی که حضرت کردند انگار احساس می کنی یک شخصیت پخته ی 70-80 ساله باید مدیریت آن شرایط را به عهده بگیرد.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: خیلی عجیب است، خیلی سخت است. حالا با این توضیحی که الان محضر حضرت عالی و دوستان اشاره می کنم باز هم سختی کار را آدم بیشتر متوجه می شود. در آیات قرآن و روایات این را به ما دستور دادند که آن چه که نیرو و قدرت و ابزار لازم است نیروسازی کنید، ابزار را جمع کنید، برای مقابله با دشمن. بعد در آن جا می فرماید که این دشمن «عَدُوَّ الله» است، سوره مبارکه انفال. بعد می فرماید: «وَ عَدُّوَکُم»، بعد ادامه اش می فرماید که: «وَ آخَرینَ مِن دُونِهِم لا تَعلَمونَهُم الله» یعنی یک دشمنی ظاهری است که شما دارید می بینید این دشمن خدا است و دشمن خود شما است و همه چیز شما و ارزش های شما را دارد می برد، هر چه که درست است این ها را می برد و خراب می کند. این ها را آدم می بیند. می بیند طرف دارد خیانت راه می اندازد، دارد ظلم می کند، این کارها را دارد انجام می دهد. شما می بینید، این دشمن ظاهری را دارید می بینید. ولی در ادامه می فرماید که یک دشمنی است که شما به آن علم ندارید، غیر از این دشمن های ظاهری است. این جا یک نگاه و زاویه جدیدی برای آدم ایجاد می کند که غیر این دشمن ظاهری آن دشمن باطنی وجود دارد که آن خطرناک تر است. بعد در ادامه اش هم خیلی زیبا می فرماید یک دفعه بحث انفاق را در آیه قرآن آمده است. یعنی گویا برای مبارزه با این دشمن یک هزینه ای هم باید بپردازی؛ حالا از آبرو، از وجودت، از جانت، از مالت. از این جا می خواهم یک نکته ای را عرض کنم، همان چیزی که امروز اصطلاحاً به آن جنگ نرم می گویند. ما در دوره آقا امام عسکری یکی از بدترین و سخت ترین شرایط این جور هجمه ها را داریم. یعنی مجموعه ای از جنگ ظاهری و جنگ باطنی، مجموعه ای از دشمن ظاهری و دشمن باطنی. این یکی از سخت ترین شرایطی است که مدیریت کردن این شرایط خیلی سخت است. چند ویژگی دارد این زمان جنگ نرم و جنگی که به چشم دیده نمی شود و جنگ نامحسوس. شما دارید با خانواده زندگی می کنید یک دفعه متوجه می شوید که این بچه ابتدایی ترین چیزهای خوب را قبول ندارد. خیلی عجیب است. اصلاً آن چیزهای خوب را می گوید برای نسل قبل است. می گوییم آن خوبی ها که نسل خوب و بد ندارد. انسان، انسان است، انسانیت که قبل و بعد ندارد، حرمت نگاه داشتن که قبل و بعد ندارد. یک سری چیزها است که نسل قبل و بعد ندارد. بله، یک اختلاف سلیقه ای وجود دارد، یک روحیاتی وجود دارد.
شریعتی: ولی آن مفاهیم ثابت است. همیشه فضائل فضیلت است.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: ولی می بینیم یک دفعه همه این ها برای بچه نامفهوم شده است. یا حتی برعکس شده است؛ یعنی نه تنها آسیب دیده است، نه تنها حذف شده است، بلکه تبدیل به یک چیز دیگر شده است. این جا آدم متوجه می شود که یک اتفاق عجیب و غریبی دارد می افتد. مثلاً گاهی اوقات شما نگاه می کنید که گاهی اوقات با دلیل و بی دلیل پریشانی خیلی زیاد می شود، اضطراب خیلی زیاد می شود، پرخاشگری خیلی زیاد می شود. این معلوم می شود که یک اتفاق عجیب و غریبی دارد رخ می دهد. این جا همان خصوصیات جنگ نرم است که حدود 4-5 ویژگی را عرض کنم گاهی اوقات دشمن با هزینه کمتر می آید و بیشترین پیروزی را دارد. بسیار سریع هم جواب می دهد تا آن بحث جنگ نظامی. 3-4 موردش را عرض کنم. در آن جنگ نظامی طرف اگر دقت داشته باشید گاهی اوقات جلو می آید زمین را می گیرد، سرزمین را می گیرد، انسان ها را می کشد، بعد فوقش سمت پایتخت می آید. ولی مردمی که آن جا زندگی می کنند و نیروهایی که هستند این ها هنوز آدم دشمن نیستند، یعنی هر لحظه دنبال این هستند که این اشغال را به هم بزنند. ولی در جنگ نرم طرف این جا است ولی آدم دشمن می شود و خودش نمی داند آدم دشمن است، نمی داند او عاشق جمالش نیست، می خواهد بزرگ ترین ضربه ها را به او وارد کند.
شریعتی: یعنی یک دفعه می بینید در زمین آن دارید بازی می کنید.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: احسنت. خیلی کار پیچیده می شود. در زمان آقا امام عسکری یک خفقان عجیبی بود، یک سیری را دشمن از قبل شروع کرده بود. در جنگ نظامی هر جا شخص کشته بشود قهرمان می شود، لذا در جنگ نرم دنبال این هستند که کسی را نکشند، بی آبرویش می کنند. یعنی حضرت عالی و هر کسی که بیایید در این مکتب و بخواهید خدمت کنید رصد می کنند، شروع می کنند شخص را بی آبروکردن. یک موقع به رفقا می گفتم که یک مقدار برگردید به چند سال قبل، در فضای مجازی یا حقیقی چقدر بر علیه حاج قاسم حرف می زدند. گاهی اوقات اصلاً بعضی ناامنی های جهان را گردن حاج قاسم می انداختند. دشمن هم تا جایی که می توانست، چه بسا در صدد است این سردارهای بزرگ و خوب در حیطه های مختلف، این ها را نزند، می خواهد بی آبرویشان بکند. اگر در فضای مجازی یا حقیقی بتواند این ها را بی آبرو کند دیگر این ها قهرمان نمی شوند. دقیقاً کاری که نسبت به اهل بیت شروع کردند و آخر هم نمی توانستند، مجبور بودند اهل بیت را به شهادت برسانند. می آمدند از طریق بی آبروگری، محدود کردن، تحریم کردن، از این طریق شروع به نفوذ کردن می کردند. چرا؟ چون اگر می کشتند قهرمان می شدند. این ها تا جایی که بتوانند این کار را نمی کنند. شکست خورده در جنگ نظامی از جایش بلند نمی شود، ولی شکست خورده در جنگ نرم خودباخته می شود، اصلاً همین که فرمودید در زمین دشمن شروع به بازی کردن می کند. خیلی عجیب است این را برای شما عرض کنم. در جنگ نظامی و عادی آدم به چشم می بیند جسم طرف را، جان ظاهری طرف را، هدف می گیرد. ولی در جنگ نرم خیلی کار پیچیده می شود، عقل و دل طرف را فتح می کنند. یعنی آن پایتخت اصلی که فتح می شود عقل و قلب است. اگر توانستند عقل و قلب را و دل را شروع به فتح کردن بکنند دیگر این ها همه آدم دشمن می شوند و هیچ کاری هم نمی شود کرد و در بقیه جاها هم پیروز می شوند. یعنی در بقیه مباحث سیاسی، اقتصادی، عقیدتی، اجتماعی، فرهنگی، هر چه بگویید به ید آن ها است. در این جنگ های این طوری که اتفاق می افتد جابجایی محبت ها و دل ها حاصل می شود، جابجایی فکرها حاصل می شود، خیلی چیزها جایشان عوض می شود. می گفت یک چیزی گران می شود ولی خیلی چیزها ارزان می شود. می گفت در آن حمله اقتصادی که می کنند یا در آن حمله فرهنگی که می کنند یک سری لوازم گران می شود، مردم هم خیلی آسیب می بینند. سوار بر آن حمله فرهنگی شان را انجام می دهند، آبروها ارزان می شود، غیرت ها ارزان می شود.
شریعتی: دروغ ارزان می شود.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: ظلم ارزان می شود.
شریعتی: احتکار ارزان می شود.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: خیانت ارزان می شود. یک کسی دیدم همین چند وقت پیش یک شعر زیبایی را برای من فرستاد. می گفت قیمت انسان هم ارزان می شود. یک تعبیری حضرت آقا داشت خیلی قشنگ بود؛ جای جلاد و شهید هم عوض می شود. اصلاً همه چیز جابجا می شود. خیلی عجیب است. مثلاً حضرت عالی که خیلی خدمت می کنید یا این بزرگواران و سروران عزیزی که می شنوند، دارند خدمت می کنند در خانواده اش، با این دعوا می کند. یک جایی یک کسی یک صمتی دارد و واقعاً دارد خدمت می کند اصلاً جابجا می شود.
شریعتی: همه چیز معکوس و وارونه است.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: احسنت. دنیای وارونه. و در این جا استرس ها، پریشانی ها، زیاد می شود چون وقتی غیبت، تهمت، بدگویی، این جنگ تمام عیار که شروع می شود آدم احساس می کند دیگر ولی خدا وجد ندارد. می گفت:
پیش چشمت داشتی شیشه ای کبود
زین سبب عالم کبودت می نمود
در راننده ها، در مسئولین، در اصناف، در معلمین، شغل های مختلف را بیان می کند، می گوید در این ها مگر آدم خوب وجود دارد. به خدا هست، در تمام اصناف خوبان عالمی وجود دارند. در این فضای به این شکل در مدت زمان کوتاه آقا امام عسکری ورود پیدا کردند. اهل بیت هر کدام شروع کردند کارهایی را انجام دادند. تقریباً در ادواری که نسبت به اهل بیت وجود دارد یک دوره که دوره سکوت اهل بیت بود، حالا سکوت نه به معنای سکوت، در واقع بگوییم آن جا هم یک نوع صبر و مقاوت بود دوره مولا امیرالمومنین بعد از رسول اکرم. بعد دوره مدتی که حکومت حضرت آغاز شد و آن جو روانی شدید بر علیه مولا حاکم شد که اصلاً مگر علی نماز می خواند. این جنگی که عرض کردم تمام عیار که این هم در این جنگ تمام عیار خیلی مهم است کسانی که مسئولیت می گیرند در حکومتی اصلاح حکومت و مکتب اهل بیت، جنگ روانی تمام عیار وجود دارد، جگر هم می خواهد که یک کسی وسط بیاید و کمک کند چون هر کس بیاید دشمن نابودش می کند. نابود کردنش هم به شهادت بهترین وجه است، چون ترور شخصیت می کند، بی آبرو می کند. در این جا خیلی مهم است شخص اگر می خواهد در این مسیر ورود پیدا کند بحث دوری از خیانت ها، تبعیض ها، بی عدالتی ها، اشرافی گری ها، خیلی باید دقت کند که در این وادی ها نیفتد و الا آسیب می زند. حضرت در دوره آن حکومت مولا که بعدها عظمت حضرت را متوجه شدند و حکومت اهل بیت، چون حضرت خودشان و یارانشان سعی می کردند یک مراقبه داشته باشند. و بعد هم دوره آقا امام مجتبی زمینه سازی شد با نوع حرکت حضرت عوض شد با آن نرمش قهرمانانه، آمادگی برای قیام عاشورا و ماندگاری مکتب اباعبدالله و مکتب اهل بیت، و بعد هم دوره ای که اهل بیت ادامه پیدا کرد تا امام عسکری که آخرین امام ظاهر است. کارهای خاصی را باید اهل بیت انجام می دادند در این دوره های بعد، خصوصاً در زمان آقا امام عسکری خیلی موضوعیت پیدا می کرد چون بعداً یک دوره ی دیگری شروع می شود که غیبت امام است. در این دوره وجود مبارک آقا امام عسکری، حضرت در آن جا باید چند تا کار انجام دهند. یکی این که آرام آرام انحرافاتی در شیعه پیدا شد، حضرت باید توجه بدهند نیروهایی که پرورش دادند، شاگردانی که پرورش دادند، این ها را پالایش بکنند، جلوگیری از آلودگی ها را به آن ها یاد بدهند. پراکندگی در شیعه ممکن است در زمان غیبت پیدا بشود، حضرت باید آن جا جلوگیری از این پراکندگی شیعه را انجام دهند.
شریعتی:
و اصل آمادگی جامعه برای غیبت امام زمان.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: احسنت. یعنی حفظ این میراث مکتب اهل بیت، یک جاهایی آلودگی و انحراف و انحراف گفتمانی وجود دارد جلویش را بگیرند، همین جنگ نرمی که عرض کردم. حتی ممکن است این انحراف در مدیریت ذهن باشد، مدیریت دل باشد، مدیریت چشم باشد، مدیریت گوش باشد، مدیریت زبانی باشد. لذا حضرت در نامه هایشان هم در این چند وقت می خواندیم «اِتَّقُوا الله» دارد، یعنی همه مدیریت این ها را دست بگیر و الا نمی شود. بعد حضرت احیا مکتب، بحث تربیت نیرو، بحث آمادگی برای عصر غیبت، بحث تربیت نیروها و شاگردان خاصی که این ها همین را بتوانند در حد اعلا نگه دارند و در عصر حضرت ادامه پیدا کند. این ها مجموعه کارهایی بود که حضرت باید در این ایام انجام می دادند.
شریعتی: که غالباً هم در حبس بودند و حصر.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: در این جا اقداماتی را وجود مبارک آقا امام عسکری شروع کردند که من چند نمونه اش را به مقداری که وقت ما اجازه می دهد محضر شما و سروران عزیز اشاره بکنم. دقیقاً آقا نجم الدین عزیز، سرور بزرگوار، بینندگان عزیز، دقیقاً در مجموعه های فرهنگی و تربیتی و هر جایی که به اسم مکتب اهل بیت باشد خیلی روی این ها باید دقت بشود، در جایی که همه طرف تحریم می شود، هجمه شروع می شود، جنگ نرم آغاز می شود، یک جنگ تمام عیار وقتی شروع می شود خیلی باید در این ها دقت کنیم. این اقدامات حضرت را به مقداری که توان داریم اگر عملیاتی بکنیم به فضل خدا جواب گرفته می شود. یک موقع در خانواده است، یک موقع در فامیل است، یک موقع در شهر است، یک موقع در کشور است، یک موقع در مجموعه فرهنگی مان است، یک موقع در حیطه جایی مسئولیتی است. هر کسی به مقداری که بتواند آن ها را انجام بدهد. یکی از مهم ترین جاها اقدامات عملی است، «کُونُوا دُعَاةَ النّاسِ بِغَیرِ السِنَتِکُم» است. از این چند تا اقدام حضرت یکی این است. هر کسی به هر مقداری که می تواند درست زندگی کند. یعنی یک جایی ممکن است آدم اشتباه بکند، از دستش در برود، ولی جبران کند، این جور فکر بکند. فرمود: «کُونُوا لَها زَینا»، اتفاقاً در تعابیر امام عسکری هم در مورد این دارد. یک جوری شما زندگی کنید که زینت ما اهل بیت باشید. جالب است این روایات در جایی است که نه فقط اهل بیتی ها جمع باشند بلکه مردم غیر اهل بیتی هم اگر باشند شما درست با آن ها برخورد کنید.
شریعتی: چون منسوب به ما هستید.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: یعنی حضرت می فرماید این هایی که اهل بیتی هستند و منسوب حضرت که چیزی نیست. آن عموم مردمی که علی الظاهر اهل بیت را قبول هم ندارند شما باید طوری برخورد کنید که زینت اهل بیت باشند. و دل مردم را به ما جلب کنید. در سفارش حضرت است.
شریعتی: با اخلاقتان، را رفتارتان. فقط حرف نزنید.
ح جت الاسلام میرهاشم حسینی: ببینید چقدر قشنگ می شود آقا نجم الدین. خیلی زیبا می شود که اگر من یاد بگیرم، همه دوستان یاد بگیرند، به مقداری که می توانیم و توان داریم شبیه اهل بیت باشیم. ببینید چه احساس امنیتی می شود. بعد این جا هم بدانید اگر من در خانواده ام کاستی و نقصی هم وجود داشت خانواده می پذیرند چون شفاف بودم، با یک صفایی جلو آمدم، با یک خودمانی جلو آمدیم گفتیم این جوری است، این جوری است.
شریعتی: این صداقت را کاملاً می شود فهمید.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: خیلی زیباست، خیلی زیبا می شود. من یک موقع یک بزرگواری راننده ای بود. کیف کردم. این یک موقع با ایشان این سمت و آن سمت می رویم این بزگوار در عقب ماشینش آن هم در این سختی های زندگی و حقوق و درآمد و گرفتاری و مشکل اقتصادی و این همه مشکل، همیشه یک مقدار عقب ماشینش یک نانی یا غذایی یا گاهی اوقات یک کنسروی می گذارد. خیلی عجیب است. من تازه فهمیدم چرا این کار را می کند. یک موقع در بیرون و خیابان جایی می رود کسی در راه مانده باشد هوایش را دارد. خیلی قشنگ است.
شریعتی: یک کار ساده ولی خیلی زیبا و ارزشمند.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: من تازه این را فهمیدم. شما با چنین کسی باشید ببینید چه احساس آرامشی با او دارید، چقدر زیبا می شود، چقدر آدم احساس امنیت می کند. بعد اگر تربیت نیرو همین طوری ادامه پیدا کند. نسلی که در مکتب اهل بیت پرورش پیدا می کنند خیلی تفاوت پیدا می کند. اقدامات عملی؛ خود وجود مبارک امام عسکری آن قدر زیبا برخورد کردند. در آن مدت زمان سنی که داشتند تا سال ها بلکه قرن ها اسم امام عسکری که می آمد طرف مجذوب او بود. اصلاً به عشق این که یک روزی یک آدم خوبی دیده است خوب می ماند. یک کسی می گفت که چون من دیدم که به من در بیابان چقدر کمک کردند، می گفت هر جا باشد کاری از دستم بربیایند برای کسی انجام می دهم. می گفت چون یک بار در سن کم یک آدم خوب دیدم دیگر سعی می کنم خوب باشم چون لذت دارد، لذتبخش است.
شریعتی:  یک خاطره خوشی در ذهن و دل و جان آدم حک می شود.
حج ت الا سلام میرهاشم حسینی: یک زندانبانی دارد. آقا امام عسکری آمدند خلفای عباسی گفتند بدترین زندان بان را بگیریم. بعد این زندان بان هم صالح بن وسیف است. یک چنین اسمی است اگر درست گفته باشم. آمدند بعضی از افراد از بن العباس و دشمنان اهل بیت آمدند نزد این گفتند آقا چرا بر حسن بن علی سخت نمی گیری. می گوید من دیگر چه کار کنم. دو تا ازبدترین زندان بان ها، خبیث ترین آدم ها را این جا آوردم و بالا سر او گذاشتم. گفت چه شد؟ گفت بعد از یک مدت این ها آمدند اخلاق و رفتار و خصوصیات جناب حسن عسکری را دیدند و الان بیایید وضعیت این ها را ببینید، اصلاً یک چیز دیگری شده اند. این روایت عجیبی است، مرحوم کلینی نقل می کند. می گوید اهل عبادت شدند، اهل نماز شدند، اهل روزه شدند، تقید پیدا کردند، ایمان آوردند. من دیگر چه کار کنم. بعد می گوید از آن ها پرسیدم چرا این قدر عوض شده اید، این چه ویژگی است شما پیدا کردید. می گوید شما بزرگواری او را، خصوصیات او را، اگر ببینید مگر می شود ایمان نیاورید و رفتارتان عوض نشود. این خیلی اثر دارد، این «کُونُوا دُعَاةَ النّاسِ بِغَیرِ السِنَتِکُم.فقط من یک چیزی داخل پرانتز عرض کنم. در آخر الزمان دشمن این را هم دارد می زند، یعنی در آن جنگ نرم تا متوجه می شود حضرت عالی دارید اثر می گذارید همین را هم خرابش می کند. این خیلی عجیب است. یعنی خصوصیت شیطان این گونه است. خصوصیت شیطان این است که تا می بیند یک کسی دارد کاری را انجام می دهد، شروع می کند بقیه را تحریک کردن به همان مورد. این در آخر الزمان خیلی شدید می شود.
شریعتی: خوب، بد می شود بد، خوب می شود.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: در جنگ نرم خیلی پیچیده می شود. لذا بعضی موقع ها می گوییم فقط خود آقا امام زمان مدد کند. که شخصی که کار درست دارد انجام می دهد اصلاً برعکس و وارونه می شود که اشاره کردیم.
شریعتی: و این چقدر وظیفه ما را سخت می کند، یعنی یک قدرت تشخیص خیلی بالایی می خواهد.
ح جت الاسلام میرهاشم حسینی: باید یک کَیِسی داشته باشد، یک بصیرت داشته باشد، یک آگاهی داشته باشد، یک شجاعت داشته باشد. شجاعت هم طرف می خواهد در میدان بیاید. شما بخواهی بیایی از راه شهدا دفاع کنی، از خوبان عالم دفاع کنی، از حاج قاسم ها بخواهی دفاع کنی، از این مسیری که مسیر مکتب اهل بیت است دقیق بخواهی وارد شوی انحراف هایش را مشخص کنی.
شریعتی: برای همین می گویند دعال غریق را زیاد بخوانید. «یا رَحمانُ یا رَحیم، ثَبِّت قُلوبَنا عَلی دِینِک».
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: فرمود یکی از کارهای که آدم انجام می دهد اقدام عملی است. فقط این چیزی عرض کنم. «إنَّ اللهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا» یادمان نرود. یعنی شما در یک، به قول جدیدها پروژه و پروسه ی چند ساله شما اگر دقت کنید بالاخره آن هایی که فطرتشان پاک است متوجه می شوند. در آن روایت دارد که هر کسی که یک نعمتی داشته باشد حتماً به او یک حسادتی می شود و حتماً نسبت به او یک شیطنتی می شود. ولی آن هایی که فطرت پاکی دارند این ها بعد از یک مدتی متوجه می شوند. لذا فرمود روی خودتان کار کنید، اقدام عملی، الگو بودن. سعی کنید روی خودتان کار کنید، هر کسی به مقدار توانش. دوم حضرت اقدامات معرفتی کردند. این تفسیری که منسوب به آقا امام عسکری است. تبیین معارف کردند، تعریف کردند، تفسیر بیان کردند، مفسر معنا واقعی قرآن کریم، معلم واقعی آن وجود مبارک امام عسکری، اقدام معرفتی نسبت به ارزش ها. کار دوم این بود که حضرت انجام دادند. بعضی هایش را یک مقدار سریع تر باید برویم که بتوانیم به این چند بحث اقدام کامل اشاره کنیم. اقدام دیگری که حضرت داشتند. همه این ها همان جهاد است، یعنی جهاد دشمن. حالا دشمن یک موقع با حالت نظامی برخورد می کند یک موقع از طریق ترفندهای دیگر ورود پیدا می کند. یک موقع بعضی موقع ها با بچه ها صحبت می کنم یک دفعه مثلاً یک سریالی یک موقع نوجوا ن ها یا جوان ها می گویند یک سریالی می بینند مثلاً می گوید یک سریالی پر بیننده است، این جور است، این جور است. وقتی دارد می گوید می گویم این که دارید شما می گویید که آخرِ این نعوذ بالله تنفر از دین و دیانت و تنفر از خدا از آن درمی آید. می گوید راست می گویی حاج آقا. یعنی به طور ناخودآگاه اصلاً دل آدم را یک جای دیگر می برد.
شریعتی: خیلی جاها خودت متوجه نمی شوی.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: حرم حضرت معصومه بودم. یک دفعه گفتم خدایا خودت باید این جاها مدد کنی که مدد می کند. آقا امام زمان خودش باید مدد کند که مدد هم می کند. چون گاهی اوقات این پیچیدگی های خاصی پیدا می کند. یک دفعه طرف نگاه می کنید می بینید که اصلاً به زشتی ها میل بیشتری پیدا می کند تا به خوبی ها. ذائقه عوض می شود. اقدامات تربیتی که حضرت کردند. شیخ طوسی می فرماید حضرت 103 شاگرد پرورش دادند. حالا بعضی هایشان در پوشش روغن فروش می آمدند، در پوشش میوه فروش می آمدند، با آن جو خفقان کارهایی که حضرت انجام دادند. سازمان وکالتی که حضرت شروع به تقویت کردن کردند. مشکل پراکندگی شیعه را همیشه داریم، شیطان گویا فقط این جا کار دارد. بقیه جاها خیالش راحت شده است فقط این جایی که در مسیر درست اهل بیت و امام زمان هستند آن جا کار دارد. لذا شروع می کند دفع حداکثری در آن ها اتفاق می افتد به جای جذب حداکثری. اتفاقاً در روایت آقا امام عسکری قریب به این مضامین دارد که جذب کنید، بیشتر جذب حداکثری داشته باشید تا خیلی ها به اندک اشکالی یا خطایی یا سلیقه ای شروع کنند به جان هم افتادن.
شریعتی: نه فقط نسبت به خودمان، نسبت به دیگران حتی، آن هایی که با ما هم فکر نیستند.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: ولی طبق یک فطرت پاکی، یک مسیر درستی، هیچ عنادی هم طرف ندارد، هیچ خصومتی هم ندارد. اصلاً ببینید، جذب حداکثری یعنی شما مثلاً 10 درصد هستید آن 80-90 درصد دیگر را هم باشد. یک کسی حالا یک انحرافی هم دارد و برای دشمن ...
شریعتی: یک عنادی هم دارد.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: عموماً این جور نیستند. در این پراکندگی حضرت این شبکه وکالت را خیلی تقویت کرد. شبکه وکالت زمان آقا امام صادق مثلاً در بعضی نقل ها تا شش وکیل، زمان موسی بن جعفر تا 13 وکیل، حضرت رضا (ع) را تا 10 وکیل ذکر کردند، آقا امام جواد را تا 13 وکیل، امام هادی را 14 وکیل، وجود مبارک آقا امام عسکری را تا 20 وکیل. یعنی جاهای دور دستی که آن جا نیاز مومنین واقعی بود حضرت کسی را قرار داده بودند و در آن جا شبکه وکالت، حضرت در واقع نهاد و یک سازمان خاصی را آن جا پایه ریزی کرده بودند. البته چیزی که از قبل بود ارتقا داده بودند، تقویت کرده بودند و به شیعیان هم یاد داده بودند. یا یکی از کارهایی که حضرت یاد دادند رجوع به علمای ربانی است، رجوع به کسانی که «صائِناً لِنَفسِه مُخالِفاً عَلی هَواهِ»، بحث علمای بزرگی که این ها پرچم دار مکتب اهل بیت هستند این را حضرت توجه دادند. یا کاری که حضرت برای جلوگیری از پراکندگی شیعیان و آن جذب انجام دادند، بحث علامت شیعیان.
شریعتی:  زیارت اربعین.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: آن همایش بزرگ انسانی و بشری. همه عالم هم محو هستند که چه اتفاقی می افتد. یک موقع به رفقا می گفتم هر کدام از این کسانی که اربعین تشریف می آورند یک داستان عجیب از ابی عبدالله دارند. چند میلیون دارند می روند، هر کدام این ها برای من یک اتفاقی افتاد، آقا ابی عبدالله این جوری کرد. خیلی عجیب است.
شریعتی: یعنی برای هر کدام یک معجزه اتفاق افتاده است.
حجت  الاسلام میرها شم حسینی: پای درد و دل این ها می نشینم اصلاً صفا می کنم.
شریعتی: که چه شد که ما آمدیم.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: بعد می گوید سید، این جوری شد، این جوری شد. خیلی عجیب است. واقعاً هم اهل بیت همین جور هستند. اقداماتی که  شروع می کنند، اقداماتی که حضرت انجام دادند، آن نهاد و سازمان و آن تشکیلات مفصل شبکه وکالت حول محور علمای بزرگ و ربانی، پرچم داران مکتب اهل بیت. اقدامات دیگر که حضرت انجام دادند اقدامات معنوی که در این جا انجام دادند، وقت کوتاهی است سرور بزرگوار و بینندگان عزیز، این را هم بد نیست من یک اشاره ای بکنم. این معمول روایاتی که از حضرت وارد شده است یک موقع در حدود 10-11 نکته جمع آوری کردیم خیلی زیبا است که حضرت چه اقدامات معنوی و تربیتی حضرت در زمان خودشان انجام دادند که در شاگردان ماندگار شد، بعد در نسلی که در مکتب اهل بیت پرورش پیدا کنند این ها شاخص هایشان هستند. یعنی شما اگر بخواهید ببینید یک کسی در مکتب اهل بیت پرورش پیدا کرده است، درست پرورش پیدا کرده است و ادعایش هم درست است این ها جمع است. نمی دانم به اندازه چند دقیقه فرصت دارم محضرتان عرض کنم.
شریعتی: بل ه، بفرمایید.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: اقداماتی که حضرت انجام دادند که یک موقع می توانیم تحت این بگوییم که چه کاری شیعیان انجام دهند امام زمانشان خوشحال شود یا انتظارات اهل بیت یا اقدامات تربیتی آن ها. عرض کردیم در جنگ نرم کاری که دشمن انجام می دهد، شما و نزدیک ترین کسان شما از جهت فکری و دلی یک جای دیگر می روید. از جهت فکری و فکر و قلب را تسخیر می کند. لذا حضرت در آن کارهای تربیتی که دارند انجام می دهند دعوت به اندیشه و تفکر زیاد دارند، نجات دادن او. «لَیسُ لِلعِبادَة» عبادت کثرت صلاة و روزه نیست بلکه عبادت تفکر در امر خداست، نکاتی که خداوند فرموده است، فرمایشاتی که خداوند بیان کرده است، عالم و هستی که طراحی کرده است. آن نکاتی که باید انجام دهیم روی این ها آدم فکر کند. یک موقع افراد واردی را پیدا کند از آن ها توضیح بخواهد. این خیلی روی آدم اثر دارد. این اهل اندیشه بودن، اهل فکر بودن. در روایت دارد که اگر خدا کسی را دوست داشته باشد و اراده خیر به کسی کند به او الهام می کند درست عبادت کردن را نه کثرت عبادت را. این خیلی مهم است.
شریعتی: یعنی خدا به دلش می اندازد.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: درست عبادت کند نه اشتباه. در روایت آقا امام عسکری باز هم دارد. دو خصلتی که فوق او چیزی نیست یکی ایمان به خدا و یکی سودرسانی. ببینید چقدر زیباست. شما در خانواده تان، مجموعه فرهنگی تان، ببرید در خانه اهل بیت، در خانه ابن الرضا، بعد این ها عاشق ابن الرضا که شدند می گوییم آقا امام عسکری تمام فرزندان آقا امام رضا را. شما حضرت عالی هم
شریعتی: بله، مشهد مشرف بودیم. چقدر محور امام رضا که امام جواد و امام هادی و امام عسکری که همه ابن الرضا می شوند.
حجت ال اسلام میرهاشم حسینی: چقدر زود آدم دلتنگ می شود. هنوز برنگشته آدم همان جا دلش تنگ می شود.
شریعتی: اصلاً دلش همان جا می ماند.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: فرمود خصلتی است که بالاتر از آن چیزی نیست، ایمان و سودرسانی. حضرت در یاد خدا و بحث قیامت می فرماید زیاد یاد  خ دا بکنید. بعضی موقع ها بعضی از این خوبان عالم را آدم ببیند با آن ها سلام علیک کند خیلی روی آدم اثر دارد. مثلاً یک سردار بزگواری دیدم گفت دائماً ما غسل شهادت می کنیم. دیگران و دشمنان از مرگ می هراسند، ما دائماً با غسل شهادت آماده در راه جهاد هستیم. خیلی روی آدم اثر خوبی دارد. حضرت فرمود ذکر خدا و ذکر موت و ذکر صلوات بر محمد و آل محمد...
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: پاسخگو بودن به وجدان، در روایت حضرت دارد که طرف آن وجدان بیدار خودش را باید پاسخگو به خودش باشد. این خیلی م ه م است که آدم به وجدان خودش و به دیگران پاسخگو باشد، این اثر مطلوب دارد. ششم تقوای در رفتار و گفتار و کردار، امانت داری، عزت نفس، پرهیز از این که ریاست را برای ریاست بخواهد. البته بین خود و خدایش بداند، نه این که فقط بخواهد ادعا کند. و بحث توجه به بحث دیانت و مقاومت و استقامت در مکتب اهل بیت در زمان غیبت. این ها بخشی از آن چیزهایی بود که وجود مبارک امام عسکری در مجموعه روایات شروع ک ردند در این اقدامات تربیتی و حرکت به سمت معنویت توجه دادند. حالا قسمت های دیگری هم هست.
شریعتی: ان شاءالله بعد از تلاوت قرآن ببینیم چقدر فرصت داریم. خیلی از شما ممنون و متشکرم. دل خیلی ها امروز راهی سامرا شده است. ان شاءالله زیارت حضرت نصیب تک تک ما بشود به حول قوه الهی. از حاج آقای میرهاشم هم صمیمانه ممنون و متشکرم. یک کتاب معرفی کنیم. «امام حسن عسکری را چقدر می شناسیم؟». امام حسن عسکری هم مثل امام مجتبی، اصلاً حسن ها غریب هستند و البته کریم. و ان شاءالله هیچ کسی امروز دست خالی امروز را به شب نرساند و ان شاءالله همه عیدی مان را از امام حسن عسکری بگیریم. دوستانی که اهل مطالعه هستند کتاب جمع و جور و مختصر ولی در عین حال پر نکته و پر مضمونی است. تالیف آیت الله سید محمدهادی میلانی که جناب آقای حجت الاسلام جابری این را ترجمه کردند. دوستانی که می خواهند این کتاب را تهیه بکنند هم می توانند به سایت ما بخش فروش اینترنتی کتاب و هم به کانال ما در سروش و ایتا مراجعه کنند. اگر هم نتوانستند، پیامک ارسال کنند ان شاءالله عزیزانمان با آن ها تماس خواهند گرفت. صفحه 354 قرآن کریم را امروز با هم تلاوت می کنیم، آیات نورانی سروه مبارکه نور. ان شاءالله زندگی تان منور باشد به نور قرآن کریم و این سوره. ان شاءالله برمی گردیم در بخش دوم گفتگویمان همراه شما هستیم و در کنار شما. بفرمایید خواهش می کنیم. صفحه354قرآن کریم

شریعتی: چقدر  خوب است ثواب تلاوت آیات امروز را هدیه کنیم به روح بلند امام عسکری و همسرشان حضرت نرجس خاتون که ان شاءالله از ثواب و برکاتش همه بهره مند بشویم. دوستانی که اهل مطالعه هستند و می خواهند امام عسگری را بشناسند مطالعه این کتاب را به آن ها توصیه می کنم. «امام حسن عسکری را چقدر می شناسیم»، تالیف حضرت آیت الله میلانی رحمه الله علیه و ترجمه جناب آقای جابری. برای تهیه این کتاب شما می توانید به بخش فروش اینترنتی کتاب در سایت سمت خدا مراجعه بکنید، به کانال ما در سروش و ایتا که عزیزان معرفی می کنند و شماره پیامکی که دیگر می شناسید. ان شاءالله از باب المعروف که امام عسکری فرمودند بهشت یک دری دارد به اسم باب المعروف که آن هایی که به داد هم می رسند، هوای بقیه را دارند، از آن در وارد می شوند ان شاءالله تک تک مان وارد بشویم به حق امام عسکری (ع). ممنونم از همراهی و همدلی تک تک شما. حاج آقای میرهاشم دعا کنند و ان شاءالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: خیلی ممنون از این که همه سروران عزیز که پای صحبت ما حقیر نشستند ببخشید وقت شریفتان را گرفتیم. ان شاءالله به حق آقا ام ام عسگری، پدر آقا امام زمان، به حق حضرت نرجس خاتون، به حق وجود مبارک آقا امام زمان، آن چه خوشبختی و خیر دنیا و آخرت است نصیب خانواده ها، رفقا، مرتبطین، نسل، جوانان، نوجوانان، کودکان، همه و همه، مربیان، متربیان، اساتید، معلمین، ذوی الحقوق، خدا ان شاءالله آن چه خیر و خوشبختی دنیا و آخرت است به حق این روز عید اعطا بگرداند.
شریعتی: الهی آمین. خیلی م منون و متشکرم از شما.
حسن شدی که میان مضیف چشمانت
تمام شهر به عشق شما گدا باشند
برویم سامرا و حضرت را زیارت کنیم. تا فردا و تا سلامی دوباره.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها