اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-12-26-حجت الاسلام والمسلمين دکتر رفيعي-خطاب هاي قرآني

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

حجت الاسلام والمسلمين دکتر رفيعي

-خطاب هاي قرآني

91-12-26

سوال – در مورد خطاب هاي قرآني( آيه 27 سوره نور)توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – تولد حضرت زينب را تبريک مي گوييم. آيه 27 سوره نور در مورد رفت و آمد به خانه ي ديگران است. خدا در اين آيه مي فرمايد: اي مومنان اگر خواستيد به خانه اي غير از خانه ي خودتان برويد وارد نشويد مگر اينکه اجازه بگيريد.( در اين آيه کلمه ي اذن را بکار نبرده است بلکه کلمه ي انس را بکار برده است يعني اجازه را محترمانه و محبت آميز بگيريد) و بر اهل خانه سلام کنيد.( پس کسي که وارد خانه مي شود بايد سلام کند)اين براي شما بهتر است.

ممکن است که وقتي شما مي خواهيد وارد خانه اي بشويد، اهل خانه آماده ي پذيرايي از شما نباشند. پس شما بايد هنگام ورود با يا الله گفتن اجازه بگيريد. پيامبر به خانه ي حضرت زهرا آمدند و در زدند، حضرت زهرا فرمود: پدرم وارد شويد. پيامبر فرمود همراه(جابر) هم دارم، آيا همراه من هم بيايد؟ حضرت فاطمه(س)فرمود که پدر من حجاب ندارم، صبر کنيد. حضرت آماده شدند و بعد ميهمان ها وارد شدند.

فردي از پيامبر سوال کردند که وقتي ما وارد منزل پدر يا مادرمان مي شويم، آيا بايد اجازه بگيريم؟ پيامبر فرمود: شايد مادر شما لباس مناسب بر تن نداشته باشد، پس اجازه بگيريد.

يکي از اصحاب نزد پيامبر رفت و پيامبر فرمود: وقتي در مي زنيد به درگاه در نايستيد، به سمت راست يا چپ در بايستيد( زيرا اگر شما در درگاه خانه بايستيد وقتي در باز مي شود تمام خانه مشخص است). دين ما به اين مسائل ريز اهميت داده است. درهاي قديم دو تا کلون براي در زدن داشت که با آن مشخص مي شد که زن در مي زند يا مرد. البته الان با آيفون هاي تصويري اين مشکلات حل شده است.

پس اسلام اجازه ي ورود به حريم خصوصي افراد را نمي دهد، مواظب باشيد که از زندگي خصوصي افراد فيلم نگيريم يا اگر فيلمي به دست ما افتاد نبايد آنرا براي ديگران برجسته کنيم. الان در اينترنت زندگي خصوصي ديگران را به نمايش مي گذارند که اين کار حرام است و تجسس در زندگي ديگران محسوب مي شود. درعروسي ها با موبايل ها فيلم نگيريد زيرا آقا راضي نيست که از زنش عکسي گرفته بشود.

در دين اسلام، شادابي و شادي موج مي زند. در روايات ما واژه ي فرح و سرور وجود دارد. در کتاب خصال، مرحوم صدوق روايت داريم که ده چيز نشاط آورد است: پياده روي، در آب راه رفتن، سوارکاري، نگاه به سبزه و گل، نگاه به همسر و... يکي ازعوامل شادابي رفت و آمد و صله ي رحم است. در اين رفت و آمدها، بايدA  حريم ها حفظ بشود. دست دادن با نامحرم حرام است و داشتن حجاب جلوي نامحرم ها لازم است. اين آيه مي فرمايد که براي رفتن به خانه ي ديگران اجازه بگيريد، پس حتما بايد درون خانه هم حدودها رعايت بشود. رفت و آمد خوب است. گاهي قُضات تعريف مي کنند که مشکلات عديده اي بخاطر بي مبالاتي و رعايت نکردن حدود، اتفاق افتاده است.

شيطان اول انسان را وسوسه مي کند، بعد دور انسان مي چرخد، بعد دست روي شانه انسان مي گذارد، بعد در کنار انسان مي نشيند و با انسان خودماني مي شود و در آخر انسان عبد شيطان مي شود. کسي که ولي شيطان مي شود اول با وسوسه شروع کرده است تا به القاء رسيده است. حديث داريم که شيطان در انسان مثل خون جاري است.

خدا در ادامه ي آيات مي فرمايد: اگر اجازه ي ورود به شما ندادند يا کسي در داخل نبود، وارد نشويد. اگر صاحب خانه به شما اجازه ي ورود نداد برگرديد و ناراحت نشويد.

ممکن است که کسي به در منزل شما بيايد و منزل شما آماده نباشد، اگر به طرف بگوييد که من در وقت ديگري از شما پذيرايي مي کنمف فرد نبايد ناراحت بشود. از اين آيه مي توان فهميد که اگر انسان مي خواهد به ميهماني برود خوب است که از قبل هماهنگي کند. حارثه بن عبدالله، به حضرت علي(ع) گفت که امشب به منزل ما بياييد. امام فرمود: به سه شرط به منزل تو مي آيم: خودت را به تکلف نيندازي، هر چه در خانه داري براي من بياوري و همسر و فرزندانت را آزار ندهي.

آيه بعدي مي فرمايد که براي مراکز عمومي اجازه گرفتن لازم نيست. در قديم کاروانسراهايي بود که درآن اثاث مي گذاشتند و وقتي مي خواستند آنرا بردارند نياز به اجازه نبود.

آيه 29 و 30 سوره نور مي فرمايد که آقايان و خانم ها، دو چيز را حفظ کنيد: چشم و قواي جنسي تان را. چرا خدا قبل از حفظ قواي جنسي مي فرمايد که چشمتان را حفظ کنيد ؟ زيرا دروازه ي تحريک قواي جنسي، چشم است. بيشتر گرفتار ها از نگاه آغاز مي شود. جواني به من مي گفت که من اختيار چشمم را ندارم و همسر هم دارم، چکار کنم ؟ به او گفتم که اگر نگاهت را مديريت نکني، نمي تواني آنرا کنترل کني، نذر کن، صدقه بده، عزم و اراده بکار ببر تا بتواني اين مشکل را حل کني. همه ي مشکلات از نگاه هاي حرام شروع مي شود. زيرا اين کار زمينه ي شهوت کاذب را فراهم مي آورد و جوان را تحريک مي کند.

خانم ها طوري از منزل بيرون بيايند که زمينه ي اين نگاه فراهم نشود. وقتي شما با مانتوي کوتاه و شلوار تنگ و موهاي بيرون ريخته از خانم بيرون مي آييد(ممکن است که خانم بدحجاب نماز هم بخواند و دنبال فحشاء هم نباشد و بد حجابي فرهنگش شده باشد)ممکن است که جوانان تحريک بشوند. اگر شما حجاب را رعايت کنيد جامعه سالم مي ماند. بدحجابي گناه فردي نيست بلکه گناه اجتماعي است. سعي کنيد حجاب را رعايت کنيد و کساني هم که مي خواهند به بدحجاب ها تذکر بدهند با زبان خوب تذکر بدهند.

در آيه حجاب داريم: اي پيامبر، به مومنين بگو که چشمهايشان را پايين بيندازند و خيره نشوند، قواي جنسي شان را کنترل کنند، اين برايشان خوب است و در ادامه مي فرمايد: اي پيامبر بهA  زن هاي مومن هم بگو که نگاه نکنند. پس آقايان هم بايد حجاب را رعايت کنيد. بعضي از آقايان حدود را رعايت نمي کنند و قسمتي از بدن شان نمايان است. خانم ها حق ندارند به آقايان نگاه کنند. در ادامه مي فرمايد: زن ها زيورهايشان را آشکار نکنند. اي پيامبر، به زن هاي مومنين بگو که مغنه يا روسري هاي بلند بپوشند و روي سر و گردن را بپوشانند. خوب است که خانم ها حجاب را بخاطر همسر و حريم خانواده شان رعايت کنند و همچنين بخاطر خودشان رعايت کنند تا کمتر در معرض خطر قرار بگيرند. در ادامه آيه مي فرمايد که جلوي شوهر، پدر يا فرزند نيازي به سر کردن مغنه نيست.

البته در خانه هم بايد نسبت به محارم، پوشش را رعايت کرد. مادرها و خواهرها هم بايد در خانه حريم را رعايت کنند. وقتي شما به خانه ي پدرتان مي رويد لباسي مي پوشيد که با لباس خانه تان فرق مي کند.

در ايام نوروز فقرا و مستمندان فاميل را فراموش نکنيد. امسال پنجم فروردين به روايتي شهادت حضرت فاطمه(س) است، انشاءالله تکريم و شئون رعايت بشود.

انشاءالله با آغاز سال جديد خداوند عاقبت ما و فرزندان ما را به خير بگرداند. و حال ما را به بهترين حال تغيير بدهد.



ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها