اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-09-25-حجت الاسلام والمسلمين دکتر رفيعي-خطاب هاي قرآني

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين دکتر رفيعي

-خطاب هاي قرآني

91-09-25

باز باراني شدم انگار مي آيد کسي، اين تو و اين نبض من بشمار مي آيد کسي، ذهن آبادي هنوز از قصه و رويا پر است باز هم دست به دعا بردار مي آيد کسي، گرچه اين دلواپسي ها ساده و تکراري اند شک ندارم بعد از اين تکرار مي آيد کسي، اي نگاهت سبز نامت سبز خسته نيستي دستهايت را به من بسپار مي آيد کسي، يک نفر از پشت در آهسته پچ پچ کرد و گفت: باز باراني شدم انگار مي آيد کسي.

سوال – در مورد روز اول ماه صفر توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – امروز روز اول ماه صفر است. خواندن نماز اول ماه اهميت دارد و انسان را از حوادث مصون مي دارد. اين نماز دو رکعت است، در رکعت اول يک حمد و سي تا قل هو الله و در رکعت دوم يک حمد و سي تا اناانزلناه دارد و تا بعد از ظهر هم مي توان آنرا خواند. در مورد صدقه هم تاکيد کرده اند. روز اول صفر روز ورود سر اباعبدالله به شام است. امروز،روز تجديد حزن اهل بيت است. بني اميه اين روز را جشن گرفت و شهر را آذين بست. ما بايد به ياد اين مصيبت باشيم. امروز آغاز جنگ صفين است. اميرالمومنين چند ماه در منطقه ي صفين در مقابل سپاه شام جنگيدند و ياراني مثل اويس قرني و عمار ياسر را از دست دادند.

سوال – در مورد خطاب هاي قرآني( سوره مائده آيه 54 ) توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در اين آيه خدا به مسلمانان ضعيف که منت مي گذاشتند مي فرمايد: اي مومنان هر کسي از دينش برگردد، در آينده خدا قومي را مي آورد که جانشين آنها مي شود که آنها پنج ويژگي دارند.

در سوره محمد آيه 36 خدا مي فرمايد: اگر افرادي ازدين برگردند قوم ديگري جاي آنها مي آوريم که به آن استبدال مي گويند. در سوره ابراهيم آيه 19 و سوره نساء آيه 133 هم اين معني را داريم. منظور از قومي که مي آيند چه کساني هستند؟ وقتي اين آيه نازل شد، پيامبر به سلمان گفت که منظور قوم تو هستند.( سلمان اهل پيامبر مي شود ولي در مورد ابولهب عموي پيامبر آيه نازل مي شود که دو دستش بريده باد. نگاه ما به پيامبر نگاه جهاني است. مصلحت اين بود که پيامبر از ميان جامعه ي عرب مبعوث شود. امام سجاد (ع )مي فرمايد: بهشت براي بندگان مطيع است حتي اگر اهل حبشه باشد و جهنم براي گناهکاران است حتي اگر عرب باشد. در کربلا، جُون غلام، علي اکبر و اَصلم ترکي فارسي و وهب تازه مسلمان شده و حُر درکنار هم دفن مي شوند و شهداي کربلا نام مي گيرند. اينها اصحاب امام حسين(ع) هستند.) پيامبر فرمود:اگر علم در ستاره ها باشد، مردم فارس آن علم را کشف مي کنند. پس اسلام پذيري در ايران بخاطر جاذبه هاي اسلام بود. شوروي هفتاد سال شوروي مردم را کوبيد تا کمونيسم بشوند ولي بعد از فروپاشي دوباره مسجدها و کليساها باز شدند. دين اجبار نيست زيرا دين، باور است. روايت ديگر اين است که اين آيه در مورد حضرت مهدي(عج) و اصحابش است. روايت ديگر اين است که پيامبر فرمودند منظور اميرالمومنين و ياران شان هستند. در زيارت غدير اين آيه آمده است. وقتي حجربن عدي توسط معاويه به شهادت رسيد امام حسين (ع) به اين آيه اشاره کرد و گفت حجر همين کسي است که اين ويژگي ها را داشت.

اين آيه، پيام عام دارد. اگر عده اي به اسلام پشت کردند، خدا يک قوم جايگزين براي آنها مي آورد که اين پنج ويژگي را داشته باشند که يک مصداق آن قوم حضرت علي(ع)، سلمان، امام زمان(عج) و... است. ما هم مي توانيم جزو آن قوم باشيم. اگر در مدرسه عده اي درس نخوانند مدير همه ي دانش آموزان مدرسه را اخراج مي کند و محصليني را مي آورند که درس بخوانند و ادب داشته باشند. اين محصلين هر کسي مي توانند باشند بشرط اينکه پنج ويژگي داشته باشند. حد اعلي اين گروه حضرت علي(ع) و ياران آن حضرت است ولي مي تواند سلمان يا هر کس ديگري باشد. اين ويژگي هاي برگزيده است و انسان را بالا مي برد. آيه 54 سوره مائده درمورد پنج ويژگي مي فرمايد: اولين ويژگي اين است که خدا اين افراد را دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارند. در فتح خيبر پيامبر فرمود: فردا پرچم را به کسي مي دهم که خدا و رسول او را دوست دارند و او هم خدا و رسول را دوست دارد. فردا، پيامبر پرچم را به حضرت علي(ع) داد. خدا چه کساني را دوست دارد؟ شبي که پيامبر به معراج رفت خدا به پيامبر فرمود: من محبتم را شامل چهار گروه مي کنم: کساني که بخاطر خدا باهم دوست هستند، کساني که به يکديگر مهر بورزند و به يکديگر کمک کنند(فردي به پيامبر گفت که من چکار کنم که خدا مرا دوست داشته باشد؟ پيامبر گفت: خدا کسي را دوست دارد که براي مردم نافع تر باشد.)،کساني که بخاطر من پيوند دارند و کساني که بر من توکل مي کنند.

خدا انسانهاي پاکيزه، متقين، صابرين، محسنين و... را دوست دارد. اگر ما بخواهيم خدا ما را دوست داشته باشد بايد ببينم که خدا چه کارهايي را دوست دارد که ما آنرا انجام بدهيم. يک آقا چه جوري خانمش را دوست دارد؟ اگرخانم همان کارهايي که شوهرش دوست دارد انجام بدهد، شوهرش او را دوست خواهد داشت. مثلا آقايي نظم و ادب را دوست دارد ولي خانم بي نظم و بي ادب است. پس نظم و ادب، ملاک دوستي مي شود. ما بايد ببينيم که خدا چه کسي را دوست دارد. روايت داريم: خدا فردي را دوست دارد که با حيا، بردبار،باعفت و با مناعت طبع باشد. روايت داريم: کساني که نماز را خوب ادا مي کنند،خدا آنها را دوست دارد. روايت داريم: خدا کساني را دوست دارد که عبادت ها را زيبا انجام مي دهند. اگر من خدا را دوست دارم بايد نمازم را اول وقت و با حال بخوانم. اگر شما خدا را دوست داشته باشيد خدا هم شما را دوست دارد. فرزند(حسينعلي راشد)ملا عباس تربتي کتابي بنام فضيلت هاي فراموش شده نوشته است که در مورد خصوصيات پدرشان است. فرد عامي به ايشان مي گويد که ما پيامبر را نديده ايم ولي او با همين ويژگي ها بوده است. ايشان خيلي متواضع بودند و گفتند: ما هم پيامبر را نديده ايم ولي اگر پيامبر را هم مي ديديم فکر نمي کنم ويژگي هاي بيشتري از شما داشتند. او خيلي مراعات مي کرده است. مي گويند: امام سجاد(ع) نمازمي خواند و خانه آتش گرفت ولي امام متوجه نشد،مردم مي گويند: ما هم نماز مي خوانيم و هم خانه را مديريت مي کنيم. آيت الله اراکي مي فرمود: استاد من آيت الله خوانساري مي فرمود که من وقتي نماز مي خوانم، رخ به رخ خدا نماز مي خوانم.

ويژگي دوم اين قوم اين است که اينها در مقابل مومنين متواضع هستند. خدا انسانهاي متکبر را دوست ندارد. حضرت امير مي فرمايد: تواضع کارهاي خوب ديگر را آشکار مي کند ولي تکبر کارهاي زشت ديگر را آشکارمي کند. يک کارگر ساده تواضع ظاهري دارد ولي بعضي شعل ها تکبر آفرين است مثلا وزارت يا عالم بودن است يا شهرت داشتن، اينها تکبر مي آورد. مسئولين بايد تواضع را رعايت کنند تا در مقابل مردم جاذبه داشته باشند. تواضع باعث محبويت در دلها مي شود. ابهت و اقتدار با تواضع فرق دارد. وقتي امام سجاد(ع) به کوچه مي آمد کوچه راهبندان مي شد زيرا ايشان خيلي ابهت داشتند. امام حسن(ع) سوار مرکب بود و فردي به او گفت که در شما کِبر مي بيينم ولي امام فرمود: اين که تو مي بيني عزت است. رضا شاه عده اي را مامور کرده بود که بگويند: مرگ بر مدرس، درود بر رضا شاه. مدرس روي بالکني رفت و گفت: مرگ بر شاه، درود برمدرس و بخاطراُبهت ايشان، همه اين شعار را تکرار کردند. در اُبهت،خدا انسان را بالا مي برد ولي در تواضع ما نبايد خودمان را بگيريم.

سوال – صفحه 177 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ- در اول سوره ي انفال صفات مومن آمده است. مومنان واقعي کساني هستند که وقتي نام خدا مي آيد دلشان مي لرزد. علامه طباطبايي مي فرمايد اين از آيه هاي کليدي قرآن است.

سوال – در مورد ادامه ي خطاب هاي قرآن(مائده سوره 54) توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ- ما بخاطر خدا کارهايي مي کنيم ولي اگر کسي گفت که بخاطرخدا به من ربا بدهيد، ما اين کار را نمي کنيم. ملاک هاي ما بايد الهي باشد.

ويژگي سوم اين افراد اين است که در مقابل کافر محکم هستند. ويژگي چهارم اين افراد اين است که اهل جهاد در راه خدا هستند. جهاد دري از دردهاي بهشت است. داريم: مجاهدين بر افراد تنبل ترجيح دارند. ويژگي پنجم اين افراد اين است که اينها از سرزنش، سرزنش کننده ها نمي ترسند. اگر دين داري شما باعث ملامت شد،شما بايد دين خودتان را حفظ کنيد. جواني که نماز مي خواند و همه او را سرزنش مي کنند، اگر نمازش را بخواند هنر کرده است. يزيد حضرت زينب را سرزنش کرد و گفت که خدا مردهاي شما را کشت. حضرت زينب فرمود: من جز زيبايي چيزي نمي بينم. . پس ملامت نبايد ما را از راه حق باز دارد.

سر امام حسين (ع) مثل نوري مي درخشيد، شبيه ترين مردم به پيامبر بود، آثار سجده در پيشاني مشخص بود، آثار خون و شکستگي در سر اباعبدالله ديده مي شد. همه ي اين پنج ويژگي در اين سر مقدس وجود داشت. خدايا همه ي ما را با امام حسين(ع)، اولاد و آباء او محشور بفرما.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها