اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

94-06-11-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري - پاسخ به پرسش‌ها

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: پاسخ به پرسش‌ها
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري
تاريخ پخش: 11-06-94

خدا را حلق? کعبه‌ست اين يا حلق? مويت*** چه دور افتاده‌ام از حجراسماعيل پهــلويت
تمام عاشقان بر گرد گيسوي تو مي‌چرخند*** بخوان امسال ما را هم به بيت الله گيسويت
شبي از خطّ نسخ روي ماهت پرده را بردار*** شکسته قلب‌ها را خطّ نستعليق ابرويت
نه تنها چشم هايت سورة الشّمس مي خوانند*** به الميزان قسم، تفسير يوسف مي‌کند رويت
تعالي الله خود لبّيک اللّهم لبّيکي*** چه لبّيکي که در هفت آسمان پيچيده هوهويت.

شريعتي: سلام به همه‌ي شما خيلي خوش آمديد به سمت خداي امروز خيلي خوشحاليم همراه شما هستيم در محضر حاج آقاي ماندگاري عزيز هستيم سلام عليکم و رحمة الله.
حاج آقا ماندگاري: سلام عليکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحيم الحمدالله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين بنده هم خدمت شما و بينندگان عرض سلام و ادب و احترام دارم در مشهد نائب الزياره بوديم دعاي سلامت امام زمان فقط براي توسل اين برنامه نيست هر عزيزي در ابتداي هر کاري اگر فکر مي‌کند به کمک امام زمان نياز دارد اين دعا را به عنوان توسل بخواند اهل منبر مي‌خوانند مردم هم بخوانند وقتي وارد مغازه مي‌شوند من از ائمه جماعات خواستم در قنوت‌هاي نماز اين دعا را بخوانند اللهم کن لوليک الحجة بن الحسن صلواتک عليه و علي آبائه في هذه الساعة و في کل الساعة ولياً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دليلاً و عيناً حتي تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فيها طويلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خيره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک دسته گل صلوات را هم به ولي امرمان تقديم مي‌کنيم اللهم صل علي محمد و آله الطاهرين.
شريعتي: سوالات شما به دست ما مي‌رسد بخشي از اين سوالات که از طريق ايميل و پيامک به دست ما رسيده انتخاب کرديم که حاج آقاي ماندگاري در فرصتي که در خدمتشان هستيم پاسخ بدهند من اولين سوال را مي‌خوانم. سلام لطفا از کارشناس برنامه تان بخواهيد يک کمي جلوي اين اپراتورهاي همراه اول ايرانسل رايتل را بگيرند چرا اينترنت رايگانشان را براي نصف شب مي‌گذارند و جوان‌ها را تا نصف شب پاي اينترنت بيدار نگه مي‌دارند در ساعاتي که بايد بيدار باشند تا دوازده صبح خواب هستند همچنين جوان‌هايي که عمرشان را به بطالت مي‌گذارند کي مي‌توانند براي جامعه شان مفيد باشند مگر متصديان اپراتورها هم وطنان ما نيستند و اين دغدغه را ندارند؟
حاج آقا ماندگاري: ما را با جوان‌ها در نيندازيد يک چيزي بگوييم مي‌گويند ما جوان‌ها را درک نمي‌کنيد من به طور کلي مي‌گويم توپ را هم نمي‌خواهم در ميدان جوان‌ها بيندازيم من از خودم شما و از دست اندرکاران مملکت مي‌پرسم که آيا بايد زندگي مان را در سايه‌ي دين تنظيم بکنيم يا دين را در سايه‌ي زندگي به کار بگيريم هر جا جا داشت دين دار باشيم هر جا هم جا نداشت بگذاريم پشت در زندگي قطعا سابقه اي که از مردم خوب داريم چه جوان چه پير دختر پسر داريم حداقل در اعلام همه مان مي‌گوييم زندگي مان مي‌خواهيم در سايه‌ي دين باشد کار سياسي اقتصادي مديريتي تحصيلي و علمي مي‌خواهيم در سايه‌ي دين باشد اگر همه قبول داريم رسانه اقتصاد سياست و مديريت و دست اندرکاران زندگي اجتماعي و فردي و اجتماعي همه قائل به اين هستند که مي‌خواهند زندگي در سايه دين باشد سوال دوم مطرح مي‌شود که بعضي از تصميماتي که ما داريم مي‌گيريم چه فردي چه خانوادگي چه اجتماعي در همه‌ي قسمت هايش مي‌شود بگويند توجيه ديني اش چيست؟ به عنوان مثال وقتي ما اول از رسانه که خودمان هم جزء خانواده‌ي آن هستيم شروع مي‌کنيم رسانه اي که امام عنوان دانشگاه ملي رويش گذاشته و همه‌ي مردم دنيا رسانه را تابلوي جمهوري اسلامي مي‌داند وقتي در ماه رمضان تا پاسي از شب سريال مي‌گذاريم من و شما تا پاسي از شب بنشينيم پاي سريال لذت درک سحر را خواهيم چشيد؟ يا نهايت سحر بلند شوم نيم ساعت بيست دقيقه تند تند غذا بخورم گرسنه نمانم وقتي داشتند برنامه ريزي براي سريال‌ها مي‌کردند پيوست ديني برنامه ريزي براي سريال‌ها چيست؟ اگر قرار است سبک زندگي ديني که اين قدر شعارش را مي‌دهيم اتفاق بيفتد اگر قرار است مديريت ديني اتفاق بيفتد اگر قرار است دين دار باشيم يک وقت مي‌گوييم براي ما زندگي اصل است دين فرع است هر جا شد شد نشد مي‌گذاريم کنار تکليف روشن است ولي الآن هيچ کس اين شعار را نمي‌دهد از مسئولين گرفته تا پايين ترين سطوح جامعه مي‌گويند براي ما دين محور است اگر دين محور است جواب ما را بدهند ما مي‌خواهيم بگوييم وقتي در برنامه ريزي ما رسانه بايد فيلم و سريال داشته باشد نگويند مخالف هستيم نخير قطعا بايد فيلم و سريال و ورزش و طنز و خنده و مستند داشته باشد ولي ارتباط تمام اين‌ها را با دين چطور توجيه مي‌کنيم قرار است اين مردم در طول شبانه روز هم برنامه متنوع صدا و سيما را داشته باشند هم نظام ديني شان مختل نشود راديو تلويزيون ما اذان ظهر را مي‌گذارد يک نماز را مي‌گذارند بعد ادامه‌ي برنامه را مي‌دهند ادامه‌ي برنامه بيننده مي‌خواهد يا نمي‌خواهد اين برنامه نماز بخواند يا برنامه را نگاه بکند؟ کار اقتصادي حتي مصوب مجلس است مصوب دولت است کارهاي اقتصادي و همه‌ي کارها بايد پيوست فرهنگي داشته باشد ما هنوز به اينترنت رايگان نرسيديم يک نفر مي‌خواهد آب سرد کن بگذارد کنار خيابان تبليغات شرکت خودش را هم بچسباند خدا پدرش را بيامرزد هم تبليغات گذاشته کار اقتصادي مي‌کند اين طرف هم مردم آب مي‌خورند مي‌گويند صلي الله عليک يا اباعبدالله کار اقتصادي کرده پيوست فرهنگي اش را هم گذاشته يک وقت نگويند ما با اينترنت رايگان مخالفيم نه ما با رايگان کردن ارزان کردن با خدمات دادن امکانات دادن با مردم موافق هستيم ما مي‌گوييم شرکت‌هاي همراه اول و ايرانسل و رايتل شما مي‌خواهيد خدمات رايگان بدهيد بياييد اين را مديريت بکنيد در روز بدهيد اول شب بدهيد وقتي خدمات را مي‌گذاريد سه ساعت سحر اين جوان مي‌نشيند آن سه ساعت را استفاده مي‌کند من نمي‌گويم همه استفاده‌ي بد مي‌کنند شايد استفاده‌ي علمي مي‌کند براي تحقيقات و پايان نامه وقتي سه ساعت سحر براي استفاده از اينترنت نشست آيا اين جوان اهل نافله‌ي شب مي‌شود؟
شريعتي: حجم کاربرها خيلي کمتر است در آن موقع زمان اگر روز بخواهند چنين خدماتي را بدهند برايشان مقرون به صرفه نيست.
حاج آقا ماندگاري: از هزينه‌هاي اضافي و اسراف‌ها قيچي بدهند مديريت يعني از امکانات کم بهره برداري بيشتر بکنند مديريت جا به جايي اولويت‌ها نيست يک اولويتشان اين است وقتي کاربر کم است ما رايگان بدهيم کاربر زياد شود بسته هايمان فروش شود کار اقتصادي نيست محض رضاي خدا که رايگان نمي‌دهند اما با چه جا به جا کردن اولويتي؟ دين ما مي‌گويد بخشي از شب براي خواب است يک بخشي هم مناجات است من هر دو را بگيرم فقط براي دو ساعت استفاده‌ي رايگان از اينترنت.
شريعتي: تلقي من اين است هر کسي در هر جايگاهي بايد براي خودش يک معياري داشته باشد که من با اين کارم چه خدمتي مي‌کنم.
حاج آقا ماندگاري: بله ساده اش اين است که جواب خدا پيغمبر را چه مي‌دهي روز قيامت خدمات رايگان دادي ولي چه دادي و چه گرفتي اين کسي که نامه داده پدر يا مادر بوده بچه ام تا سحر بيدار است بعد از سحر تا ظهر مي‌خوابد سحرخيزي را از بچه‌ي من گرفتي نماز اول وقتش را گرفتي حتي شايد قضا شده نمازش را گرفتي انرژي اش را براي زود کار کردن گرفتي اين جوان صبح بلند نمي‌شود برود سر کار سه ساعت اينترنت رايگان دادي که ما خوشبينانه مي‌گوييم همه دارند استفاده‌ي خوب مي‌کنند مي‌ارزد؟ در تدبيرات اقتصادي مان همين است در تدبير‌هاي فرهنگي مان همين طور است در تدبيرات خانوادگي سياسي مان هم همين است ما تدبير مي‌کنيم يک چيزي را هزينه مي‌کنيم چه داديم چه گرفتيم دنيا بازار است مسئولين فرهنگي اقتصادي سياسي بياييد وضع را روشن کنيد اگر دين اصل است توجيه ديني بعضي از کارهايتان را بگوييد سريال‌هاي ماه رمضان شايد پيام فرهنگي خوبي هم داشته باشد حتما هم دارد اما پيام فرهنگي مي‌ارزد که لذت سحر را بگيرد؟ «إِنَّ قُرْ‌آنَ الْفَجْرِ‌ كَانَ مَشْهُودًا» (اسراء/ 78) «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّ‌ةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» (سجده/ 17) در مورد نماز شب خوانديم هيچ کس نمي‌خواهد خدا چه پاداشي براي نماز شب گذاشته اين پيام فرهنگي مي‌ارزد اين‌ها را بگيريم؟ يا گل نماز ظهر نماز مغرب يک سري برنامه‌هاي جذاب مي‌گذاريد حتما يک انگيزه اي دارند مي‌ارزد نماز اول وقت را از مردم بگيرند؟ بياييم روشن کنيم.
شريعتي: بخشي اش هم به خود ما برمي‌گردد اين نکات واقعا درست است ولي به فرض اين که اين خدمات است آيا ما خودمان هيچ مسئوليتي نداريم؟ در مواجهه با اينترنت رايگان
حاج آقا ماندگاري: قبول دارم ما اول مي‌گوييم مسئولين درست عمل بکنند و درست سياستگذاري بکنند و بعد هم به مردم بارها گفتيم مردم گاهي در کوچه بازار مي‌گويند به اندازه اي که به ما مي‌گوييد به مسئولين هم بگو ما مي‌گوييم مسئولين برنامه ريزي کردند مي‌گويند حيف است از اين طرف هم قبول دارم دو مثال ديگر هم مي‌زنم در عروسي بزن برقص نداشته باشيد شاد باشيد ولي شادي مساوي با بزن برقص نيست بياييد در عروسي‌ها بزن برقص نداشته باشيد پايکوبي نداشته باشيد مي‌گويند عروسي اگر بزن برقص نداشته باشد شگون ندارد فارسي اش را بخواهم بگويم يعني اين که برکت ندارد به نظر شما گناه مي‌تواند برکت افزا باشد؟ قرآن و روايات مي‌گويد گناه برکت ندارد من از اين مادر پدري که اصرار دارد در عروسي دختر پسرش بزن بکوب بياورد به اين معنا که اگر بزن بکوب نياورد مي‌شود مجلس عزا سوال مي‌کنم پسر دختر شما مي‌خواهند بروند ماه عسل ماشين آماده شده سوار شوند بروند جاي با صفا بعد فهميديد خداي نکرده تصادف کردند علت تصادف شلنگ روغن ترمز بوده که نا به کاري رفته پاره کرده با اين‌ها دشمني کرده چه حسي داريد؟ از او نمي‌گذريد اين خلل ايجاد کرده و باعث شده بچه‌هاي مجروح شوند يا از دست بروند آيا زندگي کمتر از يک مسافرت است؟ شما داريد در خشت اول زندگي که جشن عروسي است گناه مي‌ريزيد يعني پايه‌هاي زندگي ديني را سست مي‌کنيد سر مي‌خورد مي‌خورند زمين خشت اول چون نهد معمار کج تا ثريا مي‌رود ديوار کج شما که متدين هستيد ما قبول داريم همه‌ي مردم ايران متدين اند شما که متدين هستيد چرا «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ‌ بِبَعْضٍ» (نساء/ 150) شديد در مسجد نماز مي‌خوانيد نماز يک شنبه‌ي ماه ذي القعده اول ماه دعاي توسل مي‌خوانيد به عروسي دختر پسر برسد مي‌گوييم اگر بزن برقص باشد شگون ندارد شما شلنگ ترمز زندگي بچه تان را پاره مي‌کنيد يا مادري که باردار است اين را همه به خاطر همان اصل اوليه آيا دين اولويت دارد يا بقيه‌ي مسائل ديگر ما خودمان را بايد با دين تنظيم کنيم مادري که باردار است مي‌رود در يک محافلي که بزن برقص موسيقي حرام است گناه است همه‌ي اين‌ها است به دليل اين که اين‌ها مي‌گويند بچه در شکم من است اثر نمي‌گذارد چطور شما دو غذاي سرد را با هم مي‌خوريد همه جلوي شما را مي‌گيرند مي‌گويند بچه ات اذيت مي‌شود دو غذاي گرم بخوري بچه ات اذيت مي‌شود اين کار را بکني بچه ات اذيت مي‌شود چطور غذاي جسم مادر بچه‌ي جنين را در شکم مادر اذيت مي‌کند يا مي‌تواند تقويت بکند ولي غذاي روح مادر بچه را تقويت و اذيت نمي‌تواند بکند؟ من نمي‌گويم که بگوييد نظر تو است نظر خدا و پيغمبر و آن‌هايي که راهنمايي مان کردند است ما باور کنيم اضافه بر اين که مي‌خواهيم درگير با جوان‌ها نشويم فقط قصه‌ي اينترنت رايگان نيست مسئولين مردم پدر مادر‌ها و فرزندان گويندگان و شنوندگان همه و همه حواسمان باشد دين براي ما اولويت اول است و زندگي بايد زير سايه‌ي دين باشد به قول شما مي‌گوييد مسئولين اين کار را کردند مردم بايد حواسش جمع باشد يکي مي‌گفت اگر بد است پخش نکنند اگر بد است نفروشند گفتم مرگ موش هم در همه‌ي مغازه‌ها هست تو عقل داري نمي‌خري چرا نمي‌گيري؟ مي‌گويي برايم ضرر دارد خب اين نفع و ضرر را چه کسي بايد به من بگويد دين بايد به من بگويد من عاقل هستم بياييم بر اساس اخبار دين نفع و ضرر را نگاه کنيم عروسي که در آن گناه باشد برکت ندارد دوران بارداري که همراه با شنيدن موسيقي‌هاي حرام و رقص و آواز باشد براي بچه برکت ندارد اينترنت رايگان که نصف شب باشد لذت بيداري روز و سحر و کار و نماز را از ما بگيرد برکت ندارد تدبير اقتصادي و سياسي و فرهنگي که پيوست ديني اش معلوم نيست يا گاهي وقت‌ها پيوست ضد ديني دارد برکت ندارد چيزي هم که برکت ندارد امام رضا فرمودند برکت نباشد هيچ چيز نداريد برکت باشد همه چيز داريد. چه مي‌دهيم چه مي‌گيريم شاخصه است خانم‌ها شاغل مي‌شوند بارها گفتيم يک دسته شان مجاهدت مي‌کنند يک دسته‌ي ديگر از باب ضرورت است مجاهدت مي‌کنند يک دسته‌ي ديگر ببينند چه مي‌دهند چه مي‌گيرند هر کسي در هر حالتش در هر شغلش در هر کاري اين سوال را از خودش بکند آيا در اين تصميم گيري من دين اول بوده بعد خودم يا خودم اول بودم بعد دين.
شريعتي: خيلي ممنون سوال دوم را مي‌شنويم گفتند با سلام کنار مغازه‌ي ما يک لباس فروشي است که توليدي نيست ولي روي تابلو مغازه اش نوشته توليدي فروشش خيلي بالاست ولي ما هم که در کنار آن لباس فروشي داريم فروش آن چناني نداريم پس چرا مي‌گويند خدا به دروغ گو‌ها روزي نمي‌دهد لطفا پاسخ من را بدهيد.
حاج آقا ماندگاري: امروز همه‌ي سوالات مي‌خواهد درگيري ايجاد بکند دو فتحنا در قرآن است خيلي شبيه هم است يکي آيه‌ي 44 سوره‌ي انعام است يکي آيه‌ي 96 سوره‌ي اعراف است حتما به اين دو آيه مراجعه بکنيد پاسخ خيلي از شبهات را داده يک سوال مردم اين است همين کافران ملحد‌ها مشرک منافق بي حيا حرام خوار و دروغ گو‌ها وضعشان از ما بهتر است اين آيه‌ي قرآن جواب داده «لَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُ‌وا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِ‌حُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ» (انعام/ 44) هر کس پشت به خدا بکند خدا باب همه‌ي ماديات را برايش باز مي‌کند تا کيف بکند بعد مي‌فرمايد يک دفعه خرشان را مي‌گيرد يعني اي مردم هر کسي به خدا پشت کند شايد وضع مادي اش خوب شود پول زياد گير بياورد شهرت گير بياورد شهوت گير بياورد زندگي اش کوک کوک شود پولش زياد شده ولي خودش زياد نشده برکت ندارد فقط به او زياد دادن و اتفاقا مسئوليتش بيشتر شده و گرفتاري اش هم بيشتر آيه‌ي ديگر مي‌گويد «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَ‌ى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَ‌كَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْ‌ضِ وَلَـكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» (اعراف/ 96) هر کسي اعتقاد به خدا و قيامت داشته باشد و رعايت چهارچوب‌هاي دين بکند خدا برکت مي‌دهد برکت شايد کميتش پايين باشد ولي کيفيتش خيلي بالا است برکت به نسلش مي‌دهد يک آقايي براي من جالب بود گفت سي سال کارمندي چايي اداره را هم نخوردم گفتم چايي که حقت بوده گفت نخوردم به هيچ چيز دست نزدم فقط حقوقم آن را هم خيلي احتياط کردم گفت خانه ام کوچک است ماشين هم ندارم ولي دو پسر دارم دسته‌ي گل دو دختر دارم دسته‌ي گل از انگشت هر کدامشان هم هنر مي‌بارد هم وجودشان پر از عفت و حيا و ديانت است من اعتراف مي‌کنم خدا بالاترين سرمايه را به من داده اين فتحنا عليهم برکات مال اين است ولي آن کسي که با دروغ با کلک با پشت به خدا آوردن گير آورده مي‌گوييم چه داري مي‌گويد يک پسر دارم که اي کاش نداشتم به قول اين عزيز مي‌گويد مغازه‌ي بغل دستي ما دروغ مي‌گويد شما مي‌گوييد النَّجَاةُ فِي الصِّدق آقاي رنجبر مي‌فرمودند دروغ مال ما را زياد مي‌کند کار ما را شايد راه بيندازد جلو بيندازد ولي خود ما را عقب مي‌اندازد نجات در صدق است يعني اگر قرار است خودت جلو بروي صادق باش شايد خودم جلو رفتم مالم عقب ماند من قرار است خودم جلو بروم نه پولم جلو برود نه کارم جلو برود من خودم عقب بمانم همه‌ي اين‌ها جلو برود به چه درد من مي‌خورد ضمن اين که گاهي وقت‌ها در همين مشاغل و بازار مي‌آيد مي‌گويد چون دروغ مي‌گويد کارش راه افتاده مي‌گويم يک کم دقت بکن البته برخوردش هم با مشتري‌ها خوب است مي‌گويم مي‌داني چرا کارش راه افتاده چون برخوردش خوب است اگر دروغ هم نمي‌گفت که غوغا مي‌شد يعني موفقيت آدم‌ها را به گناهانشان نسبت ندهيم تا خودمان از عمل خوبمان نا اميد شويم موفقيت آدم‌ها را به يک عمل خوبشان نسبت دهيم و بگوييم تازه اگر اشکال نداشت نور علي نور مي‌شد اين طوري هم نگاه کنيم قشنگ تر است بله آن تابلو دروغ نوشته غلط است ولي شايد برخوردش با مشتري شايد انصافش شايد کمکش اين‌ها دارد جلويش مي‌برد نه دروغش شلوغي بازار را به حساب دروغش نگذاريم.
شريعتي: خيلي ممنون سلام به خدا کسي که به حجاب اعتقاد ندارد وقتي شما به زور حجاب سرش مي‌کنيد همان حسي دارد که رضا خان حجاب را به زور از سر زنان مي‌کشيد اين که مي‌گوييد ما داريم لطف مي‌کنيم حجاب خوب است اين حرف شماست کسي حق ندارد اعتقادش را به زور به کسي تحميل بکند.
حاج آقا ماندگاري: فراواني اين سوال خيلي زياد است دشمنان القاء شبهه جدي کردند من سوال مي‌کنم قبول داريد که ساحت مسائل فردي در اسلام با مسائل اجتماعي با هم فرق دارد. براي همين قرآن صريح گفته «وَلَا تَجَسَّسُوا» (حجرات/ 12) در مسائل فردي مردم حق تجسس نداريد خانم‌ها آقايان در حوزه‌ي زندگي فردي خودشان آزاد هستند هر اعتقادي داشته باشند هيچ ديني اجازه‌ي تجسس در حوزه‌ي فردي نمي‌دهد چه من قوانين بيرون خانه را مي‌خواهد قوانين ديني باشد قوانين اجتماعي باشد قبول داشته باشم يا نداشته باشم از حجاب مثال نمي‌زنم قانون اتوبان‌هاي تهران اين است که 90 تا سرعت بروند 100 تا 80 تا بروند يک نفر مي‌گويد من اعتقاد ندارم باشد شما باغي درست کن ده هزار متر پيست هم درست کن در اين جا برو سرعت سي صد تا برو هيچ کس کاري ندارد آزاد آزاد اما وقتي آمدي در حوزه‌ي اجتماع به نظر شما عقلاني است من بگويم هيچ اعتقادي به اعتقاد اجتماع ندارم؟ من حجاب را مطرح نمي‌کنم بنده اعتقاد ندارم بايد سرعت مجاز در جاده 120 باشد من اعتقاد دارم 300 تا باشد چه کار داريد به مردم بگذاريد خود مردم برسند پس شما هر اعتقادي در مورد سرعت داريد انجام بدهيد تا برسيد به اين که سرعت قانوني 120 است هيچ آدم عاقلي چنين مجوزي نمي‌دهد قانون اجتماع است بنده اعتقاد ندارم بايد اگزوز ماشين را تنظيم کنم تا دود نداشته باشد شما آسيب اجتماعي مي‌زنيد بنده اعتقاد ندارم آلودگي صوتي بد است مي‌خواهم بوق آن چناني روي ماشينم بگذارم اين درست نيست هيچ آدم عاقلي اين را نمي‌پسندد وقتي آمديم اجتماع نظر شخصي مد نظر نيست يا در اجتماع زندگي نکن برو در بيايان برهوت هيچ کس کار ندارد حجاب دو بعد دارد يک بعد فردي است هيچ ماموري هيچ انساني حق ندارد به حجاب يا بي حجابي کسي در دايره‌ي خانه اش کاري داشته باشد در حوزه‌ي خودش است يک وقت خانه را کانون فساد کردند آن مربوط به اجتماع مي‌شود ولي خانوادگي دوست دارند در خانه حجاب داشته باشند نداشته باشند دوست دارد موسيقي گوش بدهند يا ندهند هيچ کس حق ندارد اعتراض بکند اما وقتي آمدي در دايره‌ي اجتماع در تمام دنيا قوانين اجتماعي تعهد الزام آور است من چه کار دارم شما قبول داري يا نداري با اين سرعت باشد يا نه اين قانون اجتماع را بايد رعايت کني مثلا من اعتقاد دارم ماشين‌ها از طرف چپ بروند برو در خانه ات اين کار را بکن حجاب يک بعد اجتماعي دارد به اين دليل که هم چنان که آلودگي صوتي مانع اجتماعي مي‌گذارند حجاب و بي حجاب يک آلودگي روحي رواني ايجاد مي‌کند وقتي دختر مجرد پسر مجرد فرد بي حيايي را مي‌بيند اذيت مي‌شود از لحاظ روحي رواني اجتماع اجازه نمي‌دهد ضمن اين که با اين بزرگواري که اين سوال را کردند در مورد اصل حجاب که هيچ کس حرفي ندارد کدام جامعه‌ي عاقلي مي‌گويد زن و مرد آزاد باشند لخت بيايند بيرون هيچ کس حتي تصاويري که در فضاهاي مجازي است از 150 سال پيش فرانسه نشان دادند اکثر خانم‌ها سرشان پوشيده است حجاب امر فطري است هيچ انسان و جامعه اي قائل به برهنگي نيست حتي وقتي مي‌خواهيم عکس‌هايي از برهنگي بياييم مي‌گوييم مال عصري بوده که انسان‌ها فهمي نداشتند موضوع حد حجاب است که تعهد اجتماعي است سليقه‌ي شخصي در حوزه‌ي شخصي خودت است خودم به خانم بزرگواري خيلي با ادب تذکر دادم گفتم خانم بزرگوار يک مقدار مراعات کنيد مردم اذيت مي‌شوند گفت هر کس اذيت مي‌شود چشمانش را ببندد گفتم عجب جواب قشنگي داديد من هم مي‌گويم از اين به بعد لوله‌هاي اگزوز ماشين را بياورند لب شيشه‌ي ماشين شما گفتيد اذيت مي‌شم من هم مي‌گويم بيني تان را بگيريد جواب نداده گازش را گرفت رفت مرد‌ها گفتند حرف خوبي زدي قبول مي‌کنند اين را. اگر قصه‌ي رضا خان را هم مي‌خواهند بگويند مثل رضاخان و محمد رضا پهلوي و پادشاهان مستبدي که در مملکت بودند تعبير بزرگان دلسوز ما اين است که غارت کردند مثل دزدي است که به خانه‌ي من و شما بزند همه‌ي سرمايه‌هاي ما را ببرد اين دزد وقتي داشته مي‌رفته بيرون ديده ظرف شويي پر ظرف چرک است گفته حالا که وقت دارم ظرف‌هاي اين بنده خدا را بشورم ما بنشينيم به جاي اين که از غارت اين آدم بگوييم اين ظرف شستن آقاي دزد را تعريف بکنيم به نظر شما عاقلانه است؟ خاندان پهلوي غارت کردند اين مملکت را چي داديم چي گرفتيم بعضي از پادشاهان قاجار اين مملکت را غارت کردند احتمالا دو پل و جاده هم ساختن و دو تا راه آهن هم ساختند يک کم منصف باشيم اتفاقي که در جمهوري اسلامي رخ داده به خدا ناسپاسي است اگر نبينيم برق و آبي به همه‌ي روستاها رفته بهداشتي که رفته توسعه اي که در دانشگاه‌ها و بهداشت و درمان بوده توسعه‌هايي که حتي در زندگي مادي و معنوي مردم اتفاق افتاده خيلي ناسپاسي است نبينيم بگوييم او هم خدماتي داشته پس حجاب يک ساحت فردي دارد يک ساحت اجتماعي ساحت فردي عقيده‌ي هر کسي محترم است هيچ کس حق ندارد دخالت بکند به شرطي که ضربه به اجتماع نزند اما آمد در اجتماع هر اجتماعي قانوني براي خودش دارد يک سري اقتضائاتي دارد من در بعضي از کشورها رفتم ساعت شش شب چراغ‌هاي خيابان‌ها را خاموش مي‌کنند کسي مي‌تواند بگويد اين عقيده‌ي حکومت است عقيده‌ي من نيست برو خانه ات چراغ روشن کن حکومت مي‌گويد چراغ خاموش مي‌کنيم تا انرژي مصرف نشود اين ساعت مغازه‌ها را ببندد اين قوانين اجتماعي است حجاب در عرصه‌ي اجتماع يک قانون اجتماعي است هر کس با قوانين اجتماعي مخالفت بکند با عقلا مخالفت مي‌کند لذا بنده با هر کس مواجه مي‌شوم مي‌گويم شما عاقل هستيد کار خلاف عقل نکنيد
شريعتي: خيلي ممنون مشرف مي‌شويم محضر قرآن کريم بعد برمي‌گرديم خدمت شما و حاج آقاي ماندگاري خواهيم بود صفحه‌ي 557 قرار امروز ماست آيات پاياني سوره‌ي تغابن لحظه لحظه‌ي زندگي مان منور به نور قرآن و اهل بيت باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَالَّذِينَ كَفَرُ‌وا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ خَالِدِينَ فِيهَا وَبِئْسَ الْمَصِيرُ‌ ?10? مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ?11? وَأَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّ‌سُولَ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَ‌سُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ ?12? اللَّـهُ لَا إِلَـهَ إِلَّا هُوَ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ?13? يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَّكُمْ فَاحْذَرُ‌وهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُ‌وا فَإِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِيمٌ ?14? إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّـهُ عِندَهُ أَجْرٌ‌ عَظِيمٌ ?15? فَاتَّقُوا اللَّـهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنفِقُوا خَيْرً‌ا لِّأَنفُسِكُمْ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ?16? إِن تُقْرِ‌ضُوا اللَّـهَ قَرْ‌ضًا حَسَنًا يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ‌ لَكُمْ وَاللَّـهُ شَكُورٌ‌ حَلِيمٌ ?17? عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ?18?
ترجمه:
و آنان که کافر شدند و آيات ما را انکار کردند، اهل آتش اند و در آن جاودانه اند، و بد بازگشت گاهي است! (??) هيچ مصيبتي جز به فرمان خدا نرسد. و هر کس به خدا ايمان بياورد، خدا قلبش را [به حقايق] راهنمايي مي کند؛ و خدا به همه چيز داناست. (??) و از خدا اطاعت کنيد و از پيامبر فرمان بريد، و اگر روي برگردانيد [بدانيد که] بر عهده پيامبر فقط رساندن آشکار [پيام وحي] است. (??) خداست که هيچ معبودي جز او نيست، پس مؤمنان فقط بايد بر او توکّل کنند. (??) اي اهل ايمان! به راستي برخي از همسران و فرزندانتان [به علت بازداشتن شما از اجراي فرمان هاي خدا و پيامبر] دشمن شمايند؛ بنابراين از [عمل به خواسته هاي بي جاي] آنان [که مخالف احکام خداست] بپرهيزيد، و اگر [از آزار و رنجي که به شما مي دهند] چشم پوشي کنيد و سرزنش کردن آنان را ترک نماييد و از آنان بگذريد [خدا هم شما را مورد الطاف بي کرانش قرار مي دهد]؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. (??) اموال و فرزندانتان فقط وسيله آزمايش اند، و خداست که پاداشي بزرگ نزد اوست. (??) بنابراين به اندازه استطاعتي که داريد از خدا پروا کنيد و [دعوت حق را] بشنويد و اطاعت نماييد و انفاق کنيد که براي شما بهتر است؛ و کساني که خود را از بخل و حرص بازدارند آنان رستگارند. (??) اگر به خدا وام نيکو دهيد، آن را براي شما دو چندان مي کند و شما را مي آمرزد و خدا عطا کننده پاداش فراوان در برابر عمل اندک مي باشد و بردبار است. (??) داناي نهان و آشکار و تواناي شکست ناپذير و حکيم است. (??)
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: سلام مي‌کنيم به امام رئوف امام رضا زيارت مشهدالرضا نصيب شما شود هر کسي هر حاجتي دارد به درگاه استجابت به حق امام رضا برسد
حاج آقا ماندگاري: با مدد از وجود نازنين امام رضا آيه‌ي 11 پاسخ خيلي از پرسش هاست من در پيام‌ها هم ديده بودم «مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» هر کسي ايمان به خدا و روز قيامت داشته باشد به خدا مي‌گويد اگر مي‌خواهي مجازاتم بکني پاکم بکني اين جا مي‌خواهي پاداش بدهي آن جا چون هر چه در دنيا باشد چه مجازات چه پاداش محدود است هر کس در آخرت باشد چه مجازات چه پاداش خيلي نا محدود است از اين که خدا در اين جا ما را با مصيبت تطهير مي‌کند ناراحت نباشيم نگوييم ما روزه گرفتيم مادرمان مرد مريض هم شديم خدا مي‌داند دارد ما را تطهير مي‌کند نگران نباشيم
شريعتي: خيلي ممنون ما قراري گذاشتيم هر جا زيارت مي‌رويم در زيارت‌ها هم ديگر را شريف کنيم قرار همه‌ي سمت خدايي هاست آقاي ماندگاري مستثني نيستند عازم بيت الله حرام هستند حتما دعا گوي ما خواهند بود
حاج آقا ماندگاري: بله معمولا وقتي ما روحانيون مي‌گوييم عازم بيت الله حرام هستيم مي‌گويند به به خوش به حالتان مي‌رويد خوش بگذرانيد مي‌گوييم خوش انصاف‌ها مکه خادم‌هايي مثل آشپزها مدير کاروان‌ها خدمه دارد ما براي خدمت مي‌رويم البته کيف مي‌کنيم از اين که زيارت بيت الله حرام مي‌رويم ولي داريم واقعا خدمت مي‌کنيم به عنوان راهنماي معنوي مسافران مي‌رويم بار سنگيني هم است از مردم مي‌خواهم دعا بکنند بتوانيم بار را درست برداريم و به سر منزل مقصود برسانيم نکته‌ي بعدي اين که هنوز گوشه و کنار جامعه شنيده مي‌شود چرا حج شايد بعضي از آن‌هايي که آن جا حاکم اند از خدايشان باشد شيعيان به عنوان پرچمداران اسلام ناب محمدي نروند مکه ما اگر برويم اولا به مسلمان‌هاي دنيا شيعه و اسلام ناب محمدي را معرفي مي‌کنيم انقلاب اسلامي صادر مي‌شود و اتحاد بين مسلمان‌ها برقرار مي‌شود اين‌ها همان چيزهايي است که دشمن مي‌خواهد اتفاق نيفتد عرصه‌ي حج را ما چرا خالي بکنيم آن‌ها حاکم اند بيت الله حرام که مال آن‌ها نيست تکليف کساني است که متکلف و مستطيع شدند بروند ما هم بايد برويم ضمن اين که انجام تکليف مي‌کنيم شيعه را معرفي مي‌کنيم اسلام ناب را معرفي مي‌کنيم انقلاب اسلامي را معرفي مي‌کنيم دست اتحاد به همه‌ي مسلمانان جهان مي‌دهيم شيعه و سني را به عنوان برادر معرفي مي‌کنيم حساب داعشي وهابيت القاعده طالبان آل سعود و آل خليفه را جدا مي‌کنيم و از مردم مي‌خواهيم دعا کنند آن‌ها نابود شوند اسلام را بد نام کردند هر چقدر اين ميدان‌ها را خالي کنيم دشمن خوشحال مي‌شود هر چقدر با سختي‌ها در اين ميدان حاضر شويم هم تکليف ديني و فردي هم تکليف سياسي انقلابي را انجام داديم به خاطر سفر حج و به خاطر مشغله‌ي تبليغي که بعد دارم خداحافظي مي‌کنم از بينندگان عزيز و تقاضاي حلاليت دارم من هيچ چيز نباشم مخلوق خدا هستم ادعا مي‌کنم کسي هستم اگر همه مان با اين نگاه مخلوق خدا را اگر حلال کنيم به هر کس خداي نکرده بدي کرديم جفايي کرديم جمله اي گفتيم بعضي‌ها اذيت شدند اگر حلال کنيد خدا خوشحال مي‌شود چون ما مخلوق خدا هستيم خدا مخلوقاتش را دوست دارد ما هم هر کسي که به گردنش حقي داريم حلال کرديم همه‌ي عزيزان حلال بکنند مخصوصا دست اندرکاران و بينندگان قول مي‌دهم در حرم مدينة النبي و حرم بهشت بقيع و بيت الله الحرام حتما دعا گوي همه‌ي عزيزان باشيم و از خدا بخواهيم خدا توفيق اين سفر را با عافيت و معرفت و با نابودي آل سعود نصيب همه بگرداند.
شريعتي: براي شما آرزوي توفيق مي‌کنيم دعا بکنيد
حاج آقا ماندگاري: اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ‌ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ» (نمل/ 62) خدايا به محمد و آل محمد فرج صاحبمان را برسان ما را هم مثل شهدا مايه آبروي مهدي قرار بده به دعاي امام زمان سعادت دنيا و آخرت را نصيب ما و نسل ما تا قيامت بگردان به دعاي امام زمان باران رحمتت را نازل کن مريض‌ها را شفا گرفتار‌ها را رفع گرفتاري بي بچه‌ها را بچه بي همسران را همسر بي شغل‌ها را شغل عنايت بفرما اموات و شهدا و امامان را غريق رحمت بفرما خدمتگزاران به اسلام را محافظت بفرما سفر زائران بيت الله الحرام و اهل بيت را بي خطر بگردان مردم را هم از ما راضي بگردان
شريعتي: اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم آمين


ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها