اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

93-11-08 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري - پرسش و پاسخ بينندگان

معرفی برنامه

موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بينندگان

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

تاريخ پخش: 93/11/08

 

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين

چشم‌ها پرسش بي پاسخ حيراني‌ها * * * دست‌ها تشنه‌‌ي تقسيم فراواني ها

با گل زخم سر راه تو آذين بستيم * * * داغ‌هاي دل ما جاي چراغاني ها

حاليا دست کريم تو براي دل ما * * * سر پناهي است در اين بي سر و ساماني ها

وقت آن شد که به گل حکم شکفتن بدهيم * * * ‌اي سر انگشت تو آغاز گل افشاني ها

فصل تقسيم گل و گندم و لبخند رسيد * * * فصل تقسيم غزل‌ها و غزل خواني ها

چشم تو لايحه‌‌ي روشن آغاز بهار * * * طرح لبخند تو پايان پريشاني ها

شريعتي: سلام مي‌گويم به همه‌‌ي شما خيلي خوش آمديد به سمت خداي امروز. آرزو مي‌کنم در هر کجا که هستيد تن تان سالم باشد و قلب تان سليم. در محضر حاج آقاي ماندگاري عزيز هستيم سلام عليکم و رحمة الله

حاج آقا ماندگاري: سلام عليکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين. من هم خدمت شما و همکاران خوب اين برنامه و همه‌‌ي بينندگان عزيز عرض سلام و ادب و احترام دارم و شب ميلاد با سعادت بالاي مهربان امام زمان مان حضرت امام عسکري عليهما السلام را هم به وجود نازنين حضرت و هم به همه‌‌ي دلدادگان حضرت و همه‌‌ي بينندگان عزيز عرض سلام و ادب و احترام و تبريک مي‌گوييم و به محضر آقايمان هم تبريک خاص مي‌گوييم. اللهم کن لوليک الحجة بن الحسن صلواتک عليه و علي آبائه في هذه الساعة و في کل الساعة ولياً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دليلاً و عيناً حتي تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فيها طويلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خيره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک. يک دسته گل صلوات هم تقديم محضر بقيه الله مي کنيم.

شريعتي: اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. ما هم اين شب فرخنده را به همه‌‌ي بيننده‌ها تبريک و شادباش مي‌گوييم. آقاي ماندگاري اين جا هستند به رسم چهارشنبه‌ها به سوالات شما پاسخ بدهند. هفته‌‌ي گذشته حاج آقاي ماندگاري اشاره کردند اين هفته دوستان منتظر باشند در مورد آسيب‌هاي فضاهاي مجازي صحبت بکنند. من دو سوال را به عنوان نمونه انتخاب کردم مي‌خوانم. گفتند سلام مي‌گويم به همه‌‌ي سمت خدايي‌ها نمي‌دانم چطور بگويم اما ديگر خسته شدم خستگي من از تقريبا يک سال پيش شروع شده از وقتي که پدرم يک گوشي هوشمند خريد و عضو شبکه‌هاي اجتماعي مختلف شد از آن موقع کم کم تغيير رفتارهاي پدرم شروع شد اوايل طرز استفاده اش خيلي معقول بود اما الآن نه. شب‌ها که مي‌آيد خانه همش سرش در وايبر و لاين و واتس آپ است تا بخوابد روزهاي تعطيل يا خواب است يا باز هم سرگرم شبکه‌هاي اجتماعي. از آن موقع من علائم افسردگي را در مادرم مي‌بينم خودم هم خسته شدم واقعا آقاياني که همسر و فرزند دارند اين طوري استفاده کردن از شبکه‌هاي اجتماعي براي آن‌ها چه معني دارد آيا رسيدن به نيازهاي عاطفي و روحي خانواده واجب تر نيست؟ از اين سوال‌ها بي شمار بود. يک سوال ديگر از يکي از آسيب‌هاي فضاي مجازي گفتند سلام من قبلا حجاب کامل نداشتم و عکس هايم را در شبکه‌هاي اجتماعي مي‌گذاشتم شايد خيلي از افراد نامحرم عکس من را ديدند و حتي ذخيره کردند الآن به توفيق خدا حجاب کامل دارم و از اين که عکس هايم دست مردم است بسيار پشيمانم الآن چه کار بايد بکنم که مورد بخشش پروردگار بزرگ قرار بگيرم. خيلي ممنون.

حاج آقا ماندگاري: بسم الله الرحمن الرحيم. من يک نکته‌اي را قبل از ورود به بحث اشاره مي‌کنم اگر خاطر شريف­تان باشد عنوان بحث ما از ابتدايي که توفيق حضور در سمت خدا داشتيم تبديل زندگي به بندگي بوده مسائل فردي خانوادگي اجتماعي سياسي مديريتي حتي مسائل ارتباطات مان و ازدواجمان را همه را مي‌خواستيم از منظر دين بگوييم من سياست مدار و اقتصاد دان نيستم من حتي خودم را کارشناس مسائل اجتماعي نمي‌دانم کارشناس دين هم نمي‌دانم حالا اندک مطالعه و تاملي که است اندک سال‌هايي که در حوزه بوديم که در محضر شما از منظر دين به مباحث نگاه مي‌کنيم براي همين خيلي از موضوعات مباحث شما به خلاف سروران عزيز ديگر که در روزهاي ديگر سمت خدا افاضه مي‌فرمايند با بعضي از مباحث اجتماعي از لحاظ موضوع يکي باشد ولي آن‌ها دارند از منظر اقتصادي سياسي اجتماعي حتي منظر ورزشي ما اين جا به فوتبال هم پرداختيم ولي از منظر دين براي تبديل زندگي به بندگي. اين را خواستم تذکر بدهم چون گه گاهي شايد به ذهن برسد اين که سمت خداست چرا دارد مي‌شود برنامه‌‌ي اجتماعي. يک اصل کلي را من اشاره مي‌کنم تمام اين‌ها را در بر مي‌گيرد در دين ما. ما بارها گفته ايم دين نه مطلق نمي‌گويد. دين نگفته از هيچ چيز استفاده نکنيد پس زندگي نمي‌شود کرد دين محروميت نيست محدوديت عاقلانه است. محدوديت هدف مند است بهترين تصويري که من مي‌توانم بکنم سفره‌‌ي غذا است ده رقم غذاي متنوع سر سفره گذاشتند همه اش هم حلال و خوردني اما دين با همين سفره‌‌ي خوردني و حلال که همه اش را مي‌شود خورد مي‌گويد تا گرسنه نشدي دست به غذا نزن شمرده شمرده بخور قاطي پاطي نخور مريض مي‌شوي هنوز يک مقدار ديگر اشتها داري دست بردار ديس پر است گوشت است کباب است برگ است ظرف‌ها پر است ولي تو هنوز اشتها داري دست بردار. خدايا تو مي‌خواهي من نخورم؟ نه نه که نخواسته خورم جسمت روحت سالم باشد يک اصل است يادمان نرود در اسلام استفاده از هر پديده‌اي در عالم هستي خدا مسير گذاشته يک مسير محدود عقلاني شيريني که من را به بهترين استفاده برساند که ما تعبير مي‌کنيم به آدابي که دين دارد آداب حلال استفاده‌‌ي حلال خدا مي‌گويد حرام را استفاده کند براي اين که به تو ضرر مي‌زند هر چه را خدا گفته حرام است چون ضرر مي‌زند يا ضررش را ما مي‌فهميم يا نمي‌فهميم اما اگر اعتماد به خدا داريم بايد قبول کنيم حلال نياز تو را برطرف مي‌کند بارها گفتيم دو سفره براي تامين نياز ما است خدا نگفته هيچ چيز نخور حلال را بخور هم شيرين است هم عذاب وجدان ندارد هم به نفع تو است هم به جسم و روح تو هم آسيب نمي‌رساند و الا خدا مي‌داند جنس زن به جنس مرد نياز دارد. جنس مرد به جنس زن نياز دارد. گفته ازدواج مي‌گذارم انواع و اقسامش را هم مي‌گذارم اين را بايد استفاده کني راهش را اگر ببندي حريص مي‌شوي مي‌روي سراغ حرام اتفاقاتي مي‌افتد در دنيا که دارد اتفاق مي‌افتد بعضي هايش هم متاسفانه به جامعه‌‌ي ما هم آمده. اولا اين که فکر کنند آخوندها آمدند جلوي فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي را بگيرند يک پيامي هم هفته‌‌ي قبل بود که پاي يک تصويري گذاشته بود آن‌ها اختراع مي‌کنند اين‌ها مي‌گوييد نماز بگيريد نه همان طور که بارها گفته ام که دين درباره‌‌ي عبادات حرف زده که عبادات در رابطه با آخرت است همين دين در مورد معاملات يعني تعاملات تمام آن چيزي که من براي زندگي دنيايم لازم دارم دين حرف دارد دين سبک دارد که اسمش را مي‌گذاريم سبک زندگي اسلامي و ديني. ما مخالف شبکه‌هاي اجتماعي که يک نوع ارتباط است شبکه‌‌ي اجتماعي ارتباط را تصحيح کرده همين جا يک تائيد مي‌گويم حضرت آقا يک پيام دادند براي جوانان اروپا و آمريکا اين پيام که از شبکه‌‌ي سي ان ان آمريکا که پخش نمي‌شود بگويند توجه توجه به خبري که هم اکنون دست ما رسيد رهبر انقلاب ايران پيام داده به جوانان اروپايي و آمريکايي به چند زبان براي شما پخش مي‌کنيم گوش بدهيد چنين اتفاقي که نمي‌افتد. از طريق اين شبکه‌هاي مجازي اتفاق افتاد. آقا مي‌دانند اين‌ها دهکده‌‌ي جهاني درست کردند که هر کسي از خانه اش مي‌تواند از اين سر دنيا با آن سر دنيا ارتباط برقرار کند. خيلي خوب عجب بستر قشنگي است از طريق اين شبکه‌‌ي ارتباطي که هيچ ربطي هم به دولت‌ها مي‌تواند نداشته باشد من داشته و نداشته اش را نمي‌خواهم تحليل کنم اين جا جاي تحليل پشت پرده‌‌ي شبکه‌هاي مجازي نيست من فقط مي‌خواهم نگاه دين را بگويم فقط مي‌خواهم بگويم نگاه دين اين است که اين يک وسيله‌‌ي ارتباط است.

شريعتي: يعني اين ابزار است و حالا ما چگونه از اين ابزار استفاده کنيم.

حاج آقا ماندگاري: مثل تلفن. که يک وسيله‌‌ي ارتباط است بي سيم يک وسيله‌‌ي ارتباط است در موارد خاص تلگراف يک موقعي وسيله‌‌ي ارتباط بوده نامه يک وسيله‌‌ي ارتباط است حالا به وسيله‌‌ي پيامک ديگر تلگراف نامه نمي‌نويسند حالا ايميل مي‌فرستند اينترنت هم يک وسيله‌‌ي ارتباط است اسلام که خط بطلان روي هه‌‌ي وسيله‌هاي ارتباطي نمي‌کشد اسلام مي‌گويد من مي‌گويم محدودش کن. براي خودت برنامه ريزي بکن. ما همين جا مي‌خواهيم بگوييم يک آسيب شبکه‌هاي مجازي اين است که نظم زندگي را به هم زده شما براي صبح تا شب يک برنامه ريزي داريد انسان عاقل و مسلمان بنا بر آن چه که دين ما سفارش کرده اوصيکُم بِتَقْوَي اللّه‏ وَ نَظمِ اَمْرِکُم نظم اساس دين ما است من اولويت بندي داريم هشت ساعت در روز کار کنم يا درس بخوانم آن‌هايي که اهل کارند کار آن‌هايي که اهل درسند درس. اما اين شبکه‌‌ي مجازي مي‌آيد هشت ساعت درس هشت ساعت خواب مي‌ماند هشت ساعت ديگر تفريح خوراک و عبادت و مطالعه و رسيدگي به خانواده. اين‌ها يک برنامه ريزي منسجم است که روايتش را امام کاظم پيامبر امام صادق دارند تقريبا چهارده معصوم در مورد برنامه ريزي ما دستور دارند. شبکه‌‌ي مجازي را مي‌تواني در اين‌ها استفاده بکني بکن. من الآن نمي‌رسيدم روزي سه مرتبه احوال خانه مان را بپرسم با تلفن بپرس خيلي خوب است شما بنايت بر اين بوده خانمت مريض بوده احوالش را بپرس تلفن نداري با شبکه‌‌ي مجازي احوالش را بپرس تصويري هم احوالش را بپرس او در بستر است شما پشت ميز کارت هستي احوالش را بپرس به شرطي که آن پنج دقيقه را مرخصي رد کني چون کار نکردي. اين قدر دقيق است. بله اين که وعده داديم در مورد شبکه‌هاي مجازي حرف بزنيم من متخصص شبکه‌هاي مجازي نيستم من نگاه دين را مي‌گويم. يک وسيله‌‌ي ارتباط است اين طوري که داريم استفاده مي‌کنيم نظم زندگي را به هم زده.

شريعتي: متاسفانه يکي از آفت‌هاي جدي که اين شبکه‌ها دارند بحث اعتياد به آن هاست.

حاج آقا ماندگاري: مي‌گويد باباي من يک سره سرش توي موبايل است. زمان پيغمبر آمدند پيش پيغمبر مثلا زن در مورد شوهرش و شوهر در مورد زنش اين آقا يک سره سرش در سجاده است اين‌ها چون بعضي‌ها فکر مي‌کنند آن کسي که يک سره سرش در وايبر و واتساپ باشد ما مي‌گوييم نباشد نه ما اگر يک نفر بيايد بگويد شوهر من يک سره سر سجاده و يک سره پاي قرآن و يک سره پاي مفاتيح و مجالس است او را هم مي‌گوييم محدود کن.

شريعتي: ديروز پاي درس کلمات حضرت امير حاج آقاي حسيني فرمودند حضرت به شدت رهبانيت را نفي کردند.

حاج آقا ماندگاري: به شدت پيغمبر خدا مي‌گويد اين که دائما سرت به عبادت و قرآن و اين‌ها باشد اشکال دارد حق زن و بچه ات هم است اين عبادت نظم زندگي تو را بهم نزند. ما يک اصل را مي‌گوييم نظم زندگي به هم نخورد. اولويت‌ها جا به جا نشود. و الا اگر شما بتواني با حفظ نظم زندگي آداب ديني و حدود ديني تقواي ديني از اين شبکه‌ها استفاده کني هيچ اشکالي ندارد هم چنان که پيغمبر آن روز شنيدند آقايي يا خانمي يک سره سرش در سجاده است توبيخ کردند فرمودند به زن و بچه ات برس امروز هم پيغمبر باشند و ما هم که لباس پيغمبر را پوشيده ايم مي‌گوييم آقا فرقي نمي‌کند خانم دختر پسر اگر يک سره سرتان در اينترنت است يک سره سرتان در وايبر و واتساپ و شبکه‌هاي مجازي است يک مقدار محدودش کنيد به خانواده تان برسيد همه‌‌ي زندگي تان اين نيست. تعبير قشنگ شما اعتياد است. يک وقت خداي نکرده وقتي يک نفر به مواد مخدر اعتياد پيدا مي‌کند در جامعه مرسوم اين است که پدر مادرش زن و بچه اش يادش مي‌رود کم کم خودش هم يادش مي‌رود اعتياد خاصيتش اين است اعتياد يعني چه؟ يعني کسي که نظم زندگي اش مختل شده به هم خورده حالا مي‌خواهد اعتياد به مواد مخدر باشد مي‌خواهد اعتياد به موسيقي به سينما به تلويزيون باشد اعتياد به کار باشد. بعضي‌ها مي‌گويند اين با کارش ازدواج کرده با کارش زندگي مي‌کند تا ساعت دوازده شب در اتاق کارش است وقتي هم مي‌آيد يک بغل پرونده مي‌آيد. ما حتي به بعضي از مسئولين عزيز که مي‌دانيم اين طوري کار مي‌کنند گفتم اين اصلا درست نيست به خدا زمان پيغمبر هم بوديد پيغمبر مي‌گفتند اين طوري کار نکنيد چون کار هم بايد در جاي خودش قرار بگيرد ما فقط داريم اين هفته يک مطلب را بگويم چون بناي ما بر اين است اگر توفيق باشد يک چند هفته در رابطه با شبکه‌هاي مجازي هر هفته يک توصيه را بگوييم و ببينيم از اين هفته تا هفته‌‌ي ديگر مي‌توانيم اين توصيه را عملي کنيم يا نه. من اين هفته فقط اين را مي‌گويم يک کم فک کنند بينندگان عزيز ببينند شبکه‌هاي مجازي و سر رفتن در اين شبکه‌ها و افراط در استفاده چقدر نظم زندگي شان را به هم ريخته هم چنان که مي‌گوييم اگر افراط در عبادت نظم زندگي را به هم بزند از منظر دين توبيخ مي‌شود حاج آقاي حسيني هم فرمودند روايات زيادي هم داريم افراط در ورزش نظم زندگي را به هم مي‌زند افراط در تفريح نظم زندگي را به هم مي‌زند در مورد تلويزيون هم گفتيم که از خواب که بيدار مي‌شوند از داخل رخت خواب با کنترل تلويزيون را روشن مي‌کنند شب هم در رخت خواب خاموش مي‌کنند اين يعني اين که فرهنگ استفاده از تلويزيون را نداريم بچه مي‌خواهد برنامه‌‌ي بزرگ‌ها را نگاه کند من به او بگويم يک صحنه‌‌ي مشکل دارد اين‌ها دارند حرف‌هاي خاص زن و شوهري مي‌زنند مي‌ترسيم براي اين بچه آسيب داشته باشد مي‌گوييم بچه بلند شو برو بزن آن کانال اين دو دقيقه را در خانه‌هاي خودمان دارد اتفاق مي‌افتد معلوم مي‌شود فرهنگ استفاده از تلفن سينما را در ثروت مندي هم ما يک فرهنگ لازم داريم بعضي‌ها که ما مشکلي که با بعضي از ثروت مندان جامعه داريم چيست؟ مي‌گوييم شما فرهنگ ثروت مندي را بلد نيستيد. فرهنگ ثروتمندي از لحاظ دين ما چيست؟ با ثروت ات ضروريات زندگي را حل کن رفاهيات را حل کن نوش جانت ولي هوس نداشته باش بقيه را خيرات کن. چون مال خودت است ماهي بايد يک بار ماشين عوض کني؟ چون مال خودت است بايد سالي يکي دو بار طلا عوض کني؟ معلوم مي‌شود فرهنگ ثروت مندي را نداريم. در قدرت هم همين است. اين که اميرالمومنين مي‌فرمايند قدرت مستي مي‌آورد. فرهنگ استفاده از قدرت را نداشته باشم براي من مشکل ساز مي‌شود. هر چيزي آدابي دارد آداب همان محدوديت‌هاي ديني است و محدوديت‌هاي ديني همان چيزي است که اسمش را مي‌گذاريم تقوا. اگر من به اقتضاي ضرورت زندگي يک نفر مريض در خانه دارم هشت ساعتي که در اداره نشستم بايد سه بار با او تماس بگيرم هر تماسم هم ده دقيقه طول کشيد سه ده دقيقه نيم ساعت است نيم ساعت مرخصي ساعتي رد کنم کار اداري نکرده ام اين مي‌شود حدود.

شريعتي: از اين چيزها خيلي فاصله داريم.

حاج آقا ماندگاري: ما داريم از نگاه ديني مي‌گوييم. پس اولين توصيه به عزيزاني که دارند در شبکه‌هاي مجازي افراط مي‌کنند و نظم زندگي شان به هم خورده ببينند مي‌توانند يک هفته خودشان را محدود کنند من نمي‌گويم تعطيل کنند نه. مي‌توانند محدودش کنند؟ استفاده بکنيد ولي يک زمان خاصي يک ساعت دو ساعت سه ساعت نه به قول خودتان بيست و چهار ساعته هم محدوديت از لحاظ زمان هم محدوديت از لحاظ استفاده. خانم که سوال کردند معلوم مي‌شود فکر مي‌کرده واقعا مجازي است شبکه‌‌ي مجازي اسمش مجازي است حقيقي است همين خانم اگر مي‌گفتند عکس بي حجابت را بزن دم در خانه تان اصلا نمي‌زد مي‌گفت همسايه‌ها رد مي‌شوند همين خانم گذاشته در صفحه‌‌ي مجازي فکر نمي‌کرده چند هزار نفر ببينند. الآن توبه کند براي آن راه حل مي‌گوييم روايت اميرالمومنين را براي او هديه مي‌کنيم مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ هر کس رابطه اش را با خدا اصلاح بکند خدا رابطه اش را با ديگران اصلاح مي‌کند ولي آماده باشد که اگر گوش مالي دادند شوکه نشود شايد گوشمالي هم بدهند نمي‌دانم خدا ارحم الراحمين است شايد ببخشند گوشمالي هم ندهند.

شريعتي: آن‌هايي که چنين عکس‌هايي را ذخيره کرده اند آن‌ها هم مسئوليتي دارند.

حاج آقا ماندگاري: آداب ديني يعني همين اين خانم و اين آقا عکس نفرستند در سايت و فضاي مجازي. متدين‌ها هم يک محدوديتي دارند فرض کنيم در لاين در شبکه‌اي بوديم دو عکس بد براي ما فرستادند يا مطلب و شعر بد فرستادند وظيفه‌‌ي من اين است که گوش کنم و به ديگران هم بفرستم؟ من هم منتشر کنم؟ يا نه تا ديدم بد است بقيه را نگاه نکنم سريع پاکش کنم آن نفرستد من هم يک وظيفه دارم نگويم براي من فرستادند تقصير من چيست؟ ما فقط داريم منظر دين را مي‌گوييم اگر همه مان با اين پديده ديني برخورد کنيم يک تعبير قشنگي آقا دارند مي‌فرمايند بگذاريد ابزار تکنولوژي را ديگران آماده کنند ما استفاده کنيم آن‌ها از آماده کردنش هم پشيمان مي‌شوند. آهسته مي‌گويم آن‌ها هدفشان از اين ابزار خير رساني به ما نبوده آن‌ها محض رضاي خدا مثلا نخواستند که صله رحم زياد شود اين که بگويند ايراني‌ها خيلي معتقد به صله رحم اند بگذاريد ما يک ابزار در خدمت آن‌ها باشيم نه آن‌ها دنبال سه مطلب بودند اول اتلاف وقت آن‌ها دنبال اين بودند که وقت من تلف شود چون گاهي وقت‌ها دنبال مطلب خوب هم که مي‌گردم ده دقيقه طول مي‌کشد مطلب خوبم را در بياورم نيم ساعت طول مي‌کشد جاهاي ديگر پرسه زنم سرگرمي است سرگرمي که محدوديت ندارد اتلاف وقت و مي‌دانند وقت يک انسان طلا است آن‌ها از ما بهتر مي‌دانند وقت طلاست مي‌دانند فکر ايراني نابغه است اين فکر ايراني وقتش به اتلاف بگذرد نمي‌رود سراغ اکتشافات و اختراعات نمي‌رود دنبال فکر قشنگ دوم اين که دنبال ابتذال هستند لذا شما خودتان داريد مي‌بينيد آمارها را نگاه کنيد آن‌هايي که دارند مي‌روند در فضاهاي مجازي من آمار نمي‌دهم ولي مي‌گويند قريب به اتفاق شان هشتاد نود درصدي دنبال ابتذال هستند آن‌ها به هدف هايشان مي‌رسند حتي شما مقدس ترين اسم را مي‌زنيد جستجو مي‌بينيد کنار اين مقدس ترين اسم که اسم خدا است ابتذال دارد نشان مي‌دهد در قالب يک عنواني هدف سومشان دنبال به هم زدن نظم زندگي و نظم اجتماعي و سرد کردن روابط و متاسفانه به بخشي از اهدافشان رسيدند من حتي نمي‌گويم جاسوسي که بعضي‌ها هم مي‌گويند دنبال جاسوسي هم هستند ربطشان نمي‌دهيم به جاسوسي اصلا اين حرف‌هاي ما را هم نشنيده بگيريد ما مي‌گوييم هدف آن‌ها کاملا مقدس است مي‌خواستند در ارتباطات و صله رحم ما را کمک کنند بياييد به نيت خود آن بنده‌هاي خدا به نيت خدايي که همه‌‌ي داده‌هاي الهي از آن اوست ما ببينيم بلديم محدود کنيم يا نه؟ پس درس اول براي استفاده‌‌ي از فضاي مجازي يک محدوديت را ببينيم مي‌توانيم تمرين کنيم يا نه فقط محدوديت زماني. يک دفعه ننشينيم بگوييم نشستيم نفهميديم پنج ساعت پاي اينترنت هستيم. شب نشسته صبح با صداي اذان ئه اذان صبح شد؟ چون شيرين و جذاب است کشش خوبي دارد بياييد محدوديت براي خودمان بگذاريم و براي خودمان هم جريمه بگذاريم مثلا يک ساعت از يک ساعت که رفت آن طرف جريمه صدقه بگذاريم جريمه‌‌ي پولي جگر آدم را کباب مي‌کند.

شريعتي: بسيار خوب خيلي ممنون حرف زياد است در اين فضا همان طور که حاج آقاي ماندگاري گفتند اگر برسيم هفته‌‌ي آينده از جهات ديگر آسيب‌هاي آن را بررسي خواهيم کرد. مشرف مي‌شويم محضر قرآن کريم صفحه‌‌ي 340 قرار امروز دوستان خوب سمت خداست آيات 65 ام تا 72 ام سوره‌‌ي مبارکه‌‌ي حج و چقدر خوب است در آستانه‌‌ي شب ميلاد امام عسکري ثواب تلاوت اين آيات را هديه مي‌دهيم به روح بلند امام حسن عسکري عليه السلام و مادر امام زمان عليها السلام.

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ وَالْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَيُمْسِكُ السَّمَاءَ أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّـهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ ?65? وَهُوَ الَّذِي أَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ إِنَّ الْإِنسَانَ لَكَفُورٌ ?66? لِّكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَى هُدًى مُّسْتَقِيمٍ ?67? وَإِن جَادَلُوكَ فَقُلِ اللَّـهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ?68? اللَّـهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ?69? أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنَّ ذَلِكَ فِي كِتَابٍ إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّـهِ يَسِيرٌ ?70? وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَا لَيْسَ لَهُم بِهِ عِلْمٌ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِن نَّصِيرٍ ?71? وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِ الَّذِينَ كَفَرُوا الْمُنكَرَ يَكَادُونَ يَسْطُونَ بِالَّذِينَ يَتْلُونَ عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا قُلْ أَفَأُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَلِكُمُ النَّارُ وَعَدَهَا اللَّـهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ?72?

ترجمه:

آيا ندانسته اي که خدا آنچه را در زمين است و [نيز] کشتي ها را که به فرمان او در دريا روانند، براي شما رام و مسخّر کرده است؟ و آسمان را نگه مي دارد که بر زمين نيفتد مگر به اذن او؟ يقيناً خدا به همه مردم رؤوف و مهربان است. (??) و اوست که به شما حيات داد، سپس شما را مي ميراند، آن گاه شما را زنده مي کند؛ به يقين که انسان بسيار ناسپاس است. (??) براي هر امتي عبادتي ويژه قرار داده ايم که آن را انجام مي دهند؛ پس نبايد در اين امر با تو ستيز و نزاع کنند. و به سوي پروردگارت دعوت کن که بي ترديد تو بر راهي راست قرار داري. (??) و اگر با تو [با اصرار بر يک اعتقاد بي پايه برخورد خصمانه کنند و] مجادله ستيزآميز نمايند، بگو: خدا به آنچه انجام مي دهيد، داناتر است. (??) خدا روز قيامت درباره آنچه با يکديگر در آن اختلاف مي کرديد، داوري خواهد کرد [تا مؤمنان با ورود به بهشت و ستيزه جويان با ورود به دوزخ از هم مشخص و جدا شوند.] (??) آيا ندانسته اي که خدا آنچه را در آسمان و زمين است، مي داند؟ مسلماً [همه] اين [اعمالي که انجام مي دهيد] در کتابي [چون لوح محفوظ، ثبت] است [و] بي ترديد [ثبت در آن کتاب] بر خدا آسان است. (??) و [مشرکان] به جاي خدا معبوداني را مي پرستند که خدا هيچ دليل و برهاني [نسبت] به [حق بودن] آنها نازل نکرده است؛ و معبوداني را مي پرستند که به آن دانشي [براي استدلال بر ربوبيّت آنها] ندارند و ستمکاران را [در قيامت] هيچ ياوري نيست. (??) و هنگامي که آيات روشن ما را بر آنان مي خوانند در چهره هاي کساني که کافرند [اثرِ] انکار [و خشم] را مي شناسي، آن چنان که نزديک است [از شدت خشم] به کساني که آيات ما را بر آنان مي خوانند، بتازند، بگو: آيا شما را به بدتر از اين [خشم و ناگواري که از شنيدن قرآن به شما دست مي دهد] خبر دهم [آن] آتشِ [دوزخ] است که خدا آن را به کافران وعده داده است، و بد بازگشت گاهي است. (??)

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شريعتي: در خدمت شما هستيم اشاره‌‌ي قرآني را حاج آقاي ماندگاري بفرمايند

حاج آقا ماندگاري: آيه‌‌ي 69 و 70 را با مدد از وجود نازنين امام رضا عليه السلام عرض مي‌کنم. «اللَّـهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» ‌‌اي مردم به خودم مي‌گويم به همه‌‌ي مردم مي‌گوييم عرف قاضي روز قيامت نيست خيلي با نظر عرف راه نرويم سازنده‌هاي فضاي مجازي قاضي روز قيامت نيستند خيلي با قرار مدارهاي آن جا خودمان را تنظيم نکنيم استانداردهاي بين المللي خيلي قاضي روز قيامت نيستند خيلي با اين استانداردها حرکت نکنيم بياييم با خدا حرکت کنيم استانداردهاي خدا را در فضاي مجازي و حقيقي سياسي اقتصادي مديريتي در همه جا بياييم استانداردهاي خدا را رعايت کنيم او حاکم روز قيامت است «أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» بعضي‌ها گفتند اگر پسورد گذاشتند هيچ کسي گير نمي‌آورد خدا گير مي‌آورد فضاي مجازي براي خدا حقيقي است خاطر جمع باشيم خدا مي‌بيند همه جا را مي‌بيند بعضي‌ها فکر کردند اگر مذاکرات را پشت در‌هاي بسته انجام بدهند و نگذارند پخش شود خدا نمي‌بيند خدا مي‌داند «اللَّـهُ يَحْكُمُ» سياسيون اقتصاديون مديران مسئولين جوان‌ها بازاري‌ها روحانيون همه‌‌ي صدا و سيمايي‌ها فيلم سازها هر کس هر جا هستيد پشت پرده و روي پرده را خدا مي‌داند بياييد با قواعد خدا زندگي کنيد چون قاضي روز قيامت خداست او الشَّاهدَ هُوَ الحَاکِم اگر با او تنظيم کرديم روز قيامت سرمان را بالا مي‌گيريم ولي اگر با عرف و ديگر جاها تنظيم کرديم با قوانين فلان جا تنظيم کرديم آن‌ها روز قيامت نه تنها کمک مان نمي‌کنند «مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ» (ابراهيم/22)، بعضي‌ها دارند با قواعد شيطان تنظيم مي‌کنند شيطان مي‌گويد نه من به درد شما مي‌خورم نه شما مي‌توانيد مشکلي از من حل کنيد «فَلا تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم» (ابراهيم/22) مي‌خواستيد به قواعد خدا تنظيم کنيد بياييد با قواعد خدا زندگي مان را تنظيم کنيم تا زندگي مان شود بندگي.

شريعتي: ان شاء الله. يک سوال در مورد دوره‌‌ي آخرالزمان است. بعد سلام و احوال پرسي گفتند بيشتر روايت آخرالزمان نه عصر ظهور حضرت حاکي از روحيه‌‌ي سرد مردم براي انجام کار خير و بالعکس روي آوردن عموم مردم به گناه است يعني به نحوي اين راويات سرنوشت جامعه‌‌ي قبل از ظهور را ترسيم کرده ايشان گفتند به نظر شما تلاش براي انجام کار خوب در جامعه‌اي که سرنوشت اش در روايات اين گونه ترسيم شده چه ثمره‌اي دارد؟ بهتر نيست با چنين جامعه‌اي کاري نداشته باشيم و کلاه خودمان را محکم بگيريم تا دچار طوفان گناه نشويم؟

حاج آقا ماندگاري: ممنون از اين بيننده‌‌ي عزيز که بحث را مطرح کردند اين بحث همان چيزي است که قبل از انقلاب تفکر مقابل امام بود. در آستانه‌‌ي دهه‌‌ي فجر هستيم هم شب ميلاد امام عسکري هم دهه‌‌ي فجر. ماموريت‌هاي انقلاب اسلامي يک جوري پيروي از ماموريت‌هاي امام عسکري بوده امام عسکري ماموريت شان اين بود که مردم را براي عصر غيبت آماده کنند چراغ اميد را هم در دل مردم روشن نگه دارند و در حد خودشان هم مردم تلاش کنند نگويند با اين نگاه حالا که ما نمي‌توانيم کل را درست کنيم پس از آن چه که مي‌توانيم دست برداريم اين نگاه درست مقابل نگاه امامت و ولايت و تفکر انقلاب است يعني کاري به کار جامعه نداشته باشيم. امام سه هدف براي انقلاب اسلامي گذاشتند اول روزي هم که امام شروع کرد تنهاي تنها بود با اين آيه هم شروع کرد در اولين بيانيه‌‌ي امام که در 15 ارديبهشت ماه 1324 صادر شده چون بعضي‌ها فکر مي‌کنند امام از 42 شروع کرد نه در سال 24 اولين آيه‌اي که امام تيتر بيانه اش مي‌آورد اين است «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» (سبأ/46) اين بيننده به اين آيه چه مي‌گويند؟ يعني هر کدام به تنهايي بايد راه بيفتيد کاري نداشته باش اثر داري يا نداري تو حرکت کن اثر با خدا است. لذا امام دنبال سه اثر راه افتاد و يک نفره راه افتاد. چه طوري؟ «فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ» (آل عمران/159) امام گفت اول ايران را درست کنيم طاغوت برود الله بيايد 22 بهمن طاغوت رفت 12 فروردين پرچک جمهوري اسلامي برافراشته شد هيچ نظامي هم در دنيا چنين رايي نداشته 2/98 درصد اين مرحله‌‌ي اول انقلاب امام بود اول مملکت خودمان را بسازيم دوم اين که جهان اسلام را بيدار کنيم 25 سال است امام از دنيا رفته امروز شاهد تحقق مرحله‌‌ي دوم هستيم نهضت بيداري اسلامي همه‌‌ي جهان اسلام را گرفته کدام مملکت اسلامي است که بيدار نشده باشند دارند سرکوب مي‌کنند دارند نابود مي‌کنند ولي کدام مملکت اسلامي است که بيدار نشده باشد؟ امام از 24 امروز 94 است 70 سال از اين جمله‌‌ي امام و شروع امام گذشته امام به نتيجه رسيده خود امام هم نيست به حسب ظاهر ببيند ولي دارد مي‌بيند مرحله‌‌ي سوم هدف امام فقط تلنگر زدن به جوانان عدالت خواه اروپايي خلف صالح امام حضرت آقا استارت مرحله‌‌ي سوم را هم زدند ان شاء الله به نتيجه مي‌رسد يک سال ديگر چند سال ديگر آن دست خدا است ما تکليف را انجام بدهيم. حتما دوستاني که در فضاي اينترنت هستند مي‌دانند يک هفته از پيام حضرت آقا به جوانان اروپا بيشتر نگذشته هيچ شبکه‌‌ي رسمي هم کامل و با تحليل تائيدي پخش نکردند فقط شبکه‌هاي مردمي پخش کردند دارد انقلاب ايجاد مي‌کند آقا به جوانان اروپايي چه فرمودند سه نکته؟ يک. من عدالت خواهي شما را تائيد مي‌کنم دوم. حس پيشرفتي که شما اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها داريد خيلي قشنگ است ولي بياييد کامل ترش کنيد مادي نباشد معنوي هم باشد فقط دنيوي نباشد اخروي باشد مثل جدشان رسول الله عمل مي‌کنند هميشه مثل جدشان عمل کردند همه‌‌ي علما اين طور هستند ان شاء الله سه. نکند اسلام را از دشمنانش بگيريد دشمنان دل نمي‌سوزانند چهره‌‌ي اسلام را کريه کردند هم چهره‌‌ي سني و هم چهره‌‌ي شيعه را. هر دو را خراب کردند. بياييد اسلام را از منبع اصلي اش که قرآن و عترت است بگيريد با اين حرکتي که امام کرد خلف صالح امام هم دارد ادامه مي‌دهد بايد ايشان مي‌گويد بايد کلاه خودمان را بگيريم؟ روايات که در عصر غيبت را فرمودند ظلم همه جا را فرا مي‌گيرد مردم يک رخوتي دارند اما اين به اعتقاد من چرا اين طوري نگاه کنيم؟ روايات نويد ظهور دادند آن‌هايي که در خط اند مثل ايشان به ايشان مي‌گويند خسته نشويد از تلاش خسته نشويد «أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ» (هود/81) وقتي هم طلوع فجر مي‌آيد که شب به اوج تاريکي خودش رسيده شايد اين جمعه بيايد شايد. فواره‌‌ي ظلم خيلي رفته بالا فواره‌‌ي ظلمت خيلي رفته بالا ان شاء الله مي‌رسد طلوع خورشيد. آن‌هايي که در ظلمت هستند يک روزي خسته مي‌شوند از ظلمت حالا مي‌خواهد ظلمت گناه باشد مي‌خواهد ظلمت تجاوز به ناموس ديگران و جان ديگران باشد ولي آن‌هايي که در ظلمت ظلم هم هستند يک روزي اگر خسته شدند مي‌گوييم ديگر بن بست نداريم نور دارد ديده مي‌شود تو هم برگرد اين طوري نگاه کنيم يعني کلاه خودمان را بگيريم؟ نويد فرج در عصر غيبت براي آن‌هايي که در راه هستند موتورشان را پر سرعت مي‌کند آن‌هايي که در بي راهه اند مي‌گويد بن بست نداريم اگر پشيمان شدي راه برگشت داري.

شريعتي: جامعه‌اي که آماده‌‌ي ظهور باشد بايد بستر را فراهم کند.

حاج آقا ماندگاري: اين نکته‌‌ي سومي که مي‌خواستم بگويم. من بارها گفته ام امام زمان قرار است بيايد سفره‌‌ي عدالت را پهن کند سفره‌‌ي ظلم را جمع کند. هر سفره‌اي که مي‌خواهد پهن شود يک زير سفره‌اي لازم دارد. خيلي ساده. انقلاب اسلامي زير سفره‌اي است اتفاقا ايشان بعد از 35 سال نبايد اين حرف را بزند. 35 سال است که نظام جمهوري اسلامي با تمام مشکلاتش که ما هم اعتراف داريم ايده آل نيست اعتقاد داريم زير سفره‌اي قشنگي براي ظهور شده يعني هر کس بخواهد براي ظهور کار کند راه است بستر است جا هست يک نفر بگويد من مي‌خواهم تمام زندگي ام را براي آمدن امام زمان خرج کنم نمي‌شود؟ چرا مي‌شود. شبکه‌هاي مجازي است تو بيا فرهنگ مهدويت را به تمام دنيا پخش کن بگو من ماهي پنجاه ميليون تومان هم پول مي‌دهم. بستر براي خدمت به ساحت مقدس امام زمان با جمهوري اسلامي جهاني پخش شده. خدا نکند خدا نکند خدا نکند جمهوري اسلامي و مردم خوبي که اين سفره را انداختند خدا نکند حتي يک درصدشان هم پشيمان شوند ولي دشمن مي‌خواهد پشيمان کند ان شاء الله اين اتفاق نيفتد پس ما مي‌گوييم روايات نويد دهنده است براي آن‌هايي که در راه اند و براي آن‌هايي که در بيراهه اند و به پشيماني و آخر خط مي‌رسن براي آن‌ها هم نويد مي‌دهد که دور برگردان است براي ما نويد مي‌دهد که نقطه‌‌ي فرج ان شاء الله نزديک است.

شريعتي: ان شاء الله. پنج دقيقه تا پايان فرصت داريم. با سلام مي‌خواستم از مشکلي بگويم که شايد شما زياد به آن اهميت نداديد اما بسيار در جامعه اثر گذاشته خانواده‌ها گناهان را با مقياس مجرد يا متاهل بودن مي‌سنجند مثلا يک دختر نوجوان حق اين را ندارد که در محيط خانوادگي و در جشن‌هاي زنانه قدري به سر و وضع خودش برسد و در جواب اين سوال که چرا اجازه ندارم پدر مادرها مي‌گويند صبر کن وقتي که ازدواج کردي اين کار را بکن چون الآن دختري گناه است و حق نداري اين کار را انجام بدهي اما شما يک دختري که عقد کرده انواع و اقسام آرايش‌هاي زننده را انجام مي‌دهد مي‌گويند چون شوهر دارد مهم نيست کجاي قرآن نوشته اگر ازدواج کرديد خيلي چيزها امام نيست کدام امام گفته گناه مجردها و متاهل‌ها متفاوت است و آرايش و لباس زننده براي همه گناه است فرقي نمي‌کند مجرد باشي يا متاهل ديدن فيلم غير اخلاقي براي همه گناه است چه مجرد باشي و چه متاهل. بعضي خانواده‌ها مي‌نشينند سريال‌هاي غير اخلاقي ماهواره را مي‌بينند ولي بچه شان را نمي‌گذارند ببيند مي‌گويند چون ما ازدواج کرديم طوري نيست ايشان مي‌گويند به نظرم اين مشکلي است که در جامعه اثر گذاشته و محيط‌هاي اجتماعي را نا امن کرده و خيلي از نوجوان‌هايي مثل من را عقده‌اي کرده لطفا اهميت بدهيد. خيلي ممنون از پيامتان. يک وقت‌هايي معيارهايي ما از خودمان مي‌سازيم.

حاج آقا ماندگاري: من کوتاه تر و مستدل تر از آيه‌اي که خوانديم نمي‌دانيم تو را به خدا يک بار ديگر اين آيه را دقت کنيد آيه‌‌ي 69 سوره‌‌ي نوراني حج «اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ» آن مواردي که شما با هم اختلاف داريد خط کش حکم خداست نه حکم عرف. ممنون از اين بيننده خودش جواب داده چه کسي گفته آرايش دختري که ازدواج کرده گناه ندارد آرايش دختري که ازدواج نکرده گناه دارد اين يعني در اختلافشان رفتند به عرف مراجعه مي‌کنند آن يکي در اختلافش مي‌رود به استاندارد بين المللي نگاه مي‌کند آن يکي به نظر رئيسش مراجعه مي‌کند ما بارها گفتيم حتي در ازدواج‌ها مي‌آيند سراغ ما. ما در ازدواج‌ها مي‌گويند حرف مرد برتر باشد يا حرف زن گفتم هيچ کدام حرف خدا. چه کسي گفته مرد فقط چه کسي گفته زن فقط چه کسي گفته بابا فقط چه کسي گفته مادر فقط چنين چيزي نيست حرف خداست بله يک جا خدا مي‌گويد من از حق خودم گذشتم براي جايي که مي‌خواهد به پدر مادر احترام بگذارد مي‌گويد من مستحب و مکروه را گذاشتم به عهده‌‌ي اين‌ها اين‌ها مي‌توانند تعيين کنند پس اگر ما در موارد اختلافي رفتيم سراغ خدا من آخوند هم حرف خدا را زدم حرفم پذيرفتني است و الا حرف من هم پذيرفتني نيست ما اگر باور کرديم حرف خدا خط کش باشد هيچ مشکلي نمي‌شود

شريعتي: ديگر نمي‌رويم يک شب عروسي که هزار شب نمي‌شود

حاج آقا ماندگاري: خدا خيرتان بدهد الآن معيارهاي عرفي معيارهاي علمي معيارهاي سياسي معيارهاي جهاني اين‌ها هيچ کدام روز قيامت پذيرفتني نيست مگر اين که منطبق با حکم خدا باشد در سياست در احزاب قانون احزاب قانون احزاب اگر قانون خداست قبول قانون بازار اگر قانون خداست روي سر قانون انتخابات و تبليغات انتخاباتي اگر قانون خداست قبول بابا حرف تو اگر حرف خداست روي سرم ولي اين که مردم مي‌گويند حزب مي‌گويد راه مردم اين است زبان مردم و دهان مردم را چه کار کنيم اين‌ها قابل قبول نيست «اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ» اگر دقت کرديم به اين حرف همه‌‌ي مشکلات حل مي‌شود.

شريعتي: ان شاء الله خيلي ممنون. خداوند پشت و پناهتان باشد. اللهم صل علي علي بن موسي الرضا المرتضي.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها