اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

93-09-19 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري - پرسش و پاسخ بينندگان

معرفی برنامه

موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بينندگان

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

تاريخ پخش: 93/09/19

 

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين


آن چه از من خواستي با کاروان آورده ام * * * يک گلستان گل به رسم ارمغان آورده­ام

از در و ديوار عالم فتنه مي‌باريد و من * * * بي پناهان را بدين دار الامان آورده­ام

اندرين ره از جرس هم بانگ ياري برنخواست * * * کاروان را تا بدين جا با فغان آورده­ام

تا نگويي زين سفر با دست خالي آمدم * * * يک جهان درد و غم و سوز نهان آورده­ام

قصه‌ي ويرانه‌ي شام ار نپرسي خوش تر است * * * چون از آن گلزار پيغام خزان آورده­ام

ديده بودم تشنگي از دل قرارت برده بود * * * از برايت دامني اشک روان آورده­ام

تا به دشت نينوا بهرت عزاداري کنم * * * يک نيستان ناله و آه و فغان آورده­ام

تا دل مهر آفرينت را نرنجانم ز درد * * * گوشه‌اي از درد دل را بر زبان آورده­ام

شريعتي: سلام علي قلب زينب الصبور سلام عليکم و رحمة الله خيلي خوش آمديد به سمت خداي امروز. حاج آقاي ماندگاري سلام عليکم و رحمة الله.

حاج آقا ماندگاري: سلام عليکم و رحمة الله. بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين من هم خدمت شما و همکاران اين برنامه و همه‌ي حسينيان عزادار امام حسين عليه السلام عرض سلام و ادب و تسليت داريم خوش به حال آن هايي که کربلا هستند و آن جا از نزديک زائر هستند و ان شاء الله زيارت راه دور ما را هم امام حسين قبول بفرمايد. بعد از دعاي سلامت امام زمان يک نکته‌اي را اشاره مي‌کنم. اجازه بدهيد از بينندگان هم تقاضا کنيم همه دست به دعا برداريم به عنوان توسل و به عنوان سر سلامتي به ساحت مقدس امام زمان دعاي سلامت را بخوانيم اللهم کن لوليک الحجة بن الحسن صلواتک عليه و علي آبائه في هذه الساعة و في کل الساعة ولياً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دليلاً و عيناً حتي تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فيها طويلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خيره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک صلواتي را هم به ساحت مقدس آقايمان امام زمان تقديم مي‌کنيم اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

من حس مي‌کنم امام حسين با اين شعر قشنگي هم که شما خوانديد از جناب آقاي مجاهدي شاعر با صفايي است ايشان خدا حفظ شان کند همه فکر نکنند حضرت زينب سلام الله عليها در اربعين فقط خبرهاي دردناک آورده براي امام حسين يک خبر خوش هم آورده و کمتر به اين خبر خوش توجه مي‌شود خبر خوش اين است که خون تو ريخته شد داداش، ولي من توانستم با برادر زاده ام امام سجاد سلام الله عليه اين خون ريخته شده با روايات و خطبه هايي که در کوفه و شام و مجلس ابن زياد و يزيد خواندم توانستم شام را فتح کنم به عبارتي هدف قيام تو امر به معروف و نهي از منکر بود. معروف را هر کس بيدار باشد قطعا بايد بپسندد و منکر را هم حتما بايد نپسندد چون منکر قبيح است زشت است و معروف زيبا است معروف يعني زيبا آن هايي که معروف يعني امام حسين را گذاشتند کنار و منکر زشتي مثل يزيد را پذيرفته بودند خواب بودند خون تو ريخته شد اما بيدار نشدند ولي من اين قدر ناله زدم در کوفه و شام خواب‌ها را بيدار کردم. حتي شايد زبان حال حضرت زينب اين باشد داداش يادت است سرزمين شام در دعاي دست شان به پدرم علي جسارت مي‌کردند در زمان حکومت معاويه من در سرزمين شام فتح که کردم هيچ يک سفارت خانه باز کردم روضه براي تو راه انداختم خبر خوب حضرت زينب اين بيت شعر است فکر مي‌کنم از حاج آقاي معيد باشد من انقلاب را تمام کرده ام رقيه را شام سفير شام کرده ام 1400 سال است سرزمين شاه نشان مي‌دهد که شهر ضد علي تبديل شده به عاشقان علي و امروز کساني که مي‌خواهند با عاشقان اميرالمومنين و با مسلمان‌ها آن جا مبارزه کنند جايگاه ندارند اين خبر خوش حضرت زينب است يک درس هم مي‌خواهم از آن بگيرم چون هدف قيام امام حسين امر به معروف و نهي از منکر بوده همه مان باور کنيم هر کسي معروف را ترک کرده و هر کس منکر را مقدم کرده احتمالا خوابش برده غفلت شامل حالش شده بياييم مدل امام حسين و مدل حضرت زينب و حضرت سجاد و حضرت سکينه سلام الله عليهم اين قدر بگوييم با گريه بگوييم هم مال خرج کنيم هم جان مان را در طبق اخلاص ببگذاريم اين قدر بگوييم تا بيدار شوند يزيدي که اين قدر غفلت اش عميق بود يک تلنگري خورد آن قدر ديد که گناه امام حسين قبيح بوده خواست گردن ديگران بيندازد معلوم مي‌شود که مي‌شود امر به معروف و نهي از منکر را احيا کرد. داداش خبر خوش شام را فتح کردم و من حس مي‌کنم حضرت زينب زير گلوي امام حسين را بوسيد اگر امام حسين مي‌توانست روز اربعين بلند مي‌شد پيشاني حضرت را مي‌بوسيد اين شعر قشنگ است کربلا در کربلا مي‌ماند اگر زينب نبود.

شريعتي: خيلي ممنون اگر برسيم به چند سوال جواب مي‌دهيم. يک آقا پسر 23 ساله پيام فرستاده اند گفته اند سلام من پسري 23 ساله هستم ايشان گفتند به نظر من فقر عين گناه است و سرچشمه‌ي بسياري از گناهان است در برنامه هاي مذهبي و برنامه‌ي شما از فقير بودن تعريف مي‌کنند از نظر من تشويق مردم به فقير بودن تشويق به گناه است شما مردم را از گناه کردن دور نمي‌کنيد اگر به اين حرف اعتقاد داريد لطفا مردم را از فقر بترسانيد و افکار ثروت مندانه و کار آفرين را در کانون خانواده‌ها گسترش دهيد در روايات داريم حضرات معصومين بارها گفته اند من مي‌ترسم که شما فقير شويد و از فقر بر امت خودمان مي‌ترسيم.

حاج آقا ماندگاري: کاملا ايشان درست تذکر داده اند نبايد بحث هاي ما به گونه‌اي باشد که تشويق به فقير شدن شود و قطعا آن ابعادي که بايد مورد توجه قرار بگيرد اگر همه‌ي صحبت‌ها به همه‌ي ابعاد توجه شود اين برداشت‌ها نمي‌شود تذکر ايشان باعث مي‌شود ما با دقت بيشتري صحبت بکنيم من در تاييد صحبت ايشان و کلام حضرت عالي داريم يک روايت داريم فقر زمينه‌ي کفر مي‌تواند ايجاد بکند اين که من خودم تلاش نکنم و چيزي را به دست نياورم فکر کنم خدا به من نداده و من به خدا بدبين شوم سفارش داريم ديني که مي‌گويد «لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (نجم/39) ديني که مي‌گويد عبادت ده قسمت است نه قسمت در کسب روزي حلال است ديني که مي‌گويد کار کردن عبادت است ديني که مي‌گويد اگر در حال کار کردن از دنيا برويد براي کسب روزي حلال شهيد هستيد اين دين دعوت به فقر مي‌کند؟ قطعا نه ديني که مي‌گويد يکي از بالاترين خيرات اشتغال زايي است من به خيلي‌ها مي‌گويم آن‌ها که ثروت دارند موقعيتي دارند کاملا مطلب اين عزيز درست است ديني که مي‌گويد من و شما اگر قرار است پنجاه سال زنده باشيم مي‌گويد طوري کار کن که انگار مي‌خواهي تا ابد زنده باشي براي بي نهايت برنامه ريزي دنيايت را بکن اما يک نکته جهاد اقتصادي را هم حضرت آقا فرموده بودند حماسه‌ي اقتصادي و جهاد اقتصادي و اقتصاد مقاومتي همه‌ي تعابير نوراني که اشاره کردند سه اصل است تلاش براي توليد ثروت و اشتغال حداکثري باشد محمد بن مکندب امام باقر را مي‌بيند در سن پيري دارند بيل مي‌زنند در زمين محمد بن مکند يک کم اوضاعش خيلي عليه السلام نيست خواست به امام باقر عليه السلام طعنه بزند آقا بس است اين قدر حرص دنيا را نزنيد بازنشسته بکنيد مگر چقدر پول لازم داريد حضرت فرمود من در حال عبادتم تو دعا کن موقع معصيت مرگت فرا نرسد. ما در اسلام بازنشستگي ندارم بازنشستگي سوغات فرهنگ غرب است ما مي‌گوييم تا زنده ايم بايد کار کنيم حضرت آيت الله هاشم آملي مرجع فقيهي بود آقازاده اش براي خود من فرمودند ايشان حدود صد سال يا بالاتر عمر مبارک بود تا روز آخر کار مي‌کردند کارشان تدريس بود در مسجد اعظم حرم حضرت معصومه تا روز آخر ايشان مي‌رفتند يک روز به آقا گفتيم شما کهولت سن داريد يک کم کوتاه بياييد بگذاريد ديگران بروند آقا فرمودند اين منطق دين ما است فرمودند پس براي چه زنده ام؟ تا زنده هستم بايد کار کنم اين تعبير قشنگ است از جبهه سوغات آمد اما توجه نشد تا زنده ام رزمنده ام من تا موقعي که زنده ام تکليف دارم وقتي پيرم تکليفم محدود تر است اما تا لحظه‌اي که زنده ام رزمنده ام دين مي‌گويد فقير باشد؟ نه دين مي‌گويد تلاش براي توليد ثروت و اشتغال حداکثري باشد اما مصرف حداقلي باشد مصرف را با قناعت مصرف کنيد. هميشه توصيه شده قناعت به معني فقر نيست اميرالمومنين که نان جو مي‌خوردند يکي از پر درآمد ترين مردم زمان خودشان بودند اما ساده مي‌خوردند سه چهار رقم خورش سر سفره نبود خب بقيه را چه کار کنيم؟ کلي پول جمع کرده ايم خيرات در حداکثر بايد داشته باشيم. ايشان نکته‌ي قشنگي دارند ايشان مي‌گويند خيرات حداکثر که مي‌گوييد نه خيرات حتما اين نيست که من پول بدهم من با پولم به مردمي که نمي‌دانند چطور پول را مصرف کنند آموزش بدهم خيرات است يا اشتغال زايي بکنم فرهنگ بدهم چون الآن فقراي جامعه‌ي ما مشکل اول شان فقر فرهنگي است بعضي هايشان. بايد فرهنگ کار را رواج دهيم. يقين دارم در ذهن عزيزان است کميته‌ي امداد که واقعا نهاد مبارکي است گفتم خيلي خوشحال نباشيد که سال به سال بگوييد جمعيت کميته‌ي امداد بيشتر شده اين مايه‌ي افتخار نيست مايه‌ي سرشکستگي هم باشد شما بايد بگوييد اگر اين سال اين مقدار افراد تحت پوشش بود ما با فرهنگ اشتغال اين‌ها را خود کفا کرديم واقعا اين طور است آن طور که اطلاع دارم الآن اين کار را مي‌کنند هر کس که خود کفا مي‌شود از تحت پوشش خارج مي‌شود اين دين با اين همه توصيه هايي که مي‌گويد تلاش بکنيد براي ابديت تلاش بکنيد خودتان کم مصرف کنيد خيرات به ديگران بکنيد خيرات هم خيرات اشتغال زايي ارزش اش از خيرات اقتصادي بيشتر است جمله‌ي مرحوم محمد تقي جعفري رحمه الله عليه مي‌فرمودند يک هزارم پول هايي که براي شکم هاي گرسنه مصرف مي‌شود به روح هاي گرسنه مصرف مي‌شد ما ديگر اصلا شکم گرسنه هم نداشتيم حتي در مراسم عزاداري امام حسين خيلي خوب است اين سفره‌ها قطعا نبايد تعطيل شود اما کنار اين سفره‌ي غذاي روح براي مردم پهن بکنيد نوار‌ها سي دي‌ها سايت‌ها مجموعه هايي که مي‌تواند مردم را با فرهنگ اهل بيت آشنا بکند اين رزق معنوي است با اين نگاه هايي که دين ما داشته اصلا توصيه به فقر نکرده.

شريعتي: شائبه‌ي اين که اين نکته پيش آمده چه بوده؟  شايد به خاطر اين که بارها در همين برنامه اشاره شده يک وقتي مي‌گوييم فقير آزمون ماست اين آزمون را بپذيريم.

حاج آقا ماندگاري: يک وقت فقري است که پيش آمده دين ما توصيه به اين که خودتان را فقير کنيد نکرده دين ما توصيه به تلاش مي‌کند اما اگر در مصرف فقيرانه مصرف کنيد نه خسيسانه، بخيلانه، نه با خساست نه با قناعت.

شريعتي: آن جايي که تلاش مان را کرديم و در عين حال نتوانستيم از فقر بيرون بياييم.

حاج آقا ماندگاري: اين جا اگر مثلا يک کسي همه‌ي تلاشش را مي‌کند دو امتحان سخت آمده در زندگي اش همه‌ي دارايي اش را از دست داده اين فقر فقر انتخابي نيست فقر اضطراري است پيش آمده اين هم امتحان خودت است هم امتحان اطرافيان الآن بارها مي‌آيند سراغ بنده بياييد مشکل ما را حل کنيد مي‌گويم ما چند نفر را مي‌توانم؟ اما قاعده را گفتيم وقتي يک نفر در اقوامي مشکل دار شد يا مريضي يا ورشکستگي يا يک خسارتي ديده وظيفه‌ي اطرافيان اعم از اقوام و خويشان و همسايگان و دوستان اين است که جمع شوند هر خانواده‌اي که حداقل مدلي که من مي‌گويم جمع کند اقوام و دوستان و همسايگان حداقل صد خانواده جمع مي‌شوند اگر مشکل اين بنده‌ي خدا صد ميليون باشد هر کدام يک ميليون بگذارند وسط يک ميليون براي کساني که روال زندگي شان عادي است صدمه‌اي نمي‌زند حتي اگر مشکل بنده خدا يک ميليارد است تعداد بيشتري بيايند رقم بيشتري بگذارند مي‌خواهم بگويم «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى» (مائده/2) قرآن مي‌گويد مشکلات را هم با تعاون مي‌توانيد حل کنيد يعني همکاري اين دين اصلا توصيه به فقر نکرده مثل اين که من از شما سوال مي‌پرسم دين ما توصيه به مريضي کرده؟ نخير اما از آن طرف گفته اگر مريض شديد اين مريضي کل گناهان شما را پاک مي‌کند اين معنايش اين نيست که ما برويم خودمان را مريض کنيم اين يعني اين که اگر مريض شديد تحمل کنيد.

شريعتي: يا روايتي که خداوند از روز قيامت عذرخواهي مي‌کند ايشان برداشت کردند ما تشويق به فقر مي‌کنيم.

حاج آقا ماندگاري: نه اگر کسي فقير شد مريض شد گرفتار شد صبر بکند زور يقه‌ي خدا را نگيرد ما تا گرفتار مي‌شويم زود يقه‌ي خدا را مي‌گيريم و شايد ريشه اش در بي تدبيري خود من بوده که فقير شده ام من مي‌توانستم جنس الف را بخرم سود خوبي دارد جنس بد خريدم هيچ مشتري ندارد اين بي تدبيري خودم بودم يا ظلم کس ديگري نيست؟ يک کسي به کسي ظلم کرده که فقير شده اين ربطي به خدا ندارد از آن طرف هم گفتيم امتحان خودش و اطرافيانش هم است.‌اي مومنين بينندگان عزيزي که مي‌بينيد لازم نيست من و آقاي شريعتي بگوييم يک نفر گرفتار است در حد سرطان است بياييد کمک کنيد شما اطراف خودتان را نگاه کنيد در همسايه‌ها اقوام در دوستان آن کسي که گرفتار است چون روايت داريم به نياز نيازمندان برسيد قبل از اين که خودشان دست شان را دراز کنند خيلي با عزت. قبل از اين که درخواست کنند حتما از اين گرفتار‌ها اطراف ما است بگوييم گرفتاري تو چيست که داري خودت را به آب و آتش مي‌زني مثلا يکي گرفتار پنج ميليون تومان است پنج ميليون را پنج بزرگ تر قوم مي‌تواند حل کند نيازي به پنجاه نفر نيست يکي پانصد ميليون تومان است پانصد نفر بيايند من حس مي‌کنم مي‌شود و به خدا ما گفته ايم گره باز کنيم تا خدا هم گره ما را باز بکند گره ما در قيامت کور ترين گره است گره قيامت را امام رضا عليه السلام وعده داده اند گره ما آن جا باز مي‌شود. اين عزيز مطمئن باشند دين ما نه دعوت به فقر کرده نه دعوت به مريضي و نه دعوت به تنبلي کرده اتفاقا تلاش به حرکت و سعي و سرعت و بعد سبقت «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُون، أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ» (واقعه/11-10) دين ما دعوت به اين‌ها مي‌کند تا آخرين لحظه‌ي عمر مي‌گويد تلاش بکن هر چه تلاش کردي باز هم آن طرف کم مي‌آوري اين جا وادي عمل و تلاش است آن جا وادي حساب است و پاداش هر چه قدر هم تلاش بکني کم مي‌آوري فقط مي‌گويد فقري عارض شد امتحان خودت و اطرافيان است در امتحان مواظب باش خراب نکني.

شريعتي: يک سوال ديگر راجع به مجالس عروسي پرسيده اند گفته اند الآن در عروسي‌ها هيچ کس رعايت محرم نامحرم را نمي‌کند يک دفعه مي‌بينيم کسي از خودش يا نزديکانش فيلم يا عکس مي‌گيرد و ما در کادر فيلم و عکس هستيم وقتي از آن‌ها درخواست مي‌کنيم عکس را پاک کنند انگار به آن‌ها توهين کرديم واقعا در مجالس عروسي نمي‌شود با حجاب کامل نشست اين روزها اگر ما تقاضاي رعايت حريم خصوصي مان که در کشورهاي غربي هم حتي محترم است بکنيم به خشک مقدسي محترم مي‌شويم دامن اتهام خشک مقدسي در اصلي ترين واجبات پيش رفته مي‌خواستم بگويم اين خشک مقدسي است؟ واقعا معيار خشک مقدسي چيست؟

حاج آقا ماندگاري: من يک خاطره مي‌گويم بزرگواري گفت سوار يک اتوبوس شدم قبل و بعد از انقلاب بودنش را يادم نيست مردم مسلمان هم نشسته بودند آقاي راننده نوار موسيقي گذاشت از موسيقي هاي آن طرف آبي گفتم اگر مي‌شود لطف کنيد خاموش کنيد همين اصطلاح گفته شد اين خشکه مقدس بازي‌ها را بگذار کنار يک آقايي به من اين جمله را گفت که خانمش کنارش نشسته بود گفتم ببخشيد آقا اين خانم تان است يا دوست تان است؟ گفت خانم ام است گفتم عقدش هم کرديد يا بي عقد نشانديد؟ گفت خطبه‌ي عقد خوانديم مسلمان هستيم، گفتم اين خشک مقدس بازي‌ها را بگذار کنار آقا. همان خدايي که گفته اگر مي‌خواهي زنت کنارت بنشيند و حلالت باشد بايد خطبه‌ي عقد بخواني همان خدا گفته شنيدن اين حرام است چطور اين خشک مقدس بازي شد آن نيست اين بهانه هاي شيطان است چون ما را مي‌شناخته خودش در قرآن گفته «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ» (نساء/150) آن جاهايي که احساس مي‌کنيم به نفع ما نيست انگ خشک مقدس بازي مي‌زنيم و الا هر چه حلال خداست و حرام خداست بايد رعايت شود بله يک وقت است يک محدوده هاي احتياطي است به عنوان مثال ما مي‌گوييم حفظ حجاب الآن واجب الهي است بي حجابي يا بدحجابي حرام است حجاب واجب است اما اين که خانم‌ها رو بند بزنند اين واجب نيست يک حد احتياطي است يک نفر دوست دارد بزند اين را نمي‌گوييم خشک مقدس بازي اين را مي‌گوييم از تقدس بيش از حد است خوب است اشکالي ندارد يک نفر اگر با اين مقدس کاري‌ها کارهايي که او را در وادي مقدسين قرار مي‌دهد مي‌خواهد مزاحم مجلس ما شود بگوييم تقاضا مي‌کنيم اين کارهاي احتياطي تان را بگذاريد کنار ايرادي ندارد به عنوان مثال يک نفر در مجلس عروسي بگويد مي‌خواهم نماز جماعت بخوانم اين جا نماز اصلش واجب است اين که نماز جماعت در مجلس عروسي واجب است يا نه بايد با ميل همه باشد تازه مي‌خواهد نماز جماعت بخواند همه‌ي تعقياب را هم بخواند اين‌ها ديگر جايز نيست اين‌ها را مي‌شود گفت يک کم خشک مقدسي است واجب و حرام را همه بايد رعايت بکنند هيچ کس حق ندارد انگ مقدس بازي بزند اين که تصوير اين خانم با آن ويژگي تالار عروسي مي‌رود در خانه‌ي مردم و مردم هم فايل هايشان را باز مي‌کنند نگاه مي‌کنند در کامپيوتر در آلبوم قديم‌ها آلبوم بود يک گوشه‌اي مادر بزرگ‌ها قايم مي‌کردند که دست بچه‌ها و پسرها نرسد عکس نامحرم در آن است تازه آن موقع هم ما مي‌گفتيم جايز نيست چون اگر يقين بدانند نامحرم مي‌بيند اشکال دارد ولي الآن که دوربين موبايل من احتمال دارد از جيبم بيفتد دست نامحرم بيفتد آقاي فلاني اين عکس خانواده‌ي فلاني است؟ قطعا حرام است.

شريعتي: حتي يک وقت هايي در شبکه هاي اجتماعي اين دست آن دست مي‌شود.

حاج آقا ماندگاري: بله يا دست خواهر برادرش بيفتد عکس همسر من براي برادر من نامحرم است از اين بدتر ديدم عکس هاي عروسي را چاپ مي‌کنند به عنوان يادگار به هم ديگر مي‌دهند اين‌ها قطعا حرام است يک تقدسي است که واجب است بايد همه رعايت کنيم رعايت واجب و حرام اما رعايت مستحبات و رعايت مکروهات در مجامع عمومي که همه آمادگي اش را ندارند اين را مي‌توانيم انگ خشک مقدسي بزنيم.

شريعتي: مثلا در جمعي از جوان‌ها هستند يک کسي مي‌خواهد نماز بخواند آن جا هم حتي مي‌گويند خشک مقدسي

حاج آقا ماندگاري: نه اين دارد واجبش را مي‌زند «وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِم» (مائده/54) اما اگر همين جا مي‌خواهد نماز بخواند بگويد بعد از نمازم عادت کردم زيارت عاشورا بخوانم مي‌خواهم بلند هم بخوانم همه هم بايد بنشينيد گوش بدهيد اين يک کم درست نيست من بارها گفته ام نمازي که حضرت امام و حضرت آقا براي ادارات و پادگان‌ها توصيه کرده اند فقط نماز اول وقت خوانده شود اما اين که بيشتر از نماز بعد از نماز عشا بگذاريد بعد از نماز عصر بگذاريم در مساجد هر برنامه‌اي بخواهيم اجرا بکنيم اشکال ندارد هر کس دوست دارد مي‌نشيند ولي اين که من بخواهم نماز عصر يا عشا را گروگان بگيرم اين مقداري قابل تامل است. بعضي از ائمه جماعات من ديدم سه دقيقه نکاتي مي‌گويند که واقعا مي‌ارزد مي‌گويند يک تذکر اخلاقي مي‌گويند که مي‌چسبد به مردم کيف مي‌کنند مي‌گويند مي‌ارزيد سه دقيقه اسمش را هم مي‌گذاريم توفيق اجباري اما يک وقت من خوشم آمده مي‌خواهم سخنراني کنم نيم ساعت مي‌خواهم بين دو نماز سخنراني کنم مردم وضوهايشان مشکل دار مي‌شود اين يک کم به اصطلاح مقدس بازي مي‌خورد اما من بخواهم واجب و حرام را ببرم با اين اصطلاح تعطيل کنم قطعا ممنوع است اجازه نداريم در عروسي است در فرودگاه است هر جا که است نماز من دارد قضا مي‌شود بايد نمازم را بخوانم پرواز هم دارم دويست نفر به من بگويند خشک مقدس بگذار بگويند اما اگر بخواهم مستحبات و مکروهات را در يک محيط عمومي که همه آمادگي اش را ندارند به اجبار بکشانم اين خشک مقدس بازي مي‌شود من از تمام معلمان پدر مادر‌ها مربيان روحانيت مي‌خواهم مستحب مکروهات را عمومي نکنند هر کس ميل و اشتها دارد انجام بدهد نوش جانش اما واجبات را بايستيد.

شريعتي: با نامحرم مي‌خواهد دست مي‌دهد ايشان دستش را مي‌کشد عقب مي‌گويد خشک مقدس .

حاج آقا ماندگاري: بله الآن با نامحرم دست ندادن موسيقي گوش ندادن مي‌شود خشک مقدس بازي در مجالس مختلط حجاب داشتن در محيط کار نماز خواندن مي‌شود خشک مقدس بازي اين‌ها غلط است اين‌ها ديانت است پاي واجب و حرام ايستادن ديانت است اين را اگر نگاه نداريم بخش هاي ديگر لطمه مي‌خورد مي‌شويم نومن ببعض و نکفر ببعض معلوم مي‌شود تو دين را قبول ندارد اما مستحبات و مکروهات را شخصي کنيم هر کس حس اش را دارد انجام بدهد هيچ اشکالي هم ندارد.

شريعتي: خيلي ممنون صفحه‌ي 291 قرار امروز ماست آيات 87 ام تا 96 ام سوره‌ي مبارکه‌ي اسراء در سمت خداي امروز تلاوت مي‌شود  برمي‌گرديم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فجرهم

إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ إِنَّ فَضْلَهُ كَانَ عَلَيْكَ كَبِيرًا ?87? قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا ?88? وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا ?89? وَقَالُوا لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنبُوعًا ?90? أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا ?91? أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّـهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا ?92? أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَى فِي السَّمَاءِ وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَّقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَرًا رَّسُولًا ?93? وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُوا إِذْ جَاءَهُمُ الْهُدَى إِلَّا أَن قَالُوا أَبَعَثَ اللَّـهُ بَشَرًا رَّسُولًا ?94? قُل لَّوْ كَانَ فِي الْأَرْضِ مَلَائِكَةٌ يَمْشُونَ مُطْمَئِنِّينَ لَنَزَّلْنَا عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَاءِ مَلَكًا رَّسُولًا ?95? قُلْ كَفَى بِاللَّـهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا ?96?

ترجمه:

[ولي محو نشدن قرآن از يادها و نوشته ها، نيست] مگر رحمتي از سوي پروردگارت، به يقين فضل او بر تو همواره بزرگ است. (??) بگو: قطعاً اگر جنّ و انس گرد آيند که مانند اين قرآن را بياورند، نمي توانند مانندش را بياورند، و اگر چه پشتيبان يکديگر باشند. (??) و همانا در اين قرآن براي [هدايت] مردم از هر مَثَل و داستاني به صورت هاي گوناگون بيان کرديم، ولي بيشتر مردم جز انکار وکفران [آن نعمت عظيم را] نخواستند. (??) و گفتند: ما به تو ايمان نمي آوريم، مگر آنکه از اين سرزمين [خشک و سوزان مکه] چشمه اي پر آب و جوشان روان سازي!! (??) يا براي تو باغي از درختان خرما و انگور باشد که از لابه لاي آنها نهرها روان کني. (??) يا آسمان را آن گونه که گمان کرده اي [قدرت داري] پاره پاره بر سر ما بيفکني، يا خدا و فرشتگان را رو به روي ما آوري. (??) يا خانه اي از طلا براي تو باشد، يا در آسمان بالا روي، و بالا رفتنت را باور نمي کنيم تا آنکه نوشته اي بر ما نازل کني که آن را بخوانيم!! بگو: پروردگارم منزّه است [از اينکه خواسته هاي سبک مغزان ياوه گو را پاسخ دهد] آيا من جز بشري فرستاده هستم؟ [که مرا براي هدايت شما فرستاده اند، نه براي اينکه درخواست هاي بي مورد شما را پاسخ دهم.] (??) و چيزي مردم را زماني که هدايت به سويشان آمد از ايمان آوردن باز نداشت، جز اينکه گفتند: آيا خدا بشري را به پيامبري برانگيخته است؟ (??) بگو: اگر در زمين [به جاي بشر] فرشتگاني بودند که با آرامي راه مي رفتند، يقيناً فرشته اي را از آسمان براي آنان به پيامبري نازل مي کرديم [زيرا هدايتگر هر گروهي بايد از جنس خودشان باشد.] (??) بگو: کافي است که خدا ميان من و شما [در صدقِ نبوتم] شاهد باشد؛ چون او به بندگانش آگاه و بيناست. (??)

اللهم صلي علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شريعتي: ثواب تلاوت اين آيات را هديه مي‌کنيم به روح حضرت سيدالشهدا عليه السلام و همه‌ي اصحاب و ياران و فرزندان و حضرت زينب کبري

حاج آقا ماندگاري: با مدد از وجود نازنين امام رضا عليه السلام آخرين آيه فکر مي‌کنم يک دارويي است براي همه‌ي امور زندگي ما «شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ» آقاي شريعتي من حس مي‌کنم باور به خدا هم در انجام واجبات به ما قوت مي‌دهد ديگر مهم نيست براي ما که مردم بپسندد يا نپسندد انگ بزنند يا نزنند در ترک محرمات هم به ما حيا مي‌دهد باور داريم خدا دارد ما را نگاه مي‌دهد در مصيبت‌ها هم به ما استقامت مي‌دهد «إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا» زينب کبري در انجام تکاليفش کم نياورد در گناه هايي که دشمن داشت زمينه اش را فراهم مي‌کرد هيچ اعتنايي نکرد در مصيبت‌ها هم کم نياورد فقط به دليل اين که مي‌دانست خدا دارد نگاه مي‌کند ما هم اين طور نگاه کنيم انجام واجبات مان قشنگ ترک محرمات مان به زيبايي و استقامت در برابر مشکلات ما زينب گونه انجام خواهد شد.

شريعتي: ان شاء الله. سلام پدر و مادر من از دنيا رفته اند من هيچ وقت پدر و مادرم را دوست نداشته ام حالا هم ميلي برايشان ندارم که يا سر مزارشان بروم قرآن بخوانم چون آن‌ها پسر دوست بودند دختر را جز اولاد حساب نمي‌کردند به من و خواهرم توجه نمي‌کردند آن‌ها اجازه ندادند من و خواهرم درس بخوانيم چند سال است آن‌ها از دنيا رفته­اند و من و خواهرم با بدبختي داريم زندگي مي‌کنيم، آن‌ها خوشبختي را براي ما نخواستند و با تصميمات غلط شان به خوشبختي نرسيم چه کار کنم از پدر مادرم بدم نيايد؟

حاج آقا ماندگاري: اگر اين دو خواهر بزرگوار بيننده هستند من تقاضا مي‌کنم براي اين که ما خوب جواب بدهيم دست­شان را به دعا بالا ببرند هر کسي احساس مي‌کنند پدر مادرش در حقش جفا کرده و از دنيا رفته اگر مي‌خواهند من راه حل ارائه بدهم دعا کنند اللهم اغفرلنا و لوالدينا خدايا ما و پدر مادرمان را مشمول رحمتت بفرما آن‌ها چون دست شان از اين عالم کوتاه است دعا کنيم استغفار کنيم صدقه بدهيم خيرات کنيم اين‌ها يقين دارند اين کاري که پدر مادر کرده بد بوده اعتقاد ما مي‌گويد هر کس کار بدي بکند از لحظه‌اي که مي‌رود در عالم قبر و برزخ مجازاتش شروع مي‌شود پس اگر پدر مادر ايشان و هر پدر مادر ديگري نسبت به فرزندانش کوتاهي کرده در عالم برزخ عذاب مي‌کشد حداقل با يک استغفار براي آن‌ها تخفيف قائل شوند خيرات بکنند نکته‌ي بعدي اين که ما بارها گفته ايم من و شما مقابل هم نشسته ايم من يک تکليف دارم شما هم يک تکليفي داريد من نمي‌توانم تکليف شما را تعطيل کنم به بهانه‌ي اين که شما تکليفت را انجام نداده‌اي مثلا تکليف هر دوي مان اين است که سبفت در سلام بگيريم شما نگرفتيد حالا چون شما نگرفتيد بگويم من هم نکنم اين طوري خيلي چيزها تعطيل مي‌شود با بيان اين دو خواهر بزرگوار پدر مادر اين‌ها تکليفشان را راجع به اين‌ها انجام نداده اند آيا دليل داريم که شما تکليفتان را نسبت به آن‌ها انجام ندهيد حالا که پدر مادر شما رفته تکليف شما طلب آمرزش و خيرات است پس تکليف تان را انجام بدهيد چون اگر تلکيف انجام ندادن بد است بدي را با بدي جواب نمي‌دهند «وَلا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (فصلت/34) آن‌ها بدي کردند ولي شما با نيکويي جواب بدهيد يعني به بهانه‌ي اين که پدر مادرم تکليفش را انجام نداده قبول آن‌ها تکليفشان را انجام نداده اند ولي شما تکليفتان را انجام نداده اند حتي اگر مي‌گفتند بعضي‌ها در اين وضعيت اند پدر مادرشان زنده اند مي‌گويد خانه شان نمي‌روم نه تکليف در برابر پدر مادر سه تکليف است يک ادب و احترام چه آن‌ها تکليف انجام بدهند چه ندهند دوم اطاعت در آن چه که خدا مي‌پسندد سوم خدمت اين‌ها را حتما انجام بدهيد اگر از دنيا رفته اند خدمت استغفاري و خيراتي بکنند به پدرمادر هايي که زنده اند بستر عذاب را براي خودتان و بستر خطا را براي فرزندان تان فراهم نکنيد اين پيام واقعا دردناک است در هديه دادن‌ها در توجه در سهم گذاشتن‌ها مي‌گويند فرق مي‌گذارند در عنوان فرزندي حتي در نگاه کردن فرق مي‌گذارند ما مي‌گوييم کسي زمينه‌ي خطايي را ايجاد بکند تا آخر آن خطا گناه بر او هم نوشته شود هر چه قدر اين دو دختر خطا بکنند و علت خطايشان خطاي پدر مادر باشد يک نسخه هم خطا براي آن‌ها مي‌نويسند پس آمرزش براي آن‌ها تذکر براي تکليف براي آن‌ها و به بهانه‌ي اين که طرف مقابل تکليفش را تعطيل کرده شما حق تعطيل کردن تکليف را نداريد يک نفر در خيابان به من بد مي‌گويد من هم بخواهم بد بگويم کل دعواي خيابان همين است آن بد گفت شما بگو ببخشيد من عذرخواهي مي‌کنم برو تمام مي‌شود و سوم که به پدر مادر‌ها مي‌گوييم بستر فاجعه را ايجاد نکنيد اين اسمش فاجعه است واقعا. خدا ان شاء الله به همه کمک بکند اين اتفاق‌ها نيفتد.

شريعتي: قبلا هم گفتيم خيلي‌ها گفته اند آيا اين که گفته اند بهشت زير پاي مادر يا روايات آن چناني در مورد تعظيم پدر و مادر در مورد اين پدر مادر‌ها هم صدق مي‌کند يا نه بارها گفتيم که ما خودمان با احترام­مان به آن بهشت دسترسي پيدا کنيم. خيلي ممنون دعا بفرماييد.

حاج آقا ماندگاري: من دو دعا را خيلي دوست دارم در آستانه‌ي اربعين بگوييم خدايا سفر زائرين اربعين امام حسين را بي­خطر بگردان و دست کثيف دشمنان را از حرم اهل بيت و زائرين کوتاه بفرما ثانيا خيلي‌ها دوست داشتيم اربعين برويم خدايا من را هم جز زائرين اربعين حسيني حساب بفرما و دعاي همه را در حق فرج در حق نزول باران و شفاي مريض‌ها و رفع گرفتاري‌ها برآورده و به خير بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شريعتي: اللهم صل علي محمد و آل محمد. براي آن هايي که توفيق نداشتند و روز اربعين کربلا نيستند بهترين کار چيست؟

حاج آقا ماندگاري: غسل بکنند مستحب است واجب نيست زيارت اربعين که امام عسکري سفارش کرده اند از نشانه هاي مومن است اين زيارت از لب گهر بار امام صادق صادر شده بخوانند دو رکعت نماز زيارت هم بخوانند اين زيارت را هم به نيابت از امام زمان و انبيا و اوليا و گذشتگان هم بخوانند هر کسي هم از اربعين از کربلا زنگ زد بگويند آن جا هم ما را صدا بزنيد خانم‌ها هم براي پدر مادرشان در اربعين دعا بکنند.

شريعتي: ان شاء الله. خيلي ممنون. زيارت زائرين اربعين مقبول باشد. شما هم دعا بکنيد براي ما. بهترين‌ها را براي همه‌ي شما آرزو مي‌کنم گفت در داغ تو کوه از کمر مي‌شکند محمل نشکند بلکه سر مي‌شکند. تو از دل من چه انتظاري داري وقتي که نماز در سفر مي‌شکند. سلام بر حضرت زينب کبرظي سلام الله عليها و سلام بر حضرت سيدالشهدا.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها