اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-09-06-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري-پاسخ به پرسش بينندگان

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

-پاسخ به پرسش بينندگان

92-09-06

سوال – خاطرم است که در يکي از برنامه هاي شما يکي از روحانيون، داستان جواني را تعريف کرد که در موقعيت گناه قرار گرفته بود. اما بخاطر خدا از آن گناه فرار کرد. و خداوند بخاطر اين کار به او پاداش بسيار بسيار بزرگي داد. من وقتي اين داستان را شنيدم با خود گفتم کار سختي نکرده است. اگر اين موقعيت براي من هم پيش بيايد همين کار را مي کنم. اما متأسفانه اين موقعيت براي من پيش آمد و من از آن امتحان الهي سربلند بيرون نيامده و به گناه آلوده شدم. از آن زمان احساس مي کنم که ديگر خداوند نظر لطفي به من ندارد. فکر مي کنم که بنده ي آلوده اي مانند من به چه دردي مي خورد؟ اين روزهاي محرم خجالت مي کشم نام امام حسين (ع) را ببرم. احساس مي کنم دوستي با امام حسين لياقت مي خواهد و من آن را ندارم. دلم براي روزهاي با خدا بودنم تنگ شده لطفاً به من کمک کنيد.

پاسخ – همين که گناه به ياد اين جوان مانده است و عذرخواهي مي کند و خود را در برابر خدا کوچک مي کند،يعني اينکه خدا به او نگاه کرده و او را فراموش نکرده است. اگر قرار بود که خداوند نگاهش را از اين افراد بردارد،خودشان گناه شان را فراموش مي کردند. پس کساني که در اين موقعيت جوان هستند باور کنند که خداوند براحتي از کسي روي برنمي گرداند و صبر خدا زياد است. تا موتور اصلي وجود ما خراب نشود خداوند دست از ما برنمي دارد. اگر فرزندي جسمش سالم باشد ولي لباسش کثيف بشود، مادر از او دست برنمي دارد. پدر از فرزندي که لباسش کثيف شده باشد نااميد نمي شود. معلم از دانش آموزي که دفترش کثيف شده باشد نااميد نمي شود. و دفترش را عوض مي کند. امام سجاد (ع) در مناجات خمسه عشر مي فرمايد: خدايا گناهان لباس ذلت به من پوشانده اند و مرا ذليل کرده است. پس شايد گناهان ما را از چشم خدا بيندازد. ولي خدا مي فرمايد که قلب (موتور) تو سالم است. ماشيني که موتورش سالم است حتي اگر بدنه اش آسيب ديده باشد، آنرا دور نمي اندازند. موتور وجود ما محبت به اهل بيت است. پس موتور ما سالم است. AA جواني که گناه کرده،تا عاشورا مي شود محبتش را به امام حسين(ع) نشان مي دهد، پس موتور اين جوان سالم است. هر وقت موتور ما خراب شد خداوند از ما نااميد مي شود. اگر ما مشرک يا کافر بشويم يا از اهل بيت برگرديم،موتورمان خراب مي شود.

چون موتور ما سالم است مي گويند که وقتي در مراسم امام حسين(ع) اشک بريزيد گناهان تان پاک مي شود. امام به شما کمک مي کند که ديگرAA  گناهان گذشته را انجام ندهيد. بعضي ها مي گويند که در زمان جنگ جوانان کاري نکردند، فقط به جبهه رفته اند و کار مهمي نکرده اند. خيلي ها در آن زمان بودند ولي اين کار را نکردند و در امتحان مردود شدند. پس سعي کنيم که امتحانات ديگران را پايين نياوريم. ايشان طعنه اي به امتحان يک جوان زد و خودش در همان امتحان رد شد. پس ادعاهاي عجيب و غريب نکنيم. و اگر در امتحان کم آورديم زود نااميد نشويم. تا موتور ما سالم است اجازه ي نااميد شدن از خدا را نداريم. هر کس امام حسين(ع) را دوست دارد بداند که موتورش سالم است. کساني که مي خواهند لباس شان خيلي کثيف نشود روزي چند بار آنرا عوض مي کنند و مي شويند. پيامبر روزي هفتاد مرتبه استغفار مي کرد تا خودش را شستشو بدهد. اگر ماشيني خيلي نياز به صافکاري داشته باشد آنرا چکش کاري مي کنند. مواظب باشيم که در برزخ نياز به چکش کاري نداشته باشيم. خداوند عهد کرده:کسي که محب اهل بيت است را به جهنم نبرد. ولي اين فرد نياز به چکش کاري دارد. اگر خودمان در اين دنيا گناهان مان را پاک کرديم خيلي خوب است و اِلا در برزخ ما را چکش کاري مي کنند يا ما را با آتش جهنم پاک مي کنند اگر مشمول شفاعت قرار بگيريم. خيلي ها گفتند: اي حسين کاش ما با تو بوديم ولي وقتي جنگ شد، چند روز هم به جبهه نرفتند و فرزندان شان را به جبهه نفرستادند. چون موتور محبت به امام حسين (ع) در وجود رسول ترک، کار مي کرد، در آخر امام دستش را گرفت. پس نه خودمان نااميد بشويم و نه بگذاريم که کسي ما را نااميد کند. روزي يک مرتبه زير آسمان بايستيم و بگوييم: صلي الله عليک يا اباعبدالله.

نگريد روي خوبش/نزنيد سنگ وچوبش/ لب قاريان قرآن/ نه چنين جواب دارد.

اگر کسي در هنگام روضه آماده ي اشک ريختن است مشخص است که هنوز موتورش سالم است. حق الناس و حق الله صافکاري در قيامت دارد.

سوال – من برخي از جواب هايي که شما در مورد سوالات مي دهيد نمي پسندم و بعضي مواقع اين پاسخ ها براي من سوالات ديگري را بوجود مي آورد. يک سوالي پرسيده شده بود مبني بر اين بود که يک قاچاقچي که در همسايگي جواني زندگي مي کرد گفته بود که اگر ايشان آيه از قرآن بياورد که اين کار حرام است اينAA  کار را کنار مي گذارد. شما جواب هايي داديد که خوب بود ولي نمي دانم چرا به آياتي مثل با دست خودتان، خودتان را به هلاکت نيندازيد يا اگر يک نفر را بکشيد مثل اين است که تمام دنيا را گشته ايد يا آيه اي که وعده ي عذاب سخت را به کساني که کارهاي ناشايست را در جامعه رواج مي دهند اشاره اي نکرديد. با تفکر و تعقل دراين آيات مشخص مي شود که قاچاق مواد کار حرامي است ولي شما از اين آيات استفاده نکرديد، راهنمايي بفرماييد.

در ضمن من فکر مي کنم که امتحان ثروت خيلي راحت تر از فقر است و از فقرا امتحان سخت تري گرفته مي شود زيرا پيامبر فرموده: از يک در که فقر وارد مي شود از در ديگر ايمان خارج مي شود.

پاسخ – اين طور افراد دنبال جواب نيستند دنبال بهانه هستند. البته اگر ما به اين آيات اشاره مي کرديم بهتر بود و اين را قبول داريم. آن افراد دنبال آياتي هستند که بگويد:اي کساني که ايمان آورده ايد قاچاق موادمخدر نکنيد. يعني دنبال همان واژه مي گردند. آن افراد هم با عقل و ديانت مي دانند که قاچاق ضرر دارد. ضرر به خود و ديگران حرام است. بعضي آيه مباهله و آيه تطهير را نمي بينند و مي گويند که چرا خداوند نام علي را در قرآن نياورده است. ما مي گوييم قرار نيست که همه بتوانند چهارصد رنگ را از چهار رنگ بدست بياورند، بايد به متخصص مراجعه کنند. پس سوالات ديني را بايد از اهل بيت پرسيد.

درست است که پيامبر فرموده:از يک در که فقر وارد مي شود از در ديگر ايمان خارج مي شود. ولي منظور اين نيست که اگر ثروت از يک در وارد شد حتما از در ديگر ايمان خارج نمي شود. البته هر دو احتمال دارد. در قرآن داريم که خريد و فروش آنها را از ذکر خدا غافل نکند. خيلي از ثروتمندان با موقعيت شان، بجاي اينکه بهشت را براي خودشان بخرند جهنم را خريده اند. آمار ثروتمندان مومن بيشتر است يا فقراي مومن؟ فقراي مومن. پس امتحان ثروتمندان سخت تر است. آسيب هايي در امتحان ثروتمندان وجود دارد که در امتحان فقرا وجود ندارد. مثل تفاخر، اسراف،تجمل، نااميدکردن فقرا و تکبر. البته امتحانات فقرا هم سخت است. به داده هاي تو شکر که نعمت است،به نداده هاي تو شکر که حکمت است و به گرفته هاي تو شکر که امتحان است.

سوال – همسر من ماهيانه مبلغي به من مي دهد که به نيازمندان کمک کنم. من اين مبلغ را به والدينم که در وضعيت مالي بدي هستند مي دهم و تاکنون اين موضوع را از شوهرم پنهان کرده ام. آيا نگفتن اين کار به شوهرم اشتباه است؟

پاسخ – ظاهراً کار ايشان اشکالي ندارد. پيامبر فرمود: شما سه پدر داريد: پدر خودتان،،پدر همسر و معلم هايي که به شما درس داده اند. چرا ما بايد از گرفتاري پدر و مادر همسرمان غافل باشيم؟ داريم: اولين انفاق ما بايد به نزديکان باشد. پس از اطرافيان خودمان غافل نشويم و اول به آنها خيرات کنيم. تا خدا به ما برکت بدهد. خوب است که آقا اختيار خيرات را به دست خانم بدهد تا خانم نگران حکم شرعي آن نباشد. قرار است که زن و شوهر با هم رشد کنند. و اهل خيرات بشوند تا فرزندان هم از آنها ياد بگيرند و اهل خيرات بشوند. شايد همسر شما مي داند که شما مي خواهيد به پدر و مادرتان کمک کنيد ولي به روي خودش نمي آورد که شما احساس سرشکستگي نکنيد. يعني ايشان تغافل مي کنند.

سوال – صفحه 524 قرآن کريم راتوضيح بفرماييد.

پاسخ – دراين صفحه داريم از تفريح بهشتي خودتان را محروم نکنيد. يکي از تفريحات بهشتي اين است که اولادهاي شما اطراف شما طواف مي کنند. پس در دنيا اولاد بياوريد تا خودتان را از تفريحات بهشتي محروم نکنيد.

سوال- من هر وقت به همسرم مي گويم که مبلغي از درآمدمان را به فقرا کمک کنيم، او مي گويد که خدا گفته: چراغي که به منزل رواست به مسجد حرام است. علي رغم اينکه من در خانه زني صرفه جو و قانع هستم و زندگي متوسطي هم داريم شوهرم اجازه ي کمک به هيچ فقير يا اماکن مذهبي نمي دهد. منظور از اين جمله (چراغي که به منزل رواست به مسجد حرام است) چيست ؟

پاسخ – در قرآن و ادبيات ديني ما چنين جمله اي وجود ندارد ولي در ادبيات عرف ما چنين جمله اي وجود دارد. بعضي ها فکر مي کنند که گوشت عقيقه بايد آبگوشت بشود نه کباب که اين اشتباه است. حضرت فاطمه و خانواده شان سه شب غذاي خودشان را به فقير و اسير و مسکين دادند. آيا آنها خلاف قرآن عمل کرده اند؟ اگر ما بخواهيم يک ليوان آب خيرات کنيم و بچه ي همسايه و بچه ي خودمان هم تشنه است، در اينجا اين ليوان آب به بچه ي خودمان مي رسد. پس در شرايط مساوي به خانواده مان مقدم است. اما اگر فرزند شما چيزي را مي خواهد که برايش لازم و ضروري نيست ولي فرزند همسايه نياز به دارويي دارد که معالجه بشود، در اينجا فرزند همسايه مقدم است. پس وقتي شرايط نامساوي بود اولويت با فردي است که بيشتر نياز دارد. عقل و شرع و عرف و وجدان هم همين را مي گويند. الان در فيليپين سيل آمده است و بعضي ها اين جمله را مي گويند ولي اشتباه است زيرا الان کشور ما سيل زده نيست و آنها مقدم هستند. ولي اگر کشور ماهم سيل زده بود، کشور خودمان مقدم بود. بعضي براي مسائل حياتي نياز به کمک دارند. ولي ما براي رفاه به کمک نياز داريم. پس در شرايط مساوي خودي مقدم است ولي در شرايط نامساوي فردي که شرايطش سخت تر است مقدم است.

سوال- برادر من خيلي دلسوز بود مخصوصا براي مادرم و دستگير نيازمندان بود دلي بي کينه داشت ولي بخاطر شکست مالي دست به خودکشي زد. من خيلي نگران برادرم هستم. آيا مي توانم به رحمت خداوند اميد داشته باشم که خداوند او را ببخشد؟ خودکشي مجازات سختي درنزد خداوند دارد ؟

پاسخ – رحمت و مغفرت دست خداست. اين جوان در زمان بن بست و تصميم گيري اشتباهي کرده است. خيلي ها در لحظه ي آخر دچار جنون مي شوند و دست خودشان نيست. به فرض اين جوان تکليفش را درست انجام نداده است ولي تکليف اطرافيان چيست؟ طلب مغفرت. خدايا اين جوان را مورد مغفرت و رحمت خودت قرار بده. تکليف ما خيرات،دعا خواندن،قرآن خواندن و خواندن نماز قضا و اداي حق الناس براي فوت شده است تا بار او سبک بشود.

تکليف ما اين است که نگذاريم جوانان ما به اين بن بست برسند. امام سجاد(ع) مي فرمايد که در دين بن بست نداريم زيرا در هر شرايط ما خدايي داريم که غالب بر شرايط سخت است و در آن شرايط به ما تکليفي داده که ما بي تکليف نباشيم و خدا هم به ما کمک مي کند. پس تکليف ما اين است که به جوانان اعتماد به نفس و اعتماد به خدا بدهيم. هميشه به مشکل بگوييم که خداي بزرگي دارم. مشکل اين جوان از مشکل امام سجاد(ع) بيشتر بود؟ مشکلات امام:واقعه ي عاشورا،واقعه ي حَره ( يکسال بعد از واقعه ي عاشورا اعتراضي به يزيد شد و سه روز مردم مدينه را قلع و قمع کردند. و فقط به امام سجاد(ع) کاري نداشتند)، نهضت توابين که همه کشته شدند. اما از لحاظ سياسي و اجتماعي در بن بست بود و کسي با امام ارتباط نداشت ولي امام به ما ياد داده است که اگر به خدا اعتماد کنيم راه بيرون آمدن از مشکل براي شما پيدا مي شود. امام سجاد(ع) به سراغ تربيت غلام مي رود. بعد برده ها را آزاد مي کند بعنوان مُبَلغ و در غالب دعا، حرف هايش را مي زند. درقالب گريه از مظلوميت امام حسين(ع) دفاع مي کند. در قالب امر به معروف تذکراتش را به درباريان مي داد. اگر ما اعتمادمان را به خدا تقويت کنيم، اعتماد به خودمان را تقويت کنيم و اعتماد به معصوم را زياد کنيم و راه آنها را برويم هيچ وقت بن بست نداريم که منجر به خودکشي بشود. پس وظيفه ي ما اين است که براي آنها طلب مغفرت کنيم.

خدايا باور ما را به خودت، اولياء و قرآن افزون بفرما که احساس بن بست در زندگي مان نداشته باشيم.


ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها