اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-07-03-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري-پاسخ به پرسش بينندگان

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

-پاسخ به پرسش بينندگان

92-07-03

باز هم اول مهر آمده بود و معلم آرام اسم ها را مي خواهند/ اصغر پورحسين، پاسخ آمد: حاضر، قاسم هاشميان، پاسخ آمد: حاضر/اکبر ليلازاد پاسخش را کسي از جمع نداد/ بار ديگر هم خواند: اکبرليلازاد پاسخش را کسي از جمع نداد/همه ساکت بوديم جاي او اينجا بود ولي اينک تنها يک سبد لاله ي سرخ در کنار ما بود /لحظه اي بعد معلم سبد گل را ديد، شانه هايش لرزيد همه ساکت بوديم/ ناگهان دردل خود زمزمه اي حس کرديم. غنچه اي در دل ما مي جوشيد/گل فرياد شکفت همه پاسخ داديم: حاضر، ما همه اکبر ليلازاديم.

سوال – من جوان پانزده ساله اي هستم که دو سالي است که تربيت شده و هدايت شده ي خدا شده ام و او را به خاطر اين نعمت سپاسگزارم. من در خانواده ي فقيري زندگي مي کنم پدر و مادرم بعلت فقير مالي براي اينکه پول آب کمتري بپردازند کنتور آب خانه را دستکاري کرده اند. من خيلي دوست دارم آنها را نسبت به اينکاراشتباه شان آگاه کنم. ولي وقتي چشمم به دستهاي پينه بسته پدرم کارگرم و چشم هاي رنجور مادرم مي افتد ر اين کارم ترديد مي کنم. من شنيده ام وضوئي که با آب غصبي گرفته مي شود درست نيست بخاطر همين خيلي نگران اعمالم هستم، مرا راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – من مي خواهم به شهدا بگويم که اين جوان، نتيجه ي ايثارگري هاي شماست .يک جوان پانزده ساله اين قدر زيبا دغدغه ي دين را دارد. اگر ثمره ي خون هاي پاک شهدا رويش چنين نوجوان هايي باشد، اين نوجوانان کم هم نيستند که از حرام خواري و ماهواره و...ناراحت هستند، همين کافي است و بايد سجده ي شکر بجا بياوريم. به خانواده ي اين جوان مي گويم که شما سرمايه اي به خوبي اين جوان داريد. اين جوان شما چقدر مي ارزد؟ اين جوان بزرگترين ثروت است. خانواده هايي را داريم که ثروت زيادي دارند ولي آرزوي يک جوان صالح را دارند و حاضرند تمام ثروت شان را بدهند که جوان شان دو رکعت نماز بخواند.

ما با اين خانواده که بخاطر شرايط اقتصادي فقير هستند همدري مي کنيم. فردي نزد امام حسن مجتبي(ع) آمد و گفت: به من رحم کنيد، دشمني به من حمله کرده که به هيچ کس رحم نمي کند. و آن فقر است. حضرت هر چه در خانه داشتند به اين فرد دادند. ما به اطرافيان اين خانواده مي گوييم که به اطراف تان نگاه کنيد شايد بخشي از گناه آنها به گردن شما پولدارها باشد که از آنها غافل شده ايد.

اللهم الرزقنا توفيق الطاعة و بعد المعصية :خدايا به ما توفيق بده که سفره ي طاعت را پهن نکنيم و از سفره ي گناه دوري کنيم. کساني که اطراف اين خانواده هستند اگر به اين خانواده کمک کنند، باعث مي شود که اين خانواده از گناه دوري کند و اين کمک به دين داري است. اگرما دين خدا را اينچنين ياري کنيم، به دينداري مردم کمک کرده ايم.

پيامبر دست کارگر را بوسه مي زد و حتما اين پدر دنبال نان حلال است ولي بخاطر فشار است که چنين کاري مي کند. شما بايد بدانيد که راه بيرون رفتن از فقر، گناه و دزدي نيست. براي بيرون رفتن از فقر بايد به سراغ دين برويد. اين کار دزدي و خلاف است. و پولي که از اين راه بدست مي آيد پايدار نيست. با اينکار فقر معنوي هم براي خودمان مي آوريم. شايد فقر مادي ما به فقر معنوي تبديل بشود. و فقر آخرتي هم بياورد. بعضي ها حاضرند ثروت ماديشان را بدهند و از ثروت معنوي اين پدر بهره مند بشوند.

خداوند فرموده است که چند کار را انجام بدهيد تا به رزق شما برکت داده شود: اگرمي توانيد تلاش تان را بيشتر کنيد(مثلا پسر،دختر و مادرهم کار کنند)، مسواک بزنيد، هنگام بين الطلوعين بيدار باشيد، سوره ي واقعه را بخوانيد، صله ي رحم انجام بدهيد و نماز اول وقت بخوانيد. آيه 7 سوره طلاق مي فرمايد: وقتي فقر به شما فشارمي آورد به پايين تر از خودتان انفاق کنيد. اينها راه هاي بيرون رفتن از فقر است که خدا تضمين کرده است.

مسئولين بايد بدانند که اگر در جمهوري اسلامي فقر به مردم فشار بياورد، ممکن است که اين فقر باعث گناه بشود و آنها هم در گناه فقرا شريک باشند.

يک نامه از بچه ي يتيم بيرجندي به جبهه آمد .آنها نوشته بودند که ما فقير هستيم ولي قرار گذاشتيم که کار کنيم و يک کيسه نان خشک براي رزمندگان بفرستيم چون شما داريد براي دين مي جنگيد. اگر همه ي ما دست به دست هم بدهيم که يک گناه کم بشود و يک طاعت اضافه بشود مثل رزمندگاني خواهيم بود که در جبهه ها جان دادند تا پرچم دين خدا برافراشته بشود. وقتي کسي کار خلافي مي کند يعني پرچم دين خدا پايين آورده است. پس کمک کنيم تا پرچم دين خدا را بالا ببريم.

سوال - موضوع سوءاستفاده از بيمه هاي درماني موضوع تازه اي نيست ولي شيوع روزافزون آن حتي در بين برخي از مدعيان دينداري موضوع قابل توجهي است. من بعنوان پزشک معمد بيمه در يکي از شهرها هر روزپيش از پيش با اين موضوع درگير هستم و روزانه با چند مورد درگيري و بحث و شنيدن حرف هاي توهين آميز و حتي فحاشي از طرف مراجعين که مرا مانع کارشان مي بينند روبروهستم. کوتاهي مردم در فهم بيمه و کوتاهي شرکت هاي بيمه در اطلاع رساني و کوتاهي رسانه ها و مبلغان ديني باعث شده تا همه ي بيمه شده ها استفاده از مزاياي بيمه براي خود و خانواده و دوستان درقبال هزينه اي که به شرکت هاي بيمه مي پردازند را حق خود بدانند. و به هر قيمتي حتي به قيمت توهين به نظام به آن پافشاري مي کنند. اين مسئله به حدي فراگير است که من خودم بهتر ديدم يافتم که شايد به خاطر اوضاع سخت اقتصادي اين روزها توجيه شرعي مطرح باشد اما وقتي مي بينم افراد ثروتمند بر اين موضوع مُصر هستند تعجبم بيشترمي شود. آيا اين تخلف فراگير که باعث ايجاد حق الناس گسترده اي مي شود، هيچ مسئوليتي براي مومنين و مبلغان ديني ايجاد نمي کند؟

پاسخ - ايشان دغدغه ي دين داري دارند. ما خطاهاي کوچک خودمان را نمي بينيم ولي خطاي بزرگ ديگران را فرياد مي زنيم. مثلا فردي خواهرش دفترچه ي بيمه ندارد و او بخاطر کار خير، دفترش را به خواهرش مي دهد. غافل از اينکه حق بيمه اي که ايشان استفاده مي کند براي هزاران نفر است يعني شما خودتان را براي ندادن ده يا صد هزارتومان مديون چند صد هزار نفر مي کنيد زيرا شرکت بيمه براي چند ميليون نفراست. اين فرد فکر مي کند که دارد کار خير مي کند در حاليکه اين کار خلاف است. اين فرد اگر ببيند يک نفر در شرکت بيمه اختلاس کرده است فرياد مي زند. در حاليکه خودش هم همين کار را کرده است. آيا صدهزار تومان دزدي حرام نيست و ميلياردها تومان اختلاس حرام است؟ خير، دزدي حرام است حتي اگر يک ريال باشد. حد حرام اندازه و ميزان ندارد.البته مجازاتش فرق مي کند. فردي در جنگ دير رسيد و شروع کرد به گريه کردن. او به حضرت علي (ع) گفت که من دوست داشتم در رکاب شما باشم. حضرت فرمود: تو ثواب در رکاب بودن را برده اي. اگر نيت کار خير، ثواب دارد حتما نيت کار شر هم عقاب دارد ولي چون خدا ارحم الراحمين است اين عقاب را نمي کند. کسي که با دفترچه ي بيمه دزدي مي کند اگر دستش مي رسيد هزار ميليارد دزدي نمي کرد؟ خطا، خطاست. پس خلاف کوچک و بزرگ ندارد. خدا اين حق را مشخص کرده است. اين دزدي ها مثل دفتر بيمه بدتر است زيرا ما خودمان را مديون چندين هزار نفر مي کنيم. اگر کسي آب چشمه ي تميز را با يک ليتر آلوده کند، به همان اندازه مسئول است و آب را آلوده کرده است. کسي که کنترل آب را دستکاري مي کند با کسي که ميلياردها تومان دزدي مي کند، در اصل آلوده کردن آب مشترک است. آيا کارمندي که الان پنج هزار تومان زيرميزي مي گيرد، اگر بعداً به او ده هزار تومان بدهند نمي گيرد؟ تخم مرغ دزد، شتر دزد مي شود.

پس ما نبايد بخاطر کوچک بودن خلاف براي خودمان توجيه درست کنيم. ببينيد که چه کساني با خلاف زندگي شان توسعه پيدا کرده است البته ممکن است که توسعه ي لحظه اي داشته باشند ولي برکت در زندگي شان نيست. چون پولي که همراه آن مي آيد حتي اگر يک ريال باشد، نورمعنويت را از خانه مي برد.

به مسئولين مي گوييم :اگر بيمه را همگاني نکنيد و بيشتر به معيشت مردم توجه نکنيد، به اندازه ي کم کاري تان در گناه مردم شريک هستيد. حضرت علي(ع) مي فرمايد: يکي از اهداف نطام اسلامي توسعه ي رفاه است. نبايد در مملکت اسلامي يکي از پولداري زياد نداند چکار کند و يکي هم از بي پولي دست به آب دزدي و برق دزدي بزند. مردم به فشار افتاده اند که دارند اين کارها را مي کنند. پس مردم بدانند که خلاف بد است و مسئولين هم بدانند که اگر مردم بخاطر کم کاري آنها به خلاف بيفتند، آنها هم در گناه مردم شريک هستند.

ما به بانک ها توصيه کرده ايم که وام ها را براي چند چيز ضروري نگذارند. مثلا وام جعاله براي برگزاري مراسم عروسي يا عزا يا درمان بدهند که کسي وام خودرو نگيرد و با آن عروسي برگزار کند. اگر ما دغدغه ي دين داري داريم و مي خواهيم مردم به گناه نيفتند از راه شرعي وارد بشويم .مسئولان و برنامه ريزان تلاش کنند دايره ي ديانت را گسترده کنند تا دايره ي معصيت محدود بشود.

سوال- شما هفته گذشته نامه ي دخترخانمي را خوانديد که به دليل داشتن حجاب و خواندن نماز از محل کارش اخراج شده بود و از خواستگاران به ظاهر متديني که برايشان قد و وزن و وضعيت مالي و تعداد خواهرها وبرادرها سوال مي کردند گلايه کرده بود.اين نامه در برنامه ي شما خوانده شد. علي رغم اينکه اين دختر خانم تاکيد کرده بود که پاسخ سوالش را به آخرت حواله ندهيد ولي باز شما در پاسخ به آن سوال از وعده هاي خدا درآن عالم وآخرت گفتيد. من هم مشکلي مشابه آن دختر خانم دارم و دوست داشتم که پاسخ شما يک پاسخ دنيايي باشد و رويايي نباشد.

پاسخ – دين روي حرفش ايستاده است. آيا خانه اي بدون ستون ساخته مي شود؟ وقتي ما مي گويم: يکسري مسائل اصول دين است يعني ستون دين است. اگر مي گوييم :خدا باوري، معاد باوري، امام باوري و عدل باوري ستون دين است، پس نمي توانيم آنها را کنار بگذاريم و جواب ديگري بدهيم. معاد يکي از اصول دين است و اگر ما در تمام صحنه هاي زندگي مان اين اصول را در نظر نگيريم نمي توانيم جلو برويم.

اگر بهشت و جهنم نبود آيا ما نماز مي خوانديم؟ خير،معلوم نبود. اگر معاد نباشد ما چطور صبح بلند مي شويم و نماز مي خوانيم؟ آيا با پاسخ هاي دنيايي مي توانيم خودمان را توجيه کنيم؟ پس بايد اعتقادي به آخرت باشد، اين ستون است. اگر اعتقاد به معاد نبود واجبي محقق نمي شد. اگر بهشت و جهنمي نبود، در جبهه رزمندگان روي مين نمي رفتند. ما چقدر مي توانيم پول به فردي بدهيم که روي مين برود و پاهاي قطع بشود؟ امام حسين (ع) براي اينکه ترغيب به جنگ را زياد کند، بين دو انگشتش جاي يارانش را در بهشت نشان داد. الان که اعتقاد به معاد وجود دارد، معصيت هايي انجام مي شود. آيا اگر جهنم نبود ما ترک معصيت مي کرديم؟ معصيت خيلي شيرين است و ما بخاطر عذاب جهنم معصيت را ترک مي کنيم. اگر جهنمAA  و بهشت نبود آيا ما به مردم خدمت مي کرديم؟ اگر بهشت و جهنم نبود کسي به فقير کمک نمي کرد. خدا مي فرمايد که در دنيا به فقير کمک کنيد من در آخرت هفت صد برابر به شما پاداش مي دهم. تا معادباوري نباشد واجبات انجام نمي شود و ايثار و فداکاري اتفاق نمي افتد .پس ساختمان ديانت روي ستون معاد باوري بنا مي شود.

وقتي اين دخترخانم معتقد به معاد باشد تمام دست رد زدن به سينه ها او را آرام مي کند. مي گوييد: ممکن است در دنيا بخاطر داشتن ديانت، کسي به من کار نداد ولي خداوند در آخرت بهشت را به من مي دهد. آقاي کارخانه دار اگر به اطرافش نگاه کند، مي تواند افراد متدين را جذب کار کند. اگر متدين ها به اطراف شان نگاه کنند مي بينند که مي توانند براي ازدواج، کار و درمان افراد متدين واسطه بشوند.

به شرکت هايي که خانم هاي باحجاب را رد مي کنند مي گويم: اگر در شرکت يا فروشگاه شما خانمي حجاب را رعايت نکند و آرايش آنچناني داشته باشد چقدر پول بيشتر گير شما مي آيد ؟ شما با خروج از دين داريد، پول بيشتري بدست مي آوريد. اين سود بيشتر مي ارزد يا دعاي امام رضا (ع) يا لبخند رضايت امام زمان(عج)؟ پس به اين گناه نزديک نشويد.و به همه بگوييد که من مي خواهم احياگر دين باشم تا دعاي امام رضا(ع) شامل حال من بشود.

آيا صرفه جويي در دفتر بيمه مي ارزد يا دعاي امام رضا(ع)؟ شهدا حاضر شدند که جان شان را بدهند و تبسم امام زمان(ع) را بگيرند. شما هم از مقداري سود بگذريد تا تبسم مهدي فاطمه را داشته باشيد.

سوال - صفحه 461 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – خوش به حال کساني که مثل شهدا بيشتر به حرف خدا اعتماد کردند تا عقل خودشان و مردم. تمام گرفتاري هايي که ما داريم بخاطر اين است که ما به حرف هاي خدا کم اعتماد کرده ايم. واي به کساني که قلب هاي شان اين قدر قصي شده است که حرف هاي خدا را باور ندارند.

بايد باور کنيم که خدا بيشتر از ما مي داند، اِن الله بصير بالعباد.

سوال – شما مي فرمايد: اگر جوان نگاهش را از نامحرم بردارد اجرش باخداست. آيا فقط منظورشان جوانان پسر است؟ در جامعه وضعيت حجاب پسرها بهتر از دخترخانمها نيست، پس اجر دختران جوان که چشم شان را مي پوشانند چطور؟ در ضمن شرايط دخترها سخت تر است زيرا نمي تواننند از آقا پسرها خواستگاري کنند.

پاسخ- ارزش گذاري در دنيا با طلا سنجيده مي شود. بالاترين مدالي که به هر کس مي دهند مدال طلاست. خدا هم يک سيستم ارزيابي دارد. هر کاري را که خدا بخواهد بگويد قيمتش خيلي بالاست مي فرمايد: مانند مجاهد در راه خدا. يا مثل کسي که در خون خودش غلطيده است يا مثل شهيد مرده است. خوش به حال کساني که امروز بدون اينکه در جنگ شرکت کنند ثواب شهيد را مي گيرند. سوال مي کنند آيا کسي بالاتر از شهيد هست؟ پيامبر مي فرمايد: بله،آن جواني است که عفت نفس پيشه کند. و چشمش را ازحرام بپوشاند(چه دختر چه پسر) مثل شهيد است و بلکه بالاتر از شهيد.

پس دخترها و پسرها چشم هاي شان را پايين بيندازند تا دختر اجر شهيد به آنها بدهد. و ما را با شهداي عزيز محشور بگرداند.

خدايا ما را مثل شهدا، يار و ناصر دين و بلندکننده پرچم دين قرار بده.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها