اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-05-30-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري-پاسخ به پرسش هاي بينندگان

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

-پاسخ به پرسش هاي بينندگان

92-05-30

در محفل دوستان به جز ياد تو نيست، آزاده نباشد آنکه آزاده ي تو نيست، شيرين لب و شيرين خط و شيرين گفتار، آن کيست که با اين همه فرهاد تو نيست.

سوال – شما از مهرباني دين اسلام گفتيد و بيان کرديد که دين اسلام آنقدر اهل مدارا و رأفت است که تمام امتيازات و حقوقي را که براي افرادي که به دين پايبند هستند در نظر گرفته ، براي مسلماناني که به دستورات اسلام پايبند نيستند هم در نظر گرفته است و از آبرو و جان شان حمايت مي کند وA  بي انصافي است که بگوييم: اسلام ديني است که اهل مدارا نيست. ديني که صرفا بخاطر اينکه فردي مسلمان شناسنامه اي است و هيچ يک از اعمال دين را انجام نمي دهد ولي امتيازات يک مسلمان معتقد ومقيد را در نظر گرفته است، قطعا بايد افق نگاه بالايي داشته باشد. و مهرباني وعطوفت در تمام دستوراتش جاري باشد. اسلام دين مهرباني و ساده گرفتن است. پيامبر اسلام در حديثي به اين موضوع اشاره کرده است. پس دليل دستورات دين که ساده نيستند و ما مکلف به دستورات آن هستيم چيست؟ بعضي از دوستانم وقتي با دستوري از اسلام مواجه مي شوند که براي آنها سختي دارد مي گويند: اين دستور براي اسلام نيست زيرا طبق گفته ي پيامبر اسلام دين ساده و سهل است. و خيلي راحت دستور دين را ترک مي کنند. منظور از ساده بودن دستورات دين چيست ؟

پاسخ – ما براي رسيدن به هر مقام و جايگاهي بايد تلاش کنيم يعني هر چقدر پول بدهي آش مي خوري .پس ما بايد تلاشي داشته باشيم. وقتي ما مي خواهيم يک جنس صد هزارتوماني بخريم، اگر آنرا به قيمت پانصدهزار تومان به ما بدهند مي گوييم: گران است و نمي ارزد. در ضمن اگر بخواهيم همين جنس را به قيمت پانصد تومان به ما بدهند مي گوييم: اين جنس قلابي است. اگر اين جنس صد هزارتوماني را به ما نود هزار تومان بدهند مي گوييم: آنرا شيرين خريده ايم. و اگر آنرا هشتاد هزار تومان بخريم مي گوييم: خيلي عالي خريده ايم و بيست هزار تومان تخفيف گرفته ايم.

اگر مي گويند:A  دين اسلام دين ساده و آساني است يا خدا بر شما آسان گرفته است يا تکليف براساس سرمايه ي انسان ها است و خداوند تکليف فوق توان انسان ها به آنها نداده است ،معنايش اين نيست که اسلام ارزان فروشي کرده است، معنايش اين نيست که جنس صد هزار توماني را به قيمت صد تومان به ما مي دهد.

اگر کسي جنس صدهزارتوماني را به ما تخفيف بدهد يا بصورت قسطي بدهد ارزش جنس را پايين نياورده است بلکه لطف خودش را در حق نشان داده است. مثلا ما مي خواهيم يک ماشين بيست ميليوني بخريم. يک حالت اين است که بايد بيست ميليون پول نقد بدهيم و ماشين را تحويل بگيريم.A  يک حالت اين است که اين ماشين را قسطي به ما مي دهند ولي اقساط آن زياد است و ما نبايد توقع داشته باشيم که اقساط اين ماشين ماهي هزارتومان باشد. و اگر به ما با اين اقساط ماشين ندادند نمي توانيم بگوييم که شما به قول تان عمل نکرديد يا سخت گرفتيد.

مثلا شما مي خواهيد امتحان دکترا بدهيد. اگر به شما برگه اي بدهند که بالاي آن نوشته باشد که سه مرتبه بنويسيد بابا نان داد، آيا شما احتمال مي دهيد که اين برگه براي امتحان دکترا باشد؟ خير،زيرا اين امتحان کلاس اول ابتدايي است. اگر قرار است که امتحان دکترا را آسان بگيرند منظور اين است که به اقتضاي سوالات دکترا، آنرا ساده و متناسب بگيرند.

روزه اي که در دين اسلام مي گيريم در اديان گذشته سه برابر ما مي گرفتند يعني سه ماه روزه برآنها واجب بوده است .در مورد نماز بايد گفت که اديان گذشته نماز را با نافله هايش يعني 51 رکعت مي خواندند. دين اسلام بعنوان دين آخر و پيامبر بعنوان پيامبر خاتم، نهايت تخفيف را براي ما گرفته است.

گاهي مي خواهيم جواب آزمايشي را بگيريم ،چند نفر سفارش ما را مي کنند و بجاي بيست روز در عرض پنج روز جواب آزمايش ما را مي دهند . اگر ما بگوييم: زودتر از پنج روز جواب آزمايش ما را بدهيد، خواهند گفت که بايد اين پنج روز را تحمل کنيد تا فرايند آزمايش انجام بشود. بدانيد که خداوند با همين تکاليف اندکي که انجام مي دهيم، پاداش زيادي به ما مي دهد و حتي ممکن است که ما به پاداش تکاليف مان شک کنيم که دستورات دين چقدر ساده است. مثلا دو رکعت نماز مي خوانيم ولي از آتش جهنم نجات پيدا مي کنيم. يعني پاداش خداوند در برابر اعمال ما خيلي زياد است.

پس اگر پيامبر فرموده است که دين اسلام ساده است، منظورشان اين نبوده است که دين بي ارزشي است. اگر ما مي خواهيم به مقاماتي در دنياي آخرت برسيم حداقل بايد پنجاه سال در دنيا عبادت کنيم و به خدا نشان بدهيم که بنده هستيم. پيامبر ،اهل بيت و واسطه ها بکار رفته و خداوند تمام تخفيف ها را به ما داده است و اين احکام را به ما داده، اگر ما بخواهيم کمتر از اين احکام را انجام بدهيم اصلا ديگر بندگي نکرده ايم.

فردي مي خواست شيري روي بدنش خالکوبي کند ولي تحمل درد را نداشت و مي گفت که شير دم نمي خواهد ،سر نمي خواهد و ... نمي توان بدون تحمل درد شيري روي بدن خالکوبي کرد. اگر ما بهشت و عاقبت به خيري بخواهيم بايد تحمل انجام دادن اعمال بندگي را داشته باشيم. معجزه ي حضرت عيسي زنده کردن مردگان بود. ايشان کنار قبر مادرشان آمدند. و حضرت مريم را زنده کردند و از ايشان پرسيدند: آيا مي خواهي به دنيا برگردي؟ ايشان گفت : خير. حضرت عيسي پرسيد: اگر به دنيا برگردي چکار خواهي کرد؟ حضرت مريم فرمود: اگر به دنيا برگردم دوست دارم روزهاي بلند تابستان را روزه بگيرم و شب هاي بلند زمستان را نماز بخوانم. زيرا پاداش اين عبادت ها خيلي زياد است .دين گفته مي توانيد در روزهاي بلند تابستان به مسافرت برويد و روزه را بخوريد هرچند که اينکار مکروه است ولي دين فرموده کهA  روزه ي روزهاي کوتاه زمستان بگيريد. آيا اين دين سخت است؟

گاهي مي گويند که دين آسان است ولي روحانيون دين را سخت کرده اند. ما مي گوييم که اگر لباس تان نجس باشد يا قبله تان کج باشد، نمازتان درست نيست و مردم مي گويند که اي حاجي آقا، شما سخت مي گيريد. گاهي يک سوسگ در هواپيما پرواز را به تاخير مي اندازد پس امکان دارد که لباس نجس هم پرواز معنوي را به تاخير بيندازد. دين ما دقيق است نه سخت گير. اين دو باهم فرق دارند. داريم که اگر نمي توانيد ايستاده نماز بخوانيد نشسته نماز بخوانيد و اگر نمي توانيد نشسته نماز بخوانيد ،خوابيده نماز بخوانيد.

خداوند دنبال بهانه مي گردد که در عيد فطر به همه ثواب بدهد. بنابراين به افراد فقير مي گويد که مقدار فطريه يک نفر را دست به دست افراد خانواده بدهند و در آخر هم مي توانند آنرا به پدر خانواده بدهند. خداوند مي خواهد به اين بهانه به ما ثواب بدهد ،پس خداوند دقيق است.

در معامله خداوند مي فرمايد که نگوييد من مبلغي به شما مي دهم و شما ماهي فلان مبلغ به من بدهيد زيرا اين حرام است( وقتي آقاي مهندس يا دکتر کاري را به مردم مي گويند، آنها نمي گويندکه سخت مي گيريد ولي وقتي روحانيون حکم خدا را به مردم مي گويند، آنها مي گويند: شما خيلي سخت مي گيريد). شما مي توانيد مبلغي به فردي بدهيد و با هم مضاربه کنيد ،درصد سود تعيين کنيد و در آخر سود و ضرر را با هم مصالحه کنيد. مثلا فردي ماشيني دارد به مبلغ ده ميليون تومان ،مي تواند اين ماشين را در اختيار فردي قرار بدهد و ماهي سي صد هزار تومان از او بگيرد. بعضي مي گويند که اين همان کار است ولي اين کار دقت اسلام را مي رساند.

پس اسلام نسبت به اديان گذشته ،ساده ترين دين است. اسلام دقيق است .اگر بخواهيم از اين کمتر اعمال انجام بدهيم اين دين ديگر درست نيست. اسلام مي خواهد ما را با حداقل به حداکثر برساند.

سوال – من در خانواده و فاميل به مهربان بودن معروف بوده ام ولي از وقتي که گرفتار وسوسه هاي شيطاني شده ام وقتي کسي از خوبي هاي من تعريف مي کند از خودم متنفر مي شوم. و پيش خدا خجالت مي کشم. مجتمعي که ما در آن زندگي مي کنيم آنتن مرکزي ماهواره دارد و پدرم دوسال پيش يک ريسيور گرفت. يک روز که تنها بودم چشمم به شبکه هاي مبتذل ماهواره افتاد. بار اولي بود که به اين صحنه ها برخورد مي کردم ،چشم هايم که به آنها مي افتاد مدام استغفر الله مي گفتم. و حتي در خلوت خودم گريه مي کردم که چرا اين شبکه ها را ديده ام. توبه کردم ولي هر وقت تنها مي شدم وسوسه مي شدم که اين شبکه ها را ببينيم. آنقدر اين کار تکرار شد که قبح ديدن اين صحنه ها برايم ريخت. شنيده بودم که وقتي انسان مرتکب گناهي مي شود اول با چشم آنرا مي بيند و با فکر به آن بال و پر مي دهد تا به مرحله ي عمل برسد. من بعد از دو سال دچار انواع گناهان پنهاني شده ام که هيچ وقت فکر آنها هم به ذهنم نمي رسيد. هر بار به خدا مي گويم که ديگر آنرا تکرار نمي کنم ولي باز آنرا تکرار مي کنم. از دست خودم خسته شده ام، از خدا دور شده ام. نمازهايم دروغي شده و لذت عبادت از من گرفته شده است، روزه مي گيرم ولي چيزي نمي فهمم. قبلا هم خدا را دوست داشتم و هم از او مي ترسيدم ولي الان در حضور خدا گناه مي کنم بدون اينکه از خدا بترسم. مي دانم که روزي هم در اين دنيا و هم در آن دنيا تاوان گناهانم را خواهم داد. صبر خدا زياد است ولي من از دست خودم خسته شده ام. نماز حديث نفس براي دوري از وسوسه را هم خوانده ام ولي تاثيري نداشت البته خودم دليل بي تاثير بودن آنرا مي فهمم. مجازات گناهاني که انجام داده ام چيست؟ من بايد چکار کنم ؟ من درآينده مي خواهم پدربشوم ولي کسي که چشمانش اين همه گناه ديده است چگونه پدري مي شود؟ قبلا که چشم من به مکه و مدينه مي افتاد اشکهايم سرازير مي شد، وقتي اسم امام زمان(عج) را صدا مي زدند اشک هايم سرازي مي شد.ولي الان از همه ي اينها دور شده ام. و هر روز از پله هاي معنويت پايين و پايين تر مي روم. عمر من دارد مثل برق و باد مي گذرد ولي من هر روز از خدا دورتر و دورتر مي شوم. آيا راه کاري وجود دارد تا من از اين منجلاب نجات پيدا کنم؟

پاسخ- ما بجاي پدر ومادرهايي که نمي دانند چه بلايي سرفرزندان شان مي آورند استغفار مي کنيم. وقتي حضرت علي (ع) خبردار شدند که يک خلخال از زن پاي يهودي دزديده اند، فرمودند: اگر انسان از اين خبر بميرد جاي تعجب نيست. آيا ما الان بايد در مقابل ظلم بي اعتنا باشيم؟ آيا اگر ما بستري را فراهم کرديم تا به کسي ظلمي بشود، مقصر نيستيم؟ اگر ما راه را براي خيانت و تجاوز باز بگذاريم مورد مواخده قرا مي گيريم و مقصر هستيم. پس اگر ما راه ورود شياطين را به خانه باز بگذاريم تا روح فرزندان مان آسيب ببيند ،مقصر هستيم .افرادي که خيلي راحت ماهواره را در خانه هايشان مي بييند فکر نمي کنند که چه بستري براي ظلم و جنايت براي فرزندان شان فراهم مي کنند؟ شايد ماهواره ده ها هزار فيلم هاي مستند خوب هم داشته باشد .شايد بقول بعضي ها ما روحانيون باعث شده ايم که عده اي زيادي به سمت ماهواره بروند. زيرا مي گويند که هرشبکه اي را که مي بينند روحانيون را نشان مي دهد. آيا شبکه نمايش، پويا ،ورزش،بازار ،آموزش و ... فقط روحانيون را نشان مي دهد ؟ بعضي ها مي گويند که روحانيون با ماهواره مخالف هستند زيرا عليه حکومت اسلامي حرف مي زند . همه قبول دارند که اگر ماهواره فيلم هاي علمي و مستند دارد فيلم هاي مبتذلي هم دارد که از هر سمي براي جوانان ما کشنده تر است. توجيه خانواده ها اين است که ما کانال ها را قفل مي کنيم. آيا شما تمام ساعت در خانه مواظب هستيد که فرزندان تان کانال ها را باز نکنند؟ آيا شما احتمال نمي دهيد که فرزندان تان بتوانند کانال ها را باز کنند؟ آمار افرادي که براي مشاوره نزد ما مي آيند نشان مي دهد که آمار خودارضاعي جوانان ،رابطه ي حرام با محارم ،فساد رابطه هاي نامشروع مخفيانه و افسردگي ها و ... بالا رفته است ، اينها بخاطر فيلم هاي مسموم ماهواره است.

بعضي ها مي گويند که ما مي خواهيم فرزندان مان را امروزي و آزاد بار بياوريم تا خودشان انتخاب کنند. من هم مي گويم :پس يک سفره غذا سالم و مسموم را آماده کنيد تا آنها خودشان غذاي سالم را انتخاب کنند. آنها مي گويند که اگر اشتباهاً غذاي مسموم بخورند مي ميرند. من مي گويم :فرزندان تان دارند از لحاظ روحي مي ميرند.

همه ي مردم دارند از آتش مشکلات مي سوزند و مي نالند، همه دوست دارند از آتش مشکلات بيرون بيايند و همه دوست دارند که هزينه ي حل مشکلات را هم بپردازند.

خداوند در آيه 6 سوره تحريم براي بيرون آمدن از آتش مشکلات مي فرمايد: اي کساني که ايمان آورده ايد و دچار گناه شده ايد، گناه آتش است، اگر مي خواهيد از آتش جهنم نجات پيدا کنيد خودتان و خانواده تان را از گناه دور کنيد. شما سعي کنيد همين الان بساط ماهواره را جمع کنيد. به خدا قسم ،ماهواره باعث فساد جوانان مي شود. و خانواده را تباه مي کند.

خداوند در مورد شراب فرمود که ضررش از منفعتش بيشتر است. بدانيد که ضرر ماهواره از منفعتش بيشتر است. آيا شما حاضر هستيد عفت، ديانت، آسايش روحي، شخصيت و هويت جوان تان را بدهيد تا چند تا فيلم ببينيد؟ يعني کنار ديدن يک فيلم اين قدر آسيب ببينيم؟

گردانندگان ماهواره مي گويند ما کاري خواهيم کرد که زنان و مردان متعهد ايراني به فساد کشيده شوند. اگر دولت مي خواهد مشکلات جامعه را کم بکند بايد گناه را در جامعه کم کند. در ادامه آيه خداوند مي فرمايد :آتش گناهي که امروز در اين دنيا زندگي شما را گرفته است ، اين آتش در قيامت شعله ور است .

بياييد گناهان را کم کنيم، از ماهواره شروع کنيم، از لقمه ي حرام دوري کنيم و از غيبت و دروغ بپرهيزيم. هر کسي مي تواند يک گناه را در زندگي اش حذف کند.

آيه 33 سوره انفال مي فرمايد: من شما را در عذاب قرار نمي دهم بشرط اينکه ولي خدا و استغفار در جمع شما باشد. پس هر کس مي خواهد از آتش مشکلات بيرون بيايد، با امام زمان (عج)عهدي ببندد براي ترک حرام يا انجام دادن حلال يا کمک به ديگران.

گناه آتش است. ما نمي توانيم با قانون ماهواره ها را جمع کنيم .ما بايد با ايمان به فساد و مضرات ماهواره ها، آنها را جمع کنيم. مردم بايد باور کنند که مضرات ماهواره از منافع آن بيشتر است تا ماهواره ها را جمع کنند. در ضمن در زندگي مان استغفار کنيم. با اين کارها مي توانيم از آتش مشکلات خارج شويم.

خداوند وعده داده است هر کس عوض بشود خداوند بدي هاي او را به نيکي تبديل مي کند. انسان بي گناه وجود ندارد. اين جوان سعي کند کساني را که در معرض گمراهي ماهواره قرار دارند نجات بدهد و خداوند به برکت اين کار، گناهان او را هم پاک خواهد کرد. اين جوان مي تواند کاري بکند که پدر و مادرش را هم از اين آتش جهنم نجات بدهد .




ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها