اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-05-02-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري-پاسخ به پرسش بينندگان

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

-پاسخ به پرسش بينندگان

92-05-02

زير پايش خدا غزل مي ريخت غزلي را که از ازل مي ريخت، آن امامي که تا سحر ديشب روي لب هاي من غزل مي ريخت، آن که در جيب کودکان يتيم قمر و زهره و زحل مي ريخت، آن کريمي که در پياله ي دست هر چه مي ريخت لم يزل مي ريخت، از هر آن کوچه اي که رد مي شد حُسن يوسف در آن محل مي ريخت، شتر سرخ را به خون غلتاند لرزه بر لشکر جمل مي ريخت، آن امامي که روز عاشورا از لب قاسمش عسل مي ريخت.

سوال – چکار کنيم که در روز قيامت شرمنده ي پيامبر و اهل بيت نباشيم؟

پاسخ – ولادت کريم اهل بيت امام حسن(ع) را تبريک مي گوييم. اگر ما با اهل بيت و امام حسن(ع) رابطه برقرار کنيم مي توانيم کار کوچک بکنيم و برکت زيادي بدست بياوريم. و هزينه اي هم براي امام درست نکنيم و کار را سخت نکنيم. سوره اسراء آيه 71 و 72 مي فرمايد: روز قيامت مردم گروهي وارد محشر مي شوند و هر گروهي با امام شان وارد محشر مي شوند. اگر امام، الگو و محبوب ما پيامبر و قرآن باشد، در روز قيامت با آنها محشور مي شويم. و از شفاعت آنها بهره مند مي شويم. اما اگر در دنيا کور بوده باشيم و به سراغ امام هاي ناقص رفته باشيم، در محشر هم کور خواهيم بود و با همان امام هاي ناقص وارد محشر خواهيم شد.

هر کس که کوچکترين محبتي به امام رضا(ع) و اهل بيت داشته باشد، در روز قيامت از عنايت اهل بيت بهره مند مي شود. اگر محبت من به امامي که خدا تعيين کرده است حداقل باشد، در روز قيمت دو اتفاق بد مي افتد: شفاعت امامان، دير شامل حال ما مي شود يعني کساني که ارادت شان بيشتر بوده است جلوتر از ما هستند و ما عقب تر هستيم. ممکن است که حدود پنجاه هزار سال معطل باشيم که اين معطلي عذاب خواهد بود. ما نبايد براي امامان هزينه درست کنيم و آنها را به زحمت بيندازيم. يعني در قيامت امامان بگويند: خدايا از اعمال خوب ما بردار و شيعيان را به ما ببخش.

چرا بايد براي امامان هزينه درست کنيم؟ ما مي توانيم هزينه کم را درهمين دنيا بدهيم. اگر خانمها حجاب را رعايت کنند، ديگر نيازي نيست که امامان در قيامت خودشان را خرج کنند. اگر ما جلوي چشم مان را بگيريم که گناه نکنيم خيلي سخت است؟ اگر ما روزي هفده دقيقه براي نمازمان وقت بگذاريم براي امامان هزينه درست نمي کنيم که آنها به خدا بگويند: از نمازهاي مستحبي ما بردار و به فردي که نماز نخوانده بده و او را به ما ببخش. ما نبايد براي امام زمان(عج) خجالت درست کنيم.

آيت الله حکيم دوست بازاري داشتند که قرار بود هر کس زودتر بميرد به خواب ديگري بيايد و برايش خبر بياورد. دوست بازاري او فوت کرد و بعد از يکسال به خواب او آمد و گفت که من يکسال در زندان برزخ بودم زيرا من واجب الحج بودم ولي به حج نرفتم و آنرا عقب انداختم تا اينکه از دنيا رفتم. روايت داريم: هر کس واجب الحج باشد و کوتاهي کند، لحظه ي مرگ اجازه نمي دهند که مسلمان بميرد و به او مي گويند که يا يهودي بمير يا نصراني. من به حضرت زهرا نگاه کردم که به من کمک کند. حضرت فاطمه(س) به امام زمان(عج) فرمود که حج امسال را به نيابت او انجام بده. يعني امام زمان(ع) خودش را براي اين آقا خرج کرد.

اگر خانم ها حجاب را رعايت کنند که حضرت فاطمه(س) را به زحمت نيندازند و خودشان هم در قيامت معطل نشوند، آيا اين کار سختي است؟ پيامبر فرمود: مَثَل اهل بيت من مثل کشتي نوح است که هر کس سوار آن بشود نجات پيدا مي کند. پس ما مي توانيم در اين دنيا هزينه ي کم بدهيم که در قيامت هم امامان را به سختي نيندازيم و هم خودمان معطل نشويم. آيا دادن خمس و زکات خيلي سخت است؟ آيا روزه گرفتن خيلي سخت است ؟ روزه که هم باعث سلامتي بدن مي شود و هم باعث مي شود که به حرف خدا گوش کنيم. آيا امر به معروف و نهي از منکر کردن هزينه ي بالايي دارد؟ پس هزينه ي کم بدهيم يعني دين دار باشيم تا بهره ي زياد ببريم. و همين اينکه در قيامت امامان با رغبت دست ما را بگيرند.

فردي گناه کرده بود و به محضر امام آمد. امام فرمود: شما گناه مي کنيد و ما را مي سوزانيد و ما را به مادرمان قسم مي دهيد.

در دنياي مادي جنس خوب با قيمت ارزان پيدا نمي شود ولي در دنياي معنوي اينطور نيست. با دين داري مي توانيم زير سايه ي چتر امام رضا(ع) وارد محشر بشويم.

ما مي توانيم با انجام دادن واجبات و ترک محرمات در سايه ي ائمه باشيم. حضرت علي(ع) از پيامبر سوال کردند: بهترين عمل در ماه رمضان چيست؟ پيامبر فرمود: پرهيز از محرمات. پس خوب است که از نزديک گناه هم عبور نکنيم و از زمينه هاي گناه هم فرار کنيم. اگر ماهواره، اينترنت و موبايل شما را به گناه مي اندازد آنرا کنار بگذاريد. رابطه ات را با دوست بد قطع کن تا رابطه ات با امام رضا(ع) وصل شود.

پس براي امام رضا(ع) هزينه ايجاد نکنيم. در قيامت همه از ما فرار مي کنند ولي ائمه دنبال ما مي گردند. حيف نيست که از امام رضا(ع) دور بشويم و به دوستي نزديک بشويم که در قيامت از ما فرار مي کند تا ما گناه مان را به گردن او نيندازيم. بياييد هزينه ي کم بدهيم و رحمت و شفاعت امام را بگيريم.

سوال – گاهي حقي ضايع شده است و ما کينه به دل داريم و نمي توانيم آنرا ببخشيم، تکليف چيست؟

پاسخ – قرآن مي فرمايد: خط قرآن را بدون طهارت مسّ نکنيد. اين ظاهر آيه است ولي معناي باطني آن اين است: دلي که ناپاک است از فيض قرآن و اهل بيت بهره مند نمي شود. پس بدنبال دل هاي کينه دار؛ حسادت، غيبت، تهمت، بغض و رذايل ديگر هم مي آيد. روايت داريم: رحم کن تا به شما رحم شود. مردم به ما بيشتر بدي کرده اند يا ما به خدا و اهل بيت ؟ اگر مي خواهيم که خدا و اهل بيت ما را ببخشند ما هم بايد ديگران را ببخشيم. خوب است که در شب قدر به خدا بگوييم: هر کس که به من ظلمي کرده( اعم از: تهمت، غيبت يا خوردن مال) او را بخشيدم. وقتي خدا مي بيند که شما بنده ي او را مي بخشيد، خدا هم شما را مي بخشد.

بعضي مي گويند: مگر امام سجاد(ع) هرمله را بخشيد؟ ما نبايد کسي را که فقط کارت عروسي دخترش را براي ما نفرستاده با هرمله و شمر مقايسه کنيم. از امام سجاد(ع) سوال کردند: اگر شمر توبه کند، آيا خدا او را مي بخشد ؟ امام فرمود: بله. ولي شمر توفيق توبه پيدا نمي کند. مثلا فردي شما را در ميهماني دعوت نکرده است يا از مکه براي ما سوغاتي نياورده است، اين نياز به کينه ندارد. گاهي فردي قتل غيرعمد کرده است، در اين مورد هم به ما گفته اند که ببخشيد البته بخشيدن آن خيلي سخت است.

اگر ما مي خواهيم خداوند خطاي بزرگ ما را ببخشد، ما هم بايد خطاهاي بزرگ را ببخشيم. نگذاريم ماه رمضان تمام شده باشد و کينه ها مانده باشد. خوب است که يک بزرگتر فاميل، در شب قدر افطاري بدهد و کساني که باهم قهر هستند را آشتي بدهد که ثواب آن هفتاد حج و عمره است.

گاهي يک طرف دعوا، آشتي را قبول مي کند ولي طرف ديگر قبول نمي کند و ادعا دارد. ما به دو طرف مي گوييم: کسي که خطا کرده بايد عذرخواهي کند و کسي که خطا ديده، بزرگواري کند. يعني خطا کار کوچکي کند و خطابين بزرگواري کند. آيه 159 سوره آل عمران مي فرمايد: اي پيامبر، کساني که خطا کرده اند يا نافرماني من را کرده اند يا نافرماني تو را کرده اند. کساني که نافرماني مرا کرده اند، تو واسطه بشو تا آنها را ببخشم و کساني که نافرماني تو را کرده اند، من واسطه مي شوم که تو آنها را ببخشي. بزرگترها به دوطرف دعوا بگويند که تو عذرخواهي کن و تو عذر را بپذير.

قرار است که ما در محضر خدا عذرخواه باشيم و خدا هم عذرپذير باشد. خداوند مي فرمايد که شما استغفار کنيد همانا خداوند غفور و رحيم است. ما هم سعي کنيم که در مقابل کساني که از ما عذرخواهي مي کنند، غفور و رحيم باشيم. همه ي کينه ها بخاطر قتل وغارت نيست گاهي کينه ها بخاطر مسائل خيلي کوچک است که باعث کينه ي شتري شده است و خانواده ها از هم سرد شده اند و براي يکديگر دعا نمي کنند و خدا هم به آنها رحم نمي کند.

مي پرسند که آيا خوب است که ما گرفتن حق مان را به خدا واگذار کنيم و از طرف بگذريم ؟ ما بايد بگوييم تا آنجا که سهم من است من شما را بخشيدم و انشاءالله خدا هم شما را ببخشد.

سوال – صفحه 398 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داستان کشتي حضرت نوح است. خدا مي فرمايد: کساني که در دنيا اهل حضرت نوح بودند، از عذاب نجات پيدا کردند.

پس در قيامت هر کس اهل امام رضا(ع) باشد، سوار کشتي نجات امام و اهل بيت مي شود. يادمان باشد که پسر و همسر حضرت نوح اهل نوح نبودند زيرا کساني که پيرو نوح بودند اهل نوح بودند. اگر ما پيرو پيامبر و آل پيامبر باشيم، اهل آنها خواهيم بود. خداوند قصه ي کشتي و طوفان نوح را براي عالميان قرار داده است.

سوال – توصيه اي به روزه داران و روزه خواران بفرماييد.

پاسخ – روزه داران زحمت مي کشند و در اين روزه هاي بلند روزه مي گيرند، بياييد روزه اي بگيريم که نمره ي آن بيست باشد يعني دل، چشم و گوش مان را از ناپاکي ها پاک کنيم، مواظب شکم مان باشيم که لقمه ي شبه ناک نخورد تا بتوانيم در کشتي اهل بيت باشيم و بتوانيم در شب قدر بهره ي بيشتري ببريم، بار گناه را سبک کنيم، بار آخرت را سنگين کنيم و مواظب باشيم که حق و حقوق ديگران هم به گردن ما نماند.

روزه خواران دو دسته هستند: دسته اي که با عذر شرعي روزه مي خورند مثل بيماران و مسافران. دين به آنها اجازه داده است که روزه بخورند ولي همين دين به آنها دستور داده که تظاهر به روزه خواري نکنند. يعني در خيابان، پارک و ايستگاه راه آهن چيزي نخورند. شما مجوز براي روزه خوردن داريد ولي مجوز براي تظاهر به روزه خواري نداريد. ما نمي گوييم که چرا روزه خواري مي کنيد بلکه مي گوييم که تظاهر به روزه خواري اشتباه است. حتي ما براي تظاهر به روزه خواري تنبيه هم داريم.

دسته اي هستند که بدون عذر شرعي روزه خواري مي کنند. مگر روزه گرفتن چقدر زحمت دارد؟ روزه خواري شما براي امام رضا(ع) هزينه و شرمندگي درست مي کند. روز قيامت امام رضا(ع) بايد هزينه بگذارد تا شما را شفاعت کند. روزه خواري گناه است. خداوند به روزه گرفتن ما نيازي ندارد. روزه گرفتن يک تجارت معنوي است. تصميم بگيريد که توبه کنيد. روزه خواري شهامت نيست. کسي که مي تواند روزه بگيرد، اگر روزه بگيرد هم براي خودش بهتر است و هم خدا را راضي کرده است.

مرد شامي وارد مدينه شد و به امام حسن(ع)جسارت کرد. امام حسن(ع) با روي گشاده و اخلاق زيبا به او فرمود که اگر گرسنه هستي يا جاي خواب نداري يا مرکب نداري يا خرج راه نداري، ما به تو مي دهيم. يعني امام حسن(ع) درمقابل جسارت به او لطف کردند. اين مرد شرمنده شد. و به امام گفت که شما را در شام بد معرفي کرده بودند ولي الان شما براي من بهترين هستيد، او محب و مريد امام شد.

بياييد به برکت تولد امام حسن(ع)، استغفار کنيم. امام رضا(ع) به جان مادرشان، جوادشان و عمه شان حضرت زينب حساس هستند.

خدايا تو را به آبروي امام حسن(ع)، امام رضا(ع)، امام زمان(عج)، قرآن وعترت قسم مي دهيم که حاجات شرعيه همه ي کساني که التماس دعا گفته اند را برآورده به خير بفرما و حاجات امام زمان(عج) را برآورده بفرما. خدايا لذت بندگي و ترک معصيت را به همه ي ما بچشان، لذت روزه داري و تلاوت قرآن را به ما بچشان، همسر و اولاد شايسته عنايت بفرما و ولي امر مسلمين را در پناه امام زمان(عج) نصرت بفرما.


ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها