اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-04-26-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري-پاسخ به پرسش هاي بينندگان

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

-پاسخ به پرسش هاي بينندگان

92-04-26

سوال – اخيرا گزارشي در يکي از شبکه اي ماهواره اي ديدم که بيان مي کرد که ويتامين دي از طريق خورشيد به پوست بدن مي رسد و نتيجه ي اين گزارش اين بود که حجاب براي پوست خانم ها مضر است و باعث ضربه زدن به سلامتي آنها مي شود. اين گزارش دلسوزانه از زنان و دختران مي خواست در صورتي که نگران کمبود ويتامين دي بدن شان هستند حجاب را کنار بگذارند. نظر شما در اين مورد چيست؟

پاسخ – معلوم نيست که چرا آنها نگران سلامت خانم هاي با حجاب هستند؟ آنها که دلسوز بانوان کشورهاي اسلامي هستند چرا نگران جوانان مسلمان فلسطيني، لبناني عراقي وA  افغانستان نيستند؟ آيا آنها حيات لازم ندارند؟ چرا آنها نسبت به مسلماناني که بخاطر تحريم هاي دارويي ظالمانه ي اين کشورها دارند جان شان را از دست مي دهند، دلسوزي نمي کنند؟ شما بايد بدانيد که دلسوزهاي شما چه کساني هستند.

قطعا ويتامين دي براي بدن لازم است ولي اينکه راه رسيدن ويتامين دي به بدن، فقط از راه خورشيد است را بايد از متخصصين طب پرسيد. بايد اشاره کرد که دين اسلام براي سلامت روح و جسم انسان دستورات کاملي دارد. اديان غير توحيدي به ظاهر و جسم انسان ها توجه دارد. خالق ما عالم را بصورت باطن و ظاهر، جسم و روح، ماديات و معنويات، دنيا و آخرت آفريده است. دنيا نسبت به آخرت قابل مقايسه نيست. وسعت روح ما نسبت به جسم ما، قابل مقايسه نيست. خالق ما دستوراتي در قالب دين به ما داده است که اين دستورات در قالب روحي و جسمي يا مادي و معنوي است ولي آنقدر جسم من براي خدا مهم بوده است که اين دستورات روحي که براي ما قرار داده است تحت الشعاع سلامت ما قرار گرفته است.

مثلا روزه واجب است، علاوه بر اينکه روزه مايه ي سلامتي جسم است، غذاي روح ماست. اولويت اول روزه براي بعد معنوي و آخرت ماست. همين غذاي روح و باطن، اگر به جسم ضربه بزند واجب نيست و حتي حرام است. نماز که ستون دين است و قضاي روح ماست و نخ بندگي اعمال است، در اين مورد هم خدا آنرا تغيير داده است که مثلا اگر نمي توانيم ايستاده نماز بخوانيم، مي توانيم نشسته بخوانيم يا اگر نمي توانيم نشسته نماز بخوانيم خوابيده بخوانيم يا اگر آب براي ما ضرر دارد تيمم کنيم. حتي بيمار مي تواند با اشاره نماز بخواند يعني خدا براي سلامتي جسم ما اينها را در نظر گرفته است. با توجه به اين نکات، آيا خداوند مي تواند نسبت به سلامتي بانوان بي توجه بوده باشد؟ خدايي که دستور حجاب را به خانم ها داده است،دستور حجاب را به کل جامعه هم داده است. مثلا براي محل خريد بانوان محل هايي را اختصاص بدهيد که آنها راحت باشند. محل تفريح اختصاصي درست کنيد تا خانم ها راحت باشند و ويتامين دي هم به آنها برسيد. براي آموزش هم مرکزاختصاصي درست کنيد. اگر همه ي مراکز اختصاصي براي خانم ها آماده باشد، داشتن چند ساعت حجاب در راه رفت و آمد، چندان ضرري به آنها نخواهد زد. خالقي که دستور حجاب را داده است از همه دلسوزتر است.

گاهي براي نيازهاي انسان سفره ي آماده پهن نيست. و انسان بايد تحمل داشته باشد. مثلا ما گرسنه هستيم. و نياز به غذا داريم. آيا منطق اجازه مي دهد که انسان گرسنه دست به هر غذايي ببرد و نيازش را برطرف کند؟ خير. اين کار انساني نيست.

بفرض حجاب براي ويتامين دي مانع است. آيا خانم اجازه دارد براي بدست آوردن نياز خودش جامعه را آلوده کند؟

حضرت موسي از خدا درخواست کردند که حضرت آدم را ببينند. خدا حضرت آدم را به حضرت موسي نشان داد. حضرت موسي با لحن تندي به حضرت آدم گفتند که چرا از آن درخت خوردي ؟حضرت آدم فرمود: شيطان با سه حربه سر من را کلاه گذاشت، شيطان فوق تخصص نيازشناسي است. پس شيطان به نياز ويتامين دي خانم ها توجه دارد و اين مي شود بزرگترين دغدغه ي آنها ولي کشتار انسان ها دغدغه ي آنها نيست. شيطان نياز آدم را درست تشخيص داد که نياز به جاودانگي دارد ولي آدرس را اشتباه داد.

ديگر اينکه شيطان فوق تخصص ظاهرسازي است. مثلا آنها دلسوزانه ما را نصيحت مي کنند و طرفدار حقوق زنان هستند. ديگر اينکه شيطان فوق تخصص استفاده از واسطه هاي ارزشي است و قسم خورده است. اين سه حربه استراتژي شيطان است. پس بدانيد که خدا دلسوزتر از آنهاست و حتما در مورد ويتامين دي خانم ها هم فکر کرده است. معمولا خانمها بدنبال نسخه هاي لاغري هستند. خالق مهربان فرموده: روزه بگيريد که روح تان را تعالي بدهد و سلامتي تان را هم تضمين کند. ما به دستورات مشاور عمل مي کنيم در حاليکه دستورات خداوند که به عالم هستي اشراف دارد، را در نظر مي گيرد.

يکي از مُبلغين را دعوت کردند که بين جمعي از پزشکان يک بحث علمي مطرح کند. ايشان درجمع پزشکان حاضر شد و گفت: سيستم هاي پزشکي اشکالي دارد، دارويي که براي معده مي دهيد به کليه توجهي نمي کند و دارويي که براي اعصاب مي دهيد به بخش هاي ديگر توجهي نمي کند. شما يک بُعد را مي بينيدA  و به بعدهاي ديگر توجهي نمي کنيد ولي خالق هستي وقتي حکمي مي دهد به تمام بُعدهاي آن در عالم هستي توجه دارد. ساده ترين کاري قضاي حاجت است. خداوند فرموده است که اين کار در آب روان نباشد،روبه ماه نباشد، روبه باد نباشد، روبه قبله و پشت به قبله نباشد، در معرض نگاه کردن ديگران نباشد و. .. خداوندي که براي چنين مسئله اي همه ي بُعدها را در نظر گرفته است، آيا مي شود که در مورد حجاب خانم ها، ويتامين دي خانم را در نظر نگرفته است ؟

تا ما اعتماد به خدا و دين خدا پيدا نکنيم ( که اسمش ايمان است)عبد خدا نمي شويم. و براي هر دستور خدا يک بهانه مي آوريم. اگر باور کنيم که خداوند براي ساده ترين مسائل، همه ي عالم هستي را در نظر گرفته است، ديگر دنبال بهانه نمي رويم. سعي کنيد که با حرف هاي ديگران به دستورات خدا بدبين نشويد.

سوال – من به اصل حجاب معتقد هستم اما احساس مي کنم که داشتن روسري چيز اضافه اي است و بخاطر همين خودم را ملزم به داشتن روسري نمي کنم. ولي به اصل حجاب معتقد هستم، راهنمايي بفرماييد.

پاسخ - محمدتقي جعفري فرمودند: تمام احکام دين باز گوکننده ي فطريات انسان است. همه ي انسانها مي دانند که اگر از کسي نعمتي دريافت کردند از او تشکر کنند. پس عقلا شکر منعم واجب است. پوشش هم فطري است.در هيچ جامعه اي انسان از برهنگي خودش لذت نمي برد. بد بودن ظلم يک امر فطري است. خداوند براي عقليات مشترک بشر يک چارچوب گذاشته است. ممکن است که در يک جمع خانم ها، عده اي روسري سر کردن و عده اي جوراب پا کردن و. .. را قبول نداشته باشند. ما به کداميک بايد عمل کنيم تا زندگي مان جلو برود؟ خداوند از طريق پيامبر يک قالب مطلوب براي حجاب آورده است بنام عفاف. خدا حيا و عفت قرار داده است که اين عفاف براي مرد يک دستور و براي دختر نه ساله دستور ديگر و براي خانم هفتادساله هم يک دستور آورده است ولي همه بصورت يک شکل، اصولي را رعايت مي کنند. مثلا ممکن است که در مورد نماز خواندن هم هر کسي يک طوري رفتار کند يعني در کوه عبادت کند و يکي. .. در آيه 19 و 85 سوره آل عمران داريم که دين نزد خدا اسلام است و دين (قالب زندگي بر اساس فطريات) از طرف خداست. اگر همه به دستورات دين گوش بدهند، تشکلي ايجاد مي شود و ديگر سليقه اي عمل نمي کنيم. پس همه به حرف خدا عمل مي کنيم و به آن اطمينان پيدا مي کنيم.

سوال - صفحه 391 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم :اي پيامبر بگو که شما براي زندگي تان کتاب و نقشه مي خواهيد که اين نقشه يا بايد الهي باشد يا شيطاني. اگر نقشه ي خدا را انتخاب کرديد بايد هزينه ي آنرا که بندگي است بدهيد. اگر نقشه ي شيطان را انتخاب کرديد برده ي شيطان مي شويد. اگر انسان يک خدا داشته باشد بهتر از اين است که صد تا خدا داشته باشد.

آيه 44 سوره يونس مي فرمايد:خدا به هيچ کس ظلم نمي کند مردم به خودشان ظلم مي کنند. هر کس از نقشه ي خدا استفاده نکند به خودش ظلم کرده است و هر کس به نقشه ي خدا عمل کند در نورانيت است. به تمام نقشه ي خدا بايد چشم گفت، زيرا همه نور است.

سوال – شوهرم معتقد است که نگاه کردن به زن غير مسلمان و کافر بصورت نيمه برهنه، فيلم ها و آهنگ هاي مبتذل ماهواره اشکالي ندارد، راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – امور سه دسته هستند: حلال آشکار، حرام آشکار و شبهات. دين و اهل بيت شبهات را به بعهده ي تلاش ما گذاشته اند. امام صادق(ع)براي اين شبهات سه شاخصه مطرح کرده است:

1-در اول هرکار بسم الله الرحمن الرحيم بگوييد. آيا مي توان براي ديدن اين فيلم ها و موسيقي ها بسم الله الرحمن الرحيم گفت و بعد فيلم را تماشا کرد؟ آيا بسم الله الرحمن الرحيم با اين فيلم ها سنخيت دارد؟ آيا براي معامله اي که مي خواهيد انجام بدهيد مي توانيد بسم الله الرحمن الرحيم.. بگويي ؟ آيا براي اين ميهماني مي توانيد بسم الله الرحمن الرحيم بگوييد؟

2-امام صادق(ع) فرمودند که در اين موارد ببينيد که مي توانيد ما را حاضر ببينيد؟ آيا شما مي توانيد اين فيلم را همراه با امام زمان(عج) يا حضرت فاطمه(س) ببينيد؟ منظور ما اين نيست که فقط عبادت کنيم. ما مي توانيم اين موارد را در کارهاي مباح و مستحب هم استفاده کنيم.

3-روز قيامت، روز يوم الفصل است، عمل يا بهشتي است يا جهنمي، کاري در وسط نمي ماند. آيا شما مي توانيد ديدن فيلم هاي مبتذل را کنار نماز و روزه ها بگذاريد؟

پس براي اعمالي که نمي دانيم حلال است يا حرام بايد از سه موارد بالا استفاده کنيم. بشرط اينکه سر خودمان را کلاه نگذاريم.

امام صادق(ع) مي فرمايد:هر کس از شبهات دوري کند در حرام نمي افتد. عمده ي شبهات به سمت حرام است.

شب دهم رمضان شهادت اُم المومنين حضرت خديجه است. ايشان همه ي دارائي شان را در راه دين خدا و رسول اکرم خرج کردند و خدا هم ايشان را از زنان بهشتي قرار داد، اين زيباترين معامله باخداست. در شب دهم ماه رمضان مي توانيد دو رکعت نماز زيارت هم بخوانيد.

خدايا به آبروي حضرت خديجه به همه زنان و دختران عفت و ديانت خديجه وار عنايت بفرما، آنچه به اهل رمضان وعده داده اي به ملتمسين دعا عنايت بفرما، فرج آقا را نزديک بفرما.


ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها