اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-03-02-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري-تبديل زندگي به بندگي

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

-تبديل زندگي به بندگي

91-03-02

حتي به خنده اي شده ميهمان مان کنيد زلفي نشان دهيد و پريشان مان کنيد، از ما مسافران قدم دور خود زدن سلمان شدن گذشت مسلمان مان کنيد، يک روح واحديد که در چهارده افق تکرار مي شويد که حيران مان کنيد.

سوال – چکار کنيم که برنامه هاي معارفي و ديني باعث تبديل زندگي مردم به بندگي بشود؟

پاسخ – برنامه هاي معارفي و ديني براي يک هدف، دو تا کار زيبا انجام مي دهند که اگر اين هدف محقق نشود مسير، اين دو تا کار گم مي شود و ما به آن نتيجه نمي رسيم. يک گروه، دين را درايت مي کنند يعني از منابع ديني پژوهش و تحقيق مي کنند تا مفاهيم ديني را دسته بندي و قابل فهم براي مردم بکنند و گروهي هم اينها را براي مردم بيان و روايت مي کنند. برنامه ي سمت خدا و... اينها را براي مردم روايت مي کند. هدف اصلي نه تحقيق است و نه بيان و تبليغ. همه ي هدف رعايت است يعني مردم آنچه را که از دين گفته مي شود، در زندگي بهره برداري کنند. تا ما اين آداب و دستورات دين را در زندگي مان رعايت نکنيم، زندگي مان تبديل به بندگي نمي شود. اگر کسي که اينها را بيان مي کند و کسي که مي شنود، مطالب ديني را رعايت نکند، پس فرق کسي که از معدن سنگ استخراج مي کند با فردي که مطالب ديني استخراج مي کند چيست؟ ما سنگ و مطالب ديني را استخراج مي کنيم که بفروشيم و ممکن است که در خانه مان از آنها استفاده نکنيم. اگر ما بخواهيم سود دنيوي بکنيم خَسَرَ دنيا و آخرت هستيم. بايد در زندگي ما، رعايت اتفاق بيفتد. اگر قرار است که اين مطالب رعايت نشود، زياد گفتن براي من مشکل ايجاد مي کند. وقتي به سراغ بزرگان مي رويم و مي گوييم که نصيحتي به ما بکنيد،آنها مي گويند: به آنچه که مي دانيد عمل کنيد. اگر دست اندرکاران اين برنامه دغدغه ي عمل نداشته باشند، مردم هم دغدغه ي عمل نخواهند داشت. آمار شنونده و بيننده خيلي به درد ما نمي خورد، آماري به درد ما مي خورد که در آن بشنويم که فردي از گناه دوري کرده است يا حيا و حجاب خودش را بيشتر رعايت کرده است. روح برنامه هاي مذهبي براي اين بود که بگويند و بشنوند تا عمل بشود. آيه 96 سوره اعراف مي فرمايد: خدا به شما فتح و گشايش و برکت مي دهد. بهترين برکتي که خدا به انسان مي دهد برکت به فکر است يعني فکر انسان گره گشا مي شود. بچه هاي جبهه خيلي تحصيلات حوزي و دانشگاهي نداشتند ولي چون رعايت کردند خدا فکرهاي آنها را گره گشا کرده بود. آنها کم شنيده بودند ولي همان هايي را که شنيده بودند عمل کردند. وقتي حسين فهميده در محاصره ي تانک قرار مي گيرد، به خودش نارنجک مي بندد و به زير تانک مي رود و با اين کار باعث مي شود که تانک هاي بعدي برگردند.عمل اين پسر دوازده ساله، باعث باز شدن گره انتفاضه فلسطين و جنگ هاي لبنان شد. ما شبکه هاي تلويزيوني و برنامه هاي معارفي زيادي داريم، پس مشکل کجاست؟ حسن باکري پسر 24 ساله بود و قفل عمليات بيت المقدس را باز کرد. حسن باقري پاسدار بود که دانشگاه خودش را هم تمام نکرده بود ولي چون رعايت فکر و عمل کرده بود موفق شد. من الان استاد دانشگاه هستم ولي در مسائل اوليه زندگي ام و تربيت فرزندم گير کرده ام. در خيلي مواقع در جبهه، امکانات و نفرات ما خيلي از دشمنان کمتر بود ولي بچه ها با فکرشان دشمن را بازي مي دادند. در عمليات والفجر هشت، بچه ها از اروند گذشتند. اين کار خيلي سختي بود، در عمليات بدر و خيبر، جاده هاي زيادي زدند. يعني فکر بچه هاي جبهه غوغا مي کرد.

شرط اينکه خدا فکرهاي ما را قفل باز کن قرار بدهد اين است که ايمان يعني باور داشته باشم. انسان هميشه بدنبال بهترين است، پس انسان به خدا ايمان پيدا کرده است. بچه هاي جبهه باور کردند که خدا بالاترين و مهربانترين و...است و دنبال خدا رفتند. ما نبايد رئيس خودمان را بالاتر از خدا بدانيم و او را رازق خودمان بدانيم. اگر ما کبريايي خدا را باور کرديم درايت او را مي پذيريم و زير چتر کوچکتر از خدا نمي رويم. بچه اي سيزده ساله ولايت خدا را پذيرفت و خدا او را قفل باز کن کرد. پيرزني که سواد ندارد وقتي چند کلام صحبت مي کند قفل را باز مي کند زيرا ولايت خدا را پذيرفته است. مردم بايد ولايت خدا را رعايت کنند يعني در فکرشان بزرگتر و رازق تر از خدا نبينند. پس باور اول آمنوا يعني ايمان و باور است و باور دوم و تقوا يعني عمل کردن است. اگر ما ايمان و باور داشته باشيم و به آن عمل کنيم خدا فکرها و برنامه هاي ما را گره گشا مي کند.

سوال – آيات سوره اخلاص، فلق و ناس را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در روايت داريم: وقتي به شما نعمتي رسيد سه تا ذکر را بگوييد: الحمدلله رب العالمين، استعفرالله ربي واتوب اليه و اللهم صل علي محمدوآل محمد. ما دو تا قرآن صامت و ناطق ( امامان و معصومين) داريم. ما مردم را به هر دو قرآن تشويق مي کنيم.

خدا در آيات آخر قرآن، پناهگاه سازي را به ما ياد داده است. در سوره ي ناس خدا به مردم مي گويد که از شر شيطان به من پناه ببريد.

امام رضا (ع) در ماه رجب هر سه روز يک ختم قرآن داشتند. پس ما هم بايد عهد ببنديم که ختم هاي قرآن مان را زياد کنيم. ختم قرآن خودمان را به روح شهدا سي صد هزا شهدا هديه کنيم.

سوال – در مورد آرزوهاي بندگي توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – اگر انسانها کوچک باشند آرزوهايشان هم کوچک است. دين انسان را بزرگ مي کند. حضرت علي (ع) مي فرمايد: خدايا آنچه به خوبان خودت از اول خلقت تا الان داده اي و آنچه به مخلوقات زنده ات مي دهي و آنچه که تا آخر قيامت به مخلوقات مي دهي، علي همه ي اينها را يکجا مي خواهد. بياييد آرزوهاي مان به اندازه ي خدا باشد. حضرت علي (ع) مي فرمايند: قدر انسان هاي به اندازه همت آنهاست.

ما بايد قفل شب جمعه اول ماه رجب را با زيارت امام حسين (ع) باز کنيم. دراين شب ما براي همه ي انسانها آرزو کنيم. انسان هاي بخيل فقط براي خودشان آرزو مي کنند. ما براي همه آرزو کنيم و بگوييم: خدايا نعمت بندگي را به همه بچشان و شيريني کاذب گناه را ازهمه بگيرد، خدايا لذت بي حيايي را از بي حياها بگير و لذت عفت را به آنها بچشان،خدايا هر کس عشق امام حسين(ع) در دلش نيست عشق آنرا به او عنايت بفرما و لذت حرام خوري را از حرام خورها بگير، خدايا همه جوانان پشت کنکوري را موفق کن، خدايا همه ي بي خانه ها را خانه دار کن و به همه بي دين ها مزه ي دين را بچشان، خدايا کليد همه ي خوبي ها اين است که ما دين را بهتر بفهميم و به آن عمل کنيم، پس خدايا توفيق عمل کردن به دين را به ما بده.

بهترين آرزوها در قرآن اين است که بدنبال پيامبر برويم و باور کنيم که پيامبر و امامان ما را به بهترين آرزوها مي رسانند و اِلا شيطان سر ما را کلاه مي گذارد.

خدايا به آبروي امام رضا(ع)، امام حسين(ع)، امام باقر(ع) و شهداي فتح خرمشهر، کمک کن که بنده ي تو باشيم و بنده بسازيم.













ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها