اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-01-29-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري- تبديل زندگي به بندگي

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

- تبديل زندگي به بندگي

91-01-29

حتي به خنده اي شده ميهمان مان کنيد زلفي نسان دهيد و پريشان مان کنيد، از ما مسافران قدم دور خود زدن سلمان شدن گذشت مسلمان مان کنيد، يک نور واحديد که در چهارده افق تکرار مي شويد که حيران مان کنيد.

سوال – فرمول هايي را در مورد تبديل زندگي به بندگي بفرماييد.

پاسخ – بعضي ها مي گويند که ما چطور مي توانيم اعمال روزانه ي خودمان را تبديل به بندگي بکنيم. ما بايد در مورد تمام کارهاي روزانه مان، سه تا سوال را از دين بپرسيم و جواب دين را در آن مورد پياده کنيم، دراين صورت ما اعمال روزانه را تبديل به بندگي کرده ايم: چيستي، چرايي و چگونگي. مثلا مي پرسند که ما چگونه خواب مان را به بندگي تبديل کنيم. يک سوم عمر همه ي انسانها درخواب مي گذرد. خواب از نظر دين چيست؟ خواب استراحتي است که شب بهترين موقع براي آن است. در قرآن داريم: ما شب را براي آرامش شما قرار داده ايم. خواب اندازه، زمان و آداب دارد. براي زمان خواب وجوبي وجود ندارد ولي دين دستوراتي براي آن داده است. پس ما چيستي خواب را از دين بپرسيم. دستگاه بدن تمام بيست و چهار ساعت نمي تواند کار بکند. چرا ما خواب لازم داريم ؟ براي اينکه استراحت و آرامش لازم داريم تا بتوانيم بهتر کار کنيم. حالا چگونه بخوابيم ؟ يکي از خواب هايي که سفارش شده است خواب شب است. شب را زودتر بخوابيد ولي زمان سحر را نخوابيد و بيدار باشيد. در روايات داريم که مثل خروس سحرخيز باشيد و از طرفي داريم که مواظب باشيد خواب تان مثل سگ نباشد که تا نيمه شب بيدار است و سحر در خواب است. نيم ساعت قبل از اذان ظهر، خوابيدن خيلي خوب است و انرژي زيادي به بدن ما مي دهد. يعني شما بعد از بلند شدن از زمان سحر، نيم ساعت قبل از ظهر استراحتي بکنيد. خواب قبل از غروب کسالت آور است. دين در مورد زمان هاي خواب با ما صحبت کرده است، حلال و حرامي هم نگفته است ولي دستوراتي داده است. دين در چرايي، فلسفه را به ما مي گويد و در چيستي، ماهيت را و در چگونگي آداب را به ما مي گويد. من بايد در کارم فلسفه، ماهيت و آداب دين را بفهمم يعني اگر از من پرسيدند که چرا اين کار را مي کني، من جواب ديني بدهم. ديگر اينکه هنگام خواب،سبک بخوريد. گاهي افراد دير مي خوابند و شام سنگيني هم مي خورند و بعد خواب پريشان مي بينند. ديگر اينکه هنگام خواب با وضو و روبه قبله بخوابيد. پيامبر وقتي از خواب بيدار مي شدند سجده ي شکر بجا مي آورند که خدا زنده کردن مرده ها را به ايشان نشان داده است. زيرا خواب برادر مرگ است. پس چيستي، چرايي و آداب، يکي از فرمول هاي تبديل زندگي به بندگي است.

سوال – من جوان بيست ساله هستم. سال پيش گناه کبيره اي را مرتکب شدم ولي خدا من را آنچنان تکان داد که با تمام وجودم از او تشکر مي کنم.من يکسال با نفس خودم جنگيده ام. من تمام سعي خودم را مي کنم که يک چشم و زبان پاک داشته باشم اما گاهي اوقات شيطان بر افکار من غالب مي شود. جنگيدن با نفس خيلي سخت است. شما به والدين بگوييد که بچه ها براي مقابله با نفس به کمک آنها نياز دارند نه اينکه وقتي ما مي خواهيم گناهان گذشته را فراموش کنيم، آنها با نيش و کنايه آنرا يادآوري کنند. براي داشتن يک فکر پاک به من کمک بکنيد. راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – ما مي توانيم در سوال ايشان فرمول چيستي، چرايي و آداب را پياده کنيم. گناه چيست ؟ آيا گناه چيزي است که مردم بد مي دانند يا درعرف بين الملل بد است ؟ خير. گناه کاري است که خدا آنرا نهي کرده است و براي ما ضرر روحي و جسمي يا دنيوي و اخروي دارد. پس خدا به پيامبر امر کرده است و ايشان هم به ما امر کرده اند. در قرآن داريم: از آنچه که خدا نهي کرده است، از آن دوري کنيد و آن گناه است. در قرآن چندين لفظ براي چيستي گناه آمده است. پس در گناه ما به حرف مردم کاري نداريم بلکه به حرف خدا کار داريم. البته ما نمي خواهيم کارهاي غيرعرف را انجام بدهيم ولي نبايد براي ما مهم باشد که مردم از کار ما بدشان مي آيد يا خير. شما بايد خدا را در نظر داشته باشيد. ما نمي توانيم همه ي مردم را از خودمان راضي کنيم ولي مي توانيم خدا را راضي کنيم زيرا او سريع الرضا است. اميرالمومنين مي فرمايد: هر کس رابطه اش را با خدا درست کند، خدا رابطه اش را با مردمي که اهل بندگي هستند درست مي کند. کساني که اهل بندگي نيستند،هر کاري بکنيم از ما راضي نمي شوند. چرا ما نبايد گناه بکنيم ؟ زيرا براي ما ضرر دارد. گاهي ما ضررهاي گناه را مي فهميم و گاهي نمي فهيم و خدا که خالق ما و عالم هستي است اگر کاري با وجود ما سازگاري داشته باشد آنرا حلال و اگر سازگاري نداشته باشد حرام کرده است. هرچه کني به خود کني. چگونه گناه نکنيم ؟ فکرمان را به ثواب مشغول کنيم. در قرآن اول معروف و بعد منکر را مي گويد. پس اگر مي خواهيد در ظرف خالي آب آلوده ريخته نشود، آنرا خالي نگذاريد. فکر پاک، فکر طاعت خداست. شما فکر خودت را مشغول به بندگي خدا کنيد و بدنبال واجبات برويد، بدنبال خدمت به مردم برويد. شما بدنبال اين برويد که چگونه مي توان از زمينه هاي گناه فرار کرد. پس اولين قدم براي اينکه انسان گناه نکند اين است که خودش را مشغول به طاعت خدا بکند.راه ديگر براي ترک گناه کمک خانواده است. اگر فرزند شما يک معلويت جسمي داشت، حتما شما براي درمان او هزينه مي کرديد. آيا شما براي مشکل روحي اين فرزند که خودش هم مي خواهد گناهش را ترک بکند هزينه کرده ايد ؟ اگر کسي عمل جراحي در بيمارستان بکند تا چند هفته همه مواظب او هستند. والدين عزيز، اين فرزند شما غده ي سرطاني را از وجود خودش در آورده است و شما بايد به او کمک کنيد و به روي او نياوريد. اين بستر خانوادگي است. خانواده ها بايد در چگونگي ترک گناه به يکديگر کمک کنند. همانطور که خانواده مواظب است که فرزندش ساندويج آلوده نخورد، بايد مواظب باشد که زمينه ي گناه براي فرزندش فراهم نشود. راه ديگر داشتن جامعه ي پاک است. ارزش حکومت ديني نسبت به حکومت غيرديني در اين است که در حکومت ديني، گناه قاچاق است. و بستر براي بندگي فراهم تر است. اگر کسي واقعا بخواهد خوب باشد بستر براي خوب شدن او فراهم است. در زمان طاغوت گناه قانوني بود و طاعت قاچاقي بود. (تلاش اجتماعي)

ايشان در ترک گناه با خدا معامله کرده است. خدا مي فرمايد: توبه کنندگان را دوست دارد. خدا بين جوان توبه کننده و حضرت موسي، ابر را بر روي سر جوان باقي گذاشت. اگر پدر و مادر به شما نيشي زدند شما ناراحت نشويد. يکي ديگر از راههاي ترک گناه استغفار است.

سوال – من دختري هجده ساله و دانشجوي رشته مديريت بازرگاني هستم. من از اول دبيرستان آرزوي قبول شدن در رشته ي نفت را داشتم و هدف من در کنار پول، خدمت به کشورم بود. نفت منبع اصلي اقتصاد ما است و من مي خواستم يک ايراني باشم که در اين رشته بسيار تاثيرگذار باشم ولي نشد. من تصميم گرفته ام که اهداف خودم را در رشته ي اقتصاد پياده کنم. آيا دراحاديث دعا يا ذکر خاصي گفته نشده است که به ما در فهم عميق مطالب درسي کمک کند ؟ من از خدا مي خواهم که فرزندان سالم و صالحي مثل شهيدبابايي و تند گويان به من بدهد. آيا اين دعاي من زياده خواهي و دور از بندگي است ؟

پاسخ – اين سوال نشان از فهم و دقت بينندگان دارد. تحصيل چيست ؟چرا و چگونه ؟ کار چيست ؟چرا و چگونه ؟ دعا چيست ؟ چرا و چگونه ؟

تحصيل علم آموزي است. داريم: اي موسي ما تو را خلق کرديم تا در مسير کمال بروي و کمال هم کسب معرفت است. ما براي کسب معرفت تو هيچ محدوديتي نگذاشتيم. ما درAA  دين مان براي علم آموزي محدوديت جنسي و سني نداريم. زگهواره تا گور دانش بجوي. ما براي استاد هم محدوديتي نداريم. ما حتي مي توانيم از غير مسلمان علم بياموزيم. محدوديت زماني هم نداريم. روايت داريم: علم را ياد بگيريد حتي اگر بايد به چين (راه دور) برويد. پس تحصيل فقط راه بدست آوردن مدرک و پول و شغل نيست. علم ياد گرفتن يک ارزش ذاتي دارد. اي پيامبر تو بايد علم خودت را زياد کني. در قرآن داريم: هر کس خودش را از علم آموزي بي نياز بداند زمان طغيان اوست. شما هر علمي را بياموزيد ارزش دارد. علم آموختن باعث مي شود روح و جسم ما تقويت بشود و توفيقات ما بيشتر بشود. نفع علم آموزي به خود من، جامعه و فرزندانم مي رسد. چگونگي آن هم مهم است. خوب است قبل از اينکه ما رشته اي را انتخاب بکنيم از دين بپرسيم که کدام رشته با من مناسب تر است و کارائي من را بيشتر مي کند. طبيعتا با ساختار وجودي زن و مرد،يکسري رشته ها تناسب بيشتري دارد. ما بايد رشته اي را انتخاب کنيم که استعداد و توان آن را داشته باشيم و تناسبي با جامعه و هدف ما هم داشته باشد. در چگونه درس خواندن، تناسب با توان، هدف و نياز جامعه خيلي مهم است. چند درصد از دانشجويان و طلاب ما بر اين اساس رشته ي خود را انتخاب مي کنند ؟ چگونگي را از دين بپرسيد و دين به شما کمک مي کند و بعد درس آموختن شما عبادت مي شود. اگر ما بر اين اساس درس بخوانيم هيچ وقت از درس خواندن مان پشيمان نخواهيم شد زيرا بهره اي را که من بايد ببرم، برده ام حتي اگر شاغل نشوم يا پول بدست نياورم. قطعا ما در همه کارهاي نيت مان الهي مي شود، ما پاداش اخروي مي خواهيم. وقتي مبدا و مقصد الهي شد، مسير هم الهي مي شود و ما بايد مسير را هم از دين بپرسيم. اگر ما اين کار را بکنيم ديگر به بن بست نمي رسيم. اگر ما راه را اشتباه رفتيم مي توانيم توبه کنيم و به راه اصلي که دين گفته است باز گرديم.

سوال - سوره معارج آيات 11 تا 39 را توضيح بفرماييد.

پاسخ – قبل از آيه 22 ( قرآن مي فرمايد: به جز نمازگراران ) مي فرمايد: انسان را حريص خلق کرديم، وقتي به او مشکلي مي رسد داد و فرياد مي کند و وقتي خيري به او مي رسد خساست به خرج مي دهد، به جز نماز گذاران. اگر مي خواهيد زيبايي ها را پيدا کنيد و از انحرافات به دورباشيد نماز بخوانيد. اگر کسي مي خواهد بچه اش عاقبت به خير بشود او را نماز خوان بکند. اگر فرزند شما بيماري لاعلاجي داشته باشد شما براي او خرج زيادي مي کنيد، اگر سرطان بي نمازي در بچه اش بوجود آمده است تا مي تواند خرج کند، دعا و راز و نياز کند و گريه کند تا بچه اش نماز خوان بشود زيرا اگر بچه اش نماز خوان شد از مشکلات نجات پيدا خواهد کرد و از زيبايي ها بهره مند مي شود. نماز کليد همه ي خوبي هاست. بخاطر همين اگر در قيامت نماز ما را قبول کردند اعمال ديگر ما را هم قبول مي کنند. لوطي مسلک هاي قديمي نماز را کنار نمي گذاشتند. زيرا آنرا نخ ارتباط با خدا مي دانستند. اين آيه مي فرمايد که نماز شما را نجات مي دهد. همه ي شهدا اهل نماز بودند.

سوال – من جواني هستم که پس از هفت ماه ثبت نام براي خدمتگزاري حرم حضرت معصومه و نذر و نياز در گزينش پذيرفته شدم. در کلاس هاي مربوطه شرکت کردم و پس از گذراندن امتحانات مربوطه، چند هفته اي است که مشغول به خدمت شده ام. پستي به من محول شده است که تمام وجود من را پر از نگراني کرده است. ما نگهبان درهاي ورودي حرم هستيم که به زائران خوش آمد مي گوييم و ماموريت امر به معروف و نهي از منکر را بعهده داريم يعني نهي از منکر در مورد بد حجابي. من با شوق وارد اين عرصه شدم ولي اکنون مردد شده ام. مي ترسم که مبادا يکي از زائران ايشان از من رنجيده خاطر بشود و دل حضرت از اين کار من برنجد. من در دعاهايم مي گويم که مگر من چه کسي هستم که به زائران امر و نهي کنم. مگر من انسان بي گناهي هستم که مي خواهم ديگران را امر به معروف کنم. با اينکه من مدت زيادي در انتظار اين روز نشسته ام اما گاهي به فکر انصراف دادن مي افتم. راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – اگر شما در مسير حق به ديگران توصيه مي کنيد نگران نباشيد و اگر کسي ناراحت بشود اشکالي ندارد و نه خدا و نه اهل بيت بر ما خرده نمي گيرند. ما بايد دغدغه داشته باشيم که چگونه با اين عزيزان برخورد کنيم. ما بايد با آغوش باز از زائران پذيرايي کنيم و به آنها بگوييم که معمولا ما دوست داريم که وقتي به ميهماني مي رويم آرايش و لباسي داشته باشيم که صاحبخانه از آن خوشش بيايد. حضرت معصومه از حيا و عفت بيشتر خوشش مي آيد. و هر کس آنرا بيشتر رعايت کند خانم او را بيشتر تحويل مي گيرد. من براي باز شدن گره شما دعا مي کنم و شما کاري را که خانم بيشتر دوست دارد انجام بدهيد تا مزد بهتري بگيريد. خادم ها براي زائران دعا کنند و براي آنها استغفار کنند. زائران که با نيت پاک به سمت حرم مي آيند، آيا دوست دارند که حضرت معصومه را ناراحت کنند ؟ امام رضا (ع) صريحا فرموده اند که هر کس گناه آلود به زيارت ما بيايد ما را آزار داده است. جواني در خواب ديد که در ضريح امام رضا (ع) است و امام هم آنجا نشسته اند. او يک سيلي بصورت امام رضا(ع) زد. آنقدر اين کار براي او سخت بود که وقتي از خواب بلند شد به سر خودش مي زد. او تعبير اين خواب را از عالمي پرسيد. عالم گفت که تو در حرم گناهي کرده اي. شما اهل بيت را دوست داريد که به زيارت آنها مي آييد. پس ما بايد از خودمان بپرسيم زيارت چيست و چرا بايد زيارت کنيم و آداب زيارت چيست ؟

خدايا به آبروي محمد و آل محمد لذت معرفت ديني،مراجعه و سوال از دين و پذيرش الهي را به همه ي ما بچشان تا با ندانستن به خودمان ضربه نزيم و خودمان را از برکات عالم محروم نکنيم.




ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها