برنامه سمت خدا
-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري
-پرسش و پاسخ
90-12-02
سوال – مادر من فلج است و من چند سال است که او ر ا به حمام مي برم، مادرم از اين کار خيلي خوشحال مي شود و من را دعا مي کند. من ثواب اين کار را به روح اموات هديه مي کنم. چون من پرستار مادرم هستم، گاهي اوقات خسته مي شوم و با او دعوا مي کنم. بعد خودم ناراحت مي شوم و با خدا قهر مي کنم که چرا ديگران با خواندن نماز به بهشت مي روند و من با اين کارم تمام اعمال خوبم را باطل مي کنم. اگر مادر من بيمار نبود اين اتفاقات براي من نمي افتاد. چرا خدا همه را به جز من دوست دارد؟ راهنمايي بفرماييد.
پاسخ – من به اين فرصت زيباي ايشان غبطه مي خورم. در ضمن من خواهش مي کنم که از طرف خدا حکم صادر نکنيم. ايشان از طرف خدا حکم صادر کرده اند که به بهشت نمي روند. اشکال ما اين است که ما خدا را با انسانها مقايسه مي کنيم. يعني اگر ما اشتباهي بکنيم ممکن است که خدا خدمات ما را ناديده بگيرد. خدا حال ايشان را بهتر از خودش درک مي کند. خدا بين فردي که با نماز خواندن به بهشت مي رود با فردي که با پرستاري از بيمار به بهشت مي رود، فرق مي گذارد. اگر ما کارمند خدا بشويم خدا سختي کار را در نظر مي گيرد. زيرا خدا کارفرماي خوبي است. ايشان از خدا بخواهند که عصباني نشوند و ذکر لاحول ولاقوة الابالله بگويد و پاداش ها را در نظر بگيرد تاعصباني نشود. ايشان ثواب بسياري مي برند. اگر به ايشان بگويند که يک جام طلا به شما مي دهيم که عصباني نشويد، ايشان خيلي مواظبت مي کنند که عصباني نشوند. همين که ايشان بعد از عصبانيت به سمت خدمت کردن مي روند، اين خودش توبه است. خدا توبه پذير و مهربان است. پس ايشان تلاش بکنند که عصباني نشوند و پاداش هاي الهي را بيشتر ببينند و تلاش بکنند که خدا را با کارفرماهاي دنيوي مقايسه نکنند. ايشان يقين بدانند که خدا مشکلات و سختي کار را مي داند و چون شرايط ايشان ويژه است، خدا ثواب ويژه اي به ايشان مي دهد. انشاءالله با توبه اعمال قبلي ايشان باطل نمي شود. بالاترين عمل عبادي ايشان خدمت به مادر است. خدمت به مادر از نماز مستحبي بالاتر است. بالاترين عنايتي که خدا به ايشان کرده است اين است که مادرش دائم او را دعا مي کند. يکي از شهداي حرم رضوي در سال 73 در روز عاشورا فردي بود که در صورتي که مي توانست خدمتکار بگيرد خودش به مادر فلجش خدمت مي کرد و از مادرش تقاضا مي کرده که بهترين مرگ نصيبش بشود. خيلي از مردم در زندگي سختي دارند: يکي بخاطر بيماري يکي بخاطر فقير و.... خدا همه ي شرايط را در نظر مي گيرد.
سوال – در مورد مسائل بانکي خوب است که آقاي ماندگاري نظر مراجع تقليد را بدانند زيرا مردم مي گويند که آقاي ماندگاري گفته است که وام گرفتن حرام است.
آيا عوض کردن کلمات يا بازي با آنها مي تواند حرام را حلال کند ؟ آيا اين کلاه شرعي نيست؟
پاسخ – شما بايد کل صحبت ها را بخوانيد يا گوش بدهيد. معاملات بانکي يعني سود دادن به بانک يا سود گرفتن از بانک مي تواند حرام يا حلال باشد. اگر اين معاملات در چارچوب قراردادهاي شرعي باشد حلال است ( تمام قرارداد بانک هاي جمهوري اسلامي شرعي است ). صرف بانک جمهوري اسلامي اين معاملات حلال نمي باشند. ما مي توانيم از در بازار مسلمين گوشت بخريم و آنرا حلال در نظر بگيريم ولي وام گرفتن از بانک جمهوري اسلامي دليلي بر حلال بودن آن نيست. وام و سود بر اساس يک قرارداد است. اگر قرارداد شرعي باشد، بر اساس قرارداد عمل بشود و فرد هم گزارش قرارداد را بدهد و اسم آنرا عوض نکند. اگر شما با همسرتان در خيابان راه برويد، مي گوييد که او دوست دختر من است ؟ خير شما مي گوييد که اين خانم همسر من است و اين حکايت از يک قرارداد شرعي مي کند. پس وقتي شما از بانک وام مي گيريد بگوييد: بر اساس قرار داد سود مي دهم، نگوييد ربا مي دهم. خدا فرموده است که تمام نيازهايتان را از من بپرسيد. آرامش يک فرمول بيشتر ندارد و آن ارتباط با خداست. قرآن مي فرمايد: ازدواج مايه ي آرامش است. اگر اين ارتباط از چارچوب بندگي بيرون بيايد مايه ي آرامش نيست و ارتباط نامشروع مي شود. پس ازدواج و ارتباط نامشروع هر دو ارتباط با جنس مخالف است ولي يکي در چارچوب قراردادهاي خدا هست و يکي در چارچوب قراردادهاي خدا نيست. در مورد ارتباط با شب خدامي فرمايد: شب را مايه ي آرامش شما قرار داديم. خدا فرموده اول شب بخوابيد، سبک بخوابيد و. .. اين طوري با شب ارتباط بر قرار بکنيد و آرامش هم بدست بياوريد. مي گويند: موسيقي مايه ي آرامش است. بله موسيقي که خدا تعريف کرده است مثلا صداي آب و برگ درختان. هر موسيقي در چارچوب بندگي خدا باشد مايه ي آرامش است. مراجع فرموده اند که موسيقي که باعث ترويج شهوت است آرامش را مي گيرد. پس قراردادهاي بانکي و تمام قراردادهاي ما يکي است ولي خدا فرموده که معامله را اين طوري انجام بده که من آرامش را در معامله ي حلال گذاشته ام و در حرام اضطراب گذاشته ام. در حلال برکت وجود دارد ولي در حرام بي برکتي وجود دارد. ازدواج ارتباط با جنس مخالف است ولي در قاعده ي خدا است. حتي ارتباط با قرآن فرمولي دارد. پس قراداد بانک ها شرعي است. ولي گاهي ما گزارش عمل حرام را مي دهيم يا به قرارداد عمل نمي کنيم. کسي که در کنار همسرش قرار مي گيرد نمي گويد که من عمل نامشروع انجام داده ام. ما هم نبايد از عمليات بانکي A گزارش نامشروع بدهيم. ما نبايد بگوييم پول در بانک جمهوري اسلامي مي گذاريم و بهره ي آنرا مي گيريم يا بانک پول مي دهد و ربا مي گيرد، اين ها گزارش اشتباه است. اين گزارش قرارداد را حرام مي کند. اين مثل اين است که آقايي بگويد که اين همسر من دوست دختر من است.پس ما بايد بگوييم که با بانک قرارداد بسته ام و سود مي گيرم. در ضمن ما نبايد به قرادادها به صورت سوري نگاه بکنيم. اگر ما وام کالا گرفتيم بايد کالا بخريم.
سوال – من کارگر ساختمان هستم. در زمستان کار خيلي کم مي شود. من روماتيسم دارم و از پا درد خانه نشين مي شوم. کودک من که شکاف کام دارد، بعضي شبها بدون شير خشک مي ماند و ما هم گرسنه مي خوابم. خواهش مي کنم که شعار ندهيد، هيچ کس دزد و خلاف کار بدنيا نمي آيد. ولي گريه ي فرزند از گرسنگي و نگاه همسر که دو تا عيد را با حداقل، پشت سر گذاشته است خيلي سخت است. نگذاريد که ما به طرف حرام کشيده بشويم. اين نامه را بخوانيد تا مسئولان و سرمايه داران به خودشان بيايند. راهنمايي بفرماييد.
پاسخ – در دعاي ماه رمضان داريم: خدايا همه ي فقرا را غني بفرما. خدايا به همه ي کساني که دست شان تنگ است وسعت رزق و روزي عطا بفرما. ما از خواندن اين نامه متاثر هستيم. فقر هم يکي از امتحانات الهي است اگر شما هيچ کوتاهي نکرده ايد و هرکاري که از نظر عملي و فکري از دست شما برمي آمده است براي توسعه ي رزق و روزي انجام داده ايد. شما مي توانيد در زمستان شغل ديگري انجام بدهيد. مثلا مي توانيد کار خدماتي منزل را انجام بدهيد. پس کاري که از دست شما برمي آيد انجام بدهيد. شما مي توانيد از واسطه ها استفاده بکنيد. به اطرافيان اين آقا مي گوييم که ما اگر نمي توانيم براي پنجاه نفر اشتغال زايي بکنيم، حداقل مي توانيم براي يک کارگر در منزل مان کار ايجاد بکنيم و خودمان در کنار او باشيم و به او کمک کنيم و در آخر هم پول خوبي به او بدهيم. اگر کارگر کارش را خوب انجام بدهد حتي شما مي توانيد مبلغ بيشتري به اوبدهيد تا او خوشحال بشود. اگر اطرافيان کمک کنند باعث نمي شود که اين عزيز به خدا شکايت بکند. اگر مسئولين از تجملات و ريخت و پاش هايشان کم بکنند، مي توانند به حقوق کارگران و کارمندان رسيدگي بکنند. اگر در هر جاي مملکت از اسراف ها جلوگيري بشود، اين پول ها به سمت محرومين سراريز مي شود. بودجه هايي که براي تشريفات خرج مي شود از پول هاي همين مردم است.
سوال – سوره ي فتح آيات 16 تا 23 را توضيح بفرماييد.
پاسخ – در آيه 23 داريم: اگر مي خواهيد خدا به شما رحم کند شما هم به ديگران رحم کنيد.
ما نبايد کساني را داشته باشيم که آنقدر فقير باشند که به خدا شکايت ببرند. کساني که در بازارها براي بچه هايشان خريد مي کنند ده درصد از خريد را کم بکنند و به فقرا کمک بکنند. مسئولين ده درصد تجملات و تشريفات را کم بکنند و به کارگراني که سطح زندگي شان پايين است کمک بکنند. A اگر زکاتها، خمس ها و صدقات داده بشود نبايد خيلي فقير وجود داشته باشد. مسئولين از سنت الهي بترسند که اگر رحم نکنيم به ما رحم نخواهد شد.
اگر شما نمي توانيد الان رد مظالم را رد بکنيد، امروز که آخرين روز ماه ربيع الاول است مي توانيد نيت بکنيد و بعد که پول بدست تان آمد آنرا به فقير غير سيد بدهيد. انشاء الله بتوانيم در اين ايام فقيري را خوشحال بکنيم.
سوال – در مورد تبعيض نژادي صحبت بکنيد. من خانم سي ساله اي هستم که زادگاهم مشهد است ولي اصالتا افغاني هستم. دختر من امسال به سن تکليف رسيده است. براي بچه ها چادري تهيه شد تا ازطرف صدا و سيما فيلمبرداري بشوند ولي مدير مدرسه اجازه نداد که بچه هاي افغاني براي نماز بروند. آن روز دختر من و ديگر دختران افغاني خيلي گريه کردند. آيا مسلماني اين است؟ آيا پيامبر ما با سلمان و بلال اين گونه رفتار مي کرد ؟
پاسخ – من بخاطر اهانت مسئولين اين مدرسه استغفار مي کنم. ان اکرمکم عندالله اتقکم. وقتي به پيامبر گفتند که از بلال زيباتر نداشتي که اذان بگويد، پيامبر خيلي ناراحت شد. ما بايد حقيقت اسلام را بفهميم تا به حيات طيبه ي اسلام برسيم. وقتي ما داريم با اسلام بازي مي کنيم به برکات آن نمي رسيم. کجاي اسلام گفته است که بايد بين نژادهاي مختلف و پولدار و فقير فرق بگذاريم ؟ اين دل شکستن باعث حبط اعمال مي شود. اميرالمومنين مي فرمايد: از آه ستمديده بترسيد. ما بايد به هموطنان مسلمان خودمان توصيه بکنيم که اين کارها باعث مي شود که ما چوب خدا را بخوريم. اگر کسي از نژادي خطايي کرده است ما اجازه نداريم که به هموطنان او جسارت بکنيم. در اسلام داريم که اگر فردي قتلي انجام داده و او را براي قصاص مي برند و کسي به او سيلي بزند اين قاتل مي تواند فرد سيلي زننده را قصاص کند. بعضي از مسئولين در مورد اتباع خارجي، مقررات را بد اجرا مي کنند. ما اجازه ي تحقير اتباع خارجي را نداريم. ما حتي اجازه ي تحقير گناهکار را هم نداريم. گناهکار را بايد مجازات کرد نه تحقير. برادران و خواهران افغاني ها در بين خودشان اعاده ي حيثيت بکنند. آنها بين خودشان تذکر بدهند و نگذارند که خطايي بکنند و خودشان مواظب حيثيت خودشان باشند. پس ما اجازه ي تحقير افغاني ها را نداريم و از طرفي خود آنها بايد مواظب باشند که خودشان حيثيت خودشان را به باد ندهند.
جمع بندي سوالات امروز اين است که اگر ما بخواهيم زندگي مان را به بندگي تبديل بکنيم نبايد خودسري بکنيم يعني آن چيزي که خدا در قالب دين گفته را انجام بدهيم. هم عمل و هم تعريف ما بايد درست باشد. اگر ما ارتباطات مان را در قالب دين ببريم هم آرامش، برکت، موفقيت و سعادت دنيا و آخرت را داريم و هم رحمت خدا را براي خودمان خريده ايم.
خدايا به آبروي پيامبر تو را قسم مي دهيم که به ما توفيق رحم، شفقت و رسيدگي به زندگي فقرا عنايت بفرما.