برنامه سمت خدا
حجت الاسلام والمسلمين عالي
موضوع: غدير
تاريخ: 93/07/20
بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
مولاي ما نمونهي ديگر نداشته است * * * اعجاز خلقت است و برابر نداشته است
وقت طواف دور حرم فکر ميکنم * * * اين خانه بي دليل ترک برنداشته است
ديديم در غدير که دنيا به جز علي * * * آيينهاي براي پيمبر نداشته است
سوگند ميخورم که نبي شهر علم بود * * * شهري که جز علي در ديگر نداشته است
طوري ز چارچوب در قلعه کنده است * * * انگار قلعه هيچ زمان در نداشته است
يا غير لافتي صفتي در خورش نبود * * * يا جبرِييل واژهي بهتر نداشته است
چون روز روشن است که در جهل گمشده است * * * هر کس که ختم نادعلي بر نداشته است
اين شعر استعاره ندارد براي او * * * تقصير من که نيست برابر نداشته است
شريعتي: سلام ميگويم به همهي هم وطنان خوب خانمها و آقايان پيشاپيش عيد بزرگ غدير اين عيدالله اکبر مبارک شما باشد. ان شاء الله اين ايام براي همهي ما پر از خير و برکت باشد الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولايت علي بن ابي طالب. با سمت خدا مهمان خانههاي شما هستيم و خدمت حاج آقاي عالي هستيم سلام عليکم و رحمة الله خيلي خوشA آمديد ايام را تبريک ميگويم.
حاج آقا عالي: سلام عليکم و رحمة الله بنده هم خدمت حضرت عالي و همهي دوستان وA همهي مومنين سلام و عرض ادب دارم و تبريک ميگويم اين ايام را که ايام با ارزشي است عيدالله اکبر عيد ولايت و امامت را خدمت امام زمان عليه السلام خدمت همهي دوستان اهل بيت تبريک عرض ميکنم خدمت شما هستيم.
شريعتي: ان شاء الله حال دوستانمان خوب باشد و در اين لحظات ما را همراهي بکنند برنامهي سمت خدا را با احترام تقديم آنها ميکنيم ببينيم که عيدي و ارمغان حاج آقا براي بحث امروز چيست؟ بحث ما يادي از امام زمان عليه السلام است. بحث تجديد عهد و تجديد بيعت بود در جلسات گذشته در مورد آن صحبت کرديم بحث امروز را ميشنويم.
حاج آقا عالي: بسم الله الرحمن الرحيم اگر اجازه بفرماييد چون ايام خاصي است اشارهاي داشته باشم به ايام غدير و ان شاء الله بتوانيم به گونهاي ارتباط با بحث خودمان هم داشته باشيم ما قبلا در يک مناسبتي عرض کرديم عيدهايي که در اسلام به عنوان عيد مطرح شده و به بزرگ داشت آنها به عنوان تعظيم شعاير الهي توصيه شده اينها روزهايي هستند و ايامي هستند که يک درب خاص رحمت خدا باز شده است يک اتفاقي در عالم افتاده که آن روز به هر حال زمينهي قرب و وصول بندگان خدا به خدا فراهم است آن روز به عنوان روز عيد يعني عود يعنيA عود الي الله برگشت به خدا همين طوري هر روزي را در دين مقدس اسلام به عنوان عيد مطرح نميکنند مثلا سي روز شخص روزه گرفته بندگي کرده رياضت کشيده مراقبت کرده از خودش احيانا شب زنده داريهايي داشته احيا کرده بعضي از شبها را به خصوص شبهاي قدر را ارتباط با قرآن داشته اين سي روز خيلي آمادگي در نفس انسان به وجود ميآورد آن وقت روز اول شوال را که با توجه به اين مقدمات فرد يک رشدي کرده و زمينهي ورودش به ساحت مقدس پروردگار عالم فراهم شده به عنوان عيد فطر مطرح ميکنند يا مثلا فرض کنيد حاجي از راههاي دور و نزديک رفته مکه مناسک را انجام داده مناسک عظيم احرام و سعي و طواف و وقوف در عرفات و مشعور و منا و بيابان گرديهايي را به هر حال سختي کشيدنهايي که در آن جا به تناسب خودش دارد تا رجم و تا اين که يک آمادگي در نفساش پيدا ميشود بعد از اين مدت دوري از خانواده و بيابان گردي به خاطر خدا و سختيهايي را تحمل کردن آن وقت روز دهم ذي الحجه را به عنوان روز عيد قربان مطرح ميکنند چون يک زمينهاي و مقدماتي فراهم شده که امروز ميتواند براي او قرب ايجاد بکند آن روز ميشود عيد چه براي آن کسي که نزديک است چه آن کساني که دور هستند عيد غدير هم که به عنوان عيدالله الاکبر است واقعا حادثهاي که اتفاق افتاده حادثهاي است که درب خاص رحمت خدا تا قيامت به روي بندگان باز شده دربي که شيطان را به فرياد درآورده اين روز روز کوچکي نيست فقط يک حادثهي تاريخي نيست که در 18 ذي الحجه سال دهم هجري در يک محلي به نام غدير خم اتفاق افتاد و مثلا پيغمبر اکرم دست اميرالمومنين عليه السلام را گرفت بلند کرد به عنوان اين که بعد از من تو براي مردم اين جا جامعهي آن زمان سرپرست باش و رهبري داشته باش نه خيلي فراتر از اين است اصلا پيغمبر اکرم از طرف خداوند متعال ماموريت پيدا کرد که رسالتاش را پيوند بزند به جريان امامت که تا قيامت باقي بماند يعني اگر نبود امامتA که دنبالهي همان رسالت پيغمبر است که جريان رسالت پيغمبر و دين را به همان شکلي که خود نبي در زمان حياتاش بوده ادامه بدهد تا قيامت رسالت هم از بين ميرفت رسالت هم ابتر ميشد لذا در آن آيهاي که روز غدير بر پيغمبر آمد که در آيهي 67 سورهي مائده است «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَA إِلَيْكَ مِنA رَّبِّكَA وَإِنA لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» اگر ابلاغ نکردي اين کار را رسالتات را اصلا انجام ندادي رسالت کامل نيست رسالت ناتمام است چون تمام نميشود مثل ساير ادياني که در قبل بودند دچار تحريف شدند دچار انحراف شدند کتب آسماني قبلي دچار تحريف شد چرا؟A اين دين خاتم است تا قيامت بايد بماند کسي که ويژگي هايش شبيه ويژگيهاي پيغمبر است از جهت علم از جهت عصمت از جهت دوري از خطا از جهت مهربان بودن و دلسوز بودن به مردم از جهت شجاعت همان ويژگيهاي پيغمبر را دارد فقط نبوت ندارد به نام امام اين بايد بيايد ادامه بدهد کار پيغمبر را و دين را نگاه دارد و مردم را به قرب خدا برساند تعريف مسئلهي امامت و تعيين شخص امام فقط هم کلي امامت شخص امام هم بايد تعيين شود و آن نه فقط اميرالمومنين عليه السلام شما در خطبهي غدير پيغمبر اکرم درست است که شکي نيست در آن زمان حضرت امير بايد معرفي شود به عنوان رأس امامت به عنوان ابوالائمه که بلافاصله بعد از پيغمبر اکرم او خلافت و امامت دارد اما در خطبهي غديريه پيغمبر معرفي کرده همهي ائمه را تا امام مهدي عليه السلام سه چهار مرتبه اسم امام زمان را پيغمبر در خطبهي غديريهاش برده من تقاضا ميکنم دوستان اهل بيت خطبهي غديريه را ببينند که اگر خود خطبه ديده شود ديگر بعضي از اين شبهات که کلمهي من کنت مولاه فهذا علي مولاه به معناي دوستي و اينها اصلا خود به خود زدوده ميشود.
شريعتي: يعني کل اين خطبه را با هم ببينيم.
حاج آقا عالي: بله خطبه را کسي با هم ببيند ميفهمد که بحث دوستي نبوده که حالا کاري نداريم به آن قرائن بيروني قضيه که پيغمبر در آن گرماي ظهر بعد از نماز ظهر بود صد و بيست هزار نفر را جمع بکند و طوري که اين قدر هوا گرم باشد لباس هايشان را بعضيها جوري بکنند زير پايشان بگذارند پايشان نسوزد يا روي سرشان بکشند که سرشان نسوزد بعد از اعمال حج که همه ميخواهند زودتر برگردند بروند به خانه هايشان پيغمبر صد و بيست هزار نفر را جمع بکند و آن وقت مثلا حدود يک ساعت خطبه بخواند تقريبا خطبهي پيغمبر حدودا اين مقدار شد ما فقط يک جملهي من کنت مولاه فهذا علي مولاه در ذهنمان است بعد که اسم ائمهي ديگر را هم بياورد اسم امام مهدي عليه السلام را سه مرتبه هم بياورد آن وقت با اين وجود ما بگوييم نه اين کلمه يعني فقط خواسته اعلان دوستي بکند اين اصلا شايستهي يک فردي که معمولي است يک عقل معمولي دارد نيست تا چه برسد به آن کسي که رئيس عقلا است و آن کسي که حکمتاش تام است مثل پيغمبر اکرم به هر حال مقصود اين است که اين حادثه حادثهاي است که تعريف امامت و تعيين امام تا قيامت است براي اين که مردم بتوانند راه قرب خدا را طي بکنند براي اين که دين تا ابد مصون بماند محفوظ بماند از اين جهت است که نالهي شيطان بلند شد حس ميکند که ديگر نميتواند اين دين را از بين ببرد اين دين حافظ دارد بيمه شده امامA صادقA عليه السلام فرمود چهار جا شيطان فرياد زد در چهار موضع يکي يوم لعن آن روز که رجمA شد مورد طرد و لعن خدا قرار گرفت و يکي روزي که هبوط کرد به زمين و از بهشت رانده شد روزي که پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم مبعوث شد و چهارم روز غدير اين جا فرياد شيطان بلند شد چون او حس ميکند که چه اتفاقي دارد ميافتد ميفهمد که هر چه که رشته بود پنبه شد در يک روايت ديگري خيلي روايت زيبايي است از امام صادق عليه السلام فرمود تمام انبياء از ابتدا چون خبر غدير را و وصايت اميرالمومنين عليه السلام و ائمه براي پيغمبر خاتم را به انبيا گذشته گفته بودند امام صادق عليه السلام فرمود تمام انبيا اين روز را عيد ميگرفتند روز غدير را فرمود آن روز عيد الله الاکبر است وَA مَا بَعَثَ اللَّهُA عَزَّ وَ جَلَّ نَبِيّاً قَطُّA إِلَّاA وَA تَعَيَّدَ فِي هَذَا الْيَوْمِA اين روز غدير را عيد ميگرفت A وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ حرمت و احترامش را حفظ ميکرد وَ اسْمُهُ فِي السَّمَاءِ يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ اسم غدير در عالم ملکوت روز عهد است و در زمين روز ميثاق است.
شريعتي: يعني حقيقت اين روز از ابتدا بوده.
حاج آقا عالي: بوده و يک عهدي است که ما وارد آن عهد نميشويم که قبل از عالم دنيا عهداش گرفته شده بود و در اين عالم هم پيغمبر اکرم قبل از غدير هم چند بار ديگري بود که در تاريخ است چند دفعهي ديگري بود که پيغمبر اکرم مسئلهي امامت را و خلافت بعد از خودش را مطرح کرد غدير آخرين بار بود البته يک مرتبهي ديگر هم هنگام رحلت پيغمبر بود که در بستر بود منتها آن جا ديگر به صورت اسم بردن نبود در هر حال يک روايتي است من دوست دارم خصوصيات اين روز را براي اين که دوستان اهل بيت فردا را خيلي از آن استفاده بکنند من يک روايتي از امام رضا عليه السلام است مرحوم سيد بن طاووس در اقبال اين روايت را نقل کرده که روايت زيبايي است من بعضي از جاهايش را ميخوانم فرمود روز غدير روز کمال دين است همان الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ و روزي است که شيطان بينياش به خاک ماليده شد شکست خورد ذليل شد و روزي است که اعمال شيعيان و محبين اهل بيت قبول ميشود هر زماني به اين سهولت نيست که اين قدر راحت عمل را بپذيرند يک بستري است که بذر زود رشد پيدا ميکند در آن اگر بپاشيم يک خبري است در عالم روزي است که خداوند متعال قصد ميکند و اعمال مخالفين دين را به هدر ميدهد آن اعمال رشد نميکنند آن اعمال خنثي ميشود بعد فرمود روزي است که جبرئيل کرسي کرامتي را در بيت المامور آسمان چهارم آن جا نصب ميکند و خودش بالا ميرود و ملائکه اطرافش جمع ميشوند و ثنا و ستايش ميکنند پيغمبر را و استغفار ميکنند براي شيعيان ببينيد فقط در عالم پايين اعمال ما نيست از بالا هم کمکي و امداد داريم استغفار ملائکه و دعاي ملائکه در روز عيد غدير از فرزندان حضرت آدم که دوستان اهل بيت هستند اين استغفار را برايشان دارند خدا برکت ميدهد آن کسي که در آن روز بندگي بکند و در خانه يک توسعهاي بدهد يک رفاهي ايجاد بکند يک فرقي بايد روز غدير با روزهاي ديگر در خانه داشته باشد کساني که در خانه هستند سعي بکنند از جهت رفاه خانواده و سروري که در خانواده است توسعه بدهند.
شريعتي: حتي شده مثلا مادرها براي بچه هايشان براي خانواده غذاي لذيذ تري درست کنند.
حاج آقا عالي: بله اين است مسئلهي هديه است مسئلهي لباس نو است اينها چيزهايي است که اگر مجموعا عمل شود واقعا هم در ظاهر عالم يک اتفاقي ميافتد هم برکات اين تعبيري که در اين روايت از امام رضا عليه السلام ميفرمايد خدا برکت ميدهد به چنين کساني که اين کارها را بکنند يک هيايويي بايد بيرون اتفاق بيفتد بعدا عرض خواهيم کرد که جزء اعمال گفته شده زينت و آراستگي است هم زينت شخص هم زينت شهر هم زينت خانه يوم الزينة است آن کسي که زينت بکند در روز غدير خدا تمام گناهاناش را ميبخشد يعني آن کسي که جشن را در ظاهرش سرور را در ظاهرش هم ابراز ميکند علاوه بر اين که در دلش است در باطناش است در ظاهرش هم ابراز بکند روز بسيار با عظمتي است اين روز که دوستان اهل بيت بايد قدر بدانند اما يک نکتهاي را بايد دقت کرد و آن اين که سرور در روزهاي عيد و عيدهايي که درب قرب خداوند متعال و رحمت خدا است و رحمت خدا باز ميشود سرورش بايد تناسب با خود عيد داشته باشد يعني جشن و سرورش و خوشياش ابتذال و غفلت نيست بايد تناسب با روزي که دست بيعت داري با يدالله ميدهي باشد دست در دست او داري ميگذاري داشته باشد بنابراين در عين حال که سرور و خوشي و جشن و چراغاني کردن نقل و شيريني و شربت پخش کردن است اطعام دادنA است مجلس گرفتن است فضائل اهل بيت را گفتن است هديه دادن است به ملاقات هم ديگر رفتن است در عين حال که همهي اين چيزها که از لوازم يک جشن و سرور است برقرار است اما شما نگاه بکنيد در امروز يکي از مهمترين چيزها اين است که هيچ گناهي آدم نکند واقعا از آن ابتداي روز قصد بکند آدم هيچ گناهي نکند به خصوص در روايت از اميرالمومنين عليه السلام است اول روز يازده مرتبه قل هوالله بخوانيد خدا کمکتان ميکند براي گناه نکردن اين روايت در ثواب الاعمال است هر روز آدم يازده مرتبه بعد از نماز صبح اول روز سورهي توحيد را بخواند اميرالمومنين عليه السلام فرمود اين کمک الهي است براي اين که آدم گناه نکند معنايش اين نيست که آدم معصوم ميشود اما يک امداد است يک عنايتي است که آدم اين کار را انجام بدهد بداند که روز عيد روز عهد با ولي خداست روزي است که ولي خدا کاري کرده که بيني شيطان به خاک ماليده شده و ذليل شده تو هم يک کاري بکند که ذليل شود آدم با گناه نکردن آن روز و مومنانه رفتار کردناش هم اهل بيت را خوشحال ميکند هم داد شيطان را بيشتر در ميآورد از اين جهت خوشيها بايد مومنانه باشد بايد تناسب با قرب داشته باشد امام مجتبي عليه السلام روز عيدي بود ظاهرا عيد فطر بود داشتند از يک کوچهاي رد ميشدند ديدند يک عده مشغول بزن و بکوب هستند مشغول لهو و لعب هستند حضرت فرمود تعجب ميکنم خيلي تعجب ميکنم از آن کسي که امروز که دارند رحمت تقسيم ميکنند اين طور لهو و لعب ميکند و غافل است و احيانا دارد درب آن رحمتي را که دارند پخش ميکنند به روي خودش ميبندد چرا آدم اين کار را بکند آدم ظرفش وقتي وارونه شود باران که بيايد در اين ظرف نميآيد تقصير باران نيست من ظرفم را وارونه گرفتم اين روز روزي است که آدم با غفلت بگذراند از شب غدير يعني امشب اعمال دادند اعمال بسيار با عظمتي را گفتند تا فردا. من يک اشارهاي ميکنم به بعضي از اعمال امشب مهمترين عملاش علاوه بر مجالس مناقب اهل بيت رفتن و شرکت کردن و شنيدن دوازده رکعت وارد شده که مرحوم سيد بن طاووس اين را در اقبال آورده مرحوم مقدس قمي در مفاتيح فقط اشاره کرده شرحاش را نگفته کيفيتاش به اين صورت است اين دوازده رکعت يک سلام بيشتر ندارد يعني دوازده رکعت متصل است به هم ديگر و اين از آن نمازهاي خاص است چون معمولا نمازهاي مستحبي دو رکعت دو رکعت سلام داده ميشود ولي در اين جا سر هر دو رکعت فقط تشهد است يعني رکعت دوم چهارم ششم هشتم دهم آن رکعت دوازدهم است که هم تشهد است و هم سلام است در هر رکعت ده بار حمد و سوره دارد يعني رکعت اول ده تا حمد و سوره حمد سوره حمد سوره بعد يک آيت الکرسي رکعت دوم باز ده بار حمد و سوره و يک آيت الکرسي تا رکعت دوازدهم که در رکعت دوازدهم هفت بار حمد و سوره و رکعت آخر آيت الکرسي ندارد اين عمل امشب است که دوازده رکعت به اين شکل است اما فرداA A که فوق العاده است دوستان اهل بيت از دست ندهند هر مقدارش را که ميتوانند آنهايي که برايشان امکان پذير است روزه بگيرند روزهي روز غدير امام صادق عليه السلام فرمود کفارهي گناهان شصت سال است و ثوابش ثواب روزهي عمر دنياست يعني اگر کسي عمرش اين قدر طولاني باشد در کل عمر دنيا بتواند روزه بگيرد اين قدر ثواب دارد خيلي عجيب است الان روزها کوتاه است اگر کسي رحمت خدا را بفهمد اينها چيزي نيست در برابر رحمت خدا بزرگ در نظرمان نيايد که يک روز اين قدر است اينها قطرهاي هم در کنار رحمت خدا حساب نميشود آن روز بايد با عظمت شمرده شود آن روز بايد روزي باشد که تجليل شود روزهي ما روزهي شکر است اين روزه روزهاي است که خدايا ممنونات هستيم که چنين چيزي را به ما دادي نعمت ولايت را بله کم چيزي نيست به علاوه غسل فردا است که مستحب است و دو رکعت نماز عيد غدير است نيم ساعت سه ربع به اذان ظهر مانده که دو رکعت است آن در مفاتيح است چون است من آن را نميگويم و بعد از آن امام صادق عليه السلام فرمود حاجتات را بخواه بعد امام صادق نکتهاي فرمودهاند سه مرتبه قسم خوردهاند که والله والله والله آن حوائج را خدا ميدهد ان شاء الله و اين حاجات را بخواهيد و بعد زيارت اميرالمومنين را داشته باشيد آنهايي که ميتوانند از نزديک خوشا به حالشان ولي آنهايي که هم نميتوانند از دور که سه زيارت وارد شده حداقل زيارت امين الله کوتاه هم است بسيار زيارت ارزشمندي است البته يک زيارتي است که امام هادي عليه السلام اين را نقل کردهاند زيارت اميرالمومنين را که دوستان اهل بيت ميتوانند ببينند در باب همان زياراتي که مربوط به غدير است در مفاتيح آمده است که خيلي از فضائل حضرت امير و آياتي که فضائل اميرالمومنين را در آن گفته امام هادي عليه السلام ضمن آن زيارت بيان کرده يعني يک دور مرور علي شناسي است اين بعد از آن دوA رکعتA نماز است بعد اين زيارت وارد شده يکي ديگر از چيزهايي که در عيد است اکثار صلوات است زياد صلوات فرستادن که فوق العاده است و هيچ چيز در کفهي اعمال آدم و آن ترازو و ميزان عمل آدم در قيامت به سنگيني صلوات نيست که ان شاءالله اين را هم در نظر گرفته باشند و آخرين مطلب که من اين را عرض ميکنم خدمت شما بقيه را بعد از ميان برنامه ميگذاريم دعاي ندبه است و اين خيلي چيز عجيبي است که روز جشن و سرور و عيد چه تناسب دارد با ندبه و اشک اين نکتهاش خيلي مهم است که گريه و خندهي عشاق ز جاي ديگر است هم خندهمان حساب دارد هم گريهمان حساب دارد که اين را بعد از ميان برنامه عرض خواهيم کرد.
شريعتي: اطعام روز عيد غدير هم سفارش ويژه شده.
حاج آقا عالي: بله عرض کردم که در مجالس اطعام شود اگر امکان پذير است يا مجالس يا مجالس خانگي به هر شکلي اطعام خيلي ارزشمند است ان شاء الله از ثواب و برکات روز عيد غدير همه بهره مند شوند و مستفيذ ما را هم از دعاي خيرشان فراموش نکنند چقدر خوب است ثواب تلاوت آيات نوراني امروز را هديه بکنيم به روح بلند مولي الموحدين اميرالمومنين علي عليه السلام و ان شاء الله از برکاتش همهمان بهره مند شويم قرار امروز سمت خداييها تلاوت آيات صفحهي 232 قرآن کريم است آيات 89 تا 97 سورهي مبارکهي هود.
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَيَا قَوْمِ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِي أَن يُصِيبَكُم مِّثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنكُم بِبَعِيدٍ ?89? وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ ?90? قَالُوا يَا شُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيرًا مِّمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفًا وَلَوْلَا رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَمَا أَنتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ ?91? قَالَ يَا قَوْمِ أَرَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُم مِّنَ اللَّـهِ وَاتَّخَذْتُمُوهُ وَرَاءَكُمْ ظِهْرِيًّا إِنَّ رَبِّي بِمَا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ?92? وَيَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَى مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَمَنْ هُوَ كَاذِبٌ وَارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ ?93? وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْبًا وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَأَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ ?94? كَأَن لَّمْ يَغْنَوْا فِيهَا أَلَا بُعْدًا لِّمَدْيَنَ كَمَا بَعِدَتْ ثَمُودُ ?95? وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُّبِينٍ ?96? إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ ?97?
ترجمه:
اي قوم من! دشمني و مخالفت با من، شما را به جايي نرساند، که [عذابي] مانند آنچه به قوم نوح يا قوم هود يا قوم صالح رسيد به شما هم برسد، و قوم لوط از شما [چه از جهت زمان و چه از جهت مکان] چندان دور نيست. (??) از پروردگارتان آمرزش بطلبيد، سپس به سوي او بازگرديد؛ زيرا پروردگارم مهربان و بسيار دوستدار [توبه کنندگان] است. (??) گفتند: اي شعيب! بسياري از مطالبي که مي گويي نمي فهميم، و به راستي تو را در [مقايسه با] خود، ناتوان و ضعيف مي بينيم، و اگر عشيره ات نبودند، بي ترديد سنگسارت مي کرديم، وتو بر ما پيروز نيستي. (??) گفت: اي قوم من! آيا عشيره کوچکم نزد شما از خدا عزيزتر است که او را پشت سر قرار داده و فراموشش کرده ايد؟! يقيناً پروردگارم به همه اعمالي که انجام مي دهيد، احاطه دارد. (??) و اي قوم من! به اندازه اي که در قدرت و توان شماست، عمل کنيد، من [هم] بي ترديد [به وظيفه الهي خود] عمل مي کنم؛ به زودي خواهيد دانست، چه کسي را عذاب رسوا کننده خواهد آمد و دروغگو کيست؟! و منتظر بمانيد که من هم با شما منتظرم. (??) و هنگامي که عذاب ما رسيد، شعيب و کساني را که با او ايمان آورده بودند، با رحمتي از سوي خود نجات داديم، و کساني را که [به آيات ما] ستم کردند، فرياد مرگبار فرا گرفت، پس در خانه هايشان به رو در افتاده جسمي بي جان شدند. (??) گويي در آنجا اقامت نداشتند. آگاه باشيد! مَدين [از رحمت خدا] دور باد، همان گونه که ثمود دور شد. (??) همانا موسي را با نشانه هاي خود و برهاني روشن فرستاديم، (??) به سوي فرعون و اشراف و سرانِ [قومِ] او، ولي [آنان براي حفظ مقام و مال خود] از فرمان فرعون پيروي کردند، در حالي که فرمان فرعون راهنماي به سوي سعادت و خوشبختي نبود. (??)
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولايت علي بن ابي طالب عيدتان مبارک باشد ان شاء الله اين ايام بر همهتان پر خير و برکت باشد اشارهي قرآني امروز را حاج آقا بفرمايند
حاج آقا عالي: آيهي 90 سورهي مبارکهي هود خداوند از زبان حضرت هود به قوماش اين طور ميفرمايد «وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ» ايشان حضرت هود به قوماش ميگفت که از گناهانتان استغفار کنيد و برگرديد به پروردگارتان استغفار از گناهان بکنيد و رجوع به خدا بکنيد به او برگرديد «إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ» خدا هم مهربان است هم ودود است اين را حضرت هود دارد به بت پرستها ميگويد نه به آدمهايي که فقط گناه ميکنند به آدمهايي که دشمن خدا هستند به آنها ميگويد آن وقت رحمت خدا را وقتيA به آنها ميگويد ميگويد «إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ» هم رحيم است هم ودود است ودود درست است که به معناي محب است اما خود کلمهي محب را چه معني کنيم نفرمود خداي من هم مهربان است هم ميگذرد از شما ميبخشدتان نه فرمود دوستتان دارد و آن کلمهي دوستتان دارد با کلمهي ودود گفته گفت اگر استغفار بکنيد خدا دوستتان دارد ودود دوستياي که آثارش هم در زندگيتان ظاهر ميشود برکاتاش هم به شما برميگردد يک دوستي اين چنين است آن وقتA اين را دارد به بت پرستها ميگويد از اين جهت آن کساني که احيانا يک جا لغزشي پيدا کردند زمين خوردند اين را به خودشان بگيرند که «وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ»
شريعتي: بسيار خوب خيلي ممنون پيش بيني ميکنم که اين بخش گفتگويمان با حاج آقاي عالي با توجه به يکي از اعمال روز غدير که دعاي ندبه است رنگ و بوي علوي و مهدوي خواهند داشت منتها قبل از وارد شدن به اين بحث خيلي از دوستان پيگيراند بروند مطالعه بکنند و مطالب بيشتري را بيابند حيف است در ايام عيد غدير يادي نکنيم از مرحوم علامه اميني با آن کتاب الغدير که واقعا ماندگار و مانا است خيلي خوب اگر اهل مطالعه باشند اهل تحقيق باشند مراجعه ميکنند دوستان درخواست داشتند کتاب ديگري آيا هست در زمينهي غدير ما بتوانيم مطالعه بکنيم.
حاج آقا عالي: بله ممنون از لطف شما که اين را پرسيديد خود الغدير همان طور که فرموديد کتاب مفصلي است معمولا خود آن کساني که محقق هستند مراجعه ميکنند چندين جلد هست حتي يک خلاصه شدهاي هم که چاپ شده آن هم باز قطور است در عين حال آنهايي که اهل مطالعهاند خيلي ارزشمند است ببينند اماA يک کتابي است که شايد دوستان شنيدهاند شبهاي پيشاور که کتاب بسيار ارزشمندي است مرحوم سلطان الواعظين شيرازي اين کتاب را نوشته مناظراتي است که در پيشاور داشته با آن زماني که ظاهرا هنوز جزء هند بوده جزء پاکستان نبوده مناظراتي با کساني که شيعه هم نبودند از علماي مخالفين شيعه بودند و ايشان تعهد کرده که در اين کتاب از منابع غير شيعه استفاده بکند و حقيقتا از پساش برآمده و اين کتاب خيلي کتاب ارزشمندي است ايشان از شاگردان مرحوم آيت الله بروجردي بوده بسيار توان مند عالم بوده اين کتاب را من توصيه ميکنم شبهاي پيشاور سلطان الواعظين شيرازي اين کتاب خيلي ارزشمند است.
شريعتي: بسيار خوب نثر خيلي خوبي هم دارد خيلي هم شيرين است دوستان مطالعه بکنند با مضامين بسيار بلند و عالي. خيلي خوب خدمت شما هستيم پس فرموديد يکي از اعمال روز عيد غدير فردا دعاي ندبه است.
حاج آقا عالي: بله کما اين که در سه تا عيد ديگر هم توصيه شده يکي عيد فطر يکي عيد قربان و يکي عيد جمعه خود جمعه يکي از اعياد است که صبح اين اعياد ندبه بخوانند ببينيد واقعاش وجهاش اين است که در روايات ما اهل بيت فرمودهاند امام باقر عليه السلام فرمود هيچ عيدي نيست که بر ما بگذرد مگر اين که از جهتي حزن ما هم تازه ميشود از اين جهت که به هر حال ثمرهي غدير هنوز به بار ننشسته ثمرهي غدير اين بود که امامت و ولايت محور جامعه شود و سرپرستي مردم را در همهي عرصههاي زندگي به عهده بگيرد اين اتفاق هنوز نيفتاده است هنوز آن آثار ولايت آن چنان که بايد ظهور پيدا نکرده طبيعتا اين حزن دارد هنوز ولي الله در زمان غيبت در بلا است عَزيزٌ عَلَيَّ اَنْ تُحيطَ بِكَ دُونِيَA الْبَلْوى از اين جهت امام باقر عليه السلام فرمود هيچ عيدي نيست که بر ما بگذرد مگر اين که از جهتي حزني هم بر ما تازه ميشود که حق خودمان را در دست ديگران ميبينيم حق خودمان را پايمال شده ميبينيم دعبل خزاعي خدمت امام رضا عليه السلام اشعارش را ميخواند به اين بيت رسيد که نميبيني که سي سال است که دائم حسرت ميخورم چون حق اهل بيت را که حق آنها است در دست خودشان نميبينم و ديگران را ميبينم که آمدند حق آنها را غصب کردند و از اين جهت حسرت ميخورم امام رضا عليه السلام گريه کرد فرمود درست ميگويي از اين جهت وقتي که يک مومن يک شيعهي علوي و مهدوي ميبيند که آن ثمرهي غدير هنوز به بار ننشسته طبيعتا غصه دار ميشود و ندبه ميکند خيلي خوب است که اگر دوستان امکان پذير بود برايشان اين کار را انجام بدهند روز غدير وقتي که دارند فرياد ميزنند فَأَغِثْ يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ، عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلى، وَA أَرِهِ سَيِّدَهُ يا شَديدَ الْقُوى در دعاي ندبه است خدايا به فرياد بندهي خودت برس و مولاي خودش را نشاناش بده قطعا امام زمان عليه السلام نگاه ويژهاي خواهند داشت قطعا آن دل مهربان ترديد نداشته باشيد که در چنين روزي که فرد اين قد حواساش جمع است يک نگاه خاصي به او خواهد داشت خدا رحمت کند آقاي آشيخ عباس آقاي زاهد را که از بزرگان تهران بودند ايشان دعاي ندبهاي را بعضي از روزهاي عيد و جمعه اينها ميخواندند يکي از متدينين بود که اوتاد و اولياء و علماء و بزرگان و متقين هم ميآمدند وقتي ميرسيد به اين جمله أَيْنَ الْحَسَنُ أَيْنَ الْحُسَيْنُ؟A أَيْنَ أَبْناءُ الْحُسَيْنِ؟A صالِحٌ بَعْدَ صالِحٍ، وَA صادِقٌ بَعْدَ صادِقٍ، ديگر ميگفتند آنهايي که در آن مجلس بودند ميگفتند که تا آخر جلسه گريه بود و تکان خوردن شانهها و حال و سوز يکي از اين مرتبههايي که اين دعا تمام شد کريم محمودي تهراني سيد کريم کفاش که ايشان به هر حال از خوباني بود که تشرفاتاش به خدمت حضرت ولي عصر از مسلمات بود ايشان بعد از جلسه آمد آشيخ آقاي خوانسار گفت حضرت تشريف داشتند داشتيد دعا ميخوانديد و در اين حالات حضرت تشريف داشتند و داشتند نگاه ميکردند جاي حضرت نشان داد که آشيخ عباس آقاي زاهد خيلي گريه کرد و گفت من نتوانستم بشناسم در هر حال اين يکي از اعمال است واقعا همين طور است ما هنوز عظمت و خسران انحراف از غدير را متوجه نشديم ما هنوز متوجه نشديم که اگر ولايت ظهور بکند آن وقت چه اتفاقي در اين عالم ميافتد اين که ما در زمان ظهور ولي عصر عليه السلام شنيديم واقعا همين است که استعدادها رشد پيدا ميکند يعني کامل ميشود اخلاق کامل ميشود علم به نهايت خودش ميرسد يعني آن مقداري که دنيا تحمل ظهور ولايت را دارد اين جا پديد ميآيد يک جلوهاي از بهشت ميدانيد که بهشت دارالولايه است بهشت ظهور کامل اسرار ولايت است لذا سر در بهشت در روايت ما است که بر هر هشت در لا اله الا الله محمد رسول الله علي ولي الله دارد که ورودي بهشت همانها که در دنيا باب الله بود آن جا هم باب هستند و بعد در روايت پيغمبر است که حلقهي درب بهشت از ياقوت سرخ است که ميخورد روي صفحههاي طلايي وقتي که دق الباب ميکند بهشتي کوبهي در بهشت را و صفحهي طلا طنيناش يا علي است بعضي از شاگردان علامه طباطبايي از آنها سوال کردند که چرا طنين و صداي کوبهي درب بهشت يا علي است ايشان فرمود وقتي شما در يک خانهاي ميرويد صاحباش را صدا ميزنيد همان کسي که در دنيا دستتان را گرفت و به قرب خدا رساند آن جا هم قرار است در ضيافت خانهي خدا راهنماييتان بکند سر سفرهي او بنشينيد درخت طوبي که در بهشت روايتاش مفصل است که در خانهي اميرالمومنين ريشهاش است در روايت است در خانهي پيغمبر ريشهاش است خود اهل بيت فرمودند چون خانهشان يکي است ريشهي درخت طوبي در خانهي اميرالمومنين است شاخه هايش در خانههاي بهشتيها است مومنين بهشتي است و تمام نعمتهاي بهشت از آن راه به آنها ميرسد ظهور اسرار ولايت آن جا است اما در خود زمان ولايت حضرت عصر عليه السلام به حدي که تناسب دارد ديگر آن وقت امثال سيد بن طاووس و سيد بحرالعلوم و شيخ انصاري و مقدس اردبيلي فقط اينها محرم راز نيستند در زمان ظهور اين قدر مردم رشد پيدا ميکنند و مومنين که آنها هم به اندازهي خودشان محرم سرّ ميشوند و گوششان توان شنيدن اسرار ولايت را از امام زمان عليه السلام خواهد داشت.
شريعتي: همه جا پر ميشود از آن نور ولايت.
حاج آقا عالي: و رشد. اين کراماتي که ما الآن از اوليا خدا ميشنويم آن موقع مال مومنين معمولي خواهند بود يعني مومنين معمولي آن موقع معمولي نيستند آن موقع همه ولي خدا هستند
شريعتي: اين ولايت است که موجب رشد ميشود
حاج آقا عالي: او است که تربيت ميکند او است که اين بذرها را رشد ميدهد در زمان غيبت اين بذرها بذر هستند با اين که استعداد دارند ولي رشد پيدا نکردند در آن زمان ولي خدا ميآيد اين رشد را ايجاد ميکند.
شريعتي: حاج آقاي ميرباقري ميفرمودند که دنياي عصر زمان دنياي ديگري است که خيليها آرزو ميکنند که رجعت کنند و برگردند.
حاج آقا عالي: قطعا همين است يکي از فلسفههاي رجعت همين است که آنهايي که استعدادش را در دنيا داشتند براي کمال ولي زمانه زمانهاي نبود که به آنها اجازهي رشد بدهد ميآيند تا آن استعدادشان شکوفا شود ميآيند تا تربيت ولايي را مستقيم ببينند در بعضي از روايات دارد که زمان ظهور فرج الله است يعني فرج امام زمان تعبير نيست فرج الله است يعني گشايش کار خداست انگار. انگار اسماء خدا به عالم پايين ظهور پيدا ميکند علم خدا حکمت خدا قدرت خدا شفاي خدا همهي اسماء پروردگار عالم هدايت خدا به اندازهاي که عالم دنيا گنجايشش را دارد ظهور پيدا ميکند و عرض کردم که مسئلهي کوچکي نيست که آن وقت هر کسي شاگرد مستقيم امام زمان ميشود من بارها اين را عرض کردم فکر نکنيد در زمان ولي عصر عليه السلام اين قدر شلوغ ميشود که ما دستمان به امام نميرسد در روايات ما هست که رابطهي هر فرد با امام زمان جوري است که انگار هيچ کسي در عالم نيست جز تو و امام زمان يعني اين قدر ارتباط راحت است با حضرت خدا يک کششي در گوشها و چشمها درست ميکند که راحت ارتباط برقرار ميکنند ميشنوند يک کسي مثل مجلسي اول در روضه المتقين ميگويد من در حرم اميرالمومنين بودم ولي عصر عليه السلام را ديدم پيش آقا نشستم حضرت چيزهايي به من گفت که به کسي نميگويم من عقلهاي ضعيف نميتواند تحمل بکند او محرم است ميشنود ولي در زمان ظهور ديگر اين طور نيست که کسي نکشد و يک کسي محرم باشد آن موقع ديگر همه ميتوانند.
شريعتي: ان شاء الله باشيم و ببينيم خيلي ممنون نکات خيلي خوبي شنيديم حاج آقا دعا بکنند و همهي ما آمين بگوييم خدا را قسم ميدهيم به حق علي عليه السلام ما را متمسکين به ولايت او و فرزنداناش قرار بدهد و در دنيا وA آخرت نسل ما را و نسل و اولاد ما را از داماناش محروم نکند.
شريعتي: الهي آمين خيلي ممنون از توجه شما بنياد غدير دههي ولايت هر روزش را يک اسمي گذاشته و امروز روز ولايت و دفاع از مظلومين است آنها را فراموش نکنيم حداقل برايشان دعا بکنيم که ان شاء الله خداوند به آنها توفيق بدهد و شر ظالمين را از آنها دفع بکند. بهترينها را براي شما آرزو ميکنم هر چه خير و برکت است به سمت شما نازل شود تبريک من و همهي همکاران را در برنامهي سمت خدا که کاري است از گروه فرهنگ و معارف شبکهي 3 بپذيريد ما را از دعاي خير فراموش نکنيد گفت
راز خلقت همه پنهان شده در عين علي است * * * کهکشانها همه نخي از وصلهي نعلين علي است
الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولايه علي بن ابي طالب عليه السلام