اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-10-03-حجت الاسلام والمسلمين قرائتي- شرايط قبول اعمال

معرفی برنامه

92/101/3

سوال – در مورد قبولي اعمال توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – قبول کردن يک ليوان آب شرايطي دارد. اگر آب در آفتابه باشد شما آن آب را نمي خوريد. اگر در آب کاه يا مگسي باشد آنرا نمي خوريد. اگر کسي که آب مي دهد آلوده اي باشد آب را نمي خوريد. آب غصبي، شور و تلخ را نمي خوريد. اگر عمل کم مورد قبول خدا واقع بشود، زياد مي شود. يک قاشق ماست خوب را اگر به يک ديگ شير بزنيم، ماست خوبي بدست مي آيد. کوچک يا بزرگي لامپ مهم نيست، مهم اين است که لامپ به برق وصل بشود. يک لامپ کوچک اگر به برق وصل بشود، همه جا را روشن مي کند.

ما کارهاي خير زياد انجام مي دهيم .داريم: زياد ندويد توجه شما به قبولي اعمال تان باشد. من در درس خارج آيت الله العظمي مرتضي حائري شرکت مي کردم. درس ايشان فني بود و متوجه نمي شدم. به ايشان گفتم که من درس هاي شما را نمي فهمم و ايشان باز آنها را توضيح مي داد. ايشان به من گفت: اگر شما در قيامت بفهمي که کارهايت براي خدا نبوده، آرزو مي کني که اي کاش خواب بودي. زيرا انسان در خواب کار نمي کند. اگر ماشين در جاده توقف کند از جاده دور نمي شود و بعد از مدتي آنرا هل مي دهند و روشن مي کنند و به راه خودش ادامه مي دهد ولي ماشين که کج مي رود از جاده دور مي شود يعني هم عمرش تلف مي ود و هم به مقصد نمي رسد.

ما نگاه نکنيم که چند تا کتاب نوشته ايم يا چند تا ساختمان ساخته ايم .ما فردي بهتر از حضرت ابراهيم نداريم. وقتي مي خواهيم به پيامبر صلوات بفرستيم به خدا مي گوييم که درودي به پيامبر بفرست که بر ابراهيم فرستادي و لطفي به پيامبر بکن که به ابراهيم کردي. حضرت ابراهيم سرسلسله ي انبياست. حضرت موسي، حضرت عيسي و حضرت محمد از نسل ابراهيم هستند.

ما کاري بهتر از ساختن کعبه نداريم. نگاه کردن به کعبه ثواب دارد. طواف کردن دور کعبه ثواب دارد. در ساختن کعبه بنا ابراهيم بود و کارگر اسماعيل، مکان مکه بود و ساختمان کعبه . حضرت ابراهيم مي فرمايد: خدايا اين کار را از ما قبول کن. مردم ايران رسم خوبي دارند زيرا مي گويند :نماز و روزه تان قبول باشد يا حج تان قبول باشد، اين دعاي خوبي است. يعني اگر کارهاي تان قبول بشود به خدا وصل مي شويد.

در مورد قبولي اعمال شرايط مختلفي وجود دارد: شرايط اخلاقي ،خدا مي فرمايد : کار را از فرد باتقوا قبول مي کند. آب بايد در ليوان خورده شود نه در ظرف ديگر. پس خدا هم کار را از فرد با تقوا قبول مي کند. گفتند :فردي خيلي خوب است. حضرت او را ديد که از ميوه فروشي چند ميوه بدون اجازه برداشت و از معازه ي نانوايي هم چند نان بدون اجازه برداشت و در راه ،آنها را به فقيري داد. حضرت علت را پرسيد. او گفت: من دو تا نان و دو تا ميوه را به فقير دادم. در قرآن داريم که هرکار خيري که بکنيد ده برابر مي شود، بنابراين من چهل ثواب انجام داده ام که چهار تا از آن کم مي شود و کار ثواب من مي شود سي و شش تا. حضرت فرمود: خدا کار خير را از فرد باتقوا قبول مي کند نه از يک دزد. اگر فردي بگويد که من مواد مخدر را مي فروشم و روز عاشورا خرج مي دهم اين کار ثواب، درست نيست.

حديث داريم: عمل کم از فرد عاقل پذيرفته مي شود. عاقل کسي است که ببيند کدام کار شرش کمتر است. عقل چيزي است که انسان را از گناه دور کند. در جامعه کنوني به فردي عاقل مي گويند که کار زياد مي کند و درآمد زيادي هم دارد ولي در حديث اين طور نيست.

بعضي لغات را بد معني کرده اند. آقايي مي گفت :زهد اسلامي يعني اينکه غذا به ميهمان سوپ بدهيم ولي اين زهد نيست زهد يعني اينکه خودت نخور نه اينکه به ميهمان نده. اين بخل اسلامي است. حضرت علي(ع) خودش نان خالي مي خورده ولي به ميهمان نان خالي نمي داد. مثلا مي گويند :فلاني خوش اخلاق است يعني هر کسي گناهي مي کند او کاري ندارد. اين معناي خوش اخلاقي اشتباه است. در حديث داريم که رفيق کسي است که اشتباه را به شما بگويد.

مورد ديگر مسئله ي اعتقادي است. در دعا داريم :انسان بايد ولايت داشته باشد. مردي به همسرش مي گويد که تو هر چه بخواهي برايت مي خرم ولي تو را دوست ندارم و مردي به همسرش مي گويد که من تو را دوست دارم و همه ي زندگي من عشق است ولي چيزي ندارم که براي تو بخرم. کدام زندگي شيرين تر است؟ زندگي که در آن محبت است شيرين تر است. البته خوب است که دنبال دوستي ،عمل باشد. بعضي ها مي گويند که ما خدا را دوست داريم ولي نماز نمي خوانيم. هيچ کسي اين را قبول نمي کند که ما بگوييم: تو را دوست داريم ولي با تو حرف نمي زنيم. فردي مي گويد که من پيامبر را دوست دارم ولي سفر به مدينه را به سفر به کانادا ترجيح مي دهد. عشق به اهل بيت باعث قبولي اعمال است.

در عزاداري ها، نماز جماعت و خواندن قرآن زياد شده است. قرآن و اهل بيت بايد با هم باشند و از هم جدا نشوند. گاهي نيم ساعت روضه مي خوانند ولي يک آيه قرآن تفسير نمي کنند. حضور جوانان در عزاداري هاي امسال بيشتر بود .همچنين نذورات هم بيشتر بود. مراسم اربعين کربلا هم بسيار زيبا و باشکوه بود. فردي آرزو دارد که پياده به کربلا برود، چطور مي شود اين را تحليل کرد؟

در قرآن هفت مرتبه آمده است :کار کنيد در حاليکه ايمان داريد. خدا مي فرمايد که کار بايد در ظرف دين باشد. آب بايد در ليوان باشد. پس اگر ايمان نباشد، خدا کار را قبول نمي کند. اگر شما مي خواهيد پيش رئيس جمهور برويد بايد با لباس رسمي برويد. پس هر کاري آدابي دارد. بعضي از مخترعين از اسلام خبر نداشته اند و کار مفيدي کرده اند و با دين هم لجبازي نکرده اند، کار آنها جداست .ما نمي توانيم بگوييم که همه ي مخترعين که کافر هستند به جهنم مي روند.

داريم :اگر مي خواهي عمل تو قبول باشد، بايد خُلق شما هم خوب باشد. اگر شما به ميهماني رفتيد و با شما بداخلاقي کردند ،شما بر مي گرديد. پيامبر به اميرالمومنين فرمود که اگر کسي حلم نداشت، تو از کنار او رد شو. ممکن است که شما دکتر باشيد ولي عنوان شما را ننويسند، شما نبايد به روي خودتان بياوريد و از آن بگذريد. البته کارها بايد براي خدا و با اخلاص باشد. ما بايد به باور برسيم.

گاهي جوان به استاد و پدر و مادرشان احترام نمي گذارند. استاد و پدر و مادر بايد حلم داشته باشند و اين کار جوان را به دل نگيرند.A  گاهي ما گير خودمان(اسم وعنوان) هستيم. اگر روح کسي کوچک باشد زود ناراحت مي شود ولي کسي که روح بزرگي دارد، از مسائل جزئي مي گذرد.

ما مي توانيم تمام کساني را که پشت ما بد کرده اند ببخشيم تا خدا هم ما را ببخشد. اعمال با کينه مورد قبول نيست. پيامبر به حضرت علي (ع) فرمود:سه چيز است که اگر در تو نباشد عمل تو فرو مي ريزد: تقوا و ورع ، اخلاق خوب و حلم.

داريم :مقداري از نماز شما مورد قبول است که در آن حضور قلب داريد. براي جايگزين مقداري که حواس مان پرست است مي توانيم نوافل بخوانيم. اگر نمي توانيم نوافل بخوانيم با مهر کربلا نماز بخوانيم. سه چيز باعث مي شود که نماز مورد قبول واقع بشود: حضور قلب، نوافل و مهر کربلا. در حرم امام حسين(ع) ،در مسجد النبي،در مسجد الحرام و در مسجد کوفه مي توان نماز را کامل خواند .يعني آنجا مثل خانه ي خودمان است. البته در محل تولد هم مي توان نماز را کامل خواند. پس هر انساني پنج خانه دارد: ولادت ،اولوهيت، نبوت ،شهادت و ولايت .

سوال – صفحه 551 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم :چرا حرفي که مي زنيد عمل نمي کنيد. غضب خدا بزرگ است براي کساني که قول مي دهند ولي عمل نمي کنند. اين يک نوع نفاق است. داريم :خدا و ملائکه صلوات مي فرستند. اي مردمي که ايمان آورده ايد صلوات بر پيامبر بفرستيد و تسليم او باشيد. پيامبر فرمود: من شما را به خيري دستور ندادم مگر اينکه خودم به آن عمل کردم. حضرت علي(ع) مي فرمايد: در جبهه پيامبر از همه به دشمن نزديکتر بود. قانونگذار اول بايد خودش به قانون احترام بگذارد و به آن عمل کند. خدا نسبت به منافقين هم غضب دارد ولي نسبت به کساني که قول مي دهند ولي عمل نمي کنند خيلي غضب دارد. منظور از عمل اين است که فرد تارک العمل نباشد. اگر من مي گويم که افطاري دادن ثواب دارد معنايش اين نيست که من هر شب بايد افطاري بدهم ولي بايد يک بار افطاري بدهم. از فردي پرسيدند که شما به حرف هايي که مي زنيد عمل مي کنيد؟ ايشان گفت: مگر کفاش که کفش مي دوزد همه ي کفش ها راA  پا مي کند. يعني کفاش نبايد پابرهنه باشد ولي نبايد صددرصد کفش ها را پا کند.

از آيت الله مدني پرسيدم که آيا بايد به حرف هايي که در تلويزيون مي زنم عمل کنم؟ ايشان گفت :بايد کمي از آنها را عمل کني يعني يک هفته نماز شب بخوان و بعد در مورد آن صحبت کن. سي سال پيش من نماينده ي رهبري در نهضت سواد آموزي بودم. به شهري رفتيم و در آنجا به صاحبخانه گفتيم که ما را براي نماز صبح بيدار کن. او گفت: مگر شما نماينده ي امام نيستي؟ گفتم: من نماينده ي امام هستم ولي خوابم که نماينده ي امام نيست. بعضي ها نسبت به آخوندها حساسيت هايي دارند.

سوال – از کجا بفهميم که اعمال ما مورد قبول واقع شده است ؟

پاسخ – بهتر است که ما نفهميم که اعمال مان قبول شده است. در اينجا ندانستن ارزش است. حضرت علي (ع) در جاي پيامبر خوابيد. ولي نمي دانست که کشته مي شود يا خير،در اينجا ندانستن ارزش بود والا همه مي توانستد در جاي پيامبر بخوابند. اگر شما به فردي سلام کرديد و بعد فهميديد که او مدير کل است ارزش دارد. اگر ما بهفميم که کارمان مورد قبول واقع شده است، مغرور مي شويم.

خيلي اوقات اعمال ما قبول مي شود ولي بعد خراب مي شود. پيامبر فرمود: هر کس يک لااله الاالله بگويد ،يک درخت به درخت هاي او در بهشت افزوده مي شود. فردي گفت: که در بهشت باغ ما خيلي درخت دارد. پيامبر فرمود :گاهي با يک آتش همه ي درختان را مي سوزانيد. در قرآن از بين رفتن اعمال هم داريم.

مي خواستند سلمان فارسي را تحقير کنند به او گفتند :ريش تو بهتر است يا دم سگ؟ سلمان گفت :هر کدام از پل صراط بگذرد. امام رضا(ع) فرمود: آن طرف پل صراط معلوم مي شود که چه کسي غني و چه کسي فقير است. خيلي ها هستند که در اين دنيا زندگي ساده اي دارند ولي در آخرت زندگي خوبي دارند. خيلي ها هم هستند که در اين دنيا زندگي خوبي دارند ولي در آخرت زندگي شان خوب نيست.




ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها