اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

99-04-08-حجت الاسلام والمسلمين بهشتي-ابعاد مختلف تربيت عبادي (توجه به صلوات)

معرفی برنامه


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: ابعاد مختلف تربيت عبادي (توجه به صلوات در نماز)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين بهشتي
تاريخ پخش: 08 -04- 99  
شريعتي:
بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
دارد دل ما را نجاتي ديگر *** در مشهد و در قم عتباتي ديگر
بر بانوي با کرامت قم صلوات *** بر شاه خراسان صلواتي ديگر
سلام مي‌کنم به همه دوستان عزيزم، بيننده‌هاي خوب و نازنين‌مان، سلام بر امام رضا و سلام بر حضرت معصومه، سلام بر حضرت شاهچراغ که امروز روز بزرگداشت ايشان است. به سمت خداي امروز خيلي خوش آمديد. انشاءالله بهترين‌ها براي شما رقم بخورد. حاج آقاي بهشتي سلام عليکم و رحمة الله. خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي بهشتي: سلام عليکم و رحمة الله، بنده هم خدمت شما و بينندگان و شنوندگان عزيز سلام مي‌کنم، ايام فرخنده دهه کرامت، ميلاد مسعود امام مهرباني‌ها، حضرت رضا(ع) و خواهرش حضرت فاطمه معصومه را تبريک مي‌گويم. امروز روز بزرگداشت احمد بن موسي، شخصيت بزرگ شيعه است و شيرازي‌ها افتخار مهماني‌اش را دارند، به همه تبريک مي‌گويم. انشاءالله خداوند جهان را از اين ويروس منحوس پاک کند و مردم دنيا با آرامش زندگي کنند.
شريعتي: به صلوات رسيديم، بحث شما را خواهيم شنيد.
حاج آقاي بهشتي: بسم الله الرحمن الرحيم، «الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»
به پايان تشهد رسيديم، تشهد که هفته قبل عرض کرديم سه فراز دارد، گواهي به يگانگي پروردگار، گواهي به بندگي و رسالت پيامبر اسلام و ذکر شريف صلوات بر محمد و آل محمد. فرق اسلامي کجا مشترک هستند؟ غالباً در اذکار نماز فرق اسلامي مشترک هستند و کمتر اختلاف هست. همه فرق اسلامي اين ذکر صلوات را به همين شکل «اللهم صل علي محمد و آل محمد» همه دارند. در غير نماز صلوات را بدون آل مي‌فرستند اما در نماز همان شکل است. صلوات به همين شکلي که مي‌گوييم بين شيعه و همه فرق اسلامي مرسوم هست و معمولاً کساني که درباره صلوات کتاب نوشتند، به اين شعر شافعي که رهبر شافعي‌ها درباره اهل‌بيت سروده که «يا اهل‌ بيت رسول الله حبکم» اي اهل‌بيت پيامبر عشق به شما «فرض من الله في القرآن انزله» يک واجبي است که خداوند در قرآن آيه‌اي برايش آورده است. «کفاکم من عظيم الشأن انکم» براي منزلت شما همين کافي است که «من لم يصل عليکم لا صلوة له» هرکس در نمازش بر شما اهل‌بيت صلوات نفرستد، نمازش قبول نيست.
چند صد حديث شيعه و سني در مورد صلوات دارند. خوشا به حال کساني که بتوانند ترويج کنند. شاعراني که درباره صلوات شعر سرودند. چقدر به ترويج اين مباني فکري کمک مي‌کنند. آقاي افشين اعلي که شعر طعم صلوات را به صورت پويانمايي هم درآمده است، دارند. صلوات را خدا گفت، جبرئيل بارها گفت، در شأن مصطفي گفت، صل علي محمد، صلوات بر محمد! شاعران چقدر نقش دارند در شکل‌گيري شخصيت معنوي و مذهبي بچه‌ها. امام باقر فرمود: به بچه‌هاي خود از سه سالگي صلوات را ياد بدهيد. اين بچه از کوچکي ياد بگيرد، وقتي اشتباه کرد از خدا عذرخواهي کند، براي «لا اله الا الله، الله اکبر، سبحان الله» شعر کم داريم. يک شاعر، يک قصه نويس و گوينده کمک مي‌کند اينها به صورت درختي دربيايد و ميوه بدهد.
در سوره احزاب آيه 56 داريم «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ» خداوند و فرشتگانش پيوسته «يُصَلُّونَ‏ عَلَى النَّبِيِّ» بر پيامبر درود مي‌فرستند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» اي مردان و زنان با ايمان، شما هم بر او درود بفرستيد و کاملاً تسليم اوامر او باشيد. مردي يهودي از حضرت علي(ع) پرسيد: خداوند به فرشتگان فرمود: بر آدم سجده کنيد. آيا در مورد پيامبر اسلام هم خداوند پيغامي داده است؟ اميرالمؤمنين اين آيه را خواندند. خداوند فرمود: خودم و فرشتگان پيوسته بر پيامبر درود مي‌فرستيم. از اين آيه اين پيام‌ها را دريافت مي‌کنيم که صلوات خدا و فرشتگان دائمي است. اينجا صلوات خدا و صلوات فرشته‌ها و صلوات مؤمنان است. صلوات خدا يعني رحمت فرستادن بر پيامبر، صلوات فرشتگان يعني ستايش کردن پيامبر به پاکي و بزرگي، صلوات مؤمنان هم دعا هست. يعني خدايا مقام پيامبر هرچه هست با دعاي من بالا برود. اين آيه مي‌گويد: صلوات بر پيامبر لازمه ايمان است. صلوات و درود لفظي ناکافي است، به زبان درود بگوييم، تسليم عملي هم لازم است. اين آيه مي‌گويد: رابطه مردم و رهبر در جامعه اسلامي رابطه سلام و صلوات است. اين آيه مردم و رهبر است، رهبر و مردم هم خداوند به پيامبر مي‌فرمايد: «وَ إِذا جاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ‏ عَلَيْكُمْ‏» (انعام/54) يک رابطه متقابل بين مردم و رهبر در اسلام تنظيم شده است. امام صادق همين را فرمودند. احاديثي که درباره فضيلت صلوات است و ما در تشهد به اين اکتفا مي‌کنيم. صلوات فرستادن فقط در تشهد نماز نيست. از مجموع اين احاديث مي‌فهميم چرا اينقدر اين موضوع اهميت دارد. درود فرستادن بر پيامبر براي چيست؟ در تفاسير نگاه کردم، شخصيت‌هايي مثل علامه طباطبايي، آيت الله جوادي آملي، مفسراني در طي اين هزار و چند صد سال، چه رازي دارد اينقدر صلوات اهميت دارد؟ دليلش اين است که سعادت بشر از اول تا آخر مرهون شخصيت پيامبر اسلام است. پيامبران قبل هم بر پيامبر اسلام صلوات مي‌فرستادند. خداوند براي ابراهيم خليل پيغام فرستاد که ابراهيم مي‌داني چرا تو را خليل خود قرار دادم؟ چون خيلي بر محمد و آل محمد صلوات مي‌فرستادي. يا به موسي بن عمران، يعني هدايتي که بشريت از آغاز تا پايان دنبالش است، سرچشمه‌اش پيامبر اسلام است. پيامبر اسلام است که وحي الهي را به بشريت منتقل کرده است. اوست که تا روز قيامت، بشر اگر سعادت بخواهد بايد دنبال اين شخصيت بيايد. لذا نام او و ياد او و قدرداني از زحمات او بايد تکرار شود. چقدر حديث داريم که زياد صلوات بفرستيد.
دشمنان از جمله شياطين قصد دارند اين نام فراموش شود و تو هي يادآوري مي‌کند، هم به خودت که گناهانت پاک شود و هم به دنيا، اي اهالي دنيا بدانيد که يک چنين شخصيتي را خداوند واسطه فيض خود با بندگانش قرار داده است. بعضي ذکرهاي ما حالت شعاري دارد، قرآن مي‌فرمايد: نه با صداي بلند و نه آهسته، با صداي متوسط. اما بعضي ذکرها مثل اذان سفارش شده با صداي بلند خوانده شود يا تکبير! صداهايتان را بلند کنيد، اين حالت شعار يا تبليغ دارد. يا دسته‌جمعي صلوات بفرستيد، اين حالت شعار دارد. به بچه‌هايمان هم توصيه کنيم. احاديثي که در فضيلت صلوات است. پيغمبر فرمود: هرکس نمي‌تواند گناهانش را پاک کند، هرچه تلاش مي‌کند و فايده ندارد، تعداد گناهان زياد است و اميد به آمرزش گناهان ندارد، «مَنْ لَمْ‏ يَقْدِرْ عَلَي مَا يُكَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْيُكْثِرْ مِنَ الصَّلاةِ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً» (عيون أخبار الرضا (ع)، ج 1، ص 294) همه ما گناه داريم، حساب گناهان خود را نداريم. صلوات گناهان را منهدم مي‌کند و به جايش درختي مي‌نشاند.
پيغمبر فرمود: بخيل واقعي کسي است که وقتي نام من برده مي‌شود، صلوات نمي‌فرستد. پيغمبر فرمود: زياد بر من صلوات بفرستيد. فايده‌اش چيست؟ يکي از وحشت‌هاي ما اين است که در ظلمات قبر چه خواهيم کرد؟ در حديث داريم ميت در وحشتن و تنهايي به سر مي‌برد و ناگهان مي‌بيند روزنه‌اي به قبرش باز مي‌شود و کنارش با او حرف مي‌زند، مي‌گويد: من نماز تو هستم. يک فرشته ديگري مي‌آيد، نور ديگري از گوشه قبر مي‌آيد، مي‌پرسد: که هستي؟ مي‌گويد: زکات تو هستم! نور سومي مي‌آيد و مي‌گويد: من اخلاقت هستم. صلوات هم طبق اين حديث پيغمبر فرمود: نور در قبر است و يک پلي است روي جهنم که تاريک است، نور صراط است و نوري در بهشت است. حديث ديگري داريم که پيغمبر فرمود: هرکس بر من صلوات بفرستد، روز قيامت بالاي سرش روشنايي است. سمت راستش روشنايي است. چون قيامت ظلمات است و خورشيد هم تاريک شده است، مگر مؤمناني که با نور وارد محشر مي‌شوند. يک نور سمت چپ‌اش است و يک نور از بالاست، صلوات در قيامت به نور و روشنايي تبديل مي‌شود. «مَنْ صَلَّي عَلَيَّ مَرَّةً خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَي يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَي رَأْسِهِ نُوراً وَ عَلَي يَمِينِهِ نُوراً وَ عَلَي شِمَالِهِ‏ نُوراً وَ مِنْ فَوْقِهِ نُوراً وَ مِنْ تَحْتِهِ نُوراً وَ فِي جَمِيعِ أَعْضَائِهِ نُوراً» «جامع الاخبار، ص 60)
از زمان پيامبر، اين قصه بوده است و زمان ائمه هم بوده که خود پيغمبر و اصحاب فرمودند: به من صلوات ناقص نفرستيد. پرسيدند: صلوات ناقص چيست؟ فرمود: صلواتي که به من بفرستيد و به اهل‌بيت من نفرستيد. اين احاديث همه از کتب اهل سنت است. حتي صحيح بخاري، همانجا که گفته صلوات ناقص نفرستيد، پرسيدند يا رسول الله، صلوات کامل چيست، فرمود: «اللهم صل علي محمد و علي آل محمد» همانجا عنوان باب را که نوشته، نوشته «باب الصلاة علي النبي صلي الله عليه و السلم» چرا آل محمد اينقدر اصرار بوده است؟ چون ائمه ما ادامه دهنده همان آئين هستند و تبيين کننده همان فرهنگ هستند. امام سجاد در دعاي 42 صحيفه سجاديه فرمود: خداوند قرآن را مجمل فرستاد و اهل‌بيت تفسيرکنندگان آن مجمل هستند. تا روز قيامت دوازده نفر هستند که ادامه دهنده دين اسلام هستند و هيچ زماني نخواهد بود ما بدون حجت باشيم.
حديثي از ابن حجر هست که از پيامبر نقل کرده است که صلوات ناقص بر من نفرستيد. صلوات ناقص چيست؟ فرمودند: تا همينجا مي‌گويي و مي‌ايستيد. بگوييد: «اللهم صل علي محمد و آل محمد» فرمودند: در حديث مي‌خوانيم «من قال صلي الله علي محمد و لم يصل علي آله لم يجد ريح الجنه» کسي که صلوات ناقص بفرستد، بوي خوش بهشت به مشام او نمي‌رسد. پيغمبر فرمود: هرکس مي‌خواهد مرا در پيشگاه خدا وسيله و واسطه قرار بدهد، اگر مي‌خواهد برايش شفاعت کنم که روز قيامت مورد قبول واقع شود، بعد از صلوات بر من، آل محمد را هم بياورد که با شادماني وارد بهشت خواهد شد. از امام باقر روايت رسيد، به شخصي که خود را به کعبه چسبانده بود و تنها بر پيامبر صلوات مي‌فرستاد و اهل‌بيت را نمي‌گفت، فرمود اين ظلم به ماست.
از کساني که خيلي دشمن آل محمد بود و دوست داشت آل محمد از صلوات جدا شود، حجاج بن يوسف است. کسي که بيش از صد هزار نفر را در عراق کشته است. منجنيق  آورد و حجر الاسود را توهين کرد، حجاج بن يوسف ثقفي از کساني است که مي‌گفت: من از آل محمد نفرت دارم. از کساني است که بلند صلوات فرستادن را در مسجد الحرام ممنوع کرده است. مي‌خواست نام پيامبر و اهل‌بيت او فراموش شود. پيغمبر فرمود: صلوات شما بر من سبب استجابت دعا مي‌شود. بيش از ده حديث داريم که وقتي دست به دعا برمي‌داريد اول و آخر دعاهايتان صلوات بفرستيد. وقتي اين دعاها به آسمان مي‌رود نمي‌شود که خدا صلوات‌هاي ما را مستجاب کند و خواسته‌هاي ما را مستجاب نکند.
حرم امام رضا بوديم، دهه 60 بود، گفتند: مي‌خواهند حرم را براي خانواده شهدا قرق کنند. از حرم بيرون مي‌آمديم ديديم حاج آقاي قرائتي وارد مي‌شود. گفتيم: حرم قرق است. گفتند: شده به زور هم مي‌روم. يقين دارم امام رضا به خانواده شهدا عنايت دارد. من هم قاطي اينها مي‌شوم که امام رضا مجبور شود به من هم نگاهي کند. دعاهايمان را با صلوات بپيچيم. پيغمبر فرمود: در قيامت نزديک‌ترين جايگاه به من از کساني است که زياد صلوات مي‌فرستند. آيت الله خوشوقت که خدا رحمتشان کند، جوان‌ها را روزهاي جمعه جمع مي‌کردند و ختم صلوات مي‌گرفتند. زياد صلوات فرستادن حتي تا ده هزار صلوات هم در حديث داريم. خوش عاقبتي در کتاب وسايل الشيعه، جلد چهار، صفحه 1216 مي‌فرمايد: هرکس آخرين کلامي که در اين دنيا مي‌گويد صلوات باشد و از دنيا برود، خوش عاقبت خواهد بود. پيامبر فرمود: ياد خدا عبادت است. ياد من عبادت است. چنانچه ياد جانشين من علي بن ابي طالب عبادت است. پس صلوات يک نوع عبادت و نشانه محبت ما به پيغمبر است. نشانه ولايت ما نسبت به پيغمبر است.
امام صادق فرمود: صلوات نشانه وفاداري ما نسبت به پيغمبر است. اين آيه را خواندند که خداوند روزي ما را صدا زد و فرمود: «أَلَسْتُ‏ بِرَبّكُم‏» (اعراف/172) آيا من پروردگار شما نيستم؟ اين صلواتي که ما مي‌فرستيم، وفاي به عهد الست است. به پروردگار عرض مي‌کنيم: کسي که براي هدايت و نجات و سعادت ما فرستادي، ما همچنان نسبت به او وفادار هستيم. چقدر خوب است در خانواده‌ها نام شريف محمد زياد باشد. نام محمد در هر خانه‌اي باشد، فرشته‌ها عنايت خاصي به آن خانه دارند. چند سال پيش فرانسوي‌ها اعلام خطر کردند که چقدر نام محمد در فرانسه زياد شده است. نام مبارک محمد که يکي از جاهايي که صلوات مستحب است آنجايي است که به يکي از اسم‌هاي پيامبر مثل محمد، احمد، طه، مصطفي برسيم. حديث داريم نه تنها به هنگام شنيدم يا گفتن نام پيغمبر صلوات خوب است، حتي کسي که نام پيغمبر را مي‌نويسد، مثلاً يک تحقيقي مي‌نويسد همانجا بنويسد «محمد صلي الله عليه و آله و سلم» الآن رسم است که يک صاد مي‌گذارند، نهي شده است. يعني ما از يک ثوابي خودمان را محروم مي‌کنيم. در نوشتن هم کامل بنويسيم. در بحار الانوار جلد 94 صفحه 71 هست که تا وقتي نوشته‌ها هست، فرشته‌ها به صاحب نوشته درود مي‌فرستند و استغفار مي‌کنند. حتي حديث داريم اگر کسي نام پيامبران را آورد، اول بر پيامبر اسلام و بعد بر آن پيامبر صلوات مي‌فرستند. امام عسکري فرمود: «إِنَّ اشْرَفَ أَعْمَالِ الْمُؤْمِنِينَ فِي مَرَاتِبِهِمُ الَّتِي قَدْ رُتِّبُوا فِيهَا» شريف‌ترين جايگاه از مؤمنان، از زمين تا عرش خدا، براي کسي است که «مِنْ الثَّرَى إِلَى الْعَرْشِ الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ» کسي که زياد صلوات مي‌فرستد.
وقتي حضرت موسي(ع) در حال مناجات به نام محمد(صلي الله عليه و آله و سلم) رسيد، خداوند فرمود: «فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا ابْنَ عِمْرَانَ فَإِنِّي‏ أُصَلِّي‏ عَلَيْهِ وَ مَلائِكَتِي‏» (كافي، ج 8، ص 42) موسي بن عمران بر او صلوات بفرست. من و فرشتگانم بر او درود مي‌فرستيم. يعني از آغاز تا پايان خلقت که ما عقيده داريم جهان براي انسان آفريده شده و انسان هم براي بندگي خدا، برجسته‌ترين انسان‌ها انبياء هستند و در بين انبياء برجسته‌ترين‌ آنها پنج نفر هستند و در بين پنج نفر آن کسي که در قله ايستاده نبي مکرم اسلام است. اين را بايد تکرار کنيم. اميرالمؤمنين(ع) فرمود: «الصَّلَاةُ عَلَى النَّبِيِّ ص أَمْحَقُ‏ لِلْخَطَايَا مِنَ الْمَاءِ لِلنَّارِ» ما اشتباه مي‌کنيم. اشتباهاتمان را چطور جبران کنيم؟ فرمودند: صلوات فرستادن نسبت به اشتباهات و گناهان مثل ريختن آب روي آتش است. چطور آتش نشان‌ها مي‌آيند آتش را خاموش مي‌کنند؟ اگر مي‌خواهيم اشتباهاتي که در عمرمان زياد بوده، با صلوات خاموش کنيم. امام مجتبي(ع) فرمود: قلب انسان مثل آهن زنگ مي‌زند. چه کنيم قلب زنگ زده صيقل پيدا کند؟ فرمودند: با صلوات قلب زنگ زده را صيقل بدهيد.
پيغمبر فرمود: آنهايي که دنبال عافيت و سلامت هستند، «مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِ‏ بَاباً مِنَ‏ الْعَافِيَةِ» صلوات براي سلامتي و شفاي بيماران، اميرالمؤمنين فرمود: «وَ بِالصَّلَاةِ تَنَالُونَ‏ الرَّحْمَةَ» با صلوات شما رحمت پروردگار نصيبتان مي‌شود. «أَكْثِرُوا مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى نَبِيِّكُمْ» زياد بر پيغمبرتان صلوات بفرستيد که رحمت خدا براي شما ذخيره مي‌شود. بيشترين چيزي که در ترازوي اعمال، روز قيامت نقش دارد، چيست؟ يکي از صحنه‌هاي قيامت اين است که ترازو را وسط مي‌گذارند. ما به صف ايستاديم و منتظر هستيم نوبت ما شود و اعمال ما وزن شود و تکليف ما روشن شود. امام رضا(ع) فرمود: هرکس زيارت من بيايد، چند جا کمکش مي‌روم. يکي «عند الميزان» پاي آن ترازو است. قرآن مي‌فرمايد: «فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ‏ مَوازِينُهُ، فَهُوَ فِي عِيشَةٍ راضِيَةٍ» (قارعه/6و7) آن کسي که اعمال خوبش سنگين است، هم شادمان و هم راضي است. «وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ» آن کسي که دست خالي است و چيزي ندارد، «فَأُمُّهُ هاوِيَةٌ» (قارعه/9) جايگاه او هاويه است. «وَ ما أَدْراكَ ما هِيَهْ» تو چه مي‌داني هاويه چيست؟ «نارٌ حامية» آتشي سوزان است. ميزان يک موقف سختي در قيامت است. الآن چه کار کنيم تا بخاطر جمع اين دنيا را ترک کنيم؟ چيزهايي است که ترازوي ما را سنگين مي‌کند و بالاترين آن سه چيز است، يکي «کلمة لا اله الا الله» است. يعني گواهي به يگانگي پروردگار، يکي ذکر شريف صلوات است. سومين مورد خوش اخلاقي است. نکند کسي صلوات مي‌فرستد بد اخلاق باشد.
امام صادق(ع) فرمود: هرکس به پيامبر صلوات بفرستد، پيغمبر جواب مي‌دهد. زيارت از راه بعيد براي پيغمبر که در مفاتيح هم هست، اين همه سلام در زيارتنامه‌ها آمده، مگر پيغمبر مي‌شنود؟ اينجا امام صادق(ع) فرمود: وقتي کسي به پيامبر سلام مي‌کند يا به پيغمبر صلوات مي‌فرستد، پيغمبر مي‌فرمايد: سلام بر تو و صلوات بر تو! بحارالانوار، جلد 91 جلد 68، پيغمبر فرمود: اگر مي‌خواهيد بيني شيطان را به خاک بماليد يا شيطان را مجروح کنيد، چند کار بکنيد، «فَدَاوِمُوا عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ» مداومت داشته باشيد به اطاعت پروردگار «وَ ذِكْرِهِ» ذکر پروردگار، «وَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» اينها به ما کمک مي‌کند انرژي بگيريم، در مقابل شيطان بايستيم، يا بتوانيم شيطان را زمين بزنيم. کجا و چه زمان‌هايي بيشتر توصيه شده صلوات بفرستيم؟ يکي نماز است، در رکوع و سجده نماز و در تشهد که واجب است، امام رضا(ع) بعد از نماز صبح صد صلوات مي‌فرستادند. بين نماز ظهر و عصر، نماز مغرب و عشا، توصيه شده زياد صلوات بفرستيد.
ما دستور خاص هم داريم که بعد از هر نماز آيه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ‏ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» (احزاب/56) و بعد از اين آيه سه صلوات بفرستيم. ابوالفتوح راضي نقل کرده که پيامبر ما وقتي به آسمان‌ها رفت، به آسمان چهارم رسيد، يک فرشته‌ عجيب و غريب، از جبرئيل پرسيد: اين فرشته کيست؟ گفت: اين فرشته مسئول آمار باران است. يعني دقيقاً مي‌داند، چند قطره باران در دريا باريده، در کوه باريده و بنا هست در روزهاي بعد چند قطره باران در افغانستان ببارد، در چين ببارد، همه را اطلاع دارد. پيغمبر پرسيد: چيزي هست؟ فهميد پيغمبر او ذهن رياضي دارد. چيزي هست در اين دنيا نتواني حساب کني؟ گفت: بله، ثواب صلوات بعد از نماز. «اللهم صل علي محمد و آل محمد» چون ما گاهي نماز مي‌خوانيم هنوز «السلام عليکم» نگفته، شيرجه مي‌زنيم در رختخواب. پلک را باز نمي‌کنيم که خوابمان نپرد.
شب‌ها و روزهاي جمعه، خيلي حديث داريم که زياد صلوات بفرستيد. امام صادق سفارش کردند: روز جمعه هزار بار صلوات و بقيه روزها صد بار، آغاز و پايان دعاها، در ابتداي سخنراني، حديث داريم سخنران‌ها در شروع سخنراني، خطبا و وعاظ، در خطبه اول يک آهنگي را مي‌گويد که سفارش شده است. هنگام بوييدن گل و بوي خوش صلوات بفرستيد. در مسجد و ورود به مسجد و خروج از مسجد، هنگامي که در مسجد هست سفارش شده صلوات بفرستيد. در مجالس که مؤمنين گرد هم مي‌آيند سفارش شده که صلوات بفرستيد، حديث داريم کارواني از فرشتگان در عالم در حال حرکت هستند، وقتي به جلسه ذکر و صلوات مي‌رسند، فرود مي‌آيند و با اهل جلسه همراه مي‌شوند در صلوات فرستادن و وقتي اهل مجلس دعا مي‌کنند، فرشته‌ها هم آمين مي‌گويند.
عيد مبعث، روز 27 رجب سفارش صلوات به صورت ويژه شده است. اين حديث قشنگ است که وقتي چشم جواني به زن مجردي افتاد، حديث داريم چشم ببندد و دو رکعت نماز بخواند، حمد خدا را به جا بياورد و از خدا گره گشايي بخواهد. ازدواج جوان‌ها خيلي سخت شده است. دولت و مجلس بايد کاري کنند، خود ما هم بايد کاري بکنيم. ديشب از آقاي قرائتي پرسيدم، اگر از شما بخواهند براي مستأجرها مطلبي بگوييد، چه مي‌گوييد؟ ايشان فرمودند: رابطه ما و خدا يک رابطه دو طرفه هست، خداوند مي‌فرمايد: «ارحم تُرحم» يا «اذکروني اذکرکم» در ماه‌هاي گذشته کساني بودند خوش درخشيدند، اجاره نگرفتند يا کم گرفتند. يک کساني هم سوء استفاده کردند. خداوند فرمود: اگر کسي خانه‌اي اضافي دارد و خانه‌اش را در اختيار کسي که نياز دارد، قرار نمي‌دهد، خداوند روز قيامت مي‌فرمايد: من هم بهشت خود را از تو دريغ مي‌کنم. هستند کساني که خانه دارند و به مستأجر نمي‌دهند تا خانه را خراب نکنند. اگر مي‌خواهيم خدا منازلي را در بهشت قسمت ما کند، دريغ نکنيم.
شريعتي: تلاوت آيات پاياني سوره مبارکه صافات حسن ختام برنامه امروز ماست.
«والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين»
«ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ «154» أَ فَلا تَذَكَّرُونَ «155» أَمْ لَكُمْ سُلْطانٌ مُبِينٌ «156» فَأْتُوا بِكِتابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ «157» وَ جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ «158» سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ «159» إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ «160» فَإِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ «161» ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِفاتِنِينَ «162» إِلَّا مَنْ هُوَ صالِ الْجَحِيمِ «163» وَ ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ «164» وَ إِنَّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ «165» وَ إِنَّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ «166» وَ إِنْ كانُوا لَيَقُولُونَ «167» لَوْ أَنَّ عِنْدَنا ذِكْراً مِنَ الْأَوَّلِينَ «168» لَكُنَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ «169» فَكَفَرُوا بِهِ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ «170» وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ «171» إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ «172» وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ «173» فَتَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حِينٍ «174» وَ أَبْصِرْهُمْ فَسَوْفَ يُبْصِرُونَ «175» أَ فَبِعَذابِنا يَسْتَعْجِلُونَ «176» فَإِذا نَزَلَ بِساحَتِهِمْ فَساءَ صَباحُ الْمُنْذَرِينَ «177» وَ تَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حِينٍ «178» وَ أَبْصِرْ فَسَوْفَ يُبْصِرُونَ «179» سُبْحانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ «180» وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ «181» وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»
ترجمه آيات: چگونه داورى مى‏كنيد؟ پس آيا پند نمى‏گيريد؟ آيا براى شما (در اين عقايد باطل) دليل روشنى است؟ پس اگر راست مى‏ گوييد كتاب (و سند) تان را بياوريد. و (گفتند: خدا از جنّيان همسر گرفته است و) ميان خدا و جنّ نسبتى قائل شدند، در حالى كه جنّيان به خوبى مى‏دانند آنها (براى حساب پس دادن) احضار خواهند شد. خداوند از آن چه آنان مى‏گويند، منزّه است. جز بندگان برگزيده خدا (كه او را به شايستگى توصيف مى‏كنند وسعادت يابند). همانا شما (بت‏پرستان) وآنچه مى ‏پرستيد. نمى‏توانيد (خلق را) بر ضد خدا گمراه كنيد. مگر كسى كه خودش (با اراده و اختيار) به دنبال دوزخ باشد. (فرشتگان گويند:) و هيچ كس از ما نيست مگر آن كه براى او (مرتبه و) جايگاهى معيّن است. و اين ما هستيم كه (براى اطاعت فرمان خداوند) صف كشيده‏ايم. و اين مائيم كه تسبيح‏گوى (خداوند) هستيم. (مشركان) پيوسته و با تأكيد مى‏گفتند. اگر پندنامه‏ اى از نوع (كتاب‏هاى) پيشينيان نزد مابود، ما نيز حتما از بندگان برگزيده‏ى خدا بوديم. (ولى همين كه قرآن براى آنان آمد) پس به آن كفر ورزيدند و به زودى (نتيجه‏ى كفر خود را) خواهند دانست. و بى شك فرمان ما براى بندگانى كه به رسالت فرستاده شده‏اند از پيش معيّن شده است. همانا ايشانند كه پيروزند. وهمانا سپاه ماست كه پيروز است. پس تا مدّتى (معيّن از كفّار) روى بگردان. و (عناد و لجاجت) آنان را بنگر، پس به زودى (كيفر عنادشان را) خواهند ديد. پس آيا نسبت به نزول عذاب ما عجله دارند؟ پس هرگاه (عذاب ما) به آستانه آنان فرود آيد، اخطار شدگان چه بد صبحگاهى خواهند داشت. و تا مدّتى از آنان روى بگردان. و بنگر، پس به زودى خواهند ديد (كه عاقبتشان چه مى ‏شود). پاك و منزّه است پروردگار تو، پروردگار عزيز، از آن چه درباره‏ ى او (مى ‏پندارند و) توصيف مى‏ كنند. و سلام بر همه‏ ى فرستادگان و سپاس و ستايش براى خداوندى است كه پروردگار جهانيان است.


ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها