اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

98-05-06-حجت الاسلام والمسلمين بهشتي،ابعاد مختلف تربيت عبادي(حجاب)

معرفی برنامه


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: ابعاد مختلف تربيت عبادي (حجاب)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين بهشتي
تاريخ پخش: 06-05- 98     
شريعتي:
بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
بايد غبار صحنه تو را توتيا کنند *** آنان که خاک را به نظر کيميا کنند
هوهوي باد نيست که پيچيده در رواق *** خيل ملائکند رضا يا رضا کنند
بازار عاشقان تو از بس شلوغ شد *** ما شاعرت شديم که ما را سوا کنند
هرگز نميرد آنکه دلش جلد مشهد است *** حتي اگر که بال و پرش را جدا کنند
هرکس به مشهد آمد و حاجت گرفت و رفت *** او را به درد کرب و بلا مبتلا کنند
دردي عظيم و سخت که آن درد را فقط *** با يک نگاه گوشه‌ي چشمت دوا کنند
از آن حريم قدسي‌ات آقاي مهربان *** آيا شود که گوشه‌ي چشمي به ما کنند
«السلام عليک يا شمس الشموس و يا انيس النفوس» سلام مي‌کنم به همه‌ي بيننده‌هاي نازنينمان، شنوندگان بسيار گرانقدرمان، امروز روز 25 ماه ذي القعده است، روز دحو الارض، آخرين يکشنبه ماه ذي القعده که در اين هفته‌ها مکرر يادآوري کردم و توصيه بزرگان ما خواندن نماز امروز است که باز هم يادآوري مي‌کنم، آنهايي که به هر دليلي نتوانستند اين نماز را بخوانند، حتماً امروز فرصت را مغتنم بشمارند و از نفحاتي است که بايد قدر دانست. از افضل اعمال امروز زيارت امام رضا(ع) است، خوشا به حال کساني که مشهد هستند، دوستاني که مشهد هستند حتماً نايب الزياره ما باشند. حاج آقاي بهشتي سلام عليکم و رحمة الله. خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي بهشتي: سلام عليکم و رحمة الله، بنده هم خدمت شما و بينندگان و شنوندگان عزيز و زائران بيت الله الحرام  و زائران امام رضا(ع) سلام مي‌کنم. انشاءالله زيارت‌هاي پرشکوه و پر ثمر را خداوند برايشان تقدير کند و ما در ثواب زيارت آنها شريک باشيم. از همه بينندگان التماس دعا داريم.
شريعتي: بحث ما در ذيل بحث تربيت عبادي، به بحث نماز رسيديم و در بحث نماز به لباس نمازگزار اشاره کردند و وعده داده بودند که مي‌خواهند در مورد حجاب صحبت کنند. بحث امروز شما را خواهيم شنيد.
حاج آقاي بهشتي: بسم الله الرحمن الرحيم، الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي.
انشاءالله بيست نکته در مورد حجاب خواهيم گفت و در اين ايام نياز هست که هرکسي به اندازه خودش موضوع را طرح کند. از مصاديق «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» (عصر/3) مسلمان‌ها همديگر را به حقايق، خدا و قيامت، فرشتگان و انبياء و احکام و معارفي است که به دست ما رسيده است. اولين نکته به دنبال بحث هفته گذشته است، لباس نمازگزار، بعضي از خانم‌ها مي‌گويند: مگر خدا نامحرم است که ما بايد در نماز حجاب داشته باشيم؟ شايد يک پاسخ اين باشد که نماز يک مکتب انسان‌سازي است و بهترين وضعيتي که يک زن مسلمان بايد داشته باشد را خداوند از ما خواسته است. مثل اينکه وقتي به سمت قبله نماز مي‌خوانيم، يک کسي بگويد: مگر خدا اين طرف است؟ نه خدا همه جا هست، «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ‏ اللَّهِ‏ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيم‏» (بقره/115) به هر سو رو کنيد، خدا در آن سو هست، ولي اينکه خدا به ما فرمان داده به اين سمت، حکمت‌هايي دارد که در موضوع قبله خواهيم گفت. لباس نمازگزار الگوي تربيت است که خانم‌ها و دختران و بانوان مسلمان بدانند خداوند پوشيدگي را دوست دارد. «ان الله يحبّ الحياء و الستر» خداوند حياء و پوشيدگي را براي بانوان مي‌پسندد.
نکته دوم اينکه در قرآن سه بار آياتي آمده که اسلام جهان‌گير خواهد شد و امامان ما فرمودند: اين همان زماني است که مهدي ما ظهور خواهد کرد و يارانش از قبل زمينه‌سازي آن حکومت را انجام مي‌دادند. مثلاً يکي در سوره مبارکه صف آيات هشتم تا نهم است. «يُرِيدُونَ‏ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» (صف/8) دشمنان مي‌خواهند نور خدا را با دهان و سخنانشان خاموش کنند. اما خداوند کامل کننده نور خويش است «وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» حتي اگر کافران را ناخوش آيد. آيه‌ي نهم «هُوَ الَّذِي‏ أَرْسَلَ‏ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ» او خدايي است که پيامبرش را با هدايت فرستاد و دين حق، «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْكَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» (توبه/33) تا اين دين را که ديني عقلاني و وجداني و فطري و عاطفي است، متناسب با نيازهاي متنوع بشر، اين را جهاني خواهد کرد. بر همه اديان و آئين‌ها سيطره خواهد داد. اگرچه مشرکان خوش ندارند مبارزه کنند. پس اسلام جهاني خواهد شد، خوشا به حال کساني که در اين حرکت يک سهامي خريداري کنند. بگويند: ما هم در اين حرکت، چون در مجلس امام صادق(ع) صحبت ظهور امام عصر پيش آمد و امام فرمود: اين مهم نيست در آن روزگار باشيم يا نه، مهم اين است که سهمي داشته باشيم. نقش اين است که آن اهداف را همين الآن، مثلاً امام زمان عدالتخواه است، ما هم ظلم نکنيم. امام زمان دنبال بندگي خداست، نماز را ترويج کنيم. امام زمان به فکر خلايق است، ما هم در انديشه‌ي محرومان باشيم. يک چنين کارهايي را اگر انجام بدهيم حتي اگر زودتر از ظهور امام زمان از دنيا برويم، در آن روزگار به اذن پروردگار دوباره زنده مي‌شويم و به خدمت گماشته مي‌شويم. بانوان لشگريان امام زمان هستند. چون اسلام نمادهايي دارد به جز در دل و انديشه، اسلام نمادهاي بيروني دارد، مثل نماز. ما تا مي‌بينيم کسي به نماز مي‌ايستد، مي‌فهميم مسلمان است. تا مي‌بينيم صداي اذان بلند مي‌شود، مي‌بينيم مسلمان‌ها اينجا هستند. تا مسجد را مي‌بينيم، کعبه را مي‌بينيم، مراسم حج نمادهاي اسلام هستند و يکي حجاب است. حجاب جزء شعائر است و بزرگان فرمودند: يکي از مصاديق شعائر خدا، حجاب است. خوشبختانه پس از انقلاب اسلامي بانوان و مادران و دختران ما به ميدان آمدند و چندين بار حضرت امام فرمود: نقش زنان در انقلاب بيش از مردان است. آنها بودند که مردان و پسران و همسرانشان را به خيابان‌ها فرستادند. پس از انقلاب هم در ميدان‌هاي علم، صنعت و کشاورزي، جبهه و جنگ، دفاع مقدس بانوان براي دنيا الگو شدند. بانوان نيجريه و الجزاير و لبنان و کشورهاي ديگر از زنان ايراني الهام گرفتند.
گاهي وقت‌ها ما خيلي دلواپس مي‌شويم و بزرگان ما براي حجاب دلواپسي مي‌کنند، اين طرف هم هست که جاي اميد هم دارد. يعني گرايش به اسلام که در آمريکاي مرکزي، جنوبي و شمالي ديده شده و دلواپس کرده استکبار جهاني را، يکي از نمادهايش حجاب است که او به ناچار با اين حجاب ستيز مي‌کند. اين طرف ما هستيم که بايد فهم داشته باشيم، موضوع مهم است و مسأله حجاب، مسأله حاشيه‌اي و کوچک و جنبي نيست. خانواده در مورد اهل خانه چه مسئوليتي دارد، پدر و مادر براي بچه‌ها چه مسئوليتي دارند. در حديث خيلي حديث داريم، حق فرزندان، اما در قرآن خداوند دو موضوع را مطرح کرده که والدين با بچه‌ها به طور جدي در ميان بگذارند. موضوع نماز و حجاب، ما روزه هم داريم، آيه نداريم به بچه‌هايتان بگوييد: روزه بگيرند. حديث داريم اما در کتاب آسماني ما و در بين اين همه موضوع به دو موضوع اشاره شده است و پدر و مادرها بايد از نماز فرزندان و حجاب آنها حراست کنند. در مورد نماز «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ‏ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها» (طه/132) اي پيامبر، يا اي همه کساني که قرآن مي‌خوانيد خانواده خود را به نماز سفارش کن و خودت به نماز استقامت بورز. در مورد حجاب، «يا أَيُّهَا النَّبِيُ‏ قُلْ‏ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ» (احزاب/59) به همسر و دختر و بقيه‌ي زنان مسلمان بگو «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» روسري‌هاي بلند را بپوشند. اين فرمان خداست. پيامبر در قله و بقيه پدر و مادرها به دنبال پيامبر بايد فکر کنند. من چه کار کنم اين دختر بچه را از پنج، شش سالگي آرام آرام بايد شوق و عشق به حجاب، اعتقاد و باور به حجاب را، در او ايجاد کنم که برايش مهم باشد و بداند فرمان خداست.
نکته چهارم از استاد عزيزم آيت الله جوادي آملي است. آيت الله جوادي آملي کتابي دارند از دهها کتاب با ارزشي که دارند، زن در آئينه جلال و جمال خدا، به جز اين کتاب هم ايشان بارها در درس‌هايشان اين نکته را مي‌فرمايند که حجاب حق الناس نيست. حق الله است. يعني چه؟ مال حق الناس است. يعني پول‌هايي که ما داريم براي خودمان است و از راه حلالي به دست آورديم. حفظ و مراقبت مي‌کنيم. ممکن است کسي بيايد پول من و شما را بدزدد. مردم مي‌‌گويند: چرا بلند نمي‌شوي؟ مي‌گويد: براي خودم است، نمي‌خواهم. به غارت رفته، راهزني آمده، خانه ما يک فرشي را برده، به هر دليلي مي‌گويم: نمي‌خواهم. حق خودم است، براي خودم است و صرف نظر مي‌کنم. اما مي‌توانم بگويم: اين زن من است، دختر من است، بگذار هرطور مي‌خواهد بگردد. اين ناموس من است. ايشان مي‌فرمايد: حجاب حق الناس نيست که خانم بگويد: اختيار من با خودم است. يعني از حقوق بشر نيست و از حقوق الله است. يکوقت مي‌بينيم حقوق بشر است و اين خانم مي‌گويد: من حجاب نمي‌خواهم. شوهرش هم مي‌گويد: دوست دارم همينطور بگردد. اما اگر اين نظريه را پذيرفتيم که حجاب از حقوق خداست، معنايش اين است که همه مسلمان‌ها بايد دست به دست هم بدهند و از راه‌هاي مختلف از حق خدا صيانت کنند و نگذارند لطمه ببيند. اصلاً کسي حق ندارد بگويد: شما براي چه به من تذکر مي‌دهيد؟ براي چه امر به معروف مي‌کنيد؟ حق خداست و خداوند براي بندگانش چنين حقي قرار داده است. امر و حکم خداست، اين نکته چهارم است.
نکته پنجم، ما يک دشمني داريم که در قرآن 99 بار نامش آمده است. 88 بار با کلمه‌ي شيطان و يازده بار با کلمه ابليس. چهارده بار خداوند در قرآن فرموده: او دشمن است. ما اگر کمترين هوشي را داشته باشيم بايد بيدار شويم که اين دشمن کيست؟ چقدر امکانات دارد و چه هدفي از دشمني با ما دارد و از چه ابزاري براي دشمني استفاده مي‌کند. چند نفر دارد، هواپيما دارد، توپ وتانک دارد. سلاحش چيست؟ روشش چيست؟ اينها در يک جلسه بايد گفته شود. در سوره‌ي مبارکه اعراف از آيه 13 تا 28 خداوند اولين قصه‌ي قرآن را نقل مي‌کند و آن خلقت پدر و مادر ماست. خداوند آدم را آفريد و به فرشتگان فرمود: به آدم سجده کنيد و آنها همه استفاده کردند و الا ابليس. خداوند فرمود: چرا سجده نکردي؟ گفت: من بهتر از آدم هستم و تو مرا از آتش آفريدي و آدم را از خاک، خداوند به شيطان فرمود: از اينجا برو و از جايگاهي که شش هزار سال زحمت کشيده بود پايين فرستاد و از درگاه خود بيرون کرد و شيطان يک تقاضايي نوشت و خداوند موافقت کرد. اينکه پروردگارا به من فرصتي بده من مي‌خواهم بندگانت را منحرف کنم. يک خصومت جدي، خداوند براساس حکمتش که اراده کرده بود موجودي به نام انسان بيافريند که خودش تصميم بگيرد. اين بار بخواهد تصميم بگيرد بايد در درون هم گرايش به حق درونش باشد و هم گرايش به باطل، در بيرون هم، هم دعوت به حق باشد و هم باطل. اين سيستمي است که علامه طباطبايي مي‌فرمايد: خداي حکيم اين سيستم را قرار داد و حالا اين موجود را مي‌خواهد آغاز به خلقت کند. يک دوره کارورزي به قول آيت الله مکارم شيرازي براي آدم و حوا قرار داد و هنوز دوره تکليف شروع نشده است که آدم و حوا بيايند و زندگي‌شان در کره خاکي آغاز شود، نشده است.
يک دوره کارورزي و يک دست گرمي، خداوند اين دو نفر را در باغي فرستاد و به آنها فرمود: اين باغ در اختيار شما، هرچه مي‌خواهيد بخوريد. انواع و اقسام خوردني‌ها هست فقط به اين درخت نزديک نشويد. ابليس آمد و از ترفندهاي مختلف استفاده کرد تا اين دو نفر را قانع کند و همه چيز را که خدا مي‌گويد: نکن، انجام بدهند. مثلاً به آنها گفت: مي‌دانيد چرا خدا گفته نخوريد؟ چون اگر بخوريد فرشته‌ مي‌شود. اينها هم گفتند: فرشته که خيلي خوب است. يا گفت: اگر بخوريد قدرت پيدا مي‌کنيد، قدرت هم خيلي خوب است. يا شيطان به آنها گفت: اگر بخوريد جاويدان مي‌شويد. هيچوقت نمي‌ميريد. اين آقا و خانم با هم گفتند: بخوريم يا نخوريم، نظر شما چيست، گفتگو کردند و تصميم گرفتند. آمدند چشيدند، «فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ» (اعراف/22) حتي نخوردند، يک گا از سيب زدند و يکباره ديدند لباس‌هايشان ريخت. بعضي معتقد هستند که مهمتر از آيات سوره احزاب اين آيات است، آيات سوره اعراف. چه ارتباطي بين اهداف شيطان و لباس و برهنگي هست؟ شيطان همه کارهايش را کرد که به يک هدف برسد. اين حجاب و لباس را از انسان بگيرد که اگر اين کار را بکند، او را مشغول اندامش کند و يک غريزه‌اي در وجود دارد و از چيزي که خدا بر او اراده کرده فاصله مي‌گيرد. بهشت چيست و آخرت چيست و معنويت و نماز، سرگرم مي‌شود. آدم و حوا هم بر اساس سرشتشان که پاک بود خيلي زود دست به دعا برداشتند و گفتند: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ» (اعراف/23) خدا هم آنها را بخشيد.
خدا به ما روي کرده، ما چه کسي هستيم؟ بني آدم، يا بني آدم! «يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ‏ لِباساً» (اعراف/26) اين لباس خيلي قداست دارد، ما از آسمان برايت فرستاديم. لباس چند کاربري دارد، يکي براي سرما و گرما هست، يکي براي زيبايي هست که در قرآن آمده است. ولي اينجا مي‌فرمايد: اين لباسي که به شما قداست مي‌دهد، «يُوارِي سَوْآتِكُمْ» اندام شما را مي‌پوشاند. اين کاربري لباس که بعد حجابي لباس هست. آيه‌ي بعد «يا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ‏ الشَّيْطانُ» (اعراف/27) نکند شيطان بيايد شما را گول بزند. «كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ» همان قصه دوباره تکرار شود، پدر و مادر شما را از آن موقعيت خوب بيرون انداخت، آن تله چه بود؟ «يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما» اين لباس آدم و حوا را گرفت. دنبال شما هست. آنوقت شيطان کيست؟ شيطان از نظر قرآن کسي است که تنها نيست و حزب دارد. هوادار سياسي دارد. ميليون‌ها طرفدار دارد. جنود دارد، ارتش دارد. ذريه و قبيله دارد. امروزي بخواهيم بگوييم اين دستگاه امنيتي آمريکا و فيلم سازي آمريکا، فکر مي‌کنند، يعني شيطان فقط يکي نيست، دنبال چه هستند؟ دنبال منحرف کردن انسان هستند. چطور؟ اولين خاکريز لباس است. اگر بتواند اين لباس را از زن و مرد بگيرد. همان حياء، که اين لباس در حياء تأثير مي‌کند يا عفت، اگر بتواند بگيرد، ديگر اين دختر و پسر و زن و مرد در آغوش شيطان مي‌رود. اين بار بگويد: دزدي کن، دزدي مي‌کند. خيانت کن، خيانت مي‌کند. يعني موضوع حجاب از نظر قرآن، بخواهيم مبنايي نگاه کنيم موضوعي است که دشمن روي آن سرمايه‌گذاري مي‌کند و ما هستيم که بايد بيدار باشيم.
نکته ششم؛ يک آيه‌اي است در اول سوره مائده، از آياتي است که همه مردم حفظ هستند. «تَعاوَنُوا عَلَى‏ الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏» مسلمان‌ها کمک کنيد به همديگر در خوبي و پاکي، يک کسي مي‌گويد: اين خوبي و پاکي مصداقش چيست؟ يکي همين حجاب است. ما مردم به هم بايد کمک کنيم تا اين حجاب تحقق پيدا کند. مردان با نگاه و زنان با حجاب، يک قصه در سوره مبارکه قصص آمده که ماجرايي پيش آمد و موسي بن عمران از کشور فرار کرد و وارد کشور ديگري شد. به سر چاه آبي رسيد، ديد مردان آب برمي‌دارند و دو دختر آن کنار با فاصله ايستادند، موسي بن عمران نزديک دخترها شد و احوالپرسي کرد. شما چه کسي هستيد؟ گفتند: ما پدر پيري داريم، نمي‌تواند کار کند و ما کار مي‌کنيم و نمي‌خواهيم با مردان نامحرم قاطي شويم. موسي هم جوان غيوري بود. گفت: اين چون دختر هستند هر روز بايد اينقدر معطل شوند؟ نوبتي کنيد، آنها گفتند: خودت بيا آب بردار. سطل آب سنگين بود. يک نفر نمي‌توانست ولي موسي بن عمران خيلي قدرت داشت. تنهايي آب را برداشت ودخترها به گوسفندان آب داد و ديگر موسي با دخترها صحبت نکرد. زير سايه‌ي درختي نشست و دخترها به خانه رفتند. شعيب پيغمبر پرسيد: چطور امروز زود آمديد؟ دخترها گفتند: جوانمردي آمد به ما کمک کرد. پدر به يکي از دو دختر گفت: برو جوان را بياور. قرآن گزارش مي‌کند که نحوه راه رفتن اين دختر چطور بود. «تَمْشِي‏ عَلَى اسْتِحْياءٍ» (قصص/25) چون يک زن که مظهر جمال خداست مي‌تواند تحريک کننده راه برود و حرف بزند. تحريک کننده شوخي کند و لباس بپوشد. اين دختر با سنگيني آمد و گفت: پدرم شما را دعوت کرده که به خانه ما بيا و مي‌خواهد مزد کارت را بدهد. اينکه همکاري مي‌گويم منظورم از اينجا به بعد است. پسر به دختر گفت: من يک خواهشي از شما دارم. از اينجا تا خانه شما را بلد نيستم. من جلو مي‌روم و شما پشت سر من بيا تا نگاه من به شما نيافتد. اين همکاري است تا پاکي صورت بگيرد و آن عفت و حياء، چيزي که خداوند اراده کرده تا ما به اهداف بلند برسيم، در سايه پاکي هست.
گاهي خانم‌ها مي‌گويند: مردان نگاه نکنند. قرآن مي‌گويد: هردو، يعني آيات 30 و 31 از سوره نور، خداوند به پيغمبر مي‌فرمايد: به مردان در مورد نگاه و به زنان در مورد نگاه و حجاب، يعني بار مسئوليتي زنان براي يک جامعه پاک سنگين‌تر است. مردان نگاهشان را کنترل کنند. «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» (نور/30) به مردان مؤمن بگو: نگاهشان را کنترل کنند و دامن‌هايشان را پاک نگه دارند «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» (نور/31) مراقب چشمشان باشند، به هر مردي نگاه نکنند و پاکدامني پيشه کنند «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» زينت‌هايشان را، زيورآلاتشان را آشکار نکنند. اينها فرمان‌هاي خداست، خدايي که به ما نياز ندارد برايش نماز بخوانيم يا نخوانيم، حجاب را رعايت کنيم يا نکنيم، روزه بگيريم يا نگيريم، خداوند «فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌ‏ عَنِ‏ الْعالَمِين‏» (آل‌عمران/97) از فرشته‌ها بي‌نياز است.  خدا ميلياردها فرشته دارد. اعتصاب کنند و سبحان الله نگويند. او خالق و صمد است. خدا اين احکام را براي خوشبختي واقعي ما فرستاده است.  نهصد بار در قرآن آمده «رب» دوست دارد ما شکوفا شويم و رشد کنيم. اگر نمي‌خواهيم برسيم به مقصدي که خدا براي ما اراده کرده بايد تبعيت و فرمانبري کنيم. کلمه عبد را خداوند براي پيامبران به کار برده است. اين لباس را بپوش، در اين حد و حدود است و پوشش يک چيز فطري است و همه اديان پوشش داشتند. کشورهاي مختلف شرقي و غربي پوشش داشتند و به دين اسلام اختصاص ندارد.
سال 1370 با حاج آقاي قرائتي به کشور اتريش براي سفر تبليغي رفتيم. يک روزي دوستان گفتند: مي‌خواهيد يک پارکي برويم، ايشان گفت: برويم. به پارکي رفتيم و ايشان هم صحنه‌هاي وحشت زده را ديد، زن و مرد در آغوش هم بودند. يک پيرمرد خوش سيمايي در پارک نشسته بود. آقاي قرائتي گفت: برويم با او حرف بزنيم. اولين سؤال آقاي قرائتي اين بود که چرا اينطور هستند؟ پيرمرد گفت: تقصير کليساست. گفت: من دختر و پسر دارم. شغلش صنعتگر و کارخانه‌دار بود. چقدر کارگر داشت و براي استراحت آمده بود. در خانه ما شراب نيست و دختران من اينطور نيستند. اديان آسماني ما را توصيه به پوشش کردند. گفت: کليسا کوتاهي کرده است. حتي اديان غير آسماني، ادياني که در هند هستند. ايشان گفت: هشتاد سال است به خاطر کوتاهي که کشيشان کردند و تذکر ندادند و مرعوب قدرت‌ها شدند و سکوت کردند وگرنه پوشش فطري است. همه انسان‌هايي که پا گذاشتند روي کره خاک پوشش را دوست دارند. اسلام فرمود: يک زن مسلمان در اين حد و حدود بايد پوشيده باشند.
نکته هفتم اينکه حجاب براي ناکام کردن هوس بازان است. قرآن در آيه 32 سوره احزاب مي‌فرمايد: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ» (احزاب/32) خانم‌ها با عشوه‌گري حرف نزنند. چرا؟ «فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» آن کسي که هوس باز است طمع مي‌کند. ما بايد جلوي طمع او را بگيريم. با نوع پوشش و سخن گفتن و سلوک، يعني حجاب براي اين است که جلوي هوس باز گرفته شود. يک فرماني است براي جلوگيري از آلودگي. نکته بعدي در مورد صيانت از خانواده هست. در اسلام يک نهادي داريم به نام نهاد خانواده که امروز در جهان سيب ديده است و يک مسأله فروپاشي خانواده است. در فضاي مجازي بيست کشور اول، همچنان در آمريکا و اروپا هست. آرام آرام در روسيه و کشورهاي شرقي کشيده شده است، متأسفانه در کشور خود ما هم هست. در کشورهاي نزديک مثل عربستان، مصر، ترکيه، حقايقي است که هست و آمارش سرايت کرده است. تمهيداتي را اسلام عزيز به ما فرموده تا اين نهاد خانواده که پيغمبر فرمود که بعد از ايمان به خدا، محبوب‌ترين بنا نزد خانواده است. يک کتابي دارم اسمش «بنيان مقدس» است براساس همين حديث. يک بنيان محکمي است، اين بنيان اگر از هم بپاشد ديگر اهدافي که انبياء آرزو داشتند، فراموش مي‌شود. حجاب صيانت از خانواده است و وقتي حجاب کمرنگ شود، کم کم به سمت برهنگي مي‌رود. يکي از آثارش اين مي‌شود که اعضاي خانواده اعتمادشان نسبت به هم، عشقشان نسبت به هم کم مي‌شود. نگاه مي‌کند ده تا زن ديگر را مي‌بيند، طمع که دارد، شهوت که دارد، حرص دارد و به آنها فکر مي‌کند. بعد از فکر کردن با آنها تماس مي‌گيرد. بعد از تماس گرفتن با آنها دست مي‌زند. بعد از دست زدن تا آخر جهنم برو. يعني ماجراي حجاب و پاکي مهم است.
خيلي‌ها مي‌گويند: ماجراي عفت با حجاب متفاوت است. عفت را رعايت کنيم، زن بايد عفيف باشد اما به قرآن نگاه مي‌کني اين دو را کنار هم آورده است. معلوم مي‌شود آن پوشش در پاکدامني تأثير دارد. مي‌فرمايد: «وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» دامنشان را پاک نگه دارند و «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُن‏» موضوع حجاب را يک جاي ديگر مطرح نکرده و کنار پاکدامني آورده است. مقام معظم رهبري مي‌فرمايد: در اروپا هم همينطور است. زنان پاکدامني هستند ولي حجاب ندارند. حجاب که کمرنگ شد، حرص بيننده و شهوت بيننده را تحريک مي‌کند و آرام آرام ارتباطات آلوده شکل مي‌گيرد. ما خانواده‌هايمان را دوست داريم، بچه‌هايمان را دوست داريم. بايد از سلامت خود و بچه‌هايمان حفاظت کنيم. کسي که نگاه آلوده مي‌کند، کسي هم پيدا مي‌شود به خانواده او نگاه مي‌کند، کسي که حاضر مي‌شود، پيامبر در يک جمعي نفرين کرد به مردي که از همسرش اطاعت مي‌کند. مسلمان‌ها متعجب شدند يا رسول الله، هرکس از همسرش اطاعت کند، شما نفرينش مي‌کني؟ توضيح دادند، فرمودند: خانمي که به اين آقا مي‌گويد: اين لباس را براي من بخر. لباس بدن نما و او اطاعت مي‌کند. همه ما بايد کمک کنيم نظام خانواده از هم نپاشد و فرزندان صالح و پاک، دعاهايي که براي فرزندان هست، پانزده دعا بود. يکي اين بود «ربّ هب لي ذرية طيبة» پروردگارا بچه‌هاي ما به ما بده. پاک يعني چه؟ دست و دامنش پاک باشد، چشمش پاک باشد، چه کسي بايد زمينه‌هايش را مهيا کند، پدر و مادر، اين چيزي را که به نام حجاب جابر بن عبدالله انصاري مي‌گويد: در مجلسي موضوع سخن اين بود که بهترين و بدترين زن چه کسي است؟ پيغمبر فرمود: بهترين زن، الآن وارث پيغمبر امام زمان(ع) است. امام زمان را دوست داريم و گاهي گريه مي‌‌کنيم، امام زمان مي‌خواهم ببينمت. اين چشمان گناهکار من به سيماي زيباي شما بيافتد.
الآن دوست داريم از امام زمان بپرسيم، يا حجة بن الحسن بهترين زن چه کسي است؟ بهترين زن «الولود» زني است که زياد بچه دوست دارد. بچه زياد مي‌آورد. «الودود» خيلي عاطفي و پر محبت است. به پوشش خود خيلي اهميت مي‌دهد. اين را پيغمبر ما فرموده، حدي که اسلام فرموده را رعايت مي‌کند تا در نزد خدا و پيامبر و ائمه محبوب باشد. ويژگي چهارم با همسر خود خيلي مهربان و با مردان غريبه جدي است. اين پنج ويژگي را دارد. بدترين زن، زني است که بچه دوست ندارد. حقود است، کينه‌اي است. پوشش مناسبي ندارد. براي شوهرش خشک و براي غريبه‌ها آرايش مي‌کند. اينها معارفي است که از طريق ائمه و پيامبر به دست ما رسيده تا سبک زندگي ما با اين رهنمودها شکل بگيرد و تربيت شويم تا زمينه براي ظهور امام زمان فراهم شود.
نکته مهمي که رهبر معظم ما روي آن پافشاري دارند، حجاب دانشجويان و اساتيد ماست که مايه افتخار هستند. انقلاب اسلامي ايران در مورد زن، متأسفانه اروپايي‌ها چشم مي‌بندند از اين افتخارات، زنان و دختران ما در حوزه‌ي علم و فناوري، در زمان کنکور آمار دختران بيشتر است. بعد هم کارشناسي ارشد و دکترا و بين کساني که مخترع هستند و مکتشف هستند اين براي دنيا دستاورد بزرگي است که نمي‌تواند بگويد: جمهوري اسلامي ايران بي اعتنا است نسبت به بانوان، در دنياي ورزش بارها و بارها رهبر انقلاب به نهادهاي مختلف توصيه مي‌کنند براي ورزش بانوان و وقت در مسابقات جهاني و آسيايي حضور پيدا مي‌کنند و با حجاب حاضر مي‌شوند، تحسين و تشويق مي‌کند. راحت نبايد از کنار اين افتخارات بگذريم. حضور بانوان در دفاع مقدس، مادران و همسران و فرزندان شهيدان در کشاورزي، ما از خانم‌ها قدرداني نمي‌کنيم.
در گيلان و گلستان و مازندران برنج کاران خانم‌ها هستند و همه ما مديون آنها هستيم. در دنياي صنعت و کارخانه‌ها کشوري داريم که به خانم‌ها مباهات مي‌کنيم و همه اينها را هم با حجاب همراه مي‌کنند. ايشان مي‌فرمايد: در دانشگاه ما نبايد کسي اجازه پيدا کند به حجاب بي احترامي کند. يک فضايي پيش بيايد کسي در دانشگاه به خودش جرأت بدهد، حجاب جزء مسائل اصلي و رکني ما هست. استراتژي است و بايد مراقبت کنيم. شهيد مطهري از توصيه‌هايي که به دانشجويان داشته اين است که تاريخ آندلس را بخوانيد. کتاب مرحوم آيتي «تاريخ آندلس» که سراغ داريم. با قصه شراب و حجاب توانستند مسلمان‌هايي که چرن قرن حاکميت داشتند، مساجدي در اسپانيا ساختند، اينها را تهي کنند و بعد مساجد تبديل به کليسا شود، ما بايد اين هوشياري را داشته باشيم.
شريعتي: انشاءالله جامعه ما يک جامعه سالم باشد و زير سايه حجاب باشيم، هم مردها و هم خانم‌ها و انشاءالله به سمت آن جامعه مدني و مدينه فاضله پيش برويم. امروز صفحه 116 قرآن کريم، آيات 46 تا 50 سوره مبارکه مائده را با هم تلاوت خواهيم کرد، چقدر خوب است امروز که از افضل اعمالش زيارت امام رضاست، ثواب تلاوت اين آيات را هديه به روح بلند حضرت هديه کنيم.
«وَ قَفَّيْنا عَلى‏ آثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ‏ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ وَ آتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ‏ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ «46» وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ «47» وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمَّا جاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما آتاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ «48» وَ أَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّما يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ لَفاسِقُونَ «49» أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ «50»
ترجمه آيات: و به دنبال آنان (پيامبران پيشين) عيسى پسر مريم را آورديم در حالى كه تورات را كه پيش از او بود تصديق مى‏كرد و به او انجيل داديم، كه در آن هدايت و نور است و تصديق كننده‏ى تورات قبل از آن است و براى پرواپيشگان مايه‏ى هدايت و موعظه است. و اهل انجيل، به آنچه خداوند در آن كتاب نازل كرده حكم كنند و كسانى كه به آنچه خداوند نازل كرده، حكم نكنند. پس آنان همان فاسقانند. و ما كتاب (قرآن) را به حقّ بر تو نازل كرديم، در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‏كند و حاكم و حافظ آنها است. پس به آنچه خداوند نازل كرده، ميان آنان حكم كن و (با دور شدن) از حقّى كه براى تو آمده، از هوا و هوس آنان پيروى مكن، ما براى هر يك از شما آيين و طريقه‏ى روشنى قرار داديم و اگر خداوند مى‏خواست، همه‏ى شما را يك امّت قرار مى‏داد (و همه يك قانون و آيين داشتيد). ولى (خداوند مى‏خواهد) تا شمارا در آنچه به شما داده بيازمايد، پس در كارهاى نيك سبقت بگيريد، (و بدانيد كه) بازگشت همه‏ى شما به سوى خداست، پس او شمارا به آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد آگاه خواهد ساخت. و اينكه ميان آنان طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم كن، و از هوسهاى آنان پيروى مكن، و بر حذر باش از اين كه تو را از برخى از آنچه خداوند بر تو نازل كرده منحرف سازند. پس اگر آنان (از حكم و داورى تو) روى‏گرداندند، پس بدان كه خداوند مى‏خواهد آنان را به خاطر پاره‏اى از گناهانشان مجازات كند، بى شك بسيارى از مردم فاسقند. آيا آنان حكم جاهليّت را مى‏طلبند؟ براى اهل ايمان و يقين، داورى چه كسى از خدا بهتر است؟
شريعتي: خدمت شما هستيم و نکات پاياني شما را مي‌شنويم.
حاج آقاي بهشتي: علي بن مهزيار شخصيتي است که اين هفته سمت خدا به سمت او رفته است، پدرش هندي و مسيحي است. مسلمان درجه يک شد، نام پسرش را علي گذاشت، از ياران امام رضا و امام جواد و امام هادي(ع) است وکيل اين امامان بوده است. سي و چند کتاب و مقاله نوشته است. يکي از ويژگي‌هايي که من خيلي غبطه خوردم، پيشاني به خاک مي‌گذاشت و به مردم دعا مي‌کرد. گاهي به هزار نفر دعا مي‌کرد. لذا در پيشاني‌اش جاي سجده داشته است و در سجده هم دعا به مردم مي‌کرد. کسي است که امام جواد به او فرمود: اينقدر نزد خدا مقام داري که دعا کردم روز قيامت خدا يک جايگاهي به تو بدهد که همه به حال تو حسرت بخورند. امام جواد خيلي او را دوست داشته است. کاري کنيم بلکه امام زمان به ما عنايتي بکند. يک راهش توجه به مردم است. خدايا به حق امام رضا(ع) وسيله‌ي اشتغال و ازدواج و مسکن جوان‌ها را فراهم بفرما، بيماران را لباس شفا بپوشان. در ظهور حضرت ولي‌عصر تعجيل بفرما. همه ما و خانواده‌هاي ما را از زمينه‌سازان حکومتش تقدير بفرما.
شريعتي: «والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها