اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-11-06-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-سيره ي نبوي

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-سيره ي نبوي

92-11-06

دلم امروز گواه است کسي مي آيد ،حتم دارم خبري هست گمانم بايد فال حافظ هم هر بار که مي گيريم باز مژده اي دل که مسيحا نفسي مي آيد ،بايد از جاده بپرسم که چرا مي رقصد مست موسيقي گامي شده باشد شايد، ماه در دست به دنبال که اين گونه زمين مست مي چرخد و يک لحظه نمي آسايد، گِله کم نيست ولي لب زسخن خواهم بست اگر آن چهره به لبخند لبي بگشايد.
سوال – در مورد سيره ي نبوي توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ -يکي از خصوصيات پيامبر اين بود که در تمام مدت در خدمت مردم و در حال گره گشايي از کار مردم بودند. شيخ صدوق درعيون اخبارالرضا و شيخ طوسي اين حديث را آورده اند که پيامبر فرمود: اگر کسي نمي تواند مشکلش را به من بگويد، شما واسطه بشويد. البته پيامبر حاجب و مانعي نداشتند که کسي نتواند خدمت ايشان برود ولي بعضي ها راه هايشان دور بود و نمي توانستند خدمت حضرت بروند .حضرت در ادامه فرمود :اگر کسي گرفتاري فردي را به حاکمي برساند ،در قيامت که همه ي قدم ها مي لرزد، خداوند به او ثبات قدم مي دهد. پس يکي از راه هاي بدست آوردن آرامش در قيامت اين است که گرفتاري مردم را به حاکم برساني .
الان خيلي از مردم دست شان به وزراء و مسئولين نمي رسد، شما مي توانيد واسطه باشيد. يک بخشي از اين حديث مي تواند براي همه ي مردم باشد. کساني که در کار رسانه هستند مي توانند پيام مردم را به مسئولين برسانند. برطرف کردن مشکل مردم ثواب زيادي دارد. گاهي امام در طواف يا در حال اعتکاف در مسجد الحرام بودند ولي وقتي فردي مشکلش را بيان مي کرد، بخاطر او اعتکاف شان را بهم مي زنند و از مسجد الحرام بيرون مي آمدند تا مشکل او را حل کنند.
باورهاي ديني خيلي مهم است. بايد اينها را باور بکنيم. داريم که اگر شما گرفتاري مومني را برطرف بکنيد، از نود حج بالاتر است. گاهي امام براي برطرف کردن مشکل فردي طواف را رها مي کرد.
الان بانک ها وام مي دهند .اگر فرد بخواهد بعد از يکسال وام را تسويه کند و از خير وام بگذرد، بانک مي گويد: اين کار تاثيري در کار شما ندارد. زيرا در سال اول ،نود درصد پول را به نيت سود وام از وام گيرنده مي گيرند.يعني در سال اول بانک تمام سود پولش را مي گيرد. و ديگر فرقي نمي کند که شما الان تسويه کنيد يا بيست سال ديگر. آيا اين قانون در نظام اسلامي جوانمردانه است؟ آيا نمي شود مردم اين قدر در گرفتاري نباشند؟ آيا نمي شود کاري کرد که اين قوانين به نفع مردم باشد؟ کارشناسان مي توانند راه حلي پيدا کنند. در اين کشور همه ورشکست مي شوند اِلا بانک ها که هر روز شعبه هاي جديد باز مي کنند پس مشخص است که سودهاي آن خيلي زياد است. الان هر کاري بکنيد به نفع بانک هاست. خانمي پيامک زده اند که من هفت ماه باردار هستم ولي تا الان يک وعده گوشت نخورده ام. چرا اين اتفاق افتاده است؟
اگر کساني که تريبون در دست دارند حاجت مردم را به گوش حاکم برسانند، خداوند در قيامت به آنها ثبات قدم خواهد داد. آيا ما به احاديث پيامبر عمل مي کنيم؟ آيا در رسانه ي ملي اين کار را کرده اند؟ اين کار از حج وعمره بالاتر است. روايت داريم :پيامبر در روز عيد قربان دو تا قرباني مي کردند و مي فرمود: يکي براي خودم است و يکي براي هر کسي که دلش مي خواسته قرباني کند ولي نتوانسته است. حضرت علي(ع) مي فرمايد: پيامبر در هنگام افطار به من مي فرمود که در را باز کن که هر کس مي خواهد سرسفره ي افطار ما بنشيند، بنشيند.
در حالات پيامبر داريم که وقتي ميوه ها در باغ ها مي رسيد، پيامبر به اصحاب سفارش مي کردند که راهي در باغ باز کنيد که اگر نيازمندي مي خواهد از آن رد شود بتواند رد بشود و از ميوه ها استفاده کند. پس نبايد اين قدر ديوارها را محکم کنيم. پيامبر چه ويژگي داشتند که به رسالت مبعوث شدند؟ امام باقر(ع) مي فرمايد: وقتي پيامبر کار تجارت را کنار گذاشتند، تمام سودهايي که از اين راه بدست آورده بودند را در راه خدا صدقه دادند. خداوند به اين دل نگاه کرد. خدا ديد که اين دل، ايثار و گذشتش از همه بيشتر است و خاضع و متواضع است ،بخاطر همين پيامبر را مبعوث کرد. وقتي پيامبر از همه چيز مي گذرد، خداوند همه چيز به او مي دهد. اگر دور خودمان ديوار بکشيم به جايي نمي رسيم.
در جاي ديگر پيامبر مي فرمود :کسي عليه کسي حرفي نزد ،من مي خواهم همه را خوب ببينم. يعني براي من ذهنيت درست نکنيد. البته مردم خلاف مي کنند ولي نبايد خلاف ديگران را به کسي برسانيم . ما الان برعکس اين کار را مي کنيم يعني هنوز کاري ثابت نشده ،آنرا افشا مي کنيم. گاهي خبر را تيتر بزرگ مي نويسند ولي تکذيبيه ي آن را در آخر روزنامه مي گذارند. حالا ممکن است که فردي مي خواهد مسئول بشود، بايد سابقه اش تحليل و بررسي بشود. ولي نيازي نيست که کارهاي عامه ي مردم تحليل بشود.
در حالات آيت الله سيد ابوالحسن اصفهاني(مرجعيت مطلق داشتند)داريم که ايشان در جلسه ي سخنراني يک واعظ مشهور شرکت مي کند. اين واعظ در مورد ديگران صحبت مي کند(مشي ايشان اين طور بوده). ايشان ناراحت مي شوند و بعنوان اعتراض از مجلس بيرون مي روند. اين کار باعث شد که ضربه ي سنگيني به آن واعظ وارد بشود به حدي که آن واعظ خانه نشين شد. و نظرها از او برگشت. ايشان نزد آقا آمدند و گفتند که چرا شما اين کار را با من کرديد؟ آقا فرمود: چرا شما در منبر به هر کس چيزي مي گفتي و مي گفتي که فلاني فاسق است؟ واعظ گفت: مگر او فاسق نيست؟ آقا فرمود:من سه سوال از شما دارم: آيا فقط چند نفري که شما نام مي برديد آدم بدي بودند و بقيه خوب بودند، آيا خداوند در مورد ديگران اعلام مي کند که فلاني بد يا فاسق است يا پرده پوشي مي کند؟ آيا فسق آن فرد در دادگاه ثابت شده است يا خير؟(داريم که اگر پنجاه نفر بگويند که فلاني اين کار را کرده ولي خودش قبول نکند ،بايد حرف فرد را قبول کرد) آيا هر کسي که محکوم شد شما حق داريد که فسق و محکوميت او را اعلام بکنيد؟ پس اخلاق الهي داشته باشيد.
روايت داريم: اگر خدا پرده ها را کنار مي زد جنازه هاي شما روي زمين مي ماند يعني کسي حاضر نبود جنازه ي ديگري را بردارد. پس ما هم بايد در مورد خلاف ديگران پرده پوشي کنيم. پيامبر فرمود: اگر کسي دنبال عيوب ديگري برود براي اينکه اعلام بکند، خدا دنبال عيوبش مي رود، اگر سِّرش در درون خانه اش باشد، خدا او را رسوا مي کند.
پس چيزهايي که بايد بگوييم، بگوييم و چيزهايي که نبايد بگوييم، نگوييم.
سوال – صفحه 584 قرآن کريم توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ – در اين صفحه داريم :حضرت موسي به فرعون نگفت که من تو را پاک کنم بلکه گفت که تو خودت، خودت را پاک کن. هيچ پيامبري نمي تواند به اجبار کسي را پاک کند مگر اينکه فرد، خودش تصميم بگيرد پاک بشود. پس موسي نمي تواند فرعون را پاک کند مگر اينکه خودش بخواهد، بعد حضرت موسي فرمود :آيا بنا داري که پاک بشوي يا خير.
کساني که در ماه ربيع مي خواهند رد مظالم بدهند از علما اجازه گرفته شده که تا مبلغ صدهزارتومان را به فقير بدهند. اگر شما دِيني به گردن داريد و فرد را نمي شناسيد يا فرد در دسترس نيست ،مي توانيد رد مظالم بدهيد و به نيت آنها به فقرا کمک کنيد.
ملاعباس قربتي تمام ارث پدري که به ايشان رسيده بود را صدقه دادند. خانمي در خارج از کشور تمام ارث پدري شان را به من دادند که در صندوق قرض الحسنه در ايران بگذارم تا مردم از آن استفاده کنند. اين باقيات و صالحات است. پس بايد کاري کرد. شما مي توانيد به خويشاوندان وهمسايگان توجه داشته باشيد تا مشکل شان حل بشود. اگر شما مي خواهيد بيش از مبلغ صدهزارتومان رد مظالم بدهيد ،بايد از مرجع تقليدتان اجازه بگيريد.
ما مي توانيم صدقات روزانه را هم به نيت رد مظالم بدهيم. اگر شما بدهکار بوديد که دِين تان برطرف مي شود و اگر مديون نبوديد، صدقه حساب مي شود.
اگر ما مي خواهيم مشکلات برطرف بشود، بايد از خودمان شروع کنيم .آيا ما براي حل مشکل سهمي داريم؟ در قرآن داريم اگر مال خودتان را در راه خدا بدهيد ،هفت صد برابر مي شود. ثواب قرض الحسنه از صدقه بالاتر است زيرا ممکن است که صدقه به اهلش نرسد ولي کسي که قرض مي گيرد حتما نيازمند است.
انشاءالله خداوند باورهاي ديني ما را تقويت کند و زبان گويا و دست دهنده اي براي حل مشکلات به ما عطا کند.




ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها