اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-10-01-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-خطبه امام حسين(ع) در منا

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-خطبه امام حسين(ع) در منا

92-10-01

هنوز شوق تو باراني از غزل دارد نسيم يک سبد آينه در بغل دارد، خوشا به حال خيالي که در حرم مانده که هر چه خاطره دارد از آن محل دارد ،به ياد چايي شيرين کربلايي ها لبم حلاوت احلي من العسل دارد، چه ساختار قشنگي شکسته است خدا درون قالب شش گوشه يک غزل دارد، بگو چه شد که من اين قدر دوستت دارم بگو محبت ما ريشه در ازل دارد، غلام تان به من آموخت که در ميانه ي خون که روسياهي ما نيز راه حد دارد.

سوال – در مورد شرح خطبه امام حسين(ع) در منا توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – همه ي کساني که از قافله ي اربعين جا مانده اند در حسرت زيارت اربعين سيدالشهدا هستند. ميليون ها انسان در شب اربعين اشک مي ريزند، وقتي مي بيننند که دسته جات پياده روي به سمت کربلا مي رود. ما هم آرزوي داشتيم در خيل آن عزاداران باشيم.

سيدالشهدا دو سال قبل از هلاکت معاويه در سال 58 هجري ،در منا از دويست نفر از اصحاب پيامبر و هشت صد نفر از تابعين دعوت خصوصي کردند و براي آنها خطبه خواندند. کتاب سلوک عاشورايي نوشته ي آقامجتبي تهراني است که ده جلد است و شرح خطبه ي منا در جلد دهم است. سيدالشهدا چهارده بار جمعيت را قسم دادند و فرمودند: آيا اين فضايلي که من از اميرالمومنان مي گويم يادتان هست يا شنيده ايد؟ همه صحبت هاي امام را تاييد کردند. امام در بخش اول در مورد داستان غدير، حديث منزلت، داستان فتح خيبر و فضايل اميرالمومنان صحبت کردند.

تمرکز بخش دوم خطبه امام، براين موضوع بود: شما که سران قوم هستيد و برگزيده ي صحابه و تابعين هستيد چرا در مقابل معاويه سکوت کرده ايد و امر به معروف و نهي از منکر نمي کنيد؟ بخش دوم خطبه با اين عبارات شروع مي شود: عبرت بگيريد ،نخوانده ايد که خداوند مذمت مي کند علماي يهود و نصارا را بخاطر اينکه امر به معروف و نهي از منکر نکردند و سکوت کردند.( اشاره به آيه 63 سوره مائده است .به قول آيت الله مجتبي تهراني امام مي خواهد بگويد که شما مسلمانان که امر به معروف و نهي از منکر نمي کنيد از علماي يهود و نصارا بدتر هستيد) عده اي از بني اسرائيل مورد لعنت حضرت داود و حضرت عيسي قرار گفتند زيرا در برابر منکرها سکوت مي کردند. (آيه 78 سوره مائده) چرا خدا آنها را مذمت مي کند؟ چون آنها منکرها را مي ديدند و سکوت مي کردند. مي دانيد که چرا شما در برابر معاويه سکوت کرده ايد؟ يک جهت اين است که چشم شما به هديه هايي است که معاويه به شما مي دهد. جهت ديگر اينکه از معاويه مي ترسيد.( زيرا معاويه افراد زيادي از ياران اميرالمومنين را مي کشت مثل عمار و ياسر) آيا در قرآن نخوانده ايد که از مردم نترسيد، از خدا بترسيد؟( آيه 44 سوره مائده) مگر قرآن را نشنيده ايد که مي فرمايد :مومنان امر به معروف و نهي ازمنکر مي کنند و نماز را بپا مي دارند و زکات مي پردازند( آيه 71 سوره توبه) اگر امر به معروف اقامه شد، اسلام هم اقامه مي شود. دعوت به اسلام با امر به معروف و نهي از منکر است.

عشق و علاقه ي ما به امام حسين(ع) از دسته جات پياده روي به سمت کربلا مشخص است ولي بدانيد که همه ي اين شعائر و نهضت ها مقدمه ي پيام عاشوراست. پيام عاشورا امر به معروف و نهي از منکر است. امام مي فرمايد: چرا امر به معروف و نهي از منکر نمي کنيد؟ بالاترين منکر، معاويه و حکومتش بود. امروزه امر به معروف و نهي منکر در جامعه ي ما بشدت فراموش شده است. کتابي بنام امر به معروف و نهي از منکر دو فضيلت فراموش نوشته شده است. ما الان منکرهايي در جامعه مي بينيم ولي سکوت مي کنيم. البته امر به معروف و نهي ازمنکر هم شرايط و مراتبي دارد که بايد رعايت شود.

مفاسد اخلاقي يکي از مصاديق منکر است ،فسادمالي و بداخلاقي سياسي هم از مصاديق ديگر منکر است. بحث مسائل اخلاقي فقط با شعار حل نمي شود. جامعه براي ازدواج جوانان چکار کرده است ؟ آيا ما سنت هاي غلط را کنار گذاشته ايم؟ جوانان چطور مي خواهند ازدواج کنند؟ الان همان مقدار کم وام ازدواج هم تعطيل شده است؟ بعد عده اي ميلياردها تومان وام مي گيرند و بعد آنرا بر نمي گردانند. آيا نمي شود اين مبالغ را براي وام ازدواج جوانان گذاشت؟ اينها هم منکر است ولي کسي حرفي نمي زند. و همه سکوت کرده اند. اينکه عده اي اختلاس هاي ميلياردي مي کنند بخاطر اين است که بانک مبالغ کم ازدواج را به سختي به مردم مي دهد.

در تمام دوران انقلاب، همه ي ادارت با مشکل روبرو بودند الا بانک ها .چطور هر روزه کارخانجات ورشکسته مي شوند ولي بانک ها هر روز رشد مي کنند؟ اينها مصداق منکر است. در کتاب کافي از پيامبر داريم: خدا دوست ندارد مومن ضعيفي را که دين ندارد. يعني کساني که در مقابل نهي از منکر سکوت مي کنند.

در بخش سوم خطبه امام مي فرمايد :اي جماعتي که اينجا هستيد شما چند تا ويژگي داريد: شما شهرت علمي داريد، مردم از شما به خوبي ياد مي کنند، مردم شما را خيرخواه ديگران مي دانند و شما بخاطرخدا جايگاه ويژه اي داريد. پس چرا شما سکوت کرده ايد و حرفي نمي زنيد؟ حضرت در ادامه مي فرمايد :براي خدا چکار کرده ايد؟ آيا جان و مال تان را براي دين به خطر انداخته ايد ؟با کدام طائفه دشمني کرده ايد؟( معاويه بيست سال بر آنها حکومت مي کرد ولي آنها سکوت مي کردند.فردي سر قبر حجر گريه مي کرد و مي گفت که او سيد،شهيد و مظلوم بود. از او پرسيدند: چه کسي او را کشت ؟ فرد گفت :سيد ما، معاويه . مگر مي شود انسان با همه کنار بيايد؟ عبدالله بن عمر به امام گفت که حيف است که شمشير يزيد به چهره ي زيباي شما بخورد. امام فرمود : تا آسمان و زمين بر پا است، اف بر اين کلام)شما انتظار بهشت داريد؟ شما انتظار داريد که در بهشت مجاور پيامبر باشيد؟ شما انتظار داريد که از عذاب الهي در امان باشيد ؟ اين انتظار بيجاست. مومن نمي تواند در برابر منکرها ساکت باشد.

گاهي امر به معروف و نهي از منکر به جايي مي رسد که انسان بايد جانش را در اين راه بدهد يعني حرف و سخنراني ديگر اثر ندارد. در ادامه حضرت مي فرمايد: اگر صبر مي کرديد و مشکلات و سختي ها را تحمل مي کرديد، دشمن بر شما مسلط نمي شد زيرا شما به دنيا چسبيده ايد و مي خواهيد از مرگ فرار کنيد. دنيا شما را به شگفتي باز داشته است. دلبستگي شما به دنيا علت همه ي مشکلات شماست.

سوال – صفحه 549 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم :يادتان باشد که خويشاوندان و فرزندان شما در قيامت به درد شما نمي خورند. خداوند بين شما و فرزندان و خويشاوندان تان فاصله ي ايجاد مي کند.

اگر فرزندان و خويشاوندان از شما انتظاراتي دارند که خدايي نيست مواظب باشيد به خاطر دلخوشي فرزندان و خويشاوندان حرف خدا را زمين نيندازيد. زيرا آنها در قيامت به فرياد شما نمي رسند.

ما بخاطر علاقه به فرزندان مان ،حاضر هستيم که وسايلي(ماهواره) را به خانه بياوريم که دين و اخلاق را مي برد. گاهي يک برنامه از ماهواره کافي است که جوان ما را منحرف کند. خراب کردن کاري ندارد ،اصلاح کردن سخت است. گاهي يک جرقه کافي است که آتشي برپا شود. يکي از موشک هاي دشمن ،موشک صيهونيست ها است. يکي از موشک هاي دشمن که همان ماهواره است ،وارد قلب و زندگي ما شده است. ما احساس مصونيت کاذبي داريم.

همه چيز با دعا حل نمي شود .شما زمينه ي گناه را درخانه فراهم کرده ايد و بعد مي گوييد که براي جوانان دعا کنيد. هزينه ي شبکه هاي ماهواره اي چندين ميليون دلار است. آنها دارو را براي ما تحريم کرده اند، ولي ميلياردها خرج شبکه هاي ماهواره يا مي کنند، آيا آنها دل شان به حال ما مي سوزد؟

در شب اربعين قلب مان را به امام حسين(ع) نزديک کنيم. ما بايد نگران دخترها و پسرهاي مان باشيم. آنها گارانتي نشده اند ؟بعضي ها مي گويند که ما به پسر و دخترمان مطمئن هستيم. آيا آنها از يوسف بالاتر هستند؟ به مقدس اردبيلي گفتند که اگر با زن نامحرمي تنها در اتاقي باشي چکار مي کني؟ فرمود: من به خدا پناه مي برم .

پيام سيدالشهدا در اين خطبه معرفي اميرالمومنين بود. امام سجاد(ع) در سفر کوفه همين کار را انجام دادند. امام سجاد(ع) در مجلس يزيد خطبه اي خواندند و فرمودند :بسم الله الرحمن الرحيم ،اي مردم حساب ما جداست. (هر کس نمي تواند اميرالمومنان باشد حتما بايد با علم غيب در ارتباط باشد) خدا چند ويژگي به ما داده است: علم، دانايي، شجاعت، صبر، فصاحت و محبت در دل مومنين. خدا محبت ما را در دل مومنين قرار داد. محمد مختار ،حيدر کرار، جعفر طيار، حمزه سيد الشهدا، حسن، حسين و مهدي اين امت از ماست. آيا اين مقدار کافي است يا بيشتر بگويم؟

در ادامه حضرت ريشه ي خودش را معرفي مي کند که پيامبر است و بعد اميرالمومنان را معرفي مي کند. هر کجا که پيامبر بوده علي هم بوده است درجنگ بدر، احد، در بيعت شجره، عقبه بوده، در مکه و مدينه.

امام در ادامه روضه ي پدرشان را مي خوانند. و مي فرمايند: آيا مي خواهيد بدانيد که پدرم را چگونه به شهادت رساندند؟

من پسر حسيني هستم که او را با لب تشنه به شهادت رساندند، من پسر حسيني هستم که سرش را از قفا جدا کردند. من پسر حسيني هستم که مردم شام در شهادت او جشن گرفتند ولي فرشتگان آسمان گريه کردند، من پسر کسي هستم که سرش را چهل منزل هديه بردند. من پسر حسيني هستم که عبا و عمامه اش را به غارت بردند. پدرم را با قتل صبر به شهادت رساندند. من پسر حسيني هستم که مردم هرچه داشتند به بدن او مي زدند. عده اي با شمشير، عده اي با نيزه ، عده اي با سنگ و چوب .

انشاءالله خداوند ما را هم جزو زائرين امام حسين(ع) قرار بدهد.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها