اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-06-17-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-ماه ذي القعده

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-ماه ذي القعده

92-06-17

ما غريبيم و تو آشناتر با خدايي پرده پوش آبروي گريه هاي بي صدايي ،ضامن آهوي چشمان گريزان از خجالت حاجت دل هاي مشتاقان از دنيا جدايي ،قبله ي طاعات محرومان بي نام ونشاني سفره ي حاجات مظلومان بي نان ونوايي، بحر بي آغاز لطفي قسمت خويش و غريبي گنج بي پايان عشقي روزي شاه و گدايي ،بي پناهم قسمتم کن تا به پابوس تو آيم گرچه خود اينجا غريبي با غريبان آشنايي.

سوال – در مورد ماه ذي القعده و ايام مبارک آن توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – بعضي ها گلايه مي کنند که تکرار برنامه زمان خوبي نيست و نمي توانند برنامه ي سمت خدا را ببينند. خوب است که براي برنامه هاي ديني و مذهبي هم برنامه ريزي بيشتري بکنند همان طور که براي سريال ها برنامه ريزي مي کنند. ما ديانت مسئولين صدا و سيما را قبول داريم ولي بايد برنامه هاي رسانه فقط براي سرگرمي نباشد. امروز هفده شهريور است. رسانه ارث شهداي ماست. زيرا در اين روز چهار هزار شهيد داده ايم. درسال گذشته قبل از ماه رمضان کارشناسان اين برنامه نزد مقام معظم رهبري رفتند. ايشان از اين برنامه تجليل کردند. و کارشناسان گفتند که اين برنامه در شبکه ي ديگر تکرار ندارد و ايشان تعجب کردند که ما هجده شبکه ي تلويزيوني داريم ولي تکرار چنين برنامه اي را درشبکه ي ديگر نداريم. دستور ايشان بعد از چند ما عملي شد و تکرار اين برنامه در شبکه ي ديگري گذاشته شد ولي بعد از مدتي قطع شد. نگاه به برنامه هاي ديني بايد نگاه بهتري باشد. در جلسه اي که بين کارشناسان مذهبي رسانه گذاشته شده بود به رئيس صدا و سيما عرض کرديم که ما نگران برنامه هاي ديني رسانه هستيم. در اين نُه سال شما اولين جلسه اي است که با کارشناسان مذهبي داشته ايد. ما پيام مردم را مي رسانيم و مردم هم بايد پيام هاي شان را به گوش مسئولين رسانه و سمت خدا برسانند. همه مي توانند يک پيام مشترک بدهند که نياز به برنامه ي ديني دارند.

رسانه نقش بالايي در مسائل اجتماعي ،اقتصادي ،حجاب وعفاف و... دارد. رسانه ظرفيت بالايي در حل مشکلات دارد مثلا يک گزارش چند دقيقه اي در اخبار هشت و سي پخش مي شود و بعد تمام مسئولين سعي مي کنند که اين مشکل را حل کنند. در خبري خواندم که الان در ايران ده ميليون موتورسوار داريم که هشت ميليون آنها بيمهAA  ندارند. اين مسئوليت رسانه است که مردم را آگاه کنند. مشکلات بايد در صدر اخبار قرار بگيرد.

پيامکي آمده است: شوهر من به دليل بيماري و بيکار شدن نتوانسته است وام خودش را بپردازد و دارد سود آن زياد مي شود. خواهش مي کنم اگر مي توانيد کمک کنيد. و پيامک من را بخوانيد. پس رسانه براي انتقال مشکلات ظرفيت بالايي دارد.

ماه ذيقعده ماه امام رضا(ع) است. اول اين ماه ولادت حضرت معصومه (س) است. يازدهم اين ماه ولادت امام رضا(ع) است. بيست و سوم اين ماه به روايتي شهادت امام رضا(ع) و روز زيارتي امام رضا(ع) است. بيست و پنجم روز دحوالارض است. روزه ي آن معادل شصت سال است ولي مرحوم ميرداماد مي فرمايد که عمل بالاتر از روزه اين روز ،زيارت امام رضا(ع) است. آخر ماه هم شهادت امام جواد(ع) است.

ماه ذيقعده از اولين ماه هاي حرام است. ( ذيقعده ،ذيحجه و محرم از ماه هاي حرام هستند) مرحوم ملکي تبريزي مي فرمايد که در اين ماه ها جنگ حرام است حتي جنگ با کفار. پس اگر جنگ با کفار حرام است آيا جنگ با مومنين حرام نيست؟ داستان ميقات و چله نشيني حضرت موسي از اول ذي القعده شروع شده است. ما از اول ذي الحجه نماز واعدنا موسي ... مي خوانيم.

حاج آقا فاطمي استاد اخلاق بودند و امام خميني هم در درس اخلاق ايشان شرکت مي کردند. ايشان در کتاب شان نقل کرده اند: آيت الله ملامحمد اشرفي ( ايشان اهل به شهر شمال بودند و در بابل دفن هستند) از شاگردان شيخ انصاري بودند.محدث قمي مي نويسد که ايشان صاحب کرامت بودند. صاحب رساله و مقامات علمي بوده است. خانه ي ايشان هم محل رفت وآمد ضعفاء بوده است.AA  حاج ميرزا حسن حکيم مي گويد که من مي خواستم به مشهد بروم، نزد ايشان رفتم تا خداحافظي کنم. ايشان نامه اي براي امام رضا (ع) مي نويسد و به حکيم مي گويد که اين نامه را به ضريح بينداز و جواب آنرا براي من بياور. من تعجب کردم. من نامه را در ضريح انداختم. چند ماه در مشهد بود. در شب آخري که مي خواستم برگردم در نافله نماز بودم که ديدم خادم ها همه را بيرون کردند که حرم را بشويند. آنها مرا بيرون نکردند. ديدم که از داخل ضريح آقايي بيرون آمد( اين حالت مکاشفه بوده است)و به من فرمودند که به آقاي اشرفي پيام ما را برسان: آينه شو جمال پري طلعتان طلب، جاروب زن به خانه و پس ميهمان طلب. بعد که به عقب نگاه کردم ديدم که همه در ضريح هستند. وقتي به شهرم برگشتم به ديدن آيت الله اشرفي رفتم. هنوز در نزده بودم که اين مرد بزرگ از داخل خانه صدا زد: حاج ميرزا حسن زيارت قبول ،آينه شو جمال پري طلعتان طلب، جاروب زن به خانه و پس ميهمان طلب. سعي کنيم که ورود به اين ماه را با مراقبت بيشتري انجام بدهيم.

نماز يکشنبه ماه ذيقعده نماز توبه است. اين نماز از سيدبن طاوس نقل شده است: دو تا دو رکعت است. در هر رکعت بعد از حمد، سه مرتبه سوره توحيد و يک مرتبه سوره ناس و يک مرتبه سوره فلق خوانده مي شود. قبل از اين نماز بايد غسل کرد و وضو گرفت و اين نماز را خواند. اين نماز را مي توان در يکشنبه هاي ماه ذيقعده خواند. بعد از نماز هفتاد مرتبه ذکراستغفار گفته مي شود و يک مرتبه ذکر لاحول و لاقوةالا بالله العلي العظيم خوانده مي شود. در آخر اين دعا خوانده مي شود :يا عزيز ياغفار اغفرلي ذنوبي و ذنوب جميع المومنين و المومنات فانه لايغفرالذنوب الا انت. روايت داريم که پيامبر خدا در روز يکشنبه ماه ذيقعده به ميان اصحاب شان آمدند و فرمودند: کداميک از شما مي خواهيد توبه کنيد؟ همه گفتند: ما مي خواهيم توبه کنيم. حضرت فرمود: کسي که اين نماز را بخواند شش ندا از سوي آسمان به سوي او خطاب مي شود .در نداي اول خطاب مي شود :بنده ي خدا از نو شروع کن خداوند گذشته ي تو را بخشيد.( در غروب عرفات اين ندا به حاجيان گفته مي شود. انسان بايد تصميم جدي براي توبه بگيرد و اين نماز را بخواند. AA يقين داشته باشيد که خداوند با توبه شما را مي آمرزد) در نداي دوم خطاب مي شود مبارک باشد بر تو و خانواده ات و بر نسل تو بخاطر اين نماز. در نداي سوم خطاب مي شود که خداوند در روز قيامت طلبکاران تو را راضي مي کند.( گاهي انسان غيبتي کرده است و نتوانسته طرف را راضي کند. يعني هر حقي را که نتوانستيم ولي ما بايد سعي کنيم که حق ها را ادا کنيم).در نداي چهارم خطاب مي شود که با ايمان از دنيا مي روييد و خداوند قبر شما را نوراني مي کند. در نداي پنج خطاب مي شود که خداوند گناهان پدر و مادر شما را مي آمرزد. در نداي ششم خطاب مي شود که جبرئيل در هنگام مرگ با تو است و سفارش تو را به ملک الموت خواهد کرد. اي نماز تفضل خداوندست. اين نماز هديه ي خداوند در معراج است که به پيامبر داده شد. مثل نماز جماعت که يک رکعت آن چندين برابر ثواب نماز فرادا را دارد.

سوال – صفحه 444 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – سوره ياسين قلب قرآن است و اين سوره پيام هاي زيادي دارد و 83 آيه دارد که بيش از 25 آيه آن در مورد قيامت است. شيخ انصاري وقتي مي خواست سر درس بيايد در راه خانه تا کلاس درس سوره ي يس را مي خواند و اگر به کلاس مي رسيد و سوره يس تمام نشده بود آنرا تمام مي کرد و بعد درس را شروع مي کرد. در روايات آثار فراواني در مورد سوره يس داريم. سعي کنيد اين سوره را هر روز تلاوت کنيد.

در اين صفحه گزارش بهشتيان و جهنميان را داريم. بهشتيان در آسايش هستند و با همسران شان در زير سايه ها نشسته اند و خدا به آن ها سلام مي دهد . به مجرمين مي گويند که شما صف هاي تان را جدا کنيد.

پسر آقاي محدث قمي مي فرمود: پدرم بعد از نماز شب قرآن مي خواندند و يک شب به اين آيه مي رسند که اين همان جهنمي است که به شما گفته بوديم .پدرم اين قدر گريه کردند که نتوانستند سوره را ادامه بدهند. و تا اذان صبح اين آيه را تکرار کردند.

در قيامت شش ندا مي رسد براي کساني که نمازهاي روز يکشنبه ذيقعده را بخوانند: دوباره از نو شروع کنيد خداوند گذشته شما را بخشيد ،مبارک باد بر تو و خانواده و نسل تو، در روزقيامت طلبکاران را از تو راضي مي کنند، با ايمان از دنيا مي رويم ،خداوند پدر و مادر تو را مي آمرزد، جبرئيل ندا مي دهد که سفارش تو را به ملک الموت خواهد کرد.

پخش نقاره خانه ي امام رضا (ع) از سيما در دهه ي کرامت خوب است ولي پخش نقاره خانه ي امام رضا(ع) مهمتر است يا عيون اخبارالرضا(پيام امام)؟ ما بايد به اصالت ها برسيم و خودمان را اسير نقش ها نکنيم.

خدايا به حق محمد و آل محمد حوائج همه ي کساني که التماس دعا گفته اند را برآورده بفرما.







ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها