اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-03-26-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي- قيامت

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

- قيامت

92-03-26

درخود شکسته ايم هزاران هزاربار لختي ببار آينه ما را به خود بيار، با برگ هاي بي رمق احساس مان يکي است مانديم چون کوير بيا حضرت بهار ،ماييم و لحظه هاي سراسيمه پيش رو برگرد حس گم شده ي روح روزگار ،اي آفتاب ناز شبي عطر روشنت مي گيرد آشيانه در اين جان بي قرار؟ اي آيه رفيع قيامت نزول کن بر سرزمين رو به تب آلودمان ببار.

سوال – در مورد عوامل ندامت و پشيماني در قيامت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – يکي از اسامي روز قيامت روز حسرت و پشيماني است. پيامبر فرمود : بدترين پشيماني ها، پشيماني در قيامت است، بدترين عذرخواهي،عذرخواهي در سکرات مرگ است، بدترين سخن گفتن ،گفتن دروغ است،بدترين کسب رباخواري است و بدترين خوردني ها خوردن مال يتيم است. آيت الله کوهستاني فرمودند: از مال يتيم، صغير و وقف بپرهيزيد.

چه کساني پشيمان مي شوند؟ پيامبر فرمود: احدي نيست در قيامت که پشيمان نباشد. حسرت در قيامت هم براي افراد خوب است و هم براي افراد بد. پشيماني هم همين طوراست. خوب ها پشيمان هستند که چرا از اين فرصت دنيا بهتراستفاده نکردند. پس پشيماني قيامت عمومي است و بدترين پشيماني هاست.

از عوامل پشيماني يکي حرام خواري و ديگري مفاخره و تفاخر است. يکي ديگر از عوامل پشيماني بخل است. سوره آل عمران آيه 180 مي فرمايد: کساني که خداوند از فضل خودش به آنها چيزي داده است فکر نکنند که خير آنهاست ،اگر بخل بورزند براي آنها شر مي شود. اموالي که در راه خدا نداده اند مثل طوقي برگردن آنها مي شود. خداوند مال آسمان و زمين است. اين آيه در مورد زکات واجب(مثل خمس و زکات) و صدقات مستحبي است. اين يکي از ندامت هاي سنگين است.

کتاب تنديس پارسايي از شيخ غلامرضاي يزدي است. ايشان از شاگردان آخوند خراساني، ،آيت الله دُرچه اي و جهانگيرخان بوده است. و درجه اجتهاد داشته است. وقتي ايشان به قم مي آمده مرحوم آيت الله بروجردي طلبه هاي را جمع مي کرده تا ايشان به طلبه ها درس اخلاق بدهد. وقتي ايشان از دنيا مي رود به قدري مردم به ايشان علاقه داشتند که از محل اسکان ايشان تا يزد که شصت کيلومتر فاصله است، جنازه ي ايشان را پياده به يزد بردند. وقتي از آيت الله بهجت در مورد ايشان سوال مي کنند، آيت الله بهجت مي فرمايد: ما کجا و آيت الله غلامرضاي يزدي کجا؟

وقتي فقرا به ايشان مراجعه مي کردند و دست ايشان خالي بود، منزل محل سکونتش را مي فروخته و به فقرا مي داده است. مردم متوجه مي شدند که آقا خانه اش را بخاطر نيازمندان فروخته است و آنها دوباره خانه را براي آقا مي خريدند. ايشان چندين بار خانه را فروختند و در آخر مريدان ايشان خانه را بنام خانم ايشان سند زدند که آقا نتواند آنرا بفروشد. حتي در سال قحطي ايشان آرد را به يهوديان مي داده است. ايشان نسبت به ديگران ترحم داشتند.

آيت الله بروجردي شخصيتي بود که معاد را باور داشت. اين معاد باوري منشأ همه ي خيرهاست. حتي زماني مي خواستند آب انبار يهوديان راخراب بکنند ولي آيت الله غلامرضا يزدي اجازه ي اين کار را ندادند.

فرزند محدث قمي مي گفت که من و برادرم بعد از مرگ پدرم تصميم گرفتيم که خدمتي به پدرم انجام بدهيم. البته پولي هم نداشتيم. در صحن نجف ،در شب هاي جمعه به مردم تشنه آب مي داديم. يکشب اين کار را نکرديم و پدرم را در عالم رويا ديدم که مي گفت :من تشنه هستم. و از آب هاي درِ صحن مي خواهم. ما بايد باور داشته باشيم که کمک کردن به مردم و گره گشايي خيلي ثواب دارد.

ما نگاههاي ديني را به سبک خودمان تفسير مي کنيم. مرحوم سيدبن طاوس از پيامبر نقل کرده است که سخت ترين زماني که انسان از دنيا مي رود شب اول قبراست. به ميت رحم کنيد.( ما فقط نماز شب اول قبرمي خوانيم)و صدقه و خيرات بدهيد و اگر نداريد نماز شب اول قبر بخوانيد. نگاه ما بايد به رفع گرفتاري مردم و خير رساندن به ديگران باشد.

در صلوات شعبانيه داريم: خدايا به من توفيق بده کساني که در تنگناي روزي هستند از فضلي که تو به من داده اي، روزي بدهم ،خداياي ثروت وسيله ي امتحان است تا بينم که شاکر هستم يا ناسپاس. ثروت ، فقر و مقام همه امتحان هستند.

در ارشادالقلوب ديلمي داريم: فرداي قيات ،ترازوي اعمالي فردي را مي گذارند و مي بينند که در کفه حسنه يک حسنه کم دارد تا کارش درست بشود. اين فرد فرزندش را پيدا مي کند و به او مي گويد که من براي تو خدمات زيادي انجام داده ام، يک حسنه به من بده تا مشکل من حل بشود. فرزند مي گويد :من هم گرفتاري دارم و نمي توانم به تو حسنه بدهم. سراغ همسرش مي رود ولي او هم قبول نمي کند. اينکه داريم در قيامت همه از هم فرار مي کنند بخاطر اين است که نمي خواهند حسنه اي به کسي بدهند و همه گرفتار هستند.

سوال – صفحه 360 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – يکي از بهانه هايي که کفار و مشرکين مي گرفتند اين بود که چرا پيامبر از جنسي بشر است . خدا مي فرمايد: مشرکين مي گفتند که اين چه پيامبري است که غذا مي خورد و در بازار راه مي رود.

اگر پيامبر از جنس ما بود الگو اسوه ي ما مي شد ولي اگر پيامبر از جنس فرشته بود بهانه مي گرفتند که او فرشته است و نمي تواند الگوي ما باشد. مشرکين بهانه هاي مختلف ديگري مي گرفتند.

يکي ديگر ازعوامل پشيماني ظلم است. منظور از ظلم فقط ظلم هاي يزيد و صدام نيست. آيا ما در زندگي فردي و اجتماعي ظلم نمي کنيم؟ همين ظلم ها در قيامت باعث پشيماني است. امام حسين(ع) در عصر عاشورا در حاليکه خون از بدنش مي ريخت به خيمه ي امام سجاد(ع) آمد و به پسرش فرمود: پسرم ظلم نکن.

من حدود دوازده سال در کشور اروپايي بودم و در مرکز اسلامي کار مي کردم. من خودم در آنجا رانندگي مي کرد. روزي با يکي از دوستانم درماشين بودم و قبل از خط عابر پياده توقف کردم. دوستم گفت که اگر پليس اينجا بود تو را جريمه مي کرد. زيرا تو بايد از هفتاد متر جلوتر از خط عابر پياده سرعت ماشين را کم کني تا براي عابر پياده دلهره ايجاد نشود تا عابر با آرامش از خيابان عبور کند. ترساندن عابر پياده ظلم نيست؟ تلفات عابران پياده در کشور بالاي 60 درصد است .ما فکر مي کنيم که ظلم منظور ظلم هاي خيلي بززگ است.

در کشورهاي اروپايي در سال تلفات ساليانه عابران پياده پانصد نفر است. در حاليکه در کشور ما حدود بيست هزار نفر است. در يکي از کشورهاي اروپايي در حادثه اي چهار دانش آموز فوت کردند، عزاي عمومي برگزار شد و مسئولي برکنار شد. کساني که مسئول هستند به مسئوليت خودشان عمل نمي کنند. رسانه بايد آموزش بدهد تا تلفات کمتر بشود. در کشور ما پياده رو بخشي از محل عبور موتورسوارها شده است، اين حق الناس است. اين حوادث مشکلات زيادي بوجود آورده است. بيشتر اين حوادث به فرهنگ سازي برمي گردد.

ايجاد آلودگي صوتي ظلم است. آزار همسايه حق الناس است. ناديده گرفتن حقوق اجتماعي ظلم است. آيت الله بهاءالديني نماز شب خودش را تعطيل کرد زيرا ديد که دوستش آقاي حيدري کاشاني ديروقت از مراسم روضه آمده است و اگر او نماز شب بخواند باعث اذيت دوستش مي شود. بنابراين آيت الله بهاءالديني از نماز شب که براي او مثل واجبي بود مي گذرد.

عبادت به اين نيست که ما فقط نماز بخوانيم و روزه بگيريم. در مراسم نيمه شعبان حقوق مردم را رعايت کنيم. و سعي کنيم که اين جشن همراه با آزار مردم نباشد.

عامل ديگر پشيماني در قيامت عجله و شتاب است. گاهي ما در عقوبت و مواخده عجله مي کنيم. عده اي خدمت پيامبر آمدند و گفتند که ما رفته بوديم زکات جمع کنيم ولي آنها مي خواهند با ما بجنگند.آيه (سوره حجرات آيه 6) نازل شد که اين طور نيست، شتاب نکنيد، بررسي کنيد. آنها براي استقبال آمده بودند.

ما در زندگي اجتماعي به خاطر تصميمات عجولانه اي که مي گيريم خيلي دچار پشيماني مي شويم.

فردي به امام حسين(ع) جسارت کرد. امام فرمود که تو به من اهانت کردي. من خودم را مي شناسم، ما بايد از يک گردنه ي سنگين عبور کنيم اگر من از آن گردنه عبور کردمA  مهم نيست که به من چه گفته اي، اگر آنجا متحير ماندم ،من بدترهستم از حرفي که تو گفته اي.

خيلي از حوادث بخاطر يک تصميم عجولانه است. در کتاب مناقب و بحار داريم که سيد الشهدا در لحظات آخر، وقتي شمر روي سينه او نشسته بود تبسم کردند و او را موعظه کردند که تو مرا نمي شناسي ؟... ايشان مي خواستند در آخرين لحظه کسي را ارشاد کنند.

سوال – نظر شما درمورد انتخاب رياست جمهوري چيست؟

ما پيروزي ملت ايران را در انتخابات رياست جمهوري با شرکت 72 درصدي مردم تبريک مي گوييم. مردم با تمام مشکلاتي که دارند وقتي احساس مي کنند که بايد براي انقلاب در صحنه حضور داشته باشند در صحنه ظاهر مي شوند و ما بايد از مردم تشکر عملي بکنيم يعني مشکلات مردم از جمله معيشت ،ازدواج جوانان و ... را حل کنيم.

رئيس جمهور منتخب روحاني هستند که جزو مجلس خبرگان هستند. و مردم از اين فرد با سابقه انتظارات فراواني دارند. ايشان بايد براي رفع مشکلات مردم و تدين مردم تلاش کنند.

پيامکي براي من آمده است( آيه 140 سوره آل عمران): شکست ها شکست نيست، مي گردد و براي همه امتحان است. چه براي کسي که رأي آورده است و چه براي کسي که رأي نياورده است.

پيامبر فرمود :اگر رياست رنگ خدايي نداشته باشد روز اول خيلي خوب است ولي جدا شدنش خيلي سخت است .اگر کسي براي خدا کار کند، روزي که آمده و روزي که مي خواهد برود ،نبايد برايش فرق داشته باشد.

خدايا به حق محمد و آل محمد براي همه ي ملت ما خير مُقدر بفرمايد.





ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها