اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-03-05-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-قيامت

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-قيامت

92-03-05

شبي دراز شبي خالي از سپيده منم، طلوع تلخ غروبي به خون تپيده منم، پي نظاره ات اي يوسف سراپا عذر کسي که دست و دل از خويشتن بريده منم، کسي که از همه سو زخم تيغ ديده تويي کسي که از همه زخم زبان شنيده منم، خوشا به حال تو اي سرو رُسته بر سر ني نگاه کن منم اين بيد قد خميده منم، فتاده آتش غم بر دوازده بندم غزل تويي و سرآغاز قصيده منم، اگر به کوره ي داغ تو سوختم خوش باش غمت مباد که شمشير آب ديده منم، خوشا به حال تو اين ره به پا مي پويي کسي که اين همه ره را به سر دويده منم.

سوال – در مورد فضيلت ماه رجب و مراسم اعتکاف توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – سالروز شهادت زينب را تسليت عرض مي کنيم. افرادي که موفق به اعتکاف نشده اند مي توانند از ثواب هاي شب نيمه رجب بهره ببرند. شب استثنائي ماه رمضان، ليلةالقدر است ، شب استثنائي رجب و شعبان، نيمه ماه است. احياء شب نيمه رجب مستحب است همانطور که احياي شب نيمه شعبان و شب قدر مستحب است. روز نيمه ماه رجب هم يک روز استثنايي است. امروز چند عمل مستحب است :زيارت امام حسين( مي توان با گفتن سه بار صلي الله عليک يا اباعبدالله، حضرت را زيارت کرد)، نماز حضرت سليمان (پنج نماز دو رکعتي مثل نماز صبح است ولي بعد از حمد سه مرتبه سوره توحيد و سه مرتبه سوره کافرون خوانده مي شود. خواندن اين نماز در اول ماه و نيمه ماه مستحب است)، اعمال اُم داود( امام صادق(ع) برادر رضاعي داشتند بنام داود که خيلي به او احترام مي گذاشتند. منصور دوانقي که از خلفاي ظالم بود، داود را به زندان انداخت .مادر داود به خدمت امام صادق(ع)آمد و گفت که دعايي به ياد بدهيد تا داود از زندان آزاد شود. امام صادق(ع) اين دستور را دادند که سيزدهم ،چهاردهم و پانزدهم ماه رجب را روزه بگير و دو رکعت نماز بخوان( که صد مرتبه سوره توحيد دارد) بعد از نماز ،سوره انعام، بني اسرائيل، کهف و ... که حدودا چهار جزءقرآن و 44 سوره قرآن است را بخوان. شرط اين نماز، روزه بوده است. ماه رجب ماه رحمت الهي است و در دعا داريم :يا من يعطي کثير بالقليل يا من يعطي من سئله و ...، همچنين خواندن نماز توبه(يا نماز اميرالمومنين که دو تا دو رکعت است ،بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره توحيد خوانده مي شود) مستحب است.

امام صادق(ع)مي فرمايد: کسي که اين نماز را مي خواند صورت برنمي گرداند مگر اينکه خدا تمام گناهان او را آمرزيده باشد. اولين نمازي که در روزعرفه خوانده مي شود و در زير آسمان هم خوانده مي شود ،نماز اميرالمومنين يا نماز توبه است.

نماز و روزه مقدمه براي پاکي قلب و صفاي دل است. بايد مواظب زبان مان باشيم از تهمت و غيبت ها.

فردي نزد امام هادي(ع) آمد و امام از او پرسيد: از فلاني چه خبر؟ او گفت: او به هلاکت رسيده است. امام 24 مرتبه فرمودند :الحمدلله ،او به پدرم تهمت زد. روزي با پدرم بحث کرد و درگير شد و در ميان حرف هايش به پدرم گفت که شما مست هستيد. زخم زبان و تهمت خيلي سنگين است .زخم هاي تن به مرور خوب مي شود ولي تهمت و دل شکستن هيچ وقت از ياد انسان نمي رود. پدرم فرمود: خدايا مي داني که من امروز روزه دارم و او به من مي گويد که مست هستي ، خدايا اگر او دروغگو است او را مجازات کن. او مجازات شد. البته او با امام دشمني سرسختي داشت.

فردي نزد امام صادق(ع) آمد و گفت :گاهي در مورد برادر مسلماني حرفي مي زنند، اگر پنجاه نفر از افراد مورد وثوق هم شهادت بدهند و قسم بخورند ،آيا مي توان حرف آنها را پذيرفت؟ امام فرمود: اگر خودش قبول نکند بايد حرفش را پذيرفت. ممکن است که فردي در دادگاه محکوم شده و افرادي هم شهادت داده اند .علامه مجلسي مي فرمايد: اگر قاضي هم او را محکوم کند ولي باز فرد خودش قبول نکند، بايد حرف او را بپذيريم حتي اگر حد بر او جار شده باشد. ممکن است که قاضي به تکليف خودش عمل کرده است ولي شما بايد بگوييد که او راست مي گويد تا آبرويش را حفظ کنيد.

سوال – در مورد اسامي قيامت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در مناجات اميرالمومنين چندين اسامي قيامت آمده است: خدايا از تو امان مي خواهم از روزي که اگر ظالمين عذرخواهي کنند سودي ندارد و لعنت خدا بر آنهاست. در سوره غافر آيه 52 داريم: در قيامت عذرخواهي فايده اي ندارد. قرآن مي فرمايد که در قيامت چند چيز به درد نمي خورد: عذرخواهي به درد نمي خورد، مال و فرزندان به درد نمي خورد، )سوره بقره آيه 252 مي فرمايد:) در قيامت داد و ستد و معامله به درد نمي خورد، در آنجا دوستي ها به درد نمي خورد و دوستي ها تبديل به دشمني مي شود، کسي نمي تواند از کسي شفاعت کند و کسي به داد کسي نمي رسد. پس در دنيا بايد معلمله هايي انجام بدهيم که در قيامت به درد ما بخورد.

فقيري نزد اميرالمومنين آمد و تقاضاي کمک کرد. حضرت فرمود که دست من خالي است و هيچي ندارم. فقير گفت: فرداي روز قيامت، خدا از تو بازخواست مي کند که به من کمکي نکردي. حضرت به شدت به گريه افتاد. حضرت فرمود: به فقير بگوييد که دوباره بيايد و فرمود: يکبار ديگر حرفت را تکرار کن. حضرت دوباره گريه کرد. حضرت به قنبر گفت که زره مرا بياور و زره اش را به فقير دارد. حضرت فرمود :مواظب اين زره باش ،اين زره را براحتي از دست نده زيرا وقتي اين زره درتن من بود، غم و غصه هاي زيادي از قلب پيامبر برداشته ام .حضرت فرمود: نمي خواستم تمام دنيا مال من باشد و او بگويد که فرداي قيامت از تو سوال مي کنند. اگر نيازمندان فرداي قيامت ما را نگه دارند ما چه جوابي داريم ؟

در روزنامه جام جم نوشته است که آقايي تصادفي کرده و دِين به گردنش آمده است و نتوانسته آنرا بپردازد. 18 ارديبهشت امسال آزاد شده است. روزي که ايشان به زندان رفته 42 ساله بوده و وقتي از زندان خارج شده 70سال داشته است. ايشان در زابل بوده است. تصور اين هم خيلي وحشتناک است. زنداني داريم که براي صد و پنجاه هزار تومان، دو ماه است که در زندان است. ما بايد به فکر اطرافيان باشيم. چرا اطرافيان اين فرد به او نگاه نکرده اند؟ اگر فقيري به ما بگويد که روز قيامت جلوي تو را مي گيرم ،ما مي گوييم که نداريم و او را رها مي کنيم. ولي حضرت امير باور کرده بود که داد و ستد و معامله در قيامت به درد کسي نمي خورد.

سوال – صفحه 339 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم که در روز قيامت همه ي قدرت ها دست خداست. در قرآن داريم: ما پيامبران را در دنيا و روز قيامت ياري مي کنيم. خداوند در کجاي دنيا، پيامبرانش را ياري کرده است؟ آيا پيامبران را شکنجه نداده اند و به شهادت نرسانده اند؟

سيد قطب صاحب تفسير في زلال از مفسرين اهل سنت مي نويسد: پيروزي هميشه ظاهري نيست،گاهي عقيده پيروز مي شود. امام حسين (ع) پيروز شد زيرا پيروزي امام حسين(ع) به وسعت تمام دنياست. امام به قلوب مردم راه پيدا کرده است. نام حضرت زينب و سيدالشهدا و کربلا جاودانه در دلها ماند. ماندن در دل مردم بالاترين پيروزي هاست .

سوال - در مورد وفات حضرت زينب توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ - کتاب شير زن کربلا نوشته ي بنت الشاطي از اهل سنت است. 60 سال پيش اين کتاب ترجمه شده است. هم مرحوم شهيدي و هم آيت الله صدر اين کتاب را ترجمه کرده اند.

حضرت زينب وقتي در مقابل يزيد مي ايستاد از خودش دفاع مي کرد. همسايه حضرت زينب مي گويد که يک بار صداي زينب به گوش نرسيد. حضرت آيت الله بهجت همسايه اي داشتند که مي فرمودند ما چهل سال با اين خانم همسايه بوديم ولي صداي او را نشنيديم، اين زن اهل بهشت است. خوب است که زنان ما حضرت زينب را الگوي خودشان قرار بدهند. امر به معروف را با زبان خوش، محبت و صميميت انجام بدهيم تا حضرت زينب از ما راضي بشود.

در داستان کربلا گاهي حضرت سجاد(ع) زينب را دلداري مي داده است يعني گاهي امام سجاد(ع) جان زينب را نجات مي داده و گاهي حضرت زينب جان امام سجاد(ع) را نجات مي داده است. وقتي کاروان اُسرا را از گودال قتلگاه عبور دادند، امام سجاد(ع) حالش منقلب شد. حضرت زينب به ايشان فرمود :داري با جانت بازي مي کني ما کسي جز تو را نداريم .امام سجاد(ع) فرمود :آنها سرهاي بي بدن ما را گذاشتند ولي اجساد خودشان را دفن کردند. حضرت زينب فرمود :از پدرم شنيدم که دراينجا پرچمي تا قيامت برافراشته مي شود، در اينجا حضرت زينب امام سجاد(ع) را نجات داد.

در دروازه ي کوفه وقتي نگاه حضرت زينب به سر بريده ي امام حسين(ع) افتاد با او سخن گفت. امام سجاد (ع)فرمود که مرا به عمه ام زينب برسانيد. امام سجاد(ع) سرش را درون محمل زينب کرد و فرمود :عمه جان ،آرام بگير، حسين با اين ناله ها برنمي گردد. بعد حضرت زينب آرام شد.

ميرزاي شيرازي هر روز قبل از درس به يکي از شاگردانش مي گفته که روضه بخوانند.آيت الله حائري صداي خوبي داشته است، روزي ميرزا به آيت الله حائري مي گويد که روضه بخوان و ايشان اين روضه را مي خواند: زينب را بر ابن زياد وارد کردند. وقتي اين جمله تمام شد، آيت الله ميرزاي شيرازي فرمود: ديگر نخوان؛ بگذار حق اين جمله را ادا کنيم و ايشان تا ظهر بر اين جمله گريه کردند.





ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها