اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-02-29-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-قيامت

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-قيامت

92-02-29

گفت پيامبر به اصحاب کبار، تن مپوشانيد از باد بهار/ آنچه با برگ درختان مي کند با تن و جان شما آن مي کند.

سوال – در مورد اسامي قيامت در قرآن توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – ولادت امام جواد(ع) و حضرت علي(ع) را تبريک مي گوييم. خانمي نوشته اند که من خودم دوسال عقد بسته بودم و تازه عروسي کرده ام ،من در خانه ي پدر ماندن و نداشتن جهيزيه را درک مي کنم. و حاضرم از هدايايي که در عروسي به من داده اند براي دادن جهيزيه ي نيازمندان هزينه کنم. آقا پسر دانشجويي نوشته بودند که من هفت صد هزار تومان پس انداز دارم و حاضرم آنرا کمک کنم. مهم اين است که ما به فکر فقرا باشيم. هر کسي به اطرافيان خودش نگاه کند ،حتما در ميان خويشاوندان ،همسايگان و اطرافيان ما دختر خانم هايي هستند که بخاطر نداشتن جهيزيه به خواستگاران شان جواب منفي مي دهند. يا بعد ازعقد نمي توانند به خانه شوهر بروند. اگر در ميان خويشاوندان ما افراد فقيري باشد ما نبايد به افراد بيگانه کمک کنيم.

خوب است که صاحبخانه ها بگويند: بخاطر ماه رجب و سرازير شدن رحمت خداوند، با مستاجر کنار مي آييم. ما در برابر فقرا مسئوليت داريم. بايد در ماه رجب حس همدردي بيشتر باشد. در ماه رجب هم بايد صدقه باشد و هم نماز و استغفار.

در کتاب مفاتيح الجنان، مناجات اميرالمومنين درمسجد کوفه را داريم.در اين مناجات هشت اسامي قيامت برگرفته از قرآن آمده است. امام مي فرمايد: خدايا من از تو امان مي خواهم براي روزي که مال و اولاد به درد من نمي خورد. (سوره شعرا آيه 88)

بيشتر دلخوشي هاي ما در دنيا مال و ثروت و اولاد است.قرآن مي فرمايد که در روزي قيامت مال و فرزندان به درد شما نمي خورند.علامه طباطبايي مي فرمايد: اين آيه شبيه آيه 46 سوره کهف است که مي فرمايد:مال و اولاد زينت دنيا هستند. انسان مي تواند جوري از ثروت و اولادش استفاده کند که باقيات و صالحات او باشند. کساني که از ثروت شان براي کارهاي خيريه استفاده کرده اند ممکن است که سالها پيش فوت کرده باشند ولي هنوز نام شان باقي مانده است.

به شيخ صدوق ،شيخ المحدثين مي گويند. ايشان فرزند علي ابن بابويه است.قبر شيخ صدوق در تهران است و قبر پدرش در قم است. پدر شيخ صدوق در دوران غيبت صغري امام زمان زندگي مي کرده است. يعني زماني که امام زمان(ع) از طريق نواب اربعه با مردم در اتباط بودند. علي بن بابويه در دوران حسين بن روح که يکي از نواب اربعه بود ،به امام زمان(ع) نامه نوشت و به حسين بن روح داد و گفت که اين را به آقا بده. من از آقا خواسته ام که دعا کند که خدا به من فرزنداني بدهد که فقيه در دين باشند. امام زمان فرمود :ما براي تو دعا کرديم، خدا دو فرزند به تو مي دهند که هم فقيه هستند وهم خَيِر هستند.(ابو جعفر و ابو عبدالله)فقيه نمي تواند بگويد که به جامعه و مشکلات مردم کاري ندارم. هرکس مي تواند مال و فرزندش را طوري قرار بدهد که به درد دنيا و آخرتش بخورد.

در روايت داريم که بيشترين دعاي اميرالمومنين اين دعاي قرآني بوده است :ربنا هبلنا من ازواجنا و ذرياتنا قرة اعين. (خدايا فرزندان ما را نور چشم ما قرا بده)پس يکي از اسامي روز قيامت يوم لاينفع مال و البنون است.انسان مي تواند کاري بکند که مال و فرزندانش باقيات و صالحاتش باشند.

يک سوم آيات قرآن در مورد قيامت است. آيه بعد مي فرمايد: وقتي نامه اعمال را مي بينند مي گويند اين چه نامه اي است که هيچ کوچک و بزرگي را از قلم نينداخته است. در کتاب اعتقادات شيعه شيخ صدوق داريم :از اعتقادات ما اين است که دميدن در خاکستر هم در نامه ي اعمال نوشته مي شود. پس در آن روز مال و فرزند براي ما نفعي ندارند مگر کساني که از مال و فرزندان شان استفاده ي خوب کرده باشند.

قلب سليم قلبي است که فقط خدا در آن باشد و اگر تعلقاتي هم درآن است بخاطر خدا باشد. اگر ما ديگران را مي خواهيم فقط بايد بخاطر خدا باشد. چند نفر از ما انسانها در آزمون هاي ديني موفق مي شويم؟ بيشتر ما در آزمون اولاد موفق نمي شويم. بايد اولاد را دوست داشت اما بين حرف دين و حرف اولاد، بايد حرف دين را پذيرفت. شما بخاطر اولاد حلال و حرام را قاطي مي کنيد و تسليم خواسته هاي غيرمشروع اولاد مي شويد، خدا در مورد اين اولاد مي فرمايد که در قيامت فرزند به درد شما نمي خورد.

امام در ادامه ي مناجات مي فرمايد: (سوره عبس آيه 34)امان مي خواهم از روزي که انسان از فرزندش فرار مي کنند.در دعاي افتتاح داريم: انک انت الرحم الراحمين في موضع عفو و الرحيم و اشد المعاقبين، آيت اله حق شناس مي فرمود :اينکه ما خدا را الرحم الراحمين معرفي کنيم خيلي خوب است ولي يادمان باشد که خدا اشدالمعاقبين هم است. مفسرين مي گويند که چرا انسان در قيامت از فرزند، مادر، پدر و همسرش فرار مي کند؟ زيرا مي ترسد که آبرويش پيش آنها برود. رسوايي جلوي خويشاوندان خيلي بد است.ديگر اينکه فرار مي کنند زيرا حقوق آنها را ادا نکرده اند. يعني به پدر و مادر و همسر ظلم کرده است. علت ديگر فرار بخاطر اين است که همه در قيامت گرفتار کار خودشان هستند.

امام در ادامه ي مناجات مي فرمايد: امان مي خواهم از روزي که مجرم مي خواهد خودش را از عذاب نجات بدهد با فرزند، برادر خواهر و همسر و اقوامش.(سوره معارج آيه 11 مي فرمايد : هيچ رفيق قديمي سراغ رفيق قديمي اش را نمي گيرد. مجرمين دوست دارند که خودشان را از عذاب قيامت نجات بدهند با فرزندانشان، همسرشان ،برادرشان،طائفه، خويشاوندانشان و تمام اهل عالم ،اين امکان ندارد.اين آتش فروزان قيامت است که پوست را مي کند و آتش جهنم صدا مي زند کساني که مال دنيا را جمع کردند و به ديگران ندادند. علامه طباطبايي مي فرمايد که مجرم يعني هر انسان گناهکار.پس براي رفيق خودتان را اسير نکنيد و به گناه نيندازيد. کساني که در دنيا رفيق هم بودند در قيامت دشمن هم مي شوند مگر اينکه رفاقت شان براساس تقوا بوده باشد.)

اگر انسان فرزندش را خدمتگزار دين تربيت کند اين باقيات و صالحات انسان مي شود.

سوال – صفحه 332 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم :روز قيامت روزي است که زن شيرده از هول و ترس آن ،از فرزندش غافل مي شود و او را رها مي کند. اين هم يکي از اسامي قيامت است.

در سوره معارج در مورد کساني که دائم نماز مي خوانند و هم از نمازشان مراقبت مي کنند صحبت شده است. راه نجات نماز است. در روز قيامت اول چيزي که حساب مي کنند نماز است ، اگر نماز قابل قبول بود کارهاي ديگر را حساب مي کنند. اين نمازهاي دست و پا شکسته ممکن است که کار دست ما بدهد.

آقا حاج محمد بافقي از ارادتمندان خاص امام زمان(عج) بوده است. شهريه اي که آيت الله حائري به طلبه ها مي داده است از طريق ايشان بوده است. گاهي مرحوم بافقي براي گرفتن شهريه ي طلبه ها نزد آيت الله حائري مي آمده و ايشان مي فرمودند که من غير از توکل چيزي ندارم. مرحوم بافقي به مسجدجمکران مي رفت و به امام توسل مي کرد و وقتي برمي گشت شهريه را مي گرفت. ايشان مبارز بود. وقتي خانواده ي رضاخان بدون حجاب وارد حضرت معصومه شد، مرحوم بافقي جلوي آنها ايستاد و گفت که اگر شما کافر هستيد نبايد وارد حرم بشويد و اگر مسلمان هستيد بايد با حجاب وارد شويد. رضاخان از تهران به قم آمد و ايشان را کتک زد و او را به شهرستان ري تبعيد کرد.

آيت الله حق شناس مي فرمود :من جوان بودم و آقا حاج محمدبافقي را در زيارت حضرت عبدالعظيم ديدم. مي خواستم با ايشان نمازاول وقت را بخوانم. ايشان گفتند که چرا اينجا آمده اي ؟گفتم: آمده ام که با شما نماز بخوانم. ايشان فرمود: نماز من چهل و پنج دقيقه طول مي کشد.

نماز ظهر آيت الله بروجردي بيست دقيقه طول مي کشيده است. ما مي توانيم نماز را با جماعت بخوانيم يا با طمأنينه بخوانيم.

آيت الله حق شناس مي فرمود: در ماه رجب به عبادات تان اضافه کنيد. مناجات و خلوتي داشته باشيد. پس در ماه رجب گناه را کم کنيم و عبادت را زياد کنيم و خلوت و مناجاتي با خدا داشته باشيم. اينها انسان را به جايي مي رساند.

نماز در قيامت ما را نجات مي دهد مخصوصا نمازي که روي آن مداومت باشد.

انسان مي تواند کاري بکند که اين مال و فرزند هم در دنيا و هم در آخرت به دردش بخورد. اميرالمومنين بيشترين دعايي که مي خواندند اين بود: خدايا فرزندان ما را نور چشم ما قرار بده ،حضرت فرمود :منطور من فرزنداني نيست که چهره و قيافه ي خوبي داشته باشند بلکه منظور فرزنداني است که دين دار و صالح باشند.

وقتي در قيامت ندا مي دهند که کجا هستند رجبيون ،کساني مي توانند قيام کنند که يک روز از ماه رجب را روزه گرفته باشند. از صدقه ي ماه رجب غفلت نکنيد.

انشاءالله خداوند به همه ي ما توفيق خلوت و حال عباد در ماه رجب را عنايت بفرمايد.خدايا به حق امام جواد(ع)و امام علي(ع) همه ي بيماران را لباس عافيت بپوشان و گرفتاري همه را برطرف بفرما.







ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها