اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-02-22-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي- قيامت

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

- قيامت

92-02-22

سوال – در مورد نام هاي قيامت (سوره فجر آيه 23 ) توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – ولادت امام باقر(ع) و حلول ماه رجب را تبريک مي گوييم. خانمي نوشته بودند که همسر من روز ولادت حضرت فاطمه(س) بهترين هديه را به من داد و نماز خواندن را شروع کرد. امام صادق(ع) مي فرمايد: کسي که نماز را اول وقت بخواند خشنودي الهي را به خودش جلب مي کند ولي اگر آخر وقت بخواند عفو و بخشش الهي را به خودش جلب کرده است. عفو و گذشت براي زماني است که انسان گناهي را مرتکب شده باشد .پس اول وقت نماز خواندن، موجب رضوان الهي است و آخر وقت خواندن موجب بخشش خداوند مي شود. رضوان خدا خيلي بالاتر از بخشش خداست.

يکي از اسامي قيامت يوم التذکر يا روز تذکر است که در اين آيه مي فرمايد: در قيامت جهنم آورده مي شود. در تفسير مجمع البيان داريم که ابوسعيد خِدري در محضر پيامبر بود و آيه اي بر پيامبر نازل شد. حضرت متاثر شدند و اصحاب نگران پيامبر شدند. آنها حضرت علي(ع) را آوردند تا از ناراحتي پيامبر سوال کند. اميرالمومنين پيامبر را بوسيدند و علت ناراحتي را پرسيدند ،حضرت فرمودند که اين آيه آمده است: جهنم را مي آوريم . حضرت پرسيد :چطور جهنم را مي آورند؟ پيامبر فرمود: با هفتاد هزار مَلک و هفتار هزار مهار، جهنم را مي آورند.در آن روز همه مي گويند :نفسي ،نفسي (عاقبت ما چه خواهد شد؟) جز پيامبر که مي فرمايد :امتي، امتي. در قرآن داريم :بهشت را براي بهشتيان مي آورند. در ادامه آيه مي فرمايد: در آنجا انسان متذکر مي شود. در تفاسير مي فرمايند که در آنجا نامه ي اعمال انسان را به او مي دهند يا اينکه انسان خود اعمال را مي بينند و شاهدان قيامت هم عليه او شهادت مي دهند. خدا ،پيامبر، اعضا و جوارج و زمين شهادت مي دهند. در ادامه مي فرمايد که تذکر ديگر فايده اي ندارد. مرحوم علامه مي فرمايد: اين آيه شبيه آيه 22 سوره ق است که مي فرمايد: در دنيا خودت را به غفلت زدي، امروز پرده ها کنار مي رود ولي ديگر فايده اي ندارد و فرصت گذشته است... ما به جهنم مي گوييم که پُر شدي ؟جهنم مي گويد: نه ،باز هم بفرست. پس يکي از اسامي قيامت، روز تذکر است ولي در قيامت فايده اي ندارد. تذکر يعني به ياد انسان مي آيد که نبايد کارهايي را انجام مي داده يعني انسان پشيمان مي شود و در ادامه آيه داريم که انسان مي گويد: اي کاش کاري کرده بودم. در آيات پاياني داريم :بندگان من وارد بهشت من مي شوند.

ماه رجب فرصت خوبي است .خداوند هيچ امتي را در ماه رجب عذاب نکرده است. آيت الله حق شناس در کتاب مواعظ دارد: هر کس که مرا بخواند ،من جواب او را مي دهم. در دعاي رجب مي خوانيم: يا من ارجوه لکل خير و ...

خداوند چند چيز بعنوان حرام معرفي کرده است :کعبه بيت الحرام ،مسجدالحرام و شهر الحرام يا ماه حرام .در ماه رجب بايد سه دستور را انجام بدهيم تا مورد لطف ويژه خدا قرار بگيريم. هر وقت پيامبر هلال ماه رجب را مي ديدند مي فرمود :خدايا ماه رجب و شعبان را بر ما مبارک بگردان و ما را به ماه رمضان برسان. خدايا به ما کمک کن به روزه و شب زنده داري(سه تا زيارت در ماه رجب مستحب است: زيارت خانه ي خدا،زيارت امام حسين و زيارت امام هشتم)، کمک کن به حفظ زبان و چشم مان را از گناه بپوشان. خدايا بهره ما از ماه رجب فقط گرسنگي و تشنگي نباشد.

الان زمان انتخابات است و غيبت هايي در روزنامه ها و سايت ها مي شود.آيا ما مي توانيم آنها را بخوانيم؟ ما بايد مواظب تفرقه و اختلاف باشيم .يکي از مراجع تقليد مي فرمودند که در جنگ تحميلي خرمشهر سقوط کرد و خطر سقوط شهر آبادان هم بود. امام جمعه آبادان براي امام پيام دادند که تکليف ما چيست ،زيرا آبادان در محاصره است. حاج احمدآقا پيام را به امام گفتند . امام در حال وضوگرفتن بودند. و با آرامش فرمودند: آبادان سقوط نمي کند و شروع به خواندن نماز کردند. در دوران جنگ به امام گفتند که علماي فلان شهر با هم اختلاف پيدا کرده اند و ممکن است که غائله اي بپا شود، دستور شما چيست ؟ امام فرمود: واي . يعني امام از صدام نمي ترسيدند و با آرامش گفتند که آبادان سقوط نمي کند ولي در بحث هاي داخلي نگران بودند. حيف نيست که در ماه رجب وقت مان را تلف کنيم و بخاطر انتخابات گناهاني مثل تهمت و غيبت را بشنويم. تکليف ما راي دادن است .پس در ماه رجب بيشتر مواظب زبان مان باشيم. آيت الله ملکي تبريزي مي فرمود: در ماه رجب جنگ حرام است. وقتي جنگ با کفار حرام است آيا جنگ با مومنين حرام نيست ؟ حضرت علي (ع) مي فرمايد که در قيامت ندا مي کنند :کجا هستند رجبيون؟ رجبيون چه کساني هستند؟ کسي که يک روز ماه رجب را روزه بگيرد مي تواند شامل اين ندا باشد. پس خوب است که از رحمت ماه رجب استفاده کنيم و زبان مان را آلوده نکنيم زيرا اگر زبان مان را آلوده کنيم حال عبادت پيدا نخواهيم کرد.

اگر درمنزل وسايل گناه آلودي وجود دارد آنها را ترک کنيم مثل ماهواره. جوانان مواظب باشند که درگوشي هايشان مطالب آلوده به گناه نباشد. ما در مقابل تهاجم فرهنگي خيلي سخت نمي گيريم ولي در مقابل تهاجم نظامي خيلي سخت مي گيريم. ولي بدانيد که ما توپخانه هاي فرهنگي دشمن را به خانه هاي خودمان آورده ايم.

مرحوم حاج آقا ارباب مي فرمود: من از جواني تا الان يک بار نگاهم به نامحرم نيفتاده است. ايشان از اولياء خدا بود. ايشان مي فرمود: در روز قيامت اگر مرا در هر موقفي نگه دارند حتما در موقف زبان نگه نخواهند داشت. آيت الله ملکي تبريزي مي فرمود که در ماه رجب دنبال اعمال زياد نباشيد بلکه سعي کنيد عمل لطيف انجام بدهيد. اگر ما تمام ماه رجب را روزه بگيريم ولي زبان مان آزاد باشد چه فايده اي دارد؟ عمل زياد مهم نيست ولي بايد مواظب زبان مان باشيم.

روايت داريم که در ماه رجب عقاب گناهان هم بيشتر است. ثواب اعمال در شب هاي جمعه خير بيشتر است ولي عقاب گناهان هم بيشتر است. در رديف کعبه و مسجد الحرام، ماه رجب است پس اين ماه خيلي قداست دارد.

بهترين عمل ماه شعبان صدقه و استغفار است. وقتي براي امام باقر(ع) ميهمان مي آمد ،امام از او پذيرايي مي کردند و وقتي ميهمان مي رفت به او پول و لباس مي دادند. امام مي فرمايد: دنيا خوبي ندارد جز اينکه انسان به برادران ديني اش برسد.

الان تورم زياد است. چه کسي بايد به مردم کمک کند؟ آقايي نوشته است که همسر من بيمار است و بايد ماهي يک آمپول به قيمت يک ميليون و سيصد و پنجاه هزارتومان تزريق کند و در ضمن مستاجر هم هستم و دو تا دختر عقد بسته دارم که نمي توانم جهيزيه اينها را تامين کنم که ازدواج کنند. ما به سهم مسئولين کاري نداريم، سهم ما چيست؟

روزي آيت الله بهجت سراغ عالمي را از من گرفت و من گفتم که ايشان ناراحتي قلبي دارند. بعد از آن هر وقت ايشان من را مي ديدند حال ايشان را مي پرسيد و گاهي کمک مالي مي فرستادند. پس ما هم بايد در کمک به مردم سهمي داشته باشيم.

در تحريرالوسيله در مورد مکروهات تجارت داريم: مومن از مومن سود بگيرد کراهت دارد. اگر شما خودتان احتياج داريد سود بگيريد يا اينکه تجارت سنگين است سود اشکالي ندارد ولي يک وقت شما فردي را مي شناسيد که نيازمند است، اگر شما خودتان نياز نداريد، مکروه است که از او سود بگيريد. اين دستور دين ماست ولي الان اعمال ما اين طور نيست و عده اي کالاها را احتکار مي کنند و گرانتر به مردم معمولي مي فروشند.

اگر مي خواهيم حال عبادت در ماه رجب را داشته باشيم بايد مواظب زبان و چشم مان باشيم و لقمه ي حلال داشته باشيم. شيخ مرتضي زاهد قبل از ماه رمضان پولي را کنار مي گذاشتند و مي گفتند که اين پول خيلي حلال است و مي خواهم آنرا در ماه رمضان مصرف کنم. اگر اينها را رعايت کنيم اعمال اين ماه اثر خواهد داشت.

سوال – صفحه 325 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – روز اول ماه رجب روز زيارتي امام حسين(ع) است و مي توانيم امام را از راه دور زيارت کنيم .فردي از امام صادق(ع) سوال کرد که وقتي به ياد جد شما سيدالشهدا افتاديم چه بگوييم؟ امام فرمود: هر وقت ياد جد ما افتاديد، سه مرتبه بگوييد: صلي الله عليک يااباعبدالله.

براي کمک کردن به ديگران خوب است که ما به سراغ خويشاوندان گرفتار برويم و از آنها غفلت نکنيم. حتما در خويشاوندان ما نيازمند وجود دارد. روايت داريم که تا وقتي خويشاوندان فقير داريم به سراغ فقيرهاي ديگر نرويم.

خدايا ماه رجب و شعبان را به ما مبارک بگردان و ما را به ماه رمضان برسان و توفيق نماز و روزه و حفظ زبان را به ما عنايت بفرما.









ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها