اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-02-15-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-قيامت

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-قيامت

92-02-15

حرفهاي ما هنوز ناتمام، تا نگاه مي کني وقت رفتن است باز هم همان حکايت هميشگي ،پيش از آنکه با خبر شوي لحظه ي عزيمت تو ناگزير مي شود، آه اي حسرت و دريغ هميشگي ناگهان چقدر زود دير مي شود.

سوال- در مورد پيامک هايي که به برنامه سمت خدا مي رسد توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – پيامکي از آمريکا داريم که نوشته بودند: برنامه ي سمت خدا براي ما مثل ماهي در آب ايست يا طلا مي ماند. اين برنامه ها در خارج از کشور هم نفوذ کرده است.

پيامک داده بودند که شما به مادرشوهرها هم سفارش کنيد که خوش اخلاق باشند. سفارش دين است که همه بايد اخلاق شان خوب است هم مادر شوهر و هم عروس. اگر مادر شوهر اخلاق خوبي داشته باشد کنار آمدن با او کار سختي نيست و در واقع هنر هم نيست. اگر مادر شوهر خوب نباشد و عروس با او سازگاري داشته باشد، اين هنر است .

شيخ صدوق از امام صادق(ع) در کتاب امالي نقل کرده است: يوسف بخاطر کاري که برادرهايش با او کردند يعني او را به چاه انداختند و ... بعد به زندان رفت، باز آنها را بخشيد. حضرت يوسف روزي که به زندان رفت دوازده ساله بود و وقتي از زندان بيرون آمد سي ساله بود. اگر کسي کمي کدورت دارد بايد به اين روايت ها توجه کند. وقتي يوسف برادرانش را ديد خوشحال شد و آنها را بخشيد و مورد محبت قرار داد. هنگام غذا يوسف و برادرانش سر سفره با هم مي نشستند. روزي برادران يوسف به او گفتند که اگر امکان دارد تو جداگانه غذا بخوري زيرا ما سر سفره نگاه مان به تو مي افتد و شرمنده مي شويم. يوسف به آنها گفت که شما به من خدمت کرديد و منت داريد. وقتي شما نيامديد آنها فکر مي کردند که من غلام هستم ولي وقتي شما آمديد، آنها فهميدند که من از خانواده ي پيامبر هستم. اگر مادرشوهر به عروس ظلم کرد هنر اين است که عرسو او را ببخشد .البته مادرشوهرها هم بايد رعايت کنند.

سوال – در مورد اسامي روز قيامت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در سوره مرسلات داريم :در روز قيامت کسي اجازه ي حرف زدن ندارد، واي بر تکذيب کنندگان. آيه واي بر تکذيب کنندگان يازده بار تکرار شده است. در اين سوره هم در مورد اهل عذاب و هم اهل بهشت توضيحاتي داده است.

اهل عذاب اجازه ي سخن گفتن ندارند. چرا اهل عذاب اجازه ي سخن گفتن ندارند؟ بعضي از مفسرين مي فرمايند: بخاطر هول و وحشت قيامت زبان اهل عذاب بند مي آيد. کسي که به دادگاه مي رود و همه ي مدارک برعليه اوست حرفي براي گفتن ندارد. فرد مجرم در اين دادگاه حرفي ندارد. بعضي گفته اند که ممکن است که اجازه ي سخن گفتن به آنها داده نمي شود. در سوره يس داريم که در قيامت ،بر دهان ها مهر مي زنند. ادامه ي سوره مرسلات اين سخن را تاييد مي کند و مي فرمايد: در قيامت اجازه نمي دهند که کسي عذرخواهي کند. دنيا زنگ املاء و حرف زدن است. در قيامت زنگ حرف زدن نيست و زنگ حساب رسي است. ما در دنيا زياد حرف زده ايم.

حضرت امير ديدند که فردي زياد حرف مي زد .اميرالمومنين فرمود: حرف هاي تو گم نمي شود ،فرشته ها همه را مي نويسند، زياد حرف نزن. کتاب مواعظ مرحوم حق شناس خيلي خوب است. در اين کتاب حديثي از پيغمبر است که مي فرمايد :اگر در دنيا زياد حرف نمي زديد و افکارتان پراکنده نبود، آنچه من مي شنيدم شما هم مي شنيديد و آنچه من مي ديدم شما هم مي ديديد. حرف هاي زياد براي ما حجاب مي شود.

هر وقت پيامبر به بالاي منبر مي رفتند اين آيه را مي خواندند: (سوره احزاب آيه 70) حرف هاي خوب بزنيد، اگر حرف خوب بزنيد، خدا A اعمال تان را اصلاح مي کند و شما را مي آمرزد.

آيت الله حق شناس در کتاب مواعظ داستاني از شيخ انصاري بيان کرده است. شيخ انصاري با مقامات عالي و معنوي که داشتند در هنگام سکرات مرگ شان، به ايشان گفتند که اين دعا را بخوانيد :يا من يقبل اليسير و يعفو عن الکثير( خواندن اين دعا مستحب است): اي خدايي که عبادت کم را قبول مي کني و گناهان زياد را مي بخشي. اما ايشان اين دعا را نخواندند و فرمودند: اَين اليسير( اعمال کم کجاست)؟

چرا در روز قيامت اجازه معذرت خواهي نمي دهند ؟در دادگاه هاي دنيايي اگر کسي بخواهد عذري بياورد به او مهلت مي دهند. امام صادق(ع) مي فرمايد: عظمت و عدالت خدا بالاتر از اين است که خدا اجازه ندهد که کسي عذرش را بگويد ولي انسان حرفي براي گفتن ندارد.

حالا شايد ما عذري داشته باشيم. آيت الله طباطبايي فرمود: در سوره هاي قرآن داريم که اگر مي خواستيد عذري بياوريد ما آنها را شنيده ايم. در سوره سبأ آيه 31 وقتي خدا مي فرمايد: که چرا دچار گناه شده اي ؟مي گويند: عذاب را بچشيد، گناهکاران مي گويند :خدايا ما تقصير نداريم اگر شما (کساني که آنها را گمراه کرده اند) نبوديد، ما ايمان مي آورديم يعني گناه شان را گردن ديگران مي گذارند. ما انسان ها سعي مي کنيم که مسئوليت پذير نباشيم. يک سوم آيات قرآن در مورد قيامت و معاد است. آنها به گناهکاران جواب مي دهند که ما به شما چکار داشتيم .

در سوره ابراهيم آيه 22 داريم که انسان هاگناه را بر گردن شيطان مي گذارند. خدا مي فرمايد :خدايا شيطان ما را فريفت. شيطان مي گويد: 124 هزاز پيامبر شما را به خوبي دعوت کرد و شما آنرا نشنيديد ولي حرف مرا گوش کرديد، خودتان را سرزنش کنيد.

پس اگر ما عذر هم بياوريم تمام عذرهاي بي جهت است و بخاطر همين در روز قيامت عذر پذيرفته نيست .

در سوره احزاب آيه 67 مي فرمايد :بزرگان، اين حرف ها را به ما گفته اند و ما را گمراه کرده اند. کلاً در قيامت اجازه ي حرف زدن داده نمي شود ولي در بعضي از مواقف اجازه ي عذر آوردن داده شده مي شود. آيا اين عذر در قيامت پذيرفته است ؟خير .اصول دين را بايد با استدلال و منطق ياد گرفت. ما نمي توانيم بگوييم که بزرگان ما را منحرف کرده اند.

الان کساني که قبور اصحاب پيامبر را خراب مي کنند در قيامت مي توانند بگويند که ما از بزرگان پيروي مي کرديم ؟ آيا زيارت صحابه پيامبر اشکالي دارد؟

بالاي سرپيامبر اين آيه نوشته شده است: صداي تان را بالاتر از صداي پيامبر نبريد. مگر ما حيات برزخي نداريم، حتي شهيدان، پيامبران، کافران و صحابه همه حيات برزخي دارد. مرگ پايان همه چيز نيست. شهيدان زنده هستند و در نزد خدا روزي مي خورند و شاد هستند. فرق شهيدان با کافران اين است که بر کافران در حيات برزخي صبح و شام آتش عرضه مي شود. در اينجا منظور حيات برزخي است نه قيامت .از امام صادق(ع) پرسيدند که شايد منظور آتش، آتشA  قيامت است .امام فرمود: قيامت صبح و شام ندارد. ما بايد دنبال فهم مطالب برويم نه اينکه بگوييم ما به دنبال بزرگان مان بوديم.

از اصحاب امام موسي بن جعفر(ع) فردي بنام حسن بن عبدالله، عابدترين فرد آن زمانه بود به حدي که درميان مردم به زهد معروف بود، با حکام بني عباس درگيري مي شد و امر به معروف و نهي از منکر مي کرد. روي امام او را ديد و گفت که همه ي کارهاي تو خوب است ولي تو معرفت نداري .از راه روايات به دنبال فهم دين برو. مدتي به حوزه هاي درسي رفت و بعد آنها را به امام عرضه کرد و امامA  فرمود که روايات تو اِشکال دارد. امام معرفت هاي حق و امامان را براي او توضيح داد تا به خودش رسيد. او از امام معجزه خواست .امام به او معجزه نشان داد و او از ياران امام شد.

سوال – صفحه 318 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داستان گوساله پرستي بني اسرائيل است .مرحوم علامه طبرسي در تفسيرمجمع دارد که وقتي سي روز تمام شد و موسي نيامد، سامري گوساله اي در عرض هفت روز با طلاهاي مردم ساخت که از آن صدايي بيرون مي آمد.( او اين گوساله را در جهت باد ساخته بود تا صدايي از آن بيرون بيايد.) مردم گوساله پرست شدند. سامري سه روز وقت داشت تا مردم را به گوساله پرستي دعوت کند.A  در اين سه روز، شش صد هزار نفر گوساله پرست شدند.

بدانيد که سر و صداي باطل زياد است و بايد مواظب باشيم که گول آنرا نخوريم.

کتاب هاي مجموعه سرنوشت انسان نوشته ي حاج آقا عالي است. کتاب قيامت و حشر جلد سوم از مجموعه سرنوشت انسان است و جلد چهارم کتاب صراط و شفاعت است. جلد پنجم بنام بهشت و جهنم است.

مجموعه وصيت نامه نوشته ي حاج آقا حسيني هم آماده شده است. در اول وصيت نامه بيست و پنج تذکر نوشته شده است. در نوشتن وصيت نامه حتما به يک عالم ديني مراجعه کنيد.

انشاء الله خداوند توفيق آشنايي بيشتر با معارف قرآن وعمل به آن را به همه عنايت بفرمايد.




ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها