اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-11-01-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-قيامت

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-قيامت

91-11-01

يازده بار جهان گوشه ي زندان کم نيست کنج زندان بلا گريه ي باران کم نيست، سامرائي شده ام راه گدايي بلدم لقمه ناني بده از دست شما نان کم نيست، قسمت کعبه نشد تا که طوافت بکند بر دل کعبه همين داغ فراوان کم نيست ،يازده بار به جاي تو به مشهد رفتم بپذيرش به خدا حج فقيران کم نيست، زخم دندان تو و جان پر از خونابه ماجرايي است که در ايل تو چندان کم نيست، از همان دم پسر کوچکتان باران شد تا همين لحظه که خون گريه ي باران کم نيست ،در بقيع حرمت باده ي خود مي گفتم که مگر داغ همان مرقد ويران کم نيست.

سوال – در مورد نداهاي قيامت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – شهادت امام حسن عسگري(ع) را تسليت مي گوييم. امام عسگري(ع) تنها امامي است که مشرف به خانه ي کعبه نشد.

پيامبر فرمود: (در ميان شاخص خوبي ها)در قيامت اين ندا شنيده مي شود: کجا هستند کساني که فقرا را مورد تکريم و اکرام قرار دادند؟ اکرام فقط کمک به فقير نيست. امام صادق(ع) مي فرمايد که کارخير وقتي به کمال مي رسد که سه ويژگي داشته باشد: پنهان باشد، زود انجام شود و در نظر ما بزرگ جلوه داده نشود. وقتي ندا داده مي شود يک عده به صحنه مي آيند، به آنها مي گويند: حزني نيست به داخل بهشت برويد. در قرآن هشت مورد است که واژه ي هيچ خوفي نيست استفاده شده است و سه مورد آن در باره ي فقرا است: سوره بقره آيه 262 و274 و 277. اين سه مورد درباره ي انفاق و رسيدگي به فقرا است. اگر ما مي خواهيم که در قيامت ناراحتي نداشته باشيد و ما را بعنوان شاخص خوبي ندا بزنند و بگويند که وارد بهشت شويد ،در دنيا به فقرا رسيدگي کنيم. اينکار تجارت و معامله با خداست. بقول شهيد بهشتي براي رفتن به بهشت بايد بهاي آنرا پرداخت .در قرآن داريم: آيا مي خواهيد با من تجارت کنيد؟ پس به فقرا رسيدگي کنيد.

از هشتم ماه ربيع الاول به بعد، ماه شادي و جشن است. ما مي خواهيم پيامبر خدا را شاد کنيم و به سمت جشن ولادت آن حضرت برويم. شهيد مطهري مي فرمودند که مسيحيان براي ولادت حضرت عيسي جشن هاي زيادي مي گيرند. آيا ولادت امام صادق (ع) و پيامبر پيش ما پررنگ است؟ ما چطور مي توانيم پيامبر را شاد کنيم؟ شادي فقط دست زدن و چراغاني نيست. اگر ما مي خواهيم پيامبر را شاد کنيم، بايد دلي را شاد کنيم و از گرفتاري نجات بدهيم. کساني هستند که در هزينه ي بيماري يا اجاره ي خانه يا جهيزيه شان مانده اند، ما مي توانيم به آنها کمک کنيم. امام صادق(ع) مي فرمايد: وقتي شما مومني را مسرور مي کنيد بيشتر از آن مومن، پيامبر را شاد کرده ايد. هر کس هر چقدر که توان دارد و هر طوري که مي تواند، دل مومني را شاد کند.

يکي ديگر از نداهاي قيامت اين است: کجا هستند کساني که اهل عفو و گذشت بودند؟ آنها به صحنه مي آيند و خدا آنها را مورد عفو و بخشش قرار مي دهد. آيه 22 سوره نورمي فرمايد: ببخشيد، آيا نمي خواهيد خدا از شما بگذرد؟ يکي از اصحاب خاص امام حسن عسگري(ع)، اسحاق بن اسماعيل نيشابوري بود. امام نامه هاي زيادي به او مي نوشتند. در کتاب هاي قديمي روايت داريم که امام به ايشان نامه اي نوشتند که به چهارده آيه قرآن استشهاد کرده اند. امام مي فرمايد : خدا را شکر مي کنم، به من خبر رسيده است که تو کاري کرده اي که مي تواني از گردنه هاي قيامت عبور مي کني. سوره بلد داريم: با آزاد کردن يک انسان مي توان از گردنه هاي قيامت عبور کرد. اگر ما گرفتاري را از گرفتاري آزاد کنيم يا زنداني را از زندان آزاد کنيم، مي توانيم از گردنه هاي قيامت عبور کنيم . کسي که به زندان نرفته است نمي تواند حال يک زنداني را درک کند. زيرا اگر درک مي کرديم، بيشتر روي اين کار سرمايه گذاري مي کرديم. زنداني، دوازده سال به خاطر پانزده ميليون تومان در زندان بود. ما نبايد فقط به شادي ظاهري توجه کنيم بلکه بايد به شادي دل توجه کنيم. اگر کسي بخاطر ولادت پيامبر، از طلب خودش بگذرد و زنداني را آزاد کند، از گردنه ي قيامت رد خواهد شد. اميرالمومنان در نهج البلاغه مي فرمايد که اگر زنده بمانم از قاتلم مي گذرم زيرا گذشت باعث تقرب مي شود.

الان ما سه هزار زنداني بخاطر مهريه در زندان داريم. عده اي بخاطر ديه در زندان هستند. دولت ،مردم و رسانه در اين کار سهم دارد. فردي بخاطر ندادن ديه ،هفده سال در زندان مانده بود. در ادامه امام مي فرمايد: انساني را آزاد کن يا گرسنه اي را سير کن و يتيم خويشاوند را سير کن يا مسکين خاک نشين را سير کن.

ابوهاشم جعفري از اصحاب خاص امام عسگري(ع)بود. ايشان پنج امام را ديده است و از فرزندان جعفر بن ابيطالب است. امام به او فرمود :اسم يکي از درهاي بهشت معروف است (يعني در گره گشايي) کساني مي توانند از اين در بهشت وارد بشوند که در دنيا دنبال کار خير بودند. ابوهاشم گفت که به فکرم آمد که من کارهاي خيري انجام داده ام و انشاءالله از اين در، وارد بهشت مي شوم. امام فکر او را خواند و فرمود: تو اهل کارهاي خيرهستي و انشاء الله خدا به تو توفيق بدهد که اين مسير را ادامه بدهي. ما بايد به مومنين خدمت کنيم. امام عسگري(ع) به غير مومن هم خدمت مي کردند. يوسف شاعر، شاعر دربار متوکل بود. متوکل کسي است که بيشترين ظلم را به اهل بيت کرده است. خدا فرزندي به يوسف شاعر داد، هزينه ي زندگي اش بالا رفت و نياز به پول پيدا کرد. به چند تن از دوستانش نامه نوشت تا از آنها کمک بخواهد ولي هيچ کدام جواب نامه ي او را ندادند. بعضي ها مي گويند که در اين بحران اقتصادي فعلا به فکر خودمان باشيم و به کسي کمک نکنيم. ما چون نگران خودمان هستيم نکند که به ديگران کمک نکنيم و کار خير کمتري بکنيم. او مي گويد که روي رفتن به خانه را نداشتم. بيرون از خانه قدم مي زدم که يکي از ياران امام عسگري(ع) چهارصد درهم به من داد و گفت که امام بخاطر بدنيا آمدن فرزندت تبريک گفته است. او اصلا به امام مراجعه نکرد ولي امام عالم بود. اگر ما مي خواهيم مصداق اين شاخص هاي خوبي باشيم بايد گرفتاري هاي مردم را حل کنند. گاهي ما مي توانيم بطور شراکتي يکي را از گرفتاري نجات بدهيم. بايد حل کردن گرفتاري مردم در اولويت کار ما باشد.

يکي ديگر از نداهاي روز قيامت صدا زدن اصحاب خاص ائمه است.ويژگي هاي ياران خاص امام عسگري(ع)چيست؟ يکي از ياران امام، حضرت عبدالعظيم حسني است .

اين داستان از مصادر قديمي ما مثل کامل الزيارات، روضه المتقين، ثواب الاعمال و کفايت الحديث است. فردي از ري خدمت امام عسگري (ع) رسيد. و گفت که من زيارت امام حسين (ع) بود. امام فرمود :اگر در شهر خودت حضرت عبدالعظيم حسني را زيارت مي کردي مثل اين بود که امام حسين(ع) را زيارت کرده اي. تمام علماي ما وقتي به تهران مي آمدند حتما به زيارت حضرت عبدالعظيم حسني مي رفتند. ايشان به قدري در معارف دين پيش رفت که وقتي از امام هادي (ع) مي پرسيدند که اگر ما سوالي داشتيم و دست ما به شما نرسيد از چه کسي سوال کنيم ؟ امام فرمود :از عبدالعظيم حسني .يعني ايشان مرجعي براي ديگران بود. ايشان امامزاده با چهار واسطه به امام معصوم مي رسد و مقام ايشان بخاطر تحصيل علم است.ايشان از تمام فرصت هايش استفاده مي کرد .روزي ايشان نزد امام هادي (ع)بودند و از امام خواستند که برايش حديثي نقل کند، بعد از نقل حديث، دوباره از امام خواست کرد که حديث ديگري را نقل کند تا اينکه در يک مجلس شانزده حديث از امام نقل شد. ما مي توانيم وقتي پيش عالمي هستيم از ايشان مسائل ديني بپرسيم .

حضرت عبدالعظيم حسني نزد امام آمد و گفت من مي خواهم اعتقاداتم را به شما عرضه کنم که ببينيد اعتقادات من درست است يا خير. وقتي ايشان اعتقاداتش را گفت امام فرمود: بله اين همان ديني است که خدا آنرا مي پسندد. ما هم مي توانيم خودمان را پيش عالمي عرضه کنيم و مسائل مان را بپرسيم.

قبل از سيد رضي ،حضرت عبدالعظيم حسني نهج البلاغه را جمع آوري کرده است البته نه به گستردگي سيدرضي .مفيد بودن و هميشه در سمت خدا بودن از صفات ايشان بود.

سوال – صفحه 213 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – فردا روز آغاز امامت امام زمان(عج) است .خدا مي فرمايد: آيا کسي که خودش هدايت مي کند به سوي حق شايسته ي امامت است يا کسي که محتاج هدايت ديگري است؟ چطور حکم مي کند.

124 بقره مي فرمايد: ابراهيم بعد از امتحان دادن خدا او را امام قرار داد. فخر رازي مي گويد که از اين آيه مي توان فهميد که امام حتما بايد معصوم باشد زيرا قرار است که ديگران از او پيروي کنند. حتما امام و رسول را بايد خدا تعيين کند نه بنده ي خدا.

ما بايد به طرف تجارت و معامله با خدا برويم و هيچ تجارتي بالاتر از تجارت پروردگار نيست .بيشتر عمر امام عسگري(ع) در زندان سپرده شده است.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها