اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-10-24-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-قيامت

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-قيامت

91-10-24

سوال – در مورد نداهاي روز قيامت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – شروع ماه ربيع را تبريک عرض مي کنيم. ماه ربيع الاول ماه اعياد است و فصل شادي ها است. 17 ربيع الاول روز ولادت پيامبر و ولادت امام صادق(ع) است. روايت داريم: شيعيان ما در غم ما غمناک و در شادي ما شاد هستند. البته هشتم ماه ربيع شهادت امام عسگري(ع) است.

يکي از اسامي روز قيامت، روز ندا است. قيامت هفتاد اسم دارد. هر نام قيامت، حامل پيامي از صحنه هاي قيامت است. سوره غافر آيه 29 مي فرمايد: اي مردم، من نگران شما هستم بر روز صدا زدن ها، روزي که انسان جز خدا فريادرسي ندارد. منظور از ندا، نداهاي الهي است. نداهاي فراواني در قيامت وجود دارد. در سوره ي اعراف آيه 44 نداي بهشتي ها به دوزخيان را داريم. زيرا آنها دوزخيان را مي بينند و آنها را صدا مي زنند که ما رسيديم به آنچه که خدا به ما وعده داده بود، آيا شما رسيديد به آنچه که خدا به شما وعده داده بود؟ اهل دوزخ مي گويند: بله. کسي بين اينها اعلام مي کند لعنت بر ظالمين باد،...

نداي ديگر ندايي جهنميان به بهشتي ها است. جهنمي ها با بهشتيان صحبت مي کنند و مي گويند که اگر مي شود مقداري از نعمت الهي در بهشت را به ما بدهيد، مقداري به ما آب بدهيد. آنها مي گويند: خدا اين نعمت هاي الهي را بر اهل دوزخ حرام کرده است.

وقتي بهشتيان با نورشان وارد صحراي محشر مي شوند اهل دوزخ و منافقين به آنها مي گويند که کمي از نورتان را به ما بدهيد و نگاهي به ما بيندازيد تا نور شما را بگيريم. آنها مي گويند: برگرديد از دنيا نور بياوريد. اگر انسان رضوان الهي را مي خواهد بايد توشه اش را از اين دنيا ببرد.

نداي ديگر قيامت نداي عمومي است. در مجمع البيان داريم: روز قيامت هر کس که سر از قبر برمي دارد ندايي دارد و مي گويد: خدايا به من رحم کن. (بدترين و بهترين انسانها اين ندا را مي گويند)، ندا مي آيد: اگر در دنيا به ديگران رحم کرديد رحمت من شامل شما مي شود. شهيد بهشتي مي فرمودند که بهشت را به بهاء مي دهند نه به بهانه. اصل بهشت عمل کردن است و بهانه فايده اي ندارد. البته بهانه ي بدون عمل ولي اگر بهانه اي باعث عمل بشود خوب است. پس وقتي همه درخواست رحمت خدا را دارند، خدا ندا مي دهد که اگر رحم کرديده ايد، رحمت من شامل شما مي شود. اين يک معامله است. در دنيا داد و ستدي بوده است، اگر ما با خدا معامله کرديم و جان و مال مان را در راه خدا داديم، در قيامت رحمت خدا شامل حال ما مي شود. پس رحمت خدا هم حساب و کتاب دارد. اين روايت در تمام مصادر ما مثل امالي شيخ صدوق وجود دارد که پيامبر فرمود: با داشتن اعمال خوب، ما نياز به لطف و رحمت خدايي داريم. هفتادسال عبادت ما در برابر يکي از نعمت هاي خداوند قابل مقايسه نيست. عده اي از پيامبر پرسيدند که شما با اعمال خودتان به بهشت مي رويد يا نياز به رحمت خدا داريد؟ پيامبر فرمود: من هم نياز به رحمت الهي دارم. پيامبر سه بار اين جمله را تکرار کردند. رحمت خداوند در قيامت براي کساني است که از دنيا دست خالي نرفته باشند.

حضرت موسي سوال کرد که اگر کسي گرسنه اي را سير کرد، پاداش او چيست؟ خطاب شد: من فرداي قيامت فرمان مي دهم که يک منادي ندا بدهد در برابرخلق اول و آخر،همانا فلاني پسر فلاني از آزادشدگان از آتش است.

روايت داريم: وقتي عده اي وارد محشر مي شوند چهره هايشان مي درخشند و اهل قيامت سوال مي کنند که اينها پيامبران يا شهدا هستند؟ ندا مي آيد که اينها کساني هستند که دردنيا بر مردم سخت نمي گرفتند و به گرفتار مهلت مي دادند. پس اگر کسي بر بدهکارش سخت بگيرد، در روز قيامت چهره ي نوراني نخواهد داشت.

روايتي در کتاب کافي داريم که فرداي قيامت از طرف خدا ندا مي رسد: کساني که از من طلب دارند بلند شوند. کساني مي توانند بلند بشوند که در دنيا اهل عفو و بخشش بوده اند.

سوال – در مورد روايتي که مي فرمايد: سه گروه از زنان هستند که عذاب قبر را از آنها بر مي دارد و با حضرت زهرا محشور مي شوند توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – روايت داريم: سه گروه از زنان هستند که خدا عذاب قبر را از آنها بر مي دارد و با حضرت زهرا محشور مي شوند، دست اول زناني هستند که با تنگدستي شوهرانشان بسازند. (آقايان وظيفه دارند که تلاش و کوشش کنند ولي اگر با تمام اين کارها فقير بود چکار بايد کرد؟)دسته دوم زناني هستند که با بداخلاقي شوهران شان بسازند( وظيفه ي مردها خوش اخلاقي است و هيچ بهانه اي براي بداخلاقي مردها وجود ندارد اما اگر مرد بداخلاق بود و زن نتوانست مرد را اصلاح کند چکار بايد کرد؟) دسته ي سوم زناني که مهريه ي خودشان را مي بخشند(مردها بايد مهريه را بپردازند و زنان را در فشار قرار ندهند که مهريه را ببخشند ولي به زنان سفارش شده است که اگر مهريه را بخشيد بهتر است.)

سوال – من 22 سال سن دارم و دو سال است که ازدواج کرده ام و مهريه ام 650 سکه بود که شوهرم توانست يک روز بعد ازعقد، با چربي زباني مرا مجبور کند که 550 عدد از سکه هاي مهريه ام را ببخشم. الان يک بچه ي چند ماهه دارم. شوهرم مي گويد که صد تا سکه چيزي نيست آنرا جمع مي کنم و تو را طلاق مي دهم. بنظر شما اگر مهريه ي من همان 650 سکه بود، شوهرم هر روز از طلاق صحبت مي کرد؟

پاسخ- ببخش مهريه محبت را زياد مي کند. ولي اگر مردي زن را در فشار قرار مي دهد و مي خواهد مهريه کم را اهرم فشار قرار دهد، نبايد خانم مهريه اش را ببخشد. خانمهايي که تازه ازدواج کرده اند اگر مي بينند که شوهرشان خوش اخلاق نيست و آينده شان مشخص نيست و مشخص است که آقا خيلي سرسازش ندارد و اگر خانمها فکر مي کنند که مهريه پشتوانه ي آنها است و با بخشيدن مورد آزار همسر قرار مي گيرند، مهريه شان را نبخشند. ما اميدواريم به روزي برسيم که پشتوانه، اخلاق شوهر بشود نه سکه ي طلا. خانمي مي گفت که من براي سفرکربلا از شوهرم اجازه مي خواستم و شوهرم گفت که من به شرطي به تو اجازه ي دهم که مهريه ات را ببخشي يا خانمي گفتند که شوهرم اين قدر مرا کتک زده است تا من مهريه ام را بخشيدم. اين کارها زيبا نيست. خيلي از زن ها و شوهرها هم هستند که من و تو ندارند. اگر کسي فرزندش از دنيا رفت و فرزند بدهکار مهريه ي همسرش بود، وظيفه ي پدر نيست که بدهي پسر را بدهد ولي اگر اين کار را بکنند بهتر است. در ضمن بخشيدن مهريه بصورت زباني کافي است و نيازي به محضر و تشريفات نيست.

سوال – صفحه ي 206 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – خدا مي فرمايد: مومنين تقوا داشته باشيد و همرا با راستگويان باشيد. اين يکي از خطاب هاي قرآن است که با يا ايها الذين امنوا شروع شده است. تعداد آياتي که با ياايهاالذين امنوا شروع شده است 89 بار است و تعداد آياتي که با ياايها الذين امنوا اتقوالله شروع شده، هفت بار است.

راستگويان چه کساني هستند ؟اين راستگويان حتما بايد معصوم باشند زيرا ما بايد با کسي باشيم که گناه نمي کند. چون خطاب براي هميشه است بايد درهر زماني معصوم وجود داشته باشد. ما هم مخاطب اين آيه هستيم. وقتي مي فرمايد که شما با راستگويان باشيد حتما اين گروه، افراد ممتازي از مومنين هستند. اين افراد اميرالمومنين و فرزندانش هستند.

در منابع تفسير اهل سنت در کتاب تفسير دُرالمنصور که يکي از منابع اهل سنت است داريم که پيامبر فرمود: همراه با راستگويان يعني همراه با علي. اين حديث را تفسير روح المعاني و تِرمِزي هم نقل کرده اند. مهمترين تفسير جامع اهل سنت، تفسير کبير فخر رازي است. از آيت الله معرفت درمورد رتبه ي اين کتاب در ميان اهل سنت پرسيدند و ايشان فرمودند که هر کسي که بعد از تفسيرکبير، تفسير قرآن نوشته است ميهمان سفره ي فخر رازي بوده است. اين کتاب براي هشت صد سال پيش است. در جلد شانزدهم صفحه ي 191 داريم: اين آيه دلالت مي کند بر اينکه کساني که جايزالخطا هستند حتما بايد با معصوم باشند.

پس بايد دنبال معصوم باشيم و معصوم بايد در تمام زمان ها باشد و مختص به زمان پيامبر نيست. دراين کتاب دارد که شخص خاصي را در هر زمان نداريم و ما چنين شخصي را نمي شناسيم. پس ما بايد با مجموع امت باشيم. ( قضاوت اين جمله بعهده ي خودتان است. )

جمع زيادي از اهل سنت بسم الله اول نماز را آهسته مي گويند. در جلد اول داريم: بايد بسم الله الرحمن الرحيم را بلند گفت زيرا به تواتر ثابت شده است که علي بن ابيطالب بسم الله الرحمن الرحيم را بلند مي گفته است و هرکس در دينش به علي اقتدا کند هدايت شده است. پس من مي گويم که بايد بسم الله الرحمن الرحيم را بلند گفت. دليل من اين است که پيامبر فرمود: خدايا هميشه حق را با علي بگردان.

انشاءالله مهريه ها معقول و جهيزيه ساده باشد. داريم که تا قومي خودش نخواهد، سرنوشتش تغيير نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها