اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-10-10-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-قيامت

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-قيامت

91-10-10

سوال – در مورد نداي هاي روز قيامت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در قيامت يک دسته از شاخص خوبي ها زائران قبر امام حسين(ع) هستند که در قيامت صدا زده مي شوند. کتاب کامل الزيارت نوشته ي ابن قولويه قمي است. قبر ابن قولويه قمي (در قرن چهارم) در حرم مرقد امام موسي بن جعفر(ع) و امام جواد(ع) است و درکنار قبر شيخ مفيد است. درکتاب کامل الزيارات 755 حديث است که پانصد حديث آن در مورد امام(ع) حسين است.اين کتاب 108 باب دارد بيش از 80 باب در مورد زيارت سيد الشهدا است.

امام صادق(ع) مي فرمايد: منادي ندا مي کند زائرين حسين کجا هستند؟ عده اي برمي خيزند. خدا از آنها سوال مي کند چرا به زيارت امام حسين(ع) رفتيد؟ آنها مي گويند: به خاطر ارادت و محبتي که به پيامبر و اميرالمومنين داريم و بخاطر خدمت بزرگي که امام حسين(ع) در راه دين کرد، به زيارت رفتيم.خدا خطاب مي کند شما بخاطر محبتي که به پيامبر و پنج تن داريد پيش آنها برويد، در همان درجه اي که آنها هستند، پيش پرچم پيامبر که دست امير المومنين است برويد. زائران قبر پيامبر و اميرالمومنين و... هم مقام دارند و محترم هستند ولي اين چه ويژگي است که فقط زوار حسين را ندا مي کند؟ همين يک روايت براي زوار حسين کافي است.هر کسي که مردم را از زيارت پيامبر و اهل بيت دور کند ظلم بزرگي به اسلام کرده است. زيارت فقط مخصوص ايرانيان و شيعيان نيست.همه ي مسلمانان دوست دارند که به زيارت بقيع بروند. وهابيان مردم را از اين فيض بزرگ محروم مي کنند. زيارت امام رضا(ع) چقدر برکات دارد؟ چقدر انسانها به زيارت رفته اند و توبه کرده اند و به خدا نزديک شده اند. کساني که پياده به کربلا مي روند مي خواهند به امام حسين(ع)، افکار و مرام امام نزديک بشوند.

امام صادق(ع) مي فرمايد: هيچ فرشته ي مقرب و پيامبر الهي نيست که از خدا تقاضا نداشته باشد که اجازه بدهد به زيارت حسين(ع) بروند، دائما گروهي از فرشتگان در راه رفتن و گروهي در راه بازگشتن هستند.

امام صادق(ع) مي فرمايد: وقتي زيارت کربلا تمام شد و مي خواهيد برگرديد منادي ندا مي دهد که شما نمي شنويد، اگر صدا منادي را مي شنيديد تا آخر عمر در کربلا مي مانديد. منادي خطاب مي کند: خدا گذشته را بخشيد از نو شروع کن. ما اين خطاب را در روز عرفه داريم. علامه اميني مي فرمودند: امام حسين(ع) آنچه داشت در راه خدا داد و خدا آنچه دارد در راه امام حسين(ع) مي دهد. احدي نيست در روز قيامت که آرزو مي کند که اي کاش من هم از زوار امام حسين(ع) بود.

امام باقر(ع) مي فرمايد: به شيعيان ما دستور بدهيد که به زيارت امام حسين(ع) بروند. هر کس امام حسين(ع) را قبول دارد، زيارت امام حسين(ع) بر او واجب است. گاهي امام صادق(ع) گِلايه مي کردند از بعضي از شيعيان و مي فرمودند: چند سال گذشته و شما به زيارت امام حسين(ع) نرفته ايد.

علامه ي مجلسي فقيه، مفسر و محدث بوده است.ايشان احاديثي که در مورد زيارات است را در بحارالانوار آورده است. ايشان از همه ي احاديث اين طور نتيجه مي گيرد که زيارت قبر امام حسين(ع) واجب و مورد تاکيد است. علامه مجلس مي فرمايد: بعيد نيست کساني که توانايي دارند، رفتن به زيارت امام حسين(ع) بر آنها واجب باشد. پدرمن (محمد تقي مجلسي) هم همين را مي فرمايند.

امام صادق(ع) مي فرمايد: بخاطر ترس زيارت امام حسين(ع) را رها نکنيد. اگر کسي به خاطر ترس زيارت را ترک کند فرداي قيامت حسرتي مي بيند که مي گويد: اين کاش تا آخر عمر در کربلا مي ماندم. کسي که بخاطر ما ترسي را تحمل کند، در قيامت زير سايه ي عرش الهي خواهد بود. در طول تاريخ هميشه دولت هاي ظالم بوده اند که مانع زيارت امام حسين(ع) شده اند و مردم را مي ترساندند و اين خطرات هميشه بوده است.

الان در مسير زيارت امام حسين(ع) حوادثي پيش مي آيد و همه از اين حوادث آگاه هستند ولي چه چيزي از اين بالاتر که انسان در کنار قبر حسين(ع) جان دهد.

يکي ديگر از راه هاي ارتباط با امام حسين(ع) سجده بر تربت امام حسين(ع) است. روايت داريم: سجده بر تربت امام حسين(ع) زمين هاي هفت گانه را نوراني مي کند و حجاب هاي هفتگانه را کنار مي زند. يکي از معنايي آن مي تواند اين باشد که نمازهاي ما بخاطر گناهاني که انجام مي دهيم به درجه ي قبول نمي رسد، وقتي ما ارتباط مان را با سجده بر تربت حفظ مي کنيم گناهاني که مانع قبول نماز مي شود به کنار مي زند. در حالات امام سجاد(ع) داريم که امام جز بر تربت سجده نمي کردند. ما نبايد اين فضيلت را به آساني از دست بدهيم. ما بايد در مساجد و خانه از مهر تربت استفاده کنيم.روايت داريم که مقداري از نماز پذيرفته مي شود که انسان در آن حضور قلب داشته باشد. فردي نزد امام سجاد(ع) آمد و گفت: اگر اين طور باشد،هيچ قسمت نماز ما مورد قبول نيست زيرا ما حضور قلب نداريم.حضرت فرمود: نگران نباشيد خدا براي شما جبراني گذاشته است،با نافله اين جبران مي شود. يک مصداق ديگر آن سجده بر تربت امام حسين(ع) است که مي تواند نداشتن حضور قلب را جبران کند. پس با وضوگرفتن، سجده بر تربت، خواندن اذان و اقامه، خواندن نماز با جماعت، گفتن تسبيحات حضرت زهرا و خواندن نافله ها، مي توان نداشتن حضور قلب در نماز را جبران کرد.

کساني که مکرر به زيارت امام حسين(ع) مشرف شده اند، مي توانند کساني را که تابحال مشرف نشده اند، ميهمان کنند. والدين جوانان شان را در اين مسير مشرف کنند. بسيارهستند کساني که هنوز مشرف نشده اند.اگر کسي ما را ميهمان نکرد، يکي از راههاي زيارت، زيارت از راه دور است.خيلي از بزرگان ما هر روز زيارت امام حسين(ع)، زيارت عاشورا و وارث را مي خواندند. امام صادق(ع) مي فرمايد: هر وقت امام حسين(ع) را ياد کردي سه مرتبه بگوييد: صلي الله عليک يا اباعبدالله.

امام خميني مي فرمود: من هفت سال در درس استادم آيت الله العظمي شاه آبادي شرکت کردم و اگر فرصت داشتم هفتاد سال ديگر هم شرکت مي کردم. در کتاب روزنه هاي عالم غيب از آيت الله خرازي داريم: روزي آيت الله العظمي شاه آبادي از دوستان شان گله کردند که چرا کسي دنبال سير و سلوک نيستند و دنبال دنيا هستند.عده اي گفتند که ما حاضر هستيم سير و سلوک انجام بدهيم.ايشان فرموده بودند بايد سه تا کار انجام بدهيد: يکي از نمازهايتان را اول وقت بخوانيد( آيت الله قاضي فرموده بودند که هر کس اول وقت نماز بخواند به همه جا مي رسد)،هر روز خمس مال تان را بدهيد(انسان مي تواند خمس را سر سال حساب کند ولي ممکن است که سر سال شيطان انسان را وسوسه کند که خمس را ندهد) و هر روز زيارت عاشورا بخوانيد.

در کتاب روزنه هاي عالم غيب داريم: آيت الله العظمي حائري موسس حوزه علميه قم شاگرد آيت الله فشارکي بودند. در سامرا بيماري وبا آمده بود و هر روز جان عده اي را مي گرفت. آيت الله فشارکي در جلسه ي درس ميرزاي شيرازي مي رود. ايشان به ميرزا مي گويد که آيا شما مرا مجتهد وعادل مي دانيد؟ ايشان گفتند: بله.آيتالله فشارکي فرمودند: اگر مرا مجتهد وعادل مي دانيد من حکم مي کنم (اگر مجتهدي حکم کند حتي مجتهدين ديگر هم بايد بپذيرند ) که همه به مدت ده روز بايد زيارت عاشورا بخوانند و به حضرت نرجس خاتون هديه کنند براي دفع بيماري وبا.از فردا کساني که زيارت عاشورا را خواندند و به حضرت نرگس خاتون هديه کردند، ديگر به بيماري وبا متبلا نشدند و خطر از بين رفت.

سوال – صفحه 192 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم: عده اي مي خواهند نور خدا را خاموش کنند ولي خدا مي خواهد نورش بماند. خيلي سعي کرده اند که نور امام حسين(ع) را خاموش کنند. اگرخدا اراده کند که نوري بماند، همه عالم جمع بشوند نمي توانند آن نور را خاموش کنند.

در کتاب تاريخ الخلفا داريم: متوکل کسي است که فرمان داد که قبر امام حسين(ع) را هفده بار خراب کنند و خانه هاي بالا را خراب کردند و دستور داد که به کشتزار تبديل کنند و دستور داد که کسي به زيارت نرود. آيا متوکل موفق شد؟ امام ماندني شد.

امام عسگري(ع) مي فرمايد: يکي از علامات مومن، زيارت امام حسين(ع) در روز اربعين است. کساني هستند که تمام سفرها را مي روند ولي سفر کربلا را فراموش مي کنند. کساني که مشرف مي شوند اين زيارت را از نزديک بخوانند و کساني که نمي توانند از دور اين زيارت را بخوانند.

انشاءالله کساني که آرزوي زيارت قبر حسين را دارند موفق به زيارت بشوند و کساني که موفق نمي شوند، خدا به آنها ثواب بهترين زائران امام حسين(ع) را بدهد.



ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها