اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-09-26-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-قيامت

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-قيامت

91-09-26

سوال – در مورد شاخص هاي خوبي در قيامت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در آخرت دوازده گروه را بعنوان شاخص خوبي صدا مي زنند. چرا درميان اين همه انسان، اين گروههاي ويژه را انتخاب مي کنند؟ يکي از نداها اين است که کجا هستند حواريون و اصحاب پيامبر،کجا هستند اصحاب علي و... (دوازده امام را ندا مي دهند).در سوره صف آيه 14 خدا به مومنين مي فرمايد: مومنين ياوران خدا باشيد، مثل حواريون عيسي .ما بايد ببينيم که اين افراد چه ويژگي هايي داشته اند که حواريون ناميده شده اند. ياران خاص اميرالمومنين ياسرعمار،اويس قرني محمد بن ابي بکر و ... هستند. يکي از اصحاب خاص اميرالمومنين، عمربن خزاعي است که در سال 50 بدست معاويه به شهادت رسيد، مامورين معاويه مدتها در تعقيب او بودند. او همسر مومنه اي بنام آمنه داشت، آنها همسر او را به زندان بردند و بعد شوهرش را دستگير کردند و به شهادت رساندند. جرم اين فرد، شيعه بودنش مي باشد. درنامه ي امام حسين(ع) به معاويه، امام جرايم معاويه را برمي شمارد. امام مي فرمايد: آيا تو قاتل عمربن خزاعي نبودي؟ او از اصحاب رسول خداست و در تمام جنگها با اميرالمومنين بوده است. درجنگ صفين، خزاعي و عده اي از اصحاب اميرالمومنين داشتند به سپاهيان معاويه دشنام مي دادند و امام فرمود که من دوست ندارم به دشمنان فحش داده شود. کارهاي زشت آنها را توصيف کنيد ولي دشنام ندهيد. بجاي دشنام بگوييد :خدايا خون ما و خون لشکريان معاويه را حفظ کن.( سران لشکر شايسته ي مرگ هستند ولي سياهي لشکر تقصيري ندارند)، بين ما و اينها صلح بشود و آنها از گمراهي شان هدايت بشوند. خزاعي به امام گفت :ما موعظه ي شما را قبول مي کنيم شما ما را ادب کرديد و ما آنرا مي پذيريم. ( اين تواضع او را مي رساند)حضرت فرمود : اي کاش در ميان شيعيان من صد نفر مثل تو بودند.

اول ماه صفر، شروع جنگ صفين است. نهم ماه صفر روز شهادت عمار ياسر است. وقتي حکميت را بر اميرالمومنين تحميل کردند، مالک اشتر به پيروزي نزديک بود ولي سپاه گفت که قرآن ها سر نيزه است و ما نبايد بجنگيم .حضرت فرمودند که اين يک حيله است ولي عده اي اصلا نپذيرفتند و سه کار را بر حضرت تحميل کردند: خاتمه ي جنگ ،حکميت و انتخاب حَکم. حضرت ابن عباس يا مالک را براي حکميت انتخاب کردند ولي آنها ابوموسي اشعري را انتخاب کردند. عمربن خزاعي که از صحابي خاص حضرت بود گفت :ما تسليم شما هستيم و در برابر شما نظري نداريم . پس تفاوت زيادي است بين کساني که تسليم هستند و کساني که بر امام تحميل کردند.

علامه مجلسي در 42 بحار آورده است: در پنج سال خلافت حضرت امير، حضرت عده اي از خلفا را تعويض کردند ولي عده اي از خلفا را تعويض نکردند. در يمن حاکمي بود که حضرت به او نامه نوشت که تو بر کار خودت باش. ازميان مردم ده نفر را به سوي من اعزام کن تا من از شرايط من اطلاع داشته باشم. اين ده نفر زبده باشند و به مدينه بيايند و به من گزارش بدهند. چون حضرت علي(ع) از طرف پيامبر مدتي در يمن بودند، يمني ها به اميرالمومنين خيلي علاقه داشتند.حاکم يمن از بين صدنفر، ده نفر را انتخاب کرد. و يکي نماينده شد که گزارش ها را به اميرالمومنين بدهد. اين نماينده گفت :اي امام عادل، اي ماه تمام ، ... و اشعاري خواند و گزارش هاي زيبايي داد. حضرت اسم او را سوال کرد و او گفت: من عبدالرحمن ابن ملجم مرادي هستم. حضرت فکري کرد و فرمود: انالله وانااليه راجعون. او همان کسي است که در جنگ صفين در برابر حضرت مي ايستد و جزو خوارج مي شود و گفت که بايد امام را ترور کنيم و امام را در شب نوزدهم ضربت مي زند.

در قيامت ندا مي کنند که بهترين و بدترين انسانها بيايند؟ بخاطر تسليم بودن بعضي از ياران است که آنها را ندا مي کنند. مرحوم محمد خاني رئيس سازمان تبليغات مي گفتند که من آيت الله فلسفي ،آيت الله مرواريد و آيت الله آقا ميرزا جواد تهراني را در حرم ديدند و از آنها سوال کردم که دعاي مستجاب شما چيست ؟ هر سه نفر آنها فرمودند: عاقبت به خيري.

ما بايد بپذيريم که تفسير قرآن مفسر مي خواهد. البته قرآن براي همه قابل استفاده است. ما نبايد درک و فهم خودمان را بر قرآن تحميل کنيم. در روايت داريم :در روز قيامت اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) صدا زده مي شوند. و چند نفر مي آيند. يکي از آنها عبدالله بن ابي عفور است که جزو شاخص خوبي هاست. وقتي امام صادق(ع) اسم او را مي برد سه بار بر او صلوات مي فرستاد. او براي امام قسم خورد که اگر شما يک انار را بشکافيد و بگوييد که نيمي از انار حلال و نيمي حرام است، من حلال و حرام شما را قبول مي کنم. يعني من تسليم هستم. اميرالمومنين مي فرمايد: زماني مي رسد که مردم رشوه مي گيرند و اسم آنرا هديه مي گذارند. ما مي دانيم ربا حرام است ولي آنرا توجيه مي کنيم. گاهي معامله اي انجام نمي شود و فاکتور صوري مي نويسند که وامي بگيرند. آيا اين مضاربه است؟ گاهي اصلا نمي دانند مضاربه چيست؟ ما منافع خودمان را توجيه مي کنيم. آيا ما تسليم قرآن هستيم؟ خانمهايي هستند که مي گويند: اگر آيه اي در قرآن در مورد حجاب پيدا کرديد ما آنرا رعايت مي کنيم.( سوره نور و احزاب )اين تسليم نبودن است .کساني که به مقام تسليم مي رسند شاخص خوبي مي شوند.

محمد ابن عُمير از اصحاب خوب امام رضا(ع) بود. هارون او را به زندان برد و گفت که بايد ليست اصحاب امام را به ما بگويي، او را شکنجه کردند. او چهار سال در زندان بود ولي اعتراف نکرد. بعد از آزادي ،تمام اموال او را مصادره کردند (او تاجر بود) و او به نان شبش محتاج بود. يکي از دوستانش به در منزل او آمد و گفت که من دوازده هزار درهم به شما بدهکار بودم و الان براي شما آورده ام. او پول را قبول نکرد و گفت که اين پول را از کجا آورده اي ؟ دوستش گفت: من خانه اي خريده بودم ولي الان آنرا فروختم زيرا توخودت به پول احتياج داري. او به دوستش گفت که من يک درهم از اين را قبول نمي کنم زيرا مولايم گفت :کسي را بخاطر بدهي از خانه بيرون نمي کنند ،من تسليم امام هستم. آيا زندگي ما اين طور است؟ اين داستان ها کم کم دارد به افسانه تبديل مي شود.در اسلام، خانه جزو استثنائات دِين است يعني به کسي نمي گويند که بخاطر بدهکاري، خانه ات را بفروش.

از آيت الله گلپايگاني پرسيدند که آيا اين راست است که آيت الله مرعشي نجفي پول خريدن کتاب را نداشته و نماز و روزه استيجاري انجام مي داده و پول آن را براي خريد کتاب مي داده است .آيت الله گلپايگاني فرمود: اين راست است ولي بالاتر اين است که آقايي از آيت الله مرعشي نجفي نامه اي براي من آورد که به او نماز و روزه ي استيجاري بدهم. من نگاهي کردم و به اين آقا اطمينان نداشتم که نماز و روزهاي ميت را بجا بياورد. ولي به احترام نام ايشان، قبول کردم. در مجلسي آيت الله نجفي را ديدم و سوال کردم که من به اين فردي که شما فرستاديد اعتماد نداشتم، ايشان فرمود:من خودم هم اعتماد نداشتم ولي او خيلي گرفتار بود و اصرار کرد. من او را به شما معرفي کردم ولي از فردا، خودم نماز و روزه ي آن ميت را شروع کردم.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها