اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-08-28-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-ماه محرم

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-ماه محرم

91-08-28

همين که دست قلم در دوات مي لرزد به ياد مهر تو چشم فرات مي لرزد، نهفته راز اذ زلزلت به چشمانت اگر اشاره کني کائنات مي لرزد، هزار نکته باريکتر زمو اينجاست بدون عشق تو بي شک صراط مي لرزد، تو را به کوثر و تطهير و نور گريه مکن که آيه آيه تن محکمات مي لرزد، غزل تمام نشد چند کوچه بالاتر ميان چشم سواري فرات مي لرزد، سپس سوار مي افتد تو مي رسي از راه که روضه خوان شوي اما صدات مي لرزد.

سوال – در مورد ماه محرم توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – عده اي از کربلا، به ديدن يکي از مراجع آمده بودند و ايشان به آنها فرمود: وقتي به کربلا برگشتيد به زيارت سيدالشهدا برويد . روايت داريم: هيچ فرشته ي مقرب و نبي مرسلي نيست مگر اينکه مي خواهد براي زيارت سيد الشهدا، از خدااجازه بگيرد.

علامه اميني مي فرمودند: بخاطر عظمت کربلا و نقشي که درتاريخ داشت، بايد پنج تن درکربلا حضور پيدا مي کردند، هر کدام از پنج تن که نبودند نماينده اي در کربلا داشتند. نماينده ي پيامبرعلي اکبر بود،نماينده حضرت علي قمر بني هاشم بود، نماينده امام حسن(ع) حضرت قاسم بود و نماينده ي حضرت زهرا(س) زينب کبري بود. پس عظمت اين حادثه خيلي بزرگ بوده است، مرحوم آيت الله عبدالهادي شيرازي وقتي مي خواستند نماز بخوانند قبل از تکبيرة الحرام نماز، يک سلام به حضرت اباعبدالله مي دادند. شاگردان علت را سوال کردند و ايشان فرمودند: من در مورد اين کارم روايت خاصي نديدم ولي چون دين و نمازم را از سيدالشهدا دارم، نمي توانم بدون سلام بر اباعبدالله نمازم را آغاز کنم .

ما بايد تمام اين ده روز را وقف سيدالشهدا کنيم يعني تمام ساعات در مجلس عزاداري شرکت کنيم. ما نبايد براي امام حسين(ع) کم بگذاريم زيرا امام حسين(ع) براي ما کم نگذاشت . مرحوم علامه اميني مي فرمودند: حسين آنچه داشت در راه خدا داد و خدا آنچه دارد به امام حسين(ع) مي دهد. پس ما هرچه داريم براي امام حسين(ع) بدهيم. شهيد بابايي اول محرم، خدمت امام رسيدند و از امام مرخصي گرفتند زيرا نذر کرده بودند که اگر در تهران بودند در مجلس اهل بيت شرکت کنند و در آنجا چاي بدهند و کفش ها را جفت کنند. امام به ايشان گفتند که من به شرطي به تو مرخصي مي دهم که مرا در ثواب اين کارت شريک کني . پس هر کاري در اين دهه ي بدست مان مي آيد انجام دهيم . علامه طباطبايي دوازده سال نجف بودند و هيچ وقت درس را تعطيل نمي کردند و فقط عاشورا و تاسوعا را تعطيل مي کردند. و مي فرمودند که من در سال اولي که در نجف بودم، در روز عاشورا درس را تعطيل نکردم و ناراحتي چشمي گرفتم و از آن سال به بعد، اين دو روز را تعطيل کردم . در زيارت امام حسين(ع) مي خوانيم که خداوند بعوض شهادت امام حسين(ع) به او چند چيز عطا کرده است، يکي اينکهAA  تربتش شفا است و دعا در زير قبه ي اش مستجاب است . خوردن خاک حرام است ولي خوردن خاک قبرامام حسين(ع) شفا است. علامه شوشتري مي فرمود: هر کجا خيمه ي عزاي امام حسين(ع)برپا شد، آنجا قبه ي امام حسين(ع) است و دعا، زير آن مستجاب است . مداحي در محضر آيت الله ميلاني مي خواندند که اي خاک کربلاي تو مُهر نماز من، مهر تو را به مهر سليمان نمي دهم، ايشان گريه مي کردند و مي فرمودند: مُهر نماز من نه اصل نماز من . کساني که در اين روزها در مجالس امام حسين (ع) خدمت مي کنند بدانند که اين خدمات گم نمي شود. فردي خودش را به زحمت به کربلا رسانده بود و خودش را به صحن امام حسين(ع) رساند و به حرم نگاه کرد و گفت: يا اباعبدالله، من اينجا را با زحمت پيدا کردم معلوم نيست که در صحراي محشر شما را پيدا کنم، در قيامت شما آقايي کنيد و مرا پيدا کنيد. کساني که در اين مجالس دنبال امام حسين(ع) مي گردند، اين جمله را به امام بگويند. پس مجالس را از روز اول شروع کنيد و کم نگذاريد و هرچه داريم براي مجالس عزا بدهيم.

محرم ماه بازگشت به ارودگاه سيدالشهدا است. هر کس در اين دوازده ماه از خيمه ي امام حسين(ع) دور شده است الان بهترين فرصت است تا بازگشت داشته باشند. مرحوم شوشتري مي فرمود: اگر در شب هاي قدر نتوانستي از باب التوبه وارد بشوي،درمحرم از باب الحسين وارد شويد. حسين سفينه نجات است . کساني که نااميد هستند بازگشت داشته باشند و اميدوار باشند. هنر ما اين است که کساني که با امام آشتي نيستند را وارد اين سفينه نجات بکنيم و بقيه را به امام بسپاريم . فردي از طرف عمر بن سعد پيامي براي امام آورد وقتي او خواست برگردد، حبيب بن مظاهر به او گفت که من نمي گذارم که به لشکرعمربن سعد بگردي زيرا تو سابقه ي خوبي داري و او را نگه داشت. در اين شبها، افراديرا به مجلس عزا بياوريم . اگر مي خواهيم اين شبها فيض بيشتري ببريم، با طهارت باطني و ظاهري بيشتري به مجالس برويم . دائم الوضو بودن خوب است مخصوصا در مراسم مجالس امام حسين(ع). وقتي پيامبر از خواب بيدار مي شدند بلافاصله وضو مي گرفتند. مبلغين و مداحان حتما وضو گرفتن را رعايت کنند. در اين روزها ما بايد مراقب زبان و گوش مان باشيم تا طهارت باطني پيدا کنيم. در اين يک هفته با خودمان عهد ببنديم که نمازمان را اول وقت بخوانيم. در صبح عاشورا صف نماز بسته شد و علي اکبر اذان گفت، اذان ظهر را خود امام حسين(ع) گفت . وقتي سپاهيان کوفه از کربلا برگشتند هر کدام گزارشي مي دادند . به فردي گفتند که تو چه کسي را کشتي ؟ او گفت من مرد بلند قامتي را کشتم که وقتي او را ديدم جاي سجده در پيشاني اش بود منظور قمربني هاشم بود که حدود سي و پنج سال داشت. در اين ايام حجاب را بيشتر رعايت کنيم. حضرت زينب در بارگاه يزيد فرمود: من جز زيبايي چيزي نديدم . آيا اين عدالت است که کنيزان و زنان خود را پشت پرده ببري و با ما اين طور برخورد کنيAA  . نگراني حضرت زينب بخاطر عفاف بود.

در اين ايام سعي کنيم که اخلاق بهتري در خانه داشته باشيم. در لحظات آخر، امام حسين(ع) براي وداع وارد خيمه شد و گفت که فرزندم، ظلم به کسي که پناهي جز خدا ندارد نکن. ما تمام حوادث عاشورا را مي گوييم ولي نمي گوييم که امام فرمود: اگر کسي مديون و بدهکار است در اينجا نماند و برود. پيام کربلا اخلاق، حق الناس، نماز و .AA .AA . است.

سوال – آيات پاياني سوره انعام را توضيح بفرماييد.

پاسخ – آيه 160 مي فرمايد: کسي که کار نيک انجام بدهد خدا ده برابر پاداش مي دهد. در مورد انفاق مي فرمايد که هفت صد برابر پاداش داده مي شود. انفاق با بقيه ي اعمال قابل مقايسه نيست . بهترين انفاق ها خرج مراسم امام حسين(ع) است .

کتاب بررسي تاريخ عاشورا نوشته ي دکترمحمدابراهيم آيتي است. دکتر بهشتي در مورد ايشان مي فرمود که به جرات مي توانم بگويم درهمه ي کشور کسي را نداريم که به تاريخ صد ساله اول اسلام مثل آيتي احاطه داشته باشد و سخن او درمورد هر گوشه ي تاريخ اسلام سند است . آيتي دُر گرنبهايي بود که از دست ما رفت . اين کتاب پنجاه بار چاپ شده است

کتاب پيشواي شهيدان نوشته ي آيت الله صدر و کتاب سخنان حسين بن علي از مدينه تا کربلا، کتاب هاي مفيدي براي مطالعه هستند.

خوب است که از اول مراسم شرکت کنيم يعني در تمام قسمت هاي مجلس شرکت کنيم . در ميان عربها رسم است که مقتل خواني دارند. خوب است که ما خطبه خواني را رسم کنيم. در شب و روز عاشورا خطبه خواني داشته باشيم. اگر قسمتي از مجلس نقص داشت ما آنرا برطرف کنيم و از کسي طلب نداشته باشيم . زمينه ي جذب جوانان را در اين مجالس بيشتر کنيم. مجالس در خانه ها هم کار خوب و پسنديده است. در روايت داريم که اين روضه هاي خانگي برکت خانه است .

در ديوان دکتر رياضي يزدي دارد:

بوي بهشت مي وزد از کربلاي توAA AA AA AA AA AA AA AA AA  اي صد هزار جان گرامي فداي تو

اجر هزار عمر و حج در طواف توAA AA AA AA AA AA AA AA  اي مروه و صفا به فداي تو

رفتي و به پاس حرمت کعبه به کربلاAA AA AA AA AA AA  شد کعبه ي حقيقي دل کربلاي تو

ما را هم اي حسين گدايي حساب کن AA AA AA AA AA AA AA آخر کجا رود به جز ا ين در گداي تو

با گفتن رضاً به قضائک به قتلگاهAA AA AA AA AA AA AA AA AA AA  AA شد متعهد رضاي خدا با رضاي تو

برخير و باز بر سر ني آيه اي بخوانAA AA AA AA AA AA  اي من فداي آن سر از تن جداي تو.

سر مقدس اباعبدالله درچند جا تلاوت قرآن داشتند . انشاءالله ما هم در اين شب ها با تلاوت قرآن، با سر امام حسين(ع) همراه باشيم.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها