اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

90-12-20-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-صبر

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-صبر

90-12-20

بفرماييد فروردين شود اسفندهاي ما نه بر لب بلکه دردل گل کند لبخندهاي ما / بفرماييد هر چيزي همان باشد که مي خواهد همان يعني نه مانند من و مانندهاي ما / بفرماييد اين بي چراتر کار عالم عشق؛ رها باشد از اين چون و چرا و چندهاي ما/سر مويي اگر با عاشقان داري سر ياري بيفشان زلف و مشکن حلقه ي پيوندهاي ما/ به بالايت قسم سرو و صنوبر با تو مي بالند بيا تا راست باشد عاقبت سوگندهاي ما/ نمي دانم کجايي يا کي آنقدر مي دانم که مي آيي بگشايي گره از بندهاي ما.

سوال – در آستانه ي بهار توصيه هايي بفرماييد.

پاسخ – اگر نگاه به قبه بارگاه حضرت معصومه دلها را معنوي مي کند، خوب است که در آستانه ي عيد سفرهاي مان به زيارتگاهها باشد. خوب است که پدر و مادرها در سفر سهم فرزندان شان را در نظر بگيرند يعني به جايي بروند که هم زيارت و هم سياحت باشد. من در يک سفر عمره ي دانشجويي با صد و هشتاد دانشجو بودم. يکي از اين دانشجوها در طواف،سه ختم قرآن کرده بود، دانشجويي بود که در ميقات مسجد شجره آنقدر گريه مي کرد که من لبيک گفتن را به او يادآوري کردم. اين زيارت ها روي جوانان اثر مي گذارد. الان سفرهاي راهيان نور هم هست که خيلي خوب است. حالا اگر شما به سفرهايي مي روييد که بار مثبت ندارد اشکالي ندارد ولي سعي کنيد به سفرهايي که بار منفي دارد نروييد. وقتي ما از سفر برمي گرديم بايد اخلاق و ايمان فرزندمان کم نشده باشد. ما بايد در آستانه ي عيد، عيد را براي همه بخواهيم. اگر در نوروز هزينه ي ما اضافه مي شود خوب است که ما پنج درصد از اين هزينه ها را به فقرا اختصاص بدهيم. در روايت داريم که اگر ما در بين خويشاوندان خود نيامند داشته باشيم صدقه به ديگران نمي رسد. حتي ما مي توانيم به کساني که مشکل مالي دارند، پول قرض بدهيم. حضرت اميرالمومنين مي فرمايند: من قرض دادن را بيشتر از صدقه دادن دوست دارم. در روايت داريم: اگر کسي بتواند به برادر مسلمانش قرض بدهد و اين کار را نکند، خدا بوي بهشت را بر او حرام مي کند. پس ما با کمک کردن، قرض دادن و هديه دادن عيد را براي همه بخواهيم. يک فرد زنداني که اشتباه کرده است نياز به کمک شما دارد. فردي در اردبيل بخاطر سي ميليون ديه، دوازده سال زندان بوده و در سفر هيئت دولت آزاد شده است. ما بايد خنده را در دل مومن ايجاد بکنيم، خنده فقط بر لب نيست. پس مردم و و دولت کمک کنند تا عيد وشادي براي همه باشد.

سوال – در مورد ادامه بحث صبر بر معصيت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – ترک گناه ثوابش خيلي بالاتر از انجام عبادات است. انجام عبادات کار خيلي سختي نيست. اگر انسان بتواند در برابر گناه بايستد باعث سير و سلوک و تکامل انسان مي شود. در کتاب سِّر دلبران، آيت الله حائري داستاني را از آقا سيد محمد فشارکي استاد آيت الله حائري نقل کرده اند. برادرم پسرش را براي طلبگي به من سپرد و گفت که شما مواظب معنويات او باش. او خوب درس مي خواند اما شبي دير به خانه آمد. به او گفتم: کجا بودي ؟ او گفت: که من استادعرفاني بنام ملافتحعلي سلطان آبادي را پيدا کرده ام و مي خواهم به سير و سلوک راه پيدا کنم. ايشان دستور چله نشيني به من داده است. آيت الله فشارکي به او گفته بود که من دستور ديگري به تو مي دهم. ايشان به او فرمودند: از امشب تا چهل شب اعمال خودت را بررسي کن. سعي کن هر شب تعداد گناهانت را کم کني و اگر در شب چهلم گناهي مرتکب نشده بودي، سير و سلوک تو به نتيجه رسيده است. ايشان توصيه ي ذکر ونماز و.. را نمي کند بلکه توصيه به محاسبه و گناه نکردن مي کند. در کافي (از کتب اربعه است) داريم: انساني خيلي مومن بود و مواظب اعمال خودش بود. شيطان نگران بود که چرا نمي تواند او را وسوسه کند. شيطان شاگردان خودش را جمع کرد و گفت: چه کسي مي تواند اين انسان مومن را به گمراهي بکشاند ؟ يکي از شاگردان شيطان گفت که من از راه جلوه دادن دنيا او را مي فريبم، ديگري گفت: من از راه ارتباط نامشروع او را مي فريبم، ديگري گفت: از راه خوبي ها و عبادات او را مي فريبم. شيطان به سراغ اين مومن آمد و در کنار سجاده ي او، سجاده اي پهن کرد ( داريم که شيطان براي فريب انسان مي تواند در چشم او ظاهر بشود ) و بيش تر از آن فرد مومن نماز عبادت کرد. انسان مومن تعجب کرد و به او گفت که تو از اين همه عبادت خسته نمي شوي؟ شيطان گفت: من گناهي مرتکب شده ام و هر وقت به ياد آن گناه مي افتم عبادتم تقويت مي شود. پس تو بايد گناهي بکني تا رابطه ات با خدا قويتر بشود. شيطان به او آدرس زني را داد که با او ارتباط نامشروع برقرار بکند و گفت که بعد از اينکه از اين گناه برگشتي انگيزه ي عبادت تو بيشتر مي شود. اين انسان مومن فريب وسوسه ي شيطان را خورد و به سراغ آن زن رفت. زن به او گفت که به قيافه ي تو نمي آيد که اهل اين کارها باشي. زن به او گفت: که تو اشتباه مي کني کسي از گناه به عبادت نمي رسد. ترک گناه بهتر از توبه است. مومن برگشت. امام صادق (ع) فرمود: اين زن در فاصله ي کوتاهي از دنيا رفت. خداوند به پيامبر زمانش خطاب کرد که بر جنازه ي او نماز بخوان. خداوند فرمود: من گناه او را آمرزيدم زيرا يک نفر را از گناه باز داشت (اگر يک نفر بد بود و گناهي انجام مي داد، دليلي ندارد که در همه ي اعمال بد سقوط کرده باشد. ممکن است که آن فرد اعمال خوب هم داشته باشد)

سوال – در مورد ادامه ي صبر بر گناه غيبت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ - روايتي داريم که فردي داشت سنگسار مي شد و دو نفر از اصحاب پيامبر با هم گفتند: مثل سگ سنگسار شد. پيامبر فرمود: او الان در بهشت است و شما گرفتار غيبت شده ايد. ( اين طور نيست که همه در بدترين درجه باشند و ما خوب باشيم. اين عجب است). پس تمام سير و سلوک، صبر و مقاومت در برابر گناه است. گاهي ما با گناه اعمال خوب مان را از بين مي بريم. ما گاهي در موعظه ها و نصيحت ها خسته مي شويم. ولي اين درست نيست.


اگر ما بتوانيم بر گناه غيبت صبر کنيم خداوند پاداش هاي فراواني به ما مي دهد. الان نزديک عيد است. در نوروز ما کارهاي زيبايي انجام مي دهيم. مثل: صله ي رحم که آثار زيادي دارد، هديه دادن، سفر رفتن و خانه تکاني. حضرت اميرالمومنين مي فرمايد: من هديه دادن را بيشتر از صدقه دادن دوست دارم. ما در بهترين فصل کار بهترين کارها را انجام مي دهيم. ما بايد مواظب باشيم که اين زيبايي هاي عيد را با گناه از بين نبريم. امام خميني، آيت الله حائري و آيت الله زنجاني با هم عهد بسته بودند که در جلسات شان غيبت نکنند با اينکه آنها اهل غيبت نبودند ولي باز با هم شرط مي کردند. ما هم در ايام نوروز در ميهماني ها شرط کنيم که غيبت نکنيم تا زيبايي نوروز خراب نشود. در کافي داريم که اگر کسي غيبت بکند روزه اش باطل مي شود. شيخ طوسي در کتاب تهذيب آورده است که کسي که غيبت مي کند و روزه است، غذا خوردن بر او واجب است. ملاصدرا در شرح اصول کافي دارد که اگر ما يک قطره آب بخوريم روزه مان باطل مي شود پس چطور وقتي گوشت برادر (غيبت کردن) را مي خوريم روزه مان باطل نمي شود ؟ فقهاي ما مي فرمايند: با غيبت ثواب روزه کم مي شود ولي خواجه نصرالدين طوسي که در اوج فتوا دادن بود مي فرمايد که با غيبت کردن روزه ي فرد باطل مي شود. روايت داريم: کسي که غيبت مي کند وقتي وارد صحراي محشر مي شود، دهانش بوي بدتر از مردار مي دهد و تمام اهل محشر از بوي بد دهان او ناراحت مي شوند. اين گناه جزو گناهان کبيره است.

در کتاب ابن فهم حلي روايتي داريم که از معاذبن جبل سوال کردند که آيا شما خودت حديثي را از پيامبر شنيده اي که براي ما نقل کني ؟ معاذبن جبل اشکش جاري شد و گفت: خداوند در هر آسماني فرشته اي بعنوان نگهبان است. اعمالي که ما انجام مي دهيم در غروب به آسمان مي رود و فرشته ي هر آسماني آنرا کنترل مي کند. مثلا در يک آسمان فرشته اي مسئول غيبت است و اگر کسي غيبتي کرده باشد، اين فرشته نمي گذارد که اعمالش از طبقه ي اول آسمان بالاتر برود. در روايت داريم: اين عمل را برگردانيد و به صورت صاحبش بزنيد. پس در کنار هر کار خيري، اگر غيبتي باشد، آن کار خير من از آسمان اول بالا نمي رود. بعضي ها مي گويند که من جلوي خودش هم عيبش را مي گويم يامي گويند که وصف او است، اينها توجيحي براي غيبت نيست. ابوذر از پيامبر پرسيد: غيبت چيست ؟ پيامبر فرمود: حرفي بزني که برادر تو از آن حرف بدش بيايد. ابوذر گفت اگر عيبي در طرف باشد و ما آنرا بگوييم باز غيبت است ؟ پيامبر فرمود: اگر عيبي در طرف باشد و شما آنرا بگوييد، غيبت است ولي اگر آن عيب در طرف نباشد تهمت است.

پس ما تعطيلات زيباي عيد را با آبرو بردن ديگران خراب نکنيم. وعده هاي الهي در مورد کساني که غيبت را ترک کنند اين است: پيامبر فرمود که اگر انسان غيبتي را ترک کند، ثوابش از ده هزار نماز مستحبي بيشتر است. در روايت ديگري پيامبر فرمود: اگر در جلسه اي غيبت فردي را بکنند و شما از آن فرد (آبروي فرد ) دفاع کنيد يا نگذاريد که غيبت او را بکنند، خدا شما را از آتش جهنم نجات مي دهد. از شيخ صدوق در کتاب امالي و من لا يحذر داريم که اگر کسي غيبت مسلماني را بشنود و از آبروي او دفاع کند، خدا باب هزار بدي را بر او مي بندد. اما اگر او از آبروي فرد مسلمان دفاع نکرد، خدا هفتاد گناه براي او مي نويسد در حاليکه براي غيبت کننده يک گناه مي نويسد.

سوال – آيات پاياني سوره قمر و آيات ابتدايي سوره ي الرحمن را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در مجلسي فردي که مي خواست سخنراني بکند به خانواده ي فردي که جاويدالاثر بود گفت که من مي دانم جنازه ي فرزند شما کجاست. ايشان به بالاي منبر رفتند. و آيه پاياني سوره ي قمر را خواندند و گفتند که فرزند شما اينجا هستند. اين آيه آرامشي براي کساني است که فرزندش جاويدالاثر مي باشد. با خواندن سوره ي الرحمن مي فهميم که خدا مظهر رحمت است. 113 سوره قرآن با بسم الله شروع شده است. در قرآن 146 بار واژه ي رحمن و 157 بار واژه رحيم آمده است. در قرآن واژه هاي رحمت، مغفرت، عفو و گذشت، توبه، کريم، 920 بار تکرار شده است يعني يک ششم آيات قرآن در مورد اين پنج واژه است. در آيه 60 سوره الرحمن داريم: آيا جواب نيکويي جز نيکويي است. سوره فصلت آيه 34 مي فرمايد بدي را به خوبي جواب بدهيد. سعي کنيد به اين آيات قرآن عمل کنيم.






ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها