اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

98-02-16-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سيري در صحيفه سجاديه، (شرح دعاي چهل و چهارم- ورود به ماه مبارک رمضان)

معرفی برنامه

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سيري در صحيفه سجاديه، (شرح دعاي چهل و چهارم- ورود به ماه مبارک رمضان)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سيري در صحيفه سجاديه، (شرح دعاي چهل و چهارم- ورود به ماه مبارک رمضان)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 16-02- 98
شريعتي:
بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
زخم‌هايي بر تن اين چنگ باقي مانده است *** خاطراتي تار از آن آهنگ باقي مانده است
تکه‌اي از آسمان بوده است روزي اين زمين *** رعد و برقي در دل هر سنگ باقي مانده است
همدم اي کاش‌هاييم و غبار آهمان *** روي کاشي‌هاي آبي رنگ باقي مانده است
کم نمي‌آيد خدا را شکر من پرسيده‌ام *** غم براي يک جهان دلتنگ باقي مانده است
راه کوتاه است يک آه تا فاني شدن *** گرچه زاهد گفت صد فرسنگ باقي مانده است
مرغ بسمل خواند بسم الله الرحمن الرحيم *** در گلويم صد هزار آهنگ باقي مانده است
با نام خداي بزرگ و مهربان برنامه امروز را آغاز مي‌کنيم، خداي بزرگي که نام ويادش آرامبخش دل و جان همه ماست. سلام مي‌کنم به همه بيننده‌ها و شنونده‌هاي خوبمان، طاعات و عبادات شما قبول باشد. پيشاپيش فرا رسيدن ماه مبارک رمضان را به همه شما تبريک مي‌گويم. به سمت خدا امروز خيلي خوش آمديد. در محضر حاج آقاي فرحزاد هستيم. سلام عليکم، خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالي و بينندگان و شنوندگان عزيز. بينندگان خوب خارج از کشور که برنامه ما را سحرها و بعد از نماز صبح‌ مي‌بينند. خدا را شکر مي‌کنيم که يک روز ديگر به ما فرصت داد خودمان را آماده کنيم براي ورود به ماه مهماني خداي متعال و اين دعايي که امام هشتم سفارش کردند که قبل از ورود به ماه رمضان زياد بخوانيد، «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ‏ مِنْهُ» خدايا اگر تا اين ساعات پاياني ماه شعبان ما را نيامرزيدي، در اين ساعات باقيمانده قلم عفو بر ما بکش. البته اگر دوست داريم که خدا رحمت را نصيب ما کند و آمرزش او شامل حال ما شود يک علامتش اين است که واقعاً دلمان را صفا و جلا بدهيم و يک پاکسازي بکنيم و قطعاً بدانيم رحمت خدا شامل حال ما مي‌شود.
شريعتي: امروز هم در محضر امام سجاد(ع) هستيم، امام سجاد که ماه مبارک رمضان با نام حضرت گره خورده است. امروز سراغ دعاي چهل و چهارم صحيفه سجاديه رفتيم، بحث امروز شما را خواهيم شنيد.
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم، الحمدلله رب العالمين، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
ما دعاي شانزدهم بوديم ولي دو سه دعا هست که در مورد ماه مبارک رمضان در صحيفه سجاديه هست. دعاي چهل و سوم موقع ديدن هلال است، براي هر ماهي هست. دو دعاي مهم حضرت دارند يکي براي ورود به ماه مبارک رمضان و يکي هم دعاي وداع براي آخر ماه مبارک رمضان است. وقتي وارد ماه مبارک رمضان مي‌شدند حضرت اين دعا را تلاوت مي‌کردند. حضرت ابتداي دعا حمد و ستايش مي‌کند، بخش اعظمي از دعاهاي ما که از اهل‌بيت رسيده است، دعاي افتتاح، دعاي ابوحمزه ثمالي، روايت داريم بدون حمد و ستايش دعا مستجاب نمي‌شود. همانطور که بدون صلوات دعا مستجاب نمي‌شود. ابتدا آدم ياد نعمت‌هاي خدا کند و داده‌ها را ببيند. از خداي منّان تشکر کند که رحمت الهي به جوش بيايد. بزرگواري مي‌فرمودند: من موقعي که از خانه بيرون مي‌آيم، خانم من با دستمالي مي‌آيد و کفش‌هاي مرا پاک مي‌کند و مي‌گويد: چه حاج آقايي دارم و چقدر مهربان است و هرچه پول در جيب دارم، برمي‌دارد. قبل از هرکاري به داده‌ها نگاه کردن و تشکر کردن خيلي مهم است. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ‏ لَأَزِيدَنَّكُم‏» (ابراهيم/7) يک امر تکويني است نه تشريعي. يعني در عالم اگر مي‌خواهي گره‌هايت باز شود، به داده‌ها ببين و تشکر کن و قدرداني کن و استفاده کن. خدا قول قطعي با «لام» آمده است. راه زياد کردن نعمت‌ها، جان کندن بي‌جا نيست. راهش شکرگزاري و حمد است. در روايت زيبايي امام هفتم فرمودند: اگر خدا نعمتي به شما مرحمت کرده، حمدي که مي‌کني از آن نعمت بالاتر است، چون آن نعمت ممکن است از بين برود ولي حمد و ستايش ماندگار است. يعني حمد و شکر از خود نعمت بالاتر است. لذا جملات اول دعا همه حمد است. مي‌فرمايد: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِحَمْدِهِ‏» باز شکر مي‌کنيم که همين حمد هم مي‌کنيم. اين قاعده کلي است، «وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُكَ‏ إِلَّا بِاللَّهِ‏» (نحل/127) اين صبر هم بايد خدا بدهد. توفيق حمد هم از طرف خداست. حضرت موسي هي آمد حمد خدا را کند، ديد باز اين حمد هم احتياج به حمد دارد. گفت: خدايا تسليم، من عاجز هستم. يعني توفيق حمد، توفيق روزه، اين است که «و ما توفيقي الا بالله» آدم در حمد غرق مي‌شود. لذا انتهاي شکر، عجز از شکر است.
«وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ» خدا را شکر مي‌کنيم که ما را اهل حمد و ستايش خداي متعال قرار داد، «لِنَكُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ» اين توفيق بزرگ را نصيب ما کرد که در مقابل احسان او جزء شاکرين باشيم. «وَ لِيَجْزِيَنَا عَلَى ذَلِكَ جَزَاءَ الْمُحْسِنِينَ» هم جزاي شاکرين را به ما بده و هم جزاي محسنين را به ما بده. يعني حمد توليد دارد. برعکس آن طرف آدم يک نخ سيگار بکشد، دومي را هم ممکن است بکشد و پايش سُر بخورد. «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي حَبَانَا بِدِينِهِ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ» حمد مي‌کنيم خدايي که به ما دين خودش را عطا کرد. اگر اين قرآن، اين پيغمبر، اين احکامي که عزيز خدا آورده به ما نرسيده بود، مثل آنهايي که خدا را نشناختند، دين خدا را نشناختند، چقدر بايد شکرگزار اين دين و فطرت الهي که به ما مرحمت کرده باشيم. راه و آئين و روش خود را به ما مرحمت کرد. «وَ سَبَّلَنَا فِي سُبُلِ إِحْسَانِهِ» راه احسان را در مسير ما قرار داد.
يک موقع آقاي دولابي مهمان آيت الله بهاءالديني شدند. دوست صميمي ما که ايشان را آورده بود، آقاي بهاءالديني اول ايشان را ديده بودند و خيلي خوششان آمد. فرمودند: خانواده يک آبگوشتي بار کرده است ولي ممکن است غذا کم باشد. يک پولي به سيد طلبه‌اي که آقاي دولابي را آورده بود دادند و فرمود: اين هزار تومان را ببر و کباب بخر که غذاي ما به شما برسد. آن مرد سيد رفت کباب خريد و باقي پول را آورد. گفت: من با آقاي دولابي مشورت کردم که باقي پول را به آقاي بهاءالديني بدهم يا نه؟ گفت: نده براي خودت. اين طلبه براي اينکه کاملاً حلال باشد به آقاي بهاءالديني عرض کردند که اين باقي پول کباب اضافه آمده است. با آقاي دولابي مهمان شما مشورت کردم که بدهم، گفتند: نده! آيت الله بهاءالديني فرمودند: ما دست بده نداريم مگر از ما بستانند. هزارها شيطان جن و انس به انسان مي‌چسبد که احسان نکن! پيغمبر فرمود: «وَ الصَّدَقَةُ تَكْسِرُ ظَهْرَهُ»‏ (كافي، ج 4، ص 62) صدقه پشت شيطان را در هم مي‌کوبد. توفيق بزرگ خداست که دست دهنده به کسي بدهد، آتش جهنم بر او حرام است. محال است آتش جهنم سخي، ولو کافر باشد و او را بسوزاند. لذا امام سجاد فرمودند: «وَ سَبَّلَنَا فِي سُبُلِ إِحْسَانِهِ» خدايا تو راه احسان کردن را آسان کردي که ما دست دهنده داشته باشيم.
«لِنَسْلُكَهَا بِمَنِّهِ إِلَى رِضْوَانِهِ» با اين احسان کردن و راه تو به رضوان و خشنودي تو سر دربياوريم. «حَمْداً يَتَقَبَّلُهُ مِنَّا» حمد و ستايشي مي‌کنيم که احسان ما مورد قبول واقع شود. «وَ يَرْضَى بِهِ عَنَّا» حمدي که موجب خشنودي و رضايتمندي تو از ما باشد. بعد حضرت در ماه مبارک رمضان مي‌آيند، «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ» يکي از عنايات ويژه خدا و راه‌هايي که به سوي خودش هموار کرده است، ماه مهماني خداست. اگر خدا اين ماه مهماني را قرار نمي‌داد، ماه رمضان هم مثل باقي ماه‌ها بود. خدا اين مهماني را قرار داده است و فرصتي براي آشتي بيشتر با خداست. چقدر بايد ممنون خدا باشيم که پيغمبر و قرآن را فرستاده که ما را دعوت کنند به سراغ او برويم و با او خلوت کنيم. اين چقدر شکر و حمد دارد. «شَهْرَ رَمَضَانَ، شَهْرَ الصِّيَامِ» ماه روزه گرفتن است. خود روزه گرفتن دست و پاي آدم را جمع مي‌کند. «وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ» ماه اسلام و دين است. «وَ شَهْرَ الطَّهُورِ» ماه پاکيزه کردن است. «وَ شَهْرَ التَّمْحِيصِ» اين ماه را ماه آزمايش و امتحان قرار داده است. خيلي‌ها هستند کار به روزه و قرآن و ماه خدا ندارند. خيلي بي لياقت هستند. آنهايي که روزه مي‌گيرند در چه مرحله‌اي روزه مي‌گيرند. شرايط روزه را عمل مي‌کنند، حق فقرا را مي‌دهند و آدابش را به جا مي‌آورند و گناه نمي‌کنند. اين ماه، ماه امتحان و آزمايش است. «وَ شَهْرَ الْقِيَامِ» اين ماه را ماه قيام به عبادت قرار داده است. ماهي که رحمت بزرگ الهي که قرآن است در اين ماه نازل شده است. «الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ، هُدىً لِلنَّاسِ، وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ» قرآني که هدايت براي مردم است و روشنگري است.
شريعتي: بخشي از دعاي چهل و چهارم صحيفه سجاديه بود. دوستان مي‌توانند مراجعه کنند و اين دعا را بخوانند.
حاج آقاي فرحزاد: چند حديث در مورد فضيلت مهم اين ماه بخوانم که خيلي ماه بزرگي است. پيغمبر و امامان ما استقبال مي‌کردند که رجب و شعبان را خدا گذاشته مقدمه براي ماه مهماني خودش. بسياري از کشورهاي اسلامي ورود به ماه مبارک رمضان را جشن مي‌گيرند. چرا ما براي ورود به ماه ضيافت الله جشن نمي‌گيريم و چراغاني نمي‌کنيم. مهماني خداست، براي سالگرد يک نوزاد جشن مي‌گيريم. مردم شوق زده شوند، بچه‌هاي ما از آمدن ماه رمضان ذوق کنند. اگر يک کسي بگويد: فلان مرجع تقليد يا مقام معظم رهبري شما را خصوصي دعوت کرده است. ما ممکن است تا صبح بيدار باشيم و خوابمان نرود. اگر همه علماي بزرگ را جمع کنيم يک مو و ناخن امام معصوم نمي‌شوند. نگوييم اينها را خيلي بزرگ کرديم و امام را خيلي کوچک کرديم. اگر امام زمان (ع) بگويد: فردا مهمان من باش. اگر هزار بار آدم جان بدهد کم است. خداي امام زمان، خداي محمد و خداي چهارده معصوم(س)     «هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ‏ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ» خداي حميد و بي نياز مطلق، دعوتنامه فرستاده براي تک تک شما که بياييد مهمان من شويد. نفستان «أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ» خود روزه گرفتن کار مهمي است. بعضي مي‌گويند: ما روزه مي‌گيريم و حال نداريم، مخصوصاً افرادي که سن بالا دارند و سر کار مي‌روند. حال دعا و نماز نداريم، خود روزه گرفتن کار بزرگي است. شما روزه بگير و فقط اين قيد را مراعات کن کناه نکن، دروغ نگو و غيبت نکن. بنده مي‌گويم: مدال اعلي و نمره بيست را طبق آيات و روايات در پرونده‌ات مي‌نويسند. روزه گرفتن کار بزرگي است فقط اگر ورع و تقوا را رعايت کني و بداخلاقي نکني، خودت را مهمان خدا ببيني، نماز واجب را اقامه کني و مستحبي هم به جا نياوري، نفس کشيدن سبحان الله است، خوابيدن عبادت است. خدا رحمت آقاي دولابي را مي‌فرمود: من خيلي خسته مي‌شوم مي‌روم يک چرت مي‌خوابم. خيلي خسته مي‌شوم يک چرت مي‌ميرم. يعني مي‌گويم: مالک من خداست و من مملوک هستم، هيچي ندارم. خواب که برادر کوچک مرگ است و اينقدر آدم را راحت مي‌کند، اگر آد تسليم خدا شود ديگر چه مي‌شود؟ براي چه غصه اينها را بخورم؟ غصه را بايد خدا بخورد که غصه نمي‌خورد. فرمودند: هرچه غصه دنيا را بخوري ضرر کردي. الآن همه غصه دارند، مشکلات مالي و اقتصادي و دختر و پسر، غصه را قصّه کن.  غصه براي آخرت عيب ندارد، چرا ما به کمال نرسيديم، چرا امام زمان نيامد؟ آقا را نديديم؟ کامل نشديم؟ اينها عيب ندارد، چون رشد آور و کمال است. غصه دنيا حيف است. حديث داريم کسي غصه دنيا را بخورد برايش گناه مي‌نويسند. دنيايي که فاني و از بين رفتني است، اگر از اين دنيا دل بکني اينقدر سبک و راحت مي‌شوي، پشت يک ماشيني نوشته بود: شد شد، نشد نشد!
کسي که همّ او آخرت باشد، خدا دنيايش را اصلاح مي‌کند. همّ او خدا باشد، خدا دنيايش را اصلاح مي‌کند. دنيايي که بايد بگذاريم و برويم چون آخرش نشده است، چرا اينقدر غصه دنيا را بخوريم؟ يک ذره نان و آب را خدا به کافر هم مي‌دهد. همه دل و جگرمان را غرق دنيا کرديم. حديث داريم کسي غصه روزي را بخورد به خدا بدبين است. کسي که «مَنْ‏ أَصْبَحَ‏ عَلَي‏ الدُّنْيَا حَزِيناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً» (نهج‏البلاغه، حكمت 228) کلام امير را نمي‌شود خدشه کرد. کسي که صبح کند و همه غصه‌اش براي دنياست، اين صبح کرده از خدا ناراضي است، چرا خدا کم من گذاشته است. اگر خودت کوتاهي کرده که برو و کوتاهي نکن. اما اگر رفتي و به تو نداد، نبايد ناراحت شوي. اگر صبح کرد که براي دنيا دل و جگرش را آتش مي‌زند، اين صبح کرده از خدا ناراضي است، «ساخطاً» ماه رمضان فرصت خوبي است از اين دنيا کنده شويم. اينقدر سبک و راحت مي‌شويم. مالک ما خداست، بچه‌ي ما براي خداست. «الخلق عيال الله» وقتي مهمان خدا هستيم در طول عمرمان مهمان خدا هستيم و ماه رمضان ويژه است. به مهماني خدا دعوت شدي، خدا دعوت کرده و ميزبان خداست. ما صاحبخانه را نشناختيم.
امشب اعمال زيادي دارد، بيست عمل در مفاتيح آمده است. امشب هلال ماه قابل رؤيت است. موقع ديدن هلال ماه دعاهاي زيبايي دارد يکي دعاي چهل و سوم صحيفه سجاديه است. غسل دارد، دعاها و نمازهاي متعدد دارد. زيارت آقا أباعبدالله، اول ماه زيارت امام حسين(ع)، نيمه ماه زيارت امام حسين، شب‌هاي قدر زيارت امام حسين، شب‌هاي جمعه زيارت امام حسين، شب آخر ماه زيارت امام حسين، شب عيد فطر زيارت امام حسين، اينها همه ما را ارجاع مي‌دهند زيارت امام حسين، آنهايي که بتوانند از نزديک و نمي‌توانند از دور زيارت کنند. يکي از اعمالي که غفلت شده و دوست داريم اين را باب کنند، اصل ورود دعاي جوشن کبير براي شب اول ماه مبارک رمضان است. مرحوم علامه مجلسي مي‌گويد: خوب است که اين دعاها را شب‌هاي قدر خوانده باشند ولي اصل نزول و ورودش شب اول است. پيغمبر ما در يکي از جنگ‌ها جوشن همان زره است، زره بر تن داشتند. جبرئيل امين اين دعا را آورد به نام جوشن کبير، زره واقعي اين است که آدم زير چتر اسماء و صفات خدا برود. مستحب است که اين دعا را بر کفن بنويسند. حضرت امير به امام حسين(ع) سفارش کردند که اين دعا را بر کفن بنويسند. اين دعاي جوشن کبير را اگر کسي بخواند، در اين دعا چقدر اسم‌هاي زيبا هست. «اظهر الجميل و ستر القبيح، يا حنان و يا منّان» حنّان يعني چه؟ از امير المؤمنين روايت داريم «الحنان الذي يقبل على من‏ أعرض‏ عنه‏» (مصباح کفعمي/ص346) کسي که مي‌خواهد فرار کند، بچه‌اي که مي‌خواهد فرار کند، از مدرسه فرار کند، معلم، پدر و مادر، ناظم جمع مي‌شوند و نازش را مي‌کشند. التماس مي‌کنند و قربان صدقه مي‌روند. حنان يعني ناز بنده‌اش را مي‌کشد که بيا من دوستت دارم.
در داستان يوسف(ع)، جزم برادرها خيلي سنگين بود. ساليان سال قطع رحم و عاق والدين ولي با يک عذرخواهي، خداي يوسف و خداي يعقوب چقدر مهربان است. يک کلمه گفتند: ببخش! گفت: من به روي شما هم نمي‌آورم. هزارها برابر خداي يوسف از يوسف مهربانتر است. چرا ما غافل هستيم؟ خدايي که داد دوستي زده و گفته بيا. خدا که نياز ندارد، ميليون‌ها نفر جهنم بروند براي او اثر ندارد. ولي دوست دارد برگرديد و دنبال فساد و گناه نرويد. موقع افطار دعا مستجاب است. موقع افطار عجله نکنيد. خيلي از تصادف‌ها قبل از افطار پيش مي‌آيد. وقتي سر سفره نشستيد، سي ثانيه مکث کنيد، «يُسْتَجَابُ دُعَاءُ الصَّائِمِ‏ عِنْدَ الافْطَارِ» (من لايحضره‏الفقيه، ج 2، ص 106) بعضي‌ها مريض‌ هستند، براي همه مريض‌ها دعا کنيد. براي سلامت و فرج آقا دعا کنيد. خدا مي‌گويد: شانزده ساعت براي من چيزي نخوردي و دوست دارم يک دعاي تو را مستجاب کنم. اميرالمؤمنين(ع) که جان همه عالم فداي او، شهيد اين ماه است. اميرالمؤمنين براي ماه رمضان خطبه خواندند و فرمودند: اين ماه را خدا بر باقي ماه‌ها برتري داد. «إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ شَهْرٌ فَضَّلَهُ‏ اللَّهُ‏ عَلَى‏ سَائِرِ الشُّهُورِ كَفَضْلِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ عَلَى سَائِرِ النَّاسِ» (فضائل الاشهر الثلاثه/ص108) تمام علماهاي بزرگ جمع شوند يک موي ناخن امام نمي‌شوند. همه عالم بخاطر آنها خلق شده است. همه عالم تحت فرمان آنها هستند. امام علي(ع) مي‌فرمايد: برتري ماه رمضان بر باقي ماه‌ها، مثل برتري اهل‌بيت بر ساير خلق است. نمي‌توان عدد آورد. گناه نابخشودني اين است که کسي اهل‌بيت را با آدم‌هاي معمولي قياس کند. شما در ماه مبارک رمضان وارد مي‌شويد، يک بسم الله مي‌گويي ثواب يک ختم قرآن است. از شب عيد فطر ديگر درها بسته مي‌شود. روايت داريم شب اول درهاي آسمان باز مي‌شود تا شب آخر ماه مبارک رمضان ديگر بسته مي‌شود. بسته‌هاي خيريه ماه رمضان، کسي نباشد که يک ماه افطار و سحر گوشت و مرغ و برنج نداشته باشد، بياييم به هم کمک کنيم. در قم خيّريني بودند که اعلام آمادگي کردند، عزيزان در تمام شهرها کمک کنند که اين بسته‌هاي خيريه را فراهم کنيم، بتوانيم به عزيزان سيل زده کمک کنيم. هرکسي در حد وسع و توان خود کمک کند.
شريعتي: اين همه فضيلت که شما براي ماه مبارک رمضان گفتيد، مختص روزه‌دارهاست يا نه هرکسي در اين ماه نفس مي‌کشد و دارد اين حال و هوا را تجربه مي‌کند؟
حاج آقاي فرحزاد: براي همه اين خير و برکت هست و براي روزه‌دارها اوج اين برکت هست. بسياري از عزيزاني که مريض هستند، مسافر هستند و گرفتاري دارند اين برکت شامل حال آنها مي‌شود منتهي روزه‌دار يک عنايت ويژه شامل حالش مي‌شود.
شريعتي: امروز صفحه 35 قرآن کريم را با هم تلاوت خواهيم کرد.
«سَلْ بَنِي‏ إِسْرائِيلَ‏ كَمْ‏ آتَيْناهُمْ مِنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ وَ مَنْ يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ‏ «212» زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِساب‏ «213» كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‏ «214» أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ‏ «215» يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيم‏»
ترجمه آيات: از بنى‏اسرائيل بپرس: چه بسيار از دلايل روشن به آنها داديم؟ و هركس نعمتِ (هدايت) خدا را پس از آنكه به سراغ او آمد، (كفران و) تبديل كند (بداند كه) همانا خداوند سخت كيفر است. زندگى دنيا، در چشم كافران جلوه يافته است و (به همين دليل) افراد با ايمان را مسخره مى‏كنند. در حالى كه مؤمنان و پرهيزكاران در قيامت از آنها برترند. وخداوند هركس را بخواهد، روزى بى‏شمار مرحمت مى‏كند. مردم (در آغاز) امّتى يگانه و يكدست بودند (و در ميان آنها تضاد و درگيرى نبود. سپس در ميان آنها اختلافات بوجود آمد،) پس خداوند پيامبران را بشارت آور و بيم دهنده برانگيخت و با آنان كتاب آسمانى را به حقّ نازل نمود تا ميان مردم در آنچه اختلاف داشتند حكم كند. ودر آن (كتاب) اختلاف نكردند مگر كسانى كه به آنان داده شده بود، (آن هم) پس از آنكه دلائل روشن برايشان آمد، (و بخاطر) حسادتى كه ميانشان بود. پس خداوند آنهايى را كه ايمان آورده بودند، به حقيقت آنچه مورد اختلاف بود، به خواست خود هدايت نمود. (امّا افراد بى‏ايمان، همچنان در گمراهى و اختلاف باقى ماندند.) وخداوند هركس را بخواهد به راه راست هدايت مى‏كند. آيا گمان كرديد داخل بهشت مى‏شويد وحال آنكه هنوز مانند آنچه بر پپشينيان شما گذشت به شما نرسيده است؟! آنان گرفتار تنگدستى و ناخوشى شده و چنان زير و زبر شدند كه پيامبر و افرادى كه ايمان آورده و همراه او بودند، گفتند: يارى خدا چه وقت خواهد بود؟ آگاه باشيد كه يارى خداوند نزديك است. از تو مى‏پرسند چه چيز انفاق كنند؟ بگو: هر مالى كه (مى‏خواهيد) انفاق كنيد، براى پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان باشد. و (بدانيد) هر كار خيرى كه انجام دهيد، همانا خداوند به آن آگاه است.
شريعتي: چند تغيير در اين مدت داريم يکي اينکه بخاطر سفر تبليغي حاج آقاي حسيني قمي، فردا انشاءالله خدمت حاج آقاي عاملي خواهيم بود. مردم خوب خطه اردبيل با ادبيات و بيان ايشان آشنا هستند. روزهاي جمعه آقاي دکتر رفيعي به برنامه تشريف مي‌آورند، در مورد شخصيت‌هايي که هر هفته در برنامه ياد مي‌کنيم صحبت خواهيم کرد و يک نکته از جزء قرآن کريم را براي ما خواهند گفت. انشاءالله حاج آقاي عابديني هم در ماه رمضان از يک پيامبر ديگر براي ما خواهند گفت، انشاءالله قصه‌ي انبيا و نکته‌هاي قرآني آن را دنبال کنيد. اما نکته‌ي صلوات بر محمد و آل محمد را بشنويم.
حاج آقاي فرحزاد: بعضي عبادت‌ها سخت است. يعني وضو نياز دارد، قيام نياز دارد، عبادت نياز دارد، بدن پاک باشد. صلوات عبادتي است که با وضو و بي وضو و حتي آنهايي که غسل واجب بر گردنشان هست، بدن و لباس هم پاک نباشد، نشسته و خوابيده، سهل الوصول است و راحت و روان است و پر مايه و فايده است. پيامبر بشارت دادند و فرمودند: هرکس در ماه مبارک رمضان، حداقل صد بار و حداکثر هزار بار، داريم که اگر کسي در اين ماه زياد بر من صلوات بفرستد، روز قيامت که اکثراً در ميزان حسنات کم مي‌آورند،     ولي اگر زياد در ماه رمضان بر من صلوات بفرستند، ميزان سنگين مي‌شود و اهل بهشت مي‌شوند. يک مفاتيح خيلي خوبي را دوستان زحمت کشيدند، خط خوانا و ترجمه زيبا دارد، در اين مفاتيح تمام مستندات دعاها و روايات آ شيخ عباس را در ذيلش آوردند. آقاي ميرشفيعي اين مستندات را جمع کردند.
شريعتي: کليات مفاتيح الجنان، که مستند است يعني تمام آدرس‌ها و نکاتي که لازم است در ذيل دعاها و ادعيه‌اي که شيخ عباس آوردند مي‌توانيد در پاورقي اين کتاب ببينيد، خط و ترجمه خيلي خوبي هم دارد. به 20000303 پيامک بدهيد و درخواست خود را ثبت کنيد.
حاج آقاي فرحزاد: نکته‌اي که انشاءالله بشارت باشد، مسجد مقدس جمکران هرسال دهه آخر ماه مبارک رمضان اعتکاف دارد که در خيلي شهرها دارد باب مي‌شود. خود پيامبر ما ده روز در دهه آخر ماه مبارک رمضان معتکف مي‌شدند. يک سال هم که جنگ بدر اتفاق افتاد حضرت آن سال نتوانستند اعتکاف کنند و سال بعد بيست روز معتکف شدند. اعتکاف عبادت بسيار فوق العاده‌اي است و افضل ايامش دهه آخر است. اعتکاف يک خوبي‌هايي دارد که آدم حتي چيزهايي که در حج حلال است، در اعتکاف براي انسان حرام است. حق نداري يک چيز جزئي تهيه کني و دنيا تعطيل است. در سايت مسجد مقدس جمکران ورود کنيد از نوزدهم ارديبهشت تا بيست و نهم، از سوم ماه رمضان تا سيزدهم رمضان براي ثبت نام اقدام کنيد. ده روز افطار و سحر مهمان امام زمان هستيد.
دعاي جوشن کبير را فراموش نکنيد و امشب بخوانيد. حضرت ابوطالب که شخصيت بزرگواري هستند، حق اين حضرت ادا نشده است و قرار است سمينار و همايش مفصلي همانند حضرت خديجه براي حضرت گرفته شود. حق حضرت از اين نظر ضايع شده که اتهامات بي‌جايي به حضرت زدند، نعوذ بالله ايمان نياورده، در حالي که در روايات هست مثل او مثل اصحاب کهف است که بخاطر تقيه و حفظ جان پيغمبر و اينکه بيشتر بتواند حمايت از پيغمبر بکند تظاهر به ايمان نکردند. حامي خيلي مهم پيغمبر خدا بودند. حتي در بعضي روايت هست که چون سلسله انبياء قطع شدني نيست، جانشين انبياي گذشته بود که ودايع انبياء را به پيغمبر خدا تحويل دهد. کسي است که وقتي پيغمبر خدا متولد شد، قنداقه‌ي پيغمبر را دست فاطمه بنت اسد دادند، که فاطمه بنت اسد خيلي شيفته شد و فرمود: کاش من چنين بچه‌اي داشتم! حضرت ابوطالب به خانمش فرمود: سي سال ديگر صبر کن عين اين بچه را خدا به خودت مي‌دهد. حضرت ابوطالب در حمايت از پيغمبر همانند حضرت خديجه کبري دو حامي است. وقتي ايشان از دنيا رفتند، جبرئيل نازل شد که يا رسول الله! ديگر در مکه ياوري نداري و بايد بار سفر ببندي و به مدينه بروي. در شعب ابي طالب خودش و فرزندش اميرالمؤمنين، حامي و ياور پيامبر بودند. گاهي مي‌آمدند جسارت مي‌کردند، متأسفانه اهل سنت هم در مورد حضرت ابوطالب خيلي کم لطفي کردند و روايت‌هاي جعلي درست شده که حضرت ابوطالب نعوذ بالله در آتش است. امام صادق متأثر و ناراحت شدند و فرمودند: کسي که فرزندش قسيم الجنة و النار است، مگر چنين چيزي مي‌شود؟ انبياء و امامان ما در اصلاب کافر قرار نمي‌گيرند، همه موحد بودند، چنين چيزي نمي‌شود. با قواعد کلي و آيات و روايات ما جور درنمي‌آيد. امام معصوم پدرش کافر باشد، نعوذ بالله! بعد حضرت صادق فرمودند: اگر ايمان حضرت ابوطالب را در يک کفه ترازو بگذارند و ايمان عموم خلق معمولي را در يک کفه بگذارند، ايمان حضرت ابوطالب برتري دارد! حضرت ابوطالب شخصيت برجسته‌اي است.
يکي از سيره‌هاي پيغمبر خدا اين بوده است، «إِذَا دَخَلَ‏ شَهْرُ رَمَضَانَ‏ أَطْلَقَ كُلَّ أَسِيرٍ وَ أَعْطَى كُلَّ سَائِلٍ» (من لا يحضر الفقيه/ج2/ص99) وقتي حضرت ماه رمضان وارد مي‌شد دو کار مهم انجام مي‌دادند. يکي اينکه هر سائلي مي‌آمد، دست رد به سينه‌اش نمي‌زدند. کسي گرفتاري دارد و وام مي‌خواهد، احسان و کمک مي‌خواهد، تا جايي که مي‌توانيم، اگر نمي‌توانيم رد جميل داشته باشيم. مرحوم دولابي به يکي از علما فرموده بودند: فرحزاد که منبر مي‌رود تو نمي‌تواني کاري کني، با قلبت او را حمايت کن. کمک‌هاي مادي فقط نيست، کمک‌هاي معنوي، دعا و نيايش، همدلي و همراهي، پيغمبر ما هر سائلي را رد نمي‌کردند. هر اسيري را هم آزاد مي‌کردند. اسيري که اختيارش دست من است، براي ديه، مهريه و هر چيزي، خواهش مي‌کنم عزيزاني که بخاطر ما گير هستند را عفو کنيم آزاد شوند.
شريعتي: گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبکه سه، در سحرهاي ماه رمضان برنامه‌اي تحت عنوان «ماه من» تدارک ديده است که انشاءالله حوالي ساعت 3 در خدمت شما خواهم بود. انشاءالله سحرهاي پرنوري را با هم تجربه کنيم. دعا بفرماييد و آمين بگوييم.
حاج آقاي فرحزاد: خدايا تو را به حق محمد و آل محمد قسم مي‌دهيم بهترين برکات و عناياتي که در اين ماه به اوليائت مرحمت مي‌کني تفضلاً به ما مرحمت بفرما. هر بدي از آنها دور مي‌کني از ما دور بفرما. به حق محمد و آل محمد قلب امام زمان را از ما راضي و فرجش را نزديک بگردان. همه مريض‌ها، مريض‌هاي مد نظر را شفا عنايت بفرما. آنهايي که همسر ندارند، اولاد ندارند، شغل ندارند، مسکن ندارند همه را حاجت روا بفرما. توفيق احسان به همه ما مرحمت بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شريعتي: «والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها