اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

97-12-27-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-معرفي ياران اميرالمؤمنين علي (عليه‌السلام) - کميل بن زياد نخعي

معرفی برنامه

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – معرفي ياران اميرالمؤمنين علي (عليه‌السلام)- کميل بن زياد نخعي

برنامه سمت خدا

موضوع برنامه: معرفي ياران اميرالمؤمنين علي (عليه‌السلام) - کميل بن زياد نخعي

كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش: 27- 12- 97

شريعتي:
بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

سلام اي بهاران از ره رسيده *** چه گلها که در پيشوازت دميده

سلام اي که باران و لبخند با توست *** که عطر سلام خداوند با توست

بهاران من چشم عيد از تو روشن *** دل مادران شهيد از تو روشن

چه گلهاي سرخي است در آستينت *** چه سروي است هم سفره‌ي هفت سينت

نترسيده‌ايم از زمستان، بهارا ***  بيا گل بنه يک به يک شاخه‌ها را

ببين باز کرديم مشت خزان را *** رجز خوان شکستيم پشت خزان را

بهارا تمام است کار زمستان *** نمانديم ما زير بار زمستان

سلام مي‌کنم خدمت شما بينندگان خوب و شنوندگان نازنين‌مان، کم کم صداي پاي بهار به گوش مي رسد، انشاءالله دل و جانتان بهاري باشد و قلبتان سليم باشد و بهترين‌ها در اين روزها براي شما رقم بخورد. امروز خدمت حاج آقاي فرحزاد هستيم، سلام عليکم. خيلي خوش آمديد.

حاج آقاي فرحزاد: عليکم السلام و رحمة الله، من هم خدمت شما و همه عزيزان عرض سلام دارم. ولادت امام جواد(ع) را پشت سر گذاشتم، فردا شب ولادت مولود کعبه مولا اميرالمؤمنين است. ايام عيد نوروز پيشاپيش بر شما مبارک باشد. جا دارد از شما و تهيه کننده و عوامل برنامه تشکر کنم که از همه کارشناسان برنامه دعوت کردند. موضوع شرح ياران اميرالمومنين موضوع نو و تازه‌اي بود و مي‌تواند براي همه الگو باشد. از بيننده‌ها خواهش دارم شکرگزار نعمت‌هاي خدا باشند، امسال بحمدلله نزول باران رحمت الهي نسبت به سالهاي ديگر بيشتر بود و در بعضي مناطق فوق العاده بود. در تهران يکبار وضعيت اضطراري نبود و تعطيل نشد، بايد خدا را شکر کرد. انشاءالله مشکل خشکسالي هم از همه مناطق برطرف شود.

شريعتي: فردا هم خدمت حاج آقاي حسيني خواهيم بود و روز چهارشنبه همزمان با روز ميلاد حضرت علي(ع) خدمت حاج آقاي انصاريان خواهيم بود. در ايام نوروز هم کوتاه و مختصر در خدمت شما خواهيم بود. قرار هست امروز براي ما از شخصيت کميل بگويند يکي از ياران نزديک اميرالمؤمنين(ع)، بحث شما را خواهيم شنيد.

حاج آقاي فرحزاد: «بسم الله الرحمن الرحيم، الحمدلله رب العالمين، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولاية اميرالمؤمنين علي(ع).» ماه رجب ماه فوق العاده‌اي است، انشاءالله  خداوند بهره کامل را از اين ماه به ما مرحمت کند. ماه جمادي الثاني مهمان حضرت زهرا(س) بوديم. ماه رجب مهمان اميرالمؤمنين هستيم و ماه شعبان مهمان پيغمبر خدا و ماه رمضان هم مهمان خداوند هستيم.

جناب کميل بن زياد نخعي که تعبيري آ شيخ عباس قمي دارد که خيلي زيباست، ايشان خاتم المحدثين است و در روايات خيلي متبحر بودند.     «کان من اعاظم اصحاب مولانا اميرالمؤمنين و اصحاب سره» اين تعبير را براي کم کسي داريم که از بزرگترين بزرگان صحابي مولا اميرالمؤمنين و يارانش و از اصحاب سر اميرالمؤمنين، که با ايشان خلوت کنند، مکرر مولا اميرالمؤمنين دست ايشان را مي‌گرفتند و به صحرا مي‌بردند و يک آهي مي‌کشيدند و نفسي تازه مي‌کردند و اسراري را به جناب کميل مي‌فرمودند و بعضي شب‌ها حقايقي را به ايشان القاء مي‌کردند و ايشان هم ظرفيتي داشتند که عرضه مي‌داشتند «زدني بيانا» آخر حضرت فرمودند: صبح دميده است. ديگر بس است! ايشان نصبشان از يمن است و با مالک اشتر نخعي هم قبيله هستند. قبيله‌اي بودند که خيلي عاقل و مؤمن و با استعداد بودند و نمونه‌هاي متعدد جزء ياران پيغمبر و اميرالمؤمنين(ع) بودند، تعبيري از پيغمبر خدا هست که فرمودند: «اللهم بارک في النخع» يعني خدايا اين قوم و قبيله را با برکت قرار بده.

پدرش زياد نخعي جزء مسلمانان صدر اسلام است و از طرفداران پيغمبر عظيم‌الشأن بود و شايد اواخر عمر پيغمبر کميل متولد شد و از بچگي در روايات نوشتند که در محضر اميرالمؤمنين بوده و حضرت را درک کرده و تحت تربيت مولا اميرالمؤمنين بود. کم داريم کسي از بچگي تحت تربيت حضرت باشد و با حضرت رفت و شد داشته باشد و دوران بعد از پيغمبر هم پا در رکاب مثل ابوذر و سلمان و مقداد، جزء کساني بود که به دفاع و طرفداري از اميرالمؤمنين برمي‌خاست و جزء کساني است که بيعت و امامت مولا اميرالمؤمنين را ترويج مي‌کردند و در جنگ صفين هم جان نثاري کردند و در جنگ‌هاي مختلف حضرت را رها نمي‌کرد. عمر طولاني داشت و حدود نود سال عمر کرد و تا زمان امام سجاد را درک کرد. زمان حجاج اختناق فوق العاده‌اي بود. يکي از بزرگان اهل سنت مي‌گويد: اگر کسي از هر امتي بخواهد بدترين و بي رحم ترين افراد را معرفي کند، ما از امت پيغمبر حجاج بن يوسف سقفي را معرفي مي‌کنيم از بس خونخوار و آدم کش بود. بهترين شخصيت‌هاي شيعه مثل سعيد بن جمير، قنبر، کميل را به شهادت رساند.

زمان حجاج، کميل وقتي فهميد تحت تعقيب است خودش را مخفي کرد ولي حجاج، قوم و قبيله او را تحت فشار قرار داد. حقوقشان را قطع کرد، قبيله او را اينقدر تحت فشار قرار داد، کميل ديد بخاطر او ديگران به مشقت افتادند، خودش را معرفي کرد. حجاج او را در سن نود سالگي دستگير کرد و به شهادت رساند. خبر مسرت بخشي که اين روزها به ما رسيد اين بود که ويزاي عتبات عاليات رايگان شد و يک سوم هزينه عتبات کم شد. اطراف کوفه، بين کوفه و نجف قبر کميل بن زياد است که زيارتگاه است. چون مطالب بسيار مهمي حضرت علي به کميل بيان کردند و نصيحت و موعظه کردند، يکي از چيزهايي که همه عزيزان اين اسم را در ميان باقي اصحاب اميرالمؤمنين، نام کميل را بيشتر شنيدند، بخاطر دعاي کميل است. مرحوم مجلسي مي‌فرمودند: اين دعا از بهترين دعاهاست. دعاي حضرت خضر معروف است که از حضرت خضر به اميرالمؤمنين رسيده و حضرت به کميل تعليم دادند. دعاي کميل اصل ورودش براي نيمه شعبان است و هر شب جمعه مستحب است خوانده شود. در روايت داريم خواندن اين دعا کفايت شر اعداء را مي‌کند. فتح باب رزق مي‌کند و آمرزش گناهان را در پي دارد.

گاهي در مشاهد مشرفه با آقايان مداح‌ها يک مقدار اصطکاک داريم، اينکه دعاي کميل بيست دقيقه تا نيم ساعت طول مي‌کشد. بعضي از سروران يک ساعت و نيم طول مي‌دهند. يک مقدار فشرده‌تر بخوانيد که مردم هم اذيت نشوند. روضه را براي بعد از دعا بگذاريد. بعضي فکر مي‌کنند دعاها يا قرآن و سوره‌ها را اگر تا آخر نخوانيم گناه کرديم، نه، هرچقدر مي‌تواني بخوان. در نماز از الله اکبر که مي‌گويي تا السلام عليکم بايد بروي. يعني يک مجموعه به هم پيوسته است اما دعاها و زيارت‌ها اينطور نيست. آيت الله بهاءالديني خيلي کم اهل عبادات مستحبي بودند، ايشان خيلي اهل تفکر و مطالعه بودند. يکبار مشهد مشرف شدند، مي‌فرمودند: يک نفر زيارت جامعه را بخواند و من گوش بدهم . چون در گوش دادن توجه بيشتر است. گاهي نصف صفحه و چند خط که مي‌شد مي‌گفتند: کافي است. يعني بهره‌گرفتيم! يک از رفقا مي‌گفت: شب مبعث بود، ماه رجب خيلي سفارش شده زيارت امام هشتم(ع)، ايشان به حرم مشرف شده بودند، ايشان بيشتر اتصال روحي و ارتباط قلبي برايشان مهم بود. در مورد ابوذر هم داريم که اهل تفکر بود. اواخر شب، سحر دور ضريح خلوت شد. آقاي امجد آمدند به آقا گفتند: دور ضريح خلوت است اگر آمادگي داريد به زيارت برويم. ايشان فرمود: نه، ما از همين‌جا از آقا بهره مي‌بريم و ما امشب سه صلوات براي امام هشتم هديه کرديم. کيفيت خيلي مهم است.

اين فرمايش پيغمبر خدا به حضرت علي است، «اذا رأيت الناس يشتغلون بکثرة العمل فاشتغل     انت بصفوة العمل» اگر مردم ديدي هي عمل روي عمل دارند و زيادي عمل دارند، تو روي کيفيت عمل و خالص کردن عمل کار کن. بعضي فکر مي‌کنند در مشاهد مشرفه بايد کل مفاتيح را بخوانند. يک مقدار بنشين با حضرت انس بگير. فکر و ذهنت را خالي کن. امام حيِّ و حاضر است. اگر امامان ما زنده بودند، دائم سر مي‌زديم يا سلام مي‌داديم و کمي هم مي‌نشستيم تا آنها با ما حرف بزنند و دست به سر ما بکشند. زياد خسته کردن خود و اطرافيان ما در عبادت خيلي سفارش شده است. کاري نکنيد که اطرافيان را خسته کنيد. خلاصه همه دعاها «الهي و ربي من لي غيرک» مطالعه دعا گاهي بالاتر از خواندني است که دلت همراهش نيست. يکبار بحث شد که اگر کسي حاجتي بخواهد چه مي‌خواهد؟ حضرت امير جمله‌اي دارد  که قيمت هرکس به اندازه همت اوست. به ما بگويند: يک دعاي مستجاب داري، چه مي‌خواهيم؟ هرکسي يک چيزي گفت. يکي از دوستان ما گفت: من حاجت اصلي‌ام اين جمله از دعاي اميرالمؤمنين است «و اجعلنى‏ من‏ احسن‏ عبيدك نصيبا عندك و اقربهم منزلة منك و أخصهم زلفه لديك‏» خدايا مرا جزء بهترين بنده‌هاي خودت، جزء خصوصي‌ترين افراد به خودت قرار بده. از همه به تو نزديکتر باشم. البته بدون فضل خدا کسي نمي‌تواند به اين برسد. دعاها راه به سوي خداست و با ما حرف زدند.

همانطور که وعده داديم در کتاب تحف العقول و کتاب‌هاي ديگر روايات زيبا و جالبي هست، نصيحت‌ها و موعظه‌ها و فرمايشاتي که اميرالمؤمنين به جناب کميل فرمودند. در تحف العقول هست که حضرت فرمودند: «يَا كُمَيْلُ سَمِّ كُلَّ يَوْمٍ بِاسْمِ اللَّهِ وَ قُلْ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ» روزي که مي‌خواهيم شروع کنيم سعي کنيم با نام خدا شروع کنيم. هر روز با نام خدا و بسم الله الرحمن الرحيم، فرمود: هر روز را با نام خدا و با بسم الله شروع کن و بعد از بسم الله بگو: «لا حول و لا قوة الا بالله» خدا به سلمان فرمود: سلمان ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم» را زياد بگو، شفاء از 72 نوع مرض و درد و گرفتاري است. براي غم و غصه و افسردگي خيلي سفارش شده است. بعد حضرت فرمود: اميد و توکلت به خدا باشد. در شبانه روز آدم حتماً نامي از چهارده معصوم ببرد و آنها را ياد کند. از پدر و مادرها و در گذشتگان ياد کنيم. خدا همه درگذشتگان را رحمت کند و با اهل‌بيت محشور کند. مرحوم دولابي مي‌فرمودند: اينکه ما را در قبر بگذارند و به تلقين کننده بگويند: اين مرده را تکان بده و بگو خوب خدايي داشتي. خوب پيغمبري داشتي، خوب امامي داشتي، آنجا کار از کار گذشته است. مهم اين است اينجا خودت به خودت تلقين کني که خوب خدايي داريم. خوب پيغمبر و کتاب و قرآني داريم. در شبانه روز در روايات اشاره شده که چند بار نام چهارده معصوم و سلام به چهارده معصوم بدهيم. تعقيبات مشترکه، اول مفاتيح هست. دو تعقيب آخر هست که سلام به چهارده معصوم است و بعد سلام به پيغمبر و دوازده امام است. کساني که مسجد و حسينيه مي‌روند، بعد از زيارت‌ها و پايان مراسم به امام حسين و امام هشتم و امام زمان سلام مي‌دهند، اين خوب است ولي به چهارده معصوم سلام بدهيم بهتر است. از اين راه بايد به خدا رسيد، اينها باب الله هستند. محال است کسي از غير راه انبياء و امامان به خدا برسد.

شريعتي: از آقاي مجتهدي و آقا مجتبي تهراني که خدا رحمتشان کند، شنيدم که قبل از نماز بگوييد: صلي الله عليک يا أبا عبدالله! نمازتان را وصل مي‌کنيد و بعد ببينيد اين ياد چه مي‌کند.

حاج آقاي فرحزاد:
حضرت فرمود: «وَ اذْكُرْنَا وَ سَمِّ بِأَسْمَائِنَا وَ صَلِّ عَلَيْنَا وَ أَدِرْ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِكَ‏ وَ مَا تَحُوطُهُ عِنَايَتُكَ» اين را ادامه بده و تکرار کن که خودت و اطرافيانت عادت کنيد و ياد چهارده معصوم را داشته باشيد. اگر اين کار را بکنيد و متوسل شويد «تُكْفَ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ» خدا شر آن روز را از شما دفع مي‌کند. در 24 ساعت ياد و نام چهارده معصوم را داشته باشيم. بعد فرمود: «يَا كُمَيْلُ إِنَّ رَسُول ‏اللَّهِ ص أَدَّبَهُ اللَّهُ» پيغمبر تربيت شده خداي متعال است. «وَ هُوَ ع أَدَّبَنِي» پيغمبر مرا تربيت کرده است. «وَ أَنَا أُؤَدِّبُ الْمُؤْمِنِينَ وَ أُوَرِّثُ الْآدَابَ الْمُكْرَمِينَ» من هم مؤمنين را تربيت مي‌کنم. هر زماني اميرالمؤمنين در سرّ وجودي همه هست. «يَا كُمَيْلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَكُنْ مِنَّا» ما علوم و معارفمان را از کجا مي‌گيريم؟ از هرجا غذا مي‌گيريم به همان‌جا وصل مي‌شويم. حضرت فرمود: علم را نگير مگر از ما، علم صحيح قرآن و اهل‌بيت هستند. پيامبر فرمود: من شهر علم هستم و علي در ورودي معارف پيغمبر و خدا است. اگر از ما گرفتي جزء ما مي‌شوي و اگر از ما نگيري با ما نخواهي بود. لذا   در ذيل اين آيه «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ» (عبس/24)       هرکسي غذايي که مي‌خورد را نظر کند، امام باقر فرمود: يک معنا اين است که نگاه کند علمش را از کجا مي‌گيرد. «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَي‏ الْعِلْمِ‏ النَّافِعِ‏ لَهُمْ‏» (نهج‏البلاغه، خطبه 193) حضرت علي فرمود: متقين کساني هستند که گوششان را وقف مي‌کنند به علمي که نافع است. شايد چندين هفته در مورد آداب سفر براي دوستان صحبت کردم. حدود پنجاه آداب در مورد مسافرت، چه وقت برويم و با چه کسي برويم؟ چه کنيم. حضرت مي‌فرمايد: در مسافرت نمک ببريد، نخ و سوزن ببريد. صدقه بدهيد، سفر آخرت را ياد کنيد. اينطور نيست که در فرمايشات اهل‌بيت ما 250 سال از زمان پيغمبر تا زمان امام زمان هم فرمايشات فراوان و هم سيره عملي اهل‌بيت بوده است. ما احتياجي به شرق و غرب نداريم.

يک موقع در مورد فال خوب و فال بد صحبت کردم، تلقين خوب و تلقين بد، بلاي معلق در آسمان و زمين به نطق شما بستگي دارد. هميشه فال خوب بزنيد و بدترين خواب‌ها را هم خوب تعبير کنيد. استاد دانشگاهي پاي منبر من بود، گفت: اين بحثي که گفتي که بلا به تلقين و زبان ما گره خورده، يک واقعيت است. دانشمندان خارجي چقدر کتاب نوشتند در مورد همين مطلب، امام ما در يک جمله کوتاه آورده و ما قدر نمي‌دانيم. «يَا كُمَيْلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَكُنْ مِنَّا» فقط از ما بگير که جزء ما باشي. فرمود: «يَا كُمَيْلُ انْجُ بِوَلَايَتِنَا مِنْ أَنْ يَشْرَكَكَ‏ الشَّيْطَانُ‏ فِي مَالِكَ وَ وُلْدِكَ» چه کار کنيم از شر شيطان و شياطين جني و انسي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي، بيگانه‌ها امروز در اعماق خانه‌ها و بچه‌ها و جوان‌هاي ما نفوذ کردند و فقط پيوند با اهل‌بيت نجات دهنده است. اي کميل به ولايت ما بچسب تا نجات پيدا کني از اينکه شيطان در مالت و فرزندانت شرکت کند. خودمان و خانواده‌مان را به اميرالمؤمنين و چهارده معصوم مرتبط کنيم. مرحوم دولابي هميشه سفارش مي‌کردند: مشاهد مشرفه مي‌رويد بچه‌هايتان را ببريد که اينها بيمه مي‌شوند. نور امام به آنها مي‌خورد و بيمه مي‌شوند.

«يَا كُمَيْلُ إِنَّ لَهُ فِخَاخاً يَنْصِبُهَا فَاحْذَرْ أَنْ يُوقِعَكَ فِيهَا» شيطان دام گسترانده که ما را شکار کند. مواظب باش از اينکه در دام شيطان نيافتي. «يَا كُمَيْلُ إِنَّ الْأَرْضَ مَمْلُوَّةٌ مِنْ فِخَاخِهِمْ فَلَنْ يَنْجُوَ مِنْهَا إِلَّا مَنْ تَشَبَّثَ بِنَا» زمين از دام شياطين پر است. خدا رحمت کند مرحوم ملا علي معصومي همداني خيلي بزرگ بود. مرحوم آيت الله خوانساري فرمود: اگر کسي از قم برود به همدان و پشت سر ايشان نماز بخواند و برگردد جا دارد. قبر ايشان در همدان زيارتگاه است. ايشان فرموده بود: اينقدر شيطان دام و تله گذاشته است، هرجا رفتيم سجاده بياندازيم ديديم شيطان از ما جلوتر انداخته است. يک راه انحرافي درست کرده است. چه کسي نجات پيدا مي‌کند؟ کسي که دستش در دست پدرش باشد. پدر واقعي ما اميرالمؤمنين است. پدر بزرگ ما پيغمبر خداست، خيلي در اين توجيه مانده بودند که چطور مي‌شود دو تا پدر؟ گفتند: پيغمبر پدر و حضرت علي مادر است. يکي از اين سلاطين گفته بود: يک مرد در عالم داشتيم، آن هم زن کردند، نمي‌شود. گفت برويد تحقيق کنيد معني اين چيست؟ يکي از بزرگان به قرآن تفأل مي‌زند، آيه‌اي آمد که خدا به حضرت يوسف مي‌گويد: بر تو منت نهاديم همينطور که بر پدران تو حضرت يعقوب و اسحاق و ابراهيم منت نهاديم. پس پدر بزرگ هم پدر محسوب مي‌شود. يک معني «أنا و علي ابوا هذه الأمة» اين است که حضرت علي پدر تنگاتنگ ما و پيغمبر پدر بزرگ ما است. روايت داريم کساني که به ولايت متمسک مي‌شوند، محکم به حبل الله مي‌چسبند، از شر شيطان محفوظ هستند.

شريعتي: آنهايي که در اين روزها اعتکاف مشرف مي‌شوند در اين روزها ما را دعا کنند و همه دوستان و مردم عزيز ايران که انشاءالله سال پيش رو برايشان سرشار و عافيت و برکت باشد. امروز صفحه 600 قرآن کريم را تلاوت خواهيم کرد.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، الْقارِعَةُ «1» مَا الْقارِعَةُ «2» وَ ما أَدْراكَ مَا الْقارِعَةُ «3» يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَراشِ الْمَبْثُوثِ «4» وَ تَكُونُ الْجِبالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ «5» فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ «6» فَهُوَ فِي عِيشَةٍ راضِيَةٍ «7» وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ «8» فَأُمُّهُ هاوِيَةٌ «9» وَ ما أَدْراكَ ما هِيَهْ «10» نارٌ حامِيَةٌ «11»

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ «1» حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ «2» كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ «3» ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ «4» كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ «5» لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ «6» ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقِينِ «7» ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ «8»

ترجمه: به نام خداوند بخشنده مهربان‏، (1) حادثه كوبنده. (2) آن حادثه كوبنده چيست؟ (3) و تو چه دانى آن حادثه كوبنده چيست؟ (4) روزى كه مردم مانند پروانه‏ها پراكنده باشند. (5) و كوهها مانند پشمِ رنگارنگِ زده شده. (6) پس هر كس كفّه‏هاى (عمل خيرش در) ترازويش سنگين باشد، (7) پس او در زندگى رضايت بخشى است. (8) ولى هر كس كفّه‏هاى (كار خيرش در) ترازويش سبك باشد، (9) پس در آغوش آتش است. (10) و تو چه دانى آن چيست؟ (11) آتشى سوزان.

به نام خداوند بخشنده مهربان‏، (1) فزون طلبى (و تفاخر) شما را سرگرم كرد. (2) تا آنجا كه به زيارت مقبره‏ها رفتيد. (3) چنين نيست (كه مى‏پنداريد) به زودى خواهيد فهميد. (4) باز چنين نيست (كه مى‏پنداريد)، در آينده خواهيد دانست. (5) چنين نيست (كه مى‏پنداريد)، اگر شما (به آخرت) علم يقينى داشتيد. (6) قطعاً دوزخ را مى‏ديديد. (7) سپس آن را با عين اليقين مى‏ديديد. (8) سپس در آن روز از نعمت‏ها سؤال خواهيد شد.

شريعتي:

هواي دلکش از ايلش بگيريم *** شکوفه پاي زنبيلش بگيريم

صداي پاي فروردين مي‌آيد *** بيا اين بار تحويلش بگيريم

سال نو بر شما پيشاپيش مبارک باشد.

حاج آقاي فرحزاد:
کساني که عدد 8 را در اختتاميه فرستادند، اعزامشان به مشهد انجام شده است و تا آخر تابستان زوار مشهد را داريم. خبر خوشي که داريم اينکه الحمدلله گروهي که قرعه کشي شد براي سفر کربلا و عتبات، با برداشته شدن ويزا، بتوانيم بيشتر هم ببريم اگر خدا توفيق بدهد، قبل از ماه رمضان، در ماه شعبان اعزام خواهند شد. انشاءالله همه عزيزاني که آرزو دارند مشرف شوند. خواهش جدي دارم ماه رجب و ماه شعبان و رمضان اعمال زيادي دارد و بعضي از اعمالش مشترک است مثل استغفار که هر سه ماه خيلي سفارش شده است. رجب شهر استغفار است،   فرمود: زياد استغفار کنيد که خدا آمرزنده و مهربان است. پايان سال است اگر با کسي دلخوري داريم، بياييم کينه‌ها را دور بريزيم و اختلاف‌ها را کنار بگذاريم که استغفار واقعي همين است. تميز کردن دل و جان ما برکات و رحمت فوق العاده‌اي به روح و جان ما سرازير مي‌کند. مخصوصاً اگر مشکلات خانوادگي داريم برطرف کنيم که با پاکي کامل وارد سال نو شويم.

از آداب هر سه ماه صدقه دادن است. صدقه هر روز را فراموش نکنيد. اميرالمؤمنين در نهج‌البلاغه فرمود: از دادن صدقه کم حياء نکنيد ولي بدهيد چون محروميت بدتر از کم دادن است. خيلي از مددجوهاي کميته امداد هستند که ماهانه پنجاه هزار تومان مي‌گيرند، دو هزار تومان را براي صدقات و کمک به زوار اولي‌ها مي‌دهند، اگر اينها روي هم جمع شوند مبلغ سنگيني مي‌شود. پيغمبر ما سفارش کردند که از آتش جهنم فاصله بگيريد ولي به نصف خرما. خواهش مي‌کنم با مشکلات اقتصادي که هست، هرکسي در فاميل و دوست و همسايه کمک بکند، معتقد هستم هر فاميلي درونش آدم ثروتمند و متوسط هست، يک درصدي را اختصاص بدهند و به فاميل خودشان کمک کنند. نماز ستون دين است و ستون وسط خيمه تعبير شده است. براي نماز در قرآن چقدر آيه داريم؟ نود و خرده‌اي، اما براي انفاق و صدقه و قرض الحسنه پانصد آيه داريم. يعني بيش از پنج برابر مي‌گويد: صدقه بده و انفاق کن. احسان و صله رحم هم خيلي سفارش شده است. انشاءالله خداوند توفيق بدهد حق بندگان خدا را ادا کنيم و خودمان را نبينيم.

روايت صلوات را بگويم، گاهي اعمال ماه رجب و شعبان و رمضان حسرت مي‌خوريم، روزه گرفتن خيلي سفارش شده که چرا از غافله خير عقب مانديم؟ يک راه حل اين است که هرچقدر مي‌توانيم انجام بدهيم. در ماه رجب يک روز روزه بگيريم، ده روز بگيريم، هرچقدر مي‌توانيم. يک روز روزه غضب خدا را خاموش مي کند و خشنودي خدا را در پي دارد. يک راه حل اين است که گزينه برتر را انتخاب کنيم. مؤمن بايد زرنگ باشد، اگر بيست چيز قيمتي گذاشتند، آنکه از همه ارزشش بالاتر است گزينه برتر است. چون که صد آمد نود هم پيش ماست! مصرع اولش اين است:

نام احمد جمله نام اولياست *** چونکه صد آمد نود هم پيش ماست

يکي از گزينه‌هاي برتر صلوات است، افضل اعمال است. کسي به امام صادق گفت: خدا توفيق داد به داخل خانه کعبه بروم. امسال هم سال خوب است چون اول سال با ولادت حضرت علي است و سالي که نکوست از بهارش پيداست. وارد خانه کعبه شدم، آداب و اعمالش را بلد نبودم و نشستم صلوات فرستادم. به امام صادق گفت: ثوابي دارم؟ حضرت فرمود: کاري که شما کردي از همه آنها بيشتر است. در اين سه ماه صلوات بفرستيم. يک گزينه برتر زيارت آقا أباعبدالله است. يکي از گزينه‌هاي برتر زيارت علي بن موسي الرضا است. بالاتر از هفتاد هزار حج قبول شده است. يکي خدمت به پدر و مادر است. دل اينها را شاد کنيم. يکي از گزينه‌هاي برتر شاد کردن دل مؤمن است. باني مي‌شويد، زنداني را آزاد مي‌کنيد. هزينه درمان بيماري را مي‌دهيد. هرکس مي‌تواند گره‌اي را باز کند که بالاترين عبادت‌هاست. انشاءالله خداوند توفيق مرحمت کند به همه اعمال برسيم و بهترين سال براي ما باشد.

شريعتي: دعا بفرماييد و آمين بگوييم.

حاج آقاي فرحزاد: در روايت داريم گاهي که پيغمبر خدا مي‌خواستند دعا کنند، خدا را به حق علي(ع) قسم مي‌دادند. حضرت مي‌فرمودند: چرا به من قسم مي‌دهيد؟ فرمودند: محبوبتر از تو نزد خدا نديدم. خدايا تو را قسم مي‌دهيم به محمد و آل محمد و مولا اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب که قلب فرزندش حضرت مهدي را به مژده ظهورش شاد بگردان. به حق علي بن ابي طالب رفع هم و غم و گرفتاري از همه گرفتارها بفرما. به حق اميرالمؤمنين آنهايي که شغل ندارند، مسکن ندارند، همسر و اولاد ندارند به آنها مرحمت بفرما. سفر مسافرين را بي خطر بگردان. نعمت امنيت، عافيت و سلامتي، ارزاني به ملت و مملکت ما مرحمت بفرما. مريض‌ها مخصوصاً مريض‌هاي سفارش شده شفاي عاجل مرحمت بفرما. انشاءالله سال نو سال خير و برکت و وفور نعمت باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شريعتي: بهترين‌ها را براي شما آرزو مي‌کنم. انشاءالله دست ما در دنيا و آخرت از دامن اهل‌بيت کوتاه نشود.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها