اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

97-12-06-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – فضايل و ويژگي‌هاي حضرت زهرا(سلام الله عليها)

معرفی برنامه

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – فضايل و ويژگي‌هاي حضرت زهرا(سلام الله عليها)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: فضايل و ويژگي‌هاي حضرت زهرا(سلام الله عليها)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 06-12-97
شريعتي:
بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
اي شکوهت فراتر از باور، اي مقامت فراتر از ادراک
وصف تو درک ليلة القدر است، فهم ما از تبار ما ادراک
کوثري بي کرانه دريايي، ما و ظرف حقير اين کلمات
بايد از تو نوشت با آيات، بايد از تو سرود با صلوات
آيه در آيه وصف تو جاري است، فتلقي مباهله کوثر
در دل انما يريد الله، در فصل لربک و انحر
از بهشت آمدي به هيأت نور، عطر سيبت وزيد در هستي
تو گلي، نه تو نوبهاري نه، تو بهشت دل پدر هستي
روز مادر شده به محضر تو، آمدم پا به پاي اين کلمات
هديه من براي تو اشک است، هديه من براي تو صلوات
«بسم الله الرحمن الرحيم، إِنَّا أَعْطَيْناكَ‏ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ، إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» سلام مي‌کنم خدمت شما بينندگان خوب و شنوندگان نازنين‌مان، ميلاد با سعادت حضرت صديقه طاهره، زهراي مرضيه (س) را تبريک مي‌گويم. روز مادر را به همه مادران عزيز تبريک مي‌گويم. انشاءالله به برکت نام و ياد حضرت زهرا بهترين اتفاق‌ها براي ما در اين روزها و شب‌ها رقم بخورد. به سمت خداي امروز خيلي خوش آمديد. حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم. خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي فرحزاد: خدمت جنابعالي و بينندگان و شنوندگان عزيز عرض سلام دارم. ولادت سر تا سر نور سرور زنان عالم حضرت صديقه کبري را تبريک مي‌گويم. روز نوزدهم که امروز است مصادف است با سالگرد جشن ازدواج حضرت عبدالله و حضرت آمنه، پدر و مادر پيغمبر(ص) که امروز را هم گرامي مي‌داريم. مي‌دانيد حضرت عبدالله و حضرت آمنه فقط يک فرزند داشتند آن هم پيغمبر خدا بود و همين يک فرزند يعني همه عالم. ايامي است که ايام تکريم مادران، همسران و بانوان است. به همه مادران و همسران تبريک مي‌گوييم، انشاءالله حضرت زهرا الگوي همه ما باشند و رهروي راستين راه حضرت صديقه کبري باشيم.
شريعتي: از فردا روز ميلاد حضرت زهرا(س) تا ميلاد اميرالمؤمنين از حضور کارشناسان عزيزي که طي اين سالها در برنامه سمت خدا در محضرشان بوديم و کلي چيزهاي خوب ياد گرفتيم استفاده کنيم. هر روز ما مزين به حضور يکي از کارشناسان عزيز خواهد بود. فردا هم همزمان با روز ميلاد حضرت زهرا(س)، روز مادر و روز زن، در محضر سرکار خانم نيلچي زاده خواهيم بود. اين طرح تا پايان سال و سيزده رجب ادامه خواهد داشت. بحث امروز شما را خواهيم شنيد.
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم. «الحمدلله رب العالمين، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم». امشب و فردا زيارتنامه‌ي حضرت زهرا را فراموش نکنيم. «يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ‏ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَكِ قَبْلَ انْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ‏ صابِرَةً وَ زَعَمْنا انَّا لَكِ اوْلِيآءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لَكلِّ ما اتانا ابُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اتانا بِهِ وَصِيُّهُ فَانَّا نَسْئَلُكِ انْ كُنَّا صَدَّقْناكِ الَّا الْحَقْتِنا بِتَصْدِيقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ انْفُسَنا بِانَّا قَد طَهُرْنا بِوَلايَتِك»
چون در ايام ولادت حضرت زهرا هستيم، ما موقتاً صحيفه سجاديه را مطرح نمي‌کنيم، از برکات اين بانوي بزرگوار شمه‌اي از فضايل و کرامات اين بانو خدمت عزيزان عرض کنيم. بخشي از صحبت‌هايمان را هم در تکريم بانوان و مادران و همسران خواهيم گفت. يک روايت نوراني و زيبايي از پيغمبر(ص) نقل شده توجه دارند عزيزان که پيغمبر نطق و رفتار و حرکاتش حقيقت محض است. يعني کنترل شده از طرف خداي متعال است و مبالغه و گزاف و زياده گويي در وجود پيغمبر راه ندارد. ممکن است آن عظمت را نتوانم بيان کنم و تنزيل بدهند ولي غلو و زياده گويي در اين زمينه ندارم. نيست. حضرت مي‌فرمايد:«و لو كان الحسن شخصا لكان‏ فاطمة بل هي اعظم» (فاطمة الزهراء، رحماني، ص 10) با توجه به اينکه «ما ينطق عن الهوي» روي حبّ و بغض پدري و شخصي نيست. حقيقت محض را حضرت بيان مي‌کنند. حضرت فرمودند: اگر حسن و زيبايي بنا بود در خارج به صورت يک مجسمه و انساني در بيايد، «لکان فاطمه عليها السلام» همه زيبايي‌ها و همه حسن‌ها، همه جمال‌ها و کمال‌ها مشخصاً به شکل انسان، «لکان فاطمه عليها السلام» حضرت زهرا استثنايي است. حضرت فرمودند: بلکه فاطمه زهرا از حسن و جمال و کمال هم بالاتر است. يعني به يک معنا حضرت زهرا حسن آفرين است. مولد حسن است. زيبايي‌ها از او منشعب مي‌شود. او مافوق اين حرف‌هاست. پيغمبر جمله فوق العاده‌اي دارند و فرمودند: «فاطمة ابنتي خير اهل الارض عنصراً و شرفاً و کرماً» فرزندم فاطمه بهترين اهل زمين است. از سه بعد، بعد اول «عنصراً» عنصر و خلقتش و حقيقت وجودي او بهترين اهل زمين است. چون هم روح حضرت و هم جسم حضرت فوق العاده بود. جسم حضرت از صلب آباء و اجداد منتقل نشده است. روايت داريم پيغمبر ما شب معراج ميوه‌هاي بهشتي خداي متعال به او مرحمت کرد، از آن ميوه‌هاي بهشتي در صلب پيغمبر قرار گرفت و نور حضرت زهرا و جسم مطهرش از آن ميوه‌هاي بهشتي متکون شد. باز روايت داريم قبل از اينکه کنار حضرت خديجه بروند، چهل روز خدا امر کرد به جبرئيل، به پيغمبر بگو: از حضرت خديجه فاصله بگيرد. يک چله نشيني، روزها روزه و شب‌ها اعتکاف و دعا و نيايش که زمينه فراهم شود براي انتقال اين نور از صلب پيغمبر به فاطمه زهرا(س)، دوباره حديث داريم پيغمبر خدا به حضرت خديجه پيغام دادند که من فاصله گرفتنم در اين چهل روز دستور خداست و کدورتي بين ما نيست. سلام مرا به حضرت خديجه برسان و به او بگو: «ان الله ليباهي بک في کل يومٍ مرارا علي الملائکه» خدا هر روز چند بار به وجود شما حضرت خديجه به ملائکه مباهات مي‌کند. ولي امر خداست که چهل روز بايد فاصله بگيرم و آمادگي پيدا کنم که اين نور را منتقل کنم. بعد از چهل روز باز ميوه بهشتي، غذاي بهشتي، آب بهشتي و حوله بهشتي که پيغمبر از آن ميوه‌ها و غذاها ميل فرمودند و با آن آب و حوله هم جبرئيل و ميکائيل دست حضرت را شستشو مي‌کرد. در ولادت ايشان زن‌هاي مکه نيامدند و قهر کردند که چرا با ما مشورت نکردي. خداي متعال حضرت آسيه را فرستاده، خواهر حضرت موسي را فرستاد، حضرت مريم را براي خدمت گزاري اين بانوي محترم فرستاد که خدمتگزار و پرستاري کنند.
روح حضرت و جان و حقيقت حضرت، امام صادق فرمود: «خُلقت من نور عظمة الله» حقيقت نوراني حضرت زهرا يک حقيقت استثنايي است از نور عظمت خدا خلق شده است. پس حضرت زهرا از نظر عنصر، اين ويژگي‌ها براي پيغمبر هم نبود. مثل اينکه مي‌گوييم:اميرالمؤمنين در خانه کعبه متولد شده است. براي پيغمبرها نبوده است و اينها را خصائص مي‌گويند. خلقت حضرت زهرا فوق العاده است. از نظر «شرفاً» حسب و نسب و شرافت، هيچکسي نسبي که صديقه کبري دارد در عالم بي نظير است. پدر اولين شخصيت عالم، مادر ام المؤمنين خديجه کبري بهترين همسر پيغمبر خدا که پيغمبر عاشق او بود. بارها پيامبر فرمود: من عاشق خديجه هستم. شوهر دوم شخصيت عالم، اميرالمؤمنان، فرزندان حسنين و يازده امام بعد از امام حسين، شما نمونه اين حسب و نسب را براي هيچکس در عالم پيدا نمي‌کنيد. «انا اعطيناک الکوثر» کوثر چه بود که ما درک نمي‌کنيم. واقعاً خير کثير و فوق العاده بود. از نظر حسب و نسب و شرافت در عال بي بديل است.
از نظر خلقت بهترين، از نظر نسب بهترين، از نظر کرامت و بزرگواري و اخلاق و صفات فوق العاده بودند. در عبوديت و بندگي رتبه اول، علم و معرفت، در مورد حضرت زهرا تعبيري هست که براي بقيه معصومين نديدم. «علم ما کان، عيم ما يکون و علم ما هو کائن» يعني علم گذشته را مي‌دانستند، علم آينده را مي‌دانستند، علم فعل را هم مي‌دانستند و علم «ما لم يکن» يعني چيزهايي که نمي‌شود. اگر مي‌شد چطور مي‌شد. خدا يک عالمي را خلق نکرده و خلق هم نمي‌کند. اگر فرضيه بنا بود خلق کند چطور خلق مي‌کرد. آن را هم مي‌داند. يعني خيلي علم حضرت وسعت دارد. از نظر علم، از نظر ايثار و فداکاري واقعاً فوق العاده بود. از نظر سخاوت، انفاق، در خيرخواهي و مهرباني و دلسوزي حضرت زهرا فوق العاده بودند. شما بانويي پيدا نمي‌کني که همه دغدغه او حمايت پيغمبر، اميرالمؤمنين، امت و گنهکارها، فرزندان، شيعيان و دوستان باشد. روايت داريم حضرت زهرا(س) روايتش مفصل است. يک موقع سلمان که ايراني بود، فرمود: نگوييد سلمان فارسي، بگوييد سلمان محمدي! اينقدر حضرت زهرا سلمان را دوست داشتند، کسي بود که اميرالمؤمنين در کوچه‌هاي مدينه به سلمان رسيد و فرمود: «اذهب الي منزل الفاطمه فانها اليک مشتاقه» سلمان برو به خانه ما به فاطمه زهرا سر بزن، همسرم فاطمه زهرا مشتاق ديدن توست. حضرت زهرا روايت داريم که سلمان آمد و روي پاي پيغمبر افتاد. حضرت فرمود: نه، من بنده خدا هستم، مرا اينطور احترام نکن. سلمان گفت: يا رسول الله! مي‌شود از فضايل فاطمه زهرا براي من بگويي؟ نام فاطمه زهرا آمد، صورت پيغمبر برافروخته شد. حضرت فرمود: فاطمه زهرا کنيزي است که روز قيامت سوار بر شتري از نور از صحراي محشر عبور مي‌کند. مهار شتر را مولا علي به دست دارد و طرف است شتر جبرئيل امين است، طرف چپ شتر ميکائيل است، پشت سر شتر امام حسن و امام حسين هستند. والله، خدا هم نگهبان و حافظ اين مرکب و راکب است. هيچ پيغمبر و انبياء و امامي با اين اسکورت از صحراي محشر عبور نمي‌کنند. بعد حضرت فرمودند: از طرف خداي متعال ندا مي‌رسد، سرهايتان را پايين بياندازيد و چشم‌هايتان را ببنديد. چرا؟ چون تجلي نور فاطمه زهراست. خدا معرف اين بانو مي‌شود «هذه فاطمه بنت محمد نبيکم» فرزند پيغمبر شماست، همسر مولا علي(ع) است و مادر سبطين حسن و حسين است. وارد بهشت که شد خدا را حمد مي‌کند. خدا را شکر مي‌کنم که حزن و اندوه رفت!
حضرت زهرا هجده سال زندگي کرد. پيغمبر 63 سال، امام‌ها معمولاً بين 25 سال تا 65 سال زندگي کردند. دنيا تمام شدني است و هرچه هست قيامت و آخرت است. همه مسائل را در دنيا نبينيم. هرچه هست آنجاست. اينجا ارتباط ما با حضرت زهرا چگونه بود که آن طرف به درد ما مي‌خورد. ما بارها اين گلايه را داشتيم. الآن ايام جشن و شادي است. از الآن تا سيزده رجب 23 روز است. فقط يک شهادت امام هادي سوم رجب است و بقيه همه تولد و جشن است. همانطور که براي حضرت زهرا 20 روز گريه کرديم، سياه پوش کرديم، چه ايرادي دارد براي حضرت زهرا يه دهه جشن بگيريم. جشن و شادي و با غم و گريه ما موازنه ندارد. اطعام کنيم، به فقرا برسيم. اگر پنج شب براي حضرت زهرا شام بدهيم، ايرادي دارد؟ «وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ الَّذِي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا يَمَسُّنا فِيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فِيها لُغُوب‏» رنج و زحمت تمام شد. وقتي در جايگاهشان در بهشت مستقر مي‌شوند، خداي متعال مي‌فرمايد: يا فاطمه! از من خدا يک چيزي بخواه سؤال کن من به تو بدهم. آرزو کن من آرزويت را برآورده کنم. ما از خدا چه مي‌خواهيم؟ اصول دين ما خوراک و پوشاک و مسکن است. يک مقدار بالاتر برويم. حضرت امير فرمود: «من اصلح آخرته اصلح الله دنيا» ما وقتي رو به حضرت زهرا و آخرت رفتيم، حرص ما کم مي‌شود. به ديگران خدمت مي‌کنيم. مشکل تورم و مشکل مردم اين است که مي‌خواهيم به سمت خودمان بکشيم. يک قطعه از ماشين را هرکس هر قيمتي دوست دارد مي‌دهد، از 70 هزار تومان تا 200 هزار تومان، به آن کسي که 200 هزار تومان قيمت مي‌دهد، مي‌گوييم: فلانجا همين را 70 هزار تومان مي‌دهد، مي‌گويد: هرکي هرکي است، هرجا مي‌تواني بچاپ! ما خودمان به خودمان ظلم مي‌کنيم. يک مقدار به فکر آخرت باشيم.
حضرت فاطمه به خداوند مي‌فرمايد: «إِلَهِي‏ أَنْتَ‏ الْمُنَى‏ وَ فَوْقَ الْمُنَى» خدايا من تو را مي‌خواهم که تو بالاتر از آرزوي من هستي. حضرت زهرا براي همه عالم مي‌خواهد. به فکر ديگران باشيم و فقط به حريم خودمان فکر نکنيم. حضرت فرمود: «أَسْأَلُكَ أَنْ لَا تُعَذِّبَ مُحِبِّي وَ مُحِبَّ عِتْرَتِي بِالنَّارِ» خدايا از تو مي‌خواهم دوستان من و دوستان فرزندان مرا هيچوقت به آتش غضب خودت نسوزاني و از جهنم نجات بدهي. خداي مهربان فرمود: «آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي» من به ذات خودم قسم خوردم، دو هزار سال قبل از خلقت آسمان و زمين که هيچکدام از دوستان فرزندان تو را به آتش جهنم نسوزانم. اينکه ندا مي‌رسد در قيامت «أين الفاطميون»،ما از همه جا بيننده داريم. بعضي هستند چه در شهادت حضرت زهرا و چه در ولادت حضرت زهرا بي تفاوت هستند. برايشان تولد و شهادت حضرت مهم نيست، اينها نمي‌توانند مشمول شفاعت حضرت زهرا شوند. اگر اينجا کسي با حضرت زهرا ارتباط داشت، آنجا دارد. اگر ارتباط نداشت، ندارد. يک قدمي براي حضرت زهرا برداريم. اگر وصل کردي خدا قسم خورده که من دوستان فاطمه زهرا را به آتش غضب خود نمي‌سوزانم. امام مجتبي مي‌فرمايد: حضرت زهرا شب جمعه تا صبح دائم براي ديگران دعا مي‌کرد. با نام ياد مي‌کرد تا اذان صبح، بعد از اذان صبح به مادرم گفتم: مادر جان، فقط براي ديگران دعا کردي؟ فرمود: «الجار ثم الدار» اول همسايه و بعد خودت!
کدام خانمي حاضر است شب عروسي، پيراهن عروسي خود را به فقير بدهد و با لباس کهنه به خانه همسرش برود؟ همه وجودش خيرخواهي و مهرباني بود. انشاءالله خدا کمک ما کند در اين ايام خجسته و فرخنده، ما هم بتوانيم شاد کنيم. حضرت زهرا چقدر در مورد تکريم مادران و دختران سفارش کرده است. فرمود: «ألزم رجلها فإنّ الجنّة تحت‏ أقدامها» ملازم پاي مادرت باش. يعني بهشت زير پاي مادرهاست. يک معني همين است که حضرت زهرا فرمود: «الزم رجلها» يعني به پاي مادر بيافت. يعني خاک زير پاي مادرت باش. بال تواضع و ادبت را به زير پاي مادر بگستران. مرحوم دولابي فرمود: روي پاي مادر بيافتيد و نوازش و محبت کنيد، اينقدر نرمش و تواضع و ادب نشان بدهيد که اشک شوق مادر جاري شود از ته دل دعا کند. اين راه بهشت است. بزرگواري مي‌گفت: شايد يک معني از اينکه بهشت زير پاي مادرهاست، اين باشد که مادر از جا که بلند مي‌شود و قدم مي‌گذارد همه خير است. چقدر مادرها فداکاري مي‌کنند، وقتي بچه مريض است نمي‌خوابند. به فکر سير شدن شکم بچه است. همين که بدن ما از او درست شده، حتي مادر بد هم نه ماه فرزند را در شکم داشته و سختي‌هايي را تحمل کرده است. زايمان داشته و شير داده است. فرمود: حق يک ناله مادر در هنگام زايمان را نمي‌تواني ادا کني. مادر و پدر خط قرمز خداست و ظالم و کافر و غير مسلمان هم باشند، دشمن خدا باشند، احترامشان واجب است. شما بهره مي‌بري و به بهشت مي‌روي، شما تواضع و ادب کن به بهشت مي‌روي. دعاي مادرها زود مستجاب مي‌شود و خيلي برکت و خير براي ما دارد.
شريعتي: حتي اگر بين ما نيستند و سالهاست که سفر کردند، سر مزارشان برويم و اداي احترام کنيم که اين تواضع و خضوع حتي در مزارشان هم گره‌ها را باز مي‌کند و يادي کنيم از همه مادران عزيزي که همراه ما بودند و ديگر بين ما نيستند، انشاءالله همه آنها مهمان سفره حضرت زهرا(س) باشند. امروز آيات نوراني از سوره مبارکه انسان و سوره مبارکه کوثر را تلاوت خواهيم کرد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، هَلْ‏ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً «1» إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً «2» إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً «3» إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالًا وَ سَعِيراً «4» إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً «5» عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً «6» يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً «7» وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً «8» إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً «9» إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً «10» فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً «11» وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَرِيراً «12»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، إِنَّا أَعْطَيْناكَ‏ الْكَوْثَرَ «1» فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ «2» إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ «3»
ترجمه: به نام خداوند بخشنده مهربان‏، آيا بر انسان دوره‏اى از روزگار گذشت كه چيزى قابل ذكرى نبود؟ همانا ما انسان را از نطفه‏اى آميخته (از نطفه مرد و زن) آفريديم تا او را بيازماييم، پس او را شنوا و بينا گردانيديم. به راستى ما راه (حق) را به او نمايانديم، خواه شاكر (و پذيرا) باشد يا ناسپاس. همانا ما براى كفر پيشه‏گان زنجيرها و غل‏ها و آتشى برافروخته آماده ساخته‏ايم. همانا نيكان از پيمانه‏اى مى‏نوشند كه با كافور (گياهى خوشبو) آميخته شده است. چشمه‏اى كه بندگان خدا از آن مى‏نوشند و هر گونه بخواهند، آن را جارى مى‏سازند. آنان به نذر وفا مى‏كنند و از روزى كه شرش فراگير است مى‏ترسند. و غذاى خود را با آن كه دوستش دارند، به بينوا و يتيم و اسير مى‏دهند. (و مى‏گويند:) ما براى رضاى خدا به شما طعام مى‏دهيم و از شما پاداش و تشكّرى نمى‏خواهيم. همانا ما از پروردگارمان، به خاطر روزى عبوس و سخت، مى‏ترسيم. پس خداوند آنان را از شرّ آن روز مصون دارد و آنان را با شادى و سُرورى بس بزرگ روبرو كند. و به سبب صبرى كه كردند، بهشتى بزرگ و پوششى از حرير پاداششان دهد.
به نام خداوند بخشنده مهربان‏، همانا ما به تو خير كثير عطا كرديم. پس براى پروردگارت نماز بگزار و (شتر) قربانى كن. همانا دشمن تو بى‏نسل و دم بريده است.
شريعتي: اين هفته قرار گذاشتيم که ثواب تلاوت اين آيات را به روح بلند و آسماني حضرت زهرا هديه کنيم و از نگاه مادرانه حضرت بهره‌مند شويم. نتايج قرعه کشي سفر کربلاي معلي در سايت ما قرار خواهد گرفت، دوستان مي‌توانند به سايت برنامه مراجعه کنند.
حاج آقاي فرحزاد: در روايت داريم اگر کسي صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد، خدا و ملائکه بر گوينده اين ذکر درود و صلوات مي‌فرستند. بعد فرمود: حالا که خدا و ملائکه بر شما زياد درود مي‌فرستند، ميل خودت است مي‌خواهي زياد صلوات بفرست و مي‌خواهي کم بفرست. اين ايام مناسبت خوبي است که صلوات‌هايمان را به حضرت زهرا که خير کثير است هديه کنيم که اين خير را چند برابر خواهد کرد.
شريعتي: انشاءالله دور جديد ختم قرآن برنامه سمت خدا را از اوايل ماه شعبان شروع خواهيم کرد. از فردا از سالروز ميلاد حضرت زهرا تا ميلاد اميرالمؤمنين در خدمت يکي از کارشناساني هستيم که در طي اين سالها در محضرشان بوديم. انشاءالله 27 اسفند ماه در محضر حاج آقاي فرحزاد هستيم و از محضرشان استفاده خواهيم کرد. قرار هست از تکريم مادران و همسران براي ما بگويند.
حاج آقاي فرحزاد: مرحوم دولابي جمله‌اي را مکرر سفارش مي‌کردند، فرمودند: حلقه اولي که دور ما هستند، پدر و مادر و همسر و اولاد، سعي کنيد اطرافيان شما، مخصوصاً والدين و همسر و فرزندان از شما راضي باشند. با ادب و تواضع و مهرباني‌مان، که نفرين و دلخوري اينها زياد در ما اثر دارد. اگر کسي مي‌خواهد به دنيا و سعادت برسد، دعاي خير پدر و مادر و همسر و اولاد خيلي به کار مي‌آيد. با شادي دل اينها انسان مي‌تواند پرواز کند. معمولاً اين ايام براي مادران هديه مي‌گيريم، ولي در رأس همه اينها، که مي‌تواند گره‌ها را باز کند، اين است که ببينيم دغدغه پدر و مادر ما چيست. انتظار اصلي همسر ما چيست. مثلاً بنده نسبت به مادرم بداخلاق هستم يا دير به دير سر مي‌زنم يا کاهل نماز هستم، يا حجابم مرتب نيست. به مادرم مي‌گويم: مادر عزيزم من از اين به بعد نمازم را مي‌خوانم. حجابم را رعايت مي‌کنم. هديه بردن خوب است، هديه محبت مي‌آورد ولي اينکه يک دغدغه پدر و مادر را برطرف کنم. به همسرم بگويم: درخواستي که باعث کدورت و ناراحتي شما شده، عيبي در من بوده، بگو تا برطرف کنم. خواهر و برادرها با هم قهر هستند، پدر و مادر غصه مي‌خورند که با هم آشتي کنيد. روز مادر و روز پدر وقت خوبي است براي آشتي و صلح و صفا.
خدايا تو را قسم مي‌دهيم به حق حضرت زهراي مرضيه که همه ما را مشمول شفاعت ويژه فاطمه زهرا قرار بده. خدايا به حق مادرمان خديجه کبري و به حق فرزندش فاطمه زهرا دل فرزندش حضرت مهدي را به مژده ظهورش شاد بگردان. همه ما را جزء بهترين يارانش قرار بده. خدايا به حق فاطمه زهرا آنهايي که شغل ندارند، مسکن ندارند، همسر ندارند، اولاد ندارند، به حق حضرت زهرا، به آنها مرحمت بفرما. همه مريض‌ها، مخصوصاً مريض‌هاي سفارش شده شفا عنايت بفرما. والدين و همسران ما را از ما راضي قرار بده. روح و ريحان و رضوانت را براي آنهايي که از دنيا رفتند نازل بفرما. باران رحمتت را بر ما نازل بفرما. توفيق جشن و شادي باشکوه براي حضرت زهرا به ما مرحمت بفرما.
شريعتي: «والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين»


ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها