اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

97-11-01-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها

معرفی برنامه

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – فضايل حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: فضايل حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 01- 11- 97
شريعتي: بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

يک روز به آخر جهان مانده بيا *** دل يخ زده به روي دستمان مانده بيا
دنيا همه گور عاشقان است بيا *** يک قبر هنوز بي نشان مانده بيا
براي سلامتي و تعجيل در ظهورش دعا مي‌کنيم. سلام مي‌کنم خدمت شما بينندگان خوب و شنوندگان نازنين‌مان، انشاءالله عزاداري‌هاي شما قبول باشد. در ايام شهادت حضرت صديقه طاهره(س) همراه شما هستيم. حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم. خيلي خوش آمديد. ايام را تسليت مي‌گويم.
حاج آقاي فرحزاد: خدمت جنابعالي و بينندگان و شنوندگان عزيز عرض سلام دارم. ايام شهادت جانگداز صديقه کبري حضرت فاطمه زهرا(س) را تسليت عرض مي‌کنيم. انشاءالله جزء بهترين دوستان و شيعيان و عزاداران حضرت باشيم و الحمدلله مجالس خوبي برگزار شده و باز برگزار خواهد شد. اهميت فاطميه و احياي فاطميه و فضايل حضرت زهرا(س) و اين زيارتنامه‌اي که اول عرائضم مي‌خوانند را همگي تلاوت و حفظ کنند و تنها زيارتنامه‌اي که از امام معصوم درباره‌ي صديقه کبري داريم همين زيارت سه خطي است و باقي زيارتنامه‌ها انشاي علما و بزرگان است. فقط همين زيارت سه خطي از امام جواد(ع) هست که بجاست شيعيان حفظ کنند و ترويج کنند و در ابتلاي مجالس بخوانند.
شريعتي: هرچقدر از فضيلت حضرت زهرا(س) بگوييم کم گفتيم.
کتاب فضل تو را آب بحر کافي نيست *** که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم
خدمت شما هستيم و بحث امروز شما را خواهيم شنيد.
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم. «الحمدلله رب العالمين، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم»، «اللهم صل علي فاطمة و ابيها و بعلها و بنيها بعدد ما أحاط به علمک»
«يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ‏ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَكِ قَبْلَ انْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ صابِرَةً وَ زَعَمْنا انَّا لَكِ اوْلِيآءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لَكلِّ ما اتانا ابُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اتانا بِهِ وَصِيُّهُ فَانَّا نَسْئَلُكِ انْ كُنَّا صَدَّقْناكِ الَّا الْحَقْتِنا بِتَصْدِيقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ انْفُسَنا بِانَّا قَد طَهُرْنا بِوَلايَتِك‏»
يکي از دوستان منبري گفت: جاهايي که منبر مي‌روم اعلام کردم به بچه‌هايي که اين زيارتنامه را حفظ کنند جايزه مي‌دهم. خوب است پدر و مادرها تشويق کنند مثل باقي زيارات اين را هم حفظ کنند که ارتباط با حضرت زهرا منشأ همه خيرهاست. بسياري از دوستان روي اين زيارتنامه کار مي‌کنند که مجموعه‌اي شود. دوستان ديگر هم پرچم حضرت زهرا را در اين زيارتنامه گنجاندند. درباره حضرت زهرا(س) کسي نمي‌تواند حق حضرت را ادا کند. همينطور که نام مبارکش فاطمه است و معاني بلندي براي آن در روايات بنا شده است. يک معنايش اين است که فرمود: فاطمه را فاطمه نام نهادند «لان الخلق فطموا عن معرفتها» (تفسير فرات كوفي، ص 581) يعني آن حقيقت شناخت حضرت زهرا(س) واقعاً کسي درک نمي‌کند مگر پيغمبر که برتر و بالاتر است و مولا اميرالمؤمنين و ائمه معصومين(ع).
آب دريا را اگر نتوان کشيد *** هم به قدر تشنگي بايد چشيد
قيکي از ويژگي‌هاي مخصوص حضرت زهرا اين است که تنها بانويي که پيغمبر نيست و امام نيست ولي تمام فضايل و کمالات يک پيغمبر و امام معصوم بلکه غير از پيغمبر ما برتري بر همه انبياء گذشته دارد و غير از اميرالمؤمنين(س) بر همه امام‌هاي ديگر برتري دارد. فقط يک بانو در عالم هست که همتاي انبياء و امامان است و بلکه از خيلي انبياء برتر و بالاتر است. پيغمبر بگويد: من به قربانت، پيغمبر حق ندارد فداي هرکسي شود. اول شخصيت عالم بگويد: «فداها ابوها» همه وجود من تو هستي. من به فداي تو، خدا بفرمايد: اگر فاطمه نبود من حتي پيغمبر و حضرت علي را هم خلق نمي‌کردم. «لولا فاطمة» مثل يک ساختماني که سه ستون داشته باشد، اينها مکمل همديگر هستند. همينطور که اگر حضرت علي در کنار پيغمبر نبود، کار پيغمبر پيش نمي‌رفت. اينها مکمل همديگر هستند. اگر اين مجموعه نباشد، مکتب پيغمبر خدا به کمال نمي‌رسد. لذا حضرت زهرا(س) شخصيتي است که عصمت کامل، طهارت کامل، علم کامل، آيه مبارکه تطهير در مورد ايشان نازل شده است. يعني از هر نوع خطا و لغزش و آلودگي پاک است. آيات مباهله، آيه «هل أتي» درباره‌ي حضرت زهرا خيلي آيه داريم و اين خيلي مهم است. درباره‌ي شخصيتي مثل حضرت زهرا اين تعبير را داريم که «ان الله يغضب لغضبها و يرضي لرضاها» يعني به تعبير بنده خدا چک سفيد در اختيارش گذاشته است. خدا بخاطر غضب او غضب مي‌کند و بخاطر رضايتمندي او رضايت مي‌دهد. يعني هرکس که حضرت زهرا تأييدش کند، خدا مي‌گويد: من صد در صد تأييدش مي‌کنم. رضاي او رضاي خداست. کسي مي‌تواند در اين مقام قرار بگيرد که شش دانگ فاني در خدا باشد. يعني يک سر سوزن کمتر انحراف نباشد. چون اگر يک ذره باشد در اين حد نمي‌تواند اين بيان بيايد. حضرت آدم جايي که نبايد گندم مي‌خورد، خورد. ولي درباره اهل‌بيت خصوصاً حضرت زهرا مطلق تعريف شده است. حضرت مريم(س) سرور و سيده زمان خودش بوده است ولي حضرت فاطمه(س) تعبيري که آمده اين است که «سيدة نساء العالمين من الاولين و الآخرين» يکوقت يک قهرماني در يک زمان خاص، عصر خاص، محدوده خاص، هنر خاص ممکن است سرآمد همه قهرمان‌ها باشد اما يک پهلوان از اولين و آخرين، در اعصار و قرون سرآمد همه باشد جز حضرت زهرا نداريم. حضرت مريم با تمام قداستي که دارد. حضرت حوا و حضرت آسيه، بانوان برجسته دنيا، حضرت خديجه، ولي اينها دست بسته در خدمت حضرت زهرا(س) افتخار خدمت گذاري حضرت را دارند. امام صادق(ع) فرمود: «ما تکاملة نبوة نبيٍ الا بمعرفتها و علي معرفتها دارة القرون الاولي» هيچ پيغمبري نبوتش به کمال نمي‌رسيد الا اينکه بايد معرفت در حق اين بانو پيدا کند و فضايل و مناقب او را اقرار کند. به اقرار و اعتراف اين بانو به او شناخت و درجه مي‌دهند. رشد و برتري مي‌دهند.
اين چه بانويي است که تمام انبياء دست به سينه هستند، حتي پيغمبر ما فداي او مي‌شود. پيغمبر تمام حرکاتش و رفتار و سيره‌اش، عصمت کامل دارد و از طرف خدا کنترل شده است. هربار به پيامبر خبر مي‌رسيد که فاطمه زهرا ديدن پيامبر آمدند، «قامَ اليها» مثل يک پدر و مادري که مدت‌ها فرزندش را نديده، با يک شوق و اشتياق مي‌رفت. پيامبر هربار مسافرت مي‌رفتند، آخر نفري که وداع مي‌کردند حضرت زهرا بود و وقتي برمي‌گشتند اول جايي که مي‌رفتند خانه دخترشان بود. اينکه بعضي حسادت مي‌کردند و بعدها بغض و کينه خود را ابراز کردند، عظمتي که در او بود واقعاً اين حسادت هم نسبت به حضرت امير و هم نسبت به حضرت زهرا بود. هربار که حضرت وارد مي‌شدند پيغمبر با شوق به سمت حضرت زهرا مي‌رفتند و بو مي‌کردند و مي‌فرمودند: بوي بهشت از او استشمام مي‌شود. چون وجودش با ميوه‌ها و غذاهاي بهشتي درست شده است. من نديدم که مثلاً آيت الله، مرجع، پروفسور و دانشمندي هميشه خم شود و دست دخترش را ببوسد. عکسش را ديديم که دختر و پسر احترام مي‌کنند و اين خوب است. اما اينکه بزرگي خم شود دست دخترش را ببوسد نديديم. اول شخصيت عالم است، جبرئيل‌ها و ميکائيل‌ها و اولياي خدا دست به سينه در مقابل پيامبر هستند. اين چه شخصيتي است که خدا به او امر مي‌کند و هربار اين خانم مي‌آيد، خم شو به اندازه رکوع دست اين بانو را ببوس. خدا آقاي سازگار را حفظ کند، هشتاد درصد از مداحان ما سر سفره ايشان نشستند. گفت:
تمام آفرينش، پاي بستد،پيامبر خم شد و بوسيد دستت
بهشت قرب احمد سينه توست، ضمير خلق در آئينه توست
پيامبر عاشق راز و نيازت، اميرالمؤمنين محو کمالت، خدا فخريه دارد بر نمازت
حضرت زهرا يک شخصيت فوق العاده است. آيت الله بهجت مي‌فرمودند: به يک معنا غلو در مورد اهل‌بيت معنا ندارد. حضرت مريم افتخار مي‌کند که کنيز حضرت زهرا باشد. امام صادق مي‌فرمايد: حضرت مريم سرور زنان زمان خودش است. اما حضرت زهرا از اولين و آخرين است. آنها در تمام سختي‌ها و شدايد به اينها پناهنده مي‌شدند و از اينها کمک مي‌گرفتند. روايت‌هاي فراوان هست که چهارده معصوم و اميرالمؤمنين و حضرت زهرا افضل از اولين و آخرين هستند. تمام امامان ما در مقابل اين بانو دست به سينه هستند. پيغمبر خدا به حد رکوع خم مي‌شدند و دست صديقه کبري را مي‌بوسيدند. در جايگاه بالاي اتاق حضرت زهرا را مي‌نشاندند و خودشان در مقابل حضرت زانو زده و مي‌نشستند. هروقت پيغمبر بر حضرت زهرا وارد مي‌شدند، حضرت زهرا استقبال کرده و خوشآمد مي‌گفتند و جاي خود مي‌نشاندند و خدمتگزار پيامبر خدا بودند.
حضرت زهرا تنها بانويي است که امام و پيغمبر نيست ولي در افق انبياء و امامان است و اطاعت او مثل پيامبر و امام بر همه واجب است. امام باقر فرمود: «لقد کانت مفروضة الطاعة علي جميع ما خلق الله» چون رضاي او رضاي خداست و غضب او غضب خداست، معيار است. حديث کساء هم در اين ايام خوانده شود خوب است. حديث کساء را همچون زيارتنامه حضرت زهرا تبليغ کنند و اول مجلس خوانده شود. حديث کساء خيلي فوق‌العاده است و آيت الله بهاءالديني و آيت الله بهجت مکرر سفارش مي‌کردند. بنده مکرر محضر آيت الله بهاءالديني اکثر شب‌ها نماز خدمت ايشان مي‌رفتم. افرادي که مي‌آمدند و مشکل و مريضي داشتند، گرفتاري اقتصادي و مالي و روحي و جسمي داشتند، ايشان مي‌گفتند: حديث کساء و چهارده هزار صلوات و آنهايي که تمکن دارند يک گوسفند هم بکشند. گوشفند کشتن براي حضرت زهرا و حضرت ابالفضل خيلي مهم است چون باب الحوائج اين دو فوق العاده است.
اول شخصيت عالم وقتي که در وجودش احساس ضعف مي‌کند، موقع نزول وحي، کلام خدا، تجلي کلام خدا خيلي نور قوي دارد. «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ» (حشر/21) اگر بر کوه محکم و استوار اين قرآن نازل شود، کوه را متلاشي مي‌کند. وقتي خدا تجلي کرد، حضرت موسي بي‌هوش شد و هفتاد نفر مردند. در بدنشان پيغمبر احساس ضعف مي‌کردند. آيه تطهير مي‌خواست نازل شود. چه کردند؟ نزد حضرت زهرا آمدند و فرمودند: باباجان، «اني اجد في بدن ضُعفا» اول شخصيت عالم اگر در بدنش احساس ضعفي مي‌کند به حضرت زهرا مي‌گويد. يار و پناهش اوست! حضرت زهرا هم ذوب در خداست، فرمود: «اعيذُک بالله يا أبتاه من الضعف» قوت همه ضعف‌ها خداست. کسي که مي‌تواند همه ضعف‌ها را جبران کند، همه عجز و فقرها را جبران کند، خداست.من تو را از ضعف در پناه خدا درمي‌آورم. بعد امام حسن و امام حسين و حضرت علي وارد شدند و پيغمبر فرمودند: بوي جد ما در کساء است. يک خيمه‌اي بود که بعد جبرئيل از خدا پرسيد: اينها چه کساني هستند؟ قاعده‌اش اين است که خدا براي معرفي بگويد:پيغمبر هست و دختر پيغمبر و داماد پيغمبر، ولي خدا اينطور معرفي نکردند. محور و مرکز ثقل را حضرت زهرا قرار دادند. «هم فاطمة و أبوها و بعلها و بنوها» هي تکرار شده فاطمه، پدر فاطمه، فاطمه، شوهر فاطمه، فاطمه و فرزندان فاطمه، بعد هم در پايان حديث کساء حضرت علي(ع) سؤال کردند: يا رسول الله چه فضيلتي دارد که ما دور هم جمع شده‌ايم؟ پيغمبر فضيلتي که خودشان جمع شدند، را نمي‌توانند بيان کنند. ولي آثارش را براي دوستان و شيعيانشان فرمودند: اگر ذکر اين اجتماع ما در يک محفل و مجلس دوستان ما باشد، قسم به خدايي که مرا به پيغمبري فرستاد، «ما ذكر خبرنا هذا في محفل من محافل أهل الأرض و فيه جمع من شيعتنا و محبّينا، إلّا و نزلت‏ عليهم‏ الرحمة، و حفّت بهم الملائكة و استغفرت لهم إلى أن يتفرّقوا» خواهش مي‌کنم حديث کساء را در همه مجالس و خانه‌ها بخوانند. آيت الله بهجت فرمود: حتي تنها هم هستيد بخوانيد که ملائکه همراه شما هستند. اگر مي‌خواهيد در خانه شما ملائکه بيايد، خانه شما محل آمد و شد ملائکه باشد، نکبت‌ها و ظلم‌ها برود، حديث کساء بخوانيد که خانه شما را نوراني مي‌کند. اين بيست روز تا بيست بهمن بين دو فاطميه، يک مجلس روضه ولو با چهار آقا و خانم برگزار کنيد. بزرگي فرمود: اطعام دادن براي اهل‌بيت ثوابش کمتر از روضه و گريه و عزاداري نيست. حتماً بدانند که کوثر است و خير کثير است. شما وصل به خير کثير مي‌شوي، همينطور بر شما خير کثير مي‌بارد. پيغمبر خدا قسم خوردند که ذکر حديث کساء باعث مي‌شود رحمت نازل شود و ملائکه بيايند استغفار کنند تا پراکنده شوند. حضرت علي فرمود: «اذا و اللّه فزنا و فاز شيعتنا و ربّ الكعبة» باز پيغمبر فرمود: قسم به خدايي که مرا فرستاده است، در مجلس و محفلي حديث کساء تلاوت نمي‌شود «مَهْمُومٌ إِلَّا وَ فَرَّجَ‏ اللَّهُ‏ تَعَالَى هَمَّهُ» الا اينکه خدا غم او را برطرف کند. مرحوم دولابي فرمودند: يکبار کافي است که همه همّ و غم‌ها برطرف شود. چون وعده آنها قطعي است. با صدق و اخلاص اين حديث خوانده شود و توجه هم شود. «و لا طالب حاجة الّا و قضى اللّه حاجته» طالب حاجتي نيست الا اينکه خدا حاجت را برآورده کند.
فاطميه را بيشتر احياء کنيم. براي امام حسين (ع) مذاهب مختلف، مسيحي و ارمني و يهودي، در هندوستان روز عاشورا تعطيل رسمي است. حتي اهل سنت فراوان هستند که براي امام حسين عزاداري مي‌کنند ولي فاطمه زهرا مخصوص شيعه است و بسياري از علما و بزرگان مي‌گويند: ما در سختي‌ها و حوادث تلخ و سنگين پناهنده به حضرت زهرا شديم. بسياري از بزرگان مي‌گويند: مشکلات مهمي که براي ما پيش آمده براي ايام فاطميه گذاشتيم. اين تجربه است. همانطور که حضرت زهرا در اوج عظمت، از نور عظمت خدا خلق شده است، حضرت زهرا مصائبش هم خيلي سنگين است. صحيفه نور، جلد دوم، صفحه 358، براي امام حسين چقدر عزاداري مي‌کنيم؟ اربعين، پياده روي، ولي بزرگان مي‌فرمايند: فاطميه مهمتر است و ريشه و اصل است و سرچشمه همه مصائب اينجا بوده است. اين را بايد اول بزرگ کرد و عظمتش را به مردم فهماند. امام(ره) مي‌فرمايد: همين مصائب، مصيبت سلب حکومت از مولا اميرالمؤمنين(ع)، مصيبتي است که هيچ مصيبتي حتي مصيبت حضرت سيدالشهداء به او نمي‌رسد و اعظم مصائب است. ما در ايام فاطميه بايد بازگو کنيم، حضرت زهرا چرا ناله و فرياد مي‌زد؟ چرا وصيت کرد قبر من مخفي باشد؟ امام حسين روز سقيفه به شهادت رسيد. پيشاني اميرالمؤمنين روز سقيفه شکافت. چرا حضرت زهرا اينقدر ناله و فرياد مي‌زد؟ هر شخصيتي از دنيا مي‌رود ولو نا آشنا باشد، مي‌گذارند روز او را دفن کنند و مردم و آشناها را با خبر مي‌کنند. قبرش هم معلوم است. چرا تنها يادگار پيغمبر تشييع جنازه نداشت؟ چرا شبانه و مخفيانه او را غسل دادند؟ چرا شبانه و مخفيانه دفن شده است؟ حضرت چهل قبر درست کردند و ايستادند و فرمودند: اگر کسي مي‌خواهد بشکافد و افشاء کند من با اين شمشير با او مقابله مي‌کنم. چون وصيت اوست و نبايد زمين بماند. اين چه پيامي دارد. بسياري از افرادي که شيعه شدند مي‌گويند: بخاطر وصيت و عظمت حضرت زهرا پي به حقانيت برديم. حضرت زهرا کيان تشيع و اسلام ناب محمدي و حقيقت اسلام را حفظ کرده است. حقيقت مکتب را حفظ کرده است. چرا بايد قبرش مخفي باشد؟ خطبه فدکيه چه پيامي دارد؟ چرا افشاء مي‌کند افرادي که حق حضرت علي را غصب کردند، حضرت زهرا فرمودند: اگر حضرت علي در جاي خودش قرار مي‌گرفت، يک مظلوم در عالم نمي‌ماند. يک پول ناحق خورده نمي‌شد. يک خون ناحق ريخته نمي‌شد. فحشاء و منکر نبود. طلاق و اختلاف نبود. تمام اينها سرچشمه‌اش آن روز است. فاطميه خيلي مهمتر است.
حضرت امام مي‌فرمايد: عزاي ايشان از عزاي کربلا بالاتر است. در عوالم جلد يازده صفحه 567 است، امام صادق(ع) فرمود: «و لا كيوم محنتنا بكربلاء» ما محنت و بلايي مثل کربلا نداريم. بعد حضرت فرمودند: «و إن كان يوم السقيفة، و إحراق‏ النار على‏ باب‏ أمير المؤمنين فاطمة و الحسن و الحسين و زينب و أمّ كلثوم عليهم السّلام و فضّة و قتل محسن بالرفسة، أعظم و أدهى و أمرّ، لأنّه أصل يوم العذاب» مصائب کربلا هرکدام مصيبت سنگيني است. ولي امام صادق فرمود: اگر چه روز سقيفه که بنياد همه ظلم‌ها از آنجا شروع شد. حضرت زهرا اينقدر فرياد زد از دنيا رفت. مي‌فرمايد: اگرچه روز سقيفه و آتش زدن خانه حضرت علي و حضرت زهرا، امام حسن و امام حسين و زينبين و فضه و قتل و شهادت حضرت محسن با لگدي که زدند، از کربلا بزرگتر است، از کربلا وحشتناکتر و تلخ‌تر است. آن ريشه همه مصائب و سختي‌ها بوده است. خواهش مي‌کنم همه دوستداران اهل‌بيت يک ارتباطي با حضرت زهرا برقرار کنند. پيام و نداي حضرت زهرا که تولي به مولا اميرالمؤمنين(ع) و تبري از دشمنان پيغمبر و اهل‌بيت هست، در وجودشان احياء شود، انشاءالله.
شريعتي: يکوقتي از مرحوم آيت الله غروي اصفهاني صحبت کرديم، ايشان اهل شعر هم بودند و تخلصش مفتقر بوده است. مي‌گويند:
مفتقرا متاب روي از در او به هيچ رو *** زان که مس وجود را فضه‌ي او طلا کند
انشاءالله همه ما زير سايه حضرت زهرا باشيم و دست ما از دامن حضرت در دنيا و آخرت کوتاه نشود، انشاءالله. امروز صفحه 571 قرآن کريم، آيات پاياني سوره مبارکه نوح را تلاوت خواهيم کر
د.
«يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً «11» وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً «12» ما لَكُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقاراً «13» وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْواراً «14» أَ لَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً «15» وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجاً «16» وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً «17» ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيها وَ يُخْرِجُكُمْ إِخْراجاً «18» وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِساطاً «19» لِتَسْلُكُوا مِنْها سُبُلًا فِجاجاً «20» قالَ نُوحٌ رَبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي وَ اتَّبَعُوا مَنْ لَمْ يَزِدْهُ مالُهُ وَ وَلَدُهُ إِلَّا خَساراً «21» وَ مَكَرُوا مَكْراً كُبَّاراً «22» وَ قالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَ لا تَذَرُنَّ وَدًّا وَ لا سُواعاً وَ لا يَغُوثَ وَ يَعُوقَ وَ نَسْراً «23» وَ قَدْ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ لا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا ضَلالًا «24» مِمَّا خَطِيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصاراً «25» وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً «26» إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلَّا فاجِراً كَفَّاراً «27» رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ لا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَباراً «28»
ترجمه: آسمان را بر شما ريزش كنان مى‏فرستد. و شما را با اموال و فرزندان يارى مى‏كند و براى شما (از همان آب باران) باغ‏ها قرار مى‏دهد و براى شما نهرها جارى مى‏سازد. شما را چه شده كه از عظمت خداوند نمى‏ترسيد؟ در حالى كه خداوند شما را در مراحل گوناگون آفريده است. آيا نمى‏بينيد كه خداوند چگونه هفت آسمان را بر فراز يكديگر آفريده است. و ميان آنها ماه را نورى و خورشيد را چراغى قرار داده است. و خداوند شما را همچون گياهى از زمين روياند. سپس شما را در همان زمين باز مى‏گرداند و شما را بيرون مى‏آورد. و خداوند زمين را براى شما بسترى گسترده قرار داده است. تا در راههاى وسيع آن رفت و آمد كنيد. نوح گفت: پروردگارا همانا مردم مرا نافرمانى كردند و از كسى پيروى كردند كه مال و فرزندش جز بر خسارتش نيفزود. و نيرنگى بس بزرگ به كار بستند. و گفتند: معبودهاى خودتان را رها نكنيد و دست از (بت‏هاى) وَدّ و سُواع و يَعوق و نَسر بر نداريد. و بى گمان بسيارى را گمراه كردند، پس (پروردگارا) ظالمين را جز گمراهى نيفزا. آنان به خاطر خطاهايشان غرق شدند و در آتشى وصف‏ناپذير داخل شدند، و براى خود، غير از خدا ياورى نيافتند. و نوح گفت: پروردگارا از اين كافران هيچ كس بر زمين باقى نگذار. زيرا اگر آنان را باقى گذارى بندگانت را گمراه مى‏كنند و جز گناهكار و كفرپيشه نمى‏زايند. پروردگارا، مرا و پدر و مادرم را و هركس كه با ايمان به خانه‏ام وارد شود و همه مردان و زنان با ايمان را بيامرز و ظالمان را جز هلاكت نيفزا.
شريعتي: از فضيلت ذکر بلند صلوات بر محمد و آل محمد بشنويم و انشاءالله وارد بحث زيارت اولي‌هاي کربلاي معلي شويم.
حاج آقاي فرحزاد:
ايام مناسبي است که صلوات‌ها را به حضرت زهرا(س) هديه کنيم. روايت نوراني هست که پيامبر خدا فرمود: «من صلي عليکِ غفر الله ذنوبه و الحقه بي حيث ما کنتُ من الجنة» فاطمه جان هرکس بر شما صلوات و درود بفرستد، خداوند گناهانش را مي‌آمرزد و بخاطر صلوات بر حضرت زهرا هرکجاي بهشت که من هستم، صلوات فرستنده حضرت زهرا به من رسول الله ملحق مي‌شود. هر روز صلواتي را به حضرت زهرا(س) هديه کنيم که برکاتش کوثر فوق العاده است.
کاش باني‌هايي که براي زوار قم و مشهد و کربلا باني مي‌شوند، حس و حال کسي که چندين سال به مشهد و کربلا نرفته را مي‌فهميدند و حال او را درک مي‌کردند. گاهي از هزارها لقمه دادن و لباس و پوشاک دادن بهره بالاتري دارد. هم روحش شاداب مي‌شود و هم جسمش، حالا ببينيد چقدر اهل‌بيت با اين کار شاد مي‌شوند. بياييم باني شويم در فاميل و بستگان و خودمان هميشه بفرستيم. آنهايي که نمي‌توانند را فراخوان بدهيم بيايند. انشاءالله از هفته آينده شنبه تا شنبه بعد فرصت دارند در سايت ثبت نام کنند و به دوستانشان هم اطلاع بدهند. ميليون‌ها نفر هستند که هنوز کربلا نرفتند، الآن هم هزينه‌هاي سفر خيلي زياد است. خواهش مي‌کنم عزيزان در سايت سمت خدا ثبت نام کنند و ما بايد قرعه‌کشي کنيم. توقع نداشته باشيد هرکس ثبت نام کرد الا و لابد حتماً مي‌رود.
شريعتي: دعا بفرماييد و آمين بگوييم.
حاج آقاي فرحزاد: اين هفته که از آقاي بافقي ياد مي‌کنيد، آقاي بافقي خيلي فوق العاده بودند. چون آيت الله بهاءالديني با ايشان خيلي ارتباط داشتند و حاج آقاي دولابي که با ايشان تنگاتنگ رفيق و صميمي بودند. جمله عجيبي است که آيت الله بافقي وقتي مي‌خواستند از نجف بيايند در دستگاه سيد کاظم يزدي بودند ولي نرفتند از ايشان براي وجوهات و امثال اينها اجازه بگيرند. به ايشان گفتند: برو، همه مي‌روند اجازه مي‌گيرند. ايشان مي‌گويد: من رفتم به قرآن تفأل زدم که از آقا اجازه وجوهات بگيرم اين آيه آمد، «أَ لَيْسَ اللَّهُ بِكافٍ‏ عَبْدَهُ» (زمر/36) خدا بنده‌اش را کفايت نمي‌کند. اينکه توکل به خدا کردم کارم به جايي رسيد که ايشان شهريه شيخ عبدالکريم و حوزه را اداره مي‌کرد. هروقت هم کم مي‌آورد به شيخ محمد تقي پيغام مي‌داد و از بازار قم تهيه مي‌کرد. وقتي کسي به خدا تکيه مي‌کند نه تنها خود او بلکه شهريه‌ حوزه قم را تأمين مي‌کرد.
خدايا تو را قسم مي‌دهيم به صاحب اين ايام صديقه کبري، حضرت زهرا، همه ما را از بهترين شيعيان حضرت زهرا قرار بده. رفع هم و غم و گرفتاري از همه گرفتارها بفرما، آنهايي که مسکن ندارند، شغل ندارند، مريض دارند، اولاد ندارند، همه را حاجت روا بفرما. قلب امام زمان را از ما راضي و فرجش را نزديک بفرما. ما را جزء بهترين يارانش قرار بده. باران رحمتت را بر ما نازل بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شريعتي: دود بود و دود بود و دود بود *** گل ميان آتش نمرود بود

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها