اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

97-05-22-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سيري در صحيفه سجاديه امام زين العابدين (عليه‌السلام) - شرح دعاي هشتم

معرفی برنامه


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سيري در صحيفه سجاديه امام زين العابدين (عليه‌السلام)    - شرح دعاي هشتم
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 22- 05- 97
بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شريعتي: «الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولاية اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام» سلام مي‌کنم به همه دوستان عزيزم، بيننده‌هاي خوب و شنونده‌هاي نازنين‌مان،
از قديم و نديم مي‌گويند: دست بالاي دست بسيار است
دست بالاي دست‌ها اما دست مشکل گشاي کرار است
انشاءالله لحظات زندگي‌ همه ما منور به نور اميرالمؤمنين باشد. از امروز برنامه ما حال و هواي اميرالمؤمنين(ع) را دارد. ماه ذي الحجه ماه ولايت و ماه امير مؤمنان هست. قرار هست بيشتر به حضرت بپردازيم، انشاءالله. حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم. خيلي خوش آمديد. امروز خيلي مبارک باشد.
حاج آقاي فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالي و بينندگان و شنوندگان عزيز، تبريک ويژه عرض مي‌کنيم ايام حلول ماه ذي‌الحجه که ماه ولايت  و ماه اميرالمؤمنين(ع) است. از خداي بزرگ عاجزانه مي‌خواهيم که سر سوزني از حق مولا علي (ع) را ادا کنيم. امروز هم روز اول ماه هست، نماز اول ماه، صدقه اول ماه، کارهاي خير اول ماه را عزيزان فراموش نمي‌کنند. روز جشن ازدواج مولا اميرالمؤمنين و حضرت زهرا(س) هست. اين روز را به همه تبريک مي‌گويم. ما در عالم ازدواجي به اين مبارکي نداريم. ازدواج‌ها معمولاً يک طرفش معصوم است ولي ازدواج حضرت امير با حضرت زهرا هردو معصوم کامل هستند. صديق کامل هستند. امام صادق فرمود: اگر خدا حضرت علي(ع) را خلق نمي‌کرد حضرت زهرا کُفو و همتايي در عالم نداشت. اينکه دو معصوم با هم ازدواج کردند و نسل فخر عالم پيغمبر ما به برکت اين ازدواج پر خير و برکت پايدار ماند و از اين نسل يازده امام به وجود آمده که يکي امام حسن و يکي امام حسين است، يکي امام زمان است. بعد از تلاوت قرآن در مورد اين ماه و مناسبت‌هاي اين ماه اشاراتي داريم. از صميم دل تشکر مي‌کنيم از عزيزاني که برنامه سمت خدا را پيگيري مي‌کنند. عزيزاني پيام داده بودند که صاحبخانه ما چند سال است کرايه را افزايش نداده است. يا صاحبخانه بخاطر اينکه بچه‌دار شديم چند ماه از ما اجاره نگرفته است. چه بسا خودشان هم نياز داشته باشند ولي با اين رحم کردن خدا رحمت الهي را به ما جذب مي‌کند.
شريعتي: امروز براي ما چه آورده‌ايد؟
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم. الحمدلله رب العالمين، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
«الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولاية اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب و ائمة من بعده» يک شعاري براي ماه ذي‌الحجه معين کنيم، يک نشانه باشد. گفتيم دعاي هشتم صحيفه سجاديه 44 مورد است که امام سجاد(ع) به ما ياد مي دهد به خدا پناه ببريم و از خدا کمک بخواهيم. از هيجان حرص، شدت غضب، غلبه حسد به خدا پناه ببريم. خيلي‌ها نوشتند ما با خودمان مبارزه مي‌کنيم. مرحوم مجلسي مي‌گويد: اصلاً کسي اعمال هم نکند رذيله حسد خودش يک گناه بزرگي است. اينکه از زمين خوردن ديگري خوشحال شويم. رقيب ما پيشرفت کند ناراحت شويم. اين خوب نيست. آدم حسود خوشي، لذت، راحتي دنيا و آخرت را از دست مي‌دهد. در قعر جهنم خودش را عذاب مي‌دهد و بعد هم در آتش مي‌سوزد. يک داستان زيبايي را شهيد مطهري نقل کرده است خيلي عجيب است. آدم حسود حاضر است خودش را نابود کند که طرف پيشرفت نکند يا چرا طرف پيشرفت مي‌کند؟ با خدا در جنگ است. با قضا و قدر خدا در جنگ است.        در خانواده‌ها خيلي رايج است. دو تا خواهر و برادر نمي‌توانند همديگر را ببينند. گاهي بعضي از عروس و مادر شوهرها هم همينطور هستند. مادر مي‌گويد: پسرم بايد شش دُنگ حواسش طرف من باشد.     اگر آقا يک مقدار به خانمش برسد به مادر برمي‌خورد يا برعکس. فراوان پيام داريم که مي‌گويند: من مادرم را نمي‌توانم مسافرت ببرم به خانمم برمي‌خورد. حسادت رذيله بسيار خطرناکي است و بايد با آن مبارزه کرد.
خدا حضرت يوسف را زيبا خلق کرده است. چرا بايد او را نابود کنيم و در چاه بياندازيم. شهيد مطهري نقل کرده در زمان يکي از خلفا، دو تا همسايه بودند با هم زندگي مي‌کردند. يک همسايه وضع خوبي داشت. اين بنده خدا عقب افتاده بود و تاب ديدن اين همسايه را نداشت.     به هر شکلي مي‌خواست او را از بين ببرد ولي نمي‌توانست کاري بکند. شيطان به او ياد داد، رفت غلامي خريد و به غلام خيلي محبت کرد. اينقدر محبت کرد که او را تسخير کند، بعد گفت: احسان من بخاطر يک کاري است. گفت: من نمي‌توانم همسايه‌ام را ببينم. مي‌خواهم نابود شود ولي اگر ما دست به کار شويم ممکن است پيشامدي شود. من يک نقشه‌اي کشيدم شما اين را پياده کن. شب در تاريکي با همديگر روي پشت بام همسايه مي‌رويم و اين تيغ را مي‌دهم سر مرا ببر و مرا بکش که به عنوان قاتل همسايه ما را بگيرند و اعدام کنند. يعني حاضر است خودش کشته شود که طرفي که پيشرفت مي‌کند زمين بخورد و نابود شود. غلام را وادار کرد شبانه پشت بام همسايه رفتند و سر اربابش را بريد و کارد و چاقو را گذاشت، فردا آمدند جسد را پيدا کردند و همسايه بي گناه را دستگير کردند. خواستند او را اعدام کنند، غلام ديد ناجوانمردي است که افشاء نکند. رفت همه ماجرا را گفت و رفع اتهام شد! حسد چه مي‌کند. آدم حسود خوشي ندارد. با حسادت‌هايمان مبارزه کنيم.
مورد ديگر که در اين دعا به خدا پناه مي‌بريم از کم صبري و ضعف صبر است. الآن بسياري از مشکلات بخاطر بي صبري است. آستانه تحمل ما کم شده است. کسي حرفي مي‌زند، در فضاي مجازي متلکي مي‌گويند، همه چيز به هم مي‌ريزد. بيش از صد مورد در قرآن واژه صبر آمده است. حدود بيست بار امر به صبر آمده است. در يک آيه قرآن دو بار «اصبروا، صابروا» آمده است. «اصبروا» صبر شخصي و «صابروا» اجتماعي. در نهج البلاغه هست که کسي فرزندش مرده بود، حضرت فرمودند: اگر صبر کني هم اجر دنيا و راحتي دارد، اگر جزع فزع کند، داد و فرياد کنم خودش را از بين مي‌برد و اجرش را پايمال کرده است. صبر آنقدر مهم است که خدا چک سفيد به صابران داده است. «إِنَّما يُوَفَّى‏ الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ» (زمر/10) آدم‌هايي که در انجام واجبات و انجام تکليف صبر مي‌کنند، هزار بار پيشنهاد رشوه مي‌دهند ولي از خدا مي‌ترسد و نمي‌گيرد. هزار راه‌هاي فرار دارد که کلاهبرداري کند، غش در معامله کند ولي نمي‌کند. صبر در ترک معصيت، صبر در انجام وظيفه، صبر در مصائب و بلاها! صبر آنقدر مهم است که خدا اهل صبر را چک سفيد داده است. بعضي هستند گردن خدا و پيامبر مي‌اندازند و مي‌گويند: من ديگر نماز نمي‌خوانم. دين را در چهارده معصوم ببينيم. اين مصائب و سختي‌ها تقصير دين نيست، تقصير مکتب ما نيست. تقصير اهل‌بيت نيست. نمونه و نماد دين چهارده معصوم هستند. ولي بقيه ممکن است اشتباه کنند.
امام(ره) فرمودند: من از دشمنان خارجي نمي‌ترسم ولي چند چيز هست که مي‌ترسم از داخلي‌ها، يکي زي طلبگي که زاهدانه همه علماي ما زندگي کردند و دنبال دنيا و رياست نبودند. يکوقت روحانيت ما دنبال رياست طلبي و جمع آوري،     اشرافيگري و امثال اينها نرود. اين خطر جدي است. فرمودند: آفتي که اين انقلاب را زمين مي‌زند اشرافيگري و دنبال     دنيا رفتن است. مي‌فرمودند: آمريکا نمي‌تواند ما را زمين بزند ولي ما مي‌توانيم خودمان را زمين بزنيم. «الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي‏ الدُّنْيَا» (کافي/ج1/ص46) فقها، علماء، نمايندگان خدا و پيغمبر هستند مادامي که دنيا طلب نشدند. دنبال رياست و پول و مقام نرفتند. دوم چيزي که فرمودند اختلاف است. اختلاف‌ها باعث مي‌شود اين نظام و اسلام و مکتب از هم پاشيده شود. امام فرمودند:     اگر کاميون‌دارها مشکل پيدا کنند همان صنف کاميون‌دارها مشکل پيدا مي‌کنند. ولي علما اگر با هم مشکل بخورند، چون اينها رهبر هستند تمام شهرها با هم مي‌جنگند. اين دو چيز را امام پيش‌بيني کردند و ما بايد مواظب باشيم. اينقدر صبر کردن مهم است که خدا مي‌فرمايد: اهل صبر بدون حساب به بهشت مي‌روند.
امام باقر(ع) فرمودند: «ان اهل الصبر يدخلون الجنه بغير حساب» چند معصوم اين روايت را فرمودند.     اين را براي آنهايي مي‌گويم که در اين بحران‌‌ها فشار زيادي را تحمل کنند ولي از دين و خدا و پيغمبر برنمي‌گردند. حديث داريم در آخرالزمان حفظ دين مثل آتش گداخته کف دست است. آنهايي که نماز يکشنبه‌هاي ماه ذي‌القعده را خواندند عاقبت بخير مي‌شوند. امام صادق فرمود، پيغمبر خدا فرمود، «مَنِ ابْتُلِىَ‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ بِبَلَاءٍ فَصَبَرَ عَلَيْهِ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ أَلْفِ شَهِيدٍ» (كافى/ ج 2/ ص 92) اگر يک مؤمني در برابر فشارهاي جسمي، روحي، اقتصادي، مصيبت‌‌ها که بر او وارد شده صبور باشد و گله و شکايت نکند، ثواب هزار شهيد را دارد. چرا؟ شهيد ميدان جنگ مي‌رود و در يک لحظه با يک گلوله به ملاقات خدا مي‌رود. ولي اين آقا يا خانم با ناهنجاري‌هاي فردي و اجتماعي دائم مبارزه مي‌کند، روزي چند بار بايد شهيد شود. اينجا رشوه نگيرد، با نامحرم تماس نگيرد، خجالت بکشد، همه اينها جهاد اکبر است ولي اين جهاد اصغر است. اگر کسي ابتلائات روزگار را تحمل کند، شوهر بداخلاق، زن بداخلاق، مشکلات اقتصادي، باز هم صبور است و دين و ايمانش را از دست نمي‌دهد، مثل شهيد است. خدايي که به پيغمبر صلوات فرستاده در قرآن به اهل صبر، نه يک صلوات، «و رحمه» اينها هدايت شده هستند.
خانواده‌هايي که از جانبازان نگهداري مي‌کنند، پدر و مادرها، فرزندانشان، اينها ثوابش از آن شهيد بالاتر است. شهيد راحت شد ولي اين جانباز يک عمر پا ندارد، قطع نخاع است. دست ندارد، اين ثواب هزار شهيد دارد. حديث داريم صبر به منزله سر در بدن است. بدني که سر ندارد حيات ندارد. صبر به منزله سر در بدن است و رأس ايمان صبر است. چون امروز روز جشن ازدواج مولا اميرالمؤمنين و حضرت زهرا(س) است که باشکوهترين ازدواج عالم است، ازدواج آسماني است. نمونه اين صبر را بخواهيم مثال بزنيم در وجود حضرت علي و حضرت زهرا تجلي کرده است. چرا اينها امام شدند؟ در قرآن داريم که «    وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا» (سجده/24) شاخصه مهم امام معصوم اين است که صبر داشت. اميرالمؤمنين از روز اول در رکاب پيغمبر تمام فشارها را تحمل کردند. در جنگ‌ها تحمل کردند، بعد از حضرت زهرا چقدر صبوري کردند. بعد از پيغمبر چقدر صبوري کردند. به دستشان ريسمان بستند و صبر کردند. ما مديون صبر حضرت هستيم. در روايت داريم که گاهي حضرت زهرا براي حضرت امير گريه مي‌کردند و مي‌فرمودند: بخاطر مظلوميت شما گريه مي‌کنم. حضرت علي مي‌فرمودند: در راه خدا اين مصائب کوچک است. هر چيزي در راه خدا قابل تحمل است.
ما دوازده ميليون جوان داريم که وقت ازدواجشان گذشته است. من نوزده سالگي ازدواج کردم ولي پشيمان هستم که باز هم دير ازدواج کردم. سن ازدواج خيلي بالا رفته است. جبرئيل به پيغمبر گفت: ميوه وقتي مي‌رسد بايد چيده شود. قبلش خام و ناپخته است و بعدش هم فاسد مي‌شود. 18 تا 25 سالگي بهترين سن ازدواج است. رسانه، مراجع و علما، مسئولين، حکومت ما بايد فکري براي ازدواج جوان‌ها بکنند. مهم‌ترين مشکلي که در امر ازدواج است جدا از مشکلات اقتصادي و بيکاري و مسکن، يکي از مهم‌ترين مشکلاتي که دست ما هم هست سخت‌گيري‌هاي دختر و پسر و خانواده‌هاي آنها هست.  انتخاب مورد ازدواج يک پروژه است. در روايت داريم «إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ‏ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ» (كافى، ج 5، ص 347) يکي از رفقاي ما مي‌گفت: شايد پنجاه مورد براي برادرم خواستگاري رفتيم، هرجا رفتيم گفتند: داماد چقدر پول دارد؟ مدرکش چيست؟ قيافه چطور است؟ يکي نپرسيد: اخلاق و ايمان دارد و نماز مي‌خواند؟ ما روي آدميت طرف فکر نمي‌کنيم. حتي انسان با يک مسيحي غير مسلمان هم ازدواج کند ولو خوش اخلاق است، مي‌تواند زندگي کند. بعضي از علما و فقهاي ما ازدواج با اهل کتاب را جايز مي‌دانند، غير دائم هم که همه جايز مي‌دانند. انسان اگر مسلمان نباشد ولي با اخلاق باشد، مي‌شود زندگي را جمع کرد ولي اگر مسلمان باشد و اخلاق نداشته باشد نمي‌شود زندگي کرد. اخلاق شرط مهم است و بعد هم دينداري است. اگر اخلاق داشت، با تقوا بود آزار و شکنجه نمي‌دهد و خلاف نمي‌کند. پيغمبر ما فرمود: بهترين ازدواج‌ها کدام ازدواج است؟ برترين و بهترين ازدواج‌ها آن است که در آن سخت‌گيري نباشد. تشريفات و تجملات را کنار بگذاريد و آسان بگيريد. يکي از بستگان دور ما، چهل سال قبل گفت: من همه چيز مي‌خرم ولي آينه و شمعدان نمي‌خرم. تمام فاميل بر عليه من قيام کردند! مبلمان چنين، يخچال چنان، چه کسي اين را گفته است؟! به اندازه باشد و باعث زحمت ديگران نباشد. بهترين ازدواج، آسانترين ازدواج‌هاست.     پيغمبر     ما فرمود: «أنا و اتقياء من امتي بُرآءُ من التکلف» من و کساني که تقوا دارند، يعني دين دارند و پيرو پيغمبر هستند، از تکلف بيزاريم.
خواستگاري حضرت علي(ع)    خيلي راحت بود. حضرت زهرا خيلي خواستگار داشتند. فرمودند: اين امر خداست. حضرت علي خجالت مي‌کشند به پيغمبر بگويند براي خواستگاري آمدند. بعد حضرت پيشنهاد دادند. پيغمبر خدا قبول کردند. به حضرت زهرا(س)     پيشنهاد دادند و حضرت زهرا فرمودند: خدا به اين کار را    ضي است؟     پيامبر فرمود: بله. حضرت قبول کردند. خدا که راضي است يعني همه چيز راضي است. فرمودند: علي جان چه داري؟ حضرت يک زره داشتند، يک شتر و يک شمشير داشتند. حضرت زره را فروختند به عنوان مهريه يا شير بهاء دادند. مهريه حضرت زهرا(س) بين چهارصد يا پانصد مثقال نقره بود. در هيچ کشوري غير از ايران اينقدر پروژه ازدواج گسترده و کمرشکن نيست. ولي در کشور ما غوغا است و فقط پولدارهاي درجه يک مي‌توانند ازدواج کنند. برترين شخصيت عالم پيغمبر خداست و بعد حضرت علي و بعد فاطمه زهراست. اينها الگوي ما هستند. شما اگر مهريه را ميلياردها قرار بدهيد ولي طرف نتواند بدهد و گوشه زندان برود چه خواهي کرد؟   مهر حلال مشکلات نيست. مهريه حضرت زهرا خيلي ساده بود. جهاز حضرت هفده قلم بود. حضرت علي زره‌شان را فروختند و پولش را دادند، رفتند هفده قلم جهيزيه را تهيه کردند. آنچه نيازهاي اوليه بود تهيه کردند. پيغمبر ما وقتي چشمشان به ظروف گلي و سفالي جهاز حضرت زهرا افتاد گريه کردند. فرمودند: خدايا مبارک بگردا        ن يک طايفه‌اي که عموم ظروفش سفالي است. حتي حضرت پيراهن عروسي خودشان را هم به سائل دادند. پيغمبر ما شب عروسي با حضرت خديجه نه خانه و مکان داشت، منتهي حضرت خديجه وضع مالي خوب داشت و گفت: مال و جان من در اختيار شما باشد. ولي حضرت علي و حضرت زهرا چيزي نداشتند چون اينها از انصار بودند، از مکه هجرت کردند. مردم مدينه از اينها پذيرايي مي‌کردند. خود پيغمبر هم اول منزل ابو ايوب انصاري وارد شدند. حضرت علي نتوانست يک اتاق تهيه کند.
حارث بن نُعمان، آدم خيّري بود. خبر دادند اتاق خالي دارد. پيغمبر فرمودند: اينقدر براي انصار و افراد بي بضاعت رو زديم ديگر خجالت مي‌کشيم به اين آقا بگوييم يک اتاق هم به داماد ما بده. خبر به حارث بن نعمان رسيد. گفت: يا رسول الله! من و مالم فداي خدا و پيغمبر! نزد من چيزي از اين محبوب‌تر نيست که شما امر کني و من در اختيار شما قرار بدهم. يک اتاق در اختيار اين بزرگواران گذاشت، حضرت زهرا مي‌فرمايد: يک پوست گوسفند داشتيم که زير مي‌انداختيم و بعضي مواقع هم پهن مي‌کرديم که حيواني روي آن علف بخورد. يک زندگي بسيار ساده ولي پر از مهر و محبت و صفا و صميميت! اين آيه قرآن در مورد اين بزرگواران است «مَرَجَ‏ الْبَحْرَيْنِ‏ يَلْتَقِيانِ، بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ، يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان‏» (الرحمن/19-22) دو درياي نور و رحمت به هم متصل مي‌شوند، «بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ» پيغمبر است که بين اينها واسطه و دلال است. «يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان‏» هم امام حسن و امام حسين هستند. فرمودند: خانم‌ها بروند، رفتند ولي در تاريکي ديدند خانمي ايستاده است. پيغمبر خدا فرمودند: شما چرا نرفتي؟ اسماء بنت عميس بود همسر جعفر طيار، خيلي خانم بزرگواري بود. عرض کرد: يا رسول الله! من قصد مخالفت با شما را نداشتم. ولي روزهاي پاياني عمر همسرتان حضرت خديجه(س) حضرت بي‌تابي مي‌کردند و نگران بودند. گفتم: چرا ناراحت هستيد؟ فرمود: من يک دختر دارم، روزي عروس مي‌شود و عروس نياز به مادر دارد و شب عروسي تنهاست. من نيستم کمک او کنم، شما جاي خالي مرا پر کن! پيغمبر خيلي متأثر شد و گريه کرد. گفت: من به نيابت از حضرت خديجه ماندم تا کمک کنم. تا يک هفته ماند کارهاي حضرت زهرا را بکند به نيابت از حضرت خديجه(س).
شريعتي: امروز دوستان ما صفحه 410 قرآن کريم را تلاوت خواهند کرد و از ثواب و برکاتش بهره‌مند خواهند شد.
«وَ لَئِنْ أَرْسَلْنا رِيحاً فَرَأَوْهُ مُصْفَرًّا لَظَلُّوا مِنْ بَعْدِهِ يَكْفُرُونَ «51» فَإِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ «52» وَ ما أَنْتَ بِهادِ الْعُمْيِ عَنْ ضَلالَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآياتِنا فَهُمْ مُسْلِمُونَ «53» اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً يَخْلُقُ ما يَشاءُ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ «54» وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَيْرَ ساعَةٍ كَذلِكَ كانُوا يُؤْفَكُونَ «55» وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتابِ اللَّهِ إِلى‏ يَوْمِ الْبَعْثِ فَهذا يَوْمُ الْبَعْثِ وَ لكِنَّكُمْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ «56» فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ «57» وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَ لَئِنْ جِئْتَهُمْ بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ «58» كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ «59» فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لا يُوقِنُونَ «60»
ترجمه: و اگر بادى (آفت زا) بفرستيم، و (مردم زمين سرسبز) را زرد شده ببينند، بعد از آن كفر خواهند ورزيد. (دلهاى اينان مرده است) پس تو نمى‏توانى مردگان را شنوا كنى، و اين دعوت را به گوش كران آنگاه كه پشت كنان روى مى‏گردانند، برسانى. و تو هدايت كننده‏ى كوران از گمراهيشان نيستى، تنها كسانى سخنت را به گوش مى‏گيرند كه به آيات ما ايمان دارند و اهل تسليم هستند. خداست كه شما را از ناتوانى آفريد، سپس بعد از ناتوانى، قوّتى بخشيد، آنگاه بعد از توانايى و قوّت، ضعف و پيرى قرار داد؛ او هر چه بخواهد مى‏آفريند، و اوست داناى توانا. و روزى كه قيامت بر پا شود، مجرمان سوگند ياد مى‏كنند كه جز ساعتى درنگ نكرده‏اند، (آنان در دنيا نيز) اين گونه (از حقّ) گردانده مى‏شدند. و كسانى كه علم و ايمان به آنان داده شده، (به مجرمان) مى‏گويند: قطعاً شما (به موجب آنچه) در كتاب خداست تا روز رستاخيز (در برزخ) مانده‏ايد، پس اين، روز رستاخيز است، ولى شما نمى‏دانستيد (كه قيامت حقّ است). پس در چنين روزى، پوزش كسانى كه ستم كردند سودى ندارد، و توبه‏ى آنان نيز پذيرفته نمى‏شود. و به راستى در اين قرآن، براى مردم از هر گونه مثلى آورديم و اگر براى آنان نشانه و معجزه‏اى بياورى، كافران حتماً خواهند گفت: شما جز بر باطل نيستيد. (و اين‏ها سحر و جادوست). اين گونه، خداوند بر دل‏هاى كسانى كه معرفت ندارند، مهر مى‏زند. پس صبر پيشه كن كه همانا وعده‏ى خداوند (درباره‏ى نصرت تو) حقّ است، و كسانى كه (به راه حقّ) يقين ندارند تو را به سبك سرى وادار نكنند.
حاج آقاي فرحزاد: پيامبر سفارشاتي به حضرت علي کرد که يا علي با لطافت و با محبت برخورد کن. حضرت زهرا(س) هم     در هيچ موردي حضرت علي را وادار به کاري نکردند. هيچوقت او را ناراحت نکردند. حضرت علي مي‌فرمايد: هروقت وارد خانه مي‌شدم همه غم‌ها و غصه‌ها از دل من بيرون مي‌رفت. اينها براي ما الگو هستند.
صلوات را هم فراموش نکنيد. صوات ما را وصل مي‌کند. پيغمبر فرمود: «أَوْلَي‏ النَّاسِ‏ بِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَكْثَرُهُمْ عَلَيَّ صَلاةً (فِي دَارِ الدُّنْيَا)» (مكارم الاخلاق، ص 312) چه کسي از همه به پيامبر نزديک‌تر است؟ آنهايي که از همه بيشتر بر محمد و آل محمد صلوات مي‌فرستند. امروز که اول ماه ذي‌الحجه هست، هيچ ماهي مثل ماه ذي‌الحجه مناسبت نداريم. حتي ماه رجب، حدود 25 الي 30     مناسبت مهم در رابطه با اهل‌بيت هست که اين کتاب را معرفي مي‌کنيم.
شريعتي: جناب آقاي ميرشفيعي عزيز زحمت کشيدند مناسبت‌هاي ماه ذي الحجه را با آيات و روايات جمع آوري کردند، به 20000303 پيامک بزنيد، دوستان ما، شما را راهنمايي خواهند کرد.
حاج آقاي فرحزاد: فايل pdf هم موجود است و مي‌توانند دانلود کنند. هرکس هرچقدر ميليوني چاپ کند خيلي خوب است. اين دهه، دهه فوق‌العاده‌اي است و خدا در قرآن به اين دهه قسم خورده است. «وَ الْفَجْرِ وَ لَيالٍ‏ عَشْر» (فجر/1و2)     خدا به اين ده شب قسم خورده است. «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ» (اعراف/142) از امشب نماز «واعدنا» فراموش نشود. کسي که اين نماز را بين مغرب و عشاء بخواند در ثواب حاجياني که به حج رفتند، شريک است. به اين دهه در جاي جاي قرآن اشاره شده است. پيغمبر فرمودند: عبادت و عمل صالح در هيچ ايامي مثل اين دهه برتري ندارد و محبوب خدا نيست. دعا و صدقه و روزه دارد. دعايي دارد «لا اله الا الله عدد الليالي و الدهور، لا اله الا الله عدد امواج البُحور» اين دعا در اول مفاتيح، اعمال دهه اول ماه ذي الحجه است. مرحوم آقاي دولابي مي‌فرمودند: اين دعا از آن دعاهاي نابي است که اميرالمؤمنين انشاء کردند و تمام ذرات عالم ظهور «لا اله الا الله» هستند. خيلي دعاي زيبايي است     که انشاءالله عزيزان بخوانند.
ايام شهادت امام باقر(ع) را پيش رو داريم، بعد هم عرفه «سد الابواب» است. روزي که همه درها را به مسجد بستند الا در خانه حضرت امير(ع) و بعد حديث ثقلين، خواهش مي‌کنم از صاحبان رسانه، صاحبان منبرها و امام جماعت‌ها، در اين ايام اين مناسبت‌ها را بازگو کنند. حيف است مردم ندانند. مشکلات اساسي ما، خانوادگي و اجتماعي براي اين است که از اهل‌بيت فاصله گرفتيم.
خدايا تو را قسم مي‌دهيم به حق علي(ع) و حضرت زهرا وسايل ازدواج تمام آنهايي که نياز به ازدواج دارند فراهم بفرما. خدايا به حق محمد و آل محمد، به آنهايي که همسر ندارند، همسر خوب، به آنهايي که شغل ندارند، شغل خوب، به آنهايي که مسکن ندارند، مسکن خوب مرحمت بفرما. قلب امام زمان از ما راضي و فرجش را نزديک و ما را جزء بهترين يارانش قرار بده. رفع هم و غم و گرفتاري از همه گرفتارها بفرما.
شريعتي: قد و بالاي علي از چشم زهرا ديدني است *** واي وقتي مي‌رسد دريا به دريا ديدني است
«والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمدٍ و آله الطاهرين»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها