اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

97-05-01-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سيري در صحيفه سجاديه امام زين العابدين (عليه‌السلام) - شرح دعاي هشتم

معرفی برنامه


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سيري در صحيفه سجاديه امام زين العابدين (عليه‌السلام) - شرح دعاي هشتم
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 01- 05- 97
بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شريعتي: سلام مي‌کنم به همه بيننده‌ها و شنونده‌هاي نازنين‌مان، ايام دهه کرامت     بر شما مبارک باشد. کم کم داريم نزديک مي‌شويم به اوج اين دهه که ميلاد با سعادت ولي نعمتمان، امام رئوف، امام رضا(ع) هست. انشاءالله زيارت مشهد الرضا نصيب شما شود و به برکت امام رضا تمام دلها سرشار از آرامش باشد. حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم. خيلي خوش آمديد. ايام بر شما مبارک باشد.
حاج آقاي فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالي و بينندگان و شنوندگان عزيز، دهه کرامت و ولادت سر تا سر نور ولي نعمتمان آقا علي بن موسي الرضا را تبريک عرض مي‌کنم. انشاءالله جزء بهترين شيعيان امام هشتم و جزء زوار خالص او باشيم و خدا به همه مردم ما توفيق بدهد که  واسطه خير شوند که همه عزيزان و بستگاني که نرفتند، محض رضاي خدا بروند. در مملکت ما زشت است که بسياري دوست اهل‌بيت و عاشق اهل‌بيت هستند ولي هنوز مشهد نرفتند. انشاءالله خدا به همه عزيزان توفيق بدهد که واسطه     اين خير شوند و همه را به مشهد الرضا برسانند.
شريعتي: بحث امروز ما به رسم دوشنبه‌ها که در محضر صحيفه سجاديه هستيم، دعاي هشتم صحيفه سجاديه بود که امام سجاد(ع) از رذايل اخلاقي به خداوند متعال پناه مي‌برند که در واقع يک مکتب و يک کلاس درس براي ما است.
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم. الحمدلله رب العالمين، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
همانطور که هفته‌هاي گذشته عرض کرديم، دعاي هشتم صحيفه سجاديه 44 رذيله و اخلاق مذموم هست که امام سجاد(ع) به خدا پناه مي‌برند يعني بدون کمک و پناه به خدا آدم نمي‌تواند از اين معضلات بيرون بيايد. بايد خدا کمک کند. اگر کمک نکند همه درمانده هستيم. از چيزهاي ديگر که حضرت به خدا پناه مي‌برند، «وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَنَاوُلِ اَلْإِسرَافِ» خدايا به تو پناه مي‌بريم که گرفتار اسراف شويم. بايد در مورد اسراف در برق و اسراف در آب صحبت کنيم. البته سوء مديريت هست و هر هفته پيام‌هايي داريم که چرا به مسئولين و دولتمردها نمي‌گوييد؟ ما به همه مي‌گوييم ولي اگر آنها نتوانستند يا توانستند و عمل نکردند لااقل خودمان به داد خودمان برسيم. امام سجاد مي‌گويد: به تو پناه مي‌برم از اينکه مرتکب اسراف شوم. بيست ميليون خانوار هرکدام دو لامپ را خاموش کنيم. حياط و کوچه را مي‌شويد و مي‌گويد: پولش را مي‌دهم. اسراف در مصرف نان و غذا، چقدر غذاي سالم دور ريخته مي‌شود. در رستوران‌ها و عروسي‌ها! «وَ مِنْ فِقْدَانِ اَلْكَفَافِ» اگر دچار اسراف شدم ممکن است به اندازه کفاف گير من نيايد. يعني قدردان نباشم! «وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَمَاتَةِ اَلْأَعْدَاءِ» خدايا به تو پناه مي‌برم از اينکه دچار شماتت دشمن‌ها شوم.
پيغمبر (ص) فرمودند: «اني ما أخاف عليکم من الفقر و لکن أخاف عليکم من سوء التدبير» فرمود: من بر فقر و کمبود و نداري بر شما نمي‌ترسم. بر سوء تدبير و سوء مديريت مي‌ترسم. چرا اينقدر ريخت و پاش اضافه هست؟ «ضَمِنْتُ‏ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا يَفْتَقِرَ» (كافى، ج 4، ص 53) اميرالمؤمنين مي‌فرمايد: ضمانت مي‌کنم کسي که ولخرجي نکند و ميانه رو باشد، مقتصد باشد، هيچوقت فقير و گرفتار نشود. خدايا به تو پناه مي‌برم از اينکه مورد شماتت دشمن قرار بگيرم. به تو پناه مي‌برم از اينکه «وَ مِنَ اَلْفَقْرِ إِلَى اَلْأَكْفَاءِ» دستم را به هم‌نوع خودم دراز کنم. بخاطر تشريفات و تجملات دست جلوي ديگران دراز کنم. «وَ مِنْ مَعِيشَةٍ فِي شِدَّةٍ» خدايا به تو پناه مي‌برم که عيش و زندگي من در شدت زحمت باشد. «وَ مِيتَةٍ عَلَى غَيْرِ عُدَّةٍ» خدايا به تو پناه مي‌برم از اينکه مرگ من فرا برسد و آماده براي رفتن نباشم. خدايا به تو پناه مي‌برم از مرگي که آمادگي نداشته باشم.
نماز يکشنبه ذي‌القعده چون يک روز از آن گذشته است، امسال پنج تا يکشنبه است، چون روز اول ماه يکشنبه بوده است. خواهش مي‌کنم همه يکديگر را با خبر کنند. اين نماز يک نماز ويژه است. پيغمبر تعبير مي‌فرمايد: کسي که اين نماز را بخواند، به او مي‌گويند: از اول شروع کن. خدا گناهان او را مي‌آمرزد و توبه او را قبول مي‌کند. خدا در روز قيامت خصماء     خود را راضي مي‌کند. ديون مردم را ادا مي‌کند، تواني که دارد انجام مي‌دهد و آن کسي هم که نتوانست خدا کمکش مي‌کند بلاشک خصماء او را راضي مي‌کند. از خاصيت‌هاي مهم اين نماز اين است که با ايمان از دنيا مي‌رود. در اين دوره آخرالزمان حديث داريم کسي با ايمان از دنيا برود ملائکه تعجب مي‌کنند که چطور اين دين و ايمانش را حفظ کرده است؟ نماز يکشنبه ماه ذي‌القعده باعث مي‌شود انسان با ايمان از دنيا برود. قبر انسان در قيامت وسيع و نوراني است. يعني از زماني که مي‌ميرد تا قيامت در وسعت و نورانيت است. از خاصيت‌هاي اين نماز وسعت رزق است. از خاصيت‌هاي اين نماز اين است که خدا پدر و مادرش را از او راضي مي‌کند، مغفرت و آمرزش را شامل حال خودش و ذريه‌اش مي‌کند. ملک الموت با او مدارا مي‌کند و با آساني از دنيا مي‌رود. اين نماز ده دقيقه وقت مي‌برد و يکبار هم خواندنش کافي است. غسل روز يکشنبه ماه ذي‌القعده را بکنند. دو تا دو رکعت مثل نماز صبح به دو سلام، يک حمد و سه تا قل هو الله، بعد از «قل هو الله» در مفاتيح نوشته «مُعوذتين» يعني «قل اعوذ برب الناس، قل اعوذ برب الفلق» بعد از اينکه دو تا     دو رکعت تمام شد، بعد از سلام نماز هفتاد مرتبه «استغفرالله ربي و اتوب اليه» يکبار هم «لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم» و بعد يک دعاي يک خطي دارد. »يا عزيز يا غفار اغفر لي ذنوبي و ذنوب جميع المؤمنين و المؤمنات فانه لا يغفر الذنوب الا أنت» خيلي نماز خوبي است. ما کم عبادتي را داريم که اينقدر امتياز براي آن قائل شده باشند. مرحوم ميرزا جواد آقاي ملکي تبريزي، عرفا، اهل سير و سلوک، کسي مي‌خواست شاگرد ايشان شود سفارش مي‌کردند اول برو نماز ماه ذي‌القعده را بخوان. غير از ماه ذي‌القعده هم بعضي نقل کردند مي‌شود خواند.
در اول اين دعا که از هيجان حرص به خدا پناه مي‌برند و ما دو هفته در مورد حرص صحبت کرديم. هفته گذشته گفتم: چقدر خوب است آنهايي که توان دارند بيايند اشتغال زايي کنند، افرادي را به کار بگيرند و خدمت رساني بکنند. گفتم: مثلاً کسي که ماشين دو ميلياردي سوار مي‌شود مي‌تواند ماشين دويست ميليوني سوار شود و پولش را بدهد بيست تا     پرايد بگيرد بيست نفر کار کنند. جوان سي ساله‌اي مرا سوار کرد که فرودگاه ببرد، کنار او کسي نشسته بود که دوستش بود و استاد دانشگاه بود. گفت: حاج آقا اين جوان را مي‌بيني که به شما ارادت دارد. دقيقاً کار شما را که در سمت خدا سفارش کردي اين عمل کرده است. اين جوان از راه حلال يک ميليارد و پانصد ميليون درآمد داشته است. مي‌توانسته با اين پول سرمايه‌گذاري کند و کيف کند ولي آمده حدود هفتاد پرايد خريده و هفتاد نفر شغل ايجاد کرده است. مثلاً گفته: يک سوم براي من و دو سوم براي شما باشد. آدم هم هست ميليارد ميليارد روي هم انباشته کرده و تمام اينها بر خودش و خانواده‌اش داغ مي‌شود. اين کار از هزار نماز شب بالاتر است. سخي ولو غرق گناه باشد امام صدق ضمانت کردند که به بهشت مي‌رود. بخيل ولو هفتاد سال سر سجاده باشد و دعا کند، در قعر جهنم مي‌سوزد. «لا يدخل الجنة بخيلٌ و لا يدخل النار سخيٌ» هيچوقت بخيل به بهشت نخواهد رفت. آدم سخي هم هيچوقت با آتش جهنم نخواهد سوخت ولو کافر باشد.
امروز جمله دوم امام سجاد(ع) بعد از اينکه حضرت از هيجان حرص به خدا پناه مي‌برند، مي‌فرمايد: خدايا من به تو پناه مي‌برم از شدت و تيزي غضب و خشم. بيشتر گناهان در حالت خشم و غضب انجام مي‌شود. آدمي که معتدل و آرام و حليم و صبور است، اهانت و جسارت نمي‌کند. ولي آدم وقتي عصباني مي‌شود، دست به هرکاري مي‌زند. تمام قتل‌ها و جنايت‌ها و تعدي‌ها و زورگويي‌ها در حالت غضب انجام مي‌شود. لذا امام صادق(ع) فرمودند: «الْغَضَبُ‏ مِفْتَاحُ‏ كُلِّ شَرُ» (كافي، ج2، ص303) غضب و خشم کليد تمام بدي‌هاست. تمام طلاق‌ها و             بدي‌ها و        اختلاف‌ها،     همه بخاطر غضب است. مي‌فرمايد: «الحدة ضرب من الجنون» کسي که عصباني مي‌شود و تند مي‌شود يک نوع حالت جنون و ديوانگي است. علامتش چيست؟ «الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ» حضرت فرمود: علامتش اين است که کسي که خشم مي‌کند چند لحظه بعد که آرام مي‌شود خودش مي‌گويد: عجب کاري کردم. علامتش اين است که کسي که خشم مي‌کند پشيمان مي‌شود «فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ» اگر عقلش برگشت و از کاري که کرد پشيمان شد، حضرت مي‌فرمايد: اين علامت اين است     که مي‌خواهد بيرون بيايد ولي اگر پشيمان نشود ديگر جنون او صد در صد است. اين روايت در کتب معتبره‌ي ما هست، در اصول کافي و بحار هست، خيلي‌ها هستند توبه‌شان قبول مي‌شود. حتي پشيماني در بعضي گناه‌ها کافي است ولي پيغمبري که     دينش و مکتبش رحمة للعالمين است، فرمود: خدا توبه آدم بداخلاقو خشن و غضبناک را قبول نمي‌کند. آن کسي که خيلي عصبي مي‌شود منظور ما هست. هرچه استغفرالله بگويد و توبه کند خدا نمي‌پذيرد. من خيلي خوشحالم که پيرمرد هشتاد ساله مي‌گويد: بخاطر اين روايت‌ها اخلاق من عوض شده است. هيچوقت آيه يأس نخوانيم و نگوييم نمي‌شود. از پيغمبر سؤال کردند: چرا توبه بداخلاق پذيرفته نمي‌شود؟ حضرت فرمودند: «لأنه تاب من ذنبٍ وقع     في ذنبٍ اکبر» آدمي که تند است و سريع جوش مي‌آورد فايده ندارد. امام صادق فرمود: خوش اخلاقي گناهان را ذوب مي‌کند همانطور که خورشيد برف و يخ را ذوب مي‌کند. همين که آدم خوش اخلاق باشد، استغفرالله هم نگويد به بهشت مي‌رود. حضرت فرمود: چون ادامه دارد و دوباره کاسه و کوزه‌ها را مي‌شکند توبه‌اش قبول نمي‌شود.
يک سيد بزرگواري بود فوت کرد. ايشان فرمودند: يک موقع نجف رفتم     درس بخوانم.     در     مفاتيح                     خواندم کسي اين دعا را بخواند صورتش در روز قيامت مثل ماه شب چهارده مي‌درخشد. گفت: من هم اين دعا را خواندم. يک شاگردي داشت مرحوم آقاي انصاري همداني رفيق صميمي آيت الله دستغيب بودند به نام مرحوم آ سيد عبدالله فاطمي شيرازي، ايشان گفت: من اين دعا را خواندم. مرحوم آقاي فاطمي از افرادي بود که همه متفق القول هستند که ايشان چشم برزخي داشتند، خيلي از واقعيت‌ها را مي‌ديد. گفت: من اين دعا را خواندم، چند دقيقه بعد در خانه را زدند. آمدم ديدم سيد عبدالله فاطمي است. نگاه کرد مي‌خواست مرا ببوسد و مرا بغل کند. گفت: فلاني مي‌آيي بيرون برويم؟ گفتم: باشد. رفتيم قدم زديم و اسم يک نفر را برد که من از او دلخور بودم. خيلي تند شدم و به طرف بد و بي‌راه گفتم. به من گفت: حيف نيست! از وقتي که من در خانه تو آمدم نگاهم به شما افتاد صورت شما مثل ماه شب چهارده مي‌درخشيد. ولي الآن صورت تو مثل يک سگ وحشي حمله کننده شده است. آن دعا را خوانده صورتش مثل ماه شب چهارده شده است. تمام وجود ما عکس‌العمل دارد. الآن که حالت غضب و خشم گرفته مثل يک سگ پرخاشگر شده است.
يک عالم بسيار برجسته که صلاح نيست اسمش را ببرم و ايشان در حد شهيد مطهري بوده است. ايشان فرمودند: زماني در خانه با همسرم سر مسأله‌اي بگو مگو پيدا کرديم و تند شدم. يکباره به خودم آمدم که خجالت نمي‌کشي اينطور صحبت مي‌کني؟ گفت: خدا به من کمک کرد فوري دست خانمم را بوسيدم و عذرخواهي کردم. يعني اين کار از هزارها عبادت بالاتر است. اينکه آدم در حالت غضب خودش را کنترل کند. يک عالم فرهيخته‌اي از دوستان علامه طباطبايي نقل کرده است. آيت الله امجد خيلي خدمت علامه طباطبايي بودند. فرمودند: کسي 24 ساعت با ايشان مراوده مي‌کرد، مي‌خواست ايشان را عصباني کند، عصباني نمي‌شد. اينقدر ملايم و لطيف بود. يک دانشمند مسيحي از خارج خدمت ايشان مي‌آيد. از علامه وقت مي‌گيرد، حدود هفت ساعت با علامه مباحثه مي‌کند و علامه با نرمي جواب مي‌دهد.     بعد از هفت ساعت ايشان شيعه مي‌شود. يکي از دوستان مي‌گويد: چه شد شما شيعه شدي؟ گفت: از نظر منطق و استدلال بعضي جاها مجاب نشدم ولي چيزي که مرا شيفته اين آقا کرد و در من انگيزه ايجاد کرد که شيعه شوم، اين بود که يکبار اين آقا تند نشد. راه او حق است. اخلاق و حلم او مرا شيعه کرد. شهيد مطهري مي‌فرمايد: شما فکر مي‌کنيد انبياء فقط با برهان و استدلال     مردم را عوض کردند؟ بخش اعظم آن رفتار انبياء بوده است. علماي ما با منطق و استدلال مردم را هدايت کردند ولي اخلاق و رفتار هست که مهم است. همانطور که غضب کليد همه بدي‌هاست، خوش اخلاقي کليد تمام خوبي‌هاست.
شريعتي: امروز صفحه 389 قرآن کريم، آيات 29 تا 35 سوره مبارکه قصص را تلاوت خواهيم کرد. چقدر خوب است که ثواب تلاوت اين آيات را به حضرت رضا(ع) هديه کنيم.
«فَلَمَّا قَضى‏ مُوسَى الْأَجَلَ وَ سارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِنْ جانِبِ الطُّورِ ناراً قالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ ناراً لَعَلِّي آتِيكُمْ مِنْها بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ «29» فَلَمَّا أَتاها نُودِيَ مِنْ شاطِئِ الْوادِ الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يا مُوسى‏ إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ «30» وَ أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَلَمَّا رَآها تَهْتَزُّ كَأَنَّها جَانٌّ وَلَّى مُدْبِراً وَ لَمْ يُعَقِّبْ يا مُوسى‏ أَقْبِلْ وَ لا تَخَفْ إِنَّكَ مِنَ الْآمِنِينَ «31» اسْلُكْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَ اضْمُمْ إِلَيْكَ جَناحَكَ مِنَ الرَّهْبِ فَذانِكَ بُرْهانانِ مِنْ رَبِّكَ إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقِينَ «32» قالَ رَبِّ إِنِّي قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْساً فَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ «33» وَ أَخِي هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِساناً فَأَرْسِلْهُ مَعِي رِدْءاً يُصَدِّقُنِي إِنِّي أَخافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ «34» قالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَ نَجْعَلُ لَكُما سُلْطاناً فَلا يَصِلُونَ إِلَيْكُما بِآياتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغالِبُونَ «35»
ترجمه: پس چون موسى، مدّت (قرارداد خود با شعيب) را به پايان رساند و با خانواده‏اش رهسپار گرديد، از سوى (كوه) طور آتشى را ديد. به خانواده‏اش گفت: (همين جا) بمانيد، همانا من آتشى ديده‏ام، (مى‏روم تا) شايد از آن خبرى بيابم يا مقدارى آتش برايتان بياورم تا (با آن) گرم شويد. پس همين كه (موسى) به نزد آن (آتش) آمد، (ناگهان) از جانب راست آن درّه، در آن منطقه مبارك و خجسته از (ميان) يك درخت، ندا داده شد كه اى موسى! همانا من، اللّه، پروردگار جهانيان هستم. و (از تو مى‏خواهم) اين‏كه عصايت را بيفكنى! پس چون (موسى عصا را انداخت ناگهان) مشاهده كرد كه آن (عصا) چنان جست و خيز مى‏كند كه گويا مارى چالاك و كوچك است، پشت‏كنان فرار كرد و به عقب (هم) نگاه نكرد! (به او ندا رسيد كه) اى موسى! پيش بيا و نترس، همانا تو درامان هستى. (اى موسى! اكنون) دستت را در گريبانت فرو ببر (خواهى ديد كه) بدون هيچ بيمارى، و نقص و عيبى، سفيد و درخشان بيرون خواهد آمد، و براى رهايى از (تعجب و) ترس، بازوى خود را جمع كن، پس اين (دو معجزه، دو دليل روشن و) دو برهان از طرف پروردگارت به سوى فرعون و اشراف اطراف اوست، به درستى‏كه آنان گروهى فاسق بوده‏اند. (موسى) گفت: پروردگارا! همانا من يكى‏از آنها (فرعونيان) را كشته‏ام، پس مى‏ترسم كه مرا (به قصاص او) به قتل رسانند. و برادرم هارون را كه در بيان از من شيواتر است براى يارى‏ام با من بفرست تامرا تصديق كند، همانا مى‏ترسم كه (فرعونيان) مرا تكذيب كنند. (خداوند) فرمود: (نگران مباش) ما بازوى تو را به واسطه (همراهى) برادرت محكم خواهيم كرد و براى شما، برترى و سلطه قرار خواهيم داد، پس به بركت آيات (و نشانه‏هاى) ما بر شما دست نخواهند يافت (و) شما و هركس پيروى‏تان كند، پيروز خواهيد بود.
شريعتي:
باب الجواد راه ورودي به قلب توست *** حاجت رواست هرکه از اين راه مي‌رود
از فضيلت ذکر بلند صلوات بر محمد و آل محمد بگويند و بعد هم اشاره قرآني امروز را بشنويم.
حاج آقاي فرحزاد: اين ايام وقت خوبي است که صلوات‌ها و تلاوت‌هايمان را هديه به امام هشتم و حضرت معصومه(س) بکنيم. در چند روايت داريم که يکي از چيزهايي که باعث پاک شدن و آمرزش گناهان مي‌شود، مدامت بر ذکر صلوات است. امام هشتم(ع) فرمود: «مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَي مَا يُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ» کسي که وسيله‌اي براي پاک کردن گناهانش ندارد، «فَلْيُکْثِرْ مِنَ الصَّلاةِ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَاِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً» زياد صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد که گناهان را منهدم مي‌کند.
شريعتي: اين هفته قرار گذاشتيم از خطيب شهير، عالم بزرگواري که حضور ايشان در ايام قبل از انقلاب و در شناساندن امام زمان زمان(عج)، نقطه عطفي بوده است مرحوم شيخ احمد کافي(ره)، که نکات شما را در مورد ايشان خواهيم شنيد.
حاج آقاي فرحزاد: ايشان چند ويژگي فوق العاده داشت. يکي اينکه ولايت و محبت براي اهل‌بيت در حد اعلي مخصوصاً آقا امام زمان(ع)، ايشان مي‌فرمود: من براي آل محمد مي‌ميرم و جان مي‌دهم. ايشان سن زيادي نداشت، زير پنجاه سال داشتند. ايشان را به شهادت رساندند. ايشان قبل از انقلاب دعاي ندبه را احياء کرد، مهديه‌ها را احياء کرد. ياد امام زمان را احياء کرد. روحاني که در سن خيلي بالا نبود. منبرهاي ايشان در هرشهري که مي‌رفت، جمعيت از شهر و اطراف فراوان براي مي‌آمدند. از اصفهان و شيراز و گرگان مي‌آمدند که در دعاي ندبه ايشان شرکت کنند. ايشان عجيب بين مردم و امام زمان و اهل‌بيت ارتباط مي‌داد و در کنارش کارهاي خير زياد مي‌کردند. مثلاً اتوبوس مي‌آوردند و مي‌گفتند: اين هفته ديدار سالمندان برويم. ديدار يتيمان برويم. آيت الله ناصري مي‌فرمودند: چون از نجف با ايشان رفيق بوديم، يک موقع ايشان به اصفهان آمدند. من به ايشان گفتم: اگر مي‌توانيد دولت آباد هم بياييد. گفتند: يک نصف شب مي‌رسم. گفتند: يک نصف شب کسي منبر نمي‌آيد. گفت: شما اعلام کن آقاي کافي است. گفت: من احتياطاً نيم ساعت جلوتر رفتم که ببينم کسي آمده است. آنقدر جمعيت از شهر و اطراف آمده بود، جاي سوزن انداختن نبود. کسي که براي اهل‌بيت با نيت خالص جان فشاني مي‌کند، اينطور محبتش در دلها قرار مي‌گيرد. خدا رحمتشان کند. انشاءالله روحانيون ما از رفتار و اخلاق ايشان الگو بگيرند.
شريعتي: ما بحث زيارت اولي‌ها را مکرر گفتيم. قرار گذاشتيم امسال طرح ما متفاوت‌تر باشد. خيلي‌ها گلايه کردند که ما دسترسي به سايت و اينترنت براي ثبت نام نداريم. امسال گفتيم بياييم از طريق روحانيون و ائمه جماعات وارد شويم، آنها واسطه شوند و ثبت نام‌ها توسط آنها صورت بگيرد. ائمه جماعات واسطه بين ما و مخاطبين هستند. باقي کارها هم که به عهده دوستان ماست و انشاءالله همه آنها مأجور باشند.
حاج آقاي فرحزاد: انشاءالله ائمه جماعات همکاري کنند مخصوصاً در مناطق محروم بيايند واسطه خير شوند. به صورت گروهي تأييد کنند که اينها زواري هستند که تا به حال زيارت امام رضا نرفتند. باز هم از خيرين خواهش دارم که کمک کنند و چقدر امام هشتم و دل     دوستان امام هشتم را شاد مي‌کنند. يکي از آقاياني که خانمش به کربلا رفته بود پيامک داده بود که من چند روز روزه گرفتم و ثوابش را به خدمتگزاران زوار هديه کردم. امام صادق(ع) فرمود: يک درهم که براي ما اهل‌بيت هزينه شود، بيشتر دوست دارم از دو ميليون درهمي که در کارهاي خير ديگر صرف شود. همه کارهاي خير بايد کنار هم باشد. هر غذايي ويتامين خاص خود را دارد. وقتي اينها را با اهل‌بيت پيوند مي‌زني به يتيم و فقير هم مي‌رسد، مسجد هم درست مي‌شود و خيلي برکات دارد. اين ايام متعلق به امام رئوف است، بياييد يک ذره از رأفت امام رضا در دلهايمان وارد کنيم. شما که مي‌بيني مستأجرت ندارد، شما وضعت خوب است، رحم کنيد. بخاطر امام رضا و اهل‌بيت رحم کنيد.
ديشب خدمت     يکي از امام  جمعه‌هاي استاني بودم،  يک حرفي زد که خيلي مرا منقلب کرد. گفت: وقتي تلويزيون اعلام کرد     که در آبادان و خرمشهر مردم آب ندارند يا قحطي آب دارند، چند نفر آمدند و چند ميليون پول آوردند و گفتند: ما شب خوابمان     نمي‌برد براي آبرساني     خرمشهر؟ اينکه به فکر ديگران باشيم خيلي مهم است. اگر مي‌خواهيم امام رضا دست ما را بگيرد بياييم دست ديگران را بگيريم. روايت کوتاهي از امام هفتم(ع) است که فرمود: کسي که در راه خير و راه حق مالش را مصرف نکند، خدا او را گرفتار مي‌کند دو برابر در راه باطل خرج کند. امام هشتم فرمود: پدرم موسي بن جعفر را خواب ديدم. فرمود: «اذا کنت في شدة فاکثر من ان تقول يا رئوف و يا رحيم» هروقت دچار بحران شدي ذکر يا رئوف و يا رحيم را زياد بگو.
شريعتي: دعا بفرماييد و آمين بگوييم.
حاج آقاي فرحزاد: خواهش مي‌کنم از همه که هر روز مبلغي را صدقه بگذارند. خدايا تو را قسم مي‌دهيم به حق آقا علي بن موسي الرضا رفع هم و غم و گرفتاري از همه گرفتارها، همه ملت و مملکت ما و از همه عالم بفرما. قلب امام زمان از ما راضي و فرجش را نزديک و ما را جزء بهترين يارانش قرار بده. خدايا به حق محمد و آل محمد توفيق زيارت امام هشتم براي همه خصوصاً آنهايي که تا به حال مشرف نشدند مرحمت بفرما.  به آنهايي که همسر ندارند، شغل ندارند، مسکن ندارند، فرزند ندارند، به همه مرحمت بفرما به  برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نماز يکشنبه ماه ذي‌القعده را فراموش نکنيد.
شريعتي: «والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمدٍ و آله الطاهرين»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها