اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

96-11-02-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – همراهي فرشتگان با زائران کربلا

معرفی برنامه


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: همراهي فرشتگان با زائران کربلا
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 02-11- 96
بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
شريعتي: سلام مي‌کنم به همه شما بيننده‌هاي عزيز و شنونده‌هاي خوب و نازنين‌مان. انشاءالله هرجا که هستيد خداوند متعال پشت و پناه شما باشد. خوشحاليم که مثل هر روز مهمان لحظات ناب و نوراني شما هستيم. حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم. خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالي و بينندگان و شنوندگان عزيز. ايام سالگرد ولادت سر تا سر نور عقيله بني هاشم حضرت زينب کبري(س) که امشب ولادت اين بانوي بزرگوار است و حق عظيمي گردن شيعه و اسلام و مکتب ما دارد تبريک و تهنيت عرض مي‌کنيم. بايد خدمت عزيزان عرض کنيم خبرهاي خوشي بعد از تلاوت قرآن داريم براي کساني که مي‌خواهند به کربلا بروند. روز پرستار را به پرستارهاي عزيز و زحمت‌کش تبريک مي‌گوييم و براي آنها هم خبرهاي خوش داريم.
شريعتي: بحث ما با حاج آقاي فرحزاد سيري در صحيفه سجاديه هست، نکات بسيار خوبي را مي‌شنويم. به دعاي سوم صحيفه رسيديم و بحث ملائکه مقرب الهي. ما خدمت شما هستيم و بحث شما را خواهيم شنيد.
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. الحمدلله رب العالمين.    
در فرازهايي از دعاي سوم امام سجاد(ع) در مورد فرشتگان درود مي‌فرستند، «وَ قَبَائِلِ‏ الْمَلائِكَةِ الَّذِينَ اخْتَصَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ» حضرت انواع و اقسام فرشته‌ها را دعا مي‌کنند که مي‌گوييم چه نوع فرشته‌هايي هستند. «وَ أَغْنَيْتَهُمْ عَنِ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ بِتَقْدِيسِكَ» فرشته‌هايي که از خوردن و آشاميدن و نوشيدني‌ها آنها را بي‌نياز کرديم به ياد تو و تقديس تو سيراب مي‌شوند و گرسنگي آنها برطرف مي‌شود، «وَ أَسْكَنْتَهُمْ بُطُونَ أَطْبَاقِ سَمَاوَاتِكَ» در جاي جاي آسمان فرشته‌ها را جا داديد، «وَ الَّذِينَ عَلَي أَرْجَائِهَا إِذَا نَزَلَ الامْرُ بِتَمَامِ‏ وَعْدِكَ‏» گوشه کنار آسمان‌ها و جاي جاي عالم از فرشته‌ها پر است. باز درود مي‌فرستند بر «وَ خُزَّانِ الْمَطَرِ وَ زَوَاجِرِ السَّحَابِ‏» فرشته‌هايي که مأمور باران هستند. انشاءالله خدا لطفي کند و به اينها امر کند بيشتر در مملکت ما بارندگي باشد. بر اين برف و باراني که آمد خدا را شکر مي‌کنيم ولي دعا زياد کنيم و صدقه زياد بدهيم که خداي متعال باران رحمتش را زياد ببارد. «وَ زَوَاجِرِ السَّحَابِ‏» فرشته‌هايي که ابرها را جابه جا مي‌کنند. اميدواريم آن فرشته‌ها برف و باران را به مملکت ما بياورند.
در نکته‌هايي که در مورد فرشته‌ها مي‌گفتيم به اين موضوع رسيديم که چه کنيم فرشته‌هايي که مظهر رحمت و لطف خدا هستند بيشتر با ما سر و کار داشته باشند و به خانه‌هاي ما بيايند که رحمت و لطف الهي را به ما جذب کنند. گفتيم يکي عيادت مريض است که آثار و برکات فوق العاده دارد. مجالس ذکر خدا و ذکر اهل‌بيت است. بد نيست عرض کنم بعضي فکر مي‌کنند مجلس توسل و دعا و روضه غير از مجلس خداست، اينقدر حديث داريم که «ذکرنا ذکر الله» ذکر ما ذکر خداست. چون اينها ذوب در خدا هستند. ذکر حضرت زهرا، مجلس حضرت زهرا و حرم حضرت معصومه مي‌رويد، گويي به مسجد رفتيد. «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ‏ اللَّهُ‏ أَنْ‏ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» (نور/36) حتي رواياتي داريم که نماز در حرم امام معصوم از مسجد افضل هست. يعني مي‌پرسند ما در حرم امام رضا نماز بخوانيم، در حرم امام حسين نماز بخوانيم يا مسجد؟ در رساله هم نوشته که حرم امام معصوم افضل است. عزيزان دوگانگي نبينند. بعضي گفتند: شما فقط از اهل‌بيت مي‌گوييد. ما توصيه مي‌کنيم مساجد، ذکر خدا و دعا و تلاوت قرآن سر جاي خودش، اين هم همان است و در راستاي هم است.
شريعتي: مثل روايت نوراني امام کاظم(ع) که فرمودند: زيارت رضا(ع) مثل زيارت خداست در عرش.
حاج آقاي فرحزاد: نه زيارت خانه خدا، زيارت خود خدا. در مورد امام حسين داريم «کمن زار الله فوق عرشه» يعني يک پله بالاتر. لذا جدا نبينيم و جدا نکنيم. کسي اينها را ياد کند عين ياد خداست. «مَنْ‏ وَالاكُمْ‏ فَقَدْ وَالَي اللَّهَ وَ مَنْ عَادَاكُمْ فَقَدْ عَادَي اللَّهَ وَ مَنْ أَحَبَّكُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَكُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ»‏ (من‏لايحضره‏الفقيه، ج 2، ص 613) اينها جدا از خدا نيستند، ذوب در خدا هستند. مثل نور، نور براي اين است که ما اشياء را ببينيم. اينها نور هستند و کسي را در خودشان نگه نمي‌دارند. بعضي از افرادي که ذهنيتي از وهابي‌ها به آنها القاء شده فکر مي‌کنند مجالس ذکر اهل بيت و توسل جدا است. نه، در راستاي همان ذکر خداست و شک نکنيد. ما را شش دانگ تحويل خدا مي‌دهند. يک نکته ديگر هم اينکه مجالس اهل‌بيت نه فقط مجلس گريه و روضه به عنوان عزا. ذکر اهل‌بيت، فضايل اهل‌بيت، سيره اهل‌بيت، يعني مجلس نهج البلاغه حقيقتاً مجلس اهل بيت است. مجلس صحيفه سجاديه مجلس اهل بيت است.
شريعتي: يکي از مخاطبين ما از ونکووِر کانادا به شما سلام رساندند و گفتند: پيرو فرمايشات شما در مورد همين مجالس ما جمع مي‌شويم هفته‌اي يک روز صحيفه سجاديه مي‌خوانيم.
حاج آقاي فرحزاد: واقعاً ممنونم و به ايشان تبريک مي‌گويم. از لس آنجلس ايميلي داشتيم که ما روحاني و واعظ نداريم و برنامه سمت خدا را روي پرده مي‌اندازيم و نگاه مي‌کنيم. الحمدلله سمت خدا بين المللي است و چقدر فرشته‌ها خوشحال مي‌شوند. خود اين برنامه سمت خدا يکي از مجالسي است که سفارش شده است. من دنبال حديثي مي‌گشتم که در ذهنم بود. تشکر مي‌کنم از دوستاني که به هر شکلي در رساندن مطالب و احاديث به ما کمک مي‌کنند. امام صادق (ع) از پدر بزرگوارشان مولا اميرالمؤمنين(ع) نقل مي‌فرمايند که حضرت فرمودند: «اَلْبَيْتُ اَلَّذِي يُقْرَأُ فِيهِ‏ اَلْقُرْآنُ» خانه‌اي که در آن قرآن تلاوت مي‌شود،‏ «وَ يُذْكَرُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ» خانه‌اي که در آن ذکر خدا مي‌شود که ذکر اهل‌بيت هم ذکر خداست، «فِيهِ تَكْثُرُ بَرَكَتُهُ» خدا به عمرمان، به مالمان، به جانمان، بعضي خانه‌ها هست بزرگ نيست ولي اينقدر درونش مهمان مي‌آيد و پذيرايي مي‌شوند. روضه‌خواني مي‌شود و مجلس گره گشايي از کار مردم است. بعضي خانه‌ها هست ويلايي ولي هيچ خبري نيست. ظلمت و نکبت مي‌بارد. در نهج البلاغه هست اميرالمؤمنين مهمان کسي شدند که خانه وسيعي داشت. فرمودند: اگر اين خانه وسيله خير شود صله رحم بکني و کار خير بکني خيلي خوب است. و الا پيغمبر فرمود: هر بنايي ما فوق احتياج باشد وزر و وبال بر صاحبش است. يعني شما يک طبقه برايت بس است. صد متر کافي است. ولي بيشتر از نيازت اگر باري روي دوشت گذاشتي روز قيامت بايد جواب بدهي. ولو حلال باشد. مگر اينکه عزيزاني که خانه مناسب دارند از اين خانه در راستاي کارهاي خير استفاده کنند. خانه‌اي که در آن تلاوت قرآن و ذکر خدا مي‌شود برکت از آن خانه مي‌بارد. «وَ تَحْضُرُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ» ملائکه آمد و رفت مي‌کنند. «وَ تَهْجُرُهُ اَلشَّيَاطِينُ» شياطين چاره ندارند بگذارند بروند. چه کنيم نکبت‌ها برود؟ حتي شياطين انسي، در قرآن داريم هم شياطين انس داريم و هم شياطين جن، خانه‌اي که در آن دائم قرآن و دعا خوانده مي‌شود. ديگر لهو و لعب و ولگردها و آدم‌هاي عياش نمي‌توانند بيايند. مي‌بينند اينجا جاي ما نيست و مي‌گذارند مي‌روند. هم رفيق‌هاي ناباب مي‌روند و هم شياطين جني مي‌روند. «وَ يُضِي‏ءُ لِأَهْلِ اَلسَّمَاءِ كَمَا تُضِي‏ءُ اَلْكَوَاكِبُ لِأَهْلِ اَلْأَرْضِ» اين خانه‌هاي نوراني براي اهل آسمان مي‌درخشند همانطور که ستاره‌ها براي اهل زمين مي‌درخشند. «وَ إِنَّ اَلْبَيْتَ اَلَّذِي لاَ يُقْرَأُ فِيهِ‏ اَلْقُرْآنُ» خانه‌اي که در آن قرآن نيست‏ «وَ لاَ يُذْكَرُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ» ذکر خدا هم در آن خانه نمي‌شود «فِيهِ تَقِلُّ بَرَكَتُهُ وَ تَهْجُرُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ تَحْضُرُهُ اَلشَّيَاطِينُ» ملائکه هم مي‌گذارند مي‌روند.
حديث داريم قابل توجه عزيزاني که در خانه سگ دارند. البته براي ما رفت و آمد اشکال ندارد. ولي سگ هم چند نوع داريم. يک سگ براي گله است. يک سگ براي نگهباني است. سگي که تعليم مي‌دهند براي زنده ياب و کارهاي ديگر هستند. اينها فرق مي‌کند. فايده‌اي دارد. ولي اين سگ‌هايي که فقط مي‌خواهند انس بگيرند، سگ خطرناک است. در خارج اين فاجعه دارد اتفاق مي‌افتد. افرادي که با سگ رفت و شد مي‌کنند شايد يک جهت که نهي شده براي اين است که ملائکه در خانه‌اي که سگ است، غير از سگ‌هاي استثنايي داخل نمي‌شوند. يک حالت انس و محبتي ايجاد مي‌شود و فراوان اين اتفاق افتاده که سگش را از بچه‌اش از خانمش و از نزديکانش بيشتر عشق ورزي مي‌کند. يکي از بزرگان مي‌فرمود: در خارج بارندگي شروع شد اول سگش را در جايي محفوظ کرد و بعد بچه‌اش را برد. يک انسي مي‌آورد که آدم از باقي چيزها فراموشي مي‌گيرد. لذا غير از سگ‌هاي استثنايي نبايد با سگ مأنوس شويم. در روايت داريم «لا يدخل الملائکه بيتٌ في کلبٌ» خانه‌اي که در آن سگ هست، ملائکه داخل نمي‌شوند. «وَ تَحْضُرُهُ اَلشَّيَاطِينُ» شياطين در آن خانه مي‌آيند. خانه‌اي که در آن ياد خدا نشود و قرآن تلاوت نشود. يکي از موارد ديگر که ملائکه زياد رفت و شد دارند، مشاهد مشرفه است. «مختلف الملائکه» اينها زنده و مرده ندارند. ما مي‌گوييم: «اشهد انک تسمع کلامي و ترد سلامي». جايي که تردد ملائکه خيلي زياد است کربلا است. از آنجا نردبان گذاشتند افرادي فوج فوج مي‌آيند به آسمان برمي‌گردند. در روايت داريم از وقتي که حضرت شهيد شدند چهار هزار فرشته ثابت هستند. ژوليده و غبار آلود هستند، حالت عذاب و مصيبت دارند. همينطور آنجا گريه و عزاداري مي‌کنند تا روز قيامت.
باز ملائکه‌اي که به استقبال زوار امام حسين مي‌آيند. واقعاً خواهش مي‌کنم عزيزاني که تا حالا شيطان وسوسه‌شان کرده است، فکر و خيال‌هاي بي‌خود را کنار بگذارند و به کربلا بروند. روايت‌هاي تندي داريم. کامل الزيارات ما يک کتاب مفصل حديثي است که عمده رواياتش هم معتبر است. هشتاد درصد اين کتاب درباره‌ي امام حسين و گريه امام حسين و فضائل زوار امام حسين(ع) است. ما کم داريم. يعني هشتاد درصد يک طرف بقيه فضايل زيارت اميرالمؤمنين و پيغمبر و امامان ديگر است. ما در مورد زيارت أباعبدالله تعبيرهايي داريم که براي هيچکس نداريم. من مي‌خواهم تحريک شوند آنهايي که تا به حال نرفتند، حتماً بروند و اگر نمي‌توانند ثبت نام کنند. خدا توفيق بدهد به خيريني که باني خير شدند. خود آنهايي هم که نرفتند يک مبلغ ناچيزي بفرستند، خدا کمک مي‌کند که خودشان هم نصيبشان بشود بروند. تعبير داريم که امام صادق(ع) فرمود: «من ترک زيارة قبر الحسين و هو يقدر فقد عقّ رسول الله (س) و عقنّا اهل‌البيت» کلمه عاق که آشنا هستند. گاهي انسان به پدرش بي حرمتي مي‌کند. ظالم مي‌شود و به پدر و مادر ظلم مي‌کند، عاق پدر و مادر مي‌شود. آدم عاق هم حديث داريم هرچه کار خير بکند فايده ندارد. پدر و مادر استثناء ندارد. يعني خوب يا بد، ظالم يا غير ظالم، کسي کاري کند بي جا و نا بجا دل پدر و مادر را درد بياورد، عاق پدر و مادر مي‌شود و خيلي مذمت شديد شده است. اهل جهنم است. از آنطرف هم پدر و مادرهايي که به بچه‌هايشان نمي‌رسند. آنها را درست تربيت نمي‌کنند و کوتاهي مي‌کنند. يا تبعيض قائل مي‌شوند هم عاق اولاد مي‌شوند. ولي بيشتر سفارش شده که بچه به پدر و مادر برسد. روايت فراواني داريم که پدر اصلي اين امت پيغمبر و اميرالمؤمنين(ع) است. «انا و على‏ ابوا هذه الامة» (بحارالانوار/ج16/ص95) دوازده امام پدر اين امت هستند. حضرت خديجه(س) مادر اين امت است. حضرت زهرا مادر اين امت است. بعضي يک کاري مي‌کنند که عاق آن پدر و مادر مي‌شوند. پدر و مادري که اينقدر سعه صدر دارند و اينقدر مهربان هستند و به دشمنان نظر دارند، اما يک کارهايي است که کم لطفي است. بارها امامان گلايه کردند از شما توقع نداريم. شما که منزلتان نزديک کربلا است سالي دو سه بار کربلا نمي‌روي. شما که از ايران همسايه عراق هستي و راحت مي‌تواني بروي. ما يک همسايه داريم در طول سال روضه دارد،بچه‌هايش و فاميل‌هايش همه جمع شدند و سالي پنج هزار نفر را به کربلا مي‌بريم. لذا امام صادق فرمودند: کسي که توان رفتن به کربلا را دارد، کوتاهي مي‌کند و نمي‌رود، عاق پيغمبر است و عاق همه اهل‌بيت مي‌شود. امام با کسي شوخي و تعارف ندارد.
امام صادق(ع) فرمودند: کسي توان رفتن به زيارت کربلا را دارد ولي اهميت نمي‌دهد و نمي‌رود. اگر مؤمن و باتقوا است، حلال و حرام را مراعات مي‌کند و اهل بهشت است، بهشتي که جاودانه آدم مي خواهد با ابديت در آن زندگي کند. حديث داريم يک مؤمن مي‌تواند تمام کره زمين را مهمان کند. آنجا اراده کار مي‌کند همه چيز حاضر است. اراده مي‌کند صد هزار غذا آماده است. «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ‏ فَيَكُونُ‏» (يس/82) پرنده دارد پرواز مي‌کند ميل پيدا مي‌کند، بريان شده جلويش حاضر است. عالمي ديدني است. خدا را به حق حضرت زينب(س) قسم مي‌دهيم داغ جهنم را به دل همه بيننده‌ها و شنونده‌ها بگذارد و داغ بهشت را بر دل هيچکدام از ما نگذارد.
آنوقت بعضي هستند عمل صالح دارند و مؤمن هستند، اهل بهشت هستند ولي مي‌توانستند بروند زيارت کربلا و نرفتند. امام صادق فرمود: اينها در بهشت خانه ندارند. نه يک سال و دو سال، ميلياردها سال، براي ابديت اگر آدم خوبي است، مؤمن است، آدم خوب ولي در بهشت خانه ندارد. پس آنهايي که مي‌توانند بروند، بروند. آنهايي که نمي‌توانند بيايند شراکت کنند و سهيم شوند. اگر درصد وسيعي کمک ما کنند ما مي‌نويسيم و امضاء مي‌کنيم زائر کربلا نرفته در ايران نباشد. وقتي ميليون‌ نفر کمک کنند چرا ما نفرستيم؟ ما داريم رايزني مي‌کنيم هم کريمانه به بهترين وجه زوار را به هتل ببريم و هم تعداد بيشتري ببريم. خواهش مي‌کنيم بار ما سنگين مي‌شود. خودتان، همسايه، برادرزاده، خواهر زاده، نوه و نتيجه که نرفتند را همراه خودتان ببريد. ولي اگر کسي را نداريد ببريد و دوست داريد باني شويد به ما پيام بدهيد.
داريم ملائکه مصافحه مي‌کنند. چهره زواري که مي‌آيند ملائکه دست مي‌کشند. اگر مريض باشند ملائکه عيادت مي‌کنند. اگر از دنيا بروند تشييع جنازه مي‌کنند. نمازشان شرکت مي‌کنند. زيارت امام حسين «تزيد في العمر و الرزق» زيارت امام حسين هم عمر را زياد مي‌کند و هم رزق و روزي را زياد مي‌کند. جبرئيل و ميکائيل و اسرافيل زوار امام حسين را همراهي مي‌کنند. اگر کسي همه وقتش را براي اين کار بگذارد ضرر نکرده است.
آقاي حاج هادي ابهري بود که رفيق صميمي مرحوم دولابي بود و شاگرد آقاي انصاري همداني بود. بنده خدمت علامه مصطفوي که تحقيق لغت قرآن نوشتند و يک شخصيت بسيار فوق العاده بود. کراماتي از ايشان نقل مي‌کرد و جزء ارادتمندان حاج هادي ابهري بود. سواد نداشت ولي بر اثر توسل به اهل‌بيت و روضه اهل‌بيت چيزهايي را  خدا به او القاء مي‌کرد و مي‌فهميد. علماي بزرگ ايشان را تأييد کردند. من از علامه مصطفوي شنيدم که فرمودند: خدمت حاج هادي ابهري بودم. برادر علامه طباطبايي مرحوم آ سيد محمد حسين الهي که بعضي گفتند: ايشان از علامه هم بالاتر بوده است. آقاي مصطفوي فرمودند: خدمت حاج هادي ابهري بودم. مرحوم الهي برادر علامه مي‌گفت: با من مشورت مي‌کرد که من در قم بمانم يا تبريز؟ حاج هادي ابهري وارد شد. نشست، گفت: جناب آقاي الهي به نظر من فلان جا بماني بهتر است. دوست‌هاي ما که با حاج هادي آشنا بودند، مي‌گفتند: ايشان در يک مجلس توسل يا نماز جماعت پنجاه نفر بودند. مي‌گفت: بيست نفر کربلا رفتند و اين سي نفر نرفتند. يک دانه هم دروغ درنمي‌آمد. معلوم مي‌شود کسي که کربلا رفته يک نوري دارد. قبر ايشان چسبيده به مرحوم انصاري همداني در علي بن جعفر است. عاشق دلباخته اباعبدالله بود. در همه مجالس يکبار اشتباه درنمي‌آمد که بگويد: اين آقا کربلا نرفته و يا رفته است.
شريعتي: انشاءالله قسمت همه بشود به حق زينب کبري که امشب شب ولادت ايشان است. امروز صفحه 207 قرآن کريم آيات پاياني سوره مبارکه توبه در سمت خدا تلاوت مي‌شود. از خدا مي‌خواهيم که توفيق عمل به اين آيات را به همه ما عنايت کند. در آستانه‌ي ميلاد با سعادت حضرت زينب(س) مي‌خواهيم بگوييم: چه کساني انشاءالله زائر کربلاي معلي خواهند شد. استقبال بي نظير بود ولي اميدواريم استقبال مردم عزيزمان هم در مشارکت و سهيم شدن در کمک هزينه سفر اين زائرين بي نظير باشد و همه کمک کنند.
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ‏ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ «123» وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ «124» وَ أَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ «125» أَ وَ لا يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لا يَتُوبُونَ وَ لا هُمْ يَذَّكَّرُونَ «126» وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ نَظَرَ بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ هَلْ يَراكُمْ مِنْ أَحَدٍ ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ «127» لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ «128» فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ «129»
ترجمه: اى كسانى‏كه ايمان آورده‏ايد! با كسانى از كفّار كه نزديك شمايند بجنگيد. بايد آنان در شما خشونت و صلابت بيابند و بدانيد كه خداوند، با پرهيزكاران است. و هرگاه سوره‏اى نازل شود، برخى از منافقان گويند: اين سوره، ايمان كدام يك از شما را افزود؟ امّا آنان كه ايمان آورده‏اند، (آيات قرآن) بر ايمانشان بيافزايد و آنان بشارت مى‏گيرند. و امّا آنان كه در دلهايشان بيمارى است، (آيات قرآن) پليدى بر پليدى آنان افزايد و در حال كفر بميرند. آيا نمى‏بينند كه آنان در هر سال، يك يا دو بار آزمايش مى‏شوند، امّا نه توبه مى‏كنند و نه پند مى‏گيرند. و هرگاه سوره‏اى نازل شود، بعضى از آنان (منافقان) به بعضى ديگر نگاه كنند (و پرسند:) آيا كسى شما را مى‏بيند؟ پس (مخفيانه از حضور پيامبر) خارج مى‏شوند. خداوند دلهاى آنان را (از حق) برگردانده است، زيرا آنان مردم نفهمى هستند. همانا پيامبرى از خودتان به سوى شما آمده است كه آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدايت شما حريص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است. پس اگر (از سخنان خداوند) روى گردان شدند، بگو: خداوند مرا كافى است، هيچ معبودى جز او نيست، تنها بر او توكّل كرده‏ام و او پروردگار عرش بزرگ است.
شريعتي: انشاءالله لحظات زندگي همه ما منور به نور قرآن کريم باشد. مزين به ذکر اهل‌بيت باشد. از فضيلت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد بشنويم.
حاج آقاي فرحزاد: در راستاي اينکه ملائکه زياد جايي رفت و شد مي‌کنند، امام صادق(ع) فرمود: وقتي اسم پيغمبر، ذکر پيغمبر مي‌شود زياد صلوات بفرستيد «مَنْ صَلَّي عَلَي النَّبِيِّ (ص) صَلاةً وَاحِدَةً صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ‏ صَلاةٍ فِي أَلْفِ صَفٍّ مِنَ الْمَلائِكَةِ» (كافي، ج 2، ص 492) کسي يکبار بر پيامبر صلوات بفرستد، خداي متعال هزار صلوات رحمت نازل مي‌کند و هزار صف از ملائکه به صلوات فرست درود و صلوات مي‌فرستند.
آيات آخر سوره مبارکه توبه خداي مهربان در مورد پيغمبرش وصف‌هاي خيلي بلندي آورده است. «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ» همانا پيامبري را فرستاديم که از جنس خود شماست. فرشته و جن نيست، انسان است. اين پيغمبر خصوصيات فوق العاده‌اي دارد. رنج امت بر پيامبر خيلي ناگوار است. لذا کوچکترين رنجش امت در روح پيغمبر منعکس مي‌شود. صفت ديگر پيامبر اين است که «حريصٌ عليکم» حرص دارد. ميليارد ميليارد برابر پيغمبر براي نجات بشريت حرص دارد. حريص به همه هست اما نسبت به مؤمنين رئوف و مهربان است.
شريعتي: انشاءالله همه مشمول شفاعت نبي مکرم اسلام شويم و مهرباني حضرت هم شامل همه ما شود. قبل از اينکه قرعه کشي کنيم. قرعه کشي ما براساس استان‌ها خواهد بود. قبل از اين قرعه کشي در ماه ربيع ‌الاول به دوستان عزيزمان وعده داديم که به زوج‌هاي جواني که ماه ربيع الاول را براي آغاز زندگي مشترک انتخاب کردند از طرف برنامه سمت خدا و کارشناسان عزيزمان، اين هدايا آماده شده است. چون معمولاً زوج‌هاي جوان قرآن را همراه خودشان دارند و ضميمه زندگي‌شان هست، آقاي رکني خوش ذوقي کردند و يک مفاتيح نفيس براي دوستان عزيز در نظر گرفتند. انشاءالله مبارکشان باشد و ما را هم دعا کنند. اين مفاتيح به همراه کارت و يک لوح تبريک به دوستان خواهد رسيد. انشاءالله اين مفاتيح که براي دوستان ارسال مي‌شود به امضاي سادات برنامه سمت خدا، حاج آقاي حسيني و حاج آقاي ميرباقري خواهد رسيد و متبرک خواهد شد.
حاج آقاي فرحزاد: خواهش مي‌کنيم از عزيزان که اين مفاتيح‌ها روي طاقچه گذاشته نشود و استفاده شود و براي همه دعا کنند. ما از همه عزيزاني که باني و باعث اين خير شدند تشکر مي‌کنيم. در رأس آنها از خداي متعال تشکر مي‌کنيم، از پيغمبر و اهل‌بيت مخصوصاً خديجه کبري(س) که آدم با هرکس پيوند مي‌خورد، اخلاق و روحيه آن شخصيت در انسان بروز و ظهور مي‌کند. حضرت خديجه در فداکاري و گذشت فوق العاده بودند. امشب شب ولادت زينب کبري(س) هست، وقتي قنداقه‌ي حضرت زينب(س) را دست پيغمبر دادند. حضرت مسافرت بودند، برگشتند قنداقه را گرفتند. نام ايشان از طرف خداي متعال معين شد. مثل امام حسن و امام حسين که خدا معين کردند. فرمودند: اين بانو شريک در مصائب برادرشان أباعبدالله هستند. فرمودند: ايشان نمونه‌ي جده‌اش خديجه کبري است. حضرت زينب را به خديجه کبري تشبيه کرده است همانطور که خديجه از مال و جان وهمه هستي‌اش براي خدا و پيغمبر گذشت. مؤسسه حضرت خديجه از زوار قم شروع شد. زوار مشهد و زوار کربلا بعد شروع شد. اميد داريم انشاءالله عمره هم راه بيافتد. بحمدلله خيرين آمدند و حتي ما کمک‌هاي پنج هزاري و ده هزاري خيلي داشتيم. کمک‌هاي بالاتر هم داشتيم. حدود 250 هزار نفر از عزيزان ثبت نام کردند. بعضي استان‌ها جمعيتشان زياد است و بعضي استان‌ها جمعيت‌شان کمتر است. بعضي استان‌ها درصد درخواست کننده‌شان بيشتر بوده است. ما در مرحله اول از هر استاني يک اتوبوس مي‌فرستيم و دوباره مراحل بعدي از همه استان‌ها خواهيم داشت.
شريعتي: از تمام استان‌هايي که ثبت نام کردند يک اتوبوس خواهيم فرستاد و به ازاي هر ده هزار نفر، مثلاً استان فارس حدوداً پنجاه هزار نفر ثبت نام کردند. ما به ازاي هر ده هزار نفر براي اينکه بتوانيم تعداد بيشتري را اعزام کنيم يک اتوبوس ديگر هم در نظر گرفتيم. قرار هست از استان‌ها قرعه کشي کنيم.245993 نفر ثبت نام کردند. از استان‌هاي مختلف مثل آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، ايلام، البرز، اصفهان و غيره، استان‌هايي که بيشترين استقبال را داشتند ما به تعداد هر ده هزار نفر يک اتوبوس اضافه کرديم. نکته دوم اينکه برنامه سمت خدا غير از مشارکتي که خيرين عزيز و تمام مردم عزيز ايران که در اين طرح شرکت کردند، هيچ عدد و رقمي را از دوستان درخواست نمي‌کند که پولي پرداخت کنند. براي اين گفتم که خداي نکرده شنيده مي‌شود که بعضي‌ها از اين فرصت سوء استفاده مي‌کنند و با پيامک و در شبکه‌هاي مجازي از طرف برنامه سمت خدا درخواست وجه مي‌کنند. اين را به دوستانتان اطلاع بدهيد. فقط همان راهي که در کانال ما هست شرکت کنيد و سهيم شويد که بتوانيم تعداد نفرات بيشتري را عازم کربلاي معلي کنيم. فعلاً ما قرعه‌کشي را با پنج استان شروع مي‌کنيم پنج استان را انتخاب مي‌کنيم و فردا با مراجعه به سايت ما از نتيجه قرعه‌کشي مطلع شويد.
استان اردبيل اولين استاني است که نفرات آنها اعلام خواهد شد. دومين استان کهکيلويه و بوير احمد، سومين استان خراسان شمالي است. چهارمين استان هم استان فارس است که تعداد نفرات بيشتري ثبت نام کردند. از استان فارس 49881 نفر ثبت نام کردند و بيشترين شرکت کننده از استان فارس بوده است. استان کهکيلويه و بوير احمد 3583 نفر ثبت نام کردند. استان اردبيل 1027 نفر ثبت نام کردند و استان خراسان شمالي 3726 نفر ثبت نام کردند. دور اول اعزام زائران با اين استان‌ها انجام خواهد شد انشاءالله.
حاج آقاي فرحزاد: عزيزاني که نام‌هايشان از هر استاني در سايت گذاشته مي‌شود، فقط گذرنامه تهيه کنند. غير از گذرنامه ويزا و هزينه رفت و برگشت از صفر تا صد همه با برنامه سمت خدا و مؤسسه حضرت خديجه هست. اگر در بستگان شما افراد ضعيف هستند يک کمکي براي سوغاتي بکنند.
شريعتي: ما براي قرعه کشي نفرات بين 1 تا 250 نفر، با توجه به شماره و عدد و رقمي که دوستان در سايت ثبت کردند، قرعه کشي خواهيم کرد. اسامي و نفرات فردا در سايت برنامه قرار خواهد گرفت. قطعاً دعاي اين عزيزاني که براي اولين بار زائر کربلا مي‌شوند در حق همه ما مستجاب خواهد بود و مي‌تواند باعث اتفاقات بزرگي در زندگي ما شود.
حاج آقاي فرحزاد: به پرستارهاي عزيز وعده داده بوديم، انشاءالله يک فراخوان از پرستارهاي کشور داريم که با يک کاروان ويژه آنها را هم راهي کربلا کنيم.
شريعتي: در آستانه ولادت با سعادت زينب کبري اين خبر خوش از طرف برنامه سمت خدا به همه پرستارهاي عزيز داده مي‌شود که دو اتوبوس را عازم کربلاي معلي خواهيم کرد. از همه دوستان که زحمت کشيدند تشکر مي‌کنيم. از شيخ اعظم شيخ انصاري(ره) ياد مي‌کنيم، شيخ الفقهاء که مرحوم ميرزا حبيب الله رشتي که از شاگردان ايشان بوده مي‌فرمودند: شيخ سه ويژگي داشت. اولين علم بود و دومي تدبير و رياست بود و سومي تقوا بود. ايشان مي‌فرمودند: علم را به من داد و تدبير و رياست را به ميرزاي شيرازي و تقوا را همراه خودش برد. يک چنين انسان وارسته‌اي بوده است. دوست داريم قدري از زبان شما در مورد شيخ انصاري بشنويم.
حاج آقاي فرحزاد: يک نکته‌اي را بگويم اينکه همه مسئوليني که در سازمان حج و بقيه ادارات خصوصاً وزارت امور خارجه هستند، خواهش مي‌کنيم دولت ما و مسئولين ما يک رايزني جدي کنند که ويزاي عراق برداشته شود. الآن افرادي که مي‌خواهند ترکيه بروند و بسياري از کشورهايي که ويزاي آنها لغو شده است، حدوداً يک چهارم هزينه عتبات براي ويزا است. با گراني دلار که چهل دلار بايد بدهند، واقعاً اگر اين ويزا برداشته شود، ما مي‌توانيم يک چهارم به زوار اضافه کنيم. يعني بايد به دولت عراق بفهمانند که اگر ويزا برداشته شود اينقدر زوار بيشتر مي‌شود و جبران مي‌شود. از اين طرف هم ايران ويزاي خودش را برمي‌دارد و استقبال عراقي‌ها به ايران بيشتر مي‌شود.
شيخ انصاري از استوانه‌هاي فقهاي شيعه است. در علم و زهد و ورع و تقوا و تربيت شاگرد، يکي از نکاتي که ذهن مرا زياد جذب کرده است، زاهد بودن ايشان است. حديث داريم آخر چيزي که از قلب صديقين بيرون مي‌رود حبّ رياست است. وقتي مرجعيت و بزرگان نجف ديدند بهترين فردي که شايسته مرجعيت دارد ايشان است، آمدند خدمت ايشان و گفتند: شما بايد مرجع شويد. فرمودند: من يک هم مباحثه داشتم که او هوش و ذهن و استعدادش از من بهتر بوده است. ايشان در شمال ساکن بوده و گفته: ممکن است ايشان اعلم باشد و من بين خود و خدا مي‌ترسم. يک گروهي را خدمت آن عالم برجسته که در شمال بوده مي‌فرستند. ايشان مي‌فرمايد: چرا من در زمان جواني هوش بالايي داشتم. ولي من متارکه کردم و ديگر اين علوم را پيگيري نکردم و دوباره به ايشان ارجاع دادند. عجيب است در زندگي شخصي‌شان شيخ انصاري فوق العاده بوده است. زندگي و خانه و همسرشان عجيب بوده است. اگر کسي زندگي ايشان را نگاه مي‌کرد، مي‌گفت: عجيب است شخصيتي که مرجع کل عالم تشيع است، چقدر زندگي‌اش ساده است که زهد ايشان براي ديگران مثل زده شده است. از بيت المال استفاده نمي‌کردند و حداقل زندگي‌شان با فقيرترين مردم نجف يکي بوده است. اگر هم يک جايي حس کنند مي‌توانند بيشتر قناعت کنند، قناعت بيشتري مي‌کردند. زهد شيخ ضرب المثل بود بين عامه و خاصه.
شريعتي: انشاءالله خداوند رحمت کند همه علمايي که ما به نوعي مديون آنها هستيم و سر سفره فقاهت و تقواي آنها نشستيم. شيخ انصاري اهل دزفول بودند. اين روزها هواي جنوب هواي خوبي نيست. همه ما را متأثر مي‌کند. پيام‌هايي را از خوزستان و بوشهر و ماهشهر و ايلام داريم که گرد و غباري است. انشاءالله خداوند باران و باد را نازل بکند و البته تدبير مسئولين هم در کنارش که مردم بتوانند آسمان آبي را ببينند و راحت نفس بکشند. باز هم از پرستاران عزيز تشکر مي‌کنيم. زلزله اخير نشان داد که پرستاران عزيز هميشه در کنار مردم عزيز بودند و زحمت کشيدند. انشاءالله خدماتشان مأجور باشد. يکي از علت‌هاي انتخاب پرستاران براي اعزام به کربلاي معلي همين خدمات ارزنده‌شان بوده در کنار مردم عزيزمان خاصه زلزله اخير کرمانشاه. دعا بفرماييد و آمين بگوييم.
حاج آقاي فرحزاد: از ساحت حضرت زينب(ع) عذرخواهي مي‌کنيم که بيشتر بايد در مورد حضرت صحبت مي‌کرديم. ولي اين نکته که وقتي خردسال بودند در دامن پدر بزرگوارشان مولا اميرالمؤمنين به او فرمودند: بگو «واحد» عرض کرد واحد. فرمودند: بگو «اثنان» ديگر دوم و سوم را نگفتند. هرچه حضرت فرمودند که چرا نمي‌گويي، عرض کرد من با زباني که واحد گفتم، يعني خدا، ديگر کنار خدا عددي قرار نمي‌دهم. حضرت امير اينقدر از اين زيبا آفريني خوششان آمد او را بوسيدند و نوازش کردند. فرمودند: «فداک أبوک» يعني پدرت به قربانت! اميرالمؤمنين مثل خورشيد تابنده است. ولي بايد چه چراغ روشنگري باشد که کنار خورشيد زينت پدر شود. حضرت زينب واقعاً بعد از مقام چهارده معصوم، مقام حضرت زينب و حضرت علي اکبر و امثال اينها از بالاترين شخصيتهاي اين امت هستند. انشاءالله رهرو اين شخصيت برجسته باشيم.
زن مگو مرد آفرين روزگار *** زن مگو بنت الجلال، اخت الوقار
زن مگو خاک درش نقش جبين *** زن مگو دست خدا در آسِتين
شريعتي: دعا بفرماييد.
حاج آقاي فرحزاد: اللهم صل علي محمد و آل محمد. خدايا به حق محمد و آل محمد، قلب امام زمان از ما راضي، فرجش را نزديک بگردان. همه ما را از بهترين شيعيان و پيروانش قرار بده. خدايا به حق محمد و آل محمد مريض‌هاي روحي و جسمي شفاي عاجل عنايت بفرما. وسايل شغل و مسکن و ازدواج، آنهايي که فرزند ندارند براي همه فراهم بفرما. به حق محمد و آل محمد باران و برف رحمتت را بيش از اين بر ما نازل بفرما. هواي پاکيزه به عزيزاني که گرفتار هواي آلوده هستند مرحمت بفرما. زيارت کربلا را نصيب همه بگردان. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.  
شريعتي: بهترين‌ها نصيب شما شود. السلام عليک يا أباعبدالله...

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها