اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

96-10-25-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – مجالس ذکر اهل‌‌البيت(ع) محل نزول فرشتگان

معرفی برنامه


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: مجالس ذکر اهل‌البيت(ع) محل نزول فرشتگان
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 25- 10-96

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
آنقدر با آتش دل ساختم تا سوختم *** بي تو اي آرام جان يا ساختم يا سوختم
سرد مهري بين که کس بر آتشم آبي نزد *** گرچه همچون برق از گرمي سراپا سوختم
سوختم اما نه چون شمع طرب در بين جمع *** لاله‌ام کز داغ تنهايي به صحرا سوختم
سوختم از آتش دل درميان موج اشک *** شور بختي بين که در آغوش دريا سوختم
شمع و گل هم هرکدام از شعله‌اي در آتش‌اند *** در ميان پاک بازان من نه تنها سوختم
جان پاک من رهي خورشيد عالم تاب بود *** رفتم و از ماتم خود عالمي را سوختم

شريعتي: سلام مي‌کنم به همه بيننده‌ها و شنونده‌هاي نازنين‌مان. تسليت مي‌گويم جان باختن هموطنان عزيزمان را در حادثه نفتکش ايراني سانچي که يک ملتي را داغدار و عزادار کرد. تسليت ويژه من و کارشناسان گرانقدرمان و برنامه سمت خدا و جامعه مخاطبين‌مان را صميمانه به تمام خانواده‌هاي داغدار ابلاغ مي‌کنم که داغ بسيار سخت و سنگيني را تحمل مي‌کنند. از خداوند متعال براي همه آرزوي صبر مي‌کنم و براي آن عزيزان رحمت و غفران الهي. تسليت صميمانه ما را پذيرا باشيد. شايد امروز اينطور بگوييم که تمام مردم ايران جزء خانواده‌هاي داغدار هستند در اين حادثه بسيار تلخ و غم انگيز. دعا مي‌کنيم انشاءالله ديگر شاهد اينطور حوادث تلخ در مملکت و کشورمان نباشيم و داغدار اين دسته گل‌هاي نازنين نشويم. حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم و رحمة الله، خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي فرحزاد: من هم خدمت شما و همه‌ي بينندگان و شنوندگان خوب اين برنامه عرض سلام دارم. بنده هم خدمت همه هموطنان عزيز خصوصاً بازماندگان اين عزيزان از دست رفته تسليت ويژه مي‌گوييم. اميدواريم خداوند آنها را غريق رحمت کند. غريبانه در ميان آب و آتش از دنيا رفتند. انشاءالله با اهل‌بيت و اولياي خدا محشور شوند. تسليت جدي و ويژه خدمت خانواده‌هايشان داريم. چون بحث ما در رابطه با فرشته‌هاست، در روايت داريم يک قسم از فرشته‌ها، فرشته‌هايي هستند که مأموريتشان اين است که مي‌آيند بازمانده‌هاي داغ ديده که عزيزي را از دست دادند، مادر، همسر، اولاد، خواهر و برادر را دست مي‌کشند و تسليت مي‌گويند و آنها را آرام مي‌کنند. حضرت مي‌فرمايد: اگر اين فرشته‌ها نباشند، «لم تعمر الدنيا» يعني عمر دنيا به پايان مي‌رسد. اگر کسي فرزندش، همسرش، خواهرش، برادرش يا عزيزش از دست رفته، اگر اين فرشته‌هاي مسکن نباشند، طرف از بين مي‌رود. يعني قلبش از جا کنده مي‌شود. لذا اين فرشته‌ها آرامش و تسکين مي‌دهند. يکي از کارهاي فرشته‌ها تسليت دادن به بازمانده‌هاست. همه ملت براي اينها دعا مي‌کنند. آرامش مي‌خواهند. جا دارد همين‌جا همه با هم يک حمد و سه «قل هو الله» و يک صلوات هديه به روح همه عزيزاني که از دست رفتند بکنيم.
شريعتي: خيلي داغ سخت و سنگيني است و خيلي اتفاق تلخي است. همه ما متأثر شديم. تمام مردم ايران دعا مي‌کنيم و آرزو مي‌کنيم انشاءالله ديگر شاهد اين حوادث تلخ نباشيم و انشاءالله خانواد‌ه‌اي به اين شدت داغدار نشود. خانواده‌اي به وسعت مردم ايران. دوستان ما در برنامه و در صفحه مجازي تقبل کردند چند دور ختم قرآن انجام بدهند. هرکدام تقبل کردند يک جزء را بخوانند. شايد چندين جزء ديروز قرآن خوانديم و ثوابش را هديه به روح همه جانباختگان اين حادثه تلخ کرديم. عزيزان ما در حادثه‌ي کشتي نفت کش سانچي. بحث ما با حاج آقاي فرحزاد در ذيل بحث صحيفه سجاديه به دعاي سوم رسيد. نکات بسيار خوبي را از ملائکه مي‌شنويم که امام سجاد(ع) آن را براي ما توصيف مي‌کنند و شرح مي‌دهند و حاج آقاي فرحزاد هم از لطايف آن براي ما مي‌گويند. بحث امروز شما را مي‌شنويم.    
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم، الحمدلله رب العالمين. اللهم صل علي محمد و آل محمد.
در وصف و درود بر فرشتگان امام سجاد(ع) مي‌فرمايد: غفلت اينها را نمي‌گيرد، «الْخُشَّعُ الابْصَارِ فَلا يَرُومُونَ النَّظَرَ إِلَيْكَ» اينها آنقدر فروتن و متواضع هستند، چشم‌هايش پايين است، از عظمتي که خدا دارد جرأت نمي‌کنند به عظمت خدا نگاه کنند. «النَّوَاكِسُ الاذْقَانِ» يعني چانه‌هايشان پايين است. «الَّذِينَ قَدْ طَالَتْ رَغْبَتُهُمْ فِيمَا لَدَيْكَ» ميل و رغبت فرشته‌ها به داده‌هاي خدا و فضل و لطف و کرم خداست. يعني دائم گدايي مي‌کنند عمدتاً هم براي بندگان خدا مي‌خواهند. «الْمُسْتَهْتَرُونَ بِذِكْرِ آلائِكَ» (صحيفه سجاديه/ص36) مُستَهتِر کسي است غرق يک کاري شود. غرق در شمارش و ياد و ذکر نعمت‌هاي خدا هستند. در بحث‌هايمان هم گفتيم جلسات ذکر بگذاريم. ياد خدا بکنيم. نعمت‌هاي خدا را شرح بدهيم. اينقدر کفران نعمت و ناشکري نکنيم. غرق ذکر نعمت‌هاي خدا هستند. چون وقتي آدم توجه به نعمت‌هاي خدا مي‌کند، هم ياد خداست و هم عشق و محبت خدا در دل انسان ايجاد مي‌شود. شکايت‌‌ها و گله‌ها و کفران نعمت‌ها کنار مي‌رود. «الْمُتَوَاضِعُونَ دُونَ عَظَمَتِكَ وَ جَلالِ كِبْرِيَائِكَ‏» تواضع و فروتني دارند بخاطر عظمت و بزرگي و کبريايي خداي متعال، هرچقدر تجلي مي‌کند عظمت و بزرگي، اينها هي کوچک مي‌شوند و تواضع و ادب مي‌کنند. تواضع و افتادگي صفت فرشته‌هاي الهي است.
«وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ إِذَا نَظَرُوا إِلَي جَهَنَّمَ تَزْفِرُ عَلَي أَهْلِ مَعْصِيَتِكَ سُبْحَانَكَ مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ» وقتي به جهنم نگاه مي‌کنند که از غضب الهي برافروخته است، اينها به ناله درمي‌آيند و مي‌گويند: خدايا تو پاک و منزه هستي و ما حق عبادت تو را انجام نداديم. يعني ما خيلي کوچک هستيم. باز اظهار کوچکي و تواضع مي‌کنند. «فَصَلِّ عَلَيْهِمْ وَ عَلَي الرَّوْحَانِيِّينَ مِنْ مَلائِكَتِكَ» حضرت مي‌فرمايد: بر اين فرشته‌ها و بر فرشته‌هاي روحاني از ملائک خودت درود و صلوات بفرست و کساني که به تو قرب دارند و نزديک هستند و انبياي تو را به غيب خودت آشنا مي‌کنند. چون فرشته‌ها حامل وحي و حامل غيب هستند، مطالب پشت پرده را فرشته‌ها به انبياء و اولياي خودشان مي‌رسانند.
بحث ما در هفته‌هاي قبل گفتيم: کاربردي باشد و به درد ما بخورد. عرض کرديم نزول فرشته‌ها، افسردگي، غم و غصه و بدي‌ها را دور مي‌کند و آرامش و رفاه و خوشي و ايمان و کمالات براي انسان مي‌آورد. چه کار کنيم فرشته‌ها به خودمان، به خانه‌هايمان و محل کسب و کارمان نزديک شوند. رواياتي که فرشته‌ها را به ما نزديک مي‌کند و شياطين را از ما دور مي‌کند. گفتيم: يکي از مواردش مريض است. کسي که مريض است، فرشته‌ها زياد او را نوازش مي‌کنند و برايش عبادت مي‌کنند. عيادت کننده را فرشته‌ها خيلي دعا مي‌کنند و همراهي مي‌کنند. سومين مورد مجالس ذکر خدا و ذکر اهل‌بيت است که هفته قبل مفصل صحبت کرديم. پيام‌هاي خوبي داشتيم که خيلي‌ها گفته بودند: ما نمي‌دانستيم مجالس ذکراهل‌بيت اينقدر آثار و برکات دارد. خدا رحمت کند عالم برجسته و خطيبي که اخيراً در اصفهان از دنيا رفتند. مرحوم حاج شيخ مهدي مظاهري که ايشان هم خيريه‌هاي فراواني در اصفهان بنا کردند. شگرد مهم ايشان خيررساني به مردم بود. عجيب تأثير گذار بودند در اينکه از افراد براي کارهاي خير پول جمع کنند. از کارهاي زيبايي که ايشان کردند، اين بود که دعاي ابوحمزه ثمالي را در اصفهان خيلي احياء کردند. ايشان اول با پنج نفر شروع کردند. ولي بعداً دهها هزار نفر شد. در ايام دفاع مقدس حتي از اطراف اصفهان گاهي ميليون ميليون پول براي جبهه جمع مي‌شد. عجيب در اين کارها توانمند بودند. دعاي ابوحمزه را ما در قم هنوز به آن جمعيت نتوانستيم راه بياندازيم. ذکر اهل‌بيت و مجالس اهل‌بيت تأثيرگذاري عجيبي دارد. بعضي مي‌گويند: خانه‌هاي ما کوچک است. دو نفر، پنج نفر، همان خانواده باشيد. تعطيل نکنيد و ترک نکنيد. زنانه، مردانه، بعضي از بزرگواران که من به منزلشان رفتم، مي‌گويند: ما هزينه کرديم پسر ما، بچه و جوان ما، هيأت جوانان و نوجوانان تشکيل بدهند. اينها را پشتيباني مي‌کنيم، هم آنها هدايت مي‌شوند و به راه راست مي‌آيند و از شر اين هجمه‌هاي فرهنگي در امان هستند و هم برکات فوق العاده دارد. منزلي که در آن قرآن تلاوت مي‌شود، منزلي که در آن حديث کساء و زيارت عاشورا و زيارت جامعه و امثال اينها خوانده مي‌شود، موعظه مي‌شود. خيلي برکات فوق العاده دارد. خانه‌هاي نوراني مي‌شود. من از همه خواهش مي‌کنم، زن و مرد، پير و جوان، نوجوانان، همه دست به کار شوند. دور هم بنشينيد و ذکر اهل‌بيت را بگوييد.
شريعتي: طرح خانه‌هاي نوراني که در ايام ماه مبارک رمضان داشتيم را در غير اين ايام ماه مبارک رمضان مي‌توانيم به مجالس ذکر اهل‌بيت(ع) تعميم بدهيم.
حاج آقاي فرحزاد: هفتگي در خانه‌ها دور بزند. خيلي‌ها پيام داده بودند که ما اين کار را مي‌کنيم و برکاتش را ديديم. خيلي حاجت گرفتيم. اصلاً حاجت هم ندهند، آرامشي که از اين کار بر اهل خانه نازل مي‌شود خيلي مهم است. مرحوم علامه طباطبايي(ره)، ما در قم، اصفهان و بعضي شهرها داريم که روضه‌هاي دائمي دارند. الآن در قم ما چند جا داريم که در طول سال هر شب روضه است و هر شب هم اطعام است. يکي از دوستان ما چند شب قبل تماس گرفت و گفت: حاج آقا فلان حسينيه 23 سال است يک شب نشده ما شام ندهيم. هر شب سخنراني و روضه و شام داريم. ماه رمضان هم افطار و هم سحري داريم. اين خيلي برکات دارد و بلاها را دفع مي‌کند. بعضي خانه‌ها هست که بيش از صد سال درونش روضه خواني شده است. خانه‌اي نزديک حرم است که چقدر مردم آنجا مي‌آيند و حاجت مي‌گيرند. مرحوم علامه طباطبايي آنجا مي‌آمدند و در و ديوار و آجرهايش را مي‌بوسيدند. مي‌گفتند: آجرهاي اين خانه شفاعت مي‌کند. بعضي خانه‌ها هم طوري است که آدم حضور فرشته‌ها را حس مي‌کند. بعضي مجالس هست اينقدر منور است آدم حس مي‌کند ملائکه تو را شست و شو دادند و پاک کردند. من خواهش دارم چه آنهايي که مي‌خواهند وصيت کنند، چه آنهايي که الآن زنده هستند و امکانات دارند، پرچم اهل‌بيت را به خانه‌هايشان بياورند و امتحان کنند.
مرحوم آيت الله بهاءالديني(ره) من به پسرشان عرض کردم، آقا وصيت‌نامه داشتند؟ فرمودند: دو جمله، يک جمله اين بود که شما در سلک روحانيت باشيد. چون وقتي ايشان فوت کردند پسرشان معمم نبود. طلبه بودند و بعد معمم شدند. دوم اينکه مجالس روضه را به شرط امکان ادامه بدهيد. الآن هم هست. تنها وصيت ايشان اين بود که مجلس روضه را ترک نکنيد. پسر مرحوم علامه اميني(ره) نقل کردند. پدرم را خواب ديدم و گفتم: در آن عالم چه چيزي خيلي به درد شما خورده است؟ فرمودند: زيارت عاشورا و توسل به امام حسين. دوم زيارت کربلا، رفتن به زيارت آقا أباعبدالله، ايشان مي‌گويد: من وقتي خواب ديدم زماني بود که راه کربلا بسته بود. ايامي که ايران با عراق جنگ داشتند و درگير بودند. گفتم: الآن راه کربلا بسته است. ما از اين فيض محروم هستيم، چه کنيم؟ فرمودند: هرجا خيمه‌ي امام حسين است، پرچم امام حسين است، ذکر امام حسين است، شعبه‌اي از حرم امام حسين است. يعني حرم امام حسين را توسعه بدهيم. گفت: ما کربلا نرفتيم و کربلا آمد ما را گرفت. عاشورا آمد ما را گرفت. پرچم و خيمه امام حسين را بياوريم. اصلاً فضا عوض مي‌شود.
شريعتي: شيخ جعفر شوشتري هم در خصائص الحسينيه همين را مي‌فرمايند. هرجايي خيمه سيدالشهداء باشد، تحت قبّه‌ي امام حسين هستيم.
حاج آقاي فرحزاد: يعني واقعاً به اين ديد ببينيم. يعني آن خانه، خانه‌ي امام حسين مي‌شود. مرحوم آ سيد هاشم رضوي خدا رحمتشان کند. از شاگردان خصوصي مرحوم سيد علي قاضي بود. من شاهد بودم آيت الله بهجت ديدن ايشان مي‌آمد و بنده هم ايشان را خدمت آيت الله بهجت بردم. رابطه خصوصي با هم داشتند. آيت الله بهجت معمولاً جايي براي ديد و بازديد نمي‌رفتند. آقاي رضوي نقل کردند که من در مکاشفه ديدم که از حرم امام حسين نخ‌ها و طناب‌هايي به عالم پراکنده است، هرجا حسينيه است، يا روضه امام حسين است، يک طناب يا بندي آنجا بند است. يعني از آنجا نور بالا مي‌رود. يک شعبه از حرم مي‌شود. من خواهش مي‌کنم مجالس امام حسين و حضرت زهرا را جدي بگيريم. فاطميه نزديک است، هرطور مي‌شود، مجالس را احياء کنيد که فکرها و نيت‌هاي بد برود و فکرها و نيت‌هاي خوب بيايد.
يکي از چيزهاي ديگر که باز خيلي برکات فوق العاده دارد و فرشته‌هاي زيادي را جلب مي‌کند، مشاهد مشرفه هست. آيت الله بهجت به آقاي مسعودي فرموده بودند: به اين خدام بگو: خيلي با لطافت به زوار محبت کنند. من مي‌بينم فرشته‌ها همينطور صعود و نزول مي‌کنند. مي‌آيند و مي‌روند. يکي از جملاتي که در زيارت جامعه مي‌خوانيم اين است که شما اهل‌بيت محل رفت و شد ملائکه هستيد. «و مُختَلف الملائکه» اختلاف در عربي به معني آمد و رفت است. مشاهد مشرفه، حرم امامان معصومين را آدم خودش حس مي‌کند. مخصوصاً زيارت امام حسين آنقدر روايات فراوان داريم که واقعاً اگر بخواهيم روايتش را بخوانيم چند هفته طول مي‌کشد. اميدوارم اين روايت دلها را از جا بکند. آنهايي که کربلا نرفتند، حتماً بروند. آنهايي که مي‌توانند باني شوند، باني کربلا رفتن بشوند. آنهايي که جلسات خانوادگي دارند هرکدام مبلغي را بگذارند و از هر فاميلي که نرفته يک نفر را ببرند.
در کامل الزيارات صفحه 377 هست که «قال أبوعبدالله(ع) لِلمُفَضَّل، کَمْ بَيْنَکَ وَ بَيْنَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع» فاصله شما با قبر امام حسين چقدر است؟ «قُلْتُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَوْمٌ وَ بَعْضُ يَوْمٍ آخَرَ» يک روز و نصفي راه است. ظاهراً کوفه بوده و خيلي راه نبوده است. حضرت فرمودند: «قَالَ فَتَزُورُهُ» به زيارت قبر امام حسين(ع) مي‌روي؟ «فقال نَعَم» بله مي‌روم. «فَقَالَ أَ لَا أُبَشِّرُکَ أَ لَا أُفَرِّحُکَ بِبَعْضِ ثَوَابِهِ» مي‌خواهي به تو بشارت بدهم و تو را شاد کنم؟ نه همه ثواب‌ها را، يک بخشي، يک چشمه‌اي از ثواب زيارت امام حسين که در روايت فراوان است امام صادق مي‌فرمايد: من نمي‌توانم همه فضايل زيارت امام حسين را بگويم. اگر بگويم ممکن است باقي کارها را مردم ترک کنند. حتي ممکن است مکه نروند. هر قدمش ثواب يک حج عمره دارد. اين کتابي که بنده از کامل الزيارات نقل مي‌کنم از يکي از معتبرترين کتاب‌هاي روايي ما هست، حدود هشتاد درصد اين روايات درباره‌ي فضايل و گريه کردن و مسائل امام حسين(ع) است. روايات فراواني هم داريم که حضرت فرمودند: مي‌خواهي من خوشحالت کنم بعضي از ثواب‌هايش را بگويم. «فَقَالَ نَعَمْ قَالَ قُلْتُ بَلَي جُعِلْتُ فِدَاکَ» چقدر با ادب حرف مي‌زدند. «قَالَ فَقَالَ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ لَيَأْخُذُ فِي جِهَازِهِ» وقتي شروع مي‌کند برود گذرنامه بگيرد، خودش را براي رفتن به زيارت امام حسين(ع) آماده کند. «وَ يَتَهَيَّأُ لِزِيَارَتِهِ» خودش را آماده مي‌کند. يعني شوق کربلا به دلش رسيد و من خيلي اميد دارم برنامه امروز ما کربلايي زياد بکند. «فَيَتَبَاشَرُ بِهِ أَهْلُ السَّمَاءِ» اهل آسمان، فرشته‌هاي آسمان به هم بشارت مي‌دهند. يعني به قول بنده ملائکه طبل مي‌زنند يک نفر مي‌خواهد به زيارت قبر أبا عبدالله برود. «فَإِذَا خَرَجَ مِنْ بَابِ مَنْزِلِهِ رَاکِباً أَوْ مَاشِياً» وقتي ساکش را مي‌بندد، در خانه مي‌آيد، يا پياده مي‌خواهد برود يا سواره، هرطور که مي‌خواهد برود، «وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ أَرْبَعَةَ آلَافِ مَلَکٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ» بلافاصله چهار هزار فرشته را خدا مأمور مي‌کند که همراهي او بکنند و صلوات و درود بر او بفرستند. روايت ديگر داريم که هر روز چهار هزار فرشته مي‌آيند اول به مکه مي‌روند و طواف مي‌کنند. بعد به نجف مي‌روند قبر حضرت امير، بعد کربلا مي‌روند. بعد از آنجا صعود مي‌کنند و به بالا مي‌روند. «حَتَّي يُوَافِيَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع» تا اينکه به قبر امام حسين برسي. «يَا مُفَضَّلُ إِذَا أَتَيْتَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقِفْ بِالْبَابِ» وقتي براي زيارت امام حسين آمدي، دم در حرم بايست «وَ قُلْ هَذِهِ الْکَلِمَاتِ» اين کلمات را بگو، «السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ» اين را دم در بخوان. فرمودند: هر کلمه‌اي از زيارت وارث را که مي‌خواني خدا بهره‌اي از رحمت خودش به تو مرحمت مي‌کند. بعد فرمودند: وقتي اين زيارت را خواندي «ثُمَّ تَسْعَي» قدم بردار و سمت قبر برو. «فَلَکَ بِکُلِّ قَدَمٍ رَفَعْتَهَا وَ وَضَعْتَهَا کَثَوَابِ الْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» براي رفتن به قبر امام حسين، هر قدمي که بلند مي‌کني و مي‌گذاري ثواب کسي که در خونش در راه خدا مي‌غلتد به تو مي‌دهند. مقام امام حسين، قرب امام حسين، سرمايه‌اي که امام حسين دارد اينقدر بزرگ است، بخاطر او خدا اين بهره را گذاشته است و مي‌خواهد اين احيا شود. خدا اين ثواب‌ها و پاداش فوق العاده را قرار داده است. بزرگترين کشتي که مي‌تواند همه را از جهنم نجات بدهد،  کشتي امام حسين است. بياييم ترغيب کنيم و اين کشتي را پر کنيم.
«فَإِذَا سَلَّمْتَ عَلَي الْقَبْرِ فَالْتَمِسْهُ بِيَدِکَ» با دست خودت به قبر دست بگذار «وَ قُلِ السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ» سلام بده و بگو: السلام عليک اي حجت خدا در آسمان و زمين! بعد از اينکه زيارت کردي، «ثُمَّ تَمْضِي إِلَي صَلَاتِکَ» نماز زيارت بخوان. «وَ لَکَ بِکُلِّ رَکْعَةٍ رَکَعْتَهَا عِنْدَهُ کَثَوَابِ مَنْ [حَجَّ أَلْفَ حِجَّةٍ وَ اعْتَمَرَ أَلْفَ عُمْرَةٍ] حَجَّ وَ اعْتَمَرَ أَلْفَ مَرَّةٍ» هر رکعت نمازي که کنار قبر آقا أباعبدالله مي‌خواني ثواب کسي که حج و عمره را هزار بار به جا آورده دارد. يعني هر يک رکعتش هزار حج عمره مستحبي است. «وَ أَعْتَقَ أَلْفَ رَقَبَةٍ» مثل اين است که هر رکعتي نماز خوانده هزار بنده در راه خدا آزاد کرده است. «وَ کَأَنَّمَا وَقَفَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَلْفَ مَرَّةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ» مثل اين است که هزار بار در کنار پيغمبر مرسل وقوف به حج کرده است يا در راه خدا حرکت کرده است. واقعاً سنگ مي‌خواهد کسي که اين روايت‌ها را بشنود يا ببيند و شوق کربلا در او ايجاد نشود يا کربلا نرود. همه مي‌توانند به اين زيارت بروند مگر کسي که حالت رو به قبله باشد. من خواهش مي‌کنم خيلي‌ها هستند تا فرصتي پيدا مي‌کنند شمال مي‌روند. هزينه‌هاي سنگين هم مي‌کنند. ترکيه مي‌روند، يکي از مسئولين هواپيما مي‌گفت: بيشترين پرواز اول ترکيه و بعد کربلا و عراق است. در صورتي که بايد در مملکت ما اول کربلا باشد. من از همه خواهش مي‌کنم، چطور براي ترکيه و تايلند هزينه مي‌کنيم، گناه نکن برو، اما يک سفر هم به کربلا برو! حيف است. درمملکت ما کسي نباشد که تا به حال به کربلا نرفته باشد.
من کسي را سراغ دارم که هشت و نه‌اش گرو هم است، ولي به هر شکلي شده خودش را به کربلا رسانده است. خواستن توانستن است. چطور براي دنيا خودمان را به آب و آتش مي‌زنيم. براي دکور و مبلمان و خيلي از چيزهاي ديگر به آب و آتش مي‌زنيم. براي زيارت مي‌گويد: نداريم. بعضي مي‌ترسند و نمي‌روند. تلفات جاده‌اي ما صدها برابر تلفات انتحاري و چيزهايي است که از ايران زوار رفتند و شهيد شدند. اصلاً قابل قياس نيست. پول نبايد مانع نشود. مؤسسه حضرت خديجه کليد اين کار را زده است، عزيزان تمايل دارند کمک کنند، در سايت هم ثبت نام کنند. با قلبمان و با مالمان کمک کنيم. در کشتي امام حسين ما را جا بدهند. شب اول قبر و روز قيامت اينها به درد ما مي‌خورد. همين‌جا بشارت بدهم که دوشنبه هفته آينده شب ولادت حضرت زينب(س) است، گروه اول اعزام کربلا را قرعه‌کشي مي‌کنيم. دويست نفر از کساني که تا به حال به کربلا نرفتند، بقيه هم به نوبت انشاءالله مي‌فرستيم بلکه انشاءالله چند هزار نفر بتوانند باني شوند. تا به حال حدود هزار نفر باني شدند. خدا مي‌داند کساني که تا به حال نرفتند چه اشک‌هايي مي‌ريزند. مي‌گويد: سي سال است پاي اين گيرنده نشستم و اشک مي‌ريزم. شما که براي زندگي هزينه مي‌کني، بخشي را هم براي اين کار بگذار. پيام‌هاي جالبي داشتيم که نوشته بودند: ما تا به حال کربلا نرفته بوديم. کمک کرديم همين تازگي خدا نصيب کرد و به کربلا رفتيم. امام حسين لطف مي‌گردد و به خودش برمي‌گردد. ما خواهش مي‌کنيم افرادي که نرفتند حتماً بروند. در مرحله بعد فاميل و بستگان را حمايت کنند بروند. افرادي که در فاميلشان کسي نيست، کمک کنند ما برايشان مي‌فرستيم.
در ادامه مي‌فرمايد: «فَإِذَا انْقَلَبْتَ مِنْ عِنْدِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ نَادَاکَ مُنَادٍ لَوْ سَمِعْتَ مَقَالَتَهُ لَأَقَمْتَ عُمُرَکَ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع وَ هُوَ يَقُولُ طُوبَي لَکَ أَيُّهَا الْعَبْدُ» امام حسين مي‌گويد: خوش به حالت اي بنده! «قَدْ غَنِمْتَ وَ سَلِمْتَ» سالم شدي و غنيمت جمع کردي. «قَدْ غُفِرَ لَکَ مَا سَلَفَ» گناهانت آمرزيده شد، «فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ» يعني پرونده‌ات پاک شد. حق الناس سر جايش است. خودتان تدبيري کنيد ولي گناهان ديگر را خدا مي‌آمرزد. آنهايي که بار اول رفتند اين راحس مي‌کنند و احساس سبکي مي‌کنند. «فَإِنْ هُوَ مَاتَ مِنْ عَامِهِ أَوْ فِي لَيْلَتِهِ أَوْ يَوْمِهِ» اگر کسي به زيارت امام حسين رفته است، آن سال بميرد، يا آن شب بميرد يا آن روز بميرد، «لَمْ يَلِ قَبْضَ رُوحِهِ إِلَّا اللَّهُ» خود خدا او را قبض روح مي‌کند. بعضي را ملک الموت قبض روح مي‌کند. بعضي را فرشته‌هاي پايين قبض روح مي‌کنند. در يک مرحله‌اي قرار مي‌گيرد و اينقدر پاک مي‌شود خدا او را قبض روح مي‌کند. «وَ تُقْبِلُ الْمَلَائِکَةُ مَعَهُ» ملائکه با او اقبال مي‌کنند و مي‌آيند، «وَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ» چهار هزار فرشته همراه او استغفار مي‌کنند «وَ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتَّي يُوَافِيَ مَنْزِلَهُ» چهار هزار فرشته از روزي که از منزل قدم برداشته همراه او هستند و برايش استغفار مي‌کنند و صلوات مي‌فرستند تا به منزل برگردد. «وَ تَقُولُ الْمَلَائِکَةُ يَا رَبِّ هَذَا عَبْدُکَ قَدْ وَافَي قَبْرَ ابْنِ نَبِيِّکَ ص» چهار هزار فرشته مي‌گويند: خدايا ما اين آقا را از در خانه بدرقه کرديم و آنجا برگردانديم تا اينجا و همه هم صلوات و استغفار است. حالا در خانه رسيديم چه کنيم؟ خدا مي‌فرمايد: در خانه‌اش باشيد برايش استغفار و صلوات و درود بفرستيد تا وقتي اجل او برسد. «وَ قَدْ وَافَي مَنْزِلَهُ فَأَيْنَ نَذْهَبُ» مي‌گويند: خدايا کجا برويم؟ «فَيُنَادِيهِمُ النِّدَاءُ مِنَ السَّمَاءِ يَا مَلَائِکَتِي قِفُوا بِبَابِ عَبْدِي» همان در خانه اقامت کنيد. «فَسَبِّحُوا وَ قَدِّسُوا» تسبيح و تقديس کنيد. «وَ اکْتُبُوا ذَلِکَ فِي حَسَنَاتِهِ إِلَي يَوْمِ يُتَوَفَّي» تا روز مرگ در خانه‌اش باشيد. «قَالَ فَلَا يَزَالُونَ بِبَابِهِ إِلَي يَوْمِ يُتَوَفَّي» اينهايي که تا به حال فرشته در خانه‌شان نياوردند، دوستان ما در مؤسسه حضرت خديجه اينقدر فعال هستند که مي‌گويند: آرزوي ما اين است روزي برسد که فقط بچه‌هايي که دنيا آمدند کربلا نرفته باشند.
«يُسَبِّحُونَ اللَّهَ وَ يُقَدِّسُونَهُ وَ يَکْتُبُونَ ذَلِکَ فِي حَسَنَاتِهِ» تسبيح و تقديس مي‌کنند تا روز مرگش، وقتي از دنيا رفت «فَإِذَا تُوُفِّيَ شَهِدُوا جِنَازَتَهُ وَ کَفْنَهُ وَ غُسْلَهُ وَ الصَّلَاةَ عَلَيْهِ» آن چهار هزار فرشته براي تشييع جنازه مي‌آيند. غسل و کفن و دفن را شهود مي‌کنند تا سر قبرش، سر قبرش باز مي‌گويند: خدايا، ما را وکيل کرده بودي براي اين عبادت کنيم. حالا از دنيا رفته چه کنيم؟ «وَ يَقُولُونَ رَبَّنَا وَکَّلْتَنَا بِبَابِ عَبْدِکَ وَ قَدْ تُوُفِّيَ فَأَيْنَ نَذْهَبُ فَيُنَادِيهِمْ يَا مَلَائِکَتِي قِفُوا بِقَبْرِ عَبْدِي» همان سر قبرش بمانيد. «فَسَبِّحُوا وَ قَدِّسُوا وَ اکْتُبُوا ذَلِکَ فِي حَسَنَاتِهِ إِلَي يَوْمِ الْقِيَامَةِ» بايد دل آدم از سنگ سفت تر باشد که هوس کربلا به سر کسي نزند! تو را به هرچه ايمان داريد قسم مي‌دهم به جاي اينکه هي به سفرهاي خارجي برويد، يکبار هم کربلا را امتحان کنيد. امام حسين همه هستي‌اش را در راه خدا داده است. اينکه ما به زيارتش برويم يا کسي را بفرستيم کاري نکرديم. اگر هم نتوانستيم برويم باني شويم کسي برود.
شريعتي: دوستان عزيز که مي‌خواهند ثبت نام کنند، توصيه حاج آقاي فرحزاد مهم است که اول خودمان اگر مي‌توانيم برويم. اگر مکرر رفتيم اطرافيان ما و خانواده ما اولويت دارند. در غير اين صورت ثبت نام کنيد اگر به هر طريقي نتوانستيد مشرف شويد، کمک مي‌کنيم و بانيان عزيز هم به ما پيام بدهند يا به سايت مراجعه کنند. از امروز انشاءالله سايت ما مهيا و آماده است که پذيراي ثبت نام شما باشد. انشاءالله توفيق و قسمت شما شود که زائر کربلاي معلي باشيد. امروز صفحه 200 قرآن کريم، آيات 80 تا 86 سوره مبارکه توبه را امروز تلاوت خواهيم کرد. اين هفته در برنامه از مرحوم آيت الله مجتهدي تهراني اين استاد فرزانه و معلم اخلاق و اين پيرمرد دوست داشتني که تمام جوان‌ها مخصوصاً تهراني‌هاي عزيز با ايشان خاطره دارند ياد کنيم. ثواب تلاوت اين آيات را به ايشان هديه کنيم و تمام خدمه‌ي کشتي نفتکش ايراني که همه ما را در اين ايام داغدار و عزادار کرد.
«اسْتَغْفِرْ لَهُمْ‏ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ «80» فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ قالُوا لا تَنْفِرُوا فِي الْحَرِّ قُلْ نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ كانُوا يَفْقَهُونَ «81» فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «82» فَإِنْ رَجَعَكَ اللَّهُ إِلى‏ طائِفَةٍ مِنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُلْ لَنْ تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَداً وَ لَنْ تُقاتِلُوا مَعِيَ عَدُوًّا إِنَّكُمْ رَضِيتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ الْخالِفِينَ «83» وَ لا تُصَلِّ عَلى‏ أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى‏ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ «84» وَ لا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ «85» وَ إِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَ جاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَكَ أُولُوا الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَ قالُوا ذَرْنا نَكُنْ مَعَ الْقاعِدِينَ «86»
ترجمه: براى منافقان استغفار كنى يا استغفار نكنى، (يكسان است.) اگر هفتاد بار برايشان آمرزش بخواهى، خداوند هرگز آنان را نخواهد بخشيد. اين (قهر حتمى الهى) به خاطر آن است كه آنان به خدا وپيامبرش كفر ورزيدند و خدا، گروه فاسق را هدايت نمى‏كند. به كسانى‏كه بر خلاف (فرمانِ) رسول خدا، از جنگ سر باززدند واز خانه‏نشستن خود (به هنگام جنگ تبوك) شادمان شدند واز اينكه با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد كنند، كراهت داشتند و (به ديگران نيز) گفتند در اين گرما (براى جنگ) بيرون نرويد! بگو: آتش دوزخ، سوزان‏تر است اگر مى‏فهميدند. پس به سزاى آنچه (با دست خود) كسب مى‏كردند، كم بخندند و بسيار بگريند. پس اگر خداوند تو را (پس از اين جنگ) به سوى طايفه‏اى از منافقان بازگرداند و آنان از تو براى حركت (به جنگ ديگرى) اجازه‏ى خروج خواستند بگو: شما هرگز با من بيرون نخواهيد شد و هرگز همراه من، با هيچ دشمنى نبرد نخواهيد كرد، زيرا شما نخستين بار به نشستن در خانه راضى شديد، پس (اكنون نيز) با آنان كه از فرمان تخلّف كرده‏اند (در خانه) بنشينيد! و بر مرده‏ى هيچ يك از منافقان نماز مگزار و (براى دعا واستغفار) بر قبرش نايست، چون آنان به خدا و پيامبرش كافر شدند و از دنيا رفتند در حالى كه فاسق بودند. اموال و فرزندان آنان (منافقان)، تو را به شگفتى و اعجاب نياورد! همانا خداوند مى‏خواهد آنان را بدين وسيله در دنيا عذاب كند و در حال كفر جانشان به در آيد. و هرگاه سوره‏اى نازل شود كه به خداوند ايمان آوريد و همراه پيامبرش جهاد كنيد، صاحبان ثروت (منافقان)، از تو اجازه‏ى مرخصى (براى فرار از جبهه) مى‏خواهند و مى‏گويند: ما را واگذار تا با خانه‏نشينان، (آنان كه از جنگ معافند و بايد در خانه بنشينند) باشيم.
شريعتي: انشاءالله زندگي همه ما منور به نور قرآن کريم و مزين به ذکر پيامبر و اهل‌بيت گرانقدرشان باشد. از فضيلت ذکر صلوات بشنويم و انشاءالله نکته‌اي از حاج آقاي مجتهدي براي ما خواهند گفت.
حاج آقاي فرحزاد: پيامبر عظيم الشأن(ص) فرمودند: «مَا مِنْ‏ قَوْمٍ‏ اجْتَمَعُوا فِي مَجْلِسٍ» (كافي، ج 2، ص 497) هروقت جمعي دور هم جمع شوند، در آن مجلس ذکر خدا و صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده نشود، آن مجلس وزر و وبال بر صاحبانش خواهد بود. جلساتمان را هميشه مزين به ذکر خدا و صلوات بر محمد و آل محمد کنيم.
از بزرگاني که در زمان ما بسيار توفيقات فوق العاده‌اي داشتند، مرحوم آيت الله مجتهدي بودند. ايشان ظاهراً فرزند نداشتند، فرزند خوانده داشتند ولي چه برکاتي خدا نصيب ايشان کردند، حوزه علميه سنتي راه انداختند، از کارهاي خوبي که ايشان داشتند، حوزه‌هاي ديگر هم انشاءالله الگوبرداري کنند، هر روز بعد از نماز ظهر و عصر يا مغرب، چند تا مسأله و حديث است که در رسانه معمولاً مي‌گذارند و يک بحث اخلاقي و يکي هم اينکه ايشان مقيد بودند، شب‌هاي پنج‌شنبه مجلس توسل به اهل‌بيت را داشته باشند. يعني طلبه‌ها با روضه و توسل به اهل‌بيت بار بيايند. حتي روزهاي وفات مي‌فرمودند: ممکن است درس تعطيل شود ولي اصل درس تعطيل نيست. درسمان توسل مي‌شود. اگر ما هر روز يک پيوندي با اهل‌بيت داشته باشيم و نوعاً طلبه‌هايي که ايشان تربيت کردند موفق بودند و در جاي جاي ميهن اسلامي مشغول کار هستند. آيت الله خرازي و آيت الله استادي از طلبه‌هاي اوليه مجلس آقاي مجتهدي بودند. انشاءالله اين برکات را ايشان از خودشان گذاشتند که بقيه هم الگو بگيرند. سبک و سياقي که ايشان در حوزه پياده کردند، الگو باشد براي بقيه حوزه‌هاي ما.
شريعتي: انشاءالله، نکته‌اي را در باب توسل گفتند و نکات قبل از تلاوت قرآن‌مان، بيننده‌اي براي ما نوشتند: سلام عليکم، ضمن آرزوي توفيق براي شما، من هربار در زندگي‌ام تصميم گرفتم تا مجلس ذکر اهل‌بيت را برگزار کنم. با تندي و بداخلاقي شوهرم مواجه شدم و نتوانستم به آرزوي دلم برسم. با اينکه خودم هم کار مي‌کنم. آيا مي‌توانم اين مجلس را در منزل مادرم بگيرم؟ خواهش مي‌کنم در برنامه توصيه‌اي به افرادي مثل من و همسر من داشته باشيد.
حاج آقاي فرحزاد: من خواهش مي‌کنم اينکه مانع نشوند. آيت الله خرازي يک کتابي دارند به نام «روزنه‌هايي به عالم غيب» که در سايت هم گذاشتيم و معرفي کرديم. خيلي داستان‌هاي زيبا و مستند و نه خواب و خيال، ايشان نقل کردند يکي از مراجع بسيار بزرگ در دوران جواني‌اش مي‌گويد: من در نجف که بودم، خانه کوچکي داشتيم. خانم من روضه مي‌گرفت. خانم‌ها يکي دو ساعت مي‌آمدند و مي‌نشستند تا بروند مزاحم درس و بحث من مي‌شدند. خلاصه نهي کردم و روضه را به هم زدم. بعد از مدتي چشم درد گرفتم. هرچه مداوا کردم خوب نمي‌شد. يک شب در عالم رؤيا به من گفتند: چشم درد شما براي اين است که روضه امام حسين را تعطيل کرديد و اگر ادامه بدهيد کور خواهيد شد. مرجعي که اعلم علماي نجف بوده است و شاگردان زيادي تربيت کرده است. گفت: من ترسيدم و به خانمم گفتم: روضه را شروع کن. بدون دکتر و دوا چشم من خوب شد و همه مشکلاتم حل شد. ذکر اهل‌بيت که مي‌گوييم فقط روضه و گريه نيست. منظور اين است که توسل به اهل‌بيت باشد. حديث و زيارت خوانده شود. زيارت عاشورا، حديث کساء، فضايل اهل‌بيت گفته شود. صحيفه سجاديه توسل به اهل‌بيت است. اينکه ذکر اهل‌بيت احياء شود. خدا رحمت کند کسي که امر ما را احياء کند. بحمدالله خبرهاي خوبي به ما مي‌رسد وخيلي از شهرهاي ديگر مثل يزد و مشهد هستند که در طول سال روضه دارند. عزيزان مي‌توانند هروقت فرصت مي‌کنند در اين روضه‌ها شرکت کنند و اين مراسم را احياء کنند.
شريعتي: دعا بفرماييد و آمين بگوييم.
حاج آقاي فرحزاد: خدا را به حق محمد و آل محمد قسم مي‌دهيم که زيارت عتبات عاليات خصوصاً کربلا نصيب همه عزيزان بگردان. خدايا ما را مشمول عنايت و شفاعت ويژه أباعبدالله الحسين قرار بده. قلب امام زمان از ما راضي، فرجش را نزديک بگردان. رفع هم و غم و گرفتاري از همه گرفتارها بفرما. مريض‌ها شفا عنايت بفرما. مشکلات جوانان ما، مسکن و شغل و ازدواجشان را برطرف بفرما. خدايا به حق محمد و آل محمد همه درگذشتگان، مخصوصاً عزيزاني که در اين سانحه اخير کشتي از بين رفتند، همه را با أباعبدالله محشور بگردان به برکت صلوات بر محمد و آل محمد و سلام به امام حسن و امام حسين.
شريعتي: بهترين‌ها را براي همه شما آرزو مي‌کنم. باز هم اين حادثه ناگوار و تلخ را تسليت مي‌گويم. جان باختن تعدادي از هموطنان عزيز، جوانان برومند کشورمان را که در راه خدمت به اعتلاي نظام مقدس جمهوري اسلامي جان باختند. تسليت ويژه و مخصوص از طرف خودم و همه مخاطبين برنامه سمت خدا به خانواده‌هاي داغدار اين عزيزان مي‌گويم. انشاءالله در جوار رحمت سيدالشهداء(ع) آرام آرام باشند. السلام عليک يا أبا عبدالله!        

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها