اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

96-09-06-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سيري در صحيفه سجاديه امام سجاد (ع)- اهميت صلوات بر پيامبر و خاندان گرامي‌اش

معرفی برنامه


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سيري در صحيفه سجاديه امام سجاد (ع)- اهميت صلوات بر پيامبر و خاندان گرامي‌اش
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 06- 09-96

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
سامرا، از غم تو، جامه‌دران است هنوز *** چشم «نرگس» به جمالت، نگران است هنوز
دل شهزاده‌ي روم، آينه‌ي دلبري‌ت *** تاک‌ها مست تو و اين لقب عسکري‌ت
پسر حضرت هادي! به فدايت پدرم *** پدر حضرت مهدي! به فدايت پسرم
حج نرفتي تو، ولي قبله‌ي حاجات شدي *** تو خودت، عين صفا، مشعر و ميقات شدي
کعبه، يک چاردهم، بي تو صفا کم دارد *** بي تو، يک چاردهم، عطر خدا کم دارد
ماه زيبا! حسنِ دوم زهرا! برخيز *** مهدي‌ت دل نگرانت شده، بابا! برخيز
باز هم جانِ جهان را، تو در آغوش بگير *** صاحب عصر و زمان را، تو در آغوش بگير
روي زانو بنشان آينه‌ي طاها را *** تو ببوس از طرف ما، پسر زهرا را

شريعتي: سلام مي‌کنيم به امام حسن عسکري و سلام مي‌کنيم به حضرت بقية الله الاعظم، «آجرک الله يا بقية الله». سلام مي‌کنم به همه دوستان عزيزم، سالروز شهادت امام حسن عسکري(ع) را تسليت مي‌گويم. انشاءالله زيارت سامرا نصيب همه ما شود. حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم و رحمة الله، خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي فرحزاد: من هم خدمت شما و همه‌ي بينندگان و شنوندگان خوب اين برنامه عرض سلام دارم و ايام شهادت جانگداز پدر بزرگوار آقا امام زمان(ع) را خدمت امام زمان و همه دوستداران اهل‌بيت تسليت عرض مي‌کنيم. انشاءالله خداي متعال به زودي توفيق نصيب همه بکند. سامرا از زيارتگاه‌هايي است که در غربت هست. قبر دو امام بزرگوار، قبر چند مادر امام آنجا هست. قبر عمه امام، حکيمه خاتون آنجاست. آنجا محل سکونت و زندگي و خانه دو امام هم بوده است و در منزل خودشان دفن شدند. محل سرداب که محل غيبت آقا امام زمان است، جايگاهي است که خيلي ويژه است. انشاءالله با امنيت کامل وسايل پذيرايي و اسکان همچون کربلا و نجف فراهم شود که زوار آنجا بروند و از غربت دربيايد.
شريعتي: سامرا قسمت چشمان عطش خيزم کن *** تا تماشا کنمت يک دل سير اي باران
به مناسبت ايام ربيع الاول اولين گروه از زائر اولي‌ها به مشهد مقدس اعزام شدند. کساني که تا به حال نتوانسته بودند صحن و سراي امام هشتم را ببينند، خدا را شکر که همه دست به دست هم داديم تا اين اتفاق بيافتد. حاج آقاي فرحزاد در اولين سفردر معيت دوستان بودند. خسته نباشيد و خدا قوت مي‌گويم به همه دوستاني که در اين طرح باشکوه سهيم شدند. از جناب آقاي رکني که بسيار زحمت کشيدند، از کارشناسان گرانقدر، از مسئولين خوب اوقاف، حاج آقاي شرف خواني، حاج آقاي عادلي، حاج آقاي جنتي که بسيار زحمت کشيدند و دست به دست هم دادند تشکر مي‌کنم.
حاج آقاي فرحزاد: براي ما و کساني که زياد به زيارت مشرف شدند، شايد عادي جلوه کند. ولي افرادي که سي سال، چهل سال پاي گيرنده‌ها نشستند و گريه کردند و تصوير حرم را ديدند بسيار جذاب است و قطعاً امامان هم به آنهايي که بار اول مشرف مي‌شوند عنايت ويژه دارند. ما فکر مي‌کنيم نياز افراد فقط خوراک و پوشاک و مسکن است. نيازهاي معنوي و فرهنگي و روحي و مذهبي هم مهم است. همين زلزله زده‌ها را اگر کسي باني شود و يک هفته ببرد، عجيب تسکين دهنده آلام و ناملايمات اين افراد هست. واقعاً انشاءالله اين سنت احيا شود. از همه بانيان خير چه براي مؤسسه حضرت خديجه و برنامه سمت خدا کمک کردند، براي زيارت اولي‌هاي قم و مشهد و عتبات عاليات کمک کردند، تشکر مي‌کنم که دلها را شاد مي‌کنند. بدانند اين پول‌هايي که هزينه کردند صدها وهزار برابرش را خداوند در دنيا و آخرت به آنها مي‌دهد. آرزو دارم در ايران ما کسي نباشد که تا به حال به مشهد نرفته باشد، يا قم نيامده باشد. عجيب است اطراف مشهد يا اطراف قم روستاهايي را شناسايي کرديم که نتوانستند تا به حال به قم يا مشهد بيايند. اين نيازمند يک بسيج همگاني دارد. بايد از اوقاف تشکر ويژه کنيم که همه را بسيج کرد و جاي خوب از اينها پذيرايي کرد. از معاونت امداد آستان مقدس تشکر ويژه مي‌کنيم. ميليون‌ها زوار آرزو دارند از غذاي حرم حضرت رضا استفاده کنند. چند مرحله اينها را به مهمانخانه دعوت کردند که از اينها پذيرايي کنند. دل يک خانواده را شاد کردند. اين عزيزان را که خدمت امام رضا مي‌بريم، خود امام رضا به خدمتگزاران و بانيان اين خير چند برابر نظر مي‌کند.
شريعتي: انشاءالله هفته آينده هم جمع ديگري از دوستان مشرف مي‌شوند و قرار است حاج آقاي عالي اين دوستان را در حرم امام رضا همراهي کنند. در محضر صحيفه سجاديه هستيم و انشاءالله از امام حسن عسکري هم در بخش دوم برنامه خواهيم شنيد.
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم،     اللهم صل علي محمد و آل محمد. الحمدلله رب العالمين.
همانطور که عرض کرديم دعاي دوم صحيفه سجاديه که حسن اتفاق هم مصادف با ماه ربيع الاول شده است و با صلوات است، هم درباره‌ي صلوات و عظمت و فضايل پيامبر عظيم الشأن است. حضرت در فراز ديگري از اين دعا مي‌فرمايد: «اللَّهُمَ‏ فَصَلِ‏ عَلَي مُحَمَّدٍ أَمِينِكَ عَلَي وَحْيِكَ» (صحيفه سجاديه/دعاي 2) خدايا درود بفرست بر پيامبرت حضرت محمد(ص) که امين تو بر وحي توست. يعني پيغمبر چهل سال به صورت عادي در بين مردم زندگي کردند، يک خيانت، يک دروغ، يک نقطه ضعف کوچک اگر داشت مچ حضرت را مي‌گرفتند. لذا حضرت فرمودند: من چگونه بودم؟ گفتند: ما هيچ خطا و لغزشي از شما نديديم. فرمود: اگر من بگويم: پشت اين کوه دشمن است حمله کنيد، قبول مي‌کنيد؟ گفتند: صد در صد قبول مي‌کنيم. فرمودند:    من شما را انذار مي‌کنم. قيامت در پيش است. خدا حق است و بت‌ها باطل است. يعني پيغمبر از روز اول حقيقت پيغمبري در وجودش بوده است ولي چهل سال به صورت عادي در بين مردم زندگي کرده و هيچ خطا و لغزشي نداشته است. به امين و صداقت و راستگويي معروف بوده است. لذا مهمترين صفتش را اينجا حضرت مي‌فرمايد: امين تو بر وحي توست. يعني آنچه مي‌گيرد و مي‌گويد، بدون کم و کاست مي‌گويد. «ما يَنْطِقُ‏ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى‏» (نجم/3 و4) اين فقط در گفتار حضرت نيست. در رفتار و در تمام حرکات و سکناتش موج مي‌زند رضايت خدا و امر و دستور و فرمان خدا.
«وَ نَجِيبِكَ مِنْ خَلْقِكَ» برگزيده تو از خلق تو است. «وَ صَفِيِّكَ مِنْ عِبَادِكَ» انتخاب شده ويژه خداي متعال است. «إِمَامِ الرَّحْمَةِ» پيغمبر ما پيشواي رحمت الهي است. يکي از بهترين راه‌هاي معرفي پيامبر خدا آياتي است که درباره‌ي خود پيغمبر خدا نازل شده است. «وَ ما أَرْسَلْناكَ‏ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» (انبياء/107) در عظمت پيغمبر خدا همين يک آيه کافي است که ما تو را نفرستاديم، «الّا» فقط و فقط... نمي‌فرمايد: هم رحمت هستي و هم بلايي. هم رحمت هستي و هم نقمت هستي. هم رحمت هستي و هم انتقام گر هستي. «إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» يعني وجود نازنين پيغمبر همه وجودش ريزش رحمت خداي متعال است. آنوقت رحمت هم ممکن است حد و حدود داشته باشد مثلاً براي گروه خاص، قشر خاص، عالم خاص، زمان خاص باشد. دايره رحمت پيامبر به اندازه عالم هستي است. نه يک عالم و زمان و گروه خاص باشد. در روايات هست که پرسيدند: قبل از خلقت حضرت آدم چه کسي بوده است؟ فرمود: آدم ديگر بوده است. خداوند هزارها آدم و هزارها عالم خلق کرده است. وقتي که امام زمان ظهور فرمودند و رجعت پيش مي‌آيد و بعد قيامت مي‌شود و بهشت و جهنم مي‌شود، آيا موضوع خلقت برچيده مي‌شود؟ اينطور نيست. خداوند هميشه خلاق بوده و هست و خواهد بود. «أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ‏ خَلْقٍ‏ جَدِيدٍ» (ق/15) يعني دامنه خلقت ادامه خواهد داشت. هم اولش ناپيدا است و هم آخرش ناپيدا است. خداوند متعال فعال ما يشاء است، خلاق است. رزاق است. الآن در اين مقطع ما هستيم. جالب است که اين پيامبر و امامان ما بر همه عوالم هستند و اشراف دارند. اين عظمت اين چهارده نور را مي‌رساند. «رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» ما پيغمبر را درک نمي‌کنيم. يعني به اندازه گستره‌ي هستي اولين و آخرين رحمت پيغمبر و شعاع وجود پيغمبر همه را گرفته است. «رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» يعني حتي براي دشمن‌ها، مثلاً شياطين تا آسمان چهارم نفوذ مي‌کردند اما به برکت پيغمبر ما از چند آسمان، از آسمان اول بيشتر نفوذ نمي‌توانند بکنند.    
وقتي شيطان سجده نکرد ملائکه او را پس گردني مي‌زدند و او را عذاب و توبيخ مي‌کردند و شکنجه مي‌دادند. به برکت ولادت پيغمبر ما عذاب و شکنجه برداشته شد. از حضرت پرسيد: بهره من چيست؟ فرمود: عذابت کم شده است. حتي جبرئيل فرمودند: «هل عصابک من هذه رحمة شيءٌ» از اين رحمةً للعالمين من چيزي نصيب شما شده است؟ گفت: بله. وقتي فرعون داشت غرق مي‌شد گفت: الآن ايمان آوردم و توبه مي‌کنم. جبرئيل مي‌گويد: خدا به من امر نکرد ولي من چيزي به دهانش زدم و گفتم: الآن وقت توبه است؟ در قرآن داريم «ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ، مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ» (تکوير/20 و 21) يعني مدح و ثناي مرا هم در کتاب شما آورده است. تمام فرشته‌ها، تمام دشمن‌ها، جلوي بت پرستي دشمنان را مي‌گيرد و شقاوت‌هايشان را کم مي‌کند. همه سر سفره پيامبر نشستيم و اين هم رحمت است و هم گسترش آن خيلي فوق العاده است. هيچ موجودي نيست که سر سفره پيغمبر خدا نباشد.
سايه‌اش گرچه پناه خلق بود *** درنورديد آفتابش زود زود
عکس پنهان گشت و سوي غيب راند *** تو گمان بردي که آن اختر نماند
مصطفي را وعده داد الطاف حق *** گر بميري تو نميرد اين سبب
«حق مر او را برگزيد از انس و جان»، «نجيبک صفيُکَ» مطابق صحيفه سجاديه است. نجيب و صفي به معناي برگزيده و انتخاب شده است. برگزيده خدا وجود نازنين پيغمبر خداست.
حق مر او را برگزيد از انس و جان *** رحمةً للعالمينش خواند از آن
عقل کل و نفس کل مرد خداست *** عرش و کرسي را مدان کز وي جداست
من نديدم در جهان جستجو *** هيچ اهليت به از خلق نکو
يک دهان خواهم به پهناي فلک *** تا بگويم مدح آن رشک ملک
در شب معراج پيغمبران ما به جايي رسيدند «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى، فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏‏» (نجم/8 و9) يعني به ملاقاتي که بين او و خدا هيچ چيزي حائل نبود. يعني زانو به زانو! تشبيه قرآني اين است که وقتي کمان را مي‌کشند که تير را رها کنند، اين دوطرف کمان به هم نزديک مي‌شود. يعني اينقدر تنگاتنگ! معراج از خصائص پيغمبر ماست که براي هيچ ولي خدايي نبود. در شب معراج جبرئيل در خيلي از مراحل همراه پيامبر بود ولي به جايي رسيدند که جبرئيل گفت: من نمي‌توانم بيايم. اگر يک بند انگشت بالاتر بيايم، پر و بالم مي‌سوزد.
احمد ار بگشايد آن پر جليل *** تا ابد مدهوش ماند جبرئيل
گفت: جبرئيلا بپر اندر پي ام *** گفت: رو رو من حريف تو ني ام
اگر يک سر موي برتر پرم *** فروغ تجلي بسوزد پرم
اينجا فقط جاي توست و جاي کسي ديگر نيست. لذا امام الرحمه، عظمت پيغمبر، خلق پيغمبر.
من نديدم در جهان جستجو *** هيچ اهليت به از خلق نکو
روايت زيبايي است از امام صادق(ع) در کافي شريف است. «إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ‏ نَبِيَّهُ‏ عَلَى مَحَبَّتِهِ فَقَالَ‏ وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ََ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏» (کافي/ج1) اگر خدا بخواهد يک اعجاز فوق العاده در عالم نشان بدهد، مثلاً افراد مادي بين آسمان‌ها را مي‌بينند و الله اکبر مي‌گويند. خيلي مهم است. چه کسي مي‌تواند مثل آسمان کرات عجيب و غريب خلق کند. يا دريا را مي‌بينند مي‌گويند: در درون اقيانوس و دريا چقدر موجودات عجيب خلق کرده است. کوه‌هاي برافراشته را مي‌بينيم الله اکبر مي‌گوييم. ولي اولياي خدا وجود پيغمبر را مي‌بينند و الله اکبر مي‌گويند. در يک انسان خدا هر نقش و زيبايي که در عالم هست قرار داده است. آيت عظمي واقعي پيغمبر است و امامان ما هستند. تمام قشنگي‌هايي که در عالم خلقت بشود پياده کرد در وجود پيغمبر خدا قرار داده است. عالم دنيا گنجايش تجلي نور پيغمبر را ندارد و در آخرت هم به اندازه ظرفيت افراد بروز و ظهور مي‌کند. لذا اين تعبير امام صادق(ع) که «ادَّب نبيه علي محبته» تربيت و ادب بايد روي محبت باشد. روي مهرورزي باشد. پدر و مادرها با محبت تربيت کنند. معلم و استاد با محبت تربيت کنند. ادب تربيتي‌شان محبت باشد.
درس معلم ار بود زمزمه محبتي *** جمعه به مکتب آورد طفل گريز پاي را
يعني خدا پيغمبر را با محبت خودش، يکوقت يک کسي را با چوب و کتک و توبيخ و زندان، يکوقت با زندان! يکوقت با محبت بايد باشد. رشته محبت که خدا در دل پيغمبر قرار داده، مي‌داند خدا چه دوست دارد. انشاءالله ما هم اين سيره را در زندگي‌مان پياده کنيم. پدر و مادرها با محبت، اينقدر به طرف محبت مي‌کند که طرف زمين خورده او مي‌شود. لذا پيغمبر محبوب خدا شد. چون بر محبت خدا او را تربيت کرد، لذا فرمود: «انک لعلي خلقٍ عظيم». شخصي به اميرالمؤمنين (ع) عرض کرد: خلق و خوي  پيغمبر و اخلاق و صفات پيامبر را براي من شرح بده. حضرت فرمود: شما نعمت‌هاي عالم دنيا را براي من شرح بده. چند رقم ميوه داريم؟ چند رقم حبوبات داريم؟ چند رقم ماهي داريم؟ چند رقم حيوانات و نباتات و گياهان و سياره و کهکشان داريم؟ نعمت‌هاي خدا قابل شمارش نيست. در يک سايتي نوشته بود که ما چند هزار نوع مورچه داريم که تا الآن يازده هزار نوع مورچه کشف کردند. گفت: من کي مي‌توانم نعمت‌هاي خدا را بشمارم؟! همه عالم هم جمع شوند عاجز هستند. اميرالمؤمنين(ع) فرمود: تمام نعمت‌هاي دنيا که همه از شمارش آن عاجز هستند. خداوند فرمود: «قُلْ مَتاعُ‏ الدُّنْيا قَلِيل‏» (نساء/77) کل نعمت ماديات در نظر خدا قليل است. ولي وقتي به اخلاق پيغمبر مي‌رسد، مي‌گويد: «انک علي» يعني تو بر اخلاق و صفات بزرگ غالب هستي. «انک لعلي خلقٍ عظيم» خداي بزرگ فرمود. يعني در شأن پيغمبر آيات قرآن بالاترين کلام حق است. انشاءالله از اين خلق و خو و از اين ادب و رحمت يک شعاعي به ما نفوذ کند، انشاءالله ما را هم رستگار خواهد کرد.
شريعتي: نکات خوبي را از پيامبر در ماه ربيع الاول شنيديم، خوشا به حال همه آنهايي که محبت اين پيامبر نازنين را در دل و جانشان هر روز بيشتر و بيشتر مي‌کنند. امروز صفحه 151 قرآن کريم آيات ابتدايي سوره مبارکه اعراف را تلاوت خواهند کرد. چقدر خوب است در سالروز شهادت امام حسن عسکري(ع) ثواب تلاوت آيات را به پدر امام زمانمان هديه کنيم و انشاءالله از ثواب و برکاتش بهره‌مند شويم.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، المص‏ «1» كِتابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَ ذِكْرى‏ لِلْمُؤْمِنِينَ «2» اتَّبِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ قَلِيلًا ما تَذَكَّرُونَ «3» وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها فَجاءَها بَأْسُنا بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ «4» فَما كانَ دَعْواهُمْ إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا إِلَّا أَنْ قالُوا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ «5» فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ «6» فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِينَ «7» وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «8» وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما كانُوا بِآياتِنا يَظْلِمُونَ «9» وَ لَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَكُمْ فِيها مَعايِشَ قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ «10» وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ «11»
ترجمه: به نام خداوند بخشنده‏ى مهربان‏، الف، لام، ميم، صاد. (اين) كتابى است كه به سوى تو نازل شده، پس در سينه‏ات تنگى (و شك وترديدى) از آن نباشد، تا به وسيله‏ى آن (كتاب)، بيم دهى و براى مؤمنان تذكّر و پندى باشد. آنچه را از جانب پروردگارتان به سوى شما نازل شده، پيروى كنيد و از سرپرستانى جز او پيروى نكنيد. چه اندك پند مى‏پذيريد! چه بسيار آبادى‏هايى كه ما اهل آنجا را (به خاطر فساد و كفرشان) نابود كرديم. پس قهر ما به هنگام شب يا روز، هنگامى كه به استراحت پرداخته بودند، به سراغشان آمد. پس آن هنگام كه قهر ما سراغشان آمد، سخن و اعتراضى نداشتند، جز آنكه گفتند: ما قطعاً ستمكار بوديم. پس قطعاً از مردمى كه (پيامبران) به سويشان فرستاده شدند، سؤال و بازخواست خواهيم كرد و قطعاً از خود پيامبران (نيز) خواهيم پرسيد. پس بى‏شك (از هر چه كرده‏اند،) از ر وى علم برايشان بازگو خواهيم كرد، و ما (از مردم،) غايب و بى‏خبر نبوديم.و در آن روز (قيامت،) سنجش (اعمال بر پايه‏ى) حقّ است. پس هر كس كارهاى سنجش شده‏اش سنگين باشد، پس آنان همان رستگارانند. و هر كس، اعمال وزن شده‏اش سبك باشد، پس آنان كسانى هستند كه به خود زيان زدند، زيرا (با انكار خود،) به آيات ما ستم مى‏كردند. و همانا در زمين به شما تمكّن داديم و براى شما در آن، (انواع) وسايل زندگى را فراهم ساختيم، (امّا شما) اندك شكرگزارى مى‏كنيد. و همانا ما شما را آفريديم، سپس به صورت‏بندى و چهره‏نگارى شما پرداختيم، آنگاه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد. پس همه سجده كردند، جز ابليس كه از سجده كنندگان نبود.
شريعتي: ديشب مطلبي را از امام حسن عسکري خواندم که وصاياي ايشان به شيعيان بود. در پايان اين وصيت فرمودند: زياد ياد خدا باشيد و زياد ياد مرگ کنيد. زياد قرآن بخوانيد و زياد بر محمد و آل محمد صلوات بفرستيد.
حاج آقاي فرحزاد: نکته زيبايي را اشاره کرديد. ما کم موضوع داريم که روايات آن موضوع يک کتاب شود. روايات صلوات کلش يک کتاب است. آواي محبت را هم بارها معرفي کرديم. يکي از رواياتي که در فضيلت صلوات است، در نوع روايات صلوات قيد کثرت آمده است. «من اکثَرَ، اکثروا، فَاَکثر» از امام هادي(ع) روايت داريم که حضرت ابراهيم(ع) چرا خليل و دوست خدا شد؟ حضرت فرمود: «إِنَّمَا اتَّخَذَ اللَّهُ‏ إِبْرَاهِيمَ‏ خَلِيلا لکثرته صلواته علي محمدٍ و آل محمد» چون پيوندش با پيغمبر ما و اهل‌بيت که افضل انسان‌ها در عالم هستند، پيوندش زياد بود و زياد درود و صلوات بر اينها مي‌فرستاد.
شريعتي: اين هفته از محمد بن نعمان ملقب به شيخ مفيد(ره) ياد مي‌کنيم. اين محدث و حکيم و فيلسوف و عارف و فقيه که هرچقدر از فضيلت اين عالم بزرگوار بگوييم، کم گفتيم.
حاج آقاي فرحزاد: شيخ مفيد واقعاً شخصيتي است که امام زمان تعبير فرمودند: برادر استوار و طوقي و نامه‌هايي که امام زمان، چون نزديک عصر غيبت بوده است، شروع غيبت کبري، نامه‌هايي که حضرت نوشتند و سفارشاتي که کردند خيلي فوق العاده بود. ايشان در علم کلام و اصول دين هم تبحر فوق العاده داشته است. احياي امر غدير که ايشان با آلاف الوف با شيخ مفيد بوده است و مؤسس آن بوده است. آلاف الوف در بغداد را با هزاران جمعيت راه انداختند. هم نماز عيد غدير را خواندند و هم راهپيمايي کردند. استاد شيخ طوسي، استاد سيد رضي، استاد سيد مرتضي از علما و بزرگان شيعه بوده است. کتاب‌هايش هم کتاب‌هاي فوق العاده‌اي بوده است. چه عمر با برکتي داشتند. امالي شيخ صدوق در مجلس هفدهم يک حديث است که بخوانم. از رسول خدا(ص) هست که فرمودند: اي مردم، همواره ملازم محبت ما اهل‌بيت باشيد. يعني سفارش اکيد پيغمبر همراهي با محبت و مودت اهل‌بيت است. چه آنکه هرکس خداوند را ملاقات کند در حالي که ما را دوست داشته باشد، با شفاعت ما وارد بهشت مي‌شود. سوگند به آنکه جان محمد(ص) در دست اوست، عمل هيچ بنده‌اي به سود او نباشد مگر با شناخت ولايت اهل‌بيت عصمت و طهارت.
شريعتي: کتاب «امالي شيخ مفيد» کتابي است روايي، مجموعه احاديثي است که شيخ مفيد در اين کتاب جمع کرده است. احاديث صحيح و مستند که دوستان مي‌توانند مراجعه کنند. کتاب «ارشاد شيخ مفيد» کتابي است که تاريخ چهارده معصوم(ع) است و شيخ مفيد(ره) اين کتاب را نوشتند «الارشاد في معرفته حجج الله علي العباد». به 20000303 پيامک بزنيد، دوستان    من شما را راهنمايي خواهند کرد. در پخش پاياني از امام حسن عسکري براي ما بگوييد.
حاج آقاي فرحزاد: واقعاً جا دارد چند روز از امام حسن عسکري بگوييم. امام عسکري و امام هادي پدر بزرگوارشان، در يک مقطع و شرايط خاصي قرار گرفتند. تحت کنترل و حفاظت شديد بودند. چون از پيغمبر خدا روايت فراواني داشتيم که فرزندي از امام حسن متولد مي‌شود، ريشه طاغوت‌ها و ظلم را مي‌کند، آنها رصد مي‌کردند که اگر فرزندي متولد شود از بين ببرند. لذا تحت نظر بودند. عسکريين که مي‌گويند، که عسگر غلط است. چون در عربي «گ» نيست. بيشتر در پادگان‌ها و خانه‌هايي که تحت الحفظ بودند، در حصر و محاصره بودند. عجيب است در مورد امام حسن عسکري داريم «کان اکثر عمره محبوسا» معروف اين است که تنها امامي که به ظاهر نتوانستند زيارت خانه خدا بروند و سعي صفا و مروه داشته باشند، امام عسکري(ع) بودند که اين بزرگوار در سامرا تحت نظر بودند. لذا مردم را براي غيبت امام زمان آماده مي‌کردند که بدون دسترسي ظاهري به حجت خدا هم بشود انسان ارتباط معنوي يا با واسطه برقرار کند. لذا امام را در يک زنداني حبس کردند که مأمور خشني به نام نحرير که خادم بني عباس بود که به حضرت سخت بگيرد. او هم بخاطر اينکه آقا را اذيت کند يک باغ وحشي بود که حيوانات درنده در آنجا نگهداري مي‌شدند، حضرت را رها کرد کنار حيوانات درنده که حضرت را از بين ببرند. ولي وقتي رفت ديد اينها زانو زدند و پوزشان را به خاک مي‌مالند و احترام مي‌کنند. ديد او شخصيتي است که موجودات هم در اختيار او هستند.
ارشاد شيخ مفيد شرح حال دوازده امام است. در«الارشاد في معرفته حجج الله علي العباد» نقل کرده که چند نفر مأمور بر حضرت گماشتند که بر حضرت سخت بگيرند و او را شکنجه بدهند. بعد از چند روز که به ملاقات آمدند ديدند اينها دست به سينه مثل نوکر و خادم خدمتگزار در اختيار امام هستند. تعجب کردند و گفتند: ما شما را مأمور کرديم که آقا را شکنجه بدهيد. گفتند: ما شناختي از ايشان نداشتيم. اين آقا شخصيتي است که روزها را روزه مي‌گيرد و شب‌ها به عبادت مي‌ايستد. آنچنان غرق توجه به خداست و آنقدر هيبت و عظمت دارد که وقتي نگاهش مي‌کنيم بر ما لرزه مي‌افتد. ما مالک خودمان نيستيم. اين عظمت و هيبت و شکوه و جلال ايشان ما را مي‌گيرد. وجود حضرت پر از نور است. ما از خود بي‌خود مي‌شويم و خدمتگزار او خواهيم بود. به هر طريقي خواستند حضرت را زمين بزنند، عظمت و هيبت امام بروز و ظهور مي‌کرد.
روايت زيبايي هست که در زمان غيبت امام زمان چه کساني مي‌توانند با امام زمان ارتباط تنگاتنگ و معنوي داشته باشند؟ ارتباط ظاهري قطع است. گفتنش هم اشتباه است. اگر هم شخصيتي مثل علامه حلي ملاقاتي داشته کتمان مي‌کرد و اظهار نمي‌کرد. بعد از مردنش بعضي افشا کردند. ملاقات ظاهري نه سفارش شده چون دست خداست. ولي ارتباط روحي و پيوند معنوي مي‌شود برقرار کرد. امام عسکري(ع) در اين بيان نوراني که در بحار است و از کمال الدين شيخ صدوق نقل کردند. امام عسکري (ع) خطاب به فرزندشان حضرت مهدي(ع) فرمودند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ قُلُوبَ أَهْلِ الطَّاعَةِ وَ الْإِخْلَاصِ نُزَّعٌ إِلَيْكَ مِثْلَ الطَّيْرِ إِذَا أَمَّتْ أَوْكَارَهَا» چه کساني مي‌توانند با امام زمان رابطه روحي و معنوي داشته باشند؟ فرمودند: بدان دلهاي آنهايي که اهل طاعت و بندگي و اخلاص هستند، پر مي‌کشد به سوي شما مثل پرنده‌هايي که هرجا پرواز کنند به آشيانه خودشان برمي‌گردند. يعني امام زمان مرکز هستي و آرامش دهنده عالم است. چه کساني مي‌توانند به آشيانه امام زمان پرواز کنند؟ استادي داشتيم که هميشه دعا مي‌کردند: الهي خدا دل ما را با دل امام زمان يکي کند. اين قطره را به دريا وصل کند. دل ناپاک نمي‌شود بايد اهل بود. دو شرط را ذکر کردند: طاعت و اخلاص! آنهايي که فرمان خدا را مي‌برند. خيلي‌ها هستند نوکر زمان هستند و عده‌ي قليلي هستند نوکر امام زمان هستند. نوکر زمان نباشيم. يک چيز ناهنجاري در فضاي مجازي پخش مي‌شود و همه جا پخش مي‌کنيم. چون همه اين کار را مي‌کنند، خوب همه کار غلطي مي‌کنند. نوکر زمان نباشيم! در عروسي زن و مرد قاطي مي‌شوند. اين اشتباه است. نوکر زمان نباشيم، جو زده نباشيم. ببينيم امام زمان ما چه مي‌خواهد؟ عموم افراد ما نوکر زمان هستند. نوکر امام زمان باشيم! فرمودند: آنهايي که اهل طاعت و بندگي هستند و بندگي‌شان از سر اخلاص است، اينها دلهايشان پر مي‌کشد به امام زمان و مي‌توانند اتصال برقرار کنند.
شريعتي: سنت پسنديده‌اي که در ماه ربيع الاول بارها خدمت دوستان عرض کرديم، امسال هم به همت حاج آقاي حسيني قمي محقق شده است. امسال دوستان ما با اجازه‌اي که حاج آقاي حسيني قمي از مراجع تقليد گرفتند تا مبلغ پانصد هزار تومان مي‌توانند رد مظالم را به فقرايي که مي‌شناسند بپردازند.
حاج آقاي فرحزاد: جا دارد از حاج آقاي حسيني قمي تشکر کنم و هم از مراجع بزرگوار که واقعاً خوشحال شدم که مبلغ را پنج برابر کردند.     سالهاي قبل صد هزار تومان بود. کساني که مي‌خواهند به فقرا کمک کنند، در کارهاي خير کمک کنند، به زلزله زده‌ها کمک کنند، بايد نيازمند باشند. براي کارهاي تبليغي که نياز دارند و نمي‌توانند مي‌شود کمک کرد. اين دِين را از گردن خودمان برداريم. اگر کسي بگويد: من حق الناس بر گردنم نيست، حرف بيهوده است. بالاخره در بچگي ممکن است مالي را تلف کرده باشد و رد مظالم بر گردنش هست. انشاءالله تا آخر ماه ربيع اين ديون را ادا کنيم.
خدا را به حق محمد و آل محمد قسم مي‌دهيم که قلب امام زمان را به مژده ظهورش شاد بگردان. همه ما را از بهترين ياران و شيعيان خالصشان قرار بدهد. خدايا به حق محمد و آل محمد همه کساني را که تا به حال زيارت نرفتند، به زودي و با معرفت زيارت مشاهد مشرفه نصيب بگردان. رفع هم و غم و گرفتاري از همه گرفتارها بفرما. مريض‌ها را شفاء عنايت بفرما. خدايا به زلزله زده‌ها آنهايي که خسارت ديدند جبران و آنهايي که صدمه ديدند، شفا عنايت بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شريعتي: کبوتر دلمان را راهي سامرا مي‌کنيم و به امام حسن عسکري سلام مي‌کنيم.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها