اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

94-04-22-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد -تفسير آياتي از جزء 26

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: تفسير آياتي از جزء 26
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش
: 94/04/22

تسبيح مدينه است مهر عتبات است
در بارش خنجر دل تازه کن و روح  *** لب تشنه تر از دل چشمان فرات است
هو هو زدن دل عشق است و جنون است *** حق حق زدن روح صوم است و صلوة است
شعر از سر من دست برداشته ***اما بالاي سرم باز  ابر کلمات است
پايان من و دل آغاز شگفتي است *** مي ميرم و مرگم در قيد حيات است


شريعتي: سلام عرض مي‌کنم خدمت بينندگان عزيز و محترم طاعاتتان قبول باشد آرزو مي‌کنم هر کجا هستيد باغ ايمانتان آباد باشد خدمت حاج آقاي فرحزاد سلام عرض مي‌کنم
حاج آقا فرحزاد: سلام عليکم و رحمة الله خدمت شما و بينندگان عرض سلام دارم
شريعتي: در بخش ابتدايي اولمان با حاج آقا فرحزاد در برنامه‌ي سمت خدا از اشارات آيات نوراني جزء 26 ام خواهيم شنيد خدمت شما هستيم
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم جزء 26 ام يکي از سوره‌هايي که دارد حجرات است صفحه‌ي 515 که حاوي خيلي نکات اجتماعي و اخلاقي و مسائل مهمي است که مورد ابتلاي جامعه‌ي ما است فراخور وقتي که است ان شاء الله خدمت اين آيات کريمه هستيم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم همان آيه‌ي اول خداي مهربان مي‌فرمايد «يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَينَ يَدَىِ اللَّهِ وَ رَسولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سمِيعٌ عَلِيمٌ» سه سوره است در قرآن که ابتداي سوره با يا ايها الذين آمنوا شروع شده يکي سوره‌ي حجرات يکي مائده يکي سوره‌ي ممتحنه است مسائل اخلاقي اجتماعي مسائل عمومي بيشتر مطرح شده يا احکام ابتداي کار با اين عبارت شروع شده مخاطبش اهل ايمان اند اين خودش هم يک لطافتي دارد که خداي متعال مي‌فرمايد آن‌هايي که اقرار به ايمان کرديد خود اين يک ادب و احترامي است به داده‌هاي طرف توجه مي‌دهد که شما جزء مومنين هستيد شما که خدا و پيغمبر و قرآن و مبدا و معاد را قبول کرديد پس مي‌طلبد اين دستورات را قرص و محکم عمل کنيد هم تفضل هم شخصيت مي‌دهد به طرف شما که مومن هستيد يعني از شما بيشتر انتظار و توقع است دستوري که خداي مهربان در اين سوره‌ي مبارکه اولش مي‌فرمايد «لا تُقَدِّمُوا بَينَ يَدَىِ اللَّهِ وَ رَسولِهِ» سعي بکنيد هيچ وقت از خداي متعال و پيغمبر سبقت نگيريد پيشي نگيريد يعني اگر حد و مرزي را که براي شما معين کردند شما جلوتر نرويد از آن حدود و مرزهايي که براي شما مشخص شده و تقواي الهي را پيشه بکنيد که اين حد و مرز‌ها را مراعات کردن علامت تقواست و همانا خداي متعال هم شنوا است هم داناست يعني به کار شما احاطه دارد همه چيزهاي شما را خبر دارد و همه‌ي حرف‌ها را هم مي‌شنود سميع و عليم است نکته‌هايي که در اين آيه‌ي شريفه است که «لا تُقَدِّمُوا بَينَ يَدَىِ اللَّهِ وَ رَسولِهِ» هيچ وقت از خدا و پيغمبر که خدا و پيغمبر در يک رتبه اند پيشي بر پيغمبر هم پيشي بر خداست چون پيغمبر معصوم است هر کاري که مي‌کند و هر امري از طرف خداي متعال است لذا در کنار خداي متعال قرار گرفته فرق نمي‌کند از معصوم نبايد آدم جلو يا عقب بيفتد پيرو باشيم که اصلا تمام مشکلات فردي و خانوادگي و اجتماعي هم اين است که ما اين خط کش را مراعات نمي‌کنيم يعني حد و مرزي که براي ما معين کرده اند که مثلا اين کار را بکن اين جا عقب نشيني کن اين جا جنگ بکن اين جا صلح بکن اين جا حرف بزن اين جا سکوت بکن ما هر واجبي را که ترک مي‌کنيم هر گناهي که مرتکب مي‌شويم در واقع از آن‌ها يا عقب افتاديم يا جلو افتاديم و اگر واقعا به اين آيه عمل نشود هرج و مرج مي‌شود و سنگ روي سنگ بند نمي‌شود اين است که خداي متعال دستور داده و پيغمبرش از طرف خدا دستور داده حد و مرزها را معين کنيم مثال ساده اگر انسان دانا و فهميده و مخبر و صادقي به ما بگويد دقيقا ما چهل متري فاصله‌ي اين جا را حد و مرزش را مشخص بکند اگر بکني به گنج مي‌رسي اگر جاي ديگر بروي به گنج نمي‌رسي دقيق بايد بود فرامين الهي و دستورات قرآن و خدا را بايد دقيق عمل کرد جلو نيفتيم عقب هم نيفتيم وَاللاّزِمُ لَكُمْ لاحِقٌ (زيارت جامعه کبيره) آن‌هايي که همراه قرآن و اهل بيت اند ملحق به آن‌ها مي‌شوند آن‌هايي که جلو مي‌افتند خطرش بيشتر است ممکن است کسي لنگان لنگان يواش يواش دير برسد ولي افراط من معتقدم اين‌هايي که تند روي مي‌کنند يعني الآن بيشتر تصادفات ما مال آن‌هايي هستند که تند مي‌روند سبقت و سرعت بي جا آن‌هايي که کند مي‌روند هم تصادف مي‌کنند راه را بند مي‌آورند باعث تصادف مي‌شوند ولي آن‌ها خطرش بيشتر است ما ضربه‌هايي که از آدم‌هاي تند رو خورديم آدم‌هاي افراطي در هر زمينه‌اي در مسائل سياسي در مسائل اقتصادي يک مرتبه پايش را گذاشته روي پله‌ي آخر از بالا افتاده در مسائل عبادي حالا مورد هايش را عرض مي‌کنيم شأن نزول‌هاي فراواني اين آيه دارد افرادي که مي‌گويند نه پيغمبر خدا يک چيزي گفتند ما مي‌خواهيم بيشتر از اين عمل کنيم اين نمي‌شود مي‌خواهم بگويم آيه‌ي خيلي مهمي است رويش واقعا بايد کار بکنيم هيچ وقت سعي کنيم در اعتقاداتمان در قضاوت هايمان در عباداتمان در ريز و درشت زندگي مان بايد تسليم باشيم راضي به امر الهي باشيم خداي متعال در اين آيه مي‌خواهد ما هم صفت فرشته‌ها که «لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ» (انبياء/27) و صفت اولياء خداست معصومين که هيچ وقت از خدا سبقت نمي‌گيرند هرچه که خدا بگويد بايست مي‌ايستند برو مي‌روند مي‌خواهد اين صفت اوليا خدا و معصومين و فرشته‌ها در ما هم باشد حالا اين آيه شأن نزول‌هايي در روايات ما و در تفسير مفسرين آمده که پيشگيري و سبقت گرفتن مواردش کجاها بوده و مواردي هم که ممکن است مورد ابتلاء ما باشد در شأن نزول اين آيه چند چيز وارد شده يکي اين که عيد قربان وقتي که آمدند به اصطلاح پيغمبر خدا در مکه فرمودند صبر کنيد هر وقت من قرباني کردم شما هم قرباني کنيد يک عده‌اي رفتند قبل از پيغمبر قرباني کنيد فرمودند من گفتم سبقت نگيريد آدابي دارد شرايطي دارد وقتي دارد نيتي دارد قبل از اين نمي‌دانستند قرباني هم حکمي است ولي وقتي فرمودند اول صبر کنيد من قرباني کنم بعد شما اين‌ها رفتند جلوتر اين آيه نازل شد که از پيغمبر خدا پيشي نگيريد سبقت نگيريد در صحيح بخاري که از معتبرترين کتاب‌هاي اهل سنت است بنده آدرس هم مي‌دهم جلد 3 صفحه‌ي 123 بزرگان اهل سنت نوشتند اين آيه درباره‌ي خليفه‌ي اول و دوم بوده که قوم بني تميم از پيغمبر خدا تقاضاي امير و حاکم به قول ما يک استانداري کردند که از طرف شما امير و حاکمي بيايد خليفه‌ي اول گفت فلاني باشد خليفه‌ي دوم گفت فلاني باشد بين آن‌ها مشاجره شد يعني قبل از اين که خدا و پيغمبر کسي را معين بکنند گفتند نظر ما اين است که فلاني به درد مي‌خورد خليفه‌ي دوم هم گفت فلاني بين آن‌ها مشاجره‌ي شديد شد آيه نازل شد شما حق نداريد کسي را نامزد کنيد بايد خدا و پيغمبر تعيين کند با وجود پيغمبر من جلو بيفتم بگويم اين به درد مي‌خورد اين به درد نمي‌خورد در جامعه‌ي ما اين ابتلا خيلي است مي‌گويد اگر رهبري اين طور مي‌گفت بهتر بود اگر فلان مرجع تقليد اين طور فتوا مي‌داد بهتر بود اگر فلان طبيب پزشک اين طوري در همه در جاي جاي زندگي افراد اين است جلو مي‌افتند مي‌گويند به نظر ما اين اشتباه است امام پيغمبر اشتباه کرده اگر خدا اين طور مي‌گفت اين خيلي در زندگي روزمره‌ي افراد است لذا نهي شديد شده يکي از مواردي که سبقت و پيشي گرفتن در جامعه‌ي ما نمونه‌ها و مصداق هايش را عرض مي‌کنيم اين است که عبادات ما در اسلام توقيفي است يعني من در آوردي کسي نمي‌تواند بگويد من يک عبادتي را درست مي‌کنم اين خودش بدعت است و به اسم دين پياده مي‌کنم نماز خاصي و دعاي خاصي را به دين نسبت بدهد بگويد اين دين است اين خوب نيست درست نيست اين‌هايي که عبادت‌هاي من در آوردي درست مي‌کنند دعا نويس‌هايي که خلاف سيره‌ي قرآن و اهل بيت دعاهايي را پيش خودشان جعل مي‌کنند نسبت به دين مي‌دهند مصداق اين آيه است که شما چرا سبقت و پيشي مي‌گيريد يکي از مصاديق همين آيه در روايات ما هم اشاره شده امام استدلال مي‌کنند مثلا امام دعايي فرمودند که يُحْيِي وَ يُمِيتُ (دعاي عشرات) دعاهايي است که غروب و صبح بايد بخوانيم يک نفر آمد گفت وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِي يکي را اضافه کرد يا امام فرمودند يا اَللَّهُ يا رَحْمنُ يا رَحِيمُ يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ آمد يک نفر اضافه کرد يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ وَالأَبْصارِ حضرت فرمودند خدا مقلب القلوب و الابصار است ولي آن طوري که من مي‌گويم (کمال الدين، ج 2، ص 351) يعني خط کشي که من مي‌گذارم مي‌گوييم در فلان سانت و فلان زمان اين فيض مي‌رسد کم و زيادش نکن اين‌ها همه اش سبقت گرفتن بر خدا و پيغمبر است.
شريعتي: اين طوري ما ماموم نيستيم.
حاج آقا فرحزاد: بله خودمان دين درست کرديم خودمان خدا شديم نعوذ بالله پيغمبر شديم مشرع شديم شارع شديم اين خيلي بد است شايد بي ادب ترين اعمال همين کار است که خدا و پيغمبر کسي را تعيين کردند يک حرفي را زدند ما بياييم مقابل اين‌ها اضافه کنيم زياده روي کنيم يا بگوييم به نظر من اين درست است آن درست نيست خرافاتي که در دين فراوان ما شاهد هستيم که گاهي خرافه‌هايي که به دين بسته شده فلان کار را بکني فلان اثر را دارد اين‌ها واقعا منهاي قرآن حديث کلام معصوم که مويد من عند الله هستند اين‌هايي که درست مي‌کنند کار بدي است يکي از موارد ديگري که در روايات ما در شأن نزول اين آيه گفتند بعضي‌ها رهبانيت در زمان پيغمبر انتخاب کردند گفتند ما دنبال دنيا نيستيم فقط آخرت يعني خوراک و همسر و رفت و شد و معاشرت‌ها را تعطيل کردند مثل راهب‌هايي که مي‌رفتند در بيابان از آب و علف بيابان بخورند استفاده مي‌کردند خواب و خوراک و همسر و زندگي و کسب و کار را رها کردند رفتند رهبانيتي که بدعت بود پيغمبر خدا خيلي ناراحت شدند اين مصداق اين آيه است پيغمبر خدا فرمود من همسر دارم من مي‌خورم مي‌خوابم گاهي روزه مي‌گيرم گاهي روزه نمي‌گيرم در غير ماه رمضان اين طور نيست. دين اسلام جامع است هم دين هم دنيا هم آخرت هم همسر هم مردم هم معاشرت فرمود آن کسي که در مردم است زندگي مي‌کند دينش را حفظ کند به مراتب مهم تر است از اين که آدم گوشه کنار برود اين دين نيست اين بدعت و رهبانيت است يکي از مصداق‌هايي که باز در شأن نزول همين آيه است در سفر فتح مکه پيغمبر خدا در آن سفر در ماه رمضان بود حرکت کردند مسافر بودند فرمودند روزه تان را بخوريد وقتي که از هشت فرسخ بيشتر شود بايد روزه را خورد مسافر و مريض نبايد روزه بگيرد گفتند نه ما روزه مان را مي‌گيريم الآن هم هستند بعضي‌ها مي‌گويي در مسافرت روزه نبايد بگيري مي‌گويد نه من به دلم نمي‌چسبد اين‌ها بدعت است حرام است نه روزه اش مجزي نيست بايد قضايش را هم بگيرد بلکه يک گناه بزرگ هم مي‌گيرند گناه بدعت که شما يک بدعت در دين گذاشتيد اساسا طاعت نيست گناه است حرام است يا من همين جا عرض مي‌کنم يک چيزي که مورد ابتلا است اين روزها خيلي زياد است افراد مذهبي و متديني که تمام اطرافيان تمام دکتر‌ها مي‌گويند روزه براي شما ضرر دارد يعني يقيني است که ضرر دارد واقعا مشکل کبد دارد معده دارد قند دارد صد در صد برايش ضرر دارد هشتاد نود درصد برايش ضرر دارد مي‌گويد نه به دلم نمي‌چسبد اين بسيار يک وضو يک غسل اگر برايت ضرر دارد مي‌گويد بايد بروي تيمم کني خدا راضي نيست به بدنتان ضرر بزنيد يک وقت ضرر احتمالي است مورد تاييد نيست شک داري واقعا احتمالش خيلي ضعيف است از آن طرف هم نبايد بيفتد براي هر احتمالي بگويد روزه نگيرم باز همان مي‌شود سبقت مي‌شود نه ولي کسي که خودش مي‌داند دکترها مي‌گويند اطرافيان مي‌گويند ثابت شده روزه براي شما ضرر دارد چرا شما مي‌گيري اين حرام است بدعت است مثل اين که در مسافرت آدم روزه بگيرد به طور اجمال هر نوع افراط و تفريط يعني زياده روي يا کندروي اين مصداق اين آيه است «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» (حجرات/1) اين عادات و رسومي که بخواهيم مثال بزنيم چند جلسه وقت مي‌برد فشرده فهرست بار مي‌گويم در عروسي در عزاداري در خرج براي ميت گرفتن‌ها چيزهايي که جزء دين نيست يعني ما واقعا مي‌گوييم اگر اين کار را نکند چنين و چنان مي‌شود آبرويت مي‌رود مثلا اگر کسي از دنيا رفت دستور اسلام اين است که فاميل بستگان اطرافيان بيايند غذا تهيه کنند براي صاحب عزا ببرند الآن برعکس شده دقيقا برعکس شده اين واقعا يک کار خلاف شرع است خلاف سنت دين است شما در رساله‌ها هم که نگاه بکنيد مي‌گويند مستحب است کسي که عزادار شد ديگران برايش غذا درست کنند او مصيبت ديده داغ ديده بيچاره بايد بنشيند برود از اين طرف آن طرف قرض بکند سوم بگيرد هفتم چهلم بگيرد چند ميليون هزينه‌ي قبر بدهد اين‌ها واقعا کار خلافي است من بارها عرض کردم به دوستان فاميل آشنا که اصلا مرده خوري را بايد تعطيل کنيم بنده بارها شده آشناهاي نزديک مجلس ختم مي‌رويم تسليت مي‌گوييم مستحب است دلداري دادن حتي مستحب است ريا کني خودت را نشان بدهي ولي ناراحت مي‌شوند عيب ندارد بگذار بشوند يک موقع مسافر اند از شهرستان آمدند جا ندارند آدم مجبور است آن را هم بايد ديگر فاميل‌ها پذيرايي بکنند عهده دار شوند يک موقعي جالب است يک شهرستاني من رفتم براي تبليغ آن جا رسم است يعني بدعت عجيبي بود که اگر کسي از دنيا مي‌رود حالا هم شايد باشد همه‌ي اين فاميل و همسايه و آشنا مي‌رفتند لباس سياه پيراهن سياه مي‌خريدند به حساب صاحب عزا فاکتورش را صورت حسابش را مي‌آوردند بايد هزينه‌ي لباس سياهشان را هم بدهند جالب است يک جواني آن جا مي‌گفت مادرش فوت کرده بود گفت مي‌خواهم بروم خودکشي کنم گفتم چرا گفت هزينه‌ي خودم را ندارم بايد هزينه‌ي ده‌ها صد نفر لباس خوراک پوشاک مي‌آيند تا سوم هفتم چهلم در اين خانه خيلي کمر شکن است نکنيم حرام است جايز نيست من مي‌خواهم بگويم آن‌هايي که دارند هم نبايد بکنند چون اين بدعت گزاري مي‌شود آن بيچاره‌اي هم که ندارد مي‌گويد آبروي من در خطر است احترام مرده شان را نگرفتند
شريعتي: در مورد غذا مي‌گويند يک اطعامي باشد خيرش برسد
حاج آقا فرحزاد: اطعام مستحب است در همه‌ي ايام مستحب است ولي در آن زمان خاص الآن که مي‌بينيم اين طوري شده براي اهل بيت هزينه کنيم برويم آن مبلغ‌هاي سنگيني که مي‌خواهيم تالار بگيريم رستوران بگيريم به فقير بيچاره بدهيم به يک دردمند بدهيم خدا و پيغمبر راضي نيستند جلو نيفتيم يک پيامي هفته‌ي قبل آمده بود واقعا هم به جا بود اين پيام يک بنده خدايي نوشته بود ما در همين ماه مبارک رمضان يکي از مواردي که تقدم و پيشي گرفتن بر خدا و پيغمبر است گفت ما رفتيم افطاري که مذهبي هم بودند متدين بودند روزه بگير و اهل نماز و عبادت بودند چندين رقم غذا بود يک وقت ما فقير نداريم گرفتار نداريم محتاج نداريم همان را هم نداشته باشيم زياده روي خوب نيست اسراف تبذير از مصاديق واقعي پيشي گرفتن بر خدا و پيغمبر است يک رقم غذا دو رقم غذا چرا پنج شش رقم جالب اين است که ايشان نوشته بود به قدري من آتش گرفتم اين کارمندان کارگران رستوران مي‌آمدند غذاي سالم دست نخورده پلو برنج سبزي ماست سوپ مي‌ريختند در زباله يعني آدم آتش مي‌گيرد شايد اين آماري که عرض مي‌کنم پانزده هفده سال قبل بود از صدا و سيما من خودم شنيدم که شهرداري تهران اعلام کردند که ما در روز بيش از يک ميليون غذاي سالمي که اداره‌ي بهداشت تاييد مي‌کند سالم است فاسد نيست در زباله‌ها مي‌ريزيم مال هفده سال قبل است رستوران‌ها غوغا مي‌کنند اين عروسي‌ها اين عزاداري‌ها مجلس‌ها يا پادگان‌ها بيمارستان‌ها غذا کمتر درست کنيد به اندازه درست کنيد يک جوري خيلي جاها مي‌شود الآن من بعضي رستوران‌ها رفتم رودرواسي را بگذاريم کنار براي خدا خودمان را بشکنيم مثلا غذا سوپ نان و پنير آوردند موقع افطار خوردند غذاي بعدي مانده گفتند ظرف يک بار مصرف بياوريد هر کس بخواهد براي سحري اش ببرد اين چه ايرادي دارد بياييم برنامه ريزي کنيم مديريت بکنيم اگر ما هر نفر ايراني يک دانه‌ي برنج دور بريزد اسراف بکند چند هزار تن مي‌شود واقعا از ته دل عرض مي‌کنم بخش مهمي از مشکلات ما ممکن است مال تحريم هاست مال سوء مديريت هاست بلا شک ولي بخش اعظم از اين‌ها مال رفتار و اعمال خود ما است کفران نعمت غوغا مي‌کند در مملکت ما چقدر نان ضايع مي‌شود چقدر غذا ضايع مي‌شود ميليون ميليون ضايع مي‌شود از خانه‌هايي که بالا شهر زندگي مي‌کنند مهماني مي‌گيرند بنده بعضي جاها رفتم متاسفانه ناخواسته رفتم گير افتادم فکر مي‌کردم پانزده رقم غذا واقعا ما راضي نيستيم گاهي گفتيم اين کار خلاف است اين يکي از مصاديق پيشي گرفتن بر خدا و پيغمبر است واقعا خدا و پيغمبر راضي اند اين همه ما گرسنه داريم بارها عرض کردم فراوان ما افرادي داريم که مي‌گويند در طول سال ما گوشت خانه مان را ميوه نمي‌توانيم تهيه کنيم آيا جايز است يک مسلمان افطاري بدهد پنج رقم ده رقم غذا و اسراف و تبذير بکند دکور خانه اش اين قدر چيز چيده که تا آخر عمرش يک ذره از اين ظروف و چيزهاي قيمتي عتيقه استفاده نمي‌شود برو بفروش ببر فقير بيچاره کار مردم را راه بينداز. به خدا قسم اين‌ها خلاف شرع و دستور است اگر نيازمند نباشد باز مي‌گوييم يک توجيهي دارد ولي اين همه گرفتار هست آدمي است که کليه ندارد دارد از درد بي کليگي مي‌ميرد پيوند اعضا ندارد مي‌تواند برود تهيه کند اگر باني پيدا شود با اين وجود اين اسراف‌ها تبذير‌ها مصداق مهم زياده روي و پيشي گرفتن بر خدا و پيغمبر است پيغمبر و خدا مي‌گويند اين طوري زندگي کن ما مي‌گوييم به دلمان نمي‌شيند اين طوري مي‌خواهيم زندگي کنيم. مصاديق خيلي دارد يکي از مصاديق زيادي که مورد ابتلا است منطبق با اين آيه است پيشي نگيريد سبقت نگيريد وسواسي‌هايي است که وسواس دارند که مفصل صحبت کرديم همه اش هم به ما فشار مي‌آورند باز هم صحبت کنيد بعضي‌ها که خيلي‌ها البته الحمدلله خوب شدند خدا و پيغمبر مي‌گويند من همين جا کوتاه صحبت کنم يکي اين که وسواس فکري هيچ ايرادي ندارد يعني گناه براي آدم نوشته نمي‌شود ما بسيار در طول سال پيامک داريم که فکرهاي بد اعتقادات فاسد فکرهاي گناه خيالات بد شيطان به ما الهام مي‌کند اين‌ها هيچ گناهي ندارد بهترين راه حل براي مبارزه با اين‌ها اين است که آدم اعتنا نکند توجه نکند با آن درگير نشود اثباتا و نفيا نه مشتاق اين فکر‌ها باشد نه درگير شود مثال ساده‌اي که زديم اگر شما آقاي شريعتي مي‌آيي به بنده نگاه مي‌کني نگاه نمي‌کني سلام مي‌کني جواب نمي‌دهم بايکوت بي محل بي محل بي محل ممکن است يک ساعت دو ساعت يک روز تحمل بکني ولي بعد مي‌گذاري مي‌روي بلا نسبت مثال مي‌زنيم ولي کمترين حالا خوشم بيايد شما را تحويل بگيرم يا بدم بيايد با شما درگير شوم اين مسئله باعث مي‌شود که شما بيشتر با من رفت و آمد کني ولي اگر بي محلي بي اعتنايي کامل بکنم خسته مي‌شويد مي‌رويد افکار خيالات باطل دقيقا اين طوري است انسان بايد توجه نکند درگير نشود اثباتا و نفيا از چيزي هم که آدم بدش مي‌آيد درگير مي‌شود مي‌آيد دائم به آن توجه نکن بي خيال نه براي شما گناه نوشته مي‌شود فکرت را آزاد بکن اين بار سنگين خيال را بگذار زمين بگذار بيايد فکر بد بدترين فکرها درباره‌ي خدا پيغمبر حضرت زهرا از آن که بدتر نيست به زبان نمي‌توانيم بياوريم در ذهن ما مشغول مي‌کند بي اعتنا باش اگر بي اعتنا بودي مي‌رود دَعُ الباطِل حَتّي يَمحُو يعني باطل را رها کن به آن توجه نکن چه به طرفش بروي بخواهي يا به طرفش بروي بجنگي مي‌گذارد مي‌رود باطل را رها کن تا محو شود ولش کن بي اعتنايي بهترين درمان براي وسواس فکري و وسواس عملي هستند خيلي زجر مي‌کشند خيلي پيام داريم مصداق ديگر وسواس عملي است خدا و پيغمبر مي‌گويند وضو سه مشت آب است شايد عزيزان بيننده تعجب بکنند بنده بارها حدود يک ليوان آب بيني و بين الله وضو گرفتم و نماز خواندم جلوي افراد وسواسي نمازم را هم دوباره قضا نکردم يعني واقعا يک مشت مختصر صورت يک مشت دست راست يک مشت دست چپ وضو الْوُضُوءُ غَسْلَتَانِ وَمَسْحَتَانِ دو شستشوي صورت و دست‌ها و دو مسح سر و پاها خيلي به خدا قسم دين ما راحت است چرا ما از خدا و پيغمبر جلو مي‌افتيم چرا مي‌گوييم به دلم نچسبيد اين به دلم نچسبيد همان تقدم به خدا و پيغمبر است دل محوريم عادت پرستيم بدعت پرست رسم پرستيم دلم نچسبيد افرادي که مي‌روند براي شستشو دستشويي يا غسل يک خانمي مشهد زيارت رفته بوديم سر راه ما ايستاده بود گفت واقعا شما گفتيد در پنج دقيقه غسل مي‌کنيد من ترسيدم پنج دقيقه گفتم خدايي اش من در يک دقيقه غسل مي‌کنم اگر استخر باشد که غسل ارتماسي که دو ثانيه است مي‌روي در آب مي‌آيي بيرون زير دوش بسياري مواقع من در حمام مي‌روم بعد از اين که ليف زدم با سطل آب مي‌ريزم سر و گردنم دست راست و دست چپ آب برسد تمام است خيلي لفتش بدهم يک دقيقه است واقعا عرض مي‌کنم بينندگان عزيز وسواسي‌هاي عزيز ما نمي‌خواهيم شما در آتش جهنم برويد واقعا الآن بحران آب جدي است ميلياردها ليتر وسواسي‌ها در طول سال دارند مصرف مي‌کنند اين ميلياردها مبالغه نيست افرادي هستند مي‌گويند دو ميليون پول آبمان مي‌آيد بيچاره شديم اين همين مصداق تقدم بر خدا و پيغمبر است مي‌گويد به دلم نچسبيد اصلا ما نيت نمي‌خواهيم شما بايست بگو الله اکبر در نيت در ذکر در عبادت اين‌هايي که من در آوردي چيزي اضافه مي‌کنند اين‌ها مصداق اين آيه است يک روايت عجيبي در شرح لمعه است پيغمبر خدا فرمودند که وضو با اين مقدار آب يک آب کم مثلا نيم ليتر يک ليتر و غسل هم به اندازه‌ي يک من آب سه کيلو آب اين کافي است بعد فرمودند بعد از من افرادي از امت من خواهند آمد که مي‌گويند به درد نمي‌خورد اين اندازه کافي نيست من رسول الله از آن‌ها بيزارم آن‌ها هم از من بيزارند خيلي تکان دهنده است يعني چه خدا و پيغمبر مي‌گويند اين مقدار آب کافي است ما قبول کرديم مي‌گويد نه نشد جلو زديم چند ساعت مي‌روند در حمام واقعا بيداد مي‌کند وسواسي در بعضي خانواده‌ها بياييم محض رضاي خدا اين طلسم را بشکنيم وسواسي‌ها را عرض مي‌کنم وضوي باطل غسل باطل نيت باطل تکبير باطل اصلا مدتي لا ابالي شوند عيب ندارد آن فکر و خيالي که آن‌ها را گرفته به آن بي اعتنايي بکنند درمان وسواسي بي اعتنايي است درگير نباشند بزنند در دهان شيطان معتدلي که همه انجام مي‌دهند انجام بدهند دو سه روز اين کار را بکنند عادي مي‌شود از سرشان مي‌افتد.
شريعتي: خيلي خوب خيلي مفصل با حاج آقاي فرحزاد در مورد وسواس صحبت کرديم دوستان مي‌توانند به سايت ما مراجعه بکنند مباحث را ببينند بسيار مباحث راهگشايي بوده و خيلي‌ها هم الحمدلله راهشان را پيدا کردند و از شر وسواس خلاص شدند خيلي ممنون. ان شاء الله هيچ وقت از خدا و پيغمبر پيشي نگيريم يک ماموم واقعي باشيم مشرف شويم به محضر قرآن کريم برمي‌گرديم در بخش بعد هم خدمت شما و حاج آقاي فرحزاد عزيز خواهيم بود صفحه‌ي 506 آيات پاياني سوره‌ي مبارکه‌ي احقاف در سمت خداي امروز تلاوت مي‌شود ان شاء الله لحظه لحظه زندگي تان در بهار قرآن منور به نور قرآن کريم باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: از خدا بخواهيم که اين روزه داري و اين روزها و شب‌ها و ماه مبارک رمضان امسال را آخرين ماه مبارک ما قرار ندهد حاج آقاي فرحزاد روايت صلوات را بشنويم و بعد قرار است يک اتفاق خوب را دوستان ما به تصوير بکشند و ببينيم
حاج آقا فرحزاد: يکي از چيزهايي که صلوات بر آن اثر گذار است فرمود باعث تزکيه و پاکي اعمال شما مي‌شود و روح و جان شما را جلا مي‌دهد در زيارت جامعه‌ي کبيره از امام هادي عليه السلام مي‌خوانيم جَعَلَ صَلواتَنَا عَلَيْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلايَتِکُمْ طِيبا لِخُلُقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکِيَةً لَنَا يعني هم ولايت شما و هم اتصال و صلوات به شما باعث طهارت خلقت ما پاکي ما و تزکيه‌ي ما مي‌شود ان شاء الله آن‌هايي که مي‌خواهند روح و جانشان خيلي جلا پيدا بکند زياد صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: يکي از اتفاقات مهمي که افتاد طرح خانه‌هاي نوراني بود که مزين بود به نام حضرت خديجه‌ي کبري سلام الله عليها خيلي از هم وطنان خوب ما از بيننده‌هاي عزيز ما از اين طرح استقبال کردند خيلي‌ها داوطلب شدند باني شدند اين جلسات برگزار شد حاج آقاي حسيني و حاج آقاي فرحزاد سري زدند به خانه‌هاي نوراني و دوستان ما آن را ثبت کردند به اتفاق مي‌بينيم برمي‌گرديم.
شريعتي: خيلي خوب خدا قوت دست مريزاد مي‌گوييم به حاج آقاي فرحزاد و حسيني و به همه‌ي آن‌هايي که باني و براي اهل آسمان بدرخشند الحمدلله اين سال‌ها و روزها طرح‌هاي خوبي در برنامه‌ي سمت خدا رقم خورد مخصوصا طرح خانه‌هاي نوراني و طرح نامگذاري دختران به نام حضرت خديجه‌ي کبري براي متولدين امسال و هم آن‌هايي که امسال سال اولي است که به سن تکليف رسيده اند و هم طرح حمايت از زندانيان بدهکار که مراجع معظم تقليد اجازه دادند از محل سهم امام دوستان مي‌توانند از زندانيان بدهکار حمايت کنند و تا پايان ماه مبارک رمضان اين طرح تمديد شده تا مبلغ پانصد هزار تومان همين طور طرحي که ما داشتيم در مورد رد مظالم تا سقف صد هزار تومان تا پايان ماه مبارک رمضان اين اجازه را گرفتيم اين طرح تمديد شده دوستان شرکت بکنند وقت در اختيار شماست
حاج آقا فرحزاد: بنده هم از صميم دل تشکر مي‌کنم از همه‌ي عزيزاني که در برگزاري مجالس خانه‌هاي نوراني زحمت کشيدند که بعضي هايش هم با حاج آقاي حسيني رفتيم سرکشي کرديم واقعا تاثيرگزاري فوق العاده‌اي دارد يعني قرآن و اهل بيت وسيله‌ي اتصال ما هستند «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ» (آل عمران/103) اين‌ها ريسمان پيوند دل‌ها و جان‌ها هستند اين قرآن باعث مي‌شود که فاميل دوست جوان‌ها بچه‌ها نوجوان‌ها خانم‌ها آقايان بيايند شرکت بکنند و خود اين‌ها اظهار مي‌داشتند اين گرد همايي هم مشکلات ما را کم کرده هم يگانگي ايجاد کرده محور قرآن و هم صندوق قرض الحسنه گذاشتيم کسي دخترش را شوهر بدهد کسي مريض دارد اين فرمايش نوراني اميرالمومنين عليه السلام که فرمودند به امام مجتبي عليه السلام که نزديکان شما و بستگان شما هم دست شما هستند هم پر و بال شما هستند ريشه‌ي شما هستند سه تا در نهج البلاغه است هم ريشه اند هم پر و بال اند هم دست توانمند شما هستند شما از فاميل قطع بکني يک دست از صد تا کم شده ولي نود و نه دست از شما کم شده اين را در بعد از ماه رمضان هم به صورت هفتگي ماهيانه ادامه بدهند استمرار داشته باشد مسئله‌اي گفته مي‌شود حتي در خيلي جاها گفتند ما مداح درست کرديم تربيت کرديم توسل به اهل بيت است هم قرآن است هم اهل بيت است
شريعتي: چقدر از آفت‌هاي اجتماعي مصون مي‌مانند
حاج آقا فرحزاد: احسنت ان شاء الله خانه‌اي نباشد که در آن جلسه‌ي قرآن يا جلسه‌ي اهل بيت نباشد اين همه‌ي عالم را بگيرد. چند نکته‌اي بود که در اين ماه مبارک رمضان در پيام‌ها بسيار گفته بودند ما يکي از شب‌ها سحرها عرض کرديم اين روايت مهم را که اميرالمومنين عليه السلام ديدند يک کسي دعاي طولاني گرفته دارد مي‌خواند خودش را دارد خسته مي‌کند هيچ وقت در مستحبات خودمان را خسته نکنيم واجب واجب است بايد به اندازه عمل کرد ولي مستحبات با ميل و رغبت باشد با نشاط و شوق باشد حضرت ديدند دعاي طولاني فرمودند آن کسي که دعاي طولاني را اجابت مي‌کند دعاي کوتاه را هم اجابت مي‌کند خلاصه و چکيده‌ي همه‌ي دعاها چهار کلمه است در مفاتيح حاشيه‌ي مفاتيح که باقيات الصالحات است نوشته دعاهاي موجز يعني مختصر آن جا آوردند ولي عزيزاني که به ما پيامک ندهند چون چند بار گفتيم ديگر تکرار نشود يا با تلفن همراه ضبط کنيد يا بنويسيد که اين قدر تکرار نشود اميرالمومنين عليه السلام همه‌ي دعاها را در چهار کلمه خلاصه کردند اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى كُلِّ نِعْمَةٍ يعني خدايا من شکرت مي‌کنم بر همه‌ي نعمت‌ها وَ اَسْئَلُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ خَيْرٍ هر خيري که در عالم است من مي‌خواهم ديگر استثناء ندارد همه‌ي خوبي‌هايي که به خوب‌هاي عالم دادي به من هم بده وَ اَعُوذُ بِالِلَّهِ مِنْ كُلِّ شَرٍّ هر شري هر بدي که از خوب‌ها دور کردي به تو پناه مي‌برم خدايا آن شر‌ها را از من دور کن چهارمي اش هم وَ اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ از همه‌ي گناه‌ها توبه مي‌کنم واقعا جامع و کامل است ديگر آدم چه مي‌خواهد انسان وقت ندارد دعاهاي مفصل و طولاني را انس بگيرد اين چهار کلمه را بعد از نمازها با وضو بي وضو موقع خوابيدن صبح غروب هر وقت شد بخواند اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى كُلِّ نِعْمَةٍ وَ اَسْئَلُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ خَيْرٍ وَ اَعُوذُ بِالِلَّهِ مِنْ كُلِّ شَرٍّ وَ اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ. خيلي مي‌پرسيدند خيلي‌ها هم حفظ کردند. يکي از سوالاتي که زياد تکرار شده بود اين بود که نماز شب مختصر را براي ما بگوييد ما چند بار گفتيم باز هم تکرار مي‌کنيم آن‌هايي که عقب ماندند ياد بگيرند اصل نماز شب يازده رکعت است هشت رکعت نافله‌ي شب است دو رکعت نماز شفع و يک رکعت نماز وتر است ولي اگر کسي حالش را ندارد يازده رکعت بخواند نافله‌ها را در راه هم مي‌تواند بخواند يک کاغذي مهري همراهش باشد در راه مي‌رود مسجد خانه پياده روي مي‌کند بخواند موقع رکوع سرش را بگذارد پايين موقع سجده مهر را بگذارد بگويد سبحان ربي الاعلي و بحمده اين کافي است و اگر نتوانست اين يازده رکعت را بخواند اين سه رکعت را بخواند نماز شفع دو رکعت است نماز وتر يک رکعت است آن وقت در قنوت نماز هم اين است که بعضي‌ها گفتند مستحب است چهل تا مومن را دعا بکني بهتر است سي صد العفو بگويد هفت مرتبه هذا مَقامُ الْعائِذِ بِكَ مِنَ اَلْنار بگويد هفتاد استغفرالله بگويد اين‌ها مستحب است زينت است دسر دکور است حالا ربنا آتنا بگويد يا صلوات بفرستد هيچ ايرادي ندارد سنگين نکند بهتر است آن کارها را انجام دهد آن‌ها باعث نشود که از اصل نماز شب صرف نظر کنيم حداقل بيداري سحر بزرگي فرمود نماز شب هم نمي‌تواني بخواني اين بيداري سحر موضوعيت دارد اين را خدا دوست دارد مرحوم شيخ رجبعلي خياط فرمود اگر نمي‌تواني بخواني کسل هستي حال نداري در همان رخت خواب با خدا به زبان مادري صحبت بکن خدايا من غلط کردم نفهميدم من را ببخش بيامرز خدا دوست دارد دوست دارد يار اين آشفتگي کوشش بيهوده به از خفتگي لنگ و لوک و خفته شکل و بي ادب سوي او مي‌غيژ و او را مي‌طلب هر طور که مي‌تواني اين رابطه را محکم کن با خدا و قطع نکن اگر کسي حال اين را هم نداشت سحر و سه رکعت آخر را باز يک راه است جايگزين چقدر است نرم نرم مي‌خواهند ما را بکشند به طرف خودشان يک نماز شب کوچک بعد از نماز عشا خداي متعال قرار داده نماز وتيره دو رکعت نشسته هم است ديگر نمي‌خواهد بايستي مثل نماز صبح است منتها نشسته است اين را مي‌گويند وتيره تصغير وتر است يعني نماز شب کوچک بعد از نماز عشا در طول سال اين يک نماز شب کوچک است مي‌تواند جايگزين شود اميدواريم خداي متعال به همه‌ي ما توفيق دهد ان شاء الله طرح نامگذاري بچه‌ها به نام حضرت خديجه‌ي کبري سلام الله عليها اگر به اصطلاح افرادي که ثبت نام کردند به آن تعدادي که ما مي‌خواهيم نشدند مي‌توانيم به آن‌هايي که جديدا تا پايان سال نام بزرگوار خديجه‌ي کبري عليه السلام گذاشتند پلاک طلا جايزه بدهيم تا اين رواج پيدا کند تکريم حضرت خديجه
شريعتي: ان شاء الله براي ثبت نام دوستان عزيز ما براي اطلاعات بيشتر مي‌توانند به سايت ما مراجعه بکنند samtekhoda3.ir حاج آقا دعا بکنند خداحافظي بکنيم
حاج آقا فرحزاد: ان شاء الله خدا از برکات اين ماه روزهاي پاياني ماه است حفظ برکات و نورانيت ماه رمضان خيلي مهم تر است ما حديث داريم که الْإِبْقَاءُ عَلَي الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ (کافي، ج 2، ص 16) حفظ دستاوردهاي ماه رمضان از خود ماه رمضان مهم تر است آدم همسر مي‌گيرد بايد هفتاد سال حفظش کند بچه دار مي‌شود بايد پنجاه سال حفظ بکند حفظ نورانيت‌ها را نگه داريم تا سال آينده تا قيامت تا قبر که ان شاء الله به درد ما بخورد. من برنامه‌ي سحر هم از عزيزاني که زحمت کشيدند شما و عوامل ديگر ساعت‌ها وقت گذاشتند مديران رسانه‌ي ملي وقت گذاشتند خدا خيرشان بدهد بسيار بسيار تشکر کردم يکي از خوشحالي‌هاي ما اين است که خيلي‌ها ظهرها سر کار بودند گفتند ما در سحرها از مسئولين مملکتي از رده‌هاي بالا خيلي تشکر کردند ما هم واقعا از شما تشکر مي‌کنيم خدا را قسم مي‌دهيم به حق محمد و آل محمد از بهترين برکات اين ماه همه ما را بهره مند بفرما قلب امام زمان از ما راضي فرجش را نزديک و همه مان را جزء بهترين ياران حضرت بکن رفع همّ و غمّ و گرفتاري از همه‌ي گرفتارها مريض‌ها دردمندها قرض دارها بي همسر‌ها بي خانه‌ها آن‌هايي که فرزند ندارند به حق محمد و آل محمد همه شان را حاجت روا بفرما ملت مظلوم فلسطين لبنان سوريه عراق افغانستان پاکستان بحرين مخصوصا يمن مردم مظلوم خود سعودي به حق محمد و آل محمد همه شان را فرج عاجل عنايت بفرما و امنيت و عافيت به مملکتشان برگردان به حق محمد و آل محمد ان شاء الله ماه رمضان عمر ما نباشد
شريعتي: ان شاء الله. خيلي‌ها در اين شب‌هاي قدر وقتي از اعمال شب‌هاي قدر مي‌ديدند و مي‌خواندند که زيارت امام حسين عليه السلام است دلشان مي‌لرزيد و کربلا مي‌خواست خداوند زيارت کربلاي معلا را به حق اين روزها نصيب همه تان بکند به رسم دو شنبه‌ها السلام عليک يا اباعبدالله.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها