برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: شرح آيه 36 سوره نساء
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 94/04/01
بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
باز آمده ام دست به دامان تو باشم *** کافر شوم از غير و مسلمان تو باشم
سي روز جدا باشم از آشفتگي خلق *** تا معتکف موي پريشان تو باشم
تا شام ابد حلقه به گوش تو بمانم *** از صبح ازل گوش به فرمان تو باشم
سي روز قبولم کن و مهمان دلم باش *** تا سي شب پر خاطره مهمان تو باشم
آيات تو را بر طبق سينه گذارم *** رحلي شوم و حافظ قرآن تو باشم
شريعتي: سلام ميگويم به همهي هم وطنان عزيز خانمها و آقايان طاعات قبول باشد داريم با هم لقمه لقمه نخوردن جرعه جرعه ننوشيدن و بال بال آسماني شدن را تجربه ميکنيم مبارک شما باشد اين ايام افتخار اين را داريم که در محضر حاج آقاي فرحزاد نازنين و عزيز باشيم سلام عليکم و رحمة الله طاعات قبول باشد.
حاج آقا فرحزاد: عليکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همهي بينندگان عرض سلام داريم و آرزوي قبولي طاعات براي همهي عزيزان و سروران و روزه گرفتن در ايام روزهاي طولاني و تابستان يک مقداري سنگين است ولي اجر و پاداشش هم فوق العاده است روزهاي هم که آدم نه تشنه شود نه گرسنه شود نه ضعف بکند خيلي شايد روزه نباشد لذا روايت عجيبي ديدم که خداي متعال فرشتههايي را ميفرستد براي روزه گيرهايي که تشنه شان ميشود و ضعف ميکنند يَمْسَحُونَ وَجْهَهُ (کافي، ج ي، ص ) عني ملائکه ميآيند مسح ميکشند ان شاء الله نوازش و لطف ملائکه از طرف خدا ميآيند حس بکنيم مخصوصا عزيزاني که کار ميکنند بيرون گرفتارند ناچارند کار بکنند قطعا بدانند که اين مقاومتها و صبرها و ارادهي قوي مورد لطف و عنايت خدا و اهل بيت قرار ميگيرد دعايشان مستجاب ميشود اعمالشان قوي ميشود کار هر چه قدر سخت تر باشد اجرش بيشتر است ان شاء الله قدردان باشيم خدا را شاکريم توفيق پيدا کرديم باز هم در مهماني خداي متعال شرکت کرديم
شريعتي: سلامت باشيد روايتي از رسول خدا ميديدم که فرمودند قرآن سفرهاي است که خداي متعال براي شما پهن کرده در ايام ضيافت الهي نشستن سر اين سفره بيشتر ميچسبد و ان شاء الله از برکاتش همه مان ميتوانيم بهره مند شويم قراري گذاشتيم در ايام ماه مبارک رمضان هر روز خدمت شما ميرسيم مباحث ما حول محور آيات مربوط به جزء آن روز باشد امروز که روز پنجم ماه مبارک رمضان است بحث حاج آقاي فرحزاد حول محور آيات جزء پنجم قرآن کريم است ما هم مشتاقيم ببينيم ارمغان امروز براي سمت خداييهاي عزيز چيست. خدمت شما هستيم
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم همان طور که طرح خوبي عزيزان پيشنهاد دادند که در ماه رمضان بيشتر در خدمت قرآن باشيم و از کلام وحي مستقيم استفاده بکنيم و بهره ببريم ان شاء الله انس با قرآن تلاوت قرآن گوش دادن قرآن مسح کردن صفحات قرآن با وضو حتي نگاه کردنش اجر و پاداش و ثواب دارد ان شاء الله اين دلمان با کلام خدا عجين شود يگانه باشد آيهاي که انتخاب کردم از جزء پنجم عزيزاني که ميخواهند مراجعه بکنند آيهي 36 ام از سورهي مبارکهي نساء است صفحهي 84 من آيه را اول تلاوت ميکنم بعد نکتههايي که در اين آيه است فراخور وقتمان عرايضي خدمت شما خواهيم داشت خداي متعال ميفرمايد «وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُورًا» (نساء/36) ده نکتهي مهم و به قول امروزيها کاربردي و راه بردي در اين آيه خداي متعال بيان کرده است و دين ما يک دين جامعي است از اين که توحيد و پرستش خداي متعال در اين آيه مطرح شده تا افراد برده و زير مجموعهاي که تحت فرمان کسي کار ميکنند از پدر و مادر و همسايه و رفيق و همسفر همه را خداي متعال مطالب را آورده که به اينها احسان و نيکي کنيد و رابطهي حسنه داشته باشيد اول چيزي که در اين آيه امر فرمودند «وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا» در مورد خود خداست از ما ميخواهد فقط و فقط او را پرستش کنيم و براي او شريک قائل نشويم کسي را در عرض خدا قرار ندهيم ما شرک نورزيدن را چند نوع بزرگان ما معنا کردند يکي شرک در توحيد و در اصل اعتقاد به خداست که گناه بزرگي است که نابخشودني است که اگر کسي توبه نکند خدا نميبخشد اگر کسي در عرض خدا خداي ديگري قائل باشد اين اصلا مرتد است کافر است نجس است که اين بحمدلله هيچ کدام از افرادي که قرآن ميخوانند مومن اند مسلمان اند اين شرک را ندارند که کنار خدا خداي ديگري قائل باشند ولي از آن مرحله بياييم پايين تر آن را ميگويند شرک جلي و آشکار و بعدي را ميگويند شرک خفي و ضعيف که ما به اين شرک دوم عموما مبتلا هستيم ما هيچ کدام معتقد نيستيم در کنار خدا خداي ديگري است ولي در توجهات مان در اعتماد هايمان در دعاهايمان در توسلاتمان در نگاه هايمان بعضيها را در عرض خدا قرار ميدهيم اين توضيح را عرض ميکنم ممکن است در ذهن بينندهها بيايد پس چرا ما به اهل بيت توسل پيدا ميکنيم اهل بيت را هيچ وقت در عرض خدا قرار نميدهيم هيچ مومني هيچ شيعهاي ميگوييم يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ (دعاي توسل) اينها هم رئيس دفتر خدا هستند نمايندهي تام الاختيار خدا هستند يعني ارتباط با اينها مَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ (زيارت جامعه) چون خدا خودش امر کرده «وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ» (مائده/35) خودش امر کرده به اهل بيت چنگ بزنيد به پيغمبر چنگ بزنيد واسطه اند اين را دقت داشته باشند اين تهمت بزرگي است که تکفيريها وهابيها به مذهب و مکتب ما ميگويند هيچ کسي معتقد نيست اينها در عرض خدا هستند مثل اين که فرشتهها کار را انجام ميدهند اگر من مريض شدم رفتم پيش طبيب به اذن خدا من را درمان کرد من مشرک هستم؟ آيا وهابيها مريض ميشوند نميروند پيش طبيب آيا چيزي ميخواهند ياد بگيرند نميرود پيش عالم پس عالم را در عرض خدا قرار دادند؟ معلم واسطهي علم آموختن است طبيب واسطهي درمان و شفا است پس اينها واسطه هستند همان طور که فرشتهها واسطه هستند منتها واسطهي کامل و اتم اين بزرگواران هستند که همهي مخلوقات انبياء ملائکه همه تحت فرمان انبياء و امامان معصوم هستند آن شرکي که ما مبتلا هستيم گاهي توجهات ما به افراد بيش از خداست يا خدا را فراموش ميکنيم مثل آدم رياکار که ميگويد من اين کار را انجام بدهم فلاني خوشش بيايد در حالي که عبادت بايد مخصوص خدا باشد يا بيايم من را تعريف و تمجيد بکنند چشم اميد به غير خدا داريم يا از غير خدا افراد عادي که خدا امر نکرده از آنها هم کمک بي جا ميخواهيم ما روايت داريم اگر کسي بگويد اگر فلاني نبود من از بين ميرفتم اگر فلاني نبود من ورشکست ميشدم اگر فلاني نبود من چنين چنان ميشدم اين شرک است بايد بگويد اگر خدا به وسيلهي فلاني دست من را نميگرفت اين کار را نميکرد من گرفتار ميشدم همه کاره خدا است مسبب الاسباب خداست سبب ساز خداست اگر کسي مستقلا بگويد يک طبيب من را درمان ميکند منهاي لطف خدا اين حرف غلطي است اين همان در عرض قرار دادن است همه مان کميتمان لنگ است شرک خفي حتي دربارهي انبيا هم ما داريم که گرفتار بودند داستانهاي قرآني حضرت يعقوب عليه السلام خيلي نکتههاي عجيبي کاش ميشد مثلا يک ماه رمضاني آدم داستان حضرت يوسف را ميگفت خيلي نکات عرفاني و اخلاقي در آن زياد است حضرت يوسف عليه السلام چرا رفت در چاه وقتي برادران ميخواستند در چاه بيندازند شروع کرد به تبسم کردن گفتند الآن وقت تبسم نيست الآن وقت گريه و زاري و ناله است گفت ميدانيد من چرا در چاه ميروم خدا من را دارد تربيت ميکند من يک روزي به شما برادران نگاه کردم قدرتمند قوي شاداب با نشاط گفتم با وجود شما کسي به من چپ نگاه نميکند شما پشتيبان قوي من هستي خدا ميگويد بخور از همين دستهايي که تکيه کردم کتک خوردم با همان دستها ميروم در چاه به هر چه غير خدا تکيه بکني همان زمينت ميزند مواظب باشيم بچهاي که بزرگ ميکند زير بالت را بگيري همان زمينت ميزند دلت را ميشکند خدا ميفرمايد من اميد هر کس که به غير من دل ببندد اميد ببندد نا اميد ميکنم پس مواظب باشيم حضرت يعقوب عليه السلام چرا گرفتار فراق يوسف شد وقتي يوسف را ميخواستند بروند به برادرها گفت جان شما و جان يوسف حواستان به حضرت يوسف باشد حضرت يوسف را به برادران سپرد اينها شرک خفي است دربارهي انبيا داريم حضرت آدم چرا گندم خورد حضرت يونس چرا در شکم ماهي رفت در چهارده معصوم اينها نبوده چهارده معصوم طبق روايات آيات فراوان حتي يک مورد شرک خفي هم نبوده يک امتياز فوق العادهاي دارند حضرت يعقوب مثل اين که ما ميرويم مسافرت ميگوييم اول خدا دوم مادر فلان همسايه مادر و همسايه را هم بايد خدا حفظ کند اول خدا وسط خدا آخر خدا همه اش خدا همه جا خدا حضرت يعقوب عليه السلام توجه نفرمودند يک لحظه به برادرها سپردند برادرها او را انداختند در چاه و به فراقش مبتلا شد فراق حضرت يوسف ادامه پيدا کرد تا اين که رفتند متاعشان را از شهر مصر بياورند نميدانستند عزيز مصر برادرشان است به آنها خيلي خدمت کرد گفت شما يک برادر ديگري داشتيد آن را بايد بياوريد اگر اين دفعه نياوريد من به شما مطاع نميدهم آمدند گفتند خدا شاهد است ما قصد بدي نداريم ولي عزيز مصر گفته بنيامين را ببريم اگر نبريم آذوقه نميدهد از اهل قوم هم تحقيق بکن واقعا راست ميگوييم حضرت يعقوب اين جا حواسش خيلي جمع شد گفت من ديگر بنيامين را به شما نميسپارم همان طور که به شما يوسف را سپردم بيچاره ام کرديد من بنيامين و شما را به خدا ميسپارم «فَاللّهُ خَيْرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمينَ» (يوسف/64) اين آيه کلام حضرت يعقوب است انسان همه چيزش مالش جانش خانه زن و بچه اش را به خود خدا بسپارد امامهاي ما را هم بايد خدا حفظ کند چرا ما ميگوييم اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِيِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن هيچ کس هم دعا نکند امام زمان در حفظ خدا هست ما ميگوييم خدايا تو حفظ بکن و امام زمان در وجود ما حفظ شود و رابطهي ما حفظ شود وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً همه اش تو هستي يک لحظه خدا حفظ نکند امام و پيغمبر هم از خودشان چيزي ندارند توجه به توحيد نماز امام زمان عليه السلام که همه جا ميشود خواند البته مسجد مقدس جمکران جاي بهتري است نميگويد بسم الله را صد بار بگو الحمدلله را صد بار بگو ميگويد «إِيَّاکَ نَعْبُدُ» (حمد/4) يعني دعوت به توحيد شرک زدايي دويست بار در يک نماز تکرار بکن که اين جا بيفتد پرستش ما و عبادت ما فقط و فقط به خدا باشد و استعانت و ياري خواستن هم فقط از خدا باشد اصلا مقدم شدن مفعول بر فعل و فاعل انحصار را ميرساند يعني فقط تو را پرستش ميکنم و آن چيزي که تو گفتي تو گفتي به امامان به پدر مادر کرنش بکن چون تو گفتي باز ميشود در راستاي عبادت خداي مهربان و فقط و فقط از تو ياري ميجويم اين خيلي نکتهي مهمي است دويست بار به خدا التماس ميکنيم «اِيَّاكَ نَعبُدُ وَ اِيَّاكَ نَستَعِينُ» (حمد/4) نماز امام زمان هم درس توحيد به ما ميدهد زيارت آل يس ميگوييم اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا داعِيَ اللهِ با اين شروع ميشود يعني امام زمان ميگويد فقط خدا دعوت به خدا ميکند يک بزرگواري ميفرمودند دلال حقيقي کاملي هستند اهل بيت که هيچ خودشان را حائل قرار ندادند مرحوم دولابي ميفرمودند شما قرآن تلاوت ميکني پيغمبر اين قرآن به قلبش نازل شده به زبانش جاري شده واسطه پيغمبر است اگر پيغمبر نبود قطعا قرآن کلامي نبود ماه رمضاني نبود مستقيم خدا با شما صحبت ميکند خيلي قشنگ پيغمبر از اين وسط خودش را کشانده کنار همه اش خدا را ميبينيم خودش را حائل قرار نداده نور است حجاب نور است حجابي نيست که حائل شود پس همين نکته خيلي حرف دارد «وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا» (نساء/36) اين که در کارهايمان تکيه گاهمان خدا باشد غير خدا را نخوانيم اگر هم جايي ميرويم حواسمان به خدا باشد بگوييم خدايا اين واسطه است اين قرض الحسنه پدر مادر طبيب واسطه است ولي همه کاره تو هستي پرستش مان و عبادتمان هم مخصوص خدا باشد اين حق خداست نه دستهي ديگر را خداي متعال احسان و اکرام و تکريم آنها را بر ما امر ميکند به اين گروهها و دستهها حرمت نگه داريد احسان و نيکي کنيد يعني هم بدي نکنيم ضرر نرسانيم و هم احسان و نيکي کنيم اول «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» جاي جاي قرآن است «وَ قَضي رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» (اسراء/23) کنار حق خدا کنارش حق پدر مادر است که ديگر خيلي ملموس است اگر پدر مادر نبودند بدن ما خلقتش از پدر مادر است اينها نبودند ما هم نبوديم پدر مادر هيچ استثناء ندارد مرده يا زنده خيليها پدر مادرهايشان مرده اند ديگر نه حقوق آنها را ادا ميکنند نه صدقه ميدهند نه ديون آنها را ادا ميکنند نه نماز قضا ميخوانند نه خيرات ميدهند عاق والدين ميشوند خيليها هستند در زمان حيات به پدر مادر نرسيدند بعد از مردن انفاق و کار خير ميکنند راضي ميشوند پدر مادر در هر شرايطي وظيفه داريم به احسان و تکريم پدر مادر مرده يا زنده بزرگ يا کوچک باشند ما خودمان مسن هستيم ريش سفيد پدر نود صد ساله داريم حرمتش واجب است شما صد تا هم نوه داشته باشيد پدرت اگر هست مرده يا زنده حرمت او واجب است پدر مادر مومن باشند يا کافر باشند حتي عجيب روايتي ديدم کسي براي پدر مادر کافر قرآن بخواند اثر دارد خيلي عجيب است تخفيف عذاب ميشود کار خيري انجام بدهد براي پدر مادر اثر دارد پدر مادر مومن باشند يهودي باشند نصراني باشند وهابي باشند دشمن اهل بيت باشند شمر باشند چون خيلي ما پيامک داريم پدر مادر ظالم اند حق ما را ادا نميکنند ول کردند ما کاري نداريم که آنها حق ما را ادا ميکنند يا نه بايد ببينيم خدا از ما چه ميخواهد خدا ميگويد تو خلقت ظاهري ات از اين پدر مادر درست شده از اين رحم به دنيا آمدي از صلب اين پدر به دنيا آمدي وظيفهي تکريم داري براي شما خوب است پيش خدا مقرب ميشوي او ميخواهد درست شود يا نشود روايات فراوان داريم هيچ استثناء نداريم ظالم باشند خوب باشند بد باشند در قرآن هم مطلق است حتي کمترين اهانت داد زدن اف گفتن صريح قرآن است «وَ لَا تُقُلْ لَهُمَا أُفٌ» (اسراء/23) امام صادق عليه السلام فرمودند اگر کمتر از اين چيزي بود خدا آن را ميگفت کوچکترين بي حرمتي اذيت و آزار ولو آنها اذيت مان بکنند نسبت به پدر مادر تحريم شده خط قرمز است.
شريعتي: ثواب اخروي اش سر جايش چه بسيار انسانهاي موفقي را من مواجه شدم خودشان ميگفتند که رمز و راز موفقيت ما خدمت به پدر مادر است.
حاج آقا فرحزاد: همين طور است مخصوصا پدر مادرهايي که به ما احسان نميکنند آن خيلي هنر است رشد آور است با خوبها خوبي کردن هنر نيست پدر مادر ما بهترين پدر مادر اين خيلي هنر نيست هنر آن جايي است که ما را اذيت بکنند ما خدمت بکنيم دستشان را ببوسيم اين عظمت ميآورد رشد ميآورد پس اولين فرقه والدين دوم «وَ بِذِي الْقُرْبي» (نساء/36) بعد از پدر مادر بستگان و فاميل اولاد خواهر برادر عمو دايي فاميلهايي که به ما وابسته هستند خويشاونداني که از طرف پدر يا مادر با ما خويشي دارند اينها هم حرمتشان و احسان به آنها واجب است قطع رحم جزء گناهان کبيره است و هيچ استثناء ندارد جايز نيست حداقل صله رحم وَلو بِشَرْبَهٍ مِن ماءٍ (بحارالانوار، ج 74، ص 117) ولو به پيامک ولو به تلفن ولو به يک احوال پرسي به لبخند احترام فاميل را ولو کافر باشد اين هم استثناء ندارد کافر يهودي نصراني وهابي هر کسي باشد منافق مشرک باشد اينها خيلي عجيب است من اين جا پيامهاي غير مستقيم دارد مرحوم آقاي دولابي ميفرمودند احکام چون از طرف بالا خدا آمده حاوي يک پيامهاي مهمي هم است ميخواهد بگويد که شما با فاميل قطع نکن با خدايي که از فاميل و پدر مادر نزديک تر است مگر خدا قطع ميکند مگر ما ميتوانيم قطع کنيم يعني اين قطع نکردنها را خدا اين قدر جدي گرفته براي اين که خودش ميخواهد ما قطع نکنيم او هم قطع نکند در خطبهي شعبانيه ماه مبارک رمضان پيغمبر ايراد فرمودند جملهي عجيبي است يک بخشي اش دربارهي صله رحم است فرمودند وَ مَنْ وَصَلَ فِيهِ رَحِمَهُ وَصَلَهُاللَّهُ بِرَحْمَتِهِ يَوْمَ يَلْقَاهُ (خطبه شعبانيه) اگر بياييم محض رضاي خدا در ماه رمضان مخصوصا قبل از شبهاي قدر آشتي بکنند با هر کس قهر اند او هم آشتي نکرد عيب ندارد شما پيامي بده زنگ بزن اين قطع از طرف ما نباشد و آن طرف هم اگر قطع بکند دو بار مورد لعنت است فرمود مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ رَجُلٌ يَبْدَؤُهُ أَخُوهُ بِالصُّلْحِ فَلَمْ يُصَالِحْهُ (بحارالانوار، ج 74، ص 236) بعضيها ميگويند ميرويم طرف پدر مادر يا اولاد در را باز نميکند جواب نميدهد عيب ندارد راه شما باز ميشود فرمود ملعون است ملعون است مورد لعن خداست کسي که فاميلي ميآيد با او آشتي بکند طرف زير بار نميرود عذرخواهي ميکند او نميپذيرد شفاعت پيغمبر هم شامل حال او نميشود اوج منيت و خودخواهي است آدم کوتاه بيايد گذشت بکند فرمود پيغمبر عظيم الشان کسي در اين ماه صلهي رحم بکند خدا هم او را به رحمت خودش روز قيامت و ملاقات خودش وصل ميکند وَ مَن قَطَعَ فيهِ رَحِمَهُ قَطَعَ اللهُ عَنهُ رَحمَتَه يومَ يَلقاهُ (خطبه شعبانيه) کسي هم ماه رمضان با فاميلش قطع رحم بکند دعايش مستجاب نميشود راه به سوي خدا برايش باز نميشود و خدا او را از رحمت خودش در روز قيامت قطع ميکند پس دستهي بعد از پدر و مادر ذي القربي است دستهي بعدي که واجب است ما به آنها محبت و احسان کنيم، افرادي که بي سرپرست هستند پدر ندارند مادر ندارند بعضيها پدر مادر ندارند کميتهي امداد در ماه مبارک رمضان کمک به ايتام دارد آنهايي که ميتوانند ثبت نام کنند يا بخشي از هزينه را بپذيرند يا يک ماه يا يک سال پيغمبر عظيم الشان فرمودند انگشت مبارک را به هم چسباندند فرمودند أَنَا وَ کَافِلُ الْيَتِيمِ (نهج الفصاحه، ص 470، ح 1510) روز قيامت کسي که سرپرستي يتيمي را به عهده ميگيرد من و او مثل دو انگشت چسبيده کنار هم خواهيم بود هيچ ثوابي به ما ندهند ما را کنار پيغمبر جاي بدهند ديگر از اين بالاتر ما داريم؟ کسي دست به سر يک يتيم ميکشد فرمود بعدد موهايي که زير دستش رد ميشود خدا گناهان او را ميبخشد محبت بکند اگر هم مال نميتوانيم توجه بکنيم عاطفي خواهرمان برادرمان از دنيا رفتند بچههاي يتيم گذاشتند نوازش کنيم محبت کنيم رسيدگي کنيم مشکلات را حل کنيم مخصوصا از نزديکان خودمان اگر ايتام داريم اينها مقدم هستند رتبهي بعدي، نيازمندان و مستمندان احسان کنيم ماه رمضان ماهش است ماه صدقه ماه انفاق پيغمبر ما فرمود خدا به من امر کرده چند دسته را دوست بدارم يکي اش مهرورزي بکنم با مساکين فرمود من با مساکين مينشينم غذا ميخورم نوازش ميکنم محبت ميکنم هم محبتهاي رفتاري و اخلاقي هم کمکهاي مالي هر چه ميتوانيم واقعا من بارها عرض کردم بعضيها يخچال و فرزرشان را باز ميکنند ميترکد از گوشت و مواد غذايي بعضيها واقعا خيليها به ما پيامک دادند ما در يخچال را بچه باز ميکند يا گرسنه است يا تشنه است فقط آب خالي است واقعا زيبنده است؟ فاميل ما همسايهي ما نزديکان ما اين طور باشند يک پنکه يک يخچال يک کولر ندارند بعضيها ميلياردي دارند ميپوکند از ثروت و سرمايه اين ماشينهاي ميلياردي که من ميبينم آتش ميگيرم آيا در مملکت ما فقير نيست؟ نيازمند گرفتار نيست اين خانههاي ميلياردي بخشي از سرمايه ات را من معتقدم اگر يک پنجم يک دهم سرمايه شان را اين ميلياردرها بدهند ما فقير در مملکت نداريم شايد هم کمتر يا در خارج يا در داخل سرمايه گذاري ميکنند براي زياد شدن اينها با قارون محشور ميشوند اصلا آخرت هم نباشد بهشت هم نباشد انصاف کجا رفته انسانيت کجا رفته ديروز خبر خوشي يکي از بستگان ما داد که صحبتهاي آقاي حسيني قمي خيلي موثر بوده خانمي گفت ارثي به من رسيده من گفتم نياز ندارم کلام آقاي حسيني در من اثر کرده الحمدلله سه زنداني را آزاد کردم چقدر فاميلها خوشحال شدند اين برگشته به پيش خانواده چند خانواده را از نگراني نجات داده کمک کنيم ماه رمضان بي مايه فتير است فقط نگوييم روزه گرفتيم نماز خوانديم چقدر کمک کرديم؟ «وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ» (نساء/36) دستهي بعدي که خيلي سفارش آنها در قرآن شده احسان و نيکي کنيم همسايههاي دور و نزديک است همسايه روايت داريم از چهار طرف تا چهل خانه همسايه حساب ميشود خيلي ميشود در محلهاي کوچک تقريبا همه با هم همسايه هستند مراعات بکنيم احسان و نيکي کنيم آزار ندهيم من کم ديدم پيغمبر سه بار قسم جلاله بخورد همين يک مورد را ديدم دو بار يک بار داريم سه بار يادم نيست پيغمبر سه بار فرمودند واللَّهِ لا يُؤْمِن، واللَّهِ لا يُؤْمِن به خدا قسم مومن نيست به خدا قسم مومن نيست به خدا قسم مومن نيست چه کسي؟ مَنْ لا يأْمنُ جارُهُ بوَائِقهُ کسي که همسايهها از دست او در آسايش و راحتي نيستند در اين آپارتمان در اين محل خودش بچه هايش اذيت و آزار به همسايه ميرسانند اهل مراعات نيستند کسي که آزارش به ناحق به همسايهها ميرسد يک موقعي طرف جوانش مرده نيمه شب گريه ميکند طبيعي است يک شب عروسي دارد يک شب يا اثاث کشي دارد يا بنايي دارد مجبور است عذرخواهي هم ميکند خيلي هم خودش ناراحت است يک استادي داشتيم بنايي ميکرد ميگفت من يک سال از آن محل رويم نميشد عبور کنم با اين که مجبور بودم ولي بعضيها اصلا رعايت نميکنند کاري ندارند دو نصف شب ديرل را ميگذارد چهار ديواري اختياري پيغمبر خيلي تکان دهنده است سه بار فرمودند والله مومن نيست قيامت را خدا را قبول نکرده پس همسايهي دور يا نزديک هم کيش باشد يا نباشد استثناء نداريم يهودي باشد نصراني باشد کافر باشد يا مشرک باشد دور يا نزديک گروه بعدي «وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ» (نساء/36) آنهايي که هم سفر ما هستند همراه ما هستند رفيق ما هستند آنهايي که در بخشي از عمر ما ما با آنها همراهي ميکنيم محل کارمان با ما همراه اند در سفر رفيق و دوست هستند ارباب رجوع هستند آنهايي که با ما مصاحبت و معاشرت دارند واجب است اکرام کنيم هر انساني را بايد اکرام کرد «وَابْنِ السَّبِيلِ» دستهي هشتم آنهايي هستند که در راه مانده اند کم آورده است در بين مسافرت مالش را دزديده اند خرجي اش تمام شده پناهنده شده بايد کمک کرد يکي از موارد احسان و صدقه دادن کسي که در راه مانده است و آخري اش «وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ» در آن زمان غلام و کنيز بوده آنهايي که شما مالک آنها هستيد بردهي شما هستند در اين زمان الحمدلله بردگي نيست ولي آنهايي که کافرما هستند مدير کل هستند زير مجموعهاي دارند که تحت فرمان آنها هستند به زير دستانمان احسان کنيم محبت بکنيم مخصوصا در ماه رمضان کمکي ميتوانيم بکنيم وقت کارشان را کمتر کنيم زور نگوييم فشار نياوريم هر چه که ميتوانيم بدهيهايي که داريم بدهيم هر طور ميتوانيم احسان کنيم بعد خداي متعال ميفرمايد «إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا» (نساء/36) خداي متعال کسي که خيال پرداز فخر کننده متکبر است را دوست ندارد مفسرين ما فرمودند از اين آيه که تعبير خدا در پايان آيه آمده که خدا آدم متکبر فخر فروش را دوست ندارد معلوم ميشود کسي که احسان و نيکي نکند به مجموعهاي که خداي متعال فرموده اين آدم خودخواه مغرور و متکبر و فخر فروش است و خدا هم کسي که متکبر و مغرور و از خود راضي است او را دوست ندارد از نظر خدا افتاده است.
شريعتي: يک سري حقوقي را براي ما ترسيم کردند که ما موظف هستيم به اين حقوق پايبند باشيم ان شاء الله جزء آنهايي باشيم که خداي متعال از ما راضي است و محبوب خداي متعال باشيم. خيلي نکات خوبي را شنيديم مشرف ميشويم محضر قرآن کريم حاج آقا گفتند همراهان ما يک حقوقي را به گردن ما دارند خيليها در اين مدت همراه ما بودند هم سفر ما بودند گفتيم حق اين همراهي و رفاقت را ادا کنيم آنهايي که در ماه مبارک رمضان امسال همراه ما نيستند و به رحمت خداي متعال رفتند ديروز يک دوستي زنگ زده بود ميگفت پدرم از دنيا رفته خيلي همراه برنامهي شما بود براي آمرزشش دعا کنيم خداوند همهي رفتگان را رحمت بکند ما هم بياييم حق اين همراهي را ادا کنيم همهي آنهايي که همراه برنامهي سمت خدا بودند و الآن در جمع ما نيستند ثواب تلاوت آيات امروز را هديه ميکنيم به روح آن ها.
حاج آقا فرحزاد: آقاي مهندسي عزيز را هم ياد کنيم جايشان خالي است
حاج آقا فرحزاد: بله همهي اساتيد آنهايي که به گردن ما حق دارند صفحهي 485 قرار امروز ماست آيات 16 ام تا 22 ام سورهي مبارکهي شوري در سمت خداي امروز تلاوت ميشود لحظه لحظهي زندگي تان در بهار قرآن منور به نور قرآن باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَالَّذِينَ يُحَاجُّونَ فِي اللَّـهِ مِن بَعْدِ مَا اسْتُجِيبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ دَاحِضَةٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ?16? اللَّـهُ الَّذِي أَنزَلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَالْمِيزَانَ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ ?17? يَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِهَا وَالَّذِينَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْهَا وَيَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ أَلَا إِنَّ الَّذِينَ يُمَارُونَ فِي السَّاعَةِ لَفِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ ?18? اللَّـهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ ?19? مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ ?20? أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُم مِّنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَن بِهِ اللَّـهُ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ?21? تَرَى الظَّالِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا كَسَبُوا وَهُوَ وَاقِعٌ بِهِمْ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي رَوْضَاتِ الْجَنَّاتِ لَهُم مَّا يَشَاءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ ?22?
ترجمه:
کساني که درباره خدا پس از آنکه دعوتش [از سوي مردم منصف با تکيه بر عقل و فطرت] اجابت شده مجادله و ستيزه مي کنند، دليلشان [بر ضد حقايق] نزد پروردگارشان باطل است و از سوي خدا خشمي بر آنان است و براي آنان عذابي سخت خواهد بود. (??) خداست که به حقّ و راستي کتاب و ميزان [سنجش حق از باطل] را نازل کرد. و تو چه مي داني، شايد قيامت نزديک باشد. (??) کساني که به آن ايمان ندارند [از روي ريشخند] به آمدنش شتاب دارند، و کساني که ايمان دارند از آن بيمناکند و مي دانند بي ترديد قيامت حق است. آگاه باشيد! يقيناً کساني که درباره قيامت همواره ترديد مي کنند، در گمراهي دور و درازي هستند. (??) خدا نسبت به بندگانش بسيار مهربان و نيکوکار است، هر که را بخواهد روزي مي بخشد و او نيرومند و تواناي شکست ناپذير است. (??) کسي که زراعت آخرت را بخواهد، بر زراعتش مي افزاييم و کسي که زراعت دنيا را بخواهد، اندکي از آن را به او مي دهيم، ولي او را در آخرت هيچ بهره و نصيبي نيست. (??) آيا مشرکان و کافران معبوداني دارند که بي اذن خدا آييني را براي آنان پايه گذاري کرده اند؟ [در صورتي که پايه گذاري آيين، حق ويژه خداست و کسي را نرسد که از نزد خود آييني بسازد] اگر فرمان قاطعانه خدا بر مهلت يافتنشان نبود، مسلماً ميانشان [به نابودي و هلاکت] حکم مي شد؛ و بي ترديد براي ستمکاران عذابي دردناک خواهد بود. (??) ستمکاران را [در قيامت] مي بيني که از اعمالي که انجام داده اند، بسيار بيمناکند وهمان را که مرتکب شده اند، بر آنان فرود مي آيد و کساني که ايمان آورده و کارهاي شايسته انجام داده اند، در باغ هاي سرسبز بهشت اند، براي آنان هر چه را که بخواهند نزد پروردگارشان فراهم است؛ اين همان فضل بزرگ است. (??)
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: نماز روزه هايتان قبول باشد خيلي خوشحاليم همراه شما هستيم در کنار شما هستيم الطاف شما به ما ميرسد هم چنان محتاج دعاي خير شما هستيم يک تشکر ويژه بکنيم از همهي دوستان عزيزي که داوطلب شدند و خانه هايشان جزء خانههاي نوراني است و در طرح امسال ما شرکت کردند محافل قرآني که مزين به نام حضرت خديجهي کبري سلام الله عليها است خيلي ممنون از عنايت شما ان شاء الله از برکاتش همه مان بهره مند شويم و فضاي کشور و جامعه مان حول محور قرآن کريم نوراني نوراني باشد به همهي دوستان عزيزي هم که در اين جلسات شرکت ميکنند سلام ما را به بانيان طرح ابلاغ بکنند يک اتفاق خوبي که افتاده بعد از ذکر فضيلت صلوات بر محمد و آل محمد در بخش دوممان با جناب عالي فضاي برنامه مان منور به نور روايات خواهد بود توضيحش با شما.
حاج آقا فرحزاد: در روايت داريم از پيامبر عظيم الشان صلي الله عليه و آله و سلم فرمود كُلُّ دُعاءٍ (يُدْعيِ اللهَ عَزَّوَجَلَّ بهِ) مَحجُوبٌ عَن السَّماءِحَتيّ يُصَلِّي علي مُحمَّدٍ وَآلِ مُحمَّدٍ (کافي، ج 2، ص 491) يعني دعاهايي که ميکنيد به اجابت نميرسد در پرده است به آسمان بالا نميرود مگر اين که در ضمن دعا درود و صلوات بر پيامبر و آل پيامبر فرستاده شود که دعاي مستجاب است قطعا ارتباط برقرار ميشود چاشني دعاست که دعا را بالا ميبرد بدون صلوات اجابت نميشود اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. چون قسمت اول در برنامه در خدمت قرآن و آيات قرآن بوديم پيغمبر ما اين دو انگشت دستشان را کنار هم چسباندند که يک اندازه است فرمودند قرآن و اهل بيت چسبيده به هم اند بعضيها قرآن را ميچسبند اهل بيت را رها ميکنند بعضيها اهل بيت را ميچسبند قرآن را رها ميکنند اين اشتباه است، فرمودند اينها هيچ وقت از هم جدا نميشوند اهل بيت هم باطن قرآن اند عِدل قرآن اند حقيقت قرآن اند سيره شان گفتارشان کلماتشان خودشان مواظب باشيم بين اين دو فاصله نيندازيم لذا خيلي پيشنهاد خوبي است دوستان دادند که بعد از تفسير قرآن بخش دوم در خدمت اهل بيت باشيم کلمات نوراني پيامبر و امامان معصوم کتابي که بنده انتخاب کردم گزيدهي اصول کافي است خيلي کتاب خوبي است من خودم بهره بردم در جلسات خصوصي هم گاهي جلسه داريم من از رو ميخوانم گاهي مشکلات و معضلات با يک روايت حل ميشود دوستان تهيه بکنند گزيدهي اصول کافي ترجمهي آقاي محمد مهدي رضايي نهاد رهبري در دانشگاهها چاپ کرده در تيراژ بالايي هم چاپ کردند در اندازههاي گوناگون هم چاپ شده کوچکتر بزرگ تر عزيزان ميتوانند بهره ببرند.
شريعتي: خيلي خوب روايات گزينش شده فهرستش را که من نگاه ميکردم ديدم همهي رواياتش مورد نياز زندگي امروز ما است دوستان حتما تهيه بکنند پس رواياتتان را شما از اين کتاب ميفرماييد.
حاج آقا فرحزاد: اين يک ماه در خدمت اين کتاب شريف هستيم اين کتاب هم از معتبر ترين کتاب شيعه است در زمان غيبت صغري بوده مرحوم کليني صاحب کتاب نزديک به زمان اهل بيت بوده با واسطههاي کم روايات را از اهل بيت نقل کرده در اين کتاب صفحهي 22 حديث پانزدهم سليمان جعفري از آقا علي بن موسي الرضا نقل فرموده که امام هشتم فرمود أوحَي الله عَزَّ و َجَلَّ إلَي نَّبي مِنَ الأنبياءِ خداي متعال به يکي از انبيا وحي فرمود إذا أُطِعتُ رَضيتُ وَ إذا رَضيتُ بَارَکتُ هر وقت کسي فرمان من را ببرد سر دو راهيها بگويد خدا چه ميخواهد از من نقشه و برنامه هايمان تحت فرمان خدا باشد امر خدا باشد من راضي ميشوم من خدا ميگويم از تو راضي ام فرمان من را بردي من از تو راضي ام خود راضي بودن از همهي ثوابها بالاتر است اما باز خدا ميفرمايد اگر هم من از کسي راضي شدم خشنود شدم برکت به او ميدهم خداي بزرگ بگويد من برکت ميدهم برکت به مال برکت به جان به عمر به زندگي به اطرافيان به نسل به همه چيز يعني برکت يعني خير کثير همان کوثري که در آيهي قرآن هم اشاره شده يعني خير کثير خدا ميفرمايد اگر کسي اطاعت من را بکند من از او راضي ميشوم اگر هم راضي شدم برکت را در زندگي اش ميآورم گاهي ميبينيم آدم حقوقش کم است ولي خيلي برکت دارد عمرش کم است ولي برکت دارد ولي بعضيها خيلي دارند ولي برکت دارند خود خدا ميفرمايد وَ لَيسَ لِبَرَکَتِي نهايت من که ميگويم برکت ميدهم برکت من اندازه ندارد صد برابر هزار برابر گاهي کسي کتاب نوشته مسجد ساخته يتيمي را سرپرستي کرده در ابديت برايش مانده اندازه ندارد برکت خدا و از آن طرف هم مواظب باشيم ماه رمضان براي اين است که «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (بقره/183) ترمز هايمان را محکم بگيريم مواظب باشيم چراغ قرمز خدا روشن شد محکم بايستيم جايي که خط قرمز خداست خدا ميفرمايد وَ إذا عُصيتُ غَضِبتُ (کافي، ج 2، ص 275) اگر هم نافرماني من بکند من خشمگين ميشوم ناراضي ميشوم و اگر هم غضبناک شوم لعنت ميکنم يعني او را از رحمت خودم دور ميکنم مواظب باشيم در ماه رمضان زبان ما چشم ما دست ما اعضاي ما را کنترل کنيم خدا کمکمان ميکند بعد فرمود و لعنت من تا هفته طبقه اثر منفي ميگذارد حکمت خدا اين است آثار سوء و منفي در جامعه دارد مواظب باشيم فرمان ببريم اطاعت بکنيم تا ميتوانيم معصيت و نافرماني نکنيم اگر هم خطايي سر زد فوري توبه و استغفار بکنيم جبران بکنيم. حديث ديگر در اين کتاب از اميرالمومنين علي عليه السلام است لَا يَجِدُ أَحَدُكُمْ طَعْمَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَعْلَمَ أَنَّ مَا أَصَابَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُخْطِئَهُ وَ مَا أَخْطَأَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُصِيبَهُ (کافي، ج 3، ص 96) فرمود کسي طعم معلوم ميشود ايمان طعم دارد يعني ايمان چشيدني است يافتني است درک کردني است سحرها عزيزان گوش ميدهند چند شب است در مورد معرفت صحبت ميکنيم معرفت چشيدني است
شريعتي: قبل دعاي سحر خدمت حاج آقاي فرحزاد هستيم دوستان ميتوانند همراه ما باشند مباحث بسيار خوبي را حول محور دعاي ابوحمزه در خدمت شما هستيم
حاج آقا فرحزاد: کسي لذت ايمان را نميچشد مگر اين که تسليم قضا و قدر باشد بداند آن چه که به او رسيده درست بوده ما تن دهيم چيزي که خدا براي ما بريده ما تلاشمان را کرديم ولي آن چيزي که اتفاق افتاده خارجا واقع شده بداند ديگر رد خور نداشته آن چيزي که به ما نرسيده سهم و روزي ما نبوده غصه نخوريم ناراحت نشويم اگر کسي از صميم دل تسليم قضا و قدر الهي شود طعم ايمان را ميچشد و ميفهمد خداي بزرگ و حکيمي است که همهي کارها تنظيم شده است و در وقتش به جا به ما خواهد رسيد ما فقط بايد وظيفه مان را انجام دهيم
شريعتي: ان شاء الله خيلي خوب خيلي نکات خوب را شنيديم اين کتاب را هم دوستان تهيه بکنند روايات بسيار نابي جمع آوري شده خيلي مورد نياز زندگي ماست خيلي ممنونم از توجه شما طاعات و عبادات شما قبول باشد براي هم دعا بکنيم و در اين سحرها و لحظهي افطار هم ديگر را از دعاي خير فراموش نکنيم خيليها التماس دعاي ويژه گفتند و حالا محتاج دعاي خير شما و آمين مردم اند
حاج آقا فرحزاد: مخصوصا برنامهي زنده که مستقيم همهي عزيزان آمين ميگويند برنامهي سمت خدا ميليوني بيننده دارد ان شاء الله قطعا در اينها دل شکسته است خدايا تو را قسم ميدهيم اين روزه دارهايي که گرسنه اند تشنه اند به امر تو روزه گرفتند خدايا به حق محمد و آل محمد هيچ کدام را نا اميد از در خانه ات برمگردان اين دستهاي خالي ما را از لطف و عنايت خودت مملو قرار بده آنهايي که فرزند ندارند فرزند صالح بده مريض دارند مريض هايشان را شفا بفرما آنهايي که قرض دارند قرضشان را ادا بفرما آنهايي که زنداني دارند زنداني شان را آزاد بفرما خدايا رفع همّ و غمّ و گرفتاري از همهي درد مندان و گرفتارها بفرما قلب امام زمان از ما راضي بفرما فرجش را نزديک بفرما از بهترين برکات اين ايام همه مان را بهره من بفرما ما را لحظه و آني به خودمان وا مگذار به حق محمد و آل محمد و به برکت دعاي امام زمان عليه السلام که اميدواريم شامل حال همهي ما شود
شريعتي: ان شاء الله خيلي خوب روزهاي دوشنبه متعلق است به امام حسن مجتبي و امام حسين عليه السلام ان شاء الله به برکت نام امام حسن و امام حسين توفيق درک شبهاي قدر را همه مان داشته باشيم و شب پر خير و برکتي براي ما رقم بخورد. از آن قراري که با هم گذاشتيم چهارده روز ديگر باقي مانده تا رسيدن به اولين شب قدر به برکت نام امام حسين همه مان درک اين شب را توفيق درک آن شب را داشته باشيم گفت لب تشنگي ات حرمت و حرمان دو مقام اند يک روز محرم نشوند اين رمضانها السلام عليک يا اباعبدالله.