اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

94-03-04-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد - (دوستي با هم نشين خوب)

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: هم نشيني با دوستان خوب
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش
: 94/03/04

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين


شريعتي: سلام مي‌گويم به همه‌ي شما خيلي خوش آمديد به سمت خداي امروز. آرزو مي‌کنم در هر کجا که هستيد روزها و شب ها براي همه‌ي شما پر از خير و برکت باشد خيلي خوشحاليم در محضر شما هستيم. حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم و رحمة الله
حاج آقا فرحزاد: عليکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همه‌ي بينندگان خوب و عزيز عرض سلام داريم و اعياد مبارک را تبريک عرض مي‌کنيم خدمت همه‌ي عزيزان ماه شعبان بحمدلله تنها ماهي است که در آن جشن و شادي و ولادت ها است همه اش سرور است برعکس ماه محرم که در آن شهادت است يک آقايي شوخي مي‌کرد مي‌گفت در ماه شعبان از دست روضه خوان ها راحت هستيم کمتر روضه مي‌خوانند اين شادي را هم بيشتر به ديگران انتقال بدهند همان که فرمودند شيعيان ما يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا (بحار الأنوار، ج‏44، ص 288) در شادي ما شاد هستند ما گلايه‌اي که هميشه کرديم ايام عزاداري را پر رنگ و طولاني چهل روز دو ماه برگزار مي‌کنيم چه ايرادي دارد براي امام حسين ده روز بيست روز نيمه‌ي شعبان شادي هايمان هم پر رنگ باشد و هم طولاني باشد و هم اين نکته هم بد نيست عرض کنم بعضي ها فکر مي‌کنند مثلا براي عزا خرج کنند ثوابش خيلي است ولي براي شادي خرج کنند ثوابش کم است من بارها در مجالس که رفتم عرض کردم براي شادي ها هم ده شب اطعام بدهيم و هزينه کنيم اطعام براي تولدهاي امامان کمتر از ايام عزا نيست ثوابش محفوظ است اگر بيشتر نباشد کمتر نيست خيلي ها با شادي هم بيشتر جذب مي‌شوند ماه شعبان تعبيري که امام سجاد عليه السلام در دعاي شعبانيه موقع ظهر خوانده مي‌شود فرمودند شَعْبَانُ الَّذِي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ (صلوات هر روز شعبان) يعني ماه شعبان ماهي است که پر کردي پوشش دادي با دو چيز با رحمت و خشنودي خودت خطاب به خداي متعال عرض مي‌کند يعني جاي جاي اين ماه و لحظه لحظه هاي اين ماه پر از خشنودي پروردگار است که باعث رضايت مندي بندگانش مي‌شوند که از خدا راضي شوند خدا هم از آن ها راضي شود رحمت و لطفش اين ماه را پوشيده و پر کرده ان شاء الله همه‌ي عزيزان مشمول رحمت و خشنودي خدا قرار بگيرند در اين ماه.
شريعتي: ان شاء الله خوشحاليم همراه شما و در کنار شما هستيم حاج آقاي فرحزاد در جلسات گذشته از اهميت دوست و دوست يابي گفتند روايت خوبي را هم شنيديم بحث را ادامه خواهيم داد در اين جلسه.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم همين جا به بيننده هاي عزيز من وعده بدهم که بعد از تلاوت قرآن سوال هاي زيادي که در رابطه با بحث هايي که ما داشتيم مطرح شده از طرف بيننده هاي عزيز که شما مي‌گوييد دوست خوب دوست خوب را از کجا گير بياوريم يا با بعضي ها که در روايات اشاره شده معاشرت نکنيد مثلا آدم فاسق کذاب احمق آدم قاطع رحم گاهي اين ها نزديکان ما هستند تکليف ما چيست مثلا همسر ما يا اولاد يا پدر مادر ما نزديکان فاميل اين ها کذاب يا قاطع رحم اند اگر قطع کنيم قطع رحم مي‌شود سوال به جايي است بعد از تلاوت قرآن ان شاء الله پاسخ خواهيم داد. اين که اين بحث را چند هفته است ادامه مي‌دهم واقعا جدي بگيرند بيننده هاي عزيز تاثير معاشرت و مجالست را يعني شاکله‌ي ما و هويت و شخصيت ما با افرادي که در ارتباط هستيم ساخته مي‌شود يعني بيش از اعمال ما يعني عمل قطعا خوب يا بد روي ما اثر دارد و سازنده است بيش از اعمال ما چيزي که ما را مي‌سازد شخصيت هايي که ما با آن ها در ارتباط هستيم معاشرت ما است آن واقعا يک روايتي هفته هاي قبل خوانده بوديم براي بعضي بيننده ها هم تعجب برانگيز بود بعضي ها هم به حالت تندي نوشته بودند شما چطور مي‌گوييد دوست خوب از نماز از روزه مهم تر است بنده نمي‌گويم پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم مي‌فرمايد محکم ترين دستاويز ايمان يک دوست خوب است چون دوست خوب هم شما را نماز خوان هم روزه گير هم قاري قرآن هم هيئتي مي‌کند همه‌ي آن سرچشمه‌ي خوبي ها است سوقت مي‌دهد به سمت خيرات عکسش هم همين طور است دوست بد از همه‌ي گناهان بدتر است چون ام الفساد است سرچشمه‌ي همه‌ي بدي ها است و اين را جدي بگيريد سعي ما اين است که جدا از قرآن و روايات از خودمان نبافيم حرفي نزنيم مستند باشد يا کلام قرآن و حديث و بزرگاني که از قرآن و حديث مطلب را گرفتند تاثير مجالست و معاشرت بسيار فوق العاده است کم اش به اندازه‌ي همان کم زيادش به اندازه‌ي زياد لذا ببينيد چرا اسم دشمن ها آورده مي‌شود به ما گفتند لعن کنيد يا تبري بجوييد؟ اسم شمر مي‌آيد يزيد مي‌آيد بد ها مي‌آيد طاغوت ها مي‌آيد يا با قلبمان يا با زبانمان تبري بجوييم چرا؟ جاي سوال است خدا لعنت کند يزيد را يکي مي‌گويد لعنت بر يزيد بقيه مي‌گويند بيش بار يا اگر اسم دشمن را مي‌نويسيم لعنه الله اگر اسم پيغمبر امامان را مي‌نويسيم صلي الله عليه و آله و عليه السلام بگوييم به خاطر اين که هر کس را که ما ياد مي‌کنيم ارتباط برقرار مي‌شود حتي ياد هم مي‌کنيم يزيد و شمر که مجسمه‌ي بدي ها و طاغوت هستند ياد که مي‌کنيم توجه که مي‌کنيم روح و قلب ما يک ارتباط برقرار مي‌کند با لعن و برائت خودمان را جدا مي‌کنيم با قلب و زبان مي‌گوييم خدايا من از اعمال او کارهاي او بيزار هستم يعني حتي مي‌خواهم عرض بکنم يک کسي که صد ها سال قبل از دنيا رفته طاغوت بدي را ما ياد مي‌کنيم با زبان و با قلبمان تبري بجوييم که قاطي نشويم چون قاطي شدن همان و تسري صفات او رفتار او کارهاي او منش او در ما اثر منفي مي‌گذارد نفس توجه به او در ما تاثير مي‌گذارد چرا از افرادي که ما از او بدمان مي‌آيد يک کسي اسمش را مي‌آورد مي‌گوييم حرفش را نزن حالم بد مي‌شود يک کسي که ما رفتار بدي با ما داشته يادش مي‌کنيم حالمان بد مي‌شود معلوم مي‌شود يادش که مي‌کنيم آن رذائل يا بدي هايش يا يادآوري مي‌شود وبرعکسش هر وقت خوب ها را ما ياد مي‌کنيم ياد خوب ها روي آدم اثر دارد خود خوب ها را آدم ببيند چه مي‌شود حالش خيلي خوب مي‌شود چرا به ما فرمودند اين همه روايات داريم اسم پيغمبر امامان را بدون ادب نبريد بگوييد عليه السلام بگوييد صلي الله عليه و آله و سلم چرا نام پيغمبر نهي شديد شده بدون صلوات نگوييد چون ياد پيغمبر مي‌کني شارژ مي‌شوي و حقش را بايد ادا بکني درود بفرستي بگويي صلي الله عليه و آله ارتباط را قوي تر بکني يک پله بروي جلوتر لذا مي‌خواهم عرض کنم معاشرت که اثر دارد حتي ياد خوب ها و ياد بد ها چرا اين قدر ياد خدا بيش از هر چيزي در قرآن سفارش شده «اذْكُرُ‌وا اللَّـهَ ذِكْرً‌ا كَثِيرً‌ا» (احزاب/ 41) بحث آقاي ميرباقري عزيز چند هفته است بنده هم خيلي استفاده مي‌کنم ذکر خدا آدم را احيا مي‌کند چرا ياد دشمن ها بدها را نکنيد اگر هم کرديد قطع کنيد تبري بجوييد که در شما تسري نکند و اين که معاشرت ديگر سرچشمه‌ي همان خوبي ها يا بدي ها است يکي دو خاطره عرض مي‌کنم بيشتر در ذهن بيننده ها مي‌ماند مرحوم آ سيد جمال گلپايگاني از علماي اهل دل و اهل معنا و مرجع بوده در نجف و شخصيت هاي بزرگي با ايشان مراوده داشتند و خيلي هم صاحب کرامات بود چندين نفر از نزديکان ايشان اين داستان را نقل کرده اند که يکي از شاگردان ايشان مي‌گويد ايشان يکي از کارهايي که داشتند مي‌رفتند در وادي السلام گاهي خلوت مي‌کردند مشغول ذکر مي‌شدند در حرم هم برنامه داشتند ولي در حرم گاهي شلوغ است در روايت هم داريم وادي السلام ارواح مومنين جمع مي‌شود بهترين قبرستان در روي زمين وادي السلام است در جوار آقا اميرالمومنين عليه السلام که ارواح مومنين آن جا جمع مي‌شود حضرت امير عليه السلام يک موقع نگاه انداختند فرمودند مي‌بينيم جلسه جلسه‌ي ارواح مومنين در برزخ اين جا جمع شده لذا اولياي خدا مرحوم آقاي قاضي آسيد جمال گاهي انس داشتند مي‌رفتند مرحوم آقاي کشميري خيلي زياد. ايشان مي‌گويد من پشت سر آقاي گلپايگاني بدون اين که ايشان متوجه شود ديدم که ايشان مي‌رود وادي السلام خلوت مي‌کند با فاصله رفتم ايشان مشغول ورد و ذهن و انس با ارواح مومنين شد فضا عوض شد مثل اين که آدم نسيم خنکي را بوي عطر عجيبي را حس بکند «فـَرَوحٌ وَ رَيحَانٌ» (واقعه/ 89) در روايات ما است گاهي پيغمبر امامان به افرادي نمونه‌اي از بهشت را ميوه هاي بهشتي يا غذاي بهشتي يا نسيم بهشتي را نشان مي‌دادند در روايات نمونه هايش را داريم. شاگردش مي‌گويد من ديدم فضا عوض شد در گرماي نجف يک نسيمي مي‌وزد يک آرامش و يک خوشي «فَرَ‌وْحٌ وَرَ‌يْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ» (واقعه/ 89) يک چنين نسيمي من هم با فاصله بدون اين که مزاحمت با ايشان باشد پشت سرشان بودم ايشان ذکر و انسشان تمام شد برگشتند به طرف نجف فرمودند نزديک ورودي رسيديم به محل يا کوچه يا خيابان که رسيديم يک شخصي که وضعش خيلي ناجور بوده ايشان نقل نکرده چه کاره بوده ولي آدم ناجوري بوده رسيد به آسيد جمال گلپايگاني به ايشان سلام کرد سلام عليک و ارتباط جزئي برقرار شد آن نسيم و بوي عطر و روح و ريحان قطع شد آ سيد جمال رويشان را کردند به طرف من ديدند که من البته شايد هم جلوتر حس کرده بودند کسي پشت سر ايشان است فرمودند اين آقا با يک ملاقات زحمات چند ساعت من را هدر داد اين اثر دارد بخواهيم نخواهيم شما بازار عطرفروش ها برويد معطر مي‌شويد بازار کود معذرت مي‌رويد جاهايي که آلودگي است بوي آلودگي است بخواهيم نخواهيم هست پيغمبر و امامان گاهي استغفار مي‌کردند آن ها که معصيت نداشتند آن ها که غفلت نداشتند غباري روي دلشان مي‌نشست ملاقات اين ها در آن ها اثر مي‌گذاشته سعي کنيم هر چقدر که در توانمان است عرض مي‌کنيم يک جاهايي که اضطراري است برادر است پدر است همسر است اولاد است آدم نمي‌تواند قطع کند آن را بايد راه حل هايي داشت ولي معاشرت هايي که اختياري است من مي‌توانم با اين آقا نه فاميل است نه همسايه مي‌توانم رابطه نداشته باشم چه لزومي دارد داشته باشم؟ من هم در آن حدي نيستم که از او دستگيري بکنم يک روايت قشنگي است از امام صادق عليه السلام استادي داشتيم روحش شاد نزديک سي و چند سال است فوت کرده هميشه اين حديث را اوايل طلبگي براي ما مي‌خواند مَن لَم يَصحَبْكَ مُعِيناً على‏ نفسِكَ فَصُحبَتُهُ وَبالٌ علَيكَ إن عَلِمتَ (غرر الحکم، ص 433) يعني شما با آن هايي که هم صحبت مي‌شوي معاشرت مي‌کني اگر کمک شما نباشند به نفع شما نباشد يا شما به آن ها نفع برساني آن ها به شما نفع برسانند اين وزر و وبال است يک بار سنگين بر دوش شما است حقيقتا حديث هم نباشد دو به علاوه‌ي دو مي‌شود چهار بياييم معاشرت هايمان را يک کم کنترل کنيم و هدف دار بکنيم من با اين همکلاسي با اين دوست همکار معاشرت مي‌کنم رفت و آمد مي‌کنم يا من بايد براي او نافع باشم يا او نافع باشد يک نتيجه‌اي داشته باشد منفعتي داشته باشد ولي اگر هيچ منفعتي ندارد يا ضرر دارد يا براي من يا طرف مي‌فرمايد اين وزر و وبال يعني بارت را سنگين مي‌کني مجالس هم همين طور يا بارت را سنگين مي‌کند يا سبک مي‌کند يک استادي داشتيم خدا رحمتش کند مي‌فرمودند کسي زنگ خانه‌ي من را مي‌زند دلم مي‌لرزد چرا؟ از آمدن مهمان؟ نخير خيلي هم مهمان دوست بود فرمودند بعضي ها مي‌آيند نيم ساعت يک ساعت مي‌نشينند غيبت مي‌کنند تهمت مي‌زنند حرف هاي دنيا مي‌زنند دل ما را تاريک مي‌کنند بعد بايد چقدر استغفار کنيم تا پاک کنيم حالا چه لزومي دارد که ما هر کسي را راه دهيم يا با هر کس معاشرت بکنيم معاشرت هايي که اختيارش دست خود ما است برادر و پدر و مادر و همسر نيست که نمي‌شود جدا شويم معاشرت هاي اختياري مان را طبق روايات ما محدود کنيم مگر جاهايي که ما بتوانيم دست کسي را بگيريم همين حديث مد نظر باشد مَن لَم يَصحَبْكَ مُعِيناً على‏ نفسِكَ فَصُحبَتُهُ وَبالٌ علَيكَ إن عَلِمتَ يعني اين صحبت ها و معاشرت ها با هر کس خواهر ها با خواهر ها برادر ها با برادر ها بعضي ها پيامک زده بودند دوست غير جنس هم مي‌توانيم بگيريم گفتم اين معلوم است احتياج به گفتن ندارد با نامحرم نمي‌شود خواهر ها همين طور خيلي از بيننده هاي ما خواهر هستند با خواهري که مومن است با تقوا است همکلاسي است فاميل آشنا است خيلي تقويتش مي‌کند معاشرت با کساني که کمک کار ما در زندگي آن دنيا و آخرت مان نباشند اين وزر و وبال است اگر بدانيم اين را از بين ببريم باطلش کنيم يا منفعت دارش بکنيم يک خاطره‌ي ديگر از مرحوم آيت الله بهاء الديني مي‌گويم ايشان خيلي اهل انس بودند واقعا متواضع مثل اين که تعيني در وجود ايشان نبود با هر کسي که مي‌آمد از اهل محل بنشيند انس بگيرد صفا بکند خيلي اهل معاشرت بودند خيلي انس مي‌گرفتند واقعا تنزل مي‌دادند خودشان را و چون سر و کارت با کودک فتاد *** پس زبان کودکي بايد گشاد در ايشان خيلي تجسم داشت ما بچه طلبه بوديم گاهي مي‌رفتيم ايشان خيلي عنايت و لطف مي‌کردند ايشان يک موقع فرمودند اين که آدم با خوب ها معاشرت داشته باشد يک روزي به دردش مي‌خورد اولا در دنيا دستگيري مي‌کنند اگر هم نشد به خاطر حق و حقوقي که پيدا مي‌شود سلام عليک و نان و نمکي که خورده مي‌شود آن ها خلاصه يک موقعي به درد ما مي‌خورد ما حديث داريم که برادران خوب دوستان خوب را زياد بکنيد هر کدام از آن ها شفاعت مي‌توانند بکنند اين حديث خيلي مهم است  اِتَخَذُوا الإخوان پيغمبر عظيم الشان فرمودند برادر زياد بکنيد دوست و رفيق زياد بگيريد چون  فَاِنَّ لَهُم شَفاعة يَومَ القِيامَة که اين دوستان خوب روز قيامت مي‌توانند شفاعت بکنند دست شما را بگيرند لذا هر چه دوستان خوب داشته باشد با اين ها رابطه داشته باشد هم در دنيا نجات پيدا مي‌کند هم مي‌شود شفاعت تجسمش در آخرت مي‌شود دعا مي‌کنند نظر مي‌کنند لطف مي‌کنند دست آدم را مي‌گيرند دوست خوب هر چه آدم داشته باشد کم است آيت الله بهاء الديني رحمة الله عليه فرمودند يک بنده خدايي بود در جلسه‌ي ما شرکت مي‌کرد با ما سلام عليک و اظهار و ارادت و علاقه‌اي پيدا کرده بود معلوم مي‌شود در او هم يک ماده‌ي خوب يک حقيقتي بوده که خدمت آقا آمده ولي مبتلا بوده آلوده بوده به چند نوع گناه ايشان بعد از مدتي آقا فرمودند فوت کرد و از دنيا رفت مرحوم آيت الله بهاء الديني فرمودند من بعد از مردن او خوابش را ديدم همين شخص را ديدم گرفتار است تعبير ايشان اين بود که فرمودند به سه نوع عذاب گرفتار بود که عذاب هم بيننده ها مي‌دانند دستاورد اعمال و صفات خود ما است به خداي بزرگ قسم خدا کسي را نمي‌خواهد شکنجه بدهد خدا نه کارخانه‌ي مار و عقرب دارد نه کارخانه‌ي آتش افروزي اين آتش افروزي ها و اين جهنم ها و اين مار و عقرب ها اِنَّمَا هِيَ اَعمَالَکُم رُدَّت اِلَيکُم (علم اليقين، ج 2، ص 884) تعبير زيباي آقاي بهاء الديني فرموده بودند بعضي ها دهان که باز مي‌کنند کوره‌ي آتش مي‌زند بيرون اختلاف مي‌اندازد نيش مي‌زند دل ها را آتش مي‌زند اين ها مي‌شود آتش جهنم آتش را از همين جا مهيا مي‌کند از الآن آتش جهنم را پيش پيش مي‌فرستد يا نيش هايي که مي‌زند به قول مثنوي
اين سخن هاي چو مار و کژدم است *** مار و عقرب گردد گيرد دمت
ما حديث داريم خدا هر کسي را که خلق مي‌کند هم در بهشت هم در جهنم يک جايگاهي براي او خلق مي‌کند بکر است دست نخورده است جايگاه جهنم هيچ آتش و عذابي نيست جايگاه بهشت هم زمين بکر است بستگي دارد کاخ و قصر و حورالعين و قلمان درست بکند که شب معراج پيغمبر خدا ديدند که مشغول کار بودند يک مرتبه ول مي‌کردند گفتند دنبال مصالح هستيم مومن کار خير مي‌کند صفات خوب دارد صدقه مي‌دهد آن جا مصالح مي‌رسد جهنم هم همين طور عوامل جهنم هم يا ساکت مي‌شوند يا مشغول مي‌شوند بستگي دارد که ما آتش مي‌فرستيم يا مار و عقرب مي‌فرستيم يا نه اين که ايشان فرمودند آن آقا به سه نوع عذاب گرفتار است معلوم مي‌شود سه نوع گناهي که واقعا هر کدامش ممکن است هر نوع گناهي يک نوع عذاب برمي‌گردد ربا يک نوع عذاب دارد دروغ يک نوع عذاب دارد آقا فرمودند من متاثر شدم از خواب که بلند شدم رفتم در فکرش اين است که من عرض مي‌کنم با عالمي آدم رابطه داشته باشد با دوستان خوب با جلسات خوب با همسايه هاي خوب يک روزي به دردش مي‌خورند هم در دنيا هم در آخرت اين که فرمود اِتَخَذُوا الإخوان َاِنَّ لَهُم شَفاعة يَومَ القِيامَة اين ها مي‌توانند شفاعت بکنند دنيا برزخ آخرت دستشان باز است ما فقط وصل شويم به خوب ها ايشان فرمودند من بلند شدم متاثر شدم به حال ايشان و فکر کردم چه چيزي برايش هديه کنم مقداري صلوات بر محمد و آل محمد بر ايشان هديه کردم که ايشان اين تعبير را شايد بارها ما عرض کرده باشيم بارها مرحوم آيت الله بهاء الديني رحمة الله عليه مي‌فرمودند من ذکر صلوات را بيننده ها توجه داشته باشند کمتر از تلاوت قرآن نمي‌دانم چون اولا صلوات امر خود قرآن است عمل به قرآن است «صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» (احزاب/ 56) و در روايت هم داريم زياد اين ذکر را بگوييد يعني عمل به قرآن است عمل به قرآن کمتر از تلاوت قرآن نيست حتي ايشان نمي‌فرمودند معمولا ما براي اموات حمد که خلاصه‌ي قرآن است که هديه مي‌کنيم و سه توحيد که يک ختم قرآن است يعني دو ختم فشرده ولي ايشان فرمودند من حتي به جاي حمد و توحيد صلوات مي‌فرستم حتي براي اموات چون اثرش را ديده بودند مطابق روايات است يعني بهترين هديه است براي خودمان و براي ديگران ما کم داريم ذکري که مجموعه‌ي فضائلش بشود يک کتاب در باره‌ي صلوات يک کتاب روايت مي‌شود که آواي محبت ما چاپ کرديم ايشان فرمودند من مقداري صلوات هديه کردم به ايشان و به فکرش بودند که برايش کار خيري بکنم بعد از مدتي دوباره ايشان را خواب ديدم که بحمدلله جايش خيلي خوب است و سرحال شده به من گفتند که صلوات هاي شما به داد ما رسيد ما را نجات داد همان طور که گناه اثر معني دارد صلوات و صدقه کارهاي خير آب روي آتش است ما اين همه حديث داريم حضرت امير عليه السلام يک موقع در بحث نماز خوانديم در نهج البلاغه است فرمودند من از آن گناهي که مهلت البته غير حق الناس بايد حقش را ادا کنيم آن گناهي که مهلت پيدا کنم بعدش نماز بخوانم نمي‌ترسم چون «إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ» (هود/ 114) جبران مي‌کند صدقه احسان گره گشايي دعا نيايش توسل اگر انسان خطايي کرد آب روي آتش ها بريزد آن آتش ها را خاموش بکنند يا خودش يا ديگران برايش آب ها را بفرستند اگر احيانا کساني خواب مي‌بينند که بعضي از عزيزانشان گرفتارند حتما اداي واجبات ديوني که دارند ادا بکنند مرحوم آيت الله حائري رحمة الله عليه فرمودند من يکي از آشناهايمان را خواب ديدم مي‌گويم آدم رابطه با خوب ها داشته باشند نترسند از روحاني روحاني بد داريم من نمي‌گويم نداريم ولي نمي‌توانيم بگوييم همه بد هستند نمي‌شود شما مريض شويد مي‌گويي دو دکتر بد بودند پس من دکتر نمي‌روم دو دکتر بد بودند هشتاد تايش خوب هستند همين طور که دکتر پولکي است دکتري که خوب تشخيص نمي‌دهد است دکتر خوب هم فراوان است نمي‌توانيم بگوييم دو دکتر بد هستند دو آدم کشتند پس ما ديگر نرويم اين خيلي حرف غلطي است هيچ منطقي قبول نمي‌کند کل را به يک چوب براني اين غلط است اين است که آدم با خوب ها ارتباط داشته باشد با يک عالم با شخصي که اهل دل باشد يک روزي به دردش مي‌خورد آيت الله حائري رحمة الله عليه فرموده بودند يک آشنايي ما داشتيم آدم محترمي هم بود بعد از مردن من او را خواب ديدم که کور است خيلي متاثر شدم رفتم در روايات ديدم که چرا اين اتفاق افتاده يک عملي باعث اين مي‌شود ديدم در روايات حج داريم کسي حج واجب نرود در روايت داريم يا يهودي يا نصراني مي‌ميرد خيلي اين هم عجيب است آن هايي که مستطيع شدند راه باز باشد بتوانند نروند مي‌گويند « مُت يهوديّاً أو نصرانياً» (بحارالانوار، ج ??، صفحه ??) يکي از رفقاي من گفت پدر بزرگ من حج نرفت وصيت کرد بعد از مردنش به جا بياورند دو سه سال طول کشيد بعد از دو سه سال نائب رفت حج به جا آورد به خواب مادرم آمد گفت من دو سه روز است از محله‌ي يهودي ها آمدم در محله‌ي مسلمان ها خيلي عجيب است يکي هم در روايات داريم کور مي‌شود مرحوم آقاي حائري متاثر شدند از پول شخصي خودشان نائب گرفتند فرستادند براي آن شخص حج واجب به جا بياورد که آن آقا از گرفتاري اش نجات پيدا بکند آيت الله دستغيب بحث ما کشيد در داستان ها يک کتاب خيلي قشنگي دارند بيننده ها تهيه بکنند داستان هاي شگفت همه اش هم مستند و واقعي است خود ايشان بنده از محضر ايشان شنيدم فرمودند که اين کتاب ما بسيار افراد را متحول کرده نمونه هايي مي‌گفتند براي من نامه نوشتند قبل از انقلاب که اين کتاب عجب تاثير داشته يک خاطره‌ي قشنگي که در اين کتاب است که هر عملي يک بازتاب و بازخوردي دارد آن جا ايشان مستند نقل مي‌کنند که ما آشنايي داشتيم در فلان محل اطراف شيراز بود مرد متمولي بود زراعتي چشمه‌ي آبي داشت چشمه‌ي آب ايشان کنار يک مزرعه روستايي بود که روستايي ها مي‌آمدند از اين چشمه استفاده مي‌کردند ايشان به خاطر اين که زراعتش را پايمال نکنند از بين نرود اين چشمه را از بين برد افرادي را آورد دورش را گرفتند کور کردند که زراعت هايش آسيب نبيند از چاه آب داشتند از راه ديگر استفاده مي‌کردند يعني خيري که مردم مي‌آمدند استفاده مي‌کردند بستند ايشان فوت کرد بستگان ايشان را خواب ديدند که کور است گفتند تو که بينا بودي چرا کوري گفت چون من چشمه‌ي آب خير مردم را کور کردم اين جا هم چشمم کور است بازتاب اين ها واقعا حقيقت است.
شريعتي: خواب هايي که نقل مي‌شود منطبق با روايات است.
حاج آقا فرحزاد: بله روياي صادقه است ظاهرا خدمت آقاي دستغيب يا معبري مي‌روند مي‌پرسند ايشان مي‌فرمايد راه دارد برويد اين چشمه را باز کنيد اين خير را آن جا يا جاي ديگر جاري کنيد افرادي همان چشمه را احيا مي‌کنند به مردم مي‌گويند بياييد استفاده بکنيد همان هايي که مي‌گفتند خدا پدرت را لعنت کند حالا مي‌گويند خدا پدرت را بيامرزد چشمه را که احيا کردند بعد از چند روز خواب ديدند بحمدلله بينا شده پدرشان اين ها واقعيت است «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّ‌ةٍ خَيْرً‌ا يَرَ‌هُ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّ‌ةٍ شَرًّ‌ا يَرَ‌هُ» (زلزلا/ 8-7) اگر باور کنيم همه چيز را باور کرديم
شريعتي: خيلي ممنون در بخش بعدي همراه ما باشيد قرار است به بخشي از سوالات شما که از طريق پيامک و ايميل به دست ما رسيده در مورد همين آيين دوست يابي که اشاره کردند و رواياتي خواندند و سوالاتي که براي دوستان خوب پيش آمده بود. صفحه‌ي 457 قرار دوستان خوب ما و اهالي خوب سمت خداست ان شاء الله تلاوت اين صفحه توأم با تدبر باشد آيات 62 ام تا 83 ام سوره‌ي مبارکه‌ي ص در سمت خداي امروز تلاوت مي‌شود لحظه لحظه‌ي زندگي مان در ماه شعبان که ماه نبي اکرم است مزين به صلوات بر محمد و آل محمد باشد با اين صلوات تمام رحمت هاي اين ماه را به سمت خودمان جلب بکنيم
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَ‌ى رِ‌جَالًا كُنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَ‌ارِ‌ ?62? أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِ‌يًّا أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ‌ ?63? إِنَّ ذَلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ‌ ?64? قُلْ إِنَّمَا أَنَا مُنذِرٌ‌ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّـهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ‌ ?65? رَ‌بُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ‌ ?66? قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ ?67? أَنتُمْ عَنْهُ مُعْرِ‌ضُونَ ?68? مَا كَانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلَى إِذْ يَخْتَصِمُونَ ?69? إِن يُوحَى إِلَيَّ إِلَّا أَنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ‌ مُّبِينٌ ?70? إِذْ قَالَ رَ‌بُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرً‌ا مِّن طِينٍ ?71? فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّ‌وحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ ?72? فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ ?73? إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ‌ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِ‌ينَ ?74? قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْ‌تَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ ?75? قَالَ أَنَا خَيْرٌ‌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ‌ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ ?76? قَالَ فَاخْرُ‌جْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَ‌جِيمٌ ?77? وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ ?78? قَالَ رَ‌بِّ فَأَنظِرْ‌نِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ?79? قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِ‌ينَ ?80? إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ?81? قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ?82? إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ ?83?
ترجمه:
و مي گويند: ما را چه شده که [مردان مؤمن و شايسته] اي که از اشرارشان مي شمرديم، نمي بينيم. (??) آيا ما آنان را به ناحق به مسخره گرفتيم [و اکنون در بهشت جاي دارند] يا [در دوزخ اند و] ديدگان ما به آنان نمي افتد؟! (??) اين گفتگو و مجادله اهل آتش حتمي و واقع شدني است. (??) بگو: من فقط بيم دهنده ام، و هيچ معبودي جز خداي يگانه قهّار نيست. (??) پروردگار آسمان ها و زمين و آنچه ميان آنهاست، تواناي شکست ناپذير و بسيار آمرزنده است. (??) بگو: اين [قرآن من] خبري بزرگ است، (??) که شما از آن روي مي گردانيد. (??) من از ملأ اعلي هنگامي که [درباره آفرينش آدم] مجادله مي کردند، هيچ خبري ندارم. (??) به من وحي نمي شود جز براي اينکه بيم دهنده اي آشکارم. (??) [ياد کن] هنگامي را که پروردگارت به فرشتگان گفت: همانا من بشري از گل خواهم آفريد. (??) پس زماني که اندامش را درست و نيکو نمودم و از روح خود در او دميدم، براي او سجده کنيد. (??) پس فرشتگان همه با هم سجده کردند؛ (??) مگر ابليس که تکبّر ورزيد و از کافران شد. (??) [خدا] فرمود: اي ابليس! تو را چه چيزي از سجده کردن بر آنچه که با دستان قدرت خود آفريدم، بازداشت؟ آيا تکبّر کردي يا از بلند مرتبه گاني؟ (??) گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفريدي و او را از گل ساختي. (??) [خدا] گفت: از آن [جايگاه] بيرون رو که بي ترديد تو رانده شده اي؛ (??) و حتماً لعنت من تا روز قيامت بر تو باد. (??) گفت: پروردگارا! مرا تا روزي که مردم برانگيخته مي شوند، مهلت ده. (??) [خدا] گفت: تو از مهلت يافتگاني، (??) تا زماني معين و معلوم. (??) گفت: به عزتت سوگند همه آنان را گمراه مي کنم، (??) مگر بندگان خالص شده ات را. (??)
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: ماه شعبان بهار صلوات است از فضيلت ذکر صلوات را بشنويم و اشاره‌ي قرآني امروز.
حاج آقا فرحزاد: بله همان طور که شما فرموديد هم ماه شعبان هم ماه مبارک رمضان هر دو تا از اعمال مهم اين دو ماه اين قيد زياد را فراموش نکنند زياد هم حداقل صد تا بيشتر چند هزار تا آن هايي که بيکار هستند به جاي اين که حرف هاي متفرقه و گناه و معصيت بگويند ذکر بگويند و بهترين ذکر جامع و کامل صلوات بر محمد و آل محمد است اللهم صل علي محمد و آل محمد است اين آياتي که در اول اين صفحه است درباره‌ي اهل جهنم مي‌گويد «وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَ‌ى? رِ‌جَالًا كُنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَ‌ارِ‌» بعضي ها مومنين افراد خوب را فکر مي‌کنند کافر همه را به کيش خويش پندارد در جهنم مي‌روند مي‌گويند مومنين خوب ها نيستند فکر مي‌کردند اين ها هم جزء بد ها هستند فکر مي‌کنند چرا اين ها پيدايشان نيست يا ما اين ها را به مسخره مي‌گرفتيم روايات متعدد داريم در ذيل اين آيات که افرادي که به دوستان اهل بيت رافضي مي‌گفتند مسخره مي‌کردند مثل الآن داعشي ها وهابي ها به خون شيعه تشنه اند با دوستان اهل بيت دشمن هستند و خودشان را خيلي خوب و مومن مي‌دانند در حالي که جزء اشرار هستند خودشان اين ها روز قيامت مي‌بينند که دوستان اهل بيت نيستند مي‌گويند چرا اين ها نيستند در حالي که اين ها مومن بودند اهل نجات و ولايت بودند با ولايت اهل بيت سر و کار داشتند خداي متعال مي‌فرمايد«انَّ ذَ?لِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ‌» بهشتي ها در بهشت «مُتَّكِئِينَ عَلَى سُرُ‌رٍ‌» (طور/ 20) تکيه داده اند سرحال و کيفور هستند ولي جهنمي ها هم با خودشان هم با ديگران درگير هستند هم خودشان را مي‌خورند از بين مي‌برند معذب اند هم مي‌گويند بقيه چرا نيامدند آن ها را ببيند که دارند مي‌سوزند ولي مي‌بينند که خبري نيست.
شريعتي: خيلي ممنون وقت در اختيار شما است براي پاسخ گويي به سوالات دوستان.
حاج آقا فرحزاد: بله من در مورد خواب هم عرض بکنم خواب مستند منهاي روايات نمي‌تواند مدرک باشد خواب يک هشدار يا بشارت است آدم کار خوب کرده يا کار بد يک هشدار است پيام دارد اگر مطابق روايات باشد و در خارج هم ببينيم واقعي است مي‌توانيم به آن عمل کنيم و الا هر خوابي سنديت مستقل ندارد ولي خواب خوب روياي صادقه که جزئي از هفتاد جزء نبوت است وگرنه با خواب خوب مي‌توانيم تلنگري بزنيم حقي را ادا بکنيم ديني را ادا بکنيم بيننده هاي عزيزي که خاطرشان باشد يا عزيزاني که الآن دارند برنامه را مي‌بينند يک حديثي از کافي شريف خوانديم که امام سجاد عليه السلام به فرزندشان فرمودند با پنج دسته معاشرت نکن با آدم هايي کذا باند با آدم هايي احمق اند با آدم هايي فاسق اند با آدمي که بخيل و قاطع رحم است که در سه جاي قرآن خدا او را لعنت کرده پيام هاي زيادي عزيزان فرستادند گاهي اين صفاتي که نهي شده نزديکان ما هستند برادر ما است همسر ما است يا پدر مادر ماست اولاد ما است اگر معاشرت نداشته باشيم خودش قطع رحم است اين ها را چه کار کنيم در پاسخ عرض مي‌کنيم قاعده‌ي کلي در معاشرت اين است که به همه‌ي بندگان خدا حرمت قائل شويم «وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا» (بقره/ 83) برخورد ما مدارا باشد شايسته باشد حتي در روايت داريم صَانِعِ الْمُنَافِقَ بِلِسَانِکَ وَ أَخْلِصْ وُدَّکَ لِلْمُؤْمِن (من لايحضره الفقيه، ج4، ص404) اگر با آدم منافق و چند چهره هم برخورد کردي که ديگر بدترين آدم ها است يک جوري با آن ها با مصالحه و مدارا رفتار بکن که باعث اذيت و آزار تو نشود مصانعه مداهنه بکن با او کنار بيا يا با آدم منافق هم سفر شدي يک جوري وسايل زحمت فراهم نکن با او مدارا بکن و اگر مومن يافتي پيدا کردي خالص بود عشق و محبتت را به او بگذار يگانه شو و اگر انسان غير مسلمان حتي يهودي هم با شما معاشرت کرد شما حسن معاشرت و مجالست نشان بده اين دستور دين ما است قاعده‌ي کلي اين است بايد مدارا تحمل و رفق باشد مي‌آييم افرادي که در روايات ما نهي شديد شده مثل کذاب و احمق و قاطع رحم ولي اين پدر عمو دايي ما است که اين ها گريزي از معاشرت اين ها نيست ما نمي‌توانيم از همسرمان يا از اولادمان جدا شويم همسر و اولاد حضرت نوح بد بود اين ها را آيا ترک کرد؟ يا از خانه رفت يا آن ها را از خانه بيرون کرد؟ اين کارها را نکرد پيغمبر خود ما امام حسن عليه السلام پيغمبر خود ما آياتي در قرآن داريم بعضي از همسران حضرت را اذيت مي‌کردند سرّ اش را افشا کردند يا همسر امام حسن عليه السلام قاتل بود نه همسرش را بيرون کرد نه ترک کرد معاشرت با نزديکاني که چاره‌اي از معاشرت نيست و اين يک امتحاني است حالا خواسته يا ناخواسته همسر ممکن است بخشي اش به اختيار خود ما باشد يا بخشي هم بي اختيار وارد اين معرکه شده باشيم يا اولادي بي اختيار نمي‌خواستيم اين طور شده بد در آمده اين طور معاشرت ها اولا ما چاره نداريم با اين ها بايد معاشرت را داشته باشيم بستگان پدر مادر ما هستند نمي‌توانيم جدا شويم ولي حد اعلاي رفق و مدارا و حداقل خيرخواهي را براي آن ها داشته باشيم هرچقدر يک همسر براي همسرش خيرخواهي کند بداند او مريض است گرفتار است همسر من خداي نکرده معتاد است به عنوان يک طبيب با مريض مدارا بکنم دلسوز باشيم براي هدايت آن ها اولاد ما فاميل و بستگان ما اگر تاثير منفي دارد کمتر معاشرت داشته باشيم به اندازه‌ي ضرورت معاشرت را به حداقل برسانيم آن کسي که در خانه است چاره‌اي نيست همسر است پدر مادر يا اولاد است ولي از کارهاي بدشان اعلان نارضايتي داشته باشيم و قاطي نشويم با کارهاي بدشان ولي حد اعلي خيرخواهي را در حد اين ها داشته باشيم يکي از علماي برجسته من به خاطر خانواده اش عذر مي‌خواهم اسمشان را بياورم ايشان گرفتار همسر ناجوري بودند با مرحوم آقاي دولابي هم رابطه‌ي نزديکي داشتند آن عالم حاج آقا خيلي به ايشان ارادت داشتند ايشان همسري داشتند که خيلي بداخلاق و مردم آزار فوق العاده داشته حتي دست به زن داشته مي‌زده آقا را ولي ايشان تحمل مي‌کردند به حدي آقا را اذيت مي‌کرده برادر خانم هاي ايشان مي‌فهمند مي‌آيند مي‌گويند اگر اجازه بدهي ما خواهرمان را جدا بکنيم از شما آقا مي‌فرمايد من مي‌ترسم شما تحملش را نکنيد شما اذيت را نکنيد اين حالش بد است به هم ريخته است بعضي ها هستند يا خودخواه يا متکبر يا مغرور اند يا ناراحتي اعصاب يا مريضي يا مشکلي دارند يا موج اين ها را گرفته مريض است يا اختياري يا غير اختياري ايشان فرمودند مي‌ترسم حقش را ادا نکنيد نتوانيد نگه اش بداريد فرمودند من تحملش مي‌کنم رشد يک انسان برجسته اين است که بتواند تحملش بکند روايتي که مي‌گويد اگر کسي با همسر ناباب بسازد ثواب صبر ايوب را به او مي‌دهند و در مقابل خانمي با شوهر ناباب بسازد ثواب حضرت آسيه مقام حضرت آسيه را مي‌دهند اين خيلي پاداش زيادي است اگر بتواند دستش را بگيرد بياورد خيلي فوق العاده است مرحوم آقايي که همسرش خيلي فوق العاده اذيت مي‌کرده يک موقعي خانمش سمي مي‌خورد که گردن شوهرش بيندازد که شوهرش را ببرند زندان و بعد ايشان متوجه مي‌شود ايشان را نجات مي‌دهد و بعد هم فوت مي‌کند اين آقاي بزرگوار حتي بعد از فوت خانمش صدقه مي‌داده خير مي‌داده که خانمش بعد از مردن گرفتار نباشد اين روحيه را خدا خيلي دوست دارد خيلي روحيه‌ي خوبي است ما خيرخواه باشيم حضرت نوح هم تا لحظه‌ي آخر خيرخواهي مي‌کرد حتي پيش خدا به قول ما چک و چانه زد«إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي» (هود/ 45) فرمود نه او از اهليت جدا شده بريده اگر وصل بود ما نجاتش مي‌داديم چون بريده يک عده‌اي هستند معاشرت هايي که ناچار هستيم اين ها را ناچار هستيم فاميل هاي دور تر اگر روي ما اثر منفي دارند روي بچه هاي ما اثر منفي دارند وضع زندگي شان يک جوري است اگر ما برويم آلوده مي‌شويم اين ها لازم نيست زياد رفت و آمد بکنيم حداقل داشته باشيم حداقل صله رحم واجب است ولو به سلام ولو به يک پيام ولو به يک تلفن به يک احوال پرسي سالي يک بار خانواده هايي که اين صفات و رذائل بدي دارند اعتقادات ما را فاسد مي‌کنند رذائل اخلاقي را منتقل مي‌کنند لازم نيست زياد معاشرت بکنيم مي‌ماند افرادي که اختياري است يعني جمع بيرون از فاميل و بستگان و همسايگان و دوستان اين ها اختياري است ما اين جا لازم نيست که با هر کسي معاشرت بکنيم بحثي که قبل از قرآن عرض کرديم سلام عليک احوال پرسي اثر مثبت منفي دارد نسبت به خوب ها يا بد ها افرادي که معاشرتشان بر ما واجب نيست مثل فاميل نزديک نيستند اين ها اگر خوب هستند نور علي نور باز هم روايتش را هفته‌ي آينده مي‌خوانيم که چه آثار و برکاتي دارد يک سلام مي‌دهي يک دعا مي‌کند اين يک دعا يک وقت مستجاب مي‌شود ولي افرادي که معاشرت آن ها اختياري است مجبور نيستيم از نظر دين و قرآن معاشرت بکنيم فاميل نيستند چه لزومي دارد معاشرت کنيم مگر اين که بتوانيم دست آن ها را بگيريم و زير ما محکم باشد. شما مي‌گويي با بد ها معاشرت نکنيد پس بد ها چه کار کنند از آن طرف مي‌گوييد بد ها با خوب ها معاشرت بکنند يک افرادي هستند با يک مثال خيلي قشنگ اين را جا بيندازيم يک کسي است که شنا کردن بلد نيست نبايد در آب عميق برود اگر هم مي‌رود يک جايي برود که پايش برسد به زمين و غرق نشود آب عميق مال کساني است که شنا بلد باشند آدمي که واکسينه نشده آدمي که هنوز روي پايش نايستاده آدمي که هنوز خودش ضعيف است خودش نهالي است با يک باد کنده مي‌شود نبايد برود در آب عميق نبايد برود در مجالس گناه نبايد با بد ها معاشرت بکند با بد ها قطع بکند آلوده نشود خودش را قوي بکند حالا اين آقا قوي شد به آب عميق برود و جاهايي که مي‌تواند خودش را حفظ بکند برود اصلا برود غواصي بکند ولي نجات غريق نمي‌تواند باشد نجات غريق بايد يک دوره‌ي ديگري ببيند که بتواند دست ديگران را بگيرد فراوان داشتيم افرادي را رفتند نجات بدهند خودشان غرق شدند رفته معتادي را نجات بدهد رفته گناه کاري را نجات بدهد خودش را آلوده کرده آن هايي که مي‌خواهند انسان آلوده‌اي را دستگيري بکنند بايد حتما هم زير پايشان محکم باشد هم دوره‌ي دستگيري از يک ضعيف را ديده باشند محکم باشند وگرنه خودشان هم آلوده مي‌شوند.
شريعتي: بسيار خوب. خيلي ممنون اين بحث را ان شاء الله ادامه خواهيم داد حتما بيننده‌ي برنامه‌ي بعدي ما باشيد حاج آقا دعا بکنند آمين بگوييم.
حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم مي‌دهيم به حق محمد و آل محمد در اين ماه شعبان آن هايي که ازدواج نکردند وسائل ازدواج آن هايي که شغل ندارند وسائل شغل آن هايي که خانه ندارند خانه آن هايي که مريض هستند وسائل صحتشان را براي همه بفرما آن هايي که گرفتاري مادي دارند قرضشان را ادا بکند وسعت رزق مرحمت بکن دوست خوب نصيب بکن خدا را قسم مي‌دهيم به حق محمد و آل محمد از بد ها ما را دور نگه دار و معاشرت با خوب ها در دنيا و آخرت نصيب ما بگردان در راس همه‌ي دعاها و حاجت ها ظهور و فرج امام زمان را نزديک بگردان و ما را از شيعيان و پيروان خالص حضرت قرار بده.
شريعتي: الهي آمين. خيلي ممنون به رسم دوشنبه ها حسن ختام برنامه‌ي ما سلام بر امام حسين خواهد بود السلام عليک يا اباعبدالله.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها