اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

93-12-04-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد - (آداب تربيت فرزند در آيينه‌ي آيات و روايت)

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

موضوع برنامه: آداب تربيت فرزند و کودک در آيينه‌ي آيات و روايت

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش: 93/12/04


بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين

ماه امشب کامل است و آسمان گيسوي او * * * سيزده شب ماه‌ها در انتظار روي او

ماه معصومم اگر چه رو گرفت از چشمه‌ها * * * از وراي ابرها هم مي‌رسد سوسوي او

پشت پلکم خم شد از اين غم که عمري چشم من * * * بر تمام خلق رو انداخت الا روي او

چشم طماعي ندارم گر چه ماهم کامل است * * * قانع ام حتي به يک ديدار از ابروي او

گاه خورشيد آرزو دارد که شب روشن شود * * * تا زمين يک دم ببيند ماه را پهلوي او

شريعتي: سلام مي‌گويم به همه‌ي شما خانم‌ها و آقايان ايام مبارکتان باشد شب ميلاد با سعادت حضرت زينب کبري سلام الله عليها را تبريک و شادباش مي‌گويم خيلي خوش آمديد به سمت خداي امروز حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم و رحمة الله.

حاج آقا فرحزاد: عليکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همه‌ي همکاران و بينندگان عرض سلام داريم و آرزوي موفقيت براي همه‌ي عزيزان ايام فرخنده و خجسته‌ي ولادت حضرت زينب کبري عليها سلام را خدمت همه‌ي عزيزان تبريک و تهنيت عرض مي‌کنيم.

شريعتي: سلامت باشيد بحث ما در هفته‌هاي گذشته بحث آداب تربيت فرزند و کودک در آيينه‌ي آيات و روايت بود نکات خيلي خوبي را حاج آقا فرحزاد اشاره کردند من از دوستان خوبي که با ارسال پيامشان به ما کمک مي‌کنند در ادامه‌ي بحث و همين طور اظهار لطف و محبت مي‌کنند تشکر مي‌کنم ما خدمت شما هستيم امروز از تکريم به فرزندان مي‌شنويم که بحث مفصلي است.

حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

همان طوري که هفته‌هاي قبل خدمت بينندگان عزيز عرض کرديم تربيت و تعليم بچه‌ها يک امر کوچکي نيست يعني در راس کارهايمان بايد اين برنامه‌ها را قرار بدهيم بهترين چيزي که از ما يادگار مي‌ماند در روايات است فرزند يا شاگرد صالح و شايسته‌اي است که يک بسم الله اش مي‌تواند عذاب قبر را از پدر مادر و معلم بردارد هر چه ما حوصله کنيم روايت زيبايي ديدم امام حسين عليه السلام يک شخصي به يکي از فرزندان شان سوره‌ي حمد ياد داد حضرت دهان او را پر از گوهر و جواهر کرد به اندازه‌ي حجم دهانش به او جواهر مرحمت کردند و بعد اين جمله را فرمودند هديه‌ي من در مقابل عطاي او کوچک است يعني او خلاصه و چکيده‌ي قرآن را به بچه ام ياد داده من يک چيز مادي به او کمک کردم اگر چه پدر مادرها يا معلم‌ها حوصله بکنند يعني واقعا جايي است که از خدا بايد کمک خواست خدا هم سعه‌ي صدر شرح صدر بدهد که انسان حوصله بکند بداند که گنج بزرگي پشت اين تربيت‌ها نهفته است آينده اش خيلي خوب مي‌شود بچه‌اي که خوب از کار در آمد هزار‌ها سال کارهاي خيري که صادر مي‌کند شاگرد تربيت مي‌کند همه‌ي معلم‌ها پدر مادرها در کار او شريک هستند سهيم هستند شخصيت بچه با همين برخوردها و با همين بها دادن‌ها و تکريم‌ها و ارزش قائل شدن‌ها ساخته مي‌شود يک داستان جالبي يادم آمد پرفسور هشترودي يک موقع شرح حالش را مي‌خواندم شهرت جهاني دارد در دنيا به عنوان يکي از رياضي دان‌هاي مهم دنيا است جناب پروفسور هشترودي در حالات ايشان خواندم اوايل که ايشان درس مي‌خواند به خاطر فعال بودن و بازيگوشي يک موقعي در مدرسه‌ي ابتدايي که رفته بود در درس رياضي و کم آورده بود نمره کم آورده بود تجديد شده بود پدر مادرش او را در ايام تابستان مي‌برند دماوند جاي خنک و ييلاقي بوده پدر مادر خوبي داشته مخصوصا مادر مي‌فهمد که استعداد و هوش بچه خوب است منتها بايد معلم و پدر مادر خيلي نقش دارند آن جا يک معلم رياضي خوبي پيدا مي‌کنند که خيلي مودب و خوش اخلاق و پر حوصله بوده ايشان در رياضي تجديد آورده مي‌گويند شما برايش کار بکن او هم خيلي با اخلاق و محبت و تربيت صحيح روي بچه کار مي‌کند او مي‌آيد امتحانش را پس مي‌دهد نمره‌ي مقبولي مي‌گيرد اتفاقا در رياضي آن قدر تربيت اين معلم در اين بچه اثر مي‌گذارد که اين بچه عاشق رياضي مي‌شود و در رياضي کار مي‌کند مي‌شود پروفسور يعني يک رياضي دان جهاني مي‌شود چقدر تاثير دارد نحوه‌ي برخود معلم و پدر مادر آن‌ها هر چه بتوانند تکريم بکنند محبت بکنند نوازش بکنند پيغمبر ما هميشه سفارش مي‌کردند که به بچه‌ها بها بدهيد بي تفاوت از کنار اين‌ها رد نشويد مثلا سلام کردن به بچه‌ها پيغمبر ما فرمودند من چند چيز را تا آخر عمر ترک نمي‌کنم يکي سلام کردن به بچه‌ها است تا آخر عمر ترک نمي‌کنم ‌لِيَکُون سُنَّه مِن بَعدِهِ‌ (وسائل الشيعه، ج 5، ص 36) براي اين که بعد از من سنت بشود و اين روش پياده شود يکي از چيزهايي که من روي اين بيشتر مي‌خواهم صحبت بکنم اين البته به درد هم نمونه اش را ما براي بچه‌ها مي‌گوييم ولي براي همسر‌ها اولاد و همکار و فاميل و دوست و بزرگ تر‌ها صدق مي‌کند حالا ما موردش را بچه مي‌گوييم پوشاندن اسرار و پوشاندن عيب و گناه بچه‌ها است اگر بچه‌اي خطايي کرد خلافي کرد سرزنش نکنيم سرکوفت نزنيم افشا نکنيم به رخ ديگران نکشيم جلوي ديگران آبرويش را نبريم چه بچه چه نوجوان چه جوان چه همسر چه ديگران همکار دوست فاميل آشناي ما اين که انسان حافظ اسرار ديگران باشد و فطرتا هيچ انساني دوست ندارد عيب و بدي هايش بروز بکند و ظاهر شود يکي از رفقا مي‌گفت بچه را برده بودم مسافرت بچه سنش کم بود در ماشين پيشابش در رفته بود و خودش را خيس کرده بود گفت وقتي رسيديم به مقصد ديديم رويش نمي‌شود بلند شود از صندلي گفتم چرا بلند نمي‌شوي گفت آن قدر عرق کردم لباس هايم تر شده حاضر نبود بگويد من خودم را آلوده کردم با اين خودش را مي‌خواست بپوشاند که من زياد عرق کردم فطرتا آدم دوست دارد و خدا هم خيلي دوست دارد که ما هم عيب خودمان هم عيب خانواده‌مان بچه هايمان را ملت‌مان مملکتمان همه را بپوشانيم جلوه‌اي از ستاريت خدا است خدا خيلي اين را دوست دارد تعبيري در روايت داريم که يَجِبُ لِلمُومنِ عَلَي المُومنِ اَن يَستُرَ عليهِ سبعينَ کبيرةً ( اصول کافي ج 2، ص 207، حديث 8) بر مومن واجب است بر برادر مومنش که تا هفتاد تا گناه کبيره را بپوشاند هفتاد از باب مثال است نه اين که هفتاد و يکي را افشا بکند هر چقدر هم که زياد باشد بپوشاند خدا پوشاندن را خيلي دوست دارد عبادت بزرگي است من اين نکته را خدمت بينندگان عزيز عرض بکنم مورد ابتلا است بعضي‌ها فکر مي‌کنند اين که بيايند عيبشان يا گناهانشان را پيش ديگران مطرح بکنند و افشا بکنند کار پسنديده‌اي است اين از اصل گناه بدتر است يعني اگر کسي گناه صغيره کرده بيايد در ملا عام يا پيش دوست و رفقايش تعريف کند که ما شراب خورديم قمار کرديم مواد کشيديم قبح گناه را از بين مي‌برد گناه را عادي مي‌کند نه مال خودت نه مال ديگران حق نداري گناه و عيب خودت و ديگران را افشا بکني اين هنجار شکني است ناهنجاري را داري باب مي‌کني اشاعه‌ي فحشا است لذا گفتن گناه چه خود شخص گناه کار يا گناه ديگران از اصل گناه بدتر است چرا غيبت از زنا و فحشا بدتر است؟ اين حديث را هم حفظ هستند الْغِيبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا (بحارالأنوار ج 72 ص 222) چون ممکن است کسي در خلوت برود فحشايي انجام بدهد ولي هيچ کس نفهمد خودش بداند و خداي خودش توبه هم بکند خدا مي‌بخشد ولي اين که شما مي‌آيي آبرويش را پيش ديگران مي‌ريزي آبروي يک خانواده يک زن و شوهر يک جمع يک فاميل اين از اصل گناه به مراتب بدتر است نقل مجالس مي‌شود ما خانواده‌هايي داشتيم خودشان يا خانواده هايشان معتاد بودند يا مشکل ناهنجاري داشتند تا آخر عمر هيچ وقت نگذاشتند افشا شود و خدا اين را دوست دارد خدا آبرو داري و حفظ اسرار و آبرو را خدا خيلي دوست دارد چه عيوب بچه هايمان خانواده‌مان شوهر‌مان بچه هايمان پدر مادر نزديکانمان بعضي‌ها فکر مي‌کنند کار خوبي مي‌کنند من همين جا نکته‌اي که خيلي مورد ابتلا باشد افرادي که در دوران مجردي يا دوران تاهل خداي نکرده به خدا پناه مي‌بريم يک وقت رابطه‌ي نامشروع داشته اند اين‌ها حق ندارند افشا بکنند حتي به همسر حتي به نزديک ترين فرد.

شريعتي: در پيام‌ها داريم مي‌گويند اين را بگوييم احساس مي‌کنيم عذاب وجدان داريم و سبک تر مي‌شويم.

حاج آقا فرحزاد: نه اگر يک زن و شوهري يا کسي در دوران مجردي خداي نکرده رابطه‌اي داشته آن گناه بوده شکي نيست ولي گفتنش از اصل آن گناه به مراتب بدتر است به هيچ عنوان نگويند مفسده اش خيلي بيشتر است ديگر اين خانم از چشم اين طائفه از چشم شوهر مي‌افتد يا به عکس اين آقا از چشم اين خانم بيفتد ديگر نمي‌توانند جمعش بکنند زندگي مختل مي‌شود گفتنش حرام است از اصل آن فحشا بدتر است چون خانواده را متلاشي مي‌کند فرضا همسر هم همسر خوبي بود پوشاند مدارا کرد ولي در دلش ناراحت است اين که ما عذاب وجدان داريم اين جا منطقه‌ي خط قرمز خداست اصلا خدا دوست ندارد ما گناه خودمان را گناه ديگري را ديده ايم افشا بکنيم اين خط قرمز است خيلي قرص و محکم در اصول کافي روايت داريم که از امام هشتم عليه السلام مي‌فرمايد وَ الْمُذيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ (اصول کافى، ج 4، ص 160) يعني کسي که در خلوت گناهي پنهاني انجام داده البته حق الناس مال مردم يا آبروي کسي را ريخته جبران بکند يک جوري که اگر مي‌شود آبروي خودش هم نرود جبران بکند به حسابش واريز بکند غير مستقيم بدهد باز آبروي خودش را هم حفظ بکند اين جدا است اين را جبران بکند يعني يک مفسده‌ي ديگري نداشته باشد اگر مفسده نداشته باشد حلاليت بطلبد اگر مفسده داشت غير مستقيم حلاليت بطلبد يا کارهاي خير بکند صدقه بدهد يا پول به حساب طرف واريز بکند که جبران شود کسي که بين خود و خدا گناهي مرتکب مي‌شود کسي که استتار مي‌کند خدا اين گناه را مي‌بخشد در خلوت پنهاني هيچ کس خبر ندارد نگاهي دستي پايي چشمي گوشش اعضا جوارح خطا کرده خودش مي‌داند و خداي خودش يا طرف درگير بوده يک رابطه‌ي نامشروع داشته نمي‌گذارند منتشر شود تا آخر عمر نمي‌گذاردکسي بفهمد خدا اين طور گناهان را مي‌بخشد خدا اين استتار را خيلي دوست دارد وَ لا تَهْتِكُوا اَسْتارَكُمْ عِنْدَ مَنْ يَعْلَمُ اَسْرارَكُمْ (نهج البلاغه، خطبه 194) خدا مي‌گويد پرده هايتان را پاره نکنيد پيش کسي که خدا مي‌داند ديگر پيش خلق دوست ندارد آبروي شما ريخته شود حتي پيش پيغمبر و امام چقدر روايت داريم افرادي که مسئله نبودند جاهل و نادان بودند گناه پنهاني شان را پيش امام يا پيغمبر فاش مي‌کردند حضرت رويش را برمي گرداند مي‌گفت شايد اشتباه مي‌کنيد شايد به قول ما قاطي کرده حواست پرت شده مي‌خواستند پرت کنند چهار بار اقرار نکند که حد جاري نشود ولي متاسفانه بر اساس جاهل بودند و نا آگاهي مي‌آمدند چهار بار اقرار مي‌کردند مجبور مي‌کردند حاکم و امام الهي را که بر او حد جاري بکند حضرت امير اين قدر در يک جرياني ناراحت شدند فرمودند فَوَاللَّهِ لَتُوبَتُهُ فِيما بَينَهُ وَبَينَ اللَّهِ أفضَلُ مِن إِقامَتي عَليهِ الحَدَّ (فروع کافي، ج7، ص188) اين که من حد مي‌زنم او را تاديب مي‌کنم که پاک شود حتي بعضي جاها رجم و سنگسار است که طرف پاک مي‌شود حضرت برايش نماز مي‌خواندند حقوق بيت المالش را مي‌دادند ارثش را هم تقسيم مي‌کردند نه اين که ما کسي را جرمي مرتکب شده حق و حقوقش را قطع بکنيم نه سر جايش محفوظ است حتي خود امام يا پيغمبر بر او نماز مي‌خواندند خيلي عجيب است ولي فرمودند والله اگر پيش من امام و پيغمبر هم افشا نمي‌کرد آبروي خودش را پيش من و ديگران نمي‌ريخت نصف شب توبه مي‌کرد به خدا بالاتر از حدي است که من مي‌زنم نيازي نبود حد زده شود هيچ نيازي نيست هر چه مي‌توانيد پوشاندن را خدا خيلي دوست دارد تمام حدود‌ها قصاص‌ها کتک‌ها عذاب‌هاي آخرتي و دنيايي مال افشا گناه است باز کردن گناه است گناه مخفي را خدا مي‌بخشد بعد حضرت رضا عليه السلام فرمودند کسي که مي‌آيد افشا مي‌کند و علني مي‌کند يا مال خودش را يا مال ديگران خدا او را خار و ذليل مي‌کند اين را خدا دوست ندارد اَظهَرَ الجَمِيلَ وَ سَتَرَ القَبيحَ  خداي بزرگ دوست دارد که زيبايي‌ها خوبي‌هاي بچه هايت خوبي‌هاي همسرت تشکر بکن چه همسر خوبي دارم با وفا است آشپزي خياطي اش خوب است اخلاقش خوب است خوبي‌ها را بزرگ کنيم.

شريعتي: بخشي از افشاهايي که گفتيد در مورد افشاي راز خودمان بود يک وقت‌هايي ما افشاي راز ديگران را انجام مي‌دهيم.

حاج آقا فرحزاد: خيلي وقت است گاهي افشاي راز خانواده‌ها جمع و گروه و جناح و جمع است آن‌ها را جمع کردنش خيلي مشکل است يک روايت تندي دادم در کلمه‌ي وَلَيَ سفينه البحار است شيخ عباس قمي آورده اين که تا مي‌توانيم مخصوصا جاهايي که هنوز حکمي صادر نشده طرف يک صرف اتهام است صرف ادعا است ما راحت مي‌گوييم فلان شخص يا فلان جناح يا گروه اختلاس کرده يا رشوه گرفته هنوز نه در محکمه‌اي ثابت شده نه اصلا طرف پرونده‌اي دارد اصلا ثابت شده باشد آيا افشايش جايز است؟ اين خودش اول کلام است من در پنهاني خلوت کاري کردم من و شما و همه‌ي مردم نان آبرويمان را مي‌خوريم اعتمادي که مردم به نظام به افراد مي‌کنند به مسئولين مي‌کنند مال آبرو است آبرو نباشد اعتماد نمي‌کنند من يک جاي پنهاني کار خلافي ديدم تجسس جايز نيست ولي اگر برخورد کردم آيا جايز است افشا کنم؟ در کلمه‌ي ولايت سفينه اين روايت است امام صادق عليه السلام فرمودند مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ  (اصول كافى، جلد 4، صفحه 62) اگر کسي رد مومني بيندازد عيبي در بياورد گناهي در بياورد پرونده‌اي بخواهد درست بکند يا با قلمش يا با رسانه افشا بکند که حق افشا ندارد يک عيبي از کسي مشکلي کسي دارد ردش مي‌اندازد عيب را از طرف در بياورد سر بزنگاه خورد بکند مروت و آبرويش را از بين ببرد حتي مسئولين را من همين جا عرض مي‌کنم سازمان‌هاي اطلاعاتي سازمان‌هايي که براي مسائل نظامي هستند مواظب باشند در حريم خصوصي افراد حق نداريم وارد شويم يک جاهايي که مربوط به عموم مردم است اشکالي ندارد ولي حريم خصوصي منطقه‌ي ممنوعه است که ما کار خصوصي از کسي ضبط کنيم که بعد بخواهيم افشا بکنيم اين‌ها حرام اندر حرام است ولي مسائلي که مربوط به نظام است فرق مي‌کند امام صادق عليه السلام فرمود اگر کسي عليه يک مومن چيزي نقل بکند و افشا بکند که مي‌خواهد مروت او را در هم بکوبد و جوانمردي اش را زير سوال ببرد، از ولايت خدا خارج مي‌شود يعني خدايي که ولي الذين آمنوا مربي و معلم ماست ولي ماست ما را از ظلمات به نور مي‌برد خدا مي‌گويد اين بنده را از مجلس ما اخراج بکنيد پرونده اش را بدهيد دستش برود بيرون مرحوم آيت الله بهاء الديني مي‌فرمودند چيزي بدتر از اين نيست که خدا بگويد من تو را به تو واگذار کردم من خداي تو نيستم يعني مربي گري را در حق تو انجام نمي‌دهم اين از هر عذابي بدتر است خرج من ولايت الله از ولايت خدا بيرون مي‌کنند که برود به ولايت شيطان فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ اين تعبير را در همين يک مورد روايت ديديم بعد مي‌فرمايد امام صادق عليه السلام يعني شيطان هم قبولش نمي‌کند مي‌گويد تو به درد من هم نمي‌خوري کسي که خدا بيرونش کرده من هم قبول نمي‌کنم اين قدر بد است خيلي مواظب باشيم راز خودمان راز بچه‌ها راز خانواده‌ها حتي تا قيامت روز قيامت ما روايت داريم که خداي متعال اين حديث را بگويم بعد آن روايت قيامت را عرض مي‌کنم روايت داريم که شب معراج پيغمبر عظيم الشان در نهج الفصاحه است خيلي نگران اين مسئله بودند به خداي متعال عرض کردند پروردگارا حساب امت من را به خود من واگذار کن، ‌پيش بقيه‌ي امت‌ها خجالت نکشند مفتضح نشوند پيش امت عيسي امت موسي يهودي‌ها نصاري بقيه امت‌ها خجالت نکشند پيامبر از سر دلسوزي و مهرباني و محبت گفته خداي متعال از او بالاتر فرمودند ‌اي پيغمبر بَلْ أَنَا أُحَاسِبُهُمْ فَإِنْ كَانَتْ مِنْهُمْ سَتَرْتُهَا عَنْكَ لِئَلا تُفْتَضَحَ عِنْدَكَ از اين بالاتر من برايت پياده مي‌کنم‌اي پيغمبر من خودم در خلوت حساب اين‌ها را مي‌کشم که حتي پيش شما هم مفتضح نشوند و پيش شما آبرويشان ريخته نشود و عجيب تر اين که در روايت داريم خداي متعال در خلوت در قيامت بنده اش را مي‌طلبد مي‌گويد فلان کار را کردي يادت است مي‌گويد بله قبول دارم خدا مي‌گويد اين‌ها را تبديل به حسنه بکنيد پرونده اش را برگردانيد آيه اش امروز اتفاق آيه‌ي سوره‌ي فرقان در همين رابطه است «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» (فرقان/70) که خدا خطاب مي‌کند به سيئات اين مومن همه تبديل به حسنه شويد پرونده که تبديل به حسنه مي‌شود روز قيامت پخش مي‌شود مي‌گويند اين بنده هيچ گناهي ندارد چه بنده‌ي خوبي است خدا اين قدر مي‌پوشاند مرحوم آقاي دولابي خدا رحمتشان کند اين نکته را زياد تکرار مي‌کردند ايشان مي‌فرمودند از اين بالاتر خدا در قرآن فرموده در سوره‌ي مبارکه‌ي اسرا خداي مهربان مي‌فرمايد «اقْرَأْ کِتابَکَ کَفي‏ بِنَفْسِکَ الْيَوْمَ عَلَيْکَ حَسيباً» (اسراء/14) خودت خدا مي‌گويد من هم به يک تعبير ايشان مي‌روم کنار پرونده را مي‌روم دست خودت خودت نامه‌ي عملت را در خلوت بخوان ببين چه کاره بوده ولي هنر مهم است خدا مي‌گويد من تو را قبول دارم مثل يک تاجري که شاگردي آورده اين قدر حساب کتاب کرده امين شده مي‌گويد خودت برو بردار خودت بخر خودت حساب کن کم و کسر کن هر چه برمي داري خرج مي‌کني من خودت را قبول دارم «کَفي‏ بِنَفْسِکَ الْيَوْمَ عَلَيْکَ حَسيباً» خواستي اضافه برداري اختيار دست خودت است خيلي آيه‌ي عجيبي است من تو را براي حساب رسي قبول دارم خودت بيا ببين خدايي که اين همه چيز بهت داده اين يک طرف و تو چنين کردي چنان کردي منتها مهم اين است که اين طور جاها بگوييم خدايا قبول داريم بد کرديم ولي دست بالا به بدي‌هاي ما نگاه نکن به لطف و به کرمت به فضلت به ما نگاه کن با عدلت با ما رفتار نکن از خدا بخواهيم ببخشد و خدا هم قطعا مي‌بخشد و عفو مي‌کند.

شريعتي: فرع خوبي را باز کرديم برگرديم به اصل بحث که تکريم نسبت به فرزندان بود من فکر مي‌کنم اين ستاريت در مورد فرزندان به طريق اولي اتفاق بيفتد چون بچه‌هاي ما هستند بايد اين حس را بدهيم که احساس شخصيت بکنند.

حاج آقا فرحزاد: اين پوشاندن عيب را اين قدر در روايت داريم که خدا دوست دارد که خود کفاره‌ي گناه تکفير يعني پوشاندن خود غفران اللهم اغفر که مي‌گوييم يعني پوشاندن خدايا بپوشان يعني وقتي که پوشاند علامت اين است که خدا بخشيده روايت زيبايي ديدم که خدا اين قدر ستاريت را دوست دارد امام صادق عليه السلام فرمود در آسمان چهارم تمثال هر انساني است که هر کاري که مي‌کند تمثالش همان کار را مي‌کند و اگر بنده‌اي مشغول کار خوب شد خدا آن تمثال را براي ملائکه نشان مي‌دهد آن‌ها براي او دعا مي‌کنند شادي مي‌کنند خوشحالي مي‌کنند ولي اگر بنده‌اي مشغول گناه و معصيت مي‌شود خدا به فرشته‌اي مي‌گويد پارچه‌اي بيندازيد شبه و تمثال او را که مشغول گناه است در آسمان چهارم نبينند مبادا ملائکه به او نفرين بکنند يا لعنتش بکنند خداي متعال حتي در آسمان‌ها از چشم ملائکه هم مي‌پوشاند اين جا داشتيم به پيغمبر مي‌گويد من نمي‌گذارم متوجه شويد اين جا در آسمان‌ها به ملائکه مي‌گويد شما هم بپوشانيد که ملائکه نبينند خداي به اين خوبي که نمي‌خواهد آبروي بنده اش برود و مي‌پوشاند چقدر خوب است ما اين خدا را پرستش بکنيم عبدش باشيم اطاعتش بکنيم تعبير زيبايي که در دعاي ابوحمزه‌ي ثمالي است  وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَحْلُمُ عَنِّي حَتَّى كَأَنِّي لاَ ذَنْبَ لِي فَرَبِّي أَحْمَدُ شَيْ‏ءٍ عِنْدِي وَ أَحَقُّ بِحَمْدِي (دعاي ابوحمزه ثمالي) حمد مي‌کنم خدايي که اين قدر حلم مي‌ورزد مي‌پوشاند مثل اين که من اصلا گناه ندارم واقعا پروردگار من محبوب ترين و محمود ترين حقايق است در نزد من اميدواريم عيب‌هاي خودمان و بچه هايمان مخصوصا به بچه که مي‌پوشانيم شخصيتش بزرگ مي‌شود هويت و شخصيت پيدا مي‌کند عيب هايش را بپوشانيم خوبي هايش را بگوييم

شريعتي: از مهرباني خدا گفتيد ياد آن حديث قدسي افتادم که لَو عَلِمَ المُدبِرونَ کَيفَ اشتياقي بِهِم لَماتوا شَوقاً  اگر بنده‌هايي که به من پشت مي‌کردند مي‌دانستند چقدر من به آن‌ها مشتاقم بند بند وجودشان از هم مي‌گسست و من فکر مي‌کنم اين خداي متعال هميشه همراه ما خواهد بود و هست و ان شاء الله سعي بکنيم آن گونه که سزاوار است خداوند متعال را پرستش بکنيم و ستايش. مشرف مي‌شويم به محضر قرآن کريم آيات 68 ام تا 78 ام سوره‌ي مبارکه‌ي فرقان آيا پاياني سوره‌ي مبارکه‌ي فرقان در سمت خداي امروز تلاوت خواهد شد ان شاء الله تلاوت ما توام با تدبر باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّـهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّـهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا ?68? يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ?69? إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّـهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّـهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ?70? وَمَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّـهِ مَتَابًا ?71? وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا ?72? وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا ?73? وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا ?74? أُولَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا ?75? خَالِدِينَ فِيهَا حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا ?76? قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا ?77?

ترجمه:

و آنان که معبود ديگري را با خدا نمي پرستند، و کسي را که خدا خونش را حرام کرده است، جز به حق نمي کشند، و زنا نمي کنند؛ و کسي که اين اعمال را مرتکب شود به کيفر سختي برسد. (??) روز قيامت عذابش دو چندان شود، و در آن با خواري و سرشکستگي جاودانه ماند. (??) مگر آنان که توبه کنند و ايمان آورند و کار شايسته انجام دهند، که خدا بدي هايشان را به خوبي ها تبديل مي کند؛ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. (??) و هر که توبه کند و کار شايسته انجام دهد قطعاً به صورتي پسنديده و نيکو به سوي خدا باز مي گردد. (??) و آنان که در مجلس غنا و دروغ پردازي و امور باطل حاضر نمي شوند، و هنگامي که بر گفتار و کردار لغو مي گذرند، با بزرگواري و متانت مي گذرند، (??) و آنان که وقتي به آيات پروردگارشان پندشان دهند، در برابر آن با حالت کري و کوري نمي افتند، [بلکه با گوش شنوا و چشم بصيرت به آن دل مي دهند.] (??) و آنان که مي گويند: پروردگارا! ما را از سوي همسران و فرزندانمان خوشدلي و خوشحالي بخش، و ما را پيشواي پرهيزکاران قرار ده. (??) اينانند که به خاطر صبري که [در برابر حوادث و اجراي تکاليف الهي] از خود نشان دادند با [برترين] مکان ها [ي بهشت] پاداششان مي دهند، و در آن با درود و سلامي [از سوي خدا و فرشتگان] روبرو مي شوند. (??) در آنجا جاودانه اند. نيکو قرارگاه و خوب اقامت گاهي است. (??) بگو: اگر دعايتان نباشد پروردگارم به شما ارجي ننهد، پس شما که [قاطعانه آيات خدا و پيامبرش را] تکذيب کرديد، [کيفر اين تکذيب براي هميشه] ملازم [شما] خواهد بود. (??)

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شريعتي: من هم دعا مي‌کنم «رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً» دعايي که شنيديم حضرت علي عليه السلام در قنوت نمازشان مکرر مي‌خواندند. در شب ميلاد حضرت زينب ثواب تلاوت اين آيات را هديه مي‌کنيم به روح ملکوتي حضرت زينب سلام الله عليها. حاج آقا فرحزاد در شب ميلاد نکته‌ي صلوات بر محمد و آل محمد را بفرستيد

حاج آقا فرحزاد: در روايت داريم اگر کسي مي‌خواهد روز قيامت خدا را ملاقات کند از خدا راضي باشد که اگر او راضي باشد خدا هم از او راضي خواهد بود پيغمبر عظيم الشان صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند که زياد صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم اين آياتي که تلاوت شد از اول صفحه که درباره‌ي بندگان رحمن عبادالرحمن اين آيات وصف آن‌ها است خداي مهربان مي‌فرمايد که بندگان خدا کساني هستند که «لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ » مشرک نيستند کنار خدا خداي ديگري را پرستش نمي‌کنند يا صدا نمي‌زنند گناهان بزرگ بزرگ را شرح مي‌دهد که اين گناهان بزرگ را مرتکب نمي‌شوند و «وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّـهُ إِلَّا بِالْحَقِّ» اين‌ها قاتل و جاني نيستند انساني را نمي‌کشند مگر به حق حق موردي است که قصاص است و به حق مي‌شود قصاص کرد و اهل زنا و فحشا نيستند سه گناه بزرگ را خداي متعال در اين آيه اشاره کرده اند که بندگان رحمن اين گناهان را مرتکب نمي‌شوند يکي اين که مشرک نمي‌شوند يکي اين که انسان‌ها را نمي‌کشند يکي اين که زنا و فحشا نمي‌کنند و بعد مي‌فرمايد «وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا» ‌اگر هم کسي اين گناهان را انجام بدهد عقوبتش سنگين است بارش سنگين است «يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا» هم عذابش زياد مي‌شود و هم باعث مي‌شود در جهنم خالد باشد بعد راه بخشش و نويد و توبه را خداي متعال باز مي‌کند مي‌فرمايد «إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّـهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّـهُ غَفُورًا رَّحِيمًا» مي‌فرمايد چند نکته در اين آيه است يکي اين که گناهاني که خدا قبلش شمرده گناهان بسيار بزرگي است يعني شرک به خدا گناه خيلي بزرگي است آن آياتي هم که خدا مي‌فرمايد من شرک را نمي‌آمرزم بدون توبه نمي‌آمرزد يعني اگر کسي توبه بکند خدا مي‌آمرزد بقيه‌ي گناهان را ممکن است بي توبه هم بيامرزد «إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا» (نساء/48) غير شرک را ممکن است بدون توبه هم ببخشد ولي شرک را با توبه حتما مي‌بخشد يکي شرک است يکي آدم کشتن است سومي زنا و فحشا است بدترين گناهان را خدا وقتي مي‌گويد اين‌ها را ندارند ولي مي‌فرمايد اگر کسي مرتکب شد توبه بکند و واقعا مومن شود و کنار کارش عمل صالح انجام بدهد نه تنها خدا مي‌بخشد «فَاُولئِكَ يُبَدِّلُ اللّهُ سَيَّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» خدا سيئاتش را تبديل به حسنه مي‌کند يعني اگر ده‌ها هزار گناه دارد تبديل مي‌شود به ده‌ها هزار حسنه مثل اين که يک کسي ورشکست شود ما مي‌گوييم بدهي هايت را مي‌دهيم بماند سرمايه هم به تو مي‌دهيم تبديل به حسنه معنايش اين است هم ما چاله هايت را پر مي‌کنيم هم حسنات را هم به تو اضافه مي‌کنيم چون برگشتي لطف مضاعف است به زمين خورده‌ها آدم بايد بيشتر توجه کند به معلول‌ها گرفتارها زمين خورده‌ها غير از اين که کمبود هايشان را جبران مي‌کنيم يک نوازش بيشتري که آن‌ها عذاب وجدان دارند خودشان اين قدر خودشان را مي‌خورند در درونشان ناراحت متاثر و گريان اند اين است که خدا مي‌فرمايد بيشتر نوازشت مي‌کنم به خاطر اين که بيشتر جذب شود خدا سيئات را تبديل به حسنه مي‌کند و خدا بوده و هست و خواهد بود هم آمرزنده است و هم مهربان است اميدواريم اين آيات نويد بخشي که درباره‌ي توبه و استغفار است پيامک هم زياد داريم بعضي‌ها مي‌گويند ما همين که اشاره کرديد دچار عذاب وجدانيم خداي نکرده رابطه‌ي نامشروعي داشتند در دوران مجردي يا بعدش مي‌گويند آرامش نداريم خوشي نداريم اولا آدم مواظب باشد اين واقعا فرمايش حضرت امير است که مي‌فرمايد چه بسا لذت آني يک عمر پشيماني براي انسان مي‌آورد ولي اگر خاطرشان جمع باشد افرادي که خلافي از ايشان سر زده اولا هيچ کجا بازگو نکنند و واقعا توبه و استغفار بکنند اصلا شک نکنند قشنگ پاکش بکنند.

شريعتي: اگر احيانا خداي نکرده به هر دليلي لغزشي داشتند با توبه مي‌توانند عذاب وجدان را کم بکنند يا بردارند.

حاج آقا فرحزاد: بله بعضي مواقع شيطان مي‌آيد همان طور که در ثواب‌ها طمع دارد ما را به غرور بيندازد و از خدا دور بکند در گناهان هم مي‌خواهد ما را گرفتار بکند مي‌گويد خدا نمي‌آمرزد پاک نمي‌شود يا ياس و نا اميدي براي ما غلبه بکند يا ما را درگير بکند به جاي اين که بنشينيم با خدا انس بگيريم گپ و گفتگو بکنيم فکر ما متوجه آن گناه است و وقتي پاک شد بايد فراموش کنيم حتي حديث داريم خدا به زميني که آدم گناه کرده آثارش را هم پاک مي‌کند وقتي اين تعبير را من يک بار ديگر عرض کردم خدمت آقاي دولابي بوديم رفتيم آدمي که همين حال را داشت مي‌گفت نمي‌دانم خدا بخشيده عذاب وجدان دارم فرمود خدا بخشيده تو نمي‌بخشي تو هم ببخش تو هم گذشت کن پاک کن اين واقعا وسواس است شيطان به همين هم کار دارد واقعا خيال‌مان راحت راحت باشد من که دارم اشک مي‌ريزم گريه مي‌کنم وجدانم ناراحت است هزار‌ها بار عذاب وجدان دارم خودم خودم را کتک زدم چرا خدا نبخشد؟ اين گاهي منجر به بدبيني به خداي متعال مي‌شود يک نکته‌اي در مورد عيب پوشي يادم رفت عرض بکنم و آن اين که پوشاندن عيب و گناه آن قدر مهم است خيلي عجيب است دستورات اسلامي و ديني ما غسال يا غساله به تعبير فارسي مرده شور مردي که مرد را غسل مي‌دهد براي بعد از مردن يا زني که زن را غسل مي‌دهد روايت داريم اگر بدن ميتي را لخت کرد روي سکوي غسال خانه گذاشت در بدنش عيبي ديد يک کسي خال کوبيده يک کسي معلوليت جسمي دارد لکه‌ي ناهنجاري روي بدنش است مي‌فرمايد آن مرد يا زن غسال و غساله حق ندارد عيب اين شخص را افشا بکند چه به فاميل‌ها چه به ديگران بايد محرم باشد بايد رازدار باشد بايد عيب پوش باشد اين خانم يا آقا ديگر يک ساعت ديگر مي‌رود در قبر نه جايي مي‌خواهد استخدام شود نه مي‌خواهد ازدواج بکند کاري با بدنش ندارند بدنش هزار تا هم عيب ندارد پرونده اش بسته شده ولي آن مرد و زن غسال حق ندارند افشا بکنند کسي که ساعت‌هاي بعد از مردن ما حق نداريم عيبش را افشا بکنيم آيا کسي که مي‌خواهد ازدواج بکند زندگي بکند شما عيب اين خانواده را مي‌گويي که دخترش مشکل دارد يا پسرش معتاد است وقتي افشا مي‌شود تمام ديد افراد نسبت به آن خانواده يک جور ديگر مي‌شود آن خانواده زمين مي‌خورند خدا دوست ندارد ما کسي را زمين بزنيم.

شريعتي: يک نکته‌اي هم است من نمي‌خواهم اين را تعميم بدهيم ولي وقت‌هايي در مقام تحقيق مي‌آيند از ما مي‌پرسند.

حاج آقا فرحزاد: در مقام تحقيق اگر يک عيب مهمي است که واقعا صلاح نيست اين آقا يا خانم با هم ديگر ازدواج بکنند آن را مجمل بگوييم. بگوييم به نظر من اين مورد به صلاح شما نيست خيلي ريز نشويم ممکن است ما بگوييم نقل شود پخش شود ما مورد‌هايي داشتيم که پخش شده ديگر هيچ وقت سراغ دختر پسر نرفته­اند اين را به صورت محرمانه به صورت اسرار که به نظر من اين صلاح شما نيست اگر نشود بهتر است اين که ما ريزها را بگوييم کلي و جزئي را بگوييم اين نهي شده حفظ آبروي افراد از حفظ مال و جان و خون بالاتر است ممکن است کسي شهيد شود برود بهشت يا مالش از بين برود تاراج شود برود بهشت ولي کسي که آبرويش را برديد نمي‌شود زندگي بکند توجه کنيد آبرو از مال و جان بالاتر است ترور شخصيت است. چون ايام ولادت بانوي بزرگوار حضرت زينب است به قول عمان ساماني خدا رحمتش کند مي‌گويد

زن مگو مرد آفرين روزگار * * * زن مگو بنت الجلال اخت الوقار

زن مگو خاک درش نقش جبين * * * زن مگو دست خدا در آستين

در روايت داريم حضرت زينب عليها سلام که متولد شدند قنداقه­اش را دست پيغمبر عظيم الشان صلي الله عليه و آله و سلم دادند حضرت وقتي قنداقه‌ي اين بانو را گرفتند يک مقداري متاثر شدند به خاطر مصائبي که اين بانو خواهد داشت و شريک در مصائب برادرش امام حسين عليه السلام خواهد بود تعبير قشنگي است پيغمبر خدا فرمودند منزلت اين بانو منزلت جده اش خديجه‌ي کبري سلام الله عليها است همان طور که حضرت خديجه‌ي کبري چه نقش مهمي داشت حمايت از پيغمبر حمايت از اسلام حمايت از مکتب و دين خدا حضرت زينب هم واقعا حامي هم پدر هم برادر هم دين و هم مکتب بود به تعبير يک بزرگي فرموده بودند همان حقي که آقا امام حسين عليه السلام در قيام کربلا به گردن مردم دارد همان حق را هم حضرت زينب عليها سلام دارد که با خطبه‌ها و صبوري و ايثار و فداکاري اش انقلاب و خون امام حسين را حفظ کرد و پيام امام حسين را به عالم رسانده لذا اهميت دادن به اين بانو توسل به اين بانو اشک و گريه بر اين بانو ثواب فوق العاده دارد که در روايات اشاره شده پيغمبر ما بعد از ولادت او فرمودند عظمت اين بانو را بدانيد و حاضرين به غائبين هم خبر بدهند که اين بانو چه عظمتي دارد يک روزي در بغل مولي اميرالمومنين عليه السلام بودند حضرت به او فرمودند بگو واحد بحث اين که بچه‌ها را تربيت بکنيم چقدر ثواب دارد حضرت فرمودند بگو دو گفت واحد هر چه حضرت فرمودند بگو دو سه عدد را ياد بدهند همان واحد را مي‌گفت بعد به دختر بزرگوارشان فرمودند طفل بود چرا دو سه نمي‌گويي عرض کرد با زباني که واحد گفتم دو و سه نمي‌گويم يعني منظورم از واحد خداست حضرت امير اين قدر خوششان آمد او را بغل کردند بوسيدند و اين جمله‌ي بلند را فرمودند فداها ابوها يعني پدرت به قربانت اين تعبير خيلي مهم است که اميرالمومنين با همه‌ي عظمت بگويد پدرش به قربانش اين بانو سهم به سزايي دارد واقعا اين خطبه‌هايي که حضرت خوانده اند تعبيري که به يزيد لعنت الله عليه در مجلس يزيد خطبه‌ي عجيبي است ما معمولا خطبه‌ي امام سجاد عليه السلام را مي‌خوانيم خطبه‌ي مفصلي هم حضرت زينب هم در شام دارد هم در کوفه دارد و با چه فصاحتي عجيب است در قم مرسوم است خطبه‌ي حضرت زينب را ايام ماه صفر مي‌خوانند و اين هم باب شود خيلي خوب است فقط خطبه‌ي حضرت سجاد خوانده نشود حضرت اخبار غيبي به يزيد فرمودند كِدْ كَيْدَكَ وَاسْعَ سَعْيَكَ وَ نَاصِبْ جُهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا ولَا تُمِيتُ وَحْيَنَا فرمود يزيد هر کاري که از دستت بر مي‌آيد بکن هر سعي کوششي تلاشي داري انجام بده ولي به خدا قسم وحي ما را نمي‌تواني از بين ببري نور ما را نمي‌تواني خاموش بکني ذکر و ياد ما پاينده خواهد بود و ما الآن مي‌بينيم که عظمت اهل بيت چقدر باقي مانده از يزيد و يزيديان هيچ چيز نمانده.

شريعتي: چقدر قهرمانانه حضرت زينب ايستاد و پيام امام حسين را تا به امروز به گوش عالم و عالميان و جهانيان رساند. خيلي ممنون حاج آقاي فرحزاد خيلي ممنون از توجه دوستان خوب باز هم شب ميلاد با سعادت حضرت زينب کبري سلام الله عليها را به همه‌ي شما تبريک مي‌گويم و مثل هميشه بهترين‌ها را براي شما آرزو مي‌کنم. دعا بکنيد.

حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم مي‌دهيم به حق مولود امشب قلب امام زمان را از ما راضي بکند فرجش را نزديک بکند و رفع هم و غم و گرفتاري از همه‌ي گرفتارها بفرمايد و ما را جزء بهترين ياران و پيروان اهل بيت قرار بدهد باران و برف رحمتش را بيش از اين بر ما بباراند و ما را در پناه اهل بيت هميشه قرار بدهد ‌اَلسّلامُ عَلَيکَ يا اَبا مُحَمَّدٍ يا حَسَنَ بنَ عَلي، اَلسَّلامُ عَلَيکَ يا اَبا عَبدِالله.

شريعتي: خيلي ممنون به رسم روزهاي دو شنبه السلام عليک يا ابا عبدالله.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها