برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: خير و بركت در زندگي (سخاوت)
كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 93/07/07
بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
شريعتي: سلام ميگويم به همهي هم وطنان خوب خيلي خوش آمديد به سمت خداي امروز ما ساعتي با تاخير خدمت شما رسيديم به دليل پخش مسابقات ورزشي بازي هاي آسيايي. در هر صورت خوشحاليم که با سمت خدا مهمان خانه هاي شما هستيم. يک تشکر و خدا قوت جانانه به ملي پوشان مخصوصا ورزشکاران در رشتهي کشتي به دليل موفقيت هاي پي در پيشان عرض ميکنيم و اين پيروزيها را هم به شما تبريک ميگوييم حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم و رحمة الله خيلي خوش آمديد.
حاج آقا فرحزاد: عليکم السلام و رحمة الله خدمت شما و عوامل برنامه و بينندگان عزيز عرض سلام داريم و آرزوي موفقيت براي همهي عزيزان خصوصا عزيزاني که در رشته هاي ورزش زحمت ميکشند و مدال ميآورند ان شاء الله سربلند و پيروز باشند و شادي هاي مردم را بيشتر کنند.
شريعتي: ان شاء الله برنامهي امروز را با احترام تقديم نگاه دريايي شما ميکنيم بحث ما با حاج آقاي فرحزاد در ذيل خير و برکت در زندگي به خير رساني و سخاوت رسيد نکات خيلي خوبي شنيديم پيام هاي خيلي مثبتي داشتيم و خدا را از اين بابت بسيار شاکريم در خدمت شما هستيم و بحث امروز را خواهيم شنيد.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم موضوع سخاوت و انفاق موضوع بسيار مهمي است که ان شاء الله اگر واقعا در دلها جا باز کند و جايگاهاش جا بيفتد من واقعا معتقدام که بسياري از عزيزاني که سخاوتمند هستند بيشتر و دل خوشتر ميشوند به اين کار و آنهايي هم که واقعا تا به حال در اين وادي هدايت نيافتهاند قطعا تلنگر محکمي است که اينها خودشان را بسازند و عوض بکنند. در رفتارشان بازنگري داشته باشند. بخل يک رذيلهي بسيار بسيار ناپسندي است که اصل ايمان را گاهي از بين ميبرد پيغمبر عظيم الشان صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد اسلام و دين را چيزي مثل بخل شديد از بين نميبرد و باز روايت زيبايي ديدم آقا امام صادق عليه السلام دور خانهي کعبه طواف ميکردند شما تصور کنيد امام معصوم که بالاترين خواستهها را از خداي متعال ميخواهد آن هم در هنگام طواف دور خانهي خدا براي ايشان اين موضوع معلوم ميشود خيلي مهم بوده راوي ميگويد من ديدم حضرت دور خانهي خدا که طواف ميکنند همهاش اين دعا را تکرار ميکنند اللَّهُمَّ قِنِي شُحَّ نَفْسِي خدايا من را حفظ کن بخيل نشوم از خساست و بخل من را حفظ کن طواف آقا که تمام شد من به آقا عرض کردم من تعجب ميکنم اين همه دعا است ولي شما در طواف اين دعا را کرديد که خدايا من را از بخل نگاه دارد چقدر مهم است امام معصوم اعمالاش و گفتارش کنترل از طرف خداي متعال است حضرت توجه دادند او را به اين آيهي مبارکه «وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (تغابن/16) يعني اگر کسي از بخل رد شود بتواند از مال و جانش بگذرد اين رستگار شده است يعني خدا با مال و جان ما کار دارد اگر کسي هر که از پل بگذرد خندان بود اين پل همان پول است اين پل همان من است کسي از مناش بگذرد مال بدهد جان بدهد از پل رد شده است و لذا حضرت فرمودند که خداي بزرگ ميفرمايد کسي از بخل بگذرد از خساست بگذرد او رستگار است کارش ديگر درست است آن قدر موضوع سخاوت مهم است که سخاوت با کفر مقابله ميکند چه بسا کفاري که به خاطر سخاوتشان مومن شدهاند رستگار شدهاند اهل بهشت شدهاند باز روايت ما داريم که آدم هاي با سخاوت هم به خدا نزديکاند هم به مردم نزديکاند هم به بهشت نزديکاند و هم از جهنم دور هستند برعکساش آدم هاي بخيل از خدا دوراند از مردم دوراند از بهشت هم دوراند و به آتش جهنم نزديک اند. کسي يک لحظه تامل کند در اين آيات و رواياتي که ما ميخوانيم کافي است از جا کنده شود دل سنگ را آب ميکند اميرالمومنين عليه السلام تعبيري دارند در نهج البلاغه که بخل و خساست يک ننگ است يعني زشتي است يک خباثت است يک نکبت است براي انسان يک وقت من بارها اين دعا را تکرار کردهام و تکرار ميکنم خدا نصيب کافر نکند کافر ممکن است با سخاوت نجات پيدا بکند ولي مسلمان بخيل که خمس نميدهد زکات نميدهد صدقه نميدهد کار خير نميکند اين عاقبتاش پايان جهنم است.
شريعتي: يک وقتها جدي نميگيريم ميگوييم نماز ميخوانيم روزه ميگيريم ديگر چه کار داريم اهل انفاق هستيم يا نه اما اين روايات خيلي تذکر مهمي است.
حاج آقا فرحزاد: بله خدا با مال و جان ما کار دارد اصلا تمام نماز و روزه و زکات مقدمه است که صفات ما را بارور بکند غرور را از ما بگيرد سخاوت مندمان کند و لذا تعبيري در روايت داريم که تعبير خيلي تندي است نه تنها بخيل خودش ننگ و عار است و مايهي نکبت است اميرالمومنين عليه السلام اين تعبير بلند را فرمودهاند که نگاه کردن به آدم بخيل قساوت قلب ميآورد خدا نصيب نکند پدري مادري دوستي فاميلي آشنايي مديري سرپرستي بخيل باشد نگاه کردن به چهرهي بخيل هم آدم را تاريک ميکند قسي القلب ميکند اين است که آدم نگاه به بخيل نکند و از بخيل فاصله بگيرد عجيب است آدم سخي ولو کافر باشد يا عاقبت به خير ميشود مومن ميشود ميرود بهشت يا اين که تخفيف عذاب به او ميدهند يعني امتياز هاي مهمي به اينها ميدهند.
شريعتي: مهم اين است که خدا توجهي ميکند.
حاج آقا فرحزاد: بله توجه ميکند بلا شک يعني وقتي با کفر و نفاق مقابله بکند ما در روايت داريم ابن جزعان يک آدم سخاوتمندي بوده است سفره داري ميکرد اطعام ميداد کافر بود بت پرست بود در زمان جاهليت از دنيا رفت ولي چون به خاطر اين که سفره دار بود پيغمبر خدا فرمود عذاب او همه کمتر است به خاطر اين که اطعام طعام ميکرده سفره داري ميکرده يا مثلا حاتم طايي که معروف بوده به سخاوت و جود و کرم و بخشش قبل از پيغمبر ما بوده البته بچه هايش آمدند مومن شدند جناب حجر بچه هاي ديگرش آمدند و از ياران بسيار خوب اميرالمومنين و امام حسن و پيغمبر خدا بودند چه دختر حاتم طايي و پسرش آمد ولي خود حاتم طايي قبل از پيغمبر از دنيا رفت ولي پيغمبر عظيم الشان فرمودند به خاطر سخاوتاش آتش جهنم به او راه ندارد يعني آتش جهنم او را نميسوزاند.
شريعتي: و نسلاش هم عاقبت به خير شد.
حاج آقا فرحزاد: بله اين هم اثر دوم. يا مثلا اين روايت را که ميخوانيم هم متعدد است هم از کتاب هاي معتبر ماست در اصول کافي است اين روايت زيبا يک مومني در مملکت جباري زندگي ميکرد آن آدم جبار و ظالم به اين مومن خشم کرد خواست او را بگيرد و از بين ببرد اين مومن از آن مملکت فرار کرد رفت در مملکت ديگري در آن مملکت هم همه کافر و مشرک و غير مسلمان بودند يک مشرکي پناه داد به اين مومن به او جا داد از او پذيرايي کرد در واقع جود و کرم نشان داد بعد از مدتي آن مشرک از دنيا رفت امام صادق عليه السلام ميفرمايد ملائکهي عذاب به خاطر کفرش و مشرک بودناش آمدند او را ببرند آتش جهنم ملائکهي رحمت و بهشت آمدند او را ببرند به طرف بهشت به خاطر اين که يک مومني را پناه داده خدمت کرده احسان کرده جود و کرم نشان داده بينشان نزاع افتاد چه کار کنيم خداي متعال فرمود اگر من حتم نکرده بودم که بهشت مخصوص مومن هاست آنهايي که من را قبول ميکنند اقرار ميکنند را ميبرم بهشت او را ميبردم بهشت ولي چون بهشت لازمهاش ايمان به من است او را بهشت نبريد ولي از اطعام و غذاها به او بخورانيد ولي آتش جهنم به او نرسانيد يعني به خاطر اين که يک مومني را پناه داده آتش جهنم بر او حرام شد و غذايش هم هر سر وعدهي صبح و شام به او بدهند از امام صادق عليه السلام فرمودند غذايش از کجا ميآمد فرمودند به آن کاري نداشته باشيد در واقع اسم بهشت نيست ولي همان غذاهاي بهشتي و طعامها به او داده ميشود.
شريعتي: همين که در جهنم نيست خيلي است.
حاج آقا فرحزاد: بله از آن طرف هم يک روايت ديگري است حرام ابدي است ورود ممنوع کامل است کسي که بخيل است خسيس است رفتن او به بهشت حرام است اين روايت از پيغمبر خداست. تعارف نيست واقعيت است يعني کسي که خير به ديگران نميرساند ممسک است فقط به فکر خودش است واقعا موضوع مهمي است اين قدر مهم است که اولا سخاوت با کفر و شرک مبارزه ميکند ممکن است برگردد مومن شود اگر هم برنگشت عذاب برداشته شود باز رواياتي که در اين مورد هم وارد شده خيلي زياد و مهم است که گناه منشأ همهي بدي هاست ثواب و کار خير منشأ همهي خوبي هاست سخاوت و دست دهنده داشتن و احسان کردن با گناه مبارزه ميکند با فسق و فجور مبارزه ميکند آدم هاي فاسق و غرق گناه را هم عاقبت به خير ميکند و براي اين هم روايات متعدد داريم افرادي غرق گناه بودند اما چون خيرخواه بودند محسن بودند احسان ميکردند يا موفق به توبه ميشوند يا موفق به ترک گناه ميشوند يا به خاطر احسانشان خدا ميگويد من از آنها ميگذرم.
شريعتي: روايتي که شما خوانديد آدمي که بخيل است قسي القلب ميشود يا نگاه ميکنيد به آدم بخيل قسي القلب ميشويد نقطهي مقابلاش هم قلباش خيلي زلال است.
حاج آقا فرحزاد: دل رحم و مهربان است نگاه کردن عکساش به آدم سخاوت مند نورانيت ايجاد ميکند و آن نور باعث ميشود گناهان او را از بين ببرد باز روايت داريم اَلجاهِلُ السَّخي اَقرَبُ اِلَي اللهِ مِنَ العابِدِ البَخيل يک کسي که جاهل است علم ندارد سواد ندارد ولي دست دهنده دارد خير به ديگران ميرساند اين بهتر است از آن عابدي که بخيل است عبادت ميکند ولي بخل دارد و اين هم روايت عجيبي است از امام صادق عليه السلام داريم جواني که در گناه فرو رفته آلوده به گناه شده پوشيده شده از گناه ولي يک صفت خوبي دارد پايش بيفتد احسان ميکند به يتيمها ميرسد صدقه ميدهد صله رحم ميکند به پدر مادرش انفاق ميکند ولي در گناه فرو رفته ولي چون سخاوت دارد امام صادق عليه السلام فرمود جواني که در گناه فرو رفته ولي سخاوت مند است خدا بيشتر دوست دارد از آن پير مردي که يک عمر سجاده آب ميکشد ذکر ميگويد نماز ميخواند دعا ميکند ولي بخل دارد چون او خيرش به ديگران ميرسد و اين خيرش به ديگران نميرسد فراوان رواياتي هم داريم که آن جوان عاقبت به خير ميشود ولو غرق گناه است خيلي عجيب است اين سخاوت گناهان را مثل ولايت که گناهان را تبديل به حسنه ميکند چنين حالتي دارد ولي آن آدمي که عابد است ولي انفاق نميکند عاقبت ميرود در آتش جهنم يعني بخل عبادت هايش را ميسوزاند از بين ميبرد خيلي عجيب است روايت داريم که امام صادق عليه السلام فرمودند يک عابدي بود هشتاد سال عبادت کرد اگر عزيزان بخواهند مراجعه بکنند کلمهي صدقه در سفينه البحار محدث قمي آورده در بحار هم است عابدي بود هشتاد سال عبادت کرد بعد از هشتاد سال عبادت خداي نکرده شيطان قولاش زد و دامناش آلوده به گناه شد با يک خانمي ارتباط برقرار کرد آلوده به گناه شد خداي متعال او را توبيخ کرد عبادت هاي هشتاد سال را پاک کرد گاهي ميبينيد يک سم ميآيد خوبي هاي آدم را از بين ميرود بعد از مدتي مريض شد حالش بد شد رو به قبله شد وقتي که رو به قبله بود در روايت داريم که در حالت احتضار بود در حالت جان دادن بود يک مسکيني گرسنهاي درد مندي آمد گفت به من کمک بکن امام صادق عليه السلام ميفرمايد او چون در حال جان دادن بود نفساش به آخر افتاده بود زباناش بند آمده بود نميتوانست حرف بزند کنارش يه انبان بود غذا بود با انگشت و چشم به آن سائل اشاره کرد گفت اين جا غذا است برو بردار استفاده کن به خاطر اين که صدقه داد و انفاق کرد و او هم آمد غذا را گرفت و خورد و دعايش کرد به خاطر اين انفاق و احسان و صدقه دادن خداي متعال هم گناهي که انجام داده بود خدا او را بخشيد و هم هشتاد سال عبادتاش را در پروندهي اعمالاش برگرداند و به خاطر اين صدقه دادن او را عاقبت به خير کرد خيلي عجيب است چه اثري دارد اين صدقه دادن که گاهي ميتواند گناهان عظيم را پاک کند و گاهي ميتواند عبادت هاي پاک شده را برگرداند.
شريعتي: مهمترين چيزي که خيليها ميپرسند ما براي امواتمان چه کار ميکنيم وقتي مراجعه ميکنيم به منابع ميبينيم مهمترين چيز صدقه است.
حاج آقا فرحزاد: بله صدقه است تلاوت قرآن از خيلي کارها که عبادي است حمد و سوره ميکنيم اينها خيلي مهم است ولي پدر جد اينها صدقه دادن دين کسي را ادا کردن گره باز کردن جهازي تهيه کردن وسايل ازدواج کسي را فراهم کردن مسکن کسي را فراهم کردن هر حيلهاي که بزند و دلي را شاد بکند اين پدر جد همهي عبادت هاست ما در روايت داريم در کافي شريف امام صادق عليه السلام ميفرمايد که خداي مهربان ميفرمايد اگر يک سخاوت مندي مرتکب خطايي شد گناهي مرتکب شد از گناه او بگذريد چون آدم سخي اگر هم يک جا پايش ميلغزد به خاطر سخاوت خدا دستش را ميگيرد تعبير حديث اين است به خاطر اين که صفت خدايي دارد کار خدا را انجام ميدهد ميفرمايد بياييد شما هم کار خدا را انجام بدهيد همان طور که خدا آدم سخي را پاک ميکند عاقبت به خير ميکند شما هم در فاميل در جمعتان زيرمجموعهتان اگر کسي خلافي کرده ميبينيد سخاوت مند است خير خواه و دلسوز و مهربان است به خاطر سخاوتاش دستش را بگيريد خدا دست او را ميگيرد هر کجا که ميلغزد و خدا رزق را به او باز ميکند هر وقت فقير شود يکي از راه هاي وسعت رزق و برکت خود اين سخاوت و جود و بخشش و کرم کردن است و هر چه آدم بتواند به ديگران محبت بکند خدمت بکند دست دهنده داشته باشد اين هم روايت جالبي است مرحوم آيت الله خويي در معجم الرجال آوردهاند در منابع حديثي ما هم است روايت داريم که جمعي از مردم کوفه آمدند مدينه خدمت امام صادق عليه السلام به حضرت عرض کردند ما دوست داريم شما يک نمايندهاي بگذاريد از طرف خودتان به مردم کوفه امام صادق عليه السلام فرمودند که لازم نداريد نماينده چون ميدانستند اينها يا وفا ندارند يا ارزش قائل نميشوند خود حضرت در ابتدا فرمودند لزومي ندارد حالا خود همين که حرف امام را رد ميکنند و اصرار ميکنند به امام اين علامت ناداني و جهالتشان بوده حضرت با ايشان مدارا کردند اصرار کردند فرمودند باشد حالا که شما اصرار ميکنيد من جناب مفضل که از ياران بسيار خوب امام صادق و از اصحاب بسيار خوب امام باقر بوده خيلي بزرگوار است جناب مفضل تعبيري من ديدم به منزلهي سلمان است در زمان خودش و امام باقر تعبيري دربارهي مفضل دارند که امام معصوم قسم بخورد به پروردگارم قسم من تو را دوست دارم نه تنها تو را دوست دارم هر کس دوست تو است آن را هم دوست دارم خيلي عجيب است اين دومياش خيلي مهم است خود طرف را دوست دارد قشنگ ولي اين که دوست هاي شما هم همه محبوب امام باشند خيلي خوب است مفضل از دوستان محبوب امام صادق عليه السلام بوده فرمودند من مفضل را نماينده خودم قرار ميدهم جناب مفضل شد نمايندهي امام صادق در کوفه مفضل آدم بيدار فهميده و هوشياري بود خيلي سعهي صدر داشت با همهي قشرها رفت و آمد داشت و همه را جذب ميکرد از جمله افرادي که سخي بودند ولي ظاهرشان يک مقدار در گناه و معصيت گرفتار بود آلوده بودند به تعبير امروزي نميدونم چه تعبيري بگوييم تعبير روايت ميترسم براي ما دردسر درست شود بگويم تعبير خوبي نيامده يعني آن قشري که با ايشان ملاقات ميکردند داش مشديها آدمهايي که به ظاهرشان نگاه ميکند فکر ميکنند جزء الوات هستند ظاهر زنندهاي داشتند جناب مفضل نمايندهي امام صادق با اينها هم ارتباط داشت مجلسي داشت که اينها هم شرکت ميکردند به افراد خشک مقدس ظاهرالصلاح اين برميخورد حتي آنهايي که خودشان تقاضا کرده بودند امام ايشان را نصب بکند گفتند ما ريشي و پشمي و ظاهر ما خيلي مذهبي و خشک مقدس است اينها چه کسي هستند آمدند با نمايندهي امام ملاقات ميکنند خيلي برايشان سنگين بود به مفضل گفتند صلاح نيست گفت نه اينها صفات خوبي دارند ظاهرشان بله ولي باطنشان خوب است من به اين خاطر اينها را پذيرفتم اينها زير بار نرفتند بلند کردند آمدند مدينه به قول ما سعايت چغلي مفضل را پيش امام صادق کردن. گفتند نمايندهي شما با اقشار و گروه هاي مختلف ميشنود ما ضربه هاي مهمي که ميخوريم از اين تنگ نظريها کوته بينيها ظاهر بينيها خشک مقدساند آنهايي که از يک بعد ميبينند مقدس بودن خوب است متدين بودن خوب است اما خشکه مقدسي به ظاهر خودت را دين دار نشان بدهي ولي باطنات خالي باشد بخيلي خسيسي حسودي متکبري مغروري هزار عبادت هم ميکني چه فايده دارد اگر عبادتي که غرور من را از بين نبرد بخل من را از بين نبرد چه عبادتي است الآن وهابيها معذرت ميخواهم عبادت ميکنند بايد آدم صفات الله را داشته باشد خودشان اعتراض کردند و دوباره آمدند اعتراض کردند آقا ايشان را نصب کرده بهترين يار آقا بوده در کوفه گفتند اين نمايندهي شما آبروي شما را برده با اينهايي که ظاهرالصلاح نيستند نشست و برخاست ميکند شما عزلشان کنيد امام صادق عليه السلام نامهاي نوشتند گفتند بدهيد به مفضل اينها در ذهنشان اين بود که اين نامه عزل ايشان است قاعدتا الآن که ما تقاضا کرديم ميخواهد عزلاش کند خيلي خوشحال شدند کار خودشان را پيش بردند نامه را گرفتند با خوشحالي برگشتند کوفه و آمدند منزل آقاي مفضل و گفتند ما تازه از مدينه آمديم آقا نامه براي شما نوشته فرمودند صبر کنيد نامه را باز کنيم ببينيم چه است نامه را باز کردند جلوي آنهايي که آورده بودند ديدند حضرت مرقوم فرمودند من چند هزار دينار پول لازم دارم در اسرع وقت به من برسانيد مفضل گفت اين نامهاي است که خودتان آورديد آنها دست روي دست هم گذاشتند پشت گوششان را خواراندند ما که مشکل داريم زن داريم بچه داريم باشد يک وقت ديگر. موقع سخاوت هفتاد شيطان به دست آدم ميچسبند اينها خودشان شيطان بودند با هفتاد شيطان به دستشان چسبيده بود خلاصه آنها پشت گوش انداختند مفضل گفت بنشينيد همين جا فرستاد سراغ همان داش مشتيها همان که ظاهرشان به درد نميخورد سرانشان را خواست گفت اين نامهي امام صادق اينها حي و حاضر تازه از مدينه آوردند حضرت پول ميخواهند گفتند روي سر ميگذاريم جان ميدهيم مال ميدهيم اين حرفها چيست فرش زير پايمان را ميفروشيم خودمان را پول ميکنيم از راه حلال پول حلال ميآوريم رفتند پول کلان آوردند ريختند جلوي مفضل گفتند همين الآن بفرستيد به امام صادق. مفضل فرمود به تعبير من امام صادق جوابتان را داد اينها همانهايي هستند که به خاطر معاشرت با اينها رفتيد پيش امام صادق عليه من صحبت کرديد شما فرمان امام صادق را عمل نکرديد ولي اينها عمل کردند واقعا من خودم بيني و بين الله غبطه ميخورم به آنهايي که واقعا جانبازاند مال بازاند در راه خدا جايش بيفتد از مال از جان ميگذشتند هفتهي دفاع مقدس هم است ما در جبههها فراوان داشتيم افرادي که ظاهرالصلاح نداشتند پايش افتاد غيرت الهي غيرت ناموسي غيرت دفاع از ميهن دفاع از روحانيت دفاع از اسلام همه چيزش را در راه خدا داده ولي بعضيها هستند خشک مقدس ميگويند به ما چه به من چه هستند کساني که ميروند اين کارها را بکنند اينها منشان خيلي بزرگ است و از خود راضياند حضرت آيت الله مرعشي نجفي ميفرمودند من از خدا خواستم با اين لوطي صفتهايي که از خودشان ميگذرند با آنها محشور شوم با خشک مقدسهايي که نم پس نميدهند از خودشان نميگذرند با اينها محشور من را نکند ولي لوطي صفتهايي که پايش بيفتد واقعا در راه امام حسين ميدهد در راه امام زمان ميدهد در راه خدا ميدهد غيرت من داند جايش مال و جان ميدهند سخاوت انسان را نجات ميدهد بخل و خساست انسان را به قعر جهنم خواهد برد اميدواريم اين روايات در ما اثر بکند ما را از بخل و خساست دور بکند.
شريعتي: خيلي خوب بود نکات خوبي را شنيديم خيلي پر روايت و پر نور ان شاء الله مسير زندگيمان را بر اساس همين روايات که نشانه هاي ما هستند تنظيم بکنيم و از سخاوت که سيرهي عملي اهل بيت بوده ساده رد نشويم به قرار روزانهمان رسيديم تلاوت آيات نوراني صفحهي 219 قرآن کريم آيات 89 تا 97 سورهي مبارکهي يونس.
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قَالَ قَدْ أُجِيبَت دَّعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيمَا وَلَا تَتَّبِعَانِّ سَبِيلَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ?89? وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ ?90? آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ?91? فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ ?92? وَلَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ فَمَا اخْتَلَفُوا حَتَّى جَاءَهُمُ الْعِلْمُ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ?93? فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ مِّمَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ?94? وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّـهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ?95? إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ ?96? وَلَوْ جَاءَتْهُمْ كُلُّ آيَةٍ حَتَّى يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ ?97?
ترجمه:
[خدا] فرمود: دعاي شما دو نفر پذيرفته شد؛ بنابراين [در ابلاغ پيام خدا] پابرجا واستوار باشيد واز روش کساني که جاهل و نادانند، پيروي نکنيد. (??) وبني اسرائيل را از دريا گذرانديم، پس فرعون و لشکريانش آنان را از روي ستم وتجاوز دنبال کردندتا هنگامي که بلاي غرق شدن، او را فروگرفت، گفت: ايمان آوردم که هيچ معبودي جز همان که بني اسرائيل به او ايمان آوردند، نيست و من از تسليم شدگان [در برابر فرمان هاي حق] هستم. (??) [به اوگفته شد:] اکنون [که به نابودي خود يقين داري و زمان بازگشت به خدا سپري شده ايمان مي آوري؟!] در حالي که پيش از اين عصيان مي ورزيدي و از تبهکاران بودي؟ (??) پس امروز تو را با بدن بي جانت نجات مي دهم [وبر بلندايي از ساحل دريا مي گذارم] تا براي آيندگانت نشانه اي [از قدرت ما و زبوني و خواري گردنکشان] باشي؛ و يقيناً بسياري از مردم از نشانه هاي ما بي خبرند. (??) به راستي ما بني اسرائيل را در جايگاهي [خوش آب و هوا و منطقه اي سرشار از نعمت ها] جاي داديم و به آنان از انواع روزي هاي پاکيزه، روزي بخشيديم [ولي آنان در نبوّت موسي و در دين خدا روي به اختلاف آوردند]؛ و اختلاف نکردند مگر پس از آنکه دانش [به حقايق و معارف] براي آنان آمد؛ يقيناً پروردگارت روز قيامت ميان آنان درباره آنچه در آن اختلاف مي کردند، داوري خواهد کرد. (??) و [به فرض محال] اگر از آنچه بر تو نازل کرديم در شک و ترديدي، از آنان که پيش از تو کتاب [آسماني] مي خواندند بپرس [کتابي که نزول قرآن را از سوي خدا خبر داده] تا روشن شود که حق از سوي پروردگارت به سوي تو آمده؛ بنابراين از ترديدکنندگان مباش. (??) و هرگز از کساني مباش که آيات ما را تکذيب کردند که از زيانکاران خواهي شد. (??) مسلماً کساني که عذاب پروردگارت بر آنان محقق و ثابت شده، ايمان نمي آورند. (??) گرچه همه نشانه ها و معجزه ها براي آنان بيايد تا آن زمان که عذاب دردناک را ببينند [که آن هنگام ايمان آوردنشان هيچ سودي نخواهد داشت.] (??)
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: ان شاء الله زندگي همهتان منور به نور قرآن باشد و مزين به زينت صلوات بر محمد و آل محمد. روز عرفه را در پيش داريم و عيد قربان را که پيشاپيش مبارکتان باشد نگاه و نکات حاج آقاي فرحزاد در مورد روز عرفه و عيد قربان به نظرم شنيدني خواهد بود.
حاج آقا فرحزاد: اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. در چند روايت اين تعبير آمده که يکي از برکات مهم صلوات از بين بردن نفاق است نفاق دروني نفاق بيروني اگر بينندهها هم توجه دارند بسيار اين سنت خوبي است خيلي جاها که دعوا است ميگويند دعوا نکنيد برويد صلوات بفرستيد اختلاف است قهر است جدايي است براي صلح و آشتي دادن ميگويند کوتاه بيا صلوات بفرست بنگاهها ميخواهند معاملهاي را انجام دهند ميگويند قبول کن صلوات بفرست يعني اين دلها را نزديک ميکند و من و نفاق و تفرقه و اختلاف را دور ميکند پيغمبر خدا فرمودند که صلوات بر من نفاق و اختلاف و تفرقه را دور ميکند ان شاء الله به برکت صلوات بر محمد و آل محمد همهي نفاقها از جامعهي ما دور شود. اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شريعتي: اشارهي قرآني امروز را بفرماييد.
حاج آقا فرحزاد: آيه ي 89 و 90 اين صفحه دربارهي عبور بني اسرائيل از رود نيل است که خداي متعال به برکت توکل به خدا. حضرت موسي چيزي نداشت مردان الهي سرمايهشان توکل به خداي متعال است و چون به خدا توکل و اعتماد کرد خدا آب رود نيل را خشک کرد و دوازده جاده براي بني اسرائيل درست کرد همه راحت رد شدند خداي مهربان ميفرمايد «وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ» ولي فرعون با لشکرياناش اينها را تعقيب کردند رسيدند ديدند اينها از رودخانه رد شدند کسي که با خدا باشد از همهي بن بستها و از همهي خطرها ميتواند رد شود ولي آن مستکبريني که به قدرت به زور به زر به کبرياييشان تکيه ميکنند آخر کار به زمين ميخورند مرحوم آيت الله بهاءالديني ميفرمودند گول اين مستکبران و قدرتمندان را نخوريد پايان کارشان همه زمين خوردن است همه از بين ميروند نميماند چيزي از آنها ولي انبياء عظام به ظاهر قدرت ندارند ولي نام آنها در دلها و جانها تا قيامت و ابديت خواهد بود فرعون با همهي قدرت و ادعايي که داشت رسيد به رودخانه و در شرف غرق شدن شد وقتي که در حال غرق شدن بود قرآن ميفرمايد که گفت «آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ» گفت الآن من ايمان آوردم به همان خدايي که به بني اسرائيل ايمان آورد ولي دير شده بود خداي متعال ميفرمايد «آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ» الآن که بيخ خرت را گرفتيم ميخواهيم غرقات کنيم آيا الآن ايمان ميآوري؟ لذا توبه بعد از مشاهدهي مرگ فايده ندارد ايمان تا قبل از مشاهدهي مرگ ايرادي ندارد آدم مرگ را نديده لا اله الا الله ايمان بياورد ولي مثل فرعون که دارد سرش ميرود زير آب بگويد لا اله الا الله اين فايده ندارد لذا تا وقتي که انسان مشاهده نکرده است ايراد ندارد لذا سعي بکنيد قبل از اين که به پايان برسيم دست از استکبار کفر و گناه برداريم و با ايمان از دنيا برويم.
شريعتي: در روزهاي بسيار با برکتي هستيم در ايام ماه ذي الحجه ان شاء الله زيارت بيت الله الحرام نصيب همهي بيننده هاي خوبمان شود هر سال مشرف باشند آرزو ميکنم دوستاني که در سرزمين وحي هستند حتما ما را از دعاي خير فراموش نکنند روز عرفه و عيد قربان موضوع بخش آخر صحبتمان است بفرماييد.
حاج آقا فرحزاد: روز پنج شنبهاي که پيش رو داريم هفتم ذي الحجه شهادت امام پنجم ما محمد باقر عليه السلام است که ان شاء الله اهميت دهيم شرکت کنيم خدمتي محضر حضرت داشته باشيم روز شنبه روز عرفه است همين جا خدمت بينندگان عزيز عرض ميکنم که بسيار بسيار روز مهمي است يعني ما در ميان شبها براي انس با خدا و بر آمدن حاجات و ارتباط با خدا مثل شب قدر نداريم در ميان روزها هم براي دعا و نيايش و ارتباط با خدا مثل روز عرفه نداريم من همين جا واقعا اگر مسئولين مملکتي ما ارگانها شوراي انقلاب فرهنگي طرحي پياده بکنند که از ظهر به بعد تعطيلي شود يا ساعت کار کم شود که تمام مردم ما مثل شب هاي احياء محرم صفر بسيج ميشوند که بروند براي دعا و زيارت و توسل از ظهر شنبه حتي مرخصي بتوانيم رد بکنيم آموزشگاههايي که ميتوانند ساعت درسشان را جا به جا بکنند حيف است به ما بگويند فلان ساعت چند ميليارد پول به شما ميدهند براي خيلي مبالغ کمتر ما خودمان را ميکشيم تا برسيم خب دعا اجابت ميشود آن زمان روز عرفه چه عزيزاني که در سرزمين عرفات هستند که آن جا بسيار فوق العاده است چه در کربلا هستند که خدا قسمت کند همهي عزيزان کربلا مشرف شوند اول خدا به زوار قبر اباعبدالله نظر ميفرمايد بعد به حاجي هاي خودش و عزيزاني که در مشاهد مشرفه يا دعاهاي دسته جمعي جاهايي که در دسترس است شرکت ميکنند از ظهر شنبه تا غروب شنبه روز عرفه است قدر بدانيم نالهها گريهها فريادها استغاثهها قطعا بدانيد اثر دارد امام سجاد عليه السلام فرمودند روزي است که خدا به آنهايي که هنوز دنيا نيامدهاند بچه هاي در رحم مادر هم لطف ميکند حيف است که انسان اين روز را از دست بدهد پس ان شاء الله روز عرفه هم چنين شب عرفه هم دعاهايي دارد فراموش نکنيم عيد قربان يکي از مهمترين اعمالاش قرباني کردن است افرادي که مکه مشرف شدند زيارت خانه واجب است براي بقيه هم مستحب موکد است آنهايي که توان دارند يکي از موارد سخاوت قرباني کردن است يکي از موارد بهترين صدقه دادن ذبح گوسفند است و اين ذبح گوسفند آن قدر در روايات ما سفارش شده و اشاره شده روايت زيبايي ديدم که اول قطرهاي از خون گوسفند که به زمين ميرسد خدا صاحب آن گوسفندي که قرباني کرده گناهانش را ميآمرزد خدا اين را دوست دارد و رفع بلا ميکند من خواهش دارم هر چند وقت يک بار آنهايي که تمکن مالي دارند قرباني کردن مستحب است در روز عيد قربان مستحب موکد است.
شريعتي: حتما بايد گوسفند باشد؟
حاج آقا فرحزاد: گوسفند يا شتر و گاو و امثال اينها مرغ ما در روايت نداريم در غير عيد قربان هم حيوان سر ببرد خوب است دو روايت ديدم خيلي جالب و زيبا بود يکي اين که يکي از نزديکان پيغمبر خدا عرض کرد من پول ندارم چه کار بکنم فرمودند برو قرض بکن و قرباني بکن قرض قرباني را خدا ادا ميکند يعني خدا وعده داده که اگر کسي براي قرباني و صدقه دادن و کار خير قرض کرد من قرضاش را ادا ميکنم.
شريعتي: يعني اين قدر مهم است که قرض بکنيم.
حاج آقا فرحزاد: بله قرض بکن و قرباني بکن روايت ديگر راه حل خوبي است بينندگان حتما عمل کنند گفتند ما توان اين که يک گوسفند را قرباني بکنيم نداريم فرمودند اشتراکي انجام بدهد فاميلها همکاران دوستان نفري پنجاه تومان بيست تومان چهل نفر شريک شوند ده نفر شريک شوند بخش کمي را صدقه بدهند اگر نياز دارند بقيه را خودشان استفاده کنند ولي خود اين قرباني کردن و صدقه دادن را خدا خيلي خيلي دوست دارد براي سلامتي امام زمان براي سلامتي ديگران اين صدقاتي است که بلاهاي بزرگ را دفع ميکند اين قرباني بلاگردان ما است.
شريعتي: براي ايام عيد قربان ميتواند طرح خيلي خوبي باشد با توجه به موضوعي هم که شما داديد بحث سخاوت و اهميت صدقه چند نفر با هم جمع شوند و قرباني بکنند.
حاج آقا فرحزاد: از الآن يک نفر باني شود جمع کنند يک گوسفند دو گوسفند در مساجد هم باب شده و خوب است در محل خود ما در مسجد پنج گوسفند ده گوسفند در مساجد يا هيئات ميکشند به خود صاحبانش هم بدهند عيب ندارد يکي از چيزهايي که موارد صدقه است عزيزان توجه داشته باشند عقيقه کردن براي افرادي است که به دنيا ميآيند اين خيلي در روايات ما سفارش شده هر بچه و نوزادي که به دنيا ميآيد در گرو آن عقيقهاي است که براي او انجام ميدهند.
شريعتي: حتي ميگويند اگر انجام ندادند خودشان انجام دهند.
حاج آقا فرحزاد: در روايات داريم يک پيرمردي از پيغمبر خدا سوال کرد من نميدانم که پدر مادرم برايم عقيقه کردهاند يا نه فرمود خودت عقيقه کن روايات متعددي داريم افرادي که سي چهل سال پنجاه ساله است شک دارند بر او عقيقه کردند يا نه ميگويند برو عقيقه کن مستحب است عقيقه کني. ما گاهي اوقات براي دارو درمان دکتر بيمه خسارتها خيلي پول هاي سنگين ميليوني خرج ميکنيم به اين جا که رسيد به اين صدقهاي که قطعا بدانيد از دارو و درمان و بيمه و امثال اينها و تکيه گاهي که براي خودمان درست کرديم اين صدقه دادن است که امواج بلا را برميگرداند دور ميکند يک موقعي من محضر آيت الله بهاء الديني رحمةالله عليه بودم جايي ميرفتيم عيادت يک مريضي اين رانندههايي که ما داشتيم و نوعا رعايت نميکنيم مرحوم آيت الله بهاء الديني نگاه ميکردند و ميفرمودم من بلا ميآيد ولي برميگردد اين طرز رانندگي و اين بي احتياطيهايي که ما ميکنيم هي بلا برميگردد و اين بلاها يا به خاطر دعا هاست که برميگردد يا به خاطر صدقات ما روايت داريم موج هاي بلا را با صدقه دادن برگردانيد حتما آنهايي که تا به حال عقيقه شک دارند برايشان کردند يا نکردند و تمکن مالي دارند يا پدر مادرهايي که براي بچه هايشان عقيقه نکردند تدريجا جمع کنند انجام دهند ما چطور حاضريم به آب و آتش بزنيم خودمان را براي دکتر و دوا و جهاز و تشريفات و مبل و پرده و دکور و اينها خيلي هايش هم ممکن است ضروري نباشد بياييم براي صدقات عقيقه بعضي از محدثين ما واجب ميداند اين قدر رواياتاش تند است اما عموم فقهاي ما ميگويند مستحب موکد است هم عقيقه کردن را جدي بگيريم امر خيري پيش ميآيد مسافرتي زيارتي عروس و دامادي کار خير ازدواج پيش ميآيد يا خانه سازي حتما مقيد باشيم يک گوسفند يا چند گوسفند يا افرادي که کارفرما هستند محل کارشان هر چند وقت يک بار يه خوني بريزند دفع بلاها را ميکنند جلوي چشم زخم را ميگيرد خطرهاي آتش سوزي اتفاقات ناگواري که ميافتد اين بلاگردان آنها ميشود.
شريعتي: اين اختصاص به عيد قربان ندارد هر چند وقت يک بار ميتواند اين اتفاق بيفتد و جمع شوند.
حاج آقا فرحزاد: هر ماهي دو ماه يک بار جمعي که با هم دوست هستند در محل کار در فاميل اين کار خيري که ميخواهند انجام بدهند ما سال هاي قبل خيلي پيامک داشتيم قسم ميخوردند که فقط در عيد قربان به ما گوشت ميرسد اين را خدا دوست دارد اين زيادتر شود بخشياش را به افراد ديگر بدهند به همسايهها فاميل بخشياش را خودشان استفاده کنند بخشي را به فقرا.
شريعتي: خيلي ممنون قطعا بازتاب اين صحبت هاي امروز را در پيامها خواهيم ديد ضمن اين که من در انتهاي برنامه واقعا تشکر ميکنم از همهي دوستان خوبمان که در پيامها ابراز لطف ميکنند. حاج آقا دعا بکنند همه آمين بگوييم.
حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم ميدهيم به محمد و آل محمد از بهترين برکات اين ايام دههي مبارکهي ذي الحجه همهي ما را بهره من بفرما ايام عرفه روز عيد قربان بهترين برکات و الطاف خودت را برهمهي ما نازل بفرما قلب امام زمان را از ما راضي و فرجاش را نزديک و ما را جزء ياران واقعي آقا و مشمول دعاي ايشان قرار بده.
امروز روز دوشنبه است متعلق به امام حسن و امام حسين عليهما السلام السلام عليک يا ابامحمد يا حسن بن علي و السلام عليک يا اباعبدلله.
شريعتي: بسيار ممنون فردا ان شاء الله مهمان خانهي شما با حاج آقاي حسيني خواهيم بود. سلام ميگوييم به آقايمان عرض ميکنيم
از بادهاي نگه دل ما را خراب کن * * * بر تاک ماندهايم تو ما را خراب کن
السلام عليک يا ابا عبدالله.