اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

93-06-17-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد -تقوا و خير و بركت در زندگي

معرفی برنامه

برنامه سمت خدا

موضوع برنامه: آثار تقوا و خير و بركت در زندگي

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش 93/06/17


بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين


دلم به عشق تو باز آن چنان که مي‌داني است * * * به شوق صحن و سرايت شبم چراغاني است

دوباره در نفسم مي‌دوند آهوها * * * درون سينه‌ام انگار دشت حيراني است

دلم عجيب گرفته‌است رو به پنجره‌ات * * * هواي عاشقي‌ام تا هميشه باراني است

مگر نسيم تو هر صبح بشکاردمان * * * اگر نه حاصل اين بادها پريشاني است

به شوق خلوتي از آن ضريح شش گوشه‌است * * * که گاه گوشه‌ي صحن تو سوز پنهاني است

هميشه شاعرتان بوده‌ام حرم به حرم * * * کبوتر غزلم لهجه‌اش خراساني است

زبان مادري عاشقان دل تنگت * * * همان نگاه غريبانه‌اي که مي‌داني است


شريعتي: السلام عليک يا علي بن موسي الرضا المرتضي سلام مي‌گويم به همه‌ي هم وطنان خوبمان ايام ميلاد پر نور و سرور حضرت امام رضا عليه السلام امام رئوف مبارک باشد خيلي خوشحاليم با سمت شما همراه شما هستيم و خدمت آقاي فرحزاد سلام عليکم و رحمة الله خيلي خوش آمديد

حاج آقا فرحزاد: عليکم السلام و رحمة الله خدمت شما همکاران و همه‌ي بينندگان خوب و عزيز عرض سلام دارم ايام فرخنده و خجسته‌ي ميلاد با سعادت ولي نعمتمان امام رضا عليه السلام را خدمت همه تبريک و تهنيت عرض مي‌کنيم از اين که اين ايام جشن گرفتند شادي کردند خدمت کردند که اين نکته را اشاره کرديم که فکر نکنيد که فقط در عزا مثلا 28 صفر دهه آخر صفر خيلي عزاداري و هزينه مي‌کنند اطعام مي‌کنند در تولد‌ها هم جشن بگيرند شادي بکنند اطعام کنند ثوابش کمتر از آن ايام نيست فرمود شيعيان ما از زيادي سرشت طينت ما خلق شده‌اند در شادي ما شاد هستند ان‌شاء‌الله که دل هايتان به برکت اين ميلاد با سعادت شاد باشد ماه ذي القعده متعلق است به علي بن موسي الرضا و آن‌هايي که مشهد مشرف هستند به همه دعا بکنند اين نکته را عرض مي‌کنم خواهش دارم از عزيزاني در بستگانشان هنوز کساني هستند به زيارت امام هشتم مشرف نشدند يا ده بيست سال است به خاطر مشکلات يا هزينه‌هايي که دارد مشرف نشده‌اند من خواهش دارم بعضي‌ها هم رج انداختند دائم مي‌روند زيارت ماهي يک بار هفته‌اي يک بار ما نمي‌گويم نروند خدا وکيلي دل دوست داران امام رضا را شاد بکنيد من از دوستاني که در امر خيريه‌ها هستند پيشنهاد دارم خيريه‌هايي تشکيل شود براي افرادي که تا به حال مشهد يا کربلا يا مدينه يا عمره نرفتند چه ايرادي دارد ما که همه نوع کار خير انجام مي‌دهيم اين هم کار خيري است چه بسا با رفتن اين زيارات مشکلاتشان حل مي‌شود و آرامش روحي پيدا مي‌کنند آن‌هايي که باني مي‌شوند براي رفتن ديگران چند برابر قطعا ثواب مي‌برند.

شريعتي: ما خودمان فکر مي‌کنيم محروم شده‌ايم و بقيه‌استفاده کرده اند.

حاج آقا فرحزاد: نه اين طور نيست شما کسي را اگر باني مي‌شويد برود زيارت که من خواهش دارم از بيننده‌هايي که تمکن مالي دارند همين الآن بررسي کنند در دوستان بستگان فاميل شناسايي کنند اگر شما باني شديد کسي را فرستاديد براي زيارت اولا ثواب زيارت به خود شما هم است بدون اين که از ثواب آن کسي که مي‌رود کم شود دوما دل دوستدار اهل بيت را شاد کرديد اين ثواب فوق العاده‌است و سوم هم دل امام رضا يا آن کسي که به زيارت او فرستاديد شاد مي‌شود که قطعا ثواب چندين برابر خواهد داشت ضمانت مي‌دهيم به شما ثواب و درجه بدهند اين امر خير را هم عزيزان هم به صورت خيريه‌هاي دسته جمعي و هم به صورت انفرادي عمل بکنند که دل اهل بيت و دوستانشان شاد شود.

شريعتي: ان‌شاء‌الله امسال هم الحمدلله ايام ولادت امام رضا و ايام دهه‌ي کرامت هم خيلي پر رنگ بود و پر برکت ان‌شاء‌الله همه‌ي آن‌هايي که دست داشتند در اين شادي و برپايي مراسم جشن ماجور باشند در ذيل بحث خير و برکت در زندگي به بحث تقوا رسيديم آثار و برکات آن را حاج آقا گفتند و نکات بسيار خوبي که مي‌توانيد به سايت ما مراجعه کنيد samtekhoda3.ir فايل‌هاي صوتي و متني‌اش وجود دارد . اگر نکاتي ديگري از بحث تقوا باقي مانده بفرماييد.

حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. يک نکته‌ي کوتاهي درباره‌ي تقوا عرض بکنم ما حدود دو سه ماه در موضوع تقوا صحبت کرديم اگر ساليان سال هم صحبت شود زياد نيست واقعا موضوع تقوا فکر مي‌کنم که اساسي‌ترين موضوعي است که در قرآن و روايات ما به آن اشاره شده نماز جمعه لازم است خطيب جمعه راجع به تقوا سفارش بکند و مردم را وادار يعني انگيزه‌ي تقوا در مردم ايجاد شود روح تقوا در مردم ايجاد شود اين نکته‌اي که مي‌خواهم عرض کنم اين است که بدانيم بدون تقوا کارهاي ديگر به ثمر نمي‌رسد علم بدون تقوا کسي خيلي درس خوانده خيلي سواد دارد اما تعهد ندارد خائن است تقوا يعني اين که متعهد باشد خائن نباشد اين آقا متخصص است اما تعهد ندارد بي‌راهه مي‌رود تقوا ندارد مردم را از بين مي‌برد يا اجحاف مي‌کند يا ظلم مي‌کنم کنار تمام شغل‌ها تمام کارها تمام کرامات تمام هنر‌ها تقوا بايد باشد تقوا چيزي نيست که تعبيري که اميرالمومنين فرمودند که التَّقْوَى لَا عِوَضَ عَنْهُ وَ لَا خَلَفَ فِيه‏ جايگزين ندارد تقوا يک چيز ضروري است ترس از خدا و خويشتن داري و گناه نکردن جزء ضروريات است کسي عبادت خيلي مي‌کند ولي تقوا ندارد همه‌ي عبادت هايش زايل مي‌شود شيطان شش هزار سال عبادت کرد ولي تقوا نداشت کسي علم زياد داشته باشد تقوا نداشته باشد فايده ندارد کسي هنر دارد ولي تقوا ندارد اين بي‌تقوايي خود و ديگران را در مسير باطل قرار مي‌دهد هر رشته هر برنامه هر کار اجتماعي پيمان‌ها عهد‌ها فقط تقواست که متعهد مي‌کند آدم را که پايبند باشد و به وظيفه‌اش عمل کند.

شريعتي: بماند از اين که اگر تقوا نباشد کارش به درد آن طرف نمي‌خورد.

حاج آقا فرحزاد: بله قبول نمي‌شود هم پيش خدا هم در  دنيا اگر تقوا تعهد نباشد وفاي به عهد نباشد کارش ماندگار نمي‌شود نه اين جا نه آن جا رزق و روزي‌اش بي‌برکت مي‌شود خير در زندگي‌اش نمي‌بيند از عمرش از مالش از جانش يک روايت زيبايي ديدم امام صادق عليه السلام يک کسي مشورت کرد که من دخترم را به چه کسي بدهم امام صادق فرمودند دخترت را به آدمي که با تقوا باشد بده شرط تقوا اساسي‌ترين شرط تقواست بعد اشاره کردند حضرت فرمودند اگر شخصي که مي‌آيد داماد شما مي‌شود اگر مهر و محبت دخترت را در دلش باشد پيوند قلبي باشد به هم عشق بورزند که خيلي مهم است مشکلي ندارند فرمودند اگر هم مهر و محبت دخترت به دل داماد ننشيند بعضي مواقع پيش مي‌آيد قلبا دوست ندارد چون باتقوا است تعهد و تقوا ندارد ظلم نمي‌کند اجحاف نمي‌کند هزينه‌اش را مي‌دهد خدمت مي‌کند کم فرزندت را نمي‌گذارد اگر او محبتي نباشد آدم با تقوايي است ظلم نمي‌کند اذيت نمي‌کند آدم‌هاي باتقوا رنج به مردم نمي‌دهند آزار نمي‌دهند اذيت نمي‌کنند خود اين که اين حديث را شايد بارها خوانده‌ايم پيغمبر عظيم الشان فرمودند بالاترين جهاد‌ها اين است که انسان صبح بکند همت‌اش اين باشد که آزار و اذيتش به کسي نرسد خود اين پيشرفت خيلي مهمي است که انسان خيرش به ديگران برسد ضرر و شرش به ديگران نرسد ان‌شاء‌الله اميدواريم تقوا که پرهيز از گناه‌است و خدا ترسي در همه‌ي عزيزان باشد دعا کنيم ما هم جزء متقين باشيم در اين مسير قرار بگيريم يکي از چيزهايي که سوال هم زياد شده اين نکته را اشاره کنيم بد نيست بسيار پيام داريم چرا دعا مي‌کنيم اجابت نمي‌شود انقدر دعا خوانديم چه کار کرديم اين ده بيست جواب دارد يکي از جواب‌هايي که نسبتا مهم است اين است که از امام صادق عليه السلام پرسيدند چرا ما دعا مي‌کنيم اجابت نمي‌شود فرمودند قرار داد که يک طرفه نمي‌شود خداي مهربان فرموده «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» (غافر/60) دعا کنيد من اجابت کنم اما در جاي ديگر فرموده «وَأَوْفُواْ بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِکُمْ» (بقره/40) قرارداد که يک طرفه نيست شما به عهدتان عمل کنيد من هم به عهدم عمل مي‌کنم البته اين يک جواب است ممکن است بعضي‌ها بگويند ما تقوا را مراعات کرديم آن جا جواب دارد اما خيلي‌ها در تقوا کميتشان لنگ است نمي‌شود که بگوييم خدايا تو هر چه مي‌گويي ما گوش نمي‌دهيم امر و نهي تو را عمل نمي‌کنيم ولي ما هر چه مي‌گوييم تو گوش بده يک نواخت من فلان مي‌خواهم خدا بگويد چشم خيلي هايش را مي‌گويد چشم اگر نگويد زندگيمان لنگ مي‌شود هيچ دعايي بي‌پاسخ نمي‌ماند منتها به وقتش اگر اين دنيا نشد در آخرت يا به همان اندازه بلا دفع مي‌کنند ثواب مي‌دهند درجه مي‌دهند.

شريعتي: يعني يک بار هم گفته‌ايم شايد که ما با دعا کردنمان حاجتمان را نگيريم ولي دعايمان به‌استجابت خواهد رسيد.

حاج آقا فرحزاد: بله قطعي است جوابش را مي‌دهند حداقل يک اجابت خيلي راحت شما لحظاتي با خدا صحبت کرديد شما يا رب گفتي يا الله گفتي دعا گفتي با خدا با امام رضا صحبت کردي خود اين بالاترين اجابت است که حاجت من باعث شده من با خدا گفتگو کنم آن لحظه گناه نکنم.

شريعتي: اگر چه حاجت ظاهري خودمان را نگيريم.

حاج آقا فرحزاد: روايت زيبايي در عده الداعي است خدا بعضي‌ها را دوست دارد به ملائکه مي‌گويد آن حاجتش را عقب بيندازيد من دوست دارم با من صحبت بکند يا رب بگويد مفاتيح را زير و رو بکند يک کسي را دوست ندارد گاهي مي‌گويد زود کارش را بيندازيد با من حرف نزند قطعا بدانيد خداي مهربان از همه به ما مهربان‌تر است هيچ چيزي را بي‌پاسخ نمي‌گذارد ولي يکي از شرايط اجابت دعا که زود به حاجت برسيم تقوا داشته باشيم به عهدمان عمل کنيم خدا هم به عهدش عمل مي‌کند.

شريعتي: بحث تقوا بحث دامنه داري است دوستان مراجعه بکنند به صحبت‌هاي پيشين حاج آقا آثار و برکات تقوا. امروز برسيم در ذيل بحث ما چه عوامل ديگري مي‌تواند زندگي ما را پر خير و برکت کند.

حاج آقا فرحزاد: يکي از چيزهايي که در روايات ما زياد و آيات قرآن تاکيد شده که برکت زا است و اصلا زياد مي‌کند مايه‌هاي عمرمان زندگي‌مان را و خير را زياد و فراوان مي‌کند احسان و خير رساندن به ديگران است ما واژه‌اي را انتخاب کرديم که چند مجموعه را زير مجموعه‌ي اين بياوريم در قالب اين که انسان صدقه مي‌دهد آبروي کسي را باز مي‌کند گره از کار کسي باز مي‌کند احسان به ديگران انفاق خير رساندن به ديگران احسان به ديگران چيزي است که بسيار خير و برکتش فوق العاده‌است.

شريعتي: خير برساني به تو خير خواهد رسيد.

حاج آقا فرحزاد: بله خير فوق العاده خواهد رسيد شما يک گره باز مي‌کنيد خدا هزار‌ها گره از شما باز مي‌کند نمونه‌هاي زيادي داريم در قالب روايت و آيه و داستان عرض مي‌کنيم در چندين آيات قرآن بعد از تقوا سفارش به احسان و خير رساني به ديگران شده مثلا «إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ» (نحل/128) اين معيت خيلي مهم است خدا با چه کساني است خدا به يک معنا با همه‌ي موجودات است و آن عام است ولي در سفره خصوصي حمايت مي‌کند آن‌ها را در کنف خودش حفظ مي‌کند خدا با آن‌هايي است که تقوا پيشه مي‌کنند و کنار تقوا احسان مي‌کنند يا آياتي که درباره‌ي متقين داريم علامتي براي متقين بيان شده که خيلي آيات زيبايي هم است من فقط اشاره مي‌کنم خداي مهربان مي‌فرمايد «وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ» (آل عمران/133) سرعت و سبقت در مسائل مادي و دنيايي چيز خوبي نيست آدم با آرامش برود دنبال دنيا با اطمينان و آرامش سرعت و سبقت و مسابقات مسائل مادي و چيزهايي که ارزش معنوي ندارد سرعت و سبقتش خوب نيست و حتي سرعت و سبقت در رفت و آمد‌ها کار خوبي نيست آدم بايد آرام برود ولي در مسائل معنوي خيلي خوب است مسابقه بگذارد از همه بيشتر محبت کند از همه بيشتر احسان بکند از همه بيشتر کارهاي خير بکند از همه بيشتر توبه کند به سوي خدا برگردد سرعت در توبه بهشت و کارهاي خوب خيلي خوب است وقت تلف نکند با شتاب برود سرعت بگيريد به آمرزش خدا چيزهايي که وسايل آمرزش است و بهشتي که مساحتش به اندازه‌ي آسمان‌ها و زمين است عرض يعني مساحت نه اين که عرض در مقابل طول بهشتي که مساحتش به اندازه آسمان‌ها و زمين است اين عجيب است که بهشت خدا چقدر بزرگ است ما کره‌ها و کهکشان‌هايي داريم که هزاران برابر بزرگ‌تر از زمين و کهشکان راه شيري است حال اين چيست مهمان خانه‌ي خدا حتما بدانيد جهنم کوچک است زود پر مي‌شود خيلي غصه‌ي جهنم را مي‌خورند من تعجب مي‌کنم به ما مي‌گويند هي از جهنم بگو بزرگي مي‌گفت من پاي منبر کسي بودم هميشه از جهنم مي‌گفت گفتم مردم که در جهنم هستند مشکلات و گرفتاري‌ها و سختي‌ها و ناهمواري‌ها از بهشت بگو يک نفسي بکشيم بياييم بيرون در دعاي کميل هم مي‌خوانيم که أَقْسَمْتَ أَنْ تَمْلَأَهَا مِنَ الْكَافِرِينَ‏ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ خدايا تو قسم خوردي جهنم را پر کني اما از که؟ از کافرين نه از مومنين نه از دوستان اهل بيت نه از آن‌هايي که متقي و خوب‌اند خدا در اين دنيا مي‌ترسند کار بد نمي‌کنند خدا آن جا به آن‌ها امنيت مي‌دهد اين قدر داعشي‌ها شمر‌ها و دشمنان اهل بيت است که مي‌روند جهنم و ان‌شاء‌الله جاي ما نباشد بعضي‌ها مي‌گويند خدا در قرآن قسم خورده جهنم را پر مي‌کند جهنم کوچک است زود پر مي‌شود جهنم زندان خداست بهشت مهمان خانه‌ي خداست من خوشم آمد يکي از شخصيت بزرگ مملکتمان سفارش کردند زندان‌ها را توسعه ندهيد چون توسعه دهيد معنايش اين است مجرم و جرم زياد مي‌شود بياييم کارهاي فرهنگي کارهايي که بهشت زا است زياد کنيم نه اين که زندان‌ها را آماده کنيم براي جرم و جُرم گيري خدا قسمت خورده جهنم را پر مي‌کند اما از کافرين و اين بشارت بزرگ از جهنم هزار هزار ميليون ميليون خدا مي‌آورد بيرون ولي از بهشت هيچ کسي را بيرون نمي‌آورد بهشت به مراتب از جهنم بزرگ‌تر است اين آيه‌ي قرآن است بهشت مساحتش به اندازه آسمان‌ها و زمين است اهل دل و اهل معنا بياناتي دارند بهشت به اندازه باطن اين عالم است چه حقيقتي است اين معراجي است که پيغمبر ديده‌اند نمي‌دانيم بايد برويم ببينيم سبقت بگيريد به بهشتي که مساحتش به اندازه آسمان و زمين است اين مال چه کسي است؟ اين بهشت مهمان خانه‌ي خدا که يک نفر مومن روايت داريم در بهشت همه‌ي اهل بهشت را مهمان کند هيچ زحمتي هم نمي‌بيند ما يک مهماني بگيريم دردسر دارد در خانه جا نيست بايد تالار بگيريم هزينه دارد اما روايت داريم يک مومن در بهشت مي‌تواند تمام اهل بهشت را بدون اين که زحمت و دردسري ببيند مهمان کند همه چيز محياست حديث عجيبي است يک فرشته‌اي به خداي متعال گفت من مي‌خواهم بهشت را ببينم طولش چقدر است خدا گفت نمي‌تواني آن مهمان خانه‌ي خداست و به اندازه‌ي کرامت و بزرگي خداست اصرار کرد از خدا اجازه گرفت شروع کرد به پرواز کردن با سرعتي که فرشته دارد مدتي پرواز کرد گفت به وسط هايش رسيده ام؟ فرمود تو از خانه‌ي يک مومن رد نشده‌اي اين عجيب است اگر آيه‌ي قرآن نبود «عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ» (آل عمران/133) اين بشارتي بود که خدا به برکت امام هشتم بر زبان ما جاري کرد ولي اين بهشت مال متقين است بياييم در وادي تقوا هر چه قدر که مي‌توانيم عواملي که باعث رسيدن به تقوا است را قبلا عرض کرديم خب متقين چه کساني هستند؟ دنبال اين آيه متقين را خدا وصف مي‌کند «الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء» (آل عمران/134) اولين علامتي که براي متقين در اين آيه بيان شده انفاق است خير رساندن به ديگران انفاق را هم ان‌شاء‌الله مي‌گوييم.

شريعتي: الآن چشم انداز کلي مي‌گوييد بعد وارد جزئيات مي‌شويد؟

حاج آقا فرحزاد: بله ان‌شاء‌الله انفاق نه فقط در مال حتي آن‌هايي که دارند بايد کم‌اش هم شده بدهند که متقين کساني هستند، چه در حالت خوشي و راحتي و داشتن و چه در حالت بلا و گرفتاري و نداشتن و مشکلات معنوي ظاهري باطني يعني در هر حالي چه در خوشي چه در ناخوشي چه در رفاه چه در غير رفاه چه در داشتن چه در نداشتن چه موقعي که وضعشان خوب است چه وقتي که وضعشان خوب نيست انفاق را نبايد ترک کنيد فقيرترين افراد هم انفاق کند يک روايت زيبايي ديدم در اصول کافي امام صادق عليه السلام فرمود ثَلاثٌ مَنْ اَتَى اللّه‏ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللّه‏ لَهُ الْجَنَّةَ سه چيز است که اگر کسي يکي از اين‌ها را داشته باشد خدا بهشت را برايش واجب مي‌کند معمولا ما در روايات براي امري اگر پنج تا آورده‌اند بايد پنج تايش باشد اگر چهار تا باشد چنين و چنان مي‌شود ولي حضرت اين جا گفته‌اند اگر يکي از اين سه تا باشد خدا بهشت را برايش واجب مي‌کند اولي‌اش اَلاْنْفاقُ مِنْ اِقْتارٍ يعني با اين که تنگ دست است باز هم انفاق مي‌کند حالا کمتر نمي‌گوييم زياد اگر کسي در حالت شدت فقر و نداري باز هم انفاق مي‌کند خدا به او لطف و محبت مي‌کند نداري اما کم هم شده انفاق کن در روايت داريم ولو نصف خرما يا يک ليوان شربت دومي‌اش وَ الْبِشْرُ لِجَميعِ الْعالَمِ با همه خوش رو باشد موارد استثنائي است يک کسي در حالت جنگ است به منکر اگر کسي با ترش رويي باعث شود منکر برداشته شود مي‌گويند عيبي ندارد ولي به عموم خلق هميشه بشاش باشد متبسم باشد خندان باشد خوشرويي و گشاده رويي برخورد شادابانه با همسر با اولاد با فاميل بعضي‌ها همه‌اش اخم دارند و عبوس و چهره در هم دارند روي خوش آدم نمي‌بيند از اين‌ها به ياد مشکلات مي‌افتد بعضي‌ها هميشه بشاش و خندان‌اند، مومن اگر غم و غصه‌اي داشته باشد در قلبش نگاه مي‌دارد ولي بشارت و شادابي‌اش را براي ديگران. بزرگي کلام قشنگي دارد مي‌گويد شما ناراحتي هايت را براي ديگران اظهار مي‌کني اگر دوست هستند ناراحت مي‌شوند اگر دشمن هستند خوشحال مي‌شوند پس ايشان مشکلاتش را نگاه دارد تا هر چه قدر مي‌تواند خوشي هايش را انتقال بدهد به ديگران حتي دشمن هم چه بسا با حرف خوب عوض شود ما معتقديم در حالت کلي اين است که برخورد خوب داشته باشيم پس يکي‌اش انفاق در عين تنگ دستي باز هم انفاق بکند خير و برکت به او سرازير شود دوم خوشرويي به عموم و سوم  وَ الاِنْصافُ مِنْ نَفْسِهِ يکي از اين‌ها بهشت را واجب مي‌کند البته اين‌ها کار مشکلي است يعني که انسان در روابطش مرحوم آقاي دولابي مثال مي‌زدند مي‌گفتند نوعا آدم‌ها اين طور هستند دو نفر بودند هفت سيب به اين‌ها دادند گفتند هفت تا را با هم تقسيم کنيد استفاده کنيد اين بنده خدا يکي‌اش ناتو و بد جنس بود يک سيب آن طرف يکي آن طرف سه تا آن طرف سه تا اين طرف يکي وسط ماند گفت ما که داريم جدا مي‌شويم اگر نصف کنيم سيب زايل مي‌شود يکي را تو برداري من پکر مي‌شوم من بردارم تو پکر مي‌شوي پس هر هفت تايش مال من بي‌انصافي در دنيا کولاک مي‌کند چرا ما بايد پنج ميليون هفت ميليون پرونده در سال داشته باشيم اين مال بي‌انصافي است چرا اين قدر در خانواده‌ها روابط تيره تار باشد بي‌انصافي است من خودم را جاي همسرم بگذارم او دارد کار مي‌کند او هم جاي شوهر حساب کند که اين شوهر زحمت مي‌کشد کار مي‌کند انصاف خيلي مهم است يک تصادف که مي‌شود اين مي‌گويد حق با من است او مي‌گويد حق با من است اگر بين دو نفر دعوا شود فاميل من مي‌گويد حق با من است حزب من جناح من انصاف خيلي مهم است.

شريعتي: در حالي که در يک لحظه خلوت با خودشان مي‌فهمند که حق با چه کسي است.

حاج آقا فرحزاد: بله داوري‌هايي که در تيم‌ها فوتبال داريم چقدر بي‌انصافي مي‌کنند داور را مي‌بينند افراد را مي‌بينند حق به اين تيم بدهد انصاف خيلي مهم است به دوست و دشمن اگر کسي واقعا در همه‌ي مراحل من‌اش را بگذارد کنار کسي مي‌تواند انصاف کند که من‌اش را بگذارد کنار خودش را کنار بيگانه‌ها بگذارد خودش را بگذارد جاي طرف اگر تيم مقابل هم برد خوشحال شود انصاف اين است همه‌اش ما ببريم؟ يک طرف تيم مقابل انصاف خيلي سخت است خيلي سنگين است چيزي است که امام صادق مي‌فرمايد بهشت را واجب مي‌کند پس فرمود سه چيز است اگر در کسي باشد اولي انفاق در تنگ دستي است خيلي مهم است عزيزاني که تنگ دست‌اند اگر کسي مبلغ ناچيزي انفاق کنند ميليون برابر ثواب مي‌برد مثل اين است که يک ميلياردر يک ميليارد انفاق کند ثواب همان را به او مي‌دهند دوم گشاده رويي خوش رويي صورت متبسم خندان با همه خصوصا خانواده در همه‌ي حالات و سوم انصاف در همه‌ي مراحل.

شريعتي: بعضي از خانم‌ها گله مي‌کنند آقايان در خانه به ما اخم مي‌کند هميشه اما در بيرون با دوستانش مي‌گويد مي‌خندد هميشه.

حاج آقا فرحزاد: اين معضلي است اتفاقا ديروز خدا توفيق داد شاهچراغ بودم شيراز دعا گو هستيم وعده‌اي که با عزيزان سمت خدا داريم به نيابت همه‌ي عزيزان هم دعا زيارت نماز جلسه خانوادگي ما را دعوت کردند اکثر نامه‌ها و کاغذ‌هايي که آمده بود همين است که همسر ما در بيرون خيلي خوش برخورد و گشاده رو است و همه‌ي اخم‌ها مال ما است يا مي‌آيد يا پاي کامپيوتر است يا با موبايلش است نمي‌گويد با زن و بچه خوش برخورد بايد بود پيامبر خوش برخورد بودند هر روز دست نوازش به سر نوه هايشان مي‌کشيدند اين عادت خوبي است آرامش مي‌دهد سکونت مي‌دهد خوش برخوردي يک موقع مهماني آمد منزل ما خيلي خوش رو و خوش چهره بود سلام حاج آقا قربانت بروم يکي از آشناهاي ما آن جا بود اين طوري آدم سلام عليک کند خستگي طرف برطرف مي‌شود اين صفت الحمدلله در شما است هميشه با روي خوش سلام عليک مي‌کنيد.

شريعتي: خواهش مي‌کنم بسيار ممنون نکات خيلي خوبي شنيديم خيلي هم پر روايات ان‌شاء‌الله اين روايات نور زندگي همه ما باشد به قرار روزانه‌مان مي‌رسيم محضر قرآن کريم بازمي گرديم در ادامه همراه شما خواهيم بود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم

كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُم بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُم بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا أُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ?69? أَلَمْ يَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَقَوْمِ إِبْرَاهِيمَ وَأَصْحَابِ مَدْيَنَ وَالْمُؤْتَفِكَاتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانَ اللَّـهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ?70? وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّـهُ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ?71? وَعَدَ اللَّـهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّـهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ?72?

ترجمه:

[همه شما منافقان و کافران در نفاق و کفر] مانند کساني هستيد که پيش از شما بودند؛ آنان از شما نيرومندتر و اموال و فرزندانشان بيشتر بود؛ آنان از سهمشان [که در دنيا از نعمت هاي خدا داشتند در امور باطل] بهره گرفتند؛ پس شما نيز از سهمتان همان گونه که آنان از سهمشان بهره گرفتند بهره گرفتيد، و به صورتي که [آنان در شهواتشان] فرو رفتند فرو رفتيد؛ اينانند که اعمالشان در دنيا و آخرت تباه و بي اثر است و در حقيقت اينانند که زيانکارند. (??) آيا خبر کساني که پيش از آنان بودند به اينان نرسيده؟ خبر قوم نوح و عاد و ثمود و قوم ابراهيم و اصحاب مدين و شهرهاي زير و رو شده [قوم لوط] که پيامبرانشان براي آنان دلايل روشن آوردند [ولي نپذيرفتند]؛ خدا بر آن نبود که به آنان ستم ورزد، ولي آنان بودند که همواره بر خود ستم مي کردند. (??) مردان و زنان با ايمان دوست و يار يکديگرند؛ همواره به کارهاي نيک و شايسته فرمان مي دهند و از کارهاي زشت و ناپسند بازمي دارند، و نماز را برپا مي کنند، و زکات مي پردازند، و از خدا و پيامبرش اطاعت مي نمايند؛ يقيناً خدا آنان را مورد رحمت قرار مي دهد؛ زيرا خدا تواناي شکست ناپذير و حکيم است. (??) خدا به مردان و زنان با ايمان بهشت هايي را وعده داده که از زيرِ [درختانِ] آن نهرها جاري است؟ در آن جاودانه اند، و نيز سراهاي پاکيزه اي را در بهشت هاي ابدي [وعده فرموده] و هم چنين خشنودي و رضايتي از سوي خدا [که از همه آن نعمت ها] بزرگ تر است؛ اين همان کاميابي بزرگ است. (??)

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شريعتي: خيلي خوشحاليم در خدمت شما هستيم زندگي نور شما منور به نور اهل بيت و مزين به نور قرآن ان‌شاء‌الله خداوند به همه‌ي مريض‌ها شفا عنايت کند نکته‌ي صلوات را حاج آقا بفرمايند.

حاج آقا فرحزاد: در روايتي از کافي است از امام صادق عليه السلام بعد از اين که مي‌فرمايد کسي يک بار صلوات بفرستد خدا و هزار صف از ملائکه به او درود مي‌فرستند و موجودات عالم به او درود و صلوات مي‌فرستند پايانش تهديد عجيبي است براي آن‌هايي که به صلوات اهميت نمي‌دهند مي‌گويند اين کار عوامان است امام صادق عليه السلام فرمودند فَمَنْ لَمْ يَرغَبْ فِي هذا فَهُوَ جاهِلٌ مَغْرورٌ، قَد بَرِئَ اللهُ مِنهُ وَرَسولُهُ وَأهلُ بِيتهِ خيلي تهديد بزرگي است در کافي است کسي که رغبت به صلوات نشان ندهد نه تنها نفرسد با ميل و اشتياق نفرستد اين آدم جاهل است مغرور است قول خورده‌است خدا از او بيزار است پيغمبر بيزار است اهل بيت بيزارند از کساني که بي‌رغبت هستند به صلوات بر محمد و آل محمد

شريعتي: ان‌شاء‌الله صلوات هايمان هم با اشتياق باشد. اشاره قرآني را هم بفرماييد

حاج آقا فرحزاد: در آيه 70 از سوره مبارکه توبه همان طور که صفحه‌ي قبلي مي‌گويد منافقين و منافقات زن‌ها و مرد‌هاي منافق امر به بدي و منکر مي‌کنند و نهي از خوبي مي‌کنند در مقابل مومنين بر عکس‌اند مومنين و مومنات بعضي هايشان ولي بر ولي ديگر‌اند يک بزرگي مي‌فرمايد قبل از اين که خدا امر کند که علامت مومن اين است که امر به معروف مي‌کنند قبلش گفته خدا بعضي را ولي بعضي ديگر قرار داده خدا که به شما لطف کرده پدر شدي مادر شدي برادر بزرگ‌تر شدي مومن شدي مربي شدي استاد شدي متقي شدي مي‌خواهي به يک گناه کار امر کني يا به بي‌نماز بگويي نماز بخوان خدا تو را ولي او قرار داده ولي کسي است که او را دوست بدارد و دلسوز او باشد چون بعضي مواقع ما روي حالت طلبکارانه و من خوبم و تو بدي من بهشتي‌ام تو جهنمي هستي خاک بر سرت نعوذ بالله حالت شماتت حالت اهانت حالت جسارت و تحقير نه بايد به حالت ولي باشد ولي کسي است که دلسوز است با حالت خيرخواهي مثل طبيبي که مي‌خواهد مريض را درمان کند روي سرش نمي‌زند در موارد خاص بايد طرف را شلاق زد اراذل و اوباش را همين‌ها هم از روي دلسوزي است نه از روي کينه و انتقام جويي از روي اين است که مي‌خواهيم او را نجات دهيم قبل از اين که بگويد امر به معروف مي‌کنند مي‌گويد مومنين بعضي ولي ديگر‌اند با محبت بايد برخورد کنند

شريعتي: خيلي ممنون نکات پاياني شما را مي‌شنويم

حاج آقا فرحزاد: بحث جديدي که شروع کرديم بحث انفاق و احسان به ديگران که بحث مفصلي است و کاربردي هم است گير خيلي از خانواده‌ها همين‌ها است احسان و انفاق ضعيف است اگر اين قوي شود همه‌ي مشکلات حل مي‌شود چون اين ماه ماه ذي القعده متعلق است به امام هشتم و 23‌ام اين ماه زيارت مخصوص آقا و 25‌ام روز دحو الارض باز زيارت آقا سفارش شده دريغم آمد عرض ارادتي خدمت آقا داشته باشم چون ولي نعمت ما هستند و مملکت ما زير سايه اين امام بزرگوار است يکي نماز ذي القعده که هفته‌هاي قبل دوستان اشاره کردند چون بعضي عزيزان دو شنبه‌ها ممکن است ببينند خيلي جدي بگيرند سفارش بزرگان اهل سلوک عرفان آثاري که اين نماز دارد خيلي فوق العاده‌است مثلا با ايمان انسان از دنيا مي‌رود اين خيلي مهم است خصماء او را خدا روز قيامت از او راضي خواهد کرد اکثر ما گير حق الناسيم البته معنايش اين نيست کسي اين نماز را مي‌خواند بدهي مردم را ندهد سوء استفاده نشود اما اگر جايي کم آورديم اين باعث مي‌شود طلبکار‌ها را خدا به دلشان مي‌اندازد از ما راضي شوند اين نماز باعث مي‌شود توبه انسان قبول شود خودش خانواده‌اش ذريه و پدر مادرش را خدا راضي مي‌کند و مي‌آمرزد قبرش را وسيع و نوراني مي‌کند به راحتي از دنيا مي‌ميرد بعضي‌ها ده سال بيست سال چطور جان مي‌کنند اين قدر سختي‌ها را مي‌بينند تا از دنيا بروند اما بعضي‌ها راحت از دنيا مي‌روند اين خيلي مهم است وسعت رزق هم مي‌آورد بعضي‌ها دنبال وسعت رزق و برکت هستند اين نماز را يک دفعه هم بخوانند کافي است يک هفته هم بخوانند نماز ماه ذي القعده يک ربع وقت مي‌برد وضو مي‌گيرند غسل مي‌کنند دو دو رکعتي اين نماز را فراموش نکنند روايت زيبايي ديدم هديه‌اي باشد از امام هشتم به همه‌ي بيننده‌ها در روايت داريم امام هشتم سلام الله عليه فرمودند من پدرم امام هفتم موسي بن جعفر را خواب ديدم و خود امام در روايت مي‌فرمايد خواب امام مثل بيداري است مثل وحي مي‌ماند داخلش قاطي و توهم ندارد پدر بزرگوارم به من اين را بيان فرمودند فرزندم اگر دچار بحران گرفتاري مشکلات شدي اين دو نام خدا را زياد تکرار بکن عزيزان زير نويس سريع بتوانند بکنند خيلي کار خوبي است يا رئوفُ يا رحيم دو اسم خداست که برگرفته از رحمت و مهرباني و لطف است عدد هم نداره صد بار دويست بار هزار بار ممکن کسي با کمتر گفتن مشکلش حل شود يا بعضي‌ها بيشتر بگويند همين که مشغول به ذکر خدا هستند دل را آرام مي‌کند مشکلاتشان برطرف مي‌شود يا رئوفُ يا رحيم همين الآن هم اگر چند بار بگويند حفظ مي‌شوند. نمي‌دانم چقدر وقت است يک خاطره‌ي خيلي کوتاه عرض مي‌کنم مرحوم ايت الله بيد آبادي از علماي بزرگ اصفهان بوده آقاي شهيد دستغيب بعضي از داستان هايش بوده در داستان‌هاي شگفت صاحب کرامت بوده با مادرش هفتاد هشتاد سال قبل حرکت مي‌کند از اصفهان به زيارت امام هشتم قصدش اين بوده يک اربعين بماند سابق چون با زحمت مي‌رفتند تصميم مي‌گرفتند زياد بمانند ده دوازده روز که مي‌ماند امام رضا عليه السلام را خواب مي‌بيند آقا مي‌فرمايند شما برگرد اصفهان مي‌گويد من با مادرم راه دور چه زحمت آمدم اجازه بفرماييد بياييد آقا مي‌فرمايند نه من دوست دارم برويد خواهر شما در اصفهان دلتنگ مادرش شده به من استغاثه کرده يا امام هشتم من از شما  مادرم را مي‌خواهم من طاقت دوري مادرم را ندارم به من التماس کرده به دل مادر برادرم بينداز بيايند اصفهان چون از من برگشت مادر را خواسته ما امام رئوفي هستيم يکي از شهرت‌هاي آقا رئوف است ان‌شاء‌الله اميدواريم به برکت امام رئوف اين ايام متعلق است به ايشان رفع گرفتاري از همه گرفتار‌ها اسيرهاي که در بند هستند مريض‌هايي که سفارش کردند همه آن‌هايي که همسر مي‌خواهند ازدواج نياز دارند اولاد ندارند خدايا به حق امام رضا مشکلات همه را حل بفرما مريض‌هاي منظور را شفا بفرما ما را لحظه‌اي از اهل بيت جدا نفرما ما را بهترين شيعه اين خانواده قرار بده. السلام عليک يا ابامحمد يا حسن ابن علي و السلام عليک يا اباعبدالله

شريعتي: خيلي ممنون فردا ان‌شاء‌الله حاج آقاي حسيني قمي مهمان برنامه‌ي ما هستند. ان‌شاء‌الله اهل بيت با عنايت دست ما را بگيرند گفت به عنايت نظري کن که من دل شده را نرود بي‌مدد لطف تو کاري از پيش. والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين


ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها