اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-11-28-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- زندگي پر برکت

معرفی برنامه

92/11/28

بي قرار تواَم و در دل تنگم گله هاست آه بي تاب شدن عادت کم حوصله هاست، مثل عکس رخ مهتاب که افتاده درآب در دلم هستي و بين من و تو فاصله هاست، بي تو هر لحظه مرا بيم فروريختن است مثل شهري که روي گسل زلزله هاست، باز مي پرسمت از مسئله ي دوري و عشق و سکوت تو جواب همه ي مسئله هاست.

سوال – چکار کنيم که زندگي مان پر از برکت و آرامش باشد؟

پاسخ – بعضي ها فکر مي کنند که اگر ثروت داشته باشند به آرامش و نشاط مي رسند. اين مقصد زييايي است که انسان دنبال کمال و آرامش باشد و به قرب برسد. ما فکر مي کنيم که مسائل دنيايي حلال مشکلات است و مسير را اشتباه مي رويم. البته ما بايد به اندازه ي گذران زندگي دنبال دنيا برويم. ولي نبايد فکر کنيم که مسائل مادي انسان را به آرامش مي رساند. انبياء آمده اند که انسان را از اين فکر خطا بيرون بياورند. آرامش و خوشي در پيوند با خدا و رسيدن به گمشده ي اصلي بدست مي آيد. زندگي آرامش دارد که در آن خير و برکت و معنويت باشد. ما معمولا به کميت کار توجه داريم و به برکت کار توجه نداريم.

عواملي که به عمر مال زندگي برکت مي دهد چيست؟ بعضي از شغل ها، مال ها و علم ها با برکت است. بعضي از مال ها گره مشکلات را حل مي کند ولي در بعضي از مال ها خير و برکت نيست.

ممکن است که فردي درآمد کمي داشته باشد ولي خوش باشد. کسب حلال يکي از عواملي است که باعث برکت در زندگي و آرامش مي شود. خدا در مورد ربا مي فرمايد: خدا خير و برکت را از ربا مي گيرد. پس افرادي که با ربا سر و کار دارند خير نمي بينند. آقايي مي گفت که من زندگي مرفهي داشتم ولي خودم را آلوده به ربا کردم و حرص و طمع مرا وادار کرد که وام هاي سنگين بگيرم ولي نتوانستم آنها را سر موقع پرداخت کنم و الان فقط يک ماشين قديمي دارم که با آن کار مي کنم. و همه ي اموالم را از دست داده ام.

در خبر داريم: خداوند درگوسفند خير کثير گذاشته است. کساني که در کار گوسفند داري هستند، مال شان خير زيادي دارد. گوسفند سالي يک بار زايمان مي کند و هر سال تعداد زيادي از آنها ذبح مي شوند ولي نسل آن زياد مي شود ولي سگ يا خرگوش گاهي درسال بيش از چندبار زاد و ولد دارند ولي در نسل آنها برکت نيست. خدا در بعضي از کارها خير و برکت را گذاشته است. روايت داريم که خدا در توليد عسل خير و برکت گذاشته است. بعضي از صفات ما برکت زا است.

ما در اعياد تبريک مي گوييم. شروع نماز با الله يعني نام خداست و ختم نماز با برکاته است که جمع برکت است. يعني نتيجه ي اين عروج، خير و برکاتي است که به ما مي رسد. دوستي خانه اي قديمي داشت و دبير بود. اين خانه قديمي براي ايشان خيلي خيرات و برکات داشت. ايشان افراد مهمي را در اين خانه ميهماني مي داد. وقتي ايشان به فکر ساختن خانه و دکور بندي خانه افتاد، تمام ميهماني ها از بين رفت. اگر ما به ظاهر در خانه و زندگي مان تشريفاتي داريم، اينها برکت نيست. برکت فقط مربوط به دنيا و ماديات نيست بلکه مربوط به معنويات هم هست. گاهي در يک زيارت يا ذکر، خير و برکت زيادي وجود دارد.

حضرت معصومه 27 سال داشته اند و ازدواج هم نکرده اند. اين بانوي با کرامت، برکاتي به همه ي عالم مي رساند. در جوار اين بانو در طول سال ميليون ها نفر نماز مي خوانند و ذکر مي گويند و تعليم و تعلم انجام مي شود. به برکت اين بانو قم مرکز علم شده است. امام صادق(ع) مي فرمايد: به برکت اين بانو، همه ي شيعيان به بهشت مي روند و به خير مي رسند.

استادي هر شب بالاي سر حضرت معصومه مي نشست و به ضريح نگاه مي کرد و خير و برکات زيادي کسب مي کرد. چند تا از دخترهاي امام جواد(ع) در جوار حضرت معصومه دفن هستند. در کنار حضرت معصومه، قبورعالماني مثل آيت الله بهجت، علامه طباطبايي، آقا شيخ عباس قمي، شهيد مطهري و. .. است. داريم که اگر کسي حاجتي دارد، سر قبر پدر و مادرش برود. پس در کنار قبر يک عالم هم مي توان خير و برکت بدست آورد. در طبقه ي اول حرم، مردم مشغول خواندن نماز و دعا هستند يا مشغول توبه هستند يا جلسه ي درس است. در سطح بالاتر به فرمايش آيت الله بهجت محل نزول فرشته هاست. آيت الله بهجت به آيت الله مسعودي توليت حرم فرموده بودند که به خادم ها بگوييد که خليلي مودبانه با زوار برخورد کنند زيرا اينجا محل نزول و صعود ملائکه است. اينها به برکت اين بانوي با کرامت است. ما در افراد عادي و علماي هم داشته ايم که زندگي شان پر از برکت بوده است. در سوره مريم داريم: خدا مرا با برکت قرار داده، هر کجا که هستم. ما هم مي توانيم اين دعا را بکنيم. داريم که مومن براي مومن برکت و خير است. يکي از عوامل برکت زا دوستان خوب است. وقتي دو تا مومن بهم مي رسند برکت دو برابر مي شود. يعني معنويت و نورانيت شان دو برابر مي شود. از مومن به حجت خدا تعبير شده است. حديث داريم: وقتي مومن در زميني قدم مي گذارد، هفت طبقه ي آن زمين پاک مي شود. يعني مومن اينقدر ارزشمند است. مومن جايي نمي رود مگر اينکه خدا بخاطر آن مومن زمين را پاک مي کند. وقتي مومني به قبرستان مي آيد خداوند عذاب را از مرده ها بر مي دارد. مثلا بزرگاني در چاهي، آب دهان انداخته اند و تابحال از آن چاه آب بيرون مي آيد. کنار مسجد شجره چاه هايي است که حضرت امير حفره کرده اند و هنوز در آن خير و برکت خوابيده است. ساره همسر حضرت ابراهيم هفت بار صفا و مروه را رفته و برگشته و بعد ديده که زير پاي حضرت اسماعيل آب زمزم فوران زده است. هر روز چندين هزار تن آب زمزم از مکه به مدينه مي آورند و به زوار مدينه مي دهند. و زائران به کشورهاي مختلف مي برند. اين چشمه در يک جاي خشک و بي آب است. عجيب است که اين چشمه خشک نمي شود. اگر ما سرچشمه هاي برکت را پيدا کنيم و به آن پيوند بزنيم زندگي ما با برکت مي شود.

آقا شيخ عباس قمي حدود صدکتاب تاليف کرده است که يکي از آنها مفاتيح الجنان است که دارد پا به پاي قرآن چاپ مي شود و مشتري زيادي دارد. تمام کشورهاي شيعه نشين از اين کتاب استفاده مي کنند. کتاب دعاهاي جامع تر هم وجود دارد ولي برکت خاصي در مفاتيح الجنان وجود دارد. آقا شيخ عباس قمي در ثواب تمام کساني که دعاهاي اين کتاب را مي خوانند، شريک است. ايشان نيت خالصي داشته است. يکي از چيزهايي که برکت زا است نيت خالص و پيوند با اهل بيت است. به مناسبت هفتادمين سال وفات آقا شيخ عباس قمي کنکره اي برگزار شد. يکي از علماي بزرگ در اين کنگره مي فرمود: از صدر اسلام تابحال کتاب هاي زيادي نوشته شده است ولي هيچ کتابي به اندازه ي مفاتيح الجنان چاپ نشده است. خيلي از مبلغين از کتاب هاي ايشان استفاده مي کنند. کتاب سفينة البحار ايشان هم خيلي با برکت است که مجموعه اي روائي است که صد و ده جلد کتاب بحارالانوار را در چند جلد خلاصه کرده است. ايشان عمر با برکتي داشته اند. ايشان دعاي روز و شب و سال را براي خودشان نوشته بودند که بخوانند. بعد فکر کردند که شايد اين به درد ديگران هم بخورد.ايشان سعي مي کرده که به همه ي اينها عمل کند. بعد تمام دعاها را جمع آوري کرده و اين را به محضر حضرت فاطمه(س) هديه مي کند. اين باعث خير کثير در زندگي آقا شيخ عباس قمي شده است.

بزرگي مي فرمود: قبل از انقلاب افراد گرفتار زيادي به بزرگان مراجعه مي کردند. فردي که نظامي بود مبلغ کمي خمس داد ولي اين مبلغ کم، خيلي با برکت بود و مشکلات زيادي را حل کرد. بعضي از خمس ها بسيار پربرکت است و گره ها را باز مي کند. بخاطر برکت زياد اين خمس ما برآن شديم که در مورد اين آقا تحقيق کنيم. وقتي به منزل ايشان رفتيم ديديم که به ايشان نمي خورد که جزو مقدسين و متدينين باشد. و سگي هم در منزل داشتند. ايشان با خانمي ازدواج مي کند که بعد از گذشت مدت کوتاهي فلج مي شود. او به خدا مي گويد که من با اين خانم زندگي مي کنم و به او خدمت مي کنم. بر اثر اين کار، خداوند به زندگي او برکات زيادي داده بود. بعضي صفات، اخلاق، خير رساندن و احسان به درماندگان، برکت عجيبي به مال و عمر انسان مي دهد.

سوال – صفحه ي چهارم قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – يکي از معجزات قرآن تحدّي است يعني دعوت کرده که سوره اي مثل قرآن بياوريد. اگر دشمنان و اديان مي توانستند نمونه اي مثل قرآن بياورند جنگ را خاتمه مي دادند. در اين صفحه خدا مي فرمايد: اگر شما شک داريد بر آنچه که ما بر محمد فرستاديم، سوره اي مثل قرآن بياوريد و از همه افراد کمک بگيريد. اگر نمي توانيد پس عناد را کنار بگذاريد و حق را قبول کنيد که خدا آتش جهنم را براي کساني که حق را مي پوشانند و کافر هستند، آماده کرده است.

چهار ذکر شريف است که در روايات زياد آمده است: لااله الاالله، سبحان الله، الحمدلله و الله اکبر که مجموع آنها تسبيحات اربعه ناميده مي شود که در رکعت سوم و چهارم نماز خوانده مي شود. امام صادق(ع) فرمود: ذکر صلوات بر محمد وآل محمد هم ثواب ذکر لااله الاالله، هم ثواب ذکر سبحان الله، هم ثواب ذکر الحمدلله و هم ثواب ذکر الله اکبر را دارد. معجوني که همه ي ذکرها در آن است، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد است.

پيامبر فرمود: شفاعت کسي که اهل فرستادن صلوات باشد، بر من واجب مي شود. خودتان را مقيد کنيد که در شبانه روز صد تا صلوات بر معصوم هديه کنيد تا برکات آن را ببينيد. اين ذکر بسيار ساده و پر برکت است.

مجموعه آواي محبت، سيري در فضائل آثار صلوات است که حاج آقا فرحزاد آنرا جمع آوري کرده اند. علاوه بر مجموع روايات در مورد صلوات، داستان ها و حکاياتي هم در مورد ذکر صلوات، در اين کتاب آورده شده است.

سعي کنيد هديه دادن کتاب را ترويج کنيد. برکت شيريني و گل مثل برکت کتاب نيست زيرا کتاب پايدار است. البته گل و شيريني هم خوب است.

عواملي برکت زا و عواملي برکت سوز است. پيامبر فرمود: هر کس يک ذکر بگويد خدا يک درخت در بهشت براي او مي کارد. فردي گفت که ما در بهشت درختان زيادي داريم چون زياد ذکر گفته ايم. پيامبر فرمود: بشرط اينکه آتشي نفرستيد که آنها را بسوزاند. گاهي يک عامل برکت سوز همه ي سرمايه ي انسان را از بين مي برند مثل رفقاي ناباب. بعضي از گناهان مثل زنا برکت را از زندگي مي برد. راه علاج اين است که قرض الحسنه را رواج بدهيم. پول هايمان را از بانک ها برداريم و در قرض الحسنه ها سرمايه گذاري کنيم. يکي از عوامل مهم برکت، شکرگزاري است. در زمان انبياء سابق، به فردي گفته شد که خدا مي خواهد تو را به فقر و غنا امتحان کند. يعني نصف عمرت در غنا و نصف آن در فقر باشي ولي خودت انتخاب کن که اول در فقر باشي يا در غنا. او همسر عاقلي داشت و گفت که از خدا بخواه ما در نصف اول زندگي مان در رفاه باشيم. بخش اول زندگي آنها خيلي پربرکت بود و آنها غني شدند. بعد همسرش گفت: بيا به فقرا احسان کن. در نيمه ي دوم، زندگي او همچنان خوب و پربرکت بود. او نزد پيامبر زمانش رفت و علت را سوال کرد. پيامبر فرمود: خدا وحي فرمود که چون درنيمه ي اول خير رسانده و شکرگزاري کرده است من او را در نيمه ي دوم زندگي اش در رفاه قرار مي دهم.

پس ما بايد عوامل برکت زا را در زندگي مان پياده کنيم و عواملي که برکت سوز است، را حذف کنيم.

خدايا به حق محمد و آل محمد قلب امام زمان(عج) را از ما راضي و فرجش را نزديک بفرما و همه ي ما را مشمول دعاهاي ويژه آقا قرار بده. خير و برکت و وسعت رزق به همه ي ما عنايت بفرما.









ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها