اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-11-21-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- برکات قرآن

معرفی برنامه

- برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

- برکات قرآن

92/11/21

در اين حرم که آمده ام پا به پاي عشق عاشق شدن دعاي من است و دعاي عشق، ما دست خالي آمده ايم اي خداي عشق اذن دخول مان بده محض رضاي عشق، تا چشم کار مي کند اينجا کرامت است اينجا شفيعه است اينجا قيامت است، ما اشک مي شويم که باران مان کني ما درد مي شويم که درمان مان کني، ما را غريب و بي کس و بي خانه مان کني تا شب نشين صحن شب ستان مان کني، يادش بخير ماه مبارک بهار تو سي جزء عشق خوانده شده در کنار تو، بال فرشته است و قدم هاي مردم است در حوض صحن آئينه اش آسمان گم است، ديگر نگرد مادرمان در همين قم است اينجا که آب است چه جاي تيمم است، گفتند باز مي شود از قم در بهشت ما را ببر بهشت اي تو اي خواهر بهشت، آهو شديم در دل صيادمان ببر پرواز مان بده به گوهرشادمان ببر.

سوال- در مورد قرآن و برکات آن توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – پيامبر دو يادگار مهم براي امت باقي گذاشتند: قرآن و اهل بيت يعني قرآن ناطق و قرآن صامت. روزي عالم فرهيخته اي به مدينه مشرف مي شود. اين سوال به ذهنش مي آيد که از صاحب قرآن، پيامبر سوال کند که آيا از ما راضي است يا خير؟ مدتي که در مدينه بود به پيامبر توسل پيدا مي کرد که بپرسد پيامبر از او راضي است يا خير. روز آخري که قصد خداحافظي داشت، در جوار پيامبر عرض مي کند که من مي خواهم برگردم، آيا شما از ما راضي هستيد يا خير. به اين نيت رو به قبر پيامبر، تفعل به قرآن مي زند. در اول صفحه، اين آيه مي آيد: همانا قرآن درميان شما محجور است.

در روز قيامت پيامبر شکايت مي کند که عده اي از امتم از قرآن جدا شدند. داريم: تا زماني که شما با قرآن باشيد، خدا و پيامبر از شما راضي هستند. روايت داريم: برتري کلام خدا بر ساير کلمات مثل برتري خدا بر بقيه موجودات است. در حالات امام رضا(ع) نوشته اند که گاهي هر سه روز يک ختم قرآن مي کردند. امام صادق(ع) مي فرمايد: بر شما باد به تلاوت قرآن شب و روز و عمل به قرآن.

ما بايد قدردان اين کلماتي باشيم که بر قلب پيامبر نازل شده و جاودان است. ما بايد جوانان و نوجوانان را به فراگيري قرآن تشويق کنيم. امام صادق(ع) مي فرمايد: کسي که در دوران نوجواني قرآن را قرائت کند، قرآن با گوشت و خونش آميخته مي شود، جزو سُفراي گرامي مي شود و جزو نيکوکاران عالم قرار مي گيرد. و قرآن در روز قيامت از او شفاعت و دستگيري مي کند.

افتخار ما اين است که اين برنامه، کلاس درس قرآن است. و مردم را به قرآن ارتباط مي دهد. قرآن يادگار مهم پيامبر است که در اختيار امت است. و حبل متصل بين ما و خداست. پيامبر ما دلال محبت بوده است که مي خواهد ما را به سمت سرچشمه اصلي که قرآن است ببرد. وقتي شما قرآن تلاوت مي کنيد مستقيم با خدا صحبت مي کنيد و هيچ حائلي بين شما و خدا وجود ندارد. اگر ظرف وجودي ما پاک و تميز باشد، يک آيه کافي است که ما را نجات بدهد.

اولين راه بهره گيري و ارتباط با قرآن، خواندن قرآن است. در روايت سفارش شده که حداقل در روز پنجاه آيه قرآن بخوانيد. در روايات داريم که نگاه کردن به قرآن عبادت است. حتي دست کشيدن به قرآن با وضو، نور قرآن را به ما مي رساند. در بعضي محله هاي مرسوم است که وقتي فردي مي ميرد، بعد از غسل دادن و کفن، قرآن روي سينه ي او مي گذارند. اگر فردي ديد که دلش خيلي تاريک است، با وضو دست به قرآن بکشد تا دلش نوراني بشود. نگاه کردن به قرآن و همراه داشتن آن هم خوب است.شما مي توانيد موبايل هاي تان را با نصب برنامه هايA  قرآني و ديني نوراني کنيد. آشنايي با تعاليم و مفاهيم قرآن هم قدم بعدي است.امام سجاد(ع) مي فرمايد: قرآن خزانه هاي خدايي است وقتي خرانه ي هاي الهي باز مي شود(يعني قرآن تفسير مي شود)مي توانيد از خزانه خدا بهره مند بشويد.

اينها بخاطر اين است که ما از قرآن بهره کامل بگيريم. عمل کردن به يک آيه قرآن بالاتر از هزاران بار تلاوت و تفسير قرآن است. تمام اينها مقدمه است که اگر خدا مي فرمايد: دروغ نگوييد، ما هم دروغ نگوييم.

يک اعرابي خدمت پيامبر آمد و گفت که من مي خواهم قرآن ياد بگيرم. يکي از صحابي سوره زلزال را به دستور پيامبر به آن اعرابي ياد داد. وقتي آخرين آيه اين سوره (فمن يعمل مثقال ذرة شره يره و. ..) خوانده شد، اين آيه بر قلب اعرابي نشست و گفت که ديگر بس است. اين آيه قلب مرا گرفت و اعتقاد به قيامت و معاد به دلم نشست. او گفت: همه ي قرآن در همين يک آيه است و من به همين آيه عمل مي کنم. اينها را به پيامبر گفتند. پيامبر فرمود: اعرابي فقيه (عالم ودانشمند) شد و مطلب را گرفت. انشاء الله بيشتر با قرآن آشنا بشويم.

در بحارالانوار داريم که پيامبر فرمود: جبرئيل بر من نازل شد و فرمود که هر کس بر تو درود و سلام بفرستد، هفتاد هزار ملائکه بر او درود و سلام مي فرستند و هر کس که هفتاهزار ملائکه بر او درود و سلامA  بفرستند، قطعا اهل بهشت خواهند بود.

سوال – در مورد آثار و برکات زيارت حضرت معصومه توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – قرآن و اهل بيت دو يادگار پيامبر است. بعد از مقام چهارده معصوم، امامزاده ها يي که متصل به اهل بيت هستند، زيادند. اما امامزاده هايي که بلافصل فرزند امام باشند و در مورد آنها اهل بيت مدح و ستايش کرده باشند و زيارتنامه هم از امام معصوم براي آنها رسيده باشد، کم هستند. يکي از آن شخصيت هاي برجسته که امتيازات بسيار زيادي براي ايشان آمده حضرت فاطمه معصومه است. امام صادق(ع) مي فرمايد: بهشت هشت در دارد، سه در بهشت به قم باز مي شود.

بنظر بنده يکي از علت هايي که سه در بهشت به قم باز مي شود اين است که اين سرزمين، سرزمين مقدسي است. امام صادق(ع) مي فرمايد: قم شهر ما اهل بيت است، قم شهر شيعيان ماست. خدايا قم را از هر فتنه اي حفظ کن. وجود علما و راويان از زمان امام باقر(ع) شروع شده و تا الان ادامه دارد و اکثر محدثين و راويان اهل قم بوده اند. الان قم مرکز علوم اهل بيت و مرکز تشيع است. امام صادق(ع) مي فرمايد: يک روزي علم از کوفه و نجف جمع مي شود و علم ما اهل بيت در شهري بنام قم ظهور خواهد کرد (حوزه ي نجف يک حوزه ي هزارساله بوده است ولي الان بر اثر ظلم ظالم ها اين حوزه بهم ريخته است)، شهر قم مرکز علم و فضل خواهد شد تا وقتي که مستضعفي در روي زمين باقي نماند. حتي خانم هاي پشت پرده، در زمان ظهور از علوم اهل بيت به آنها خواهد رسيد. اين اتفاق در قرب ظهور فرزندمان مهدي خواهد بود.

علت ديگر اينکه سه در بهشت به قم باز مي شود وجود کريمه اهل بيت حضرت معصومه است. امام صادق (ع) مي فرمايد: در شهر قم فرزندي از فرزندان من از دنيا خواهد رفت نام او فاطمه است. به شفاعت او همه ي شيعيان عالم وارد بهشت مي شوند. يعني شفاعت ايشان اندازه ندارد.

در قيامت خيلي ها اجازه ي شفاعت ندارند و خودشان بايد مورد شفاعت قرار بگيرند و عده اي هستند که مي توانند بطور محدود شفاعت کنند ولي حضرت معصومه مي تواند همه ي شيعيان را شفاعت کند. در حالات آيت الله لنکراني داريم که ايشان مي فرمود که من در آيه تطهير مشکلاتي داشتيم و عمق آنرا نمي فهميدم. يک روز به حضرت فاطمه معصومه متوسل شدم و بعد همه مشکلاتم برطرف شد و يک کتاب در مورد آيه تطهير نوشتم.

آيت الله ناصري مي فرمود: من هر مدت کوتاهي به قم مشرف مي شوم و کسب فيض مي کنم. وقتي مي خواهم وارد حرم بشوم به جاي پاي زوار حضرت معصومه بوسه مي زنم تا به برکت جاي پاي زوار، به من هم عنايتي بشود.

آيت الله بروجردي يکي از مراجع بزرگ و استاد امام خميني و آيت الله بهجت بودند. روزي يکي از پادشاهان عربستان سعودي به ايران آمد و اجازه گرفت که با مرجع بزرگ شيعه ملاقاتي داشته باشد. آيت الله بروجردي اجازه ندادند و فرموند: چون ايشان در قم به زيارت حضرت معصومه نمي رود (زيرا مسلک ايشان وهابيت است و اعتقاد به زيارت ندارد) بي ادبي به حضرت معصومه مي شود که با من ملاقات کند.

از رهگذر خاک سر کوي شما بودA A A A A A  هر نافه که در دست نسيم سحرافتاد

اگر تاثيرگذاري برنامه سمت خدا فوق العاده بوده و در بين برنامه هاي ديني و معارفي رتبه اول شده، بخاطر زحمات تهيه کننده و دست اندراکاران برنامه است ولي اساس کار لطف خدا و توجه اهل بيت است. کارشناسان برنامه ي سمت خدا قبل از شروع صحبت در برنامه به حرم حضرت معصومه توسل پيدا مي کنند تا بتوانند حرف هايي که مفيد است به زبان شان جاري بشود.

امام هشتم(ع) مي فرمايد: کسي که خواهرم معصومه را زيارت کند، مرا زيارت کرده است. نماد چهارده معصوم در حرم حضرت معصومه است. سه امام بزرگوار فرموده اند که زيارت اين بانو معادل بهشت يا ثواب بهشت است. فرمود: کسي که حضرت معصومه را با معرفت زيارت کند، بهشت بر او واجب مي شود.

بازباش اي باغ رحمت تا ابدA A  A A A A A A A بارگاه من له کفوا احد













ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها