اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-11-14-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- آثار و برکات نماز

معرفی برنامه

- برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

- آثار و برکات نماز

14/11/91

بخوان به نام همان چشم ها که ديده تو را به خون بسته نظر کرده آفريده تو را، فرشته بي خبر از عشق و علم الانسان بخوان بنام عزيزي که برگزيده تو را، قلم به دست تو داده که شاعرش باشي شبيه روح به اين واژه ها دميده تو را، درون هر رگ تو قطره قطره طغيان است عرق سرخ گناهي شرر مکيده تو را، به دست هاي خدا باز مي رسي هر چند به دست وسوسه شيطان زشاخه چيده تو را، صداي حي علي الاعشق را نمي شنوي وضو بگير که عاشق کند سپيده تو را، بيا و توبه کن و تا هميشه عاشق باش خدا دوباره در آغوش خود کشيده تو را.

سوال – در مورد نماز، آثار و برکات آن توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در بحارالانوار از امام صادق(ع) داريم: وقتي مومن را در قبر مي گذارند شش صورت زيبا در شش جهت اطراف او را مي گيرندA  يعني از بالا، پايين، سمت راست و چپ و پشت سر و مقابل. اينها تجسم اعمال نيک انسان است. يکي از آنها خيلي زيبا و خوش بوست که بالاي سر شخص است و به ديگران خطاب مي کند: شما چه کسي هستيد؟ صورت سمت راست مي گويد: من تجسم نماز هستم، صورت سمت چپ مي گويد: من تجسم زکات (يا مطلق صدقات)هستم، صورت مقابل مي گويد: من تجسم روزه است و صورت پشت سر مي گويد که من تجسم حج عمره است و صورت پايين مي گويد که منA  تجسم نيکي به بندگان خدا هستم. اين پنج صورت که خيلي زيبا هستند به آن صورتي که از همه زيباتر است مي گويند که شما چه کسي هستيد؟ او مي گويد: من تجسم ولايت و دوستي با اهل بيت هستم.

پيامبر فرمود: خدا براي اهل رحمت، پنج بار سفره ي پذيرايي پهن مي کند. کساني که مي خواهند از آن استفاده مي کنند. در سفره ي خداوند همه نوع ويتاميني وجود دارد. و همه مي توانند با توجه به ظرفيت خودشان از اين سفره استفاده کنند. ما بايد از اين سفره الهي بهره ببريم. و نگوييم که نماز ما کامل نيست. داريم: نماز معراج مومن است.

آقايي خواب ديد که در مسجد جلوي هر نمازگزار يک نردبان گذاشته اند. و هر کدام پله هاي مختلفي دارد و بالا رفتن از اين پله ها بستگي به خود ما دارد که چقدر به نمازمان رشد مي دهيم. پس نبايد اين پله را رها کنيم. مرحوم قاضي خيلي به نماز اهميت مي دادند و به نماز عشق مي ورزيدند. يکي از شاگردان ايشان مي گفت که وقتي ايشان نماز مي خواند بدنش گرم مي شد. آيت الله قاضي مي فرمود: نماز معمولي ما را از آتش نجات مي دهد.

پيامبر فرمود: خدا فرشته اي دارد که هنگام نماز ندا مي دهد، وقت هر نماز فرشته الهي به مردم خطاب مي کند: اي مردمي که با گناه آتش افروزي کرده ايد با نماز اين آتش ها را خاموش کنيد. پس نماز اين اثر را دارد که گناه را پاک کند. يعني نماز تلنگري به ما مي زند که چرا آن کار بد را کردي؟ از آيت الله بهجت پرسيدند: نمازي که آيت الله قاضي فرموده همان نماز کامل و با حضور قلب است؟ ايشان فرمود: خير، همان نمازهاي معمولي است. اين نمازها ما را از بدي ها باز مي دارد. از پيامبر داريم: نماز از خطوات شيطان جلوگيري مي کند. البته ما نبايد به حداقل نماز بسنده کنيم ولي کم کم بايد نماز را بهتر بخوانيم و با حضور قلب بخوانيم تا به بالاترين کمال برسيم.

کسي که دنيا، آرامش و آخرت را مي خواهد نماز بخواند. اميرالمومنين وقتي با مشکلي مواجه مي شدند به نماز پناه مي بردند. روايت داريم که وقتي مشکلي داريد نماز بخوانيد و با خدا صحبت کنيد. اگر بخواهيم خدا با ما صحبت کند مي توانيم قرآن بخوانيم. پس ياد خدا بايد دائمي باشد. و قلب ما بايد به نماز وصل باشد.

کساني که چندين سال نماز نخوانده اند، نماز خواندن را شروع کنند و تصميم بگيرند که در حد توان شان نمازهاي قضا را بخوانند.البته نه به اندازه اي که خسته بشوند. به اندازه اي که يقين داريد نماز قضا داريد آنرا در جايي بنويسيد و کم کم بخوانيد. مهم اين است که شما در مسير جبران باشيد. شما حتما بايد نمازهاي واجب را بخوانيد ولي اگر نماز مستحبي نخوانيد اشکالي ندارد. داريم که توبه را خيلي سنگين جلوه ندهيد زيرا قضاي نماز و روزه سنگين است. شيطان اينها را بزرگ جلوه مي دهد که فرد توبه نکند. هر کس در حد توانش دِين هايش را ادا کند. کسي که در مسير اداي دين است، خدا آنها را مورد رحمت قرار مي دهد. مي توان نمازهاي قضا را هم وصيت کرد.

در حرم هاي شريف بجاي نماز زيارت مي توان نمازهاي قضا را خواند. روايت داريم: ثواب يک نماز بالاتر از بيست حج است. و يک حج ثوابش از يک خانه ي پر از طلا که در راه خدا انفاق بشود بيشتر است. اگر ما پول نداريم که به حج برويم، مي توانيم بحاي آن نماز بخوانيم. بالاترين ثواب براي واجباتي مثل نماز است. اگر ما نماز قضاي واجب داريم، اين نماز بر نمازهاي مستحبي ديگر مقدم است. پيامبر به حضرت علي(ع) فرمود: اي علي اگر ديدي مردم به سمت مستحبات هجوم آوردند و واجبات را عمل نکردند، تو به سمت واجبات برو زيرا از واجبات مواخده مي شود. و بهره ي واجبات هم زياد است.

در قرآن سفارش شده که هم خودت نماز بخوان و هم اهل خودت را دستور به نماز بده و روي آن استقامت کن. اگر فرزند ما بگويد که من به مدرسه نمي روم يا دکتر نمي روم، ما از هر وسيله اي استفاده مي کنيم تا او را راضي کنيم. ما مي بينيم که بچه با چه چيزي رام مي شود با همان وسيله، او را وادار به خوردن يا. .. مي کنيم. پس بايد در ضروريات صبوري به خرج داد. بعضي مواقع در خانواده، فرزندي نماز نمي خواند، اعضاي خانواده بايد صبور باشند و خيرخواهي کنند، او را تشويق کنند و دعا را هم فراموش نکنند. آيه نازل شد: هم خودتان و هم خانواده تان را از آتش جهنم نگه داريد. عده اي نزد پيامبر آمدند و گفتند: ما خودمان از گناه دوري مي کنيم و نماز مي خوانيم ولي فرزندان مان اين کار را نمي کنند، وظيفه ي ما چيست؟ پيامبر فرمود: شما به اندازه ي وظيفه تان عمل کنيد. ما مي توانيم از کارشناسان کمک بگيريم. اگر فرزندي بگويد که نمي خواهد درس بخواند، تمام محل بسيج مي شوند تا او را راضي کنند که درس بخواند ولي ما در مورد نماز،A  اين سرمايه گذاري ها را انجام نمي دهيم.

مرحوم بهاءالديني مي فرمود: فرزندان ما آن چيزي مي شوند که ما رفتار مي کنيم نه آن چيزي که شعار مي دهيم. مادري که در اول وقت نماز مي خواند و به فرزندانش محبت مي کند، معمولا دخترش از او الگو مي گيرد و نماز خوان مي شود.

در کارخانه اي نود درصد کارگران در نماز جماعت شرکت مي کردند. علت اين بود که مدير کارخانه خيلي مقيد به نماز بود و خيلي براي نماز تبليغ مي کرد. حتي کساني که مشکلي داشتند و حل آن بعهده ي مدير نبود، در هنگام نماز آنرا حل مي کرد. اين تدبير زيبايي بود که بستر نمازخواندن را فراهم کرده بود. اگر در مدارس مدير،ناظم و معلم ها به نماز بيايند، همه ي بچه ها هم خواهند آمد. نماز مشکلات ما را حل مي کند، ما را از فساد و بدي ها دور مي کند و رحمت خدا را زياد مي کند.

سلطاني غلامي داشت که خيلي او را دوست مي داشت. اطرافيان اعتراض کردند و سلطان گفت که او اخلاص زيادي دارد و من آنرا به شما ثابت مي کنم. سلطان يک روز بدون مقدمه، يک دُر قيمتي را از خزانه اش درآورد و به وزيرش گفت که اين دُر را بشکن. او قبول نکرد. سلطان به تمام اطرافيان اين دستور را داد ولي همه گفتند که اين خلاف عقل است که دُر گرانبها را بشکنيم. غلام با تيشه اين دُر را شکست. پادشاه گفت: شما بنده ي من هستيد يا دُر؟ بعد معلوم شد که آن دُر نبوده است. با اين داستان اخلاص غلام ثابت شد.

پيامبر فرمود: همانا صورت دين شما نماز است. پس کاري نکنيد که صورت نماز شما خراب بشود. کساني که مي خواهند با پيامبر خدا محشور بشوند سجده هايشان را طولاني کنند. پيامبر مشغول بنايي بودند. فردي اجازه گرفت که به پيامبر کمک کند. بعد از اتمام کار، پيامبر فرمود: حاجتي از من بخواه. او گفت: من مي خواهم در بهشت با شما همنشين باشم. پيامبر فرمود: اگر مي خواهي با من محشور بشوي با طول دادن سجده مرا همراهي کن.A  نزديک ترين حالات بنده به خدا زمان سجده است مخصوصا اگر A اشکي هم جاري شود.

سوال - صفحه 592 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – اميرالمومنين فرمودند: اثر صلوات بر پيامبر براي از بين بردن گناهان از اثر آب بر آتش بيشتر است.

در اين صفحه داريم: اي پيامبر، تو سلطه گر نيستي که کسي را به نماز و خدا پرستي وادارا کني، تو مذکر و تذکر دهنده هستي. کساني که پيامهاي الهي را قبول نمي کنند دچار عذاب الهي مي شوند. بازگشت همه بندگان به سوي ماست و حساب آنها هم با ماست. روايت داريم که خداوند حساب امت پيامبر را به پيامبر و حضرت علي(ع) واگذار مي کند. پيامبر فرمود: روز قيامت حساب شيعيان(کساني که در مسير ائمه هستند) به ما واگذار مي شود. گناهاني که بين خدا و بنده است، ما واسطه مي شويم تا خدا ببخشد و خدا هم مي بخشد. گناهاني که بين خلق و بنده است يعني حق الناس، ما واسطه مي شويم که آنها شما را ببخشند.( روايت داريم که اگر کسي حقش را نبخشد، خدا به خاطر اينکه مي خواهد آن مومن را به بهشت ببرد، جايگاه وسيعي در بهشت را به صاحب حق نشان مي دهد تا مومن را ببخشد.البته کساني که در دنيا همديگر را مي بخشند، خدا در بهشت خانه ي بزرگتري به آنها مي دهند) گناهاني که بين من و شما است را هم مي بخشم. پس اگر ما در مسير اهل بيت باشيم هم حق الله و هم حق الناس را مي بخشند.

بحران فشارهاي مالي و سودهاي کلان بانک ها بر دوش مردم است و بايد پيگيري شود. يکي از معضلات اين است که خيلي از کساني که قرض مي گيرند در پرداخت وام يا قرض جدي نيستند يعني وقتي ما در بازپرداخت کاهلي مي کنيم مجبور مي شوند که قانون هاي زيادي درست کنند. پس يکي از علت هاي اينکه قرض الحسنه احيا نمي شود بخاطر نپرداختن به موقع آن است. خانمي پيامک داده اند که مادر من يک ماه روزه استيجاري گرفته تا پول آنرا در صندق قرض الحسنه بگذارد. بعضي از خانم ها هم طلاهايشان را فروخته اند و پول آنرا در صندوق قرض الحسنه گذاشته اند، بخاطر ثواب هايي که دارد و پيامبر را خوشحال مي کند. آيا مي شود اين پول ها را سر موقع پرداخت نکرد؟ در ضمن ما نبايد زياد وام بگيريم ما بايد براي ضروريات زندگي وام بگيريم.

رئيس قبيله دختر زيبايي داشت. جواني به خواستگاري او رفت. به او گفتند که فلاني اسب زيبايي دارد که آنرا نمي فروشد، بايد آنرا براي ما بياوري. اين جوان روزي خودش را به بيماري زد و صاحب اسب او را سوار بر اسب کرد ولي او مي خواست اسب را بردارد و فرار کند. صاحب اسب به او گفت که تو با اين کار باعث مي شوي که ديگر کسي کار خير نکند. پس کساني که وام مي گيرند سر موقع آنرا بپردازند تا مردم از قرض الحسنه دادن پشيمان نشوند.

خدايا به حق محمد و آل محمد قلب امام زمان(عج) را از ما راضي، فرجش را نزديک بفرما. ما را از بهترين ياران آن حضرت قرار بده، رفع گرفتاري از همه گرفتارها بفرما.







ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها